کریمی- بیان احکام
✅ تفاوتها و اشتراکات کفاره و زکات فطره (فطریه) (بخش اول) اشتراکات: 1- هر دو (پرداخت #کفاره و #زکات_
0⃣3⃣ شرایط فقیری که به او زکات فطره و کفاره پرداخت میشود
سال قبل در چند فرسته به تفاوتها و اشتراکات #کفاره ( #فدیه) و #فطریه اشاره شد. اما نکتهای در این باب مغفول ماند و آن نکته این است: فقیری که #زکات_فطره یا کفاره به او پرداخت میشود، باید شرایطی داشته باشد که این شرایط تقریباً مثل هم هستند.
📝 طبق نظر امامخمینی فقیری که به وی زکات داده میشود، باید شیعۀ دوازده امامی باشد و بنا بر احتیاط واجب به شرابخوار و کسی که گناهی در حد شرابخواری را آشکارا انجام میدهد، نباید زکات داد. همچنین اگر پرداخت زکات موجب کمک به گناه یا ترغیب فرد به گناه شود، در این صورت هم نباید زکات را به آن فقیر داد. در مورد کفاره هم ایشان همین نظرات را دارند، با این تفاوت که قید ایمان (شیعۀ دوازده امامی) را بنا بر احتیاط واجب میدانند و نیز فتوا میدهند به کسی که بطور علنی جوری گناه میکند که پردههای حیا را میدَرَد، کفاره داده نشود. (1)
📝 طبق نظر آیتالله سیستانی نیز زکات را باید به شیعیان دوازده امامی داد؛ کسی که زکات را در مسیر حرام صرف نکند؛ و بنابر احتیاط واجب پرداخت زکات به او، کمک بر گناه محسوب نشود؛ همینطور بنا بر احتیاط واجب شرابخوار و بی نماز نبوده و آشکارا معصیت نکند. طبق نظر ایشان همین شرایط برای کفاره هم برقرار است. (2)
⚠ تذکر: قبلاً در بحث تفاوتهای کفاره و فطریه اشاره شد که در کفاره بر خلاف فطریه، غیر سید میتواند به سید فقیر کفاره بدهد. برای آگاهی از سایر تفاوتها و اشتراکات به مباحث سال گذشته مراجعه فرمایید.
__________
1- تحریر الوسیلة، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، م 18 و کتاب الزکاة، القول فی اوصاف المستحقین للزکاة، شرط اول و دوم
2- توضیح المسائل جامع، م 2442 و 2611 و 2664؛ منهاج الصالحین، ج 3، م 773 و 774
✅ اجاره تالارها
📝 بسیار پیش میآید که افراد در تالارهای عروسی مرتکب معصیت میشوند. سوال این است که آیا صاحب تالار شرعاً میتواند تالار را به افرادی اجاره دهد که میداند در آن مجلس گناه برپا خواهند کرد؟
در اجارۀ تالار (مانند هر عین دیگری) چند حالت را میتوان فرض کرد:
الف) مالک میداند که مستأجر میخواهد کار حرامی انجام دهد: اجاره جایز و صحیح است. چون تالار منافع حلالی دارد. اما مستأجر به جای آنکه از منافع تالار در جهت حلال استفاده کند، در جهت معصیت استفاده کردهاست. البته با وجود شرایط، نهی از منکر بر مالک تالار واجب است.
ب) استفاده حرام شرط اجاره باشد (مثلاً صاحب تالار بگوید اجاره میدهد به شرط آنکه در مراسم اختلاط حرامی باشد): در این صورت اجاره صحیح است، اما این شرط باطل است؛ یعنی مستأجر میتواند از منافع تالار استفاده کند و صاحب تالار هم اجرتش را بگیرد. اما تعهدی بر عهدۀ مستأجر نخواهد آمد؛ بلکه باید طبق وظیفه شرعی خود عمل کند.
ج) اجاره بر منفعت حرام واقع شود: اجاره باطل و حرام است؛ مثلاً سالنی را اجاره دهد تا در آن کنسرت حرامی اجرا کنند؛ اگر هم فردی به صاحب تالار بگوید که «تالار را اجاره بده تا یک پارتی (مجلس حرام) در آن بگیرم»، طبق نظر آیتالله خامنهای از مصادیق مورد «ج» است.
✅ درخواست کار بدون تعیین اجرت
⁉ سوال: آیا میتوان از کسی کاری را خواست، بدون آنکه اجرتی را تعیین کرد؟
📝 درخواست کار بدون تعیین اجرت مکروه است و کارفرما موظف است اجرتالمثل کارگر را بپردازد. اگر اجرتی تعیین نشود، عقد اجارهای محقق نشدهاست، اما عمل مسلمان محترم است و کارفرما تا زمانی که اجرت متعارف کارگر را پرداخت نکند، مدیون میماند؛
مگر آنکه خود کارگر اجرت کمتری را بخواهد یا قرینهای وجود داشته باشد که کارفرما مجانی کار را از کارگر خواسته و او قبول کرده باشد یا اینکه کارگر بدون چشمداشت مالی (تبرعاً) آن کار را انجام داده باشد. و در فرض آخر (تبرعی) کارگر نباید اجرت را قبول کند. البته اگر نیت خود مبنی بر انجام تبرعی را بیان کرد و کارفرما باز هم خواست به او چیزی بدهد، کارگر میتواند تحت عنوان هدیه قبول کند.
مثال: اگر نفر الف خودروی خود را به نفر ب بدهد تا لنت ترمز آن را تعویض کند و برای این زحمتی که نفر ب میکشد، اجرتی تعیین نشود، قرارداد اجارهای محقق نشدهاست، ولی نفر الف موظف است اجرت متعارف آن کار را به نفر ب پرداخت کند.
کریمی- بیان احکام
✅ درخواست کار بدون تعیین اجرت ⁉ سوال: آیا میتوان از کسی کاری را خواست، بدون آنکه اجرتی را تعیین کر
تذکر: کارفرما هر کسی است که دستور به کار بدهد و کارگر هر کسی است که کار کند و لزومی ندارد این کار، یدی باشد؛ بنابراین:
پژوهش، سخنرانی، شستن ظروف، تدریس، جابجایی بار و ... همه و همه کار هستند ولو به مقدار کم و اگر عرفاً اجرتی داشته باشند، ولو به مقدار کم، بر کارفرما لازم است آن را بپردازد.
برای خرید کتاب «خمس: خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام» از نمایشگاه مجازی کتاب، با 10 درصد تخفیف و ارسال رایگان آن به منزل، روی پیوند زیر کلیک کنید.
https://b2n.ir/d10589
کریمی- بیان احکام
برای خرید کتاب «خمس: خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام» از نمایشگاه مجازی کتاب، با 10 درصد تخفیف
البته با مراجعه حضوری به غرفۀ ناشر در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، واقع در نشانی زیر، کتاب با 20 درصد تخفیف عرضه خواهد شد.
📌 نشانی: شبستان اصلی مصلای امامخمینی، راهروی 6، غرفۀ 17، شرکت چاپ و نشر بینالملل (اگر از در 13 وارد شوید، خیلی سهل الوصول است.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیروز؛ حضور حجتالاسلاموالمسلمین کریمی در غرفۀ شرکت چاپ و نشر بینالملل در نمایشگاه کتاب و توضیحات ایشان پیرامون کتاب #احکام_کاربردی
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
33.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چگونه خمس اموال را محاسبه کنیم؟
مصاحبه خبرگزاری ایرنا با حجتالاسلام و المسلمین کریمی، مؤلف کتاب #خمس (خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام) پیرامون این اثر.
https://www.irna.ir/news/84752648/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «جهاد تبیین» یعنی بیان حقایق و برکات انقلاب
مصاحبه خبرگزاری ایرنا با حجتالاسلام و المسلمین کریمی در حاشیۀ نمایشگاه بینالمللی کتاب، پیرامون جهاد تبیین
https://www.irna.ir/news/84752692
متن مکتوب مصاحبۀ خبرگزاری ایرنا در حاشیۀ تمایشگاه کتاب، با حجتالاسلام و المسلمین کریمی
https://www.irna.ir/news/84752346/
کریمی- بیان احکام
حدود ۵۰ نسخه از این کتاب به نمایشگاه کتاب رسید. قیمت کتاب ۶۰ هزار تومان است که در نمایشگاه کتاب با ۲۰ درصد تخفیف، به قیمت ۴۸ هزار تومان به فروش میرسد.
✅ مصاحبه خبرگزاری فارس و ایبنا (کتاب ایران) با حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی پیرامون کتابهای «خمس» و «احکام کاربردی» و همچنین کتاب در دست تألیف «احکام اقتصادی»
https://www.farsnews.ir/media/14010228000886
https://www.ibna.ir/fa/film/321733
فهرست و پیشگفتار.pdf
715.4K
فهرست و پیشگفتار کتاب احکام کاربردی، پژوهش حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی
کریمی- بیان احکام
✅ حکم مال گمشدۀ نشاندار 📝 هرگاه چیزی را که پیدا کرده نشانهای دارد که به واسطه آن میتواند صاحبش
✅ بعد از اینکه صاحب مال گمشده پیدا نشد، چه وظیفهای داریم؟
اگر کسی که مالی را پیدا کرده، تا یک سال اعلان کند و صاحب مال پیدا نشود، در صورتی که آن مال را در غیر حرم مکه پیدا کرده باشد، میتواند آن را برای صاحبش نگهداری کند که هر وقت پیدا شد به او بدهد، و میتواند آن را از طرف صاحبش به فقراء صدقه بدهد و طبق نظر امام خمینی میتواند برای خودش تملک کند، اما طبق نظر آیتالله سیستانی بنا بر احتیاط واجب نمیتواند آن را برای خود بردارد.
ضمناً اگر بعد از آنکه یک سال اعلان کرد و صاحب مال پیدا نشد، مال را برای صاحبش نگهداری کرد و از بین رفت، چنانچه در نگهداری آن کوتاهی نکرده و تعدّی یعنی زیادهروی هم ننموده، ضامن نیست، ولی اگر از طرف صاحبش صدقه داده باشد، صاحبش مخیر است بین آنکه به صدقه راضی شود، یا عوض مالش را مطالبه کند و ثواب صدقه برای تصدّقکننده باشد.
برای تهیه کتاب احکام کاربردی میتوانید به فروشگاه کتاب بینالملل، شعبه تهران، ضلع شمال شرقی میدان فلسطین، مراجعه فرمایید.
تلفن: ۰۲۱۸۸۹۱۲۰۵۷
📌 انشاءالله به محض عرضه کتاب در فروشگاه قم و یا امکان سفارش آن از سایت انتشارات، از همین جا اطلاعرسانی خواهد شد.
کریمی- بیان احکام
✅ بعد از اینکه صاحب مال گمشده پیدا نشد، چه وظیفهای داریم؟ اگر کسی که مالی را پیدا کرده، تا یک سال
✅ اگر جستوجوی صاحب مال گمشده سودی نداشته باشد، وظیفه چیست؟
طبق نظر امامخمینی هر مالی که ارزش آن یک درهم و بیشتر باشد و شخص بداند که جستوجو فایده ندارد یا قبل از تمام شدن سال از یافتن مالکش مأیوس شود، برای آن مال جستوجو لازم نیست و شخص مخیر است که آن را باقی نگه داشته و برای مالکش حفظ کند یا صدقه دهد و البته هر وقت صاحبش پیدا شد، چنانچه به صدقه دادن راضی نشود، عوض آن را به او بدهد.
اما آیتالله سیستانی میفرمایند اگر مالی را که نشانه دارد و قیمت آن به یک درهم میرسد در جایی پیدا کند که معلوم است به واسطۀ اعلان، صاحب آن پیدا نمیشود، تا زمانی که از یافتن مالک ناامید نشده، بنا بر احتیاط واحب باید مال را برای صاحبش نکهداری کند؛ اما اگر نامید از یافتن مالک شد، باید از روز اوّل آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد، و نباید صبر نماید تا سال تمام شود و بنا بر احتیاط واجب، صدقه با اذن حاکم شرع باشد.
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#آقا_روح_الله
📚 او از جوانی به دو خصلت نماز شب و شرکت نکردن در مجلس غیبت معروف بود. اگر احساس میکرد کسی میخواهد غیبت کند یا بلند میشد و میرفت و یا بهشدت جلوگیری میکرد. دوستان او در مورد احوالاتش میگفتند:
"آقا روحالله حتی از گناه صغیره هم اجتناب میکند و بلکه بالاتر از آن، از مکروهات نیز اجتناب دارد و مثلاً همیشه به جای خنده بلند، تبسم میکند، چرا که خنده بلند و یا قهقهه کراهت دارد."
طبیعتاً فضای معنوی آن زمان حوزه قم و رسیدگیهای اخلاقی حاج شیخ به طلاب در ملکه شدن چنین خصلتهایی بیتأثیر نبود.
📌 برگرفته از ص ۱۴۸ و ۱۴۹ کتاب
https://nashrebeynolmelal.ir/?p=6303