eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
216 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از چاپ و نشر بین‌الملل
33.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چگونه خمس اموال را محاسبه کنیم؟ مصاحبه خبرگزاری ایرنا با حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی، مؤلف کتاب (خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام) پیرامون این اثر. https://www.irna.ir/news/84752648/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «جهاد تبیین» یعنی بیان حقایق و برکات انقلاب مصاحبه خبرگزاری ایرنا با حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی در حاشیۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب، پیرامون جهاد تبیین https://www.irna.ir/news/84752692
متن مکتوب مصاحبۀ خبرگزاری ایرنا در حاشیۀ تمایشگاه کتاب، با حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی https://www.irna.ir/news/84752346/
کریمی- بیان احکام
حدود ۵۰ نسخه از این کتاب به نمایشگاه کتاب رسید. قیمت کتاب ۶۰ هزار تومان است که در نمایشگاه کتاب با ۲۰ درصد تخفیف، به قیمت ۴۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.
✅ مصاحبه خبرگزاری فارس و ایبنا (کتاب ایران) با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی پیرامون کتاب‌های «خمس» و «احکام کاربردی» و همچنین کتاب در دست تألیف «احکام اقتصادی» https://www.farsnews.ir/media/14010228000886 https://www.ibna.ir/fa/film/321733
فهرست و پیشگفتار.pdf
715.4K
فهرست و پیشگفتار کتاب احکام کاربردی، پژوهش حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی
اطلاعیه مراسم اولین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله شریعتمداری رحمة‌الله‌علیه (استاد فقید حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی)
کریمی- بیان احکام
✅ حکم مال گمشدۀ نشان‌دار 📝 هرگاه چیزی را که پیدا کرده نشانه‌ای دارد که به واسطه آن می‌تواند صاحبش
بعد از اینکه صاحب مال گمشده پیدا نشد، چه وظیفه‌ای داریم؟ اگر کسی که مالی را پیدا کرده، تا یک سال اعلان کند و صاحب مال پیدا نشود، در صورتی که آن مال را در غیر حرم مکه پیدا کرده باشد، می‌تواند آن را برای صاحبش نگهداری کند که هر وقت پیدا شد به او بدهد، و می‌تواند آن را از طرف صاحبش به فقراء صدقه بدهد و طبق نظر امام خمینی می‌تواند برای خودش تملک کند، اما طبق نظر آیت‌الله سیستانی بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند آن را برای خود بردارد. ضمناً اگر بعد از آنکه یک سال اعلان کرد و صاحب مال پیدا نشد، مال را برای صاحبش نگهداری کرد و از بین رفت، چنانچه در نگهداری آن کوتاهی نکرده و تعدّی یعنی زیاده‌روی هم ننموده، ضامن نیست، ولی اگر از طرف صاحبش صدقه داده باشد، صاحبش مخیر است بین آنکه به صدقه راضی شود، یا عوض مالش را مطالبه کند و ثواب صدقه برای تصدّق‌کننده باشد.
برای تهیه کتاب احکام کاربردی می‌توانید به فروشگاه کتاب بین‌الملل، شعبه تهران، ضلع شمال شرقی میدان فلسطین، مراجعه فرمایید. تلفن: ۰۲۱۸۸۹۱۲۰۵۷ 📌 ان‌شاءالله به محض عرضه کتاب در فروشگاه قم و یا امکان سفارش آن از سایت انتشارات، از همین جا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
کریمی- بیان احکام
✅ بعد از اینکه صاحب مال گمشده پیدا نشد، چه وظیفه‌ای داریم؟ اگر کسی که مالی را پیدا کرده، تا یک سال
اگر جست‌وجوی صاحب مال گمشده سودی نداشته باشد، وظیفه چیست؟ طبق نظر امام‌خمینی هر مالی که ارزش آن یک درهم و بیشتر باشد و شخص بداند که جست‌وجو فایده ندارد یا قبل از تمام شدن سال از یافتن مالکش‌‎ ‏مأیوس شود، برای آن مال جست‌وجو لازم نیست و شخص مخیر است که آن را باقی نگه داشته و برای مالکش حفظ کند یا صدقه دهد و البته هر وقت صاحبش پیدا شد، چنانچه به صدقه دادن راضی نشود، عوض آن را به او بدهد. اما آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند اگر مالی را که نشانه دارد و قیمت آن به یک درهم می‌رسد در جایی پیدا کند که معلوم است به واسطۀ اعلان، صاحب آن پیدا نمی‌شود، تا زمانی که از یافتن مالک ناامید نشده، بنا بر احتیاط واحب باید مال را برای صاحبش نکهداری کند؛ اما اگر نامید از یافتن مالک شد، باید از روز اوّل آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد، و نباید صبر نماید تا سال تمام شود و بنا بر احتیاط واجب، صدقه با اذن حاکم شرع باشد.
توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی در چهار جلد منتشر شد و روز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ مهمور به مهر تأیید آیت‌الله سیستانی گردید.
هدایت شده از چاپ و نشر بین‌الملل
📚 او از جوانی به دو خصلت نماز شب و شرکت نکردن در مجلس غیبت معروف بود. اگر احساس می‌کرد کسی می‌خواهد غیبت کند یا بلند می‌شد و می‌رفت و یا به‌شدت جلوگیری می‌کرد. دوستان او در مورد احوالاتش می‌گفتند: "آقا روح‌الله حتی از گناه صغیره هم اجتناب می‌کند و بلکه بالاتر از آن، از مکروهات نیز اجتناب دارد و مثلاً همیشه به جای خنده بلند، تبسم می‌کند، چرا که خنده بلند و یا قهقهه کراهت دارد." طبیعتاً فضای معنوی آن زمان حوزه قم و رسیدگی‌های اخلاقی حاج شیخ به طلاب در ملکه شدن چنین خصلت‌هایی بی‌تأثیر نبود. 📌 برگرفته از ص ۱۴۸ و ۱۴۹ کتاب https://nashrebeynolmelal.ir/?p=6303
کریمی- بیان احکام
#گزیده_کتاب #آقا_روح_الله 📚 او از جوانی به دو خصلت نماز شب و شرکت نکردن در مجلس غیبت معروف بود. اگ
در روز 14 خرداد، یاد و خاطره مرجع عالیقدر جهان تشیع و معمار انقلاب اسلامی، حضرت امام‌خمینی رحمت‌الله‌علیه را گرامی می‌داریم. خداوند ایشان را با اجداد طاهرینشان محشور فرماید.
نگاه و پوشش 📝 در باب نگاه به نامحرم و حفظ حجاب و نیز نگاه به شرمگاه دیگران و لزوم پوشش آن، دو نکته وجود دارد که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد: 1⃣ اگر انسان بداند در صورتی که در یک مکان مشخص قرار بگیرد، حتماً ولو بدون اختیار چشمش به نامحرم یا شرمگاه دیگران می‌افتد، جایز نیست در آنجا قرار بگیرد؛ یعنی یا باید از قرار گرفتن در آن مکان خودداری کند یا اگر آنجا قرار گرفت، چشمان خود را ببندد. اما اگر چنین یقینی وجود نداشت و انسان احتمال بدهد که قرار گرفتن در یک مکان خاص، موجب افتادن نگاهش به نامحرم یا شرمگاه دیگری می‌شود، اشکالی ندارد که در آن مکان قرار بگیرد. اگرچه باز هم احتیاط در آن است که انسان به آنجا نرود یا اگر رفت، چشمش را ببندد. 2⃣ اگر مرد شک داشت در جایی که عریان شده، نگاه کسی که اجازه ندارد (کسانی چون همسر و کودک غیر ممیز اجازه دارند)، به شرمگاهش می‌افتد یا خیر، یا زن شک داشت در جایی که حجاب ندارد، نگاه نامحرم بر او می‌افتد یا خیر (در مورد زن نیز توجه شود که شرمگاه وی را حتی محارم و زنان نیز نمی‌توانند ببینند جز همسر و کودک غیر ممیز)؛ 📌 طبق نظر امام‌خمینی اگر آنجا در معرض نگاه دیگران باشد، مثل قرار گرفتن لب پنجره‌ای که عابران کوچه و خیابان می‌توانند آن را ببینند یا در حیاط خانه‌ای که ساختمان‌های اطراف به آن اشراف دارند یا در ایوانی که از خارج منزل هم دیده می‌شود، بنا بر احتیاط واجب باید خود را بپوشاند. همچنین طبق نظر امام‌خمینی اگر شک داشت کسی که او را می‌بیند، از افرادی است که نگاهش حلال است (مثل همسر یا طفل غیر ممیز) یا از افرادی است که نگاهش حرام است، واجب نیست خود را بپوشاند؛ مگر اینکه آن ناظر قبلاً نگاهش به او حرام بوده و حالا انسان شک داشته باشد که هنوز هم نگاهش حرام است یا خیر؛ مثلاً شک کند که فرد بیننده دیوانه شده و قدرت تشخیصش را از دست داده یا هنوز عاقل است. 📌 اما طبق نظر آیت‌الله سیستانی در صورت شک، چه شک در وجود بیننده و چه شک در اینکه بیننده نگاهش حرام است یا حلال، پوشاندن، بنا بر احتیاط مستحب است و واجب نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــ العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فی احکام التخلی، م 9 و 10
کریمی- بیان احکام
✅ چند مسئلۀ شرعی در باب خمس (14) آنچه مکلف برای مئونۀ زندگی (آنچه برای گذراندن زندگی یک فرد و افر
چند مسئلۀ شرعی در باب خمس (15) 📝 اگر مکلف عین مال را به عنوان مال تجارت و به جهت سودآوری نگهداری کند، مثلاً گاو یا مرغی را نگهداری کند تا با افزایش وزن آن‌ها سود کند، سر سال خمسی اگر نماء متصل (نماء، یعنی رشد و نماء متصل یعنی خود مال رشد پیدا کند؛ مانند گوسفندی که افزایش وزن پیدا می‌کند یا درختی که شاخ و برگ می‌دهد و قطورتر می‌شود.) قابل فروش و گرفتن قیمت آن ممکن باشد، پرداخت خمس آن واجب است. اما اگر قصد او سودآوری از نماء منفصل باشد، یعنی مثلاً مرغ را نگهداری می‌کند تا با تخم‌مرغ‌ها تجارت کند، نماء متصل آن خمس ندارد. و همچنین اگر از مال برای تعیش (بهره‌گیری در زندگی بدون قصد تجارت) استفاده می‌کند، مثلاً می‌خواهد خودش و مهمانان و خانواده‌اش از گوشت گوسفند استفاده نمایند، در این صورت هم سر سال خمسی، نماء متصل مشمول خمس واقع می‌شود؛ زیرا عرفاً افزایش وزن حیوان، زیاده محسوب می‌شود.
کریمی- بیان احکام
✅ چند مسئلۀ شرعی در باب خمس (15) 📝 اگر مکلف عین مال را به عنوان مال تجارت و به جهت سودآوری نگهداری
چند مسئلۀ شرعی در باب خمس (16) تورم وقتی اصل مال خمس ندارد یا خمس آن پرداخت شده است، ولی قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، اینکه مقدار افزایش قیمت مشمول خمس هست یا نیست، تابع احکامی است که در کتاب خمس به‌تفصیل در مورد آن صحبت شده‌ است. اما آنچه در اینجا ذکر می‌کنیم، در مورد افزایش قیمت ناشی از تورم است: 📌 مقدار افزایش قیمت که مربوط به تورم باشد، طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای سود محسوب نمی‌شود؛ مثلاً زمینی که صد میلیون بوده و خمس آن پرداخت شده و الان صدوبیست میلیون شده، ولی بر اثر تورم، ارزش صد میلیون پول به صدوپنج میلیون تبدیل شده‌است، در این صورت فرد پانزده میلیون سود کرده‌است. اما طبق آخرین نظری که از آیت‌الله سیستانی منتشر شده است، در این مورد بنا بر احتیاط واجب احکام مربوط به ترقّی قیمت جاری می‌گردد و در صورتی که مجتهد جامع الشرایط دیگر با رعایت الأعلم فالأعلم قائل باشد که تورّم خمس ندارد، می‌تواند در این مورد از وی تقلید نماید و بر این اساس لازم نیست خمس افزایش قیمت را بپردازد.
چند مسئلۀ شرعی در باب خمس (17) خمس فیش حج یا عمره و سود آن نظر آیت‌الله خامنه‌ای: پولی که به عنوان ثبت نام پرداخت شده، اگر از درآمد باشد، سر سال خمسی مشمول خمس است؛ زیرا با اصل پول کار می‌شود و در واقع یک نوع سرمایه‌گذاری است؛ حال اگر کسی تا کنون خمس مبلغ ثبت نامی را پرداخت نکرده است، طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای باید برای پرداخت خمس تورم را در نظر بگیرد. نکتۀ دیگر اینکه علاوه بر پول ثبت نام، دو سال پیش کسانی که نوبت حجشان فرا رسیده بود، برای اعزام به حج پولی به سازمان حج پرداخت کردند، ولی بخاطر کرونا به حج نرفتند. آیا آن پول هم مشمول خمس است؟ خیر؛ اگر از درآمد بین سال پرداخت شده باشد، مشمول خمس نیست؛ زیرا آن پول از ملک آنها خارج شده بود. (اگر از درآمد سالگشت شده که خمس آن داده نشده، پرداخت شده باشد، مشمول خمس است.) اما سودهایی که از سوی بانک داده می‌شود در صورتی که قابل وصول نباشد، هرگاه وصول شد، جزء درآمدهای همان سال حساب می‌شود و آنچه سر سال اضافه بیاید، مشمول خمس است. نظر آیت‌الله سیستانی: اگر فرد با درآمد بین سال برای حج یا عمره، بدون انعقاد قرارداد اجاره ثبت نام کرده و در نوبت سازمان حجّ و زیارت قرار گرفته و پس از سال خمسی یا در سال­های بعد مشرّف می‌شود، در صورتی خمس ندارد که حج یا عمره واجب بوده و قبلاً با استطاعت یا نذر شرعی و مانند آن بر ذمّۀ فرد آمده (مستقرّ شده) باشد؛ در این حالت، چنانچه برای تشرّف، راه دیگری جز ثبت نام و در نوبت قرار گرفتن وجود نداشته باشد و مال دیگری که از آن، خمس این پول را پرداخت کند نداشته باشد، مبلغ مذکور خمس ندارد؛ امّا در غیر این صورت، مثل آنکه حج یا عمره مستحبی باشد یا آنکه سال اول استطاعت حج واجب باشد - که هنوز حج بر ذمّۀ او به‌طور قطعی ثابت نشده - یا آنکه قبلاً حج بر ذمّۀ او آمده و نرفته، ولی اکنون توانایی خرید فیش آزاد را داشته باشد، یا تمکّن از پرداخت خمس آن از اموال دیگرش داشته باشد، پول ثبت نام در انتهای سال خمس دارد و پولی که علاوه بر ثبت نام پرداخت می‌شود تا به فرد فیش حج داده شود، باز اگر همان شرایط مذکور را دارا بود، خمس ندارد و الا فرد باید لحاظ نماید قیمت سفر حج یا عمرۀ مذکور که مثلاً شش ماه بعد از سال خمسی انجام می‌شود به نرخ روزِ پرداخت خمس، چقدر ارزش دارد و خمس آن را بپردازد. کسی که برای حج یا عمره از درآمد بین سال، مثلاً مبلغ یک میلیون تومان با افتتاح حساب پس‌انذار قرض‌الحسنه یا سرمایه‌گذاری وکالتی در بانک به نام خودش ثبت نام کرده و به لحاظ قانونی در نوبت سازمان حجّ و زیارت برای تشرّف قرار گرفته است، چنانچه بعد از گذشت چند سال متوجّه شود که لازم بوده خمس موجودی بانکی‌ش را می‌­داده، با فرض اینکه هم اکنون امتیاز فیش حج یا عمرۀ وی به استثنای مبلغ موجود در حساب بانکی‌اش مثلاً 20­ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌گردد، در این صورت کافی است خمس موجودی فعلی بانکی خود را که سال بر آن گذشته بپردازد؛ البتّه، اگر فرد امتیاز قانونی فیش حج یا عمره‌­اش را در ازای دریافت مبلغ مثلاً 20­ میلیون تومان - بدون لحاظ موجودی بانکی خود - به شخص دیگری به صورت شرعی در ازای دریافت مبلغی انتقال دهد، مبلغ مذکور درآمد بین سال انتقال محسوب می‌شود که اگر صرف در مؤونه نشود خمس دارد. اما در مورد سود، اگر ثبت نام بدون شرط سود و بدون وکالت یا اجازه دادن به بانک برای سرمایه‌گذاری شرعی بوده، ولی بانک حسب قانون خویش مبلغی سود به حساب فرد واریز نموده، چنانچه آن فرد سود مذکور را برداشت ننماید، لازم نیست خمس آن را بپردازد، هرچند بداند سازمان حجّ و زیارت آن سود یا معادلش را برای وی در سفر حج هزینه خواهد کرد؛ امّا اگر سود مذکور را برداشت نماید و بخواهد‌ آن را در زندگی صرف نماید، در صورتی که بانک مذکور دولتی یا مشترک در کشورهای اسلامی است باید نصف سود را به فقرای متدیّن شیعۀ اثناعشری صدقه دهد و نصف دیگر آن را می­‌تواند برای خود در مصارف حلال هزینه نماید و در صورتی که قبض و تملّک شود، جزء درآمد بین سال محسوب می‌شود. 📌 برگرفته از م 628 تا 630 و 677 و 678 توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج 2
چند مسئلۀ شرعی در باب خمس (18) ارث ارث، طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای تکسب نیست و لذا خمس ندارد (حتی اگر بر آن سال بگذرد). اما طبق نظر آیت‌الله سیستانی با مراعات شروط زیر خمس ندارد: الف. ارث شرعی باشد و بر اساس قواعد معتبر در مبحث ارث به انسان برسد. بنابراین، اگر مسلمانی که شیعۀ دوازده امامی است، مالی از غیر این راه، مانند تعصیب به او به ارث برسد، آن مال چنانچه تا سر سال خمسی باقی بماند و صرف در مئونه نگردد، باید خمس آن را بدهد. ب. فرد توقّع ارث بردن داشته باشد و چنانچه ارثی ‌به او برسد که توقّع آن را نداشته و از غیر پدر و فرزند باشد، احتیاط واجب آن است که اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس آن ارث را بدهد. ج. به مالی که به ارث رسیده، در زمان زنده بودن فرد، خمس تعلّق نگرفته باشد (مگر آنکه کسی که مال از او به ارث رسیده (میّت) به‌‌ دادن خمس عقیده نداشته یا عقیده داشته، ولی عمداً یا از روی کوتاهی و سهل‌انگاری خمس نمی‌داده‌ است). د. میّت، خمس بدهکار نباشد (مگر آنکه کسی که مال از او به ارث رسیده (میّت) به‌‌ دادن خمس عقیده نداشته یا عقیده داشته، ولی عمداً یا از روی کوتاهی و سهل‌انگاری خمس نمی‌داده است).