🔺توصیه مرحوم شیخ بهایی به خواندن زیارت اربعین در روز 19 صفر
#شیخ_بهایی (ره) در کتابِ «توضیح المقاصد»، می نویسد:
«التّاسِعَ عَشَرَ فیهِ ( شهر الصَّفَر) زِیارَةُ الأرْبَعینَ لأبی عَبْدِاللهِ الْحُسَیْنِ علیه السَّلام، وَ هِیَ مَرْوِیَّةٌ عَنِ الصّادِقِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَ وَقْتُها عِنْدَ ارْتِفاعِ النَّهارِ».(توضیح المقاصد، ص6-7)
در نوزدهم صفر، وقتی روز بلند شد، زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام، مروی از حضرت صادق علیه السلام خوانده شود.
مرحوم محدّث قمی در وقایع الایام می نویسد:
«شیخ بهایی در توضیح المقاصد، این روز(روز نوزدهم صفر) را روز اربعین امام حسین علیه السلام قرار داده و علما همه اتفاق دارند که اربعین، بیستم صفر است و شاید نظر شیخ بهایی به این مطلب باشد که از روز قتل امام حسین علیه السلام که حساب شود، تا نوزدهم صفر، چهل روز می شود. سید بن طاووس نیز این مطلب را ایراد فرموده(إقبال الأعمال، ص 66) که چگونه می شود روز بیستم، روز اربعین باشد با آنکه روز قتل، از جمله اربعین است. لکن جواب فرموده که شاید محرّم آن سال، ناقص بوده، لاجرم بیستم شده، یا آنکه چون شهادت امام حسین علیه السلام در آخر روز عاشورا شده، آن روز را حساب نکرده اند».(وقایع الایام، ص 194-195)
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔺مقدمه کتاب آیت الله سید علی علامه فانی اصفهانی(ره) در كتاب الإرادة
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الحمدلله الواحدالاحد الفرد الصمد الفاعل لمايشاء بقدرته والحاكم لمايريد بعزته والصَّلاة والسّلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. أمابعدُ فقدسألنى وكنتُ ضيفاً لعلى بن
موسى الرضا (عليه السلام) و ساكنى جواره أدام الله ظلالهم في المشهدالمقدس الرضوى، سماحة الشيخ العلامة و العلیم الفهامه الزاهد الناسك و الورع السالك الفقيه المهذب والنبيه المدرب المولى الحاج میرزا آقا جواد التهرانى أدام الله عمره المبارك. فقال انك قد ذكرت فى قَبَسات العقول انّ لِلارادة اطلاقين فتطلق تارة على الايجاد الابداعى موافقاً لجملة من النصوص الناطقة
بانّ الارادة محدَثة - فهى على هذا الاطلاق من صفات الفعل كالاحياء وألاماتة والبسط و القبض - و تطلق أخرى صفةً للذاتٍ في مقابل ألكراهة - موافقاً لمثل قوله تعالى: «يُرِيدُ بِكُم الْيُسْرَ» علماً
بانّ جملةَ من العلماء والمحدّثين كالكليني ينكرون صفتية الارادة للذّات فهل هناك من النّصوص ممايدلُّ على الاطلاق الاخير؟ - فوعدتُه
دام ظله الشريف بالجواب و قد وفّقنى الله لذلك فاوضَحْتُ ألجوابَ ضمن أمورٍ.
لاريب فی أن الله تبارك و تعالى لايقاس بخلقه لانّ مالاحدّ له لايُقاس بالمحدود
الامر الاول
والمعقول لايدرك بالمحسوس، نعم العقل يدرك بالدرك النّورى أنّ الله هو المُبدع للمبدعات و انّها صنايع الرب الاعلى فالموجودات بأسرها بمالها من الحظوظ افاضات من الفيّاض القديم...
📚آراء آیة الله السید علی العلامة الفاني الإصفهاني حول مبحث الإراده، ص۱
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
#مجالسات_علما
آیت الله جعفری اراکی(عافاه الله)
و مرحوم آیت الله العظمی #علوی_گرگانی
طبق اخبار موثق حال آیت الله جعفری اراکی(از علمای تهران) نسبتا وخیم گزارش شده برای سلامتی ایشان دعا کنیم🤲
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
موضوع شناسی. مکاسب. شرط اختیار متعاقد.m4a
6.56M
💥روش موضوع شناسی شیخ انصاری
🎤استاد سید محمدرضا واعظی
مرحوم شیخ برای موضوع شناسی از هشت روش استفاده کرده اند
#روش_شناسی_اجتهاد
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
18.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اربعین و حب امام حسین (ع)
گوشه ای از حضور آیت الله #قرهی
در مشایه اربعین سال ۱۴۰۳
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
#مجالسات_علما
از سمت چپ
استاد شیخ نجم الدین مروجی طبسی
استاد شیخ محمدجعفر مروجی طبسی
استاد شیخ محمد جواد مروجی طبسی
و استاد سيد محمد غروی
در مراسم ختم مرحوم شمس الدین مروجی طبسی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔺روایت جالب حجت الاسلام یحیی جهانگیری از سفر اربعین ۱۴۰۳
امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
🔹 لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها : religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینیه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد.
🔸 خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی میکنید و بلکه می چشید.
■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیر عراقی نیست.
🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدی صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان.
تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
🔻 علل مختلفی را میتوان برای محبوبیت ایشان شمرد:
۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیرساکته( به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم
🔸 واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد.
گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر گفتمان شدگی (بخوانید این مصاحبه ام را) آن تاثیر جدی خواهد گذاشت .
■ این یک گزارش و سفرنامه شخصی است نه تحلیل و تجویز... لذا در خواست دارم همه عزیزان سفرنامه های خود را بنویسند و به اشتراک بگذارند.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
سلسلة الإبتکارات العلمیة این اثر تالیف حضرت آیت الله شیخ محمد آل شبیر خاقانی (شبیری خاقانی) است. م
عکسی از تشرف حضرت آیت الله شبیر خاقانی(از مراجع نجف) به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) و زیارت قبور علما - ۱۵ صفر ۱۴۴۶
alkhakani-najaf.com
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
002_kalam010.mp3
6.83M
🔺جلسه دوم "درآمدی بر علم کلام"
(برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت)
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔹️موضوع: در آمدی بر علم کلام
▫️ مبادی نظری علم کلام
▫️ منطق و منابع آن
▫️ معرفت شناسی و منابع آن
▫️ فلسفه و منابع آن
▫️ دانش های مکمل برای متکلم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
▪️کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺اشکالات ساختار دانشگاه و لزوم مراقبت از عدم تسری آنها به ساختار حوزه #رهبر انقلاب : بنده در اینکه
🔺برخی از تجربیات و خاطرات مفید حجت الاسلام استاد قاسم کاکایی از تدریس در دانشگاه
🔸...در تدریس در دانشگاه، ابتدا دروس معارف اسلامی را به صورت حقالتدریس، درس میدادم. بحمدالله سه امر باعث موفقیت حقیر در این تدریسها بود: اولاً، خودم سالها به عنوان دانشجوی مهندسی پشت همین میز و نیمکتها نشسته بودم و تجربهٔ خوبی از دانشجویی و مسائل آن داشتم؛ ثانیاً، مطالعاتم نسبت به موضوع تدریس، گسترده و به خصوص در حوزه، عمیق شده بود: یعنی به اصطلاح عامیانه، مطلب کاملاً کف دستم بود؛ ثالثاً، سابقهٔ طولانیِ معلمی قدرت بیان و تفهیمم را بالا برده بود. این سه خصیصه باعث میشد که نه تنها بچههای کلاس جذب شوند، بلکه دانشجویان دیگری هم که با من کلاس نداشتند بیایند و در کلاس بنده شرکت کنند. همواره کلاسهایم بدون آنکه حضور و غیاب کنم، مملو از جمعیت بود. گاهی تعداد دانشجویان دو برابر تعداد ثبتنام کنندگان بود. البته بعداً که مدرک دکتری فلسفه و حکمت را گرفتم و استخدام دانشگاه شدم و مراحل استادیاری، دانشیاری و استادی را طی کردم، از تدریس دروس معارفم کم شد و به تدریس دروس اختصاصی فلسفه و حکمت، اضافه شد. داستان بچههای دوره کارشناسی ارشد و دکتری و چگونهگی انتخاب موضوع پایاننامه و رساله و نیز چگونگی راهنمایی و مشاورهٔ آن رسالهها، مقولهٔ دیگری است که باید در جایی دیگر بدان بپردازم.
🔹متاسفانه با مسائل متعددی که در سطح وزارت آموزشعالی پیش آمد، آموزش و تدریس، بهخصوص در رشتههای علوم انسانی، آن جایگاه سابق خود را در دانشگاهها از دست داد. وزارت «فرهنگ و آموزش عالی» به وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» تغییر نام داد. هیچکدام از این سه عنوان جدید، در وهلهٔ اول، علوم انسانی را به ذهن متبادر نمیکند! به علاوه، با برداشتن نام فرهنگ و آموزش از عنوان وزارت، صبغههای فرهنگی و آموزشی هم کمرنگتر شده است؛ همهچیز به پژوهش و مقاله گره خورده است؛ آن هم با آفات متعددی که از این رویکردِ مقالهمحوری سراغ داریم. به دانشجو نیز نه بهعنوان یک انسان با جهانی از عاطفه، احساسات، عشق، علاقه، معنا و گرفتاریهای شخصی، بلکه بهعنوان یک ماشین تولید مقاله برای استاد نگریسته میشود.
🔻دادن بهای بیش از حد به مسائل سیاسی، همه چیز را رنگ سیاست بخشیدن و دیانت را هم صرفاً از دریچهٔ سیاست نگریستن و نه بالعکس، و نیز ناکامی و ناتوانی در محقق کردن شعارها و وعدههای سیاسیون، باعث یک نوع «دینگریزی»، اگر نگوییم «دینستیزی»، در جمع زیادی از دانشجویان شده است. نیز اوضاع و احوال نابهسامان اقتصادی و فرهنگی باعث یک نوع بیانگیزگی و کِرِختی در میان دانشجویان گشته است؛ بهطوری که دیگر، کلاسها آن رونق و شادابیِ سابق را ندارد.
🔸دانشجو دارای هیچ سؤال و مسألهٔ علمی نیست؛ خود را ملزم به یادداشت برداشتن یا حتی حضور در کلاس نمیبیند. بنده اخیراً در ابتدای کلاسها، تشابههای کلاس با مجلس ترحیم را برای دانشجویان چنین تصویر میکنم:
الف- در مجلس ترحیم، ما صرفاً برای تسلیت گفتن به صاحب عزا شرکت میکنیم. لذا حتماً باید خود را به صاحب عزا نشان دهیم و حاضری خود را بزنیم! در کلاس هم گویا صاحب عزا استاد است! ما بهخاطر حضور و غیابی که استاد میکند در سر کلاس حاضر میشویم.
ب- اگر در آگهی مجلس ترحیمی مثلاً قید شده باشد که زمان برگزاری ۴ تا ۶ است، ما در این محدوده، هر وقت خواستیم شرکت میکنیم؛ مقداری مینشینیم؛ خود را به صاحب عزا نشان میدهیم و سپس میرویم!؛ خواه اول مجلس، خواه وسط مجلس و خواه آخر مجلس. کلاسها هم اخیرا همینطور است. دانشجو یا دیر میآید و به استاد میگوید ببخشید گرفتار بودم؛ یا زود میرود و به استاد میگوید ببخشید کار دارم! یعنی فقط حضور خود را در کلاس میزند!
ج- در مجلس ترحیم، هیچگاه قلم و کاغذ نمیبریم و اگر ببینیم کسی در مجلس ترحیم از سخنانِ واعظ یادداشت برمیدارد به او میخندیم. اخیرا هم در کلاسها نیز قلم و کاغذ داشتن و یا یادداشت برداری، باعث میشود که به شما بهعنوان بچهمثبت، بخندند.
د- در مجلس ترحیم، ما نه میدانیم که واعظ چه میخواهد بگوید نه برایمان اهمیت دارد و نه سؤالی از واعظ داریم. واعظ کار خود را میکند ما هم کار خود را؛ مثلاً چای یا شربت مینوشیم، فالوده میخوریم، با بغلدستیمان حرف میزنیم و یا سرمان در گوشی همراهمان است! کلاسها هم دقیقاً همینطور شده است؛ دانشجو بهدنبال این است که ببیند چگونه این یک ساعت یا یک ساعت و نیم را که عذابی است الیم، طی کند! شایعترین راه برای گذراندن این مدت، سر در گوشی همراه کردن، بازیهای کامپیوتری، چک کردن ایمیل و چت کردن است...
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab