کشکول ناب حوزوی
بسمه تعالی جلسه تفسیر موضوعی «حضرت بقیة اللّه فی القرآن» در ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۱۰ تو
#معرفی_جلسات
🔻آیت الله شیخ عباس اخوان در شهر تهران
اطلاعات بیشتر به همراه لوکیشن جلسات👇
https://eitaa.com/ayatoll_ahakhavan/1039
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
#معرفی_جلسات_مجازی
جلسه تفسیر سوره حدید توسط استاد رفیع پور در شبهای ماه مبارک رمضان
✴️ @Menhajalsalehin
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️آدرس غلط پناهیان!
حجتالاسلام پناهیان در برنامه وقتسحر :
🔹یکی از دلالتهای جهاد تبیین این است که ما تا امروز در تبیین دین ضعیف بودیم.
🔸ما آخوندها در همه شبکهها که داریم صحبت میکنیم، در مدرسهها و دانشگاهها که دروس معارف داریم، خب حتما همه اینها ضعیف بوده که به جهاد تبیین رسیدیم.
🔹ما چهل سال است که داریم صحبت میکنیم تازه باید برسیم به جهاد تبیین؟ پس تا حالا چه کار میکردیم؟
✍نقد کوتاه ما : آقای پناهیان بزرگوار آدرس غلط ندهید! کجا ما همش اثبات کردیم عقایدمونو؟ منبرها و برنامه ها که مملو از حرفهای تکراری اخلاقی و داستان و خواب است! بسیاری از اساتید درس عقاید حوزه اثبات کردن عقاید بلد نیستن چه برسه به اکثریت روحانیت! کسی مخالف تبیین زیبا از دین نیست و این مساله رو شهید مطهری و... بیان کردن اما مشکلات اصلی ما در اینجا نیست! آنچه مردم را بی دین میکند تصویر جناب اژه ای کنار حسن روحانی(با اون همه ظلم و جنایت) هست! تبعیض و بی عدالتی و فاصله طبقاتی و اشرافیت مذهبی است! ایرانمال سازی و تصویر اندک حوزه های علمیه اشرافی است! افتتاح کردن پروژه سیبلند توسط شما و دوستانتان است! مدرسه خصوصی سازی برای قشر مذهبی سرمایه دار توسط طیف شماست! سبک زندگی و معماری و هنر و سینما و علوم انسانی غربیست! آری مشکلات جای دیگر است! آدرس غلط ندهید
نقش انگلیس در گسترش و رشد وهابیت.pdf
982.2K
📕 #مقاله "نقش انگلیس در گسترش و رشد وهابیت"
✍ میثم اورنگی (سطح چهار حوزۀ علمیۀ قم، دانشجوی دکترای دانشگاه معارف اسلامی و دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام)
💦چکیده💦
کشورهای استعمارگر برای تأمین منافعِ خود، با ترفندهای مختلفی زمینۀ ورودِ خود به کشورهای دارای منابعِ خام و دستاول را فراهم میکنند. کشورهای خاورمیانه بهویژه مناطق عربنشین، بهدلیل وجود منابع نفتیِ فراوان در این مناطق، از این قاعده مستثنا نبودهاند و حمایتهای مالی و نظامیِ بریتانیا از دولت وهابیِ آلسعود گویای همین مدعاست. آنان مهمترین عامل گسترش آیین وهابیت و اقتدار آلسعود در منطقۀ شبهجزیره بودهاند. حمایتهای آنان برای استقرار حاکمیتِ وهابیت را میتوان در «حضور فیزیکیِ بریتانیا در منطقۀ شبهجزیره و سواحل خلیجفارس»، «کمک به آلسعود برای قدرتگرفتن»، «مقابله و براندازیِ امپراتوری عثمانی مثل قرارداد قطیف»، «حمایتهای مالی و نظامی» و «نفوذ در میان عربها اعم از شرفای مکه و شرفای آلسعود، بهواسطۀ جاسوسانی همچون سنت جان فیلبی، ادوارد لورنس و ویلیام شکسپیر» مورد کاوش و بررسی قرار داد.
#وهابیت
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "نقش انگلیس در گسترش و رشد وهابیت" ✍ میثم اورنگی (سطح چهار حوزۀ علمیۀ قم، دانشجوی دکترای
بررسی شیوه های نفوذ وهابیت در مناطق محروم جمهوری اسلامی ایران و راهکارهای مقابله با آن .pdf
261.4K
📕 #مقاله بررسی شیوه های نفوذ وهابیت در مناطق محروم جمهوری اسلامی ایران و راهکارهای مقابله با آن
✍محمدعلی نعیمی ، داود فیض
چکیده💧
نظام جمهوری اسلامی، به دلیل ماهیت شیعی آن، بزرگترین مانع بر سر راه وهابیت محسوب می شود. از این رو دشمنی با ایران در کانون توجه و مبارزه وهابیان قرار گرفته است. امروزه شواهد مختلفی دلالت بر نفوذ اندیشه های وهابی به داخل کشور مخصوصا مناطق محروم وجود دارد. در این راستا شناسایی چگونگی نفوذ این فرقه و اتخاذ راهکارهای موثر جهت مقابله با آن ضرورت دارد. سوءاستفاده از فقر اقتصادی مناطق محروم، بهره برداری از ضعف اعتقادات دینی مناطق محروم، ایجاد مدارس برای ترویج عقاید وهابیت، اعزام کاروان های تبلیغی و تشکیل گروه های تروریستی ضدشیعی، از مهمترین شیوه های نفوذ وهابیت به شمار می رود. در مقابل، تبیین صحیح عقاید شیعه، مهیا نمودن مناظره های علمی با مفتی های وهابی، بهبود روابط مسئولین نظام با بزرگان اهل تسنن، مقابله به مثل و طرح تناقضات وهابیت، شناسایی نقاط ضعف وهابیت، محرومیت زدایی از مناطق مرزی، شناسایی و انهدام تشکیلات تبلیغی، از جمله راهکارهای مقابله با نفوذ وهابیت به شمار می روند.
🗃فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، (بهار ۱۳۹۸)
✍پ.ن: عدالتخواهی و محرومیت زدایی از مناطق محروم ، راهکار اصلی مقابله با وهابیت است! وهابیت با پول پاشی ، محرومین شیعه و سنی را وهابی می کنند! در مقابل حوزه هم باید به محرومیت زدایی و کمک به فقرا در این مناطق بپردازد. #شهید_اصلانی در حاشیه شهر مشهد همین کار را بر عهده داشت، نثار روحش صلوات و فاتحه🤲
#وهابیت
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
عکسی از شهید حجت الاسلام اصلانی در کنار استادش آیت الله سید حسن مرتضوی
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی میگم شیخ بهایی بزرگترین مهندس تاریخ بشریت بوده و تا کنون هست و همتا نداره، یعنی این…..!
پی نوشت:
اقتصاددانانی که به دنبال اقتصاد پایدار هستند آیا گوش شنوایی برای این تکنولوژی دارند؟
در دنیا چه میزان انرژی صرف تکنولوژی صوت می شود؟
این دانش از یک پارادایم دانشی دیگر ریشه می گیرد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥امیرالمومنین (ع) اهل انتزاعی و بیمناسبت با دردهای مردم حرف زدن نبود!
🎤حجت الاسلام محمد عشایری:
امیرالمومنین اهل انتزاعی و بیمناسبت با دردها و مشکلات مردم حرف زدن نبود. جایی که یک مسئلۀ انتزاعی و ذهنی اصل میشود، میگوییم فرد ذهنیتگرایانه حرف میزند. یکی از نهجالبلاغهشناسان میگوید هنر علیابنابیطالب(ع) این است که تمام صحبتهایش دربارهی یک اتفاق عینی، خارجی، جزئی و حقیقی بوده است. سخن عینیت گرایانه ناظر به تغییر و عمل است و در شنونده جنبش ایجاد میکند و علی (ع) چنین بود. اما در عین حال عینیت زده نبود به این معنا که آنقدر چنین باشد که سخنش را در ظرف زمانی دیگری نشود فهمید. به این جهت سخن علی(ع) برای همه زمانهاست.
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
هدایت شده از بحار توحید
210330_003.MP3
43.66M
#درس_صوتی
#اسم #معنی
◀️بینهایت بودنِ خداوند -که در آیات و روایات فراوان آمده است- مطلب عمیقی است و نیاز به تفکر عمیق دارد.
🎧 بحار الأنوار، ج4: کتاب التوحید، أبواب أسماء و صفات، باب1: فرق اسم و معنا، ح3.
🎙حضرت آيةالله ضرابی
⏱ زمان: 30 دقیقه
🔺@behar_zarrabi
کشکول ناب حوزوی
💥اگر نوآوری نباشد با دنیای خود بیگانه خواهید شد! 🔸بدانید که بدون تحقیق، بدون نو آوری، بدون ژرف یابی
💥امروز نوبت ماست!
🎤 #رهبر انقلاب:
🔻یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش مسلمین و فلسفهی مسلمین توانستند از این دانش و #فلسفه استفاده کنند و یک تمدّنی را برای خودشان شالودهریزی کنند. این تمدّن البتّه تمدّن مادّی بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپاییها شروع کردند به شالودهریزی یک تمدّن جدید، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بیمحابا استفاده کردند؛ [از طرفی] به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند. این کاری بوده است که اروپاییها در طول چهار پنج قرن انجام دادند. این تمدّنی که آنها به دنیا عرضه کردند، جلوههای زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت امّا خوشبختی انسانها را تأمین نکرد، #عدالت را برقرار نکرد؛ بعکس، بر فرق عدالت کوبید، ملّتهایی را اسیر کرد، ملّتهایی را فقیر کرد، ملّتهایی را تحقیر کرد؛ در درون خود هم دچار تضادها شد، از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند. امروز خود غربیها به این معنا گواهی میدهند. یک سیاستمدار برجستهی غربی به من گفت دنیای ما دنیای پوچ و پوکی است و این را حس میکنیم. راست میگوید؛ این تمدّن ظاهر پُرزرقوبرقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت. امروز تضادهای تمدّن غربی خود را دارد نشان میدهد؛ در آمریکا یکجور، در اروپا یکجور، در مناطق تحت سلطهی اینها در سراسر دنیا هم یکجور.
✅امروز نوبت ما است، امروز نوبت اسلام است. وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس؛ امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالودهریزی کنند. همچنانکه اروپاییها آنروز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربهی مسلمین استفاده کردند، از فلسفهی مسلمین استفاده کردند، ما [هم] امروز از دانش جهان استفاده میکنیم، از ابزارهای موجود جهانی استفاده میکنیم برای برپا کردن #تمدن_اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح معنویّت. این وظیفهی امروز ما است.
📆۱۳۹۴/۱۰/۰۸
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🟦 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥معرفی تفسیر علی بن ابراهیم قمی
🎤حجت الاسلام دکتر علوی مهر
📺برنامه ضیافت هر روز ساعت ۱۸:۴۵ از شبکه قرآن و معارف سیما ، به معرفی مفسرین و کتب تفسیری می پردازد
#تفسیر
#معرفی_کتاب
🟠کشکول ناب حوزوی🔻
▪️ @kashkolenab
💻 ششمین وبینار علمی مجمع حوزویان مهندس و گروه معارف اسلامی با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با موضوع «تبیین و اثربخشی مقررات شرعی ساختمان» با ارائه آقای دکتر محمد معرفت در روز چهارشنبه مورخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ برگزار گردید.
🎥 وبینار مذکور ضبط شده و از طریق لینک زیر قابل مشاهده میباشد👇
🌐 https://aparat.com/v/8nZIF
#فقه_تمدنی
#فقه_هنر
#معماری_اسلامی
@hozavianemohandes
@kashkolenab
💥حسن آقامیری و مهدی نصیری در مهمانی اصلاحطلبان(فروردین ۱۴۰۱)
در این جمع صادق زیباکلام ، یاشار سلطانی ، علی ربیعی (سخنگو دولت حسن روحانی) ، آذری جهرمی (وزیر ارتباطات روحانی)، محمدعلی ابحطی(یار غار خاتمی فتنه گر) ، محمد مهاجری و... حضور داشتند.
این عکس کاملا واضح نشان از نزدیکی فکری و عملی این افراد باهم دارد.
حسن آقامیری شاگرد محمود ابطحی از شاگردان محمود امجد(استاد اخلاق! منحرفِ خارج نشین) بوده و از اول در این جریان میزیسته است.
مهدی نصیری اما دورانی اصولگرا و در روزنامه کیهان بود ولی اونقدر در این سالها موضع فکری و سیاسی خود را تغییر داد که شبیه رُفاعه(در فیلم مختار) شده و حالا در جمع غرب پرستان و فتنه گران حضور می یابد!!
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#معرفی_اساتید 🔹آیت الله سید احمد حسینی #اشکوری، پژوهشگر و محقق، از پرکارترین فهرستنگاران نسخههای
💥سوال و جوابی جالب از آیت الله سید احمد حسینی #اشکوری
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بیانات جنجالی آیت الله رضا #استادی
در نخستین محفل فهرستنگاران نسخ خطی
دی ماه 1400
✍پ.ن: از این فرمایشات معظم له ، برداشت می شود که باید بعضی حقایق را به جهت اینکه مصلحت نیست از تاریخ علم و تمام کتب حذف کرد! شکی در این نیست که بعضی مباحث جنجالی و شبهه انگیز را نباید در فضای عمومی نشر داد ، اما آیا در کتب تخصصی مثل فهرست نگاری هم باید این مباحث سانسور شود؟!
کشکول ناب حوزوی
💥بیانات جنجالی آیت الله رضا #استادی در نخستین محفل فهرستنگاران نسخ خطی دی ماه 1400 ✍پ.ن: از این
انتقاد یک جوان کم سواد و تحریفگرِ اخباری مسلک به سخنان آیت الله استادی
واکاوی نقّادانۀ روش خاورشناسان در فهم احادیث در باره آموزۀ امامت (مطالعۀ موردی کتاب راهنمای ربّانی در تشیّع نخستین)__.pdf
734.2K
📕 #مقاله واکاوی نقّادانۀ روش خاورشناسان در فهم احادیث در باره آموزۀ امامت (مطالعۀ موردی کتاب راهنمای ربّانی در تشیّع نخستین)
✍مهیار خانی مقدم، محمد تقی دیاری بیدگلی
💧چکیده💧
پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف تأمّلی در روش خاورشناسان در فهم احادیث در حوزۀ امامت، به واکاوی نقّادانۀ کتاب راهنمای ربّانی در تشیّع نخستین از محمّد علی امیرمعزّی، استاد کرسی شیعهشناسی در دانشگاه سوربن فرانسه می پردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که با وجود نقاط قوّت در روش امیر معزّی، مانند استفاده از منابع معتبر و متقدّم مرتبط، دقّت در تطوّر معنایی اصطلاحات و تلاش برای تبیین سازمان یافته از مفهوم امام، برخی از آسیب ها مانند عدم دقّت در استناد دهی به منابع، استفاده ناصحیح از اصل تقیّه در توجیه برخی از احادیث، عدم تشکیل خانوادۀ حدیث و معنایابی بدون استناد برای مفردات حدیثی، در روش وی قابل مشاهده بوده که منتج به ارائۀ برخی از آموزه های موهوم در باره آموزۀ امامت و ویژگی های امام گردیده است.
#علوم_حدیث
#کلام_اسلامی
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما.mp3
21.58M
💥چالشهای معرفتی مواجهه با تجربههای نزدیک به مرگ در صدا و سیما
▫️لایو مشترک دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما" برگزار گردید که در آن جناب استاد امینی نژاد به ارائه نظرات خویش پرداختند.
▫️در این برنامه - که نگاهی داشت به برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می شود - نظرات اهل معرفت نسبت به مرگ و مسائل پیرامونی آن و نیز تجربیات تجربهگران بررسی شد.
⏱ زمان: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
💿 حجم: ۲۰ مگابایت
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#زندگی_پس_از_زندگی
🎤استاد #امینی_نژاد (۱)
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@nafahat_eri
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ - نشست دوم.mp3
37.74M
💥چالشهای معرفتی مواجهه با تجربههای نزدیک به مرگ - نشست دوم
▫️لایو مشترک دوم دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ"برگزار گردید که در آن جناب استاد امینی نژاد به ارائه نظرات خویش پرداختند.
▫️در این برنامه - که نگاهی داشت به برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می شد - توضیح مختصری از مباحث جلسه قبل ارائه شد و سپس جناب استاد امینی نژاد به پاسخ پرسش های مطرح شده از سوی مخاطبین پرداختند.
⏱ زمان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
💿 حجم: ۴۰ مگابایت
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#زندگی_پس_از_زندگی
🎤استاد #امینی_نژاد (۲)
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@nafahat_eri
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
❓قرائت چه دعاهايى را براى شبهاى قدر و برآورده شدن حاجات توصيه مىفرماييد؟
✍پاسخ آیت الله #شبیری_زنجانی :
بهطوركلى به انجام اعمال صالح و كارهاى خير در شب قدر توصيهشده است. در روايت معتبر از حضرت امام باقر (عليه السلام) آمده است كه هر عمل خير در شب قدر، بهتر است از انجام آن عمل در طول هزار ماهى كه شب قدر در آن نيست. البته در روايات معتبر، به انجام خصوص برخى اعمال مثل غسل، احياء اين شب، زياد دعا نمودن و زيارت حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) تأكيد شده است.
در شب بيست و سوم به اين اعمال سفارش شده است:
١ - خواندن صد ركعت نماز به اين شكل كه در هر ركعت حمد و ده مرتبه سورۀ توحيد خوانده شود؛ ٢ - قرائت سورۀ عنكبوت و روم؛ ٣ - هزار مرتبه سورۀ قدر را خواندن.
📚استفتاءات (شبیری زنجانی) - 2، صفحه 132
کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
💥غرور در جوانی و انصاف علمی در پیری!
مرحوم شاکر در لمعات آورده که روزی #شیخ_انصاری (قدّس سرّه) بالای منبر برای طلّاب درس می فرمودند. در ضمن سخن به مناسبتی فرمودند:
🔹من در ایام تحصیل خود در خدمت حاج ملا احمد #نراقی و شریف العلماء و شیخ علی کاشف الغطاء چنان بر ذهن و ادراک خود مغرور بودم که هرگاه در مطلبی تعمّق می کردم و چیزی ادراک می نمودم هرگاه مخالف آن را از اساتید خود استماع می کردم اعتناء به او نمی کردم بلکه گوش به تمام کردن بیانات ایشان نمی دادم ولی حالا به گونه ای شده ام که وقتی کمترین شاگردی از شاگردان خودم سخنی می گوید به او گوش می دهم و متّهم می سازم ذهن خود را تا آن شاگرد مطلب خود را تمام نماید؛ زیرا که تجربه کرده ام و بسیاری از افکار خود را باطل یافتم به واسطه سخنی که از مبتدی شنیدم.
📚کشکول ابن العلم ج2 ص202
#خاطرات_علما
#اهمیت_فکر_کردن
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
هدایت شده از یاوران امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 نزول تمام ملائکه از عرش به زمین
رقم خوردن تمام مقدرات روی زمین
🎤حضرت آیت الله قرهی(مد ظله العالی)
@emammahdy81
⚠️ویحک!
وَ قَالَ صَالِحُ بْنُ سَهْلٍ : كُنْتُ أَقُولُ فِي اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا تَقُولُ اَلْغُلاَةُ فَنَظَرَ إِلَيَّ فَقَالَ وَيْحَكَ يَا صَالِحُ إِنَّا وَ اَللَّهِ عَبِيدٌ مَخْلُوقُونَ، لَنَا رَبٌّ نَعْبُدُهُ وَ إِنْ لَمْ نَعْبُدْهُ عَذَّبَنَا .
صالح بن سهل گفت من در باره حضرت صادق عقيده غاليان را داشتم نگاهى تند بمن نموده فرمود واى بر تو صالح بخدا قسم ما بنده و مخلوق هستيم و خدائى داريم كه او را مي پرستيم اگر نپرستيم و عبادتش نكنيم ما را عذاب خواهد كرد.
📚اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۳۴۱
📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۷، ص ۱۲۵
#غلو
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⁉️شیخ بهایی یا ظلالسلطان: نسبت متولیان مذهبی و میراث فرهنگی در ایران امروز چیست؟ ۱. ژان شاردن در س
♨️تعارض توسعه شهرسازی با حفظ بافت سنتی
✍ سید محمدرضا برقعی
سالهاست که در شهر قم، شاهد تعارضهایی میان توسعه شهرسازی و حفظ بافت سنتی هستیم. درستتر آن است که توسعه شهری متناسب با ساختار فرهنگی و بافت قدیمی منطقه رشد پیدا کند؛ در حالی که معمولاً این بافت سنتی بوده که در مواجهه با توسعه طلبیهای افراطی نابود شده است.
در این میان منطقه «بلوار عماریاسر» از جایگاه ویژهای برخوردار است. سالها پیش با احداث این بلوار، بازار قدیمی قم به دو بخش تقسیم شد. در کنار آن بافت سنتی منطقه نیز آسیب دید. چندی پیش نیز با احداث مرکز تجاری «سلام» در کنار محله «عربستان» و بر فراز آبانبار تاریخی آن، برگ زرین دیگری در کارنامه توسعه شهری استان قم به ثبت رسید. این موارد تنها بخشی از خاطرات تلخ گذشته است و یادآوری آنها اگر موجب اصلاح عملکرد نشود، جز حسرت چیزی نخواهد داشت.
هم اکنون نیز، ساختمانی قدیمی در بلوار عماریاسر، روبهروی محله «عربستان» و گذر «باغ پنبه»، درست در کنار پل عابرپیاده، در شرف تخریب و نابودی است. ساختمانی که می تواند جزو میراث فرهنگی ما باشد.
از این دست ساختمانهای قدیمی و آثار باستانی در شرف تخریب، چه در استان قم و چه در سایر شهرهای این مرز و بوم، بسیار است. اگر کمی توجه از سوی مسئولان و مردم صورت بگیرد، میتوان این آثار را برای نسلهای آتی حفظ کرد. امید است با پیگیری به موقع و درست مسئولان مربوطه، دیگر شاهد از دست رفتن میراث فرهنگی و ملی خود نباشیم.
۱۴۰۱/۰۲/۰۴
🌐 http://www.qompajoohi.ir
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab