eitaa logo
کشکول معرفت
158 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📚فضایی آرام جهت انتشارنکات ناب و کمتر شنیده شده📚 ارتباط با مدیر: @vahid_72
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴ناز و نیاز در دعای ابو حمزه 💠إِلَهِي إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ فَفِي ذَلِكَ سُرُورُ عَدُوِّكَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي الْجَنَّهَ فَفِي ذَلِكَ سُرُورُ نَبِيِّكَ خدايا اگر مرا وارد دوزخ كني اين موجب خرسندي دشمن توست، و اگر مرا به بهشت وارد نمايي، اين سبب خوشحالي پيامبر توست، 💠وَ أَنَا وَ اللَّهِ أَعْلَمُ أَنَّ سُرُورَ نَبِيِّكَ أَحَبُّ إلَيْكَ مِنْ سُرُورِ عَدُوِّكَ و من به خدا سوگند اين را مي دانم، كه دلشادي پيامبرت نزد تو، از خرسندي دشمنت محبوب تر است. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠قال رسول الله صلى الله عليه و آله :  لا يَدْخُلُ مَلَكُوتَ السَّمَاواتِ والأرْضِ مَنْ مَلَأَ بَطْنَهُ .  ✳️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  كسى كه شكم خود را پر كند، به ملكوت آسمانها و زمين وارد نمى شود . 📚منبع: تنبيه الخواطر : 1/100. @kashkool_marefat
. ⚜دنبال یه کانال مُتفاوِت و خاص میگَردی⁉️ . ''برای استفاده هر چه بیشتر از نکات ناب معرفتی از کلام بزرگان و .. ❌این کانال خاصی داره خودت ببین😉 به جمع ما بپیوندید 👇 به جمع ما بپیوندید 👇 به جمع ما بپیوندید 👇 . . ✅ eitaa.com/kashkool_marefat 📮 کشکول معرفت حس ناب ِآرامش و معنویت رودرکانال تجربه کنید☝️☝️
💠قال رسول الله صلى الله عليه و آله : يقالُ لِصاحِبِ القرآنِ : اِقرَأ وَارقَ ورَتِّلْ كما كنتَ تُرَتِّلُ في دارِ الدنيا ، فإنّ مَنزِلَتَكَ عندَ آخِرِ آيَةٍ كُنتَ تَقرَؤها . ✳️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به كسى كه قرآن مى داند، گفته مى شود: بخوان و بالا رو و با ترتيل بخوان، همچنان كه در دنيا با ترتيل مى خواندى؛ زيرا منزلت و جايگاه تو در آخرين آيه اى است كه مى خوانده اى. 📚منبع: كنز العمّال : 2330 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴قبول عمل و پذيرش صالح 📣 حفظه الله تعالی: 💢حضرت در ادامه خطبه شعبانيه مي فرمايد: «أنفاسكم فيه تسبيح» نفسهاي شما در اين ماه خودْ تسبيح است، هر نفسي كه مي كشيد مثل آن است كه گفته باشيد «سبوح قدوس». ✳️«ونوْمكم فيه عبادة» خوابتان در اين ماه عبادت است. «وأعمالكم فيه مقبول» كارهاي جزئي را كه انجام مي دهيد خدا قبول مي كند. 🔰قبولي عمل مقدمه است براي اينكه خداوند خود انسان را قبول فرمايد. 💠لذا در قرآن كريم دو نمونه تعبير دارد: 1 ـ اينكه خداوند عمل عده اي را قبول مي كند. 2 ـ خدا عده اي را قبول مي كند، نه اينكه فقط عمل آنان قبول شود. ❇️چون گروهي عمل صالح دارند و گروهي، خود صالح هستند. آنان كه جزء (الّذين امنوا وعملوا الصالحات) هستند، يعني كارهاي خوب دارند، ولي هنوز به آن مقام نرسيدند كه ذات و گوهرشان خوب بشود. احياناً ممكن است در معرض خطر باشند. ✴️اما دسته‌ي دوم، جزء «صالحين» هستند، مثل ابراهيم خليل (سلام الله‌عليه) كه قرآن در شأن او مي فرمايد: (وإنّه في الاخرة لَمِن الصالحين) صالح يعني كسي كه گوهر ذاتش شايسته شده است. اينها را خدا قبول مي كند. 🌀تعبير قرآن درباره‌ي حضرت مريم (عليهاالسلام) اين است. (فتقبَّلها ربُّها بقبولٍ حَسَنٍ وأنْبتها نباتاً حسناً) خداوند كريم مريم را قبول كرد. نه اين كه فقط عبادتها و نماز و روزه اش را قبول كند، چون نماز و روزه‌ي ديگران را هم قبول مي كند؛ بلكه گوهر ذات افراد كريم را خدا قبول مي كند و قبولي عمل، طليعه اي است براي اينكه انسان به جايي برسد، تا ذاتش مقبول باشد. 📚منبع: حكمت عبادات صفحه 150 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نکته ای لطیف از قرآن 📣 رحمت الله علیه: 💠نکته‌ای که اهل تفسیر به آن توجه کرده‌اند این است که قرآن همواره ظلمات را جمع می‌آورد و همراه با «الف» و «لام» که افاده استغراق می‌کند و شامل همه تاریکی‌ها می‌شود؛ ✳️حال آنکه نور را مفرد ذکر می‌کند و معنای آن این است که راه راست یکی بیشتر نیست حال آنکه مسیر انحراف و گمراهی متعدد است. 🔻مثلًا در آیةالکرسی می‌خوانیم: اللهُ وَلِی الَّذینَ امَنوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ الَی النّورِ وَ الَّذینَ کفَروا اوْلِیاؤُهُمُ‏ الطّاغوتُ یخْرِجونَهُمْ مِنَ النّورِ الَی الظُّلُماتِ‏. 📚منبع: آشنایی با قرآن ج 1 ص 34 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 9 نکته ی جالب از سیره ی امام حسن مجتبی علیه السلام 💠الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :  إنَّ الحَسَنَ بنَ عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام كانَ أعبَدَالناسِ في زَمانِهِ وَأزهَدَهُم وَأفضَلَهم، وَكانَ إذا حَجَّ حجَّ ماشيا وَرُبَّما مَشى حافيا ، وَكانَ إذا ذُكِرَ المَوتُ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ القَبرُ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ البَعثُ وَالنُشورُ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ المَمَرُّ عَلى الصِّراطِ بَكى ، وَإذا ذُكِرَ العَرضُ عَلى اللّه ِ تَعالى ذِكرُه شَهِقَ شَهقَةً يُغشى عَلَيهِ مِنها ، وَكانَ إذا قامَ في صَلاتِهِ تَرتَعِدُ فَرائِصُهُ بَينَ يَدي رَبِّهِ عزّ وجلّ ، وَكانَ إذا ذُكِرَ الجَنَّةُ وَالنارُ اضطَرَبَ اضطِرابَ السَّليمِ وَسأل اللّه َ تعالى الجَنَّةَ وَ یعوذُ بِهِ مِنَ النَّارِ . ✳️امام زين العابدين عليه السلام :  1⃣حسن بن على بن ابى طالب عليهماالسلام عابدترين و زاهدترين و بافضيلت ترين مردم روزگار خود بود . 2⃣هرگاه حج مى رفت پياده و گاه با پاى برهنه مى رفت ؛ 3⃣هرگاه سخن از مرگ به ميان مى آمد مى گريست ؛ 4⃣هرگاه سخن از قبر به ميان مى آمد مى گريست ؛ 5⃣هرگاه سخن از قيامت و رستاخيز به ميان مى آمد مى گريست ؛ 6⃣ هرگاه از گذشتن بر صراط ياد مى شد مى گريست ؛ 7⃣هرگاه از حاضر شدن در دادگاه عدل الهى سخن به ميان مى آمد ، چنان صيحه اى مى زد كه بر اثر آن از هوش مى رفت ؛ 8⃣هرگاه به نماز مى ايستاد بدنش در پيشگاه پروردگارش عز و جل ، مى لرزيد ؛ 9⃣ هرگاه از بهشت و دوزخ سخن به ميان مى آمد ، مانند مارگزيده به خود مى پيچيد و بهشت را از خداوند مسئلت مى كرد و از آتش دوزخ به او پناه مى برد. 📚منبع: الأمالي للصدوق : 244 / 262. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴قرب به خدا فقط به وسيله ياد و ذكر او حاصل مى‌شود 📣 رحمت الله علیه: " إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ" (اعراف/ آیه ۲۰۶) 💢ظاهر سياق آيه مى‌رساند كه در مقام بيان علت امرى است كه در آيه سابق بود، بنا بر اين، معنايش اين مى‌شود: بياد پروردگارت باش چنين و چنان، زيرا كسانى كه نزد پروردگارت هستند، همين طورند، يعنى به ياد آر پروردگارت را تا از كسانى باشى كه نزد پروردگارت هستند، و از زمره آنان خارج نشوى. 💠و به همين بيان روشن شد كه منظور از اينكه فرمود: " كسانى كه نزد پروردگار توأند" تنها ملائكه نيستند، هم چنان كه بعضى از مفسرين تفسير كرده‌اند، زيرا معنا ندارد بگوييم: تو اين چنين به ياد پروردگارت باش، براى اينكه ملائكه همين طور به ياد اويند، بلكه از لفظ " عِنْدَ رَبِّكَ" استفاده مى‌شود كه مقصود مطلق مقربين درگاه خدايند، چون اين تعبيرى است كه حضور بدون غيبت را مى‌رساند. ✅و از آيه ظاهر مى‌شود كه قرب به خدا تنها به وسيله ياد و ذكر او حاصل مى‌شود، و به وسيله ذكر است كه حجاب‌هاى حائل ميان او و بنده‌اش بر طرف مى‌گردد، و اگر ذكرى در كار نباشد جميع موجودات نسبت به نزديكى به او و دورى از او يكسان مى‌بودند و از اين نظر هيچ اختلافى ميان موجودات نمى‌بود كه يكى به او نزديكتر و يكى دورتر باشد. 🔆و در جمله‌ " لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ" امور سه‌گانه‌اى ذكر شده كه ذكر باطنى مانند ذكر زبانى به آن متصف مى‌شود، 🔰 توضيح اينكه، نَفْس مى‌تواند متصف باشد 1⃣به حال عدم استكبار 2⃣ و به حال تقديس خدا 3⃣ و به حال سجده، و كمال خشوع در برابر او عينا همانطورى كه ذكر زبانى كه مقصود از آن عمل خارجى است مى‌تواند به اين سه حالت متصف باشد، ✳️و چنان نيست كه تسبيح مختص به زبان و سجده مختص به ساير اعضاء بوده باشد، هم چنان كه آيه‌ " وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ"   و آيه‌ " وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ يَسْجُدانِ"  و آيه‌ " وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ"  نيز بدان دلالت دارد. 📚منبع: ترجمه تفسیر المیزان ج 8 ص 502 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴شب قدر 📣 رحمت الله علیه: 💢در حدود بيست و پنج سال قبل ، در فرخنده روزى ، به محضر مبارك عَلَم علم و طود تحقيق ، حبر فاخر و بحر زاخر، آيت حق ، استاد بزرگوار جناب حاج شيخ محمد تقى آملى - كساه الله جلاييب رضوانه - تشرف حاصل كرده بودم . 💢در آن اوان ، در تحقيق مى نمودم ، و به نوشتن رساله اى در ليله القدر اشتغال داشتم ، و مطالبى بسيار در اين موضوع جمع آورى كرده بودم . به همين مناسبت ، از ليله القدر سخن به ميان آوردم و نظر شريفش را در بيان آن استفسار نمودم . 💢از جمله اشاراتى كه برايم بشارات بوده است مبذول داشتند اينكه فرمودند: به بيان امام صادق - عليه السلام - كه جده اش صديقه طاهره - سلام الله عليها - را ليله القدر خوانده است و ليله القدر را به آن جناب تفسير فرموده است، دقت و تدبر نماييد. 💢پس از آن ، براى تحصيل حديث فحص بسيار كرده ايم تا به ادراك آن در تفسير شريف فرات كوفى - رضوان الله تعالى عليه - كه حامل اسرار ولايت است توفيق يافته ايم . 💢در اين حديث شريف ، حضرت امام صادق - عليه السلام - جده اش ، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا، را ليله القدر معرفى فرمود. 💢 چرا حضرت صديقه - سلام الله عليها - ليله القدر نباشد، و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است ؟ حديث ياد شده خيلى بلند و متضمن مباحثى عرشى است . 💢قرآن كريم ، كه عصاره حقائق بى كران جهان هستى است ، بر انسان كاملى كه مخاطب به الم نشرح لك صدرك است به طور نزول دفعى و يكبارگى نازل شده است . 💢 در لغت عرب انزال نزول دفعى است و تنزيل تدريجى : انا انزلناه فى ليله القدر، انّا نحن نزلنا عليك القرآن تنزيلا، به عرض رسانده ايم كه انسانِ به فعليت رسيده قرآن ناطق است ؛ و امام صادق عليه السلام فرمود: مَن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرك ليله القدر . 💢مبانى عقلى و نقلى داريم كه منازل سير حبى وجود در قوس نزول ، مُعبَّر به ليل و ليالى است ؛ چنانكه در معارج ظهور صعودى ، به يوم و ايام . بعضى از ليالى ليالى قدرند، و بعضى از ايام ايام الله . از اين اشارات در انا انزلناه فى ليله القدر و در حديث مذكور و نظائر آنها تدبر بفرما اِقرا وَٱرقَ . @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴طبق مصالح کشور 📣 حفظه الله تعالی: 💠كساني كه از روز اوّلِ انقلاب، يكي از برنامه‌ها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهيونيست‌ها قرار دادند، با محاسبه اين كار را كردند. 💠 اين برنامه، طبق مصالح كشور و مصالح عمومي جمهوري اسلامِي و مردم ايران انتخاب شده است. در كشور هايِ ديگر نيز همينطورست. 💠 همه يِ روشنفكران كشور هايِ اسلامي، همه يِ سياستمداران آزادانديش، همه يِ آنهايي كه دستشان در حناي استكباري امريكا رنگ نگرفته است، معتقدند كه بايد با اسرائيل مقابله كرد؛ يعني اين را جزو مصالح كشورشان مي‌دانند. 📚منبع: فلسطین از منظر حضرت آیت الله خامنه ای ص ۵۵ @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴مسأله يِ فلسطين در جمهوري اسلامي؛ مسأله يِ عقيده، نه يك استراتژي سياسي 📣 حفظه الله تعالی: 💢ما در جمهوري اسلامي مسأله يِ فلسطين برايمان يك مسأله يِ تاكتيكي نيست، يك استراتژي سياسي هم نيست، مسأله يِ عقيده است، مسأله يِ دلست، مسأله يِ ايمانست. 💢 لذاست كه بين ما و بين مردم مان در اين زمينه هيچ گونه فاصله اي وجود ندارد؛ همان قدر كه ما براي مسأله يِ فلسطين اهتمام قائليم، مردم ما هم - آنهايي كه مي‌دانند مسأله يِ فلسطين چيست؟ كه اكثريَّت عظيم ملت ما، بلكه قاطبه يِ ملت ما هستند - همان انگيزه را دارند و شما مشاهده مي‌كنيد در روز قدس و در جمعه يِ آخر ماه رمضان ِ هر سال، كه امام آن را به عنوان روز قدس معيَّن كردند، مردم مي‌آيند در شهر هايِ بزرگ، در شهر هايِ كوچك، حتّي در روستا ها، مثل راهپيمايي ۲۲ بهمن - ۲۲ بهمن يادآور و سالگرد پيروزي انقلاب ماست كه يك مسأله يِ مربوط به خود ملت و داخل كشورست - همان احساسات را به خرج مي‌دهند؛ همان حضوري را نشان مي‌دهند كه در روز ۲۲ بهمن نشان مي‌دهند. در روز قدس هم مردم در همه يِ شهر هايِ كشور، در همه يِ شهر هايِ بزرگ و كوچك و روستا ها، مي آيند در خيابان ها؛ هوا گرم باشد، هوا سرد باشد و حضور خودشان و انگيزه يِ خودشان را نشان مي‌دهند. 📚منبع: فلسطین از منظر حضرت آیت الله خامنه ای ص ۶۳ @kashkool_marefat
💠رسول الله صلى الله عليه و آله : إيَّاكُمْ وَفُضُولَ المَطْعَمِ ؛ فإنَّهُ يَسِمُ القَلْبَ بِالقَسوةِ ، وَيُبْطِئُ بِالجَوارِحِ عَنِ الطّاعَةِ، وَيُصِمُّ الهِمَمَ عَنْ سَمَاعِ المَوْعِظَةِ . ✳️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  از خوردن بيش از حد بپرهيزيد كه آن دل را سخت مى گرداند و اعضاى بدن را در اطاعت خدا تنبل مى سازد و گوش همّتها را از شنيدن پند و اندرز كر مى كند . 📚منبع: بحار الأنوار : 77/182/10. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴چگونه با خدا مأنوس شويم؟ 📣 رحمت الله علیه: 💠يكى از راههاى ساده اين كار آن است كه براى خود برنامه اى تنظيم كنيم و در شبانه روز، براى مدّتى جاى خلوتى را انتخاب كنيم و توجّه خويش را از همه چيز غير از خدا قطع نماييم. 💢 اين كار ممكن است كه با دعا، نماز، مناجات، قرائت قرآن و يا مانند آن باشد؛ مهم اين است كه فراموش نكنيم كه خدا حاضر و ناظر است، ما را مى‌بيند و پيوسته به ما لطف دارد و از صميم قلب، از گناهان خود استغفار كنيم و به قدرى كه ميسّر است اين برنامه را ادامه دهيم تا بتوانيم به الطاف خدا در آن عالم اميدوار باشيم. 🔰وقتى انسان از اين دنيا برود نتيجه اعمالش را خواهد ديد؛ آنگاه هر چه بگويد: «‌رَبِّ ارْجِعُوُنِ لَعَلّي اَعْمَلُ صَالِحاً فيَما تَرَكْتُ‌» خدايا، مرا به دنيا باز گردان تا شايد اعمال صالحى را كه ترك كرده ام، انجام دهم؛ در جواب او، گفته مى‌شود: «‌كَلاّ‌»؛ هرگز، وقت آن گذشته است. ✳️بنابر اين، بايد دقايق عمر را غنيمت شمرد، در بين هزاران كار دنيوى خود، يك كار هم براى آخرت خود انجام دهيم. در ميان هزاران محبوب و مأنوس كه داريم، گوشه اى از دل خود را هم به خدا و ياد او اختصاص دهيم. 📚منبع: بر درگاه دوست /بخش سوم/ شرح فرازهایی از دعای ابو حمزه ثمالی @kashkool_marefat
🔴حکایتی جالب 📣 رحمت‌الله‌علیه: 💢معروف است روزى مرحوم شيخ جعفر شوشترى روى منبر گفت مردم؛ من امروز مى‌خواهم سخنى بر خلاف گفته تمام انبيا و اولياء بگويم! مردم تعجّب كردند. 💢فرمود تمام انبيا مردم را به توحيد دعوت كرده‌اند، ولى من مى‌خواهم شما را به شرك دعوت كنم؛ همه انبياء و اوليا مى‌گفتند كار را فقط براى خدا انجام دهيد، امّا من مى‌خواهم بگويم خدا را نيز در كارهايتان شريك كنيد! 💢شما كه موّحد نمى‌شويد و دل را مخصوص خدا نمى‌كنيد دست كم، گوشه اى از دلتان را به خدا بسپاريد؛ دربست دل را به غير خدا ندهيد چرا كه روزى پشيمان مى‌شويد. [اَللّهُمَ] اَغْرسْ فى اَفْئِدتِنا اَشْجارَ مَحَبَّتِكَ وَاَتْمِمْ لَنا اَنْوارَ مَعْرِفَتِكَ وَاَذِقْنا حَلاوَةَ عَفْوِكَ وَلَذَّةَ مَغْفِرتِكَ وَاَقْرِرْ اَعْيُنَنا يومَ لِقائِكَ بِرُؤيَتِكَ.1 بار خدايا، در دلهاى ما نهال محبّتت را بكار، و نور معرفت خود را بر ما بتاب، و شيرينى عفو و لذّت آمرزشت را به ما بچشان و چشم ما را روز ملاقات بديدارت روشن فرما. _________________________ 1ـ مفاتيح الجنان، مناجات خمسة عشر امام سجاد(عليه السلام) ، مناجات الزاهدين. 📚منبع: بر درگاه دوست/ بخش سوم/ شرح فرازهایی از دعای ابو حمزه ثمالی @kashkool_marefat
🔴فرازی از دعا به هنگام وداع با ماه مبارک رمضان 💠اَللَّهُمَّ فَلَكَ اَلْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ‌ ، وَ اِعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ‌ ، وَ لَكَ مِنْ قُلُوبِنَا عَقْدُ اَلنَّدَمِ‌ ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ اَلاِعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِيهِ مِنَ اَلتَّفْرِيطِ أَجْراً نَسْتَدْرِكُ بِهِ اَلْفَضْلَ اَلْمَرْغُوبَ‌ فِيهِ‌، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ اَلذُّخْرِ اَلْمَحْرُوصِ عَلَيْهِ‌ . 💢خداوندا،پس سپاس براى توست،در حالى كه به بدكردارى،اقراركننده و به سهل‌انگارى،اعتراف كننده‌ايم و پشيمانى قطعى دل‌هايمان و عذر خواستن راستين زبان‌هايمان،براى توست. پس ما را بر آنچه از كوتاهى در آن ماه به ما رسيده،پاداش ده. پاداشى كه با آن فضل پسنديده را دريابيم و با آن اندوخته‌هاى گوناگون كه بر آن حريص و آزمند شده‌ايم را عوض بستانيم. 📚منبع: صحیفه سجادیه دعای ۴۵ @kashkool_marefat