eitaa logo
کشکول معرفت
158 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📚فضایی آرام جهت انتشارنکات ناب و کمتر شنیده شده📚 ارتباط با مدیر: @vahid_72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠قال عليٌّ عليه السلام :  تَعَلَّموا القرآنَ ؛ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ ، وتَفَقَّهُوا فيهِ فإنَّهُ رَبيعُ القُلوبِ . ✳️ على عليه السلام فرمودند :  قرآن را بياموزيد، كه آن بهترين سخن است و در آن دانا شويد، كه آن بهار دلهاست. 📚منبع: نهج البلاغة : الخطبة 110. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠شرمنده ام 📣 رحمت الله علیه: 💢الهی از روی آفتاب و ماه و ستارگان شرمنده ام 💢از اِنس و جان شرمنده ام 💢حتی از روی شیطان شرمنده ام که همه در کار خود استوارند و این سست عهد، ناپایدار 📚منبع: الهی نامه ص ۱۲ @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احسن الحال عالَم کجایی؟ مولای ما! حال ما فقط با شما خوش میشود «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام» @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴راهکاری سازنده 📣 رحمت الله علیه: 💢اگر ما توجّه داشته باشيم تمام اعمالى كه انجام مى‌دهيم، هر صبح و شام يا هر هفته خدمت امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف ارائه مى‌شود، تأثير بسيار بالايى در ما خواهد داشت. 🔰اگر همواره به اين حقيقت توجّه داشته باشيم كه ريز و درشت سخنانى كه مى‌گوييم، تمام نگاه‌هايى كه به مكان‌ها و اشخاص مى‌اندازيم، هر گامى كه برمى داريم و هر حركتى كه در پنهان يا آشكارا انجام مى‌دهيم، و حتّى نيت‌هايى كه مى‌كنيم، همه و همه در محضر مولا و سرورمان قرار مى‌گيرد، به طور مسلّم، رفتار و گفتار ما تغيير خواهد يافت؛ ✅چرا كه هيچ يك از ما دوست ندارد امام زمان ارواحنا فداه كارهايى ناشايست يا كم ارزش را از او مشاهده كند. 💠اگر به چنين حقيقتى توجّه داشته باشيم، همواره مى‌كوشيم كارى نكنيم كه دل مولايمان از ما برنجد؛ چرا كه رنجش قلب مقدّس او، رنجش رسول خدا است و رنجش رسول خدا(صلى الله عليه وآله) قهر و عذاب الهى را در پى دارد: الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛ آنان كه پيامبر خدا را مى‌آزارند، عذابى دردناك در پيش دارند؛ بنابراين، بر ما لازم است كارهايى را انجام دهيم كه قلب مقّدس ولىّ عصر ارواح العالمين له الفداء را خوشحال و شاد كند. 📚منبع: آفتاب ولایت/ مهدی باوری و آثار آن @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴ناز و نیاز در دعای ابو حمزه 💠إِلَهِي إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ فَفِي ذَلِكَ سُرُورُ عَدُوِّكَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي الْجَنَّهَ فَفِي ذَلِكَ سُرُورُ نَبِيِّكَ خدايا اگر مرا وارد دوزخ كني اين موجب خرسندي دشمن توست، و اگر مرا به بهشت وارد نمايي، اين سبب خوشحالي پيامبر توست، 💠وَ أَنَا وَ اللَّهِ أَعْلَمُ أَنَّ سُرُورَ نَبِيِّكَ أَحَبُّ إلَيْكَ مِنْ سُرُورِ عَدُوِّكَ و من به خدا سوگند اين را مي دانم، كه دلشادي پيامبرت نزد تو، از خرسندي دشمنت محبوب تر است. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠قال رسول الله صلى الله عليه و آله :  لا يَدْخُلُ مَلَكُوتَ السَّمَاواتِ والأرْضِ مَنْ مَلَأَ بَطْنَهُ .  ✳️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  كسى كه شكم خود را پر كند، به ملكوت آسمانها و زمين وارد نمى شود . 📚منبع: تنبيه الخواطر : 1/100. @kashkool_marefat
. ⚜دنبال یه کانال مُتفاوِت و خاص میگَردی⁉️ . ''برای استفاده هر چه بیشتر از نکات ناب معرفتی از کلام بزرگان و .. ❌این کانال خاصی داره خودت ببین😉 به جمع ما بپیوندید 👇 به جمع ما بپیوندید 👇 به جمع ما بپیوندید 👇 . . ✅ eitaa.com/kashkool_marefat 📮 کشکول معرفت حس ناب ِآرامش و معنویت رودرکانال تجربه کنید☝️☝️
💠قال رسول الله صلى الله عليه و آله : يقالُ لِصاحِبِ القرآنِ : اِقرَأ وَارقَ ورَتِّلْ كما كنتَ تُرَتِّلُ في دارِ الدنيا ، فإنّ مَنزِلَتَكَ عندَ آخِرِ آيَةٍ كُنتَ تَقرَؤها . ✳️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به كسى كه قرآن مى داند، گفته مى شود: بخوان و بالا رو و با ترتيل بخوان، همچنان كه در دنيا با ترتيل مى خواندى؛ زيرا منزلت و جايگاه تو در آخرين آيه اى است كه مى خوانده اى. 📚منبع: كنز العمّال : 2330 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴قبول عمل و پذيرش صالح 📣 حفظه الله تعالی: 💢حضرت در ادامه خطبه شعبانيه مي فرمايد: «أنفاسكم فيه تسبيح» نفسهاي شما در اين ماه خودْ تسبيح است، هر نفسي كه مي كشيد مثل آن است كه گفته باشيد «سبوح قدوس». ✳️«ونوْمكم فيه عبادة» خوابتان در اين ماه عبادت است. «وأعمالكم فيه مقبول» كارهاي جزئي را كه انجام مي دهيد خدا قبول مي كند. 🔰قبولي عمل مقدمه است براي اينكه خداوند خود انسان را قبول فرمايد. 💠لذا در قرآن كريم دو نمونه تعبير دارد: 1 ـ اينكه خداوند عمل عده اي را قبول مي كند. 2 ـ خدا عده اي را قبول مي كند، نه اينكه فقط عمل آنان قبول شود. ❇️چون گروهي عمل صالح دارند و گروهي، خود صالح هستند. آنان كه جزء (الّذين امنوا وعملوا الصالحات) هستند، يعني كارهاي خوب دارند، ولي هنوز به آن مقام نرسيدند كه ذات و گوهرشان خوب بشود. احياناً ممكن است در معرض خطر باشند. ✴️اما دسته‌ي دوم، جزء «صالحين» هستند، مثل ابراهيم خليل (سلام الله‌عليه) كه قرآن در شأن او مي فرمايد: (وإنّه في الاخرة لَمِن الصالحين) صالح يعني كسي كه گوهر ذاتش شايسته شده است. اينها را خدا قبول مي كند. 🌀تعبير قرآن درباره‌ي حضرت مريم (عليهاالسلام) اين است. (فتقبَّلها ربُّها بقبولٍ حَسَنٍ وأنْبتها نباتاً حسناً) خداوند كريم مريم را قبول كرد. نه اين كه فقط عبادتها و نماز و روزه اش را قبول كند، چون نماز و روزه‌ي ديگران را هم قبول مي كند؛ بلكه گوهر ذات افراد كريم را خدا قبول مي كند و قبولي عمل، طليعه اي است براي اينكه انسان به جايي برسد، تا ذاتش مقبول باشد. 📚منبع: حكمت عبادات صفحه 150 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نکته ای لطیف از قرآن 📣 رحمت الله علیه: 💠نکته‌ای که اهل تفسیر به آن توجه کرده‌اند این است که قرآن همواره ظلمات را جمع می‌آورد و همراه با «الف» و «لام» که افاده استغراق می‌کند و شامل همه تاریکی‌ها می‌شود؛ ✳️حال آنکه نور را مفرد ذکر می‌کند و معنای آن این است که راه راست یکی بیشتر نیست حال آنکه مسیر انحراف و گمراهی متعدد است. 🔻مثلًا در آیةالکرسی می‌خوانیم: اللهُ وَلِی الَّذینَ امَنوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ الَی النّورِ وَ الَّذینَ کفَروا اوْلِیاؤُهُمُ‏ الطّاغوتُ یخْرِجونَهُمْ مِنَ النّورِ الَی الظُّلُماتِ‏. 📚منبع: آشنایی با قرآن ج 1 ص 34 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 9 نکته ی جالب از سیره ی امام حسن مجتبی علیه السلام 💠الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :  إنَّ الحَسَنَ بنَ عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام كانَ أعبَدَالناسِ في زَمانِهِ وَأزهَدَهُم وَأفضَلَهم، وَكانَ إذا حَجَّ حجَّ ماشيا وَرُبَّما مَشى حافيا ، وَكانَ إذا ذُكِرَ المَوتُ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ القَبرُ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ البَعثُ وَالنُشورُ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ المَمَرُّ عَلى الصِّراطِ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ العَرضُ عَلى اللّه ِ تَعالى ذِكرُه شَهِقَ شَهقَةً يُغشى عَلَيهِ مِنها ، وَكانَ إذا قامَ في صَلاتِهِ تَرتَعِدُ فَرائِصُهُ بَينَ يَدي رَبِّهِ عزّ وجلّ ، وَكانَ إذا ذُكِرَ الجَنَّةُ وَالنارُ اضطَرَبَ اضطِرابَ السَّليمِ وَسأل اللّه َ تعالى الجَنَّةَ وَ یعوذُ بِهِ مِنَ النَّارِ . ✳️امام زين العابدين عليه السلام :  1⃣حسن بن على بن ابى طالب عليهماالسلام عابدترين و زاهدترين و بافضيلت ترين مردم روزگار خود بود . 2⃣هرگاه حج مى رفت پياده و گاه با پاى برهنه مى رفت ؛ 3⃣هرگاه سخن از مرگ به ميان مى آمد مى گريست ؛ 4⃣هرگاه سخن از قبر به ميان مى آمد مى گريست ؛ 5⃣هرگاه سخن از قيامت و رستاخيز به ميان مى آمد مى گريست ؛ 6⃣ هرگاه از گذشتن بر صراط ياد مى شد مى گريست ؛ 7⃣هرگاه از حاضر شدن در دادگاه عدل الهى سخن به ميان مى آمد ، چنان صيحه اى مى زد كه بر اثر آن از هوش مى رفت ؛ 8⃣هرگاه به نماز مى ايستاد بدنش در پيشگاه پروردگارش عز و جل ، مى لرزيد ؛ 9⃣ هرگاه از بهشت و دوزخ سخن به ميان مى آمد ، مانند مارگزيده به خود مى پيچيد و بهشت را از خداوند مسئلت مى كرد و از آتش دوزخ به او پناه مى برد. 📚منبع: الأمالي للصدوق : 244 / 262. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴قرب به خدا فقط به وسيله ياد و ذكر او حاصل مى‌شود 📣 رحمت الله علیه: " إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ" (اعراف/ آیه ۲۰۶) 💢ظاهر سياق آيه مى‌رساند كه در مقام بيان علت امرى است كه در آيه سابق بود، بنا بر اين، معنايش اين مى‌شود: بياد پروردگارت باش چنين و چنان، زيرا كسانى كه نزد پروردگارت هستند، همين طورند، يعنى به ياد آر پروردگارت را تا از كسانى باشى كه نزد پروردگارت هستند، و از زمره آنان خارج نشوى. 💠و به همين بيان روشن شد كه منظور از اينكه فرمود: " كسانى كه نزد پروردگار توأند" تنها ملائكه نيستند، هم چنان كه بعضى از مفسرين تفسير كرده‌اند، زيرا معنا ندارد بگوييم: تو اين چنين به ياد پروردگارت باش، براى اينكه ملائكه همين طور به ياد اويند، بلكه از لفظ " عِنْدَ رَبِّكَ" استفاده مى‌شود كه مقصود مطلق مقربين درگاه خدايند، چون اين تعبيرى است كه حضور بدون غيبت را مى‌رساند. ✅و از آيه ظاهر مى‌شود كه قرب به خدا تنها به وسيله ياد و ذكر او حاصل مى‌شود، و به وسيله ذكر است كه حجاب‌هاى حائل ميان او و بنده‌اش بر طرف مى‌گردد، و اگر ذكرى در كار نباشد جميع موجودات نسبت به نزديكى به او و دورى از او يكسان مى‌بودند و از اين نظر هيچ اختلافى ميان موجودات نمى‌بود كه يكى به او نزديكتر و يكى دورتر باشد. 🔆و در جمله‌ " لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ" امور سه‌گانه‌اى ذكر شده كه ذكر باطنى مانند ذكر زبانى به آن متصف مى‌شود، 🔰 توضيح اينكه، نَفْس مى‌تواند متصف باشد 1⃣به حال عدم استكبار 2⃣ و به حال تقديس خدا 3⃣ و به حال سجده، و كمال خشوع در برابر او عينا همانطورى كه ذكر زبانى كه مقصود از آن عمل خارجى است مى‌تواند به اين سه حالت متصف باشد، ✳️و چنان نيست كه تسبيح مختص به زبان و سجده مختص به ساير اعضاء بوده باشد، هم چنان كه آيه‌ " وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ"   و آيه‌ " وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ يَسْجُدانِ"  و آيه‌ " وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ"  نيز بدان دلالت دارد. 📚منبع: ترجمه تفسیر المیزان ج 8 ص 502 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴شب قدر 📣 رحمت الله علیه: 💢در حدود بيست و پنج سال قبل ، در فرخنده روزى ، به محضر مبارك عَلَم علم و طود تحقيق ، حبر فاخر و بحر زاخر، آيت حق ، استاد بزرگوار جناب حاج شيخ محمد تقى آملى - كساه الله جلاييب رضوانه - تشرف حاصل كرده بودم . 💢در آن اوان ، در تحقيق مى نمودم ، و به نوشتن رساله اى در ليله القدر اشتغال داشتم ، و مطالبى بسيار در اين موضوع جمع آورى كرده بودم . به همين مناسبت ، از ليله القدر سخن به ميان آوردم و نظر شريفش را در بيان آن استفسار نمودم . 💢از جمله اشاراتى كه برايم بشارات بوده است مبذول داشتند اينكه فرمودند: به بيان امام صادق - عليه السلام - كه جده اش صديقه طاهره - سلام الله عليها - را ليله القدر خوانده است و ليله القدر را به آن جناب تفسير فرموده است، دقت و تدبر نماييد. 💢پس از آن ، براى تحصيل حديث فحص بسيار كرده ايم تا به ادراك آن در تفسير شريف فرات كوفى - رضوان الله تعالى عليه - كه حامل اسرار ولايت است توفيق يافته ايم . 💢در اين حديث شريف ، حضرت امام صادق - عليه السلام - جده اش ، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا، را ليله القدر معرفى فرمود. 💢 چرا حضرت صديقه - سلام الله عليها - ليله القدر نباشد، و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است ؟ حديث ياد شده خيلى بلند و متضمن مباحثى عرشى است . 💢قرآن كريم ، كه عصاره حقائق بى كران جهان هستى است ، بر انسان كاملى كه مخاطب به الم نشرح لك صدرك است به طور نزول دفعى و يكبارگى نازل شده است . 💢 در لغت عرب انزال نزول دفعى است و تنزيل تدريجى : انا انزلناه فى ليله القدر، انّا نحن نزلنا عليك القرآن تنزيلا، به عرض رسانده ايم كه انسانِ به فعليت رسيده قرآن ناطق است ؛ و امام صادق عليه السلام فرمود: مَن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرك ليله القدر . 💢مبانى عقلى و نقلى داريم كه منازل سير حبى وجود در قوس نزول ، مُعبَّر به ليل و ليالى است ؛ چنانكه در معارج ظهور صعودى ، به يوم و ايام . بعضى از ليالى ليالى قدرند، و بعضى از ايام ايام الله . از اين اشارات در انا انزلناه فى ليله القدر و در حديث مذكور و نظائر آنها تدبر بفرما اِقرا وَٱرقَ . @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا