☘🍃☘🍃☘🍃☘
🍃 بسم الله یا جاری النفوس
💚 فصل هفتم
🍃روُیت من 🍃
🍃 هم خدا خواهی و هم خرما زِ من
زشت وزیبا را کجادیدی تو جمع
🍃 این منم ها دور از نورت کند
چشم جان از دیدِ حق کورت کند
🍃 این منم ها عقلِ جانم میدرند
عينِ من از دید عقل دور افکنند
این منم ها نفس را داغون کند
عقل هم از دار عشق بیرون کند
🍃 این منم ها آتشِ برنفس وجان
از منم ها بایدت هر دم امان
🍃 این منم ها ربِ فرعونت کند
از عزیزی غرقِ درهَونت کند
🍃این منم ها کبر نمرودی دَهد
از شیاطین دم به دم روزی دهد
🍃 این منم ها قاتلِ عیسی شود
اين منم ها مرگ بی احیا شود
🍃 این منم هایت ترا بَلعم کند
بر اسیریِ هوی ملزم کند
🍃 این منم ها حملِ اَسفارت کند
چون حماری، علم ها بارت کند
🍃 میندانی این همه علم و کتاب
هم عبادت خدمت خلقُ مَلات
🍃 جملگی وزر و وبالت میشود
درد دوری از ولایت میشود
🍃 از ولایت چون شوی دور ای عتو
بهر ذات مولوی گردی عدو
🍃 وایُ ویل بر آن عبادت ها شود
چاه دوزخ مسکن و جايت شود
🍃 زين منم ها ابن ملجم می شوی
در ره فتنه چه محکم می شوی
🍃 زهر بر فرق خودُ و بر فرق من
مِی زنی و میکُشی ابوالحسن
🍃 کشتن ابوالحسن، نی قتل اوست
بلکه شمشیر بر سر احسان هوست
🍃 فضل واحسانش که باشد نفس تو
تا کند کامل تنت از نقص و سوء
🍃 با علی کامل کند دنیای تو
تا کند مسعود هم عقبای تو
🍃 لیک قدر خویش رانشناختی
نفس خود را زهردادی ، باختی
🍃 کرده اشقی الاشقیا این غفلتت
دست من هم بسته شد از خدمتت
🍃 نفس می گفت و ز جسم من رمق
رفتُ و رفت الحمدلله زین نسق
🍃 جان که شد بیدار نَفَس تجدید کرد
دفن و کفن این بدن تمهید کرد
🍃 گفت ای نفسِ عزیز منتخب
ای که هستی نزد حق تو منتجب
🍃 من اجابت میکنم امرترا
می کنم تجدید من عهدِ ترا
🍃 فانيم کن جسم و تن در عشق حق
نقش كن بر انتخابم مشقِ حق
🍃 لحظه لحظه یاد آور تو مرا
عهد شیرین لقا را با خدا
🍃 هان دمی مگذار من غافل شوم
لحظه ای محصور جسم وتن شوم
🍃 با تو باشم ، با تو باشم مهربان
تا ظهور مهدی صاحب زمان(عج)
🍃☘ اللهم عجل لولیک الفرج☘🍃
🍃 شعر نفس
سروده استاد سرکار خانم لطفی آذر
که شامل ۷ فصل می باشد 🍃
🍃☘ پایان ☘🍃
☘🍃☘🍃☘🍃☘
🏴🍁🏴🍁🏴🍁🏴
🍁🏴🍁🏴
🏴🍁
📚#توحید_مفضل
🍁عدم آگاهى انسان به مدت عمر خود🍁
ما ستر عن الإنسان علمه من مدة حياته
تَأَمَّلِ الْآنَ يَا مُفَضَّلُ مَا سُتِرَ عَنِ الْإِنْسَانِ عِلْمُهُ مِنْ مُدَّةِ حَيَاتِهِ فَإِنَّهُ لَوْ عَرَفَ مِقْدَارَ عُمُرِهِ وَ كَانَ قَصِيرَ الْعُمُرِ لَمْ يَتَهَنَّأْ بِالْعَيْشِ مَعَ تَرَقُّبِ الْمَوْتِ وَ تَوَقُّعِهِ لِوَقْتٍ قَدْ عَرَفَهُ بَلْ كَانَ يَكُونُ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَدْ فَنِيَ مَالُهُ أَوْ قَارَبَ الْفَنَاءَ فَقَدِ اسْتَشْعَرَ الْفَقْرَ وَ الْوَجَلَ مِنْ فَنَاءِ مَالِهِ وَ خَوْفِ الْفَقْرِ عَلَى أَنَّ الَّذِي يَدْخُلُ عَلَى الْإِنْسَانِ مِنْ فَنَاءِ الْعُمُرِ أَعْظَمُ مِمَّا يَدْخُلُ عَلَيْهِ مِنْ فَنَاءِ الْمَالِ لِأَنَّ مَنْ يَقِلُّ مَالُهُ يَأْمُلُ أَنْ يَسْتَخْلِفَ مِنْهُ فَيَسْكُنُ إِلَى ذَلِكَ وَ مَنْ أَيْقَنَ بِفَنَاءِ الْعُمُرِ اسْتَحْكَمَ عَلَيْهِ الْيَأْسُ وَ إِنْ كَانَ طَوِيلَ الْعُمُرِ ثُمَّ عَرَفَ ذَلِكَ وَثِقَ بِالْبَقَاءِ وَ انْهَمَكَ فِي اللَّذَّاتِ وَ الْمَعَاصِي وَ عَمِلَ عَلَى أَنَّهُ يَبْلُغُ مِنْ ذَلِكَ شَهْوَتَهُ ثُمَّ يَتُوبُ فِي آخِرِ عُمُرِهِ وَ هَذَا مَذْهَبٌ لَا يَرْضَاهُ اللَّهُ مِنْ عِبَادِهِ وَ لَا يَقْبَلُهُ أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ عَبْداً لَكَ عَمِلَ عَلَى أَنَّهُ يُسْخِطُكَ سَنَةً وَ يُرْضِيكَ يَوْماً أَوْ شَهْراً لَمْ تَقْبَلْ ذَلِكَ مِنْهُ وَ لَمْ يَحُلَّ عِنْدَكَ مَحَلَّ الْعَبْدِ الصَّالِحِ دُونَ أَنْ يُضْمِرَ طَاعَتَكَ وَ نُصْحَكَ فِي كُلِّ الْأُمُورِ وَ فِي كُلِّ الْأَوْقَاتِ عَلَى تَصَرُّفِ الْحَالات
🏴🍁 اينك اى مفضّل !
در عدم آگاهى انسان به مدت عمرش انديشه كن.
اگر او به عمر كوتاهش پى مىبرد، هيچ لذتى نمىبرد و با علم به مرگ و انتظار آن، زندگى براى او گوارا و شيرين نبود،
چنين كسى همانند شخصى است كه مالش نابود شده و يا در شرف نابودى است و احساس فقر و نابودى مال، او را هراسناك كرده.
حال آنكه آثار و عواقب ناگوار شناخت پايان عمر بمراتب از آثار نابودى مال بزرگتر و دشوارتر است؛
زيرا كمبود مال جبرانشدنى است و اين امر باعث آرامش نسبى شخص مىگردد.
ولى كسى كه به پايانپذيرى عمر يقين و باور داشته باشد اگر چه عمرش طولانى شود، هيچ اميدى ندارد.
نيز اگر شخص به طول عمر و بقاى خود اطمينان بيابد، در درياى لذات و معاصى غرق مىگردد. او به اين اميد كه در پايان عمر توبه خواهد كرد همواره در رسيدن به شهوات مىكوشد.
بىشك خداى جلّ و علا از اين عقيده خشنود نيست و آن را از بندگانش نمىپذيرد. اگر تو غلامى داشته باشى كه يك سال خشم و نارضايتى تو را باعث شود و يك روز يا يك ماه خشنودت سازد. آيا از او مىپذيرى؟
بىترديد نمىپذيرى و تا وقتى كه در همه كار و همه وقت فرمان تو را نبرد و سفارشت را گوش فرا ندهد، او را بندهاى صالح نمىشمارى.
ادامه دارد...
#ادامه_توحید_مفضل_51
@ketabezendagi
🏴🍁
🍁🏴🍁🏴
🏴🍁🏴🍁🏴🍁🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انّ اولیاءَالله لا خُوف عَلیهِم و لا هُم یَحزَنون
4_5893150229141654029.mp3
42.47M
گزیده ای از جلسه دوم حضرت زینب سلام الله علیها
عالمه ی غیر معلمه
🖤🍃🖤🍃🖤🍃🖤
🍃🖤🍃🖤
🖤🍃
#شعر_ناب
🖤عشق زینب(سلاماللهعلیها)🖤
🍃 بشنو از نی چون حكایت میكند
عشق زینب را روایت میكند
🍃 نالد او از عین و شین و قاف، عیان
عین و شین و قاف را زینب، نشان
🍃 عین، عشق زینبی در كربلا
جلوههای عاشقی، اندر وِلا
🍃 عشق را او، نِی به لفظ و بر لسان
بلكه با جانش، نموده او عیان
🍃 عاشقی را با حسین، آن نور عین
با اسیری كرد او، با خون عجین
🍃 شین عشق هم، شور و عشق زینبست
دائما نام حسینش بر لب است
🍃 اشتیاقش بر برادر، بیحد است
بهر او شوقش نشان سرمد است
🍃 او ز شوقش در وداع آخرین
بوسه داده حنجر آن شاه دین
🍃 صوت "مهلاً یا أخا" از نای او
شوق او را مینماید بر عدو
🍃 قاف عشقش، آخرین جلوه بر او
چون رسد بالای قربانگاه، او
🍃 بهر چه خود قتلگه، قربانگه است؟!
چون كه او از راز عاشق، آگه است
🍃 او بداند راز "مَن أحبَبتَنی"
قُرب حق باشد به عاشق، كُشتنی
🍃 تیغ عشق، برّان برای عاشق است
تا شود قربان هر آنكه لایق است
🍃 قاف عشقش، قتلگه بر زینبش
تا که قربانی کند بر دلبرش
🍃 تا نماید عشق را زینب عیان
بهر حق داد این ندا را او به جان
🍃 ای خدا، قربانیام را كُن قبول
این حسینست، عاشقت، إبنِ بتول
🍃 عشق و عاشق را، مفسِّر زینب است
خود نشانِ عاشقی، بهر ربّ است
#خانم_فاطمه_میرزایی
@Lotfiiazar
🖤🍃
🍃🖤🍃🖤
🖤🍃🖤🍃🖤🍃🖤
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
امام سجاد(علیهالسلام) خطاب به حضرت زینب(سلاماللهعلیها) فرمود:
«أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ»
به شکر خداوند، تو عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى، و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى.
الإحتجاج، جلد ۲، صفحۀ ۳۰۵
#وفات_حضرت_زینب (سلاماللهعلیها)
@Lotfiiazar
🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴
🌿🏴🌿🏴
🏴🌿
🌦 طلوع باران 🌦
🌿 ادامه ی جلسه چهارم ماهیت مرگ 🌿
زندگیمان، پرشده از لحظاتی که در بدست آوردن چیزی امید بستیم و وقتی بدست آوردیم ترس ازدست دادنش مثل یک موج در زندگی همراهمان شد ...
در بین این ترس و امید ها چرا هنوز آرامش حقیقی را پیدا نکردهایم؟؟؟
🏴🌿 تنها فهم این مطالب، کافی نیست؛ فقط با شنیدن و خواندن هم به جایی نمیرسد. از همۀ اینها باید عبرت بگیریم، یعنی از عوالمشان عبور کنیم. وگرنه کسی که مرگ را پدیدهای فیزیولوژیکی در جسم ببیند، کسی که مجاهده و صفای درون نداشته باشد و به عالم وجود نرود، عوالم گوناگون مرگ و بهشت و جهنم را حتی با آیات قرآن و نشانههای اهلبیت(ع) هم درک نمیکند.
این امر، ظرایفی دارد که درکش جز با صفای باطنی و گذر از خودیها و البته طی مقدمات و دقت در علم حصولی حاصل نمیشود.
اما متأسفانه بسیاری از ما همه چیز را در ظاهر میبینیم و میسنجیم.
اصلاً براساس قالب، زندگی میکنیم و نفسمان را با خواص قالب مادی تعین میدهیم.
این، نگاه سقیفهای است؛ برخلاف دید ولایی که همه چیز را در وجود میبیند.
امروز همه چیز مادی و فیزیولوژیکی شده است؛ ترسها، امیدها، آبروها، خلأها و حتی عشقها.
حقیقت عشق، حبّ ذات و امری روحانی است و محبوبیت، در درون ماست. اما امروز با جاذبههای بیرونی عاشق میشوند و خودشان میمیرند!
در همان مقطع، لذتش را میبرند؛ اما چون وصل به «حیّ» نیست، بقا ندارد.
پس شخصیتشان بر باد میرود و درواقع به حیات دانی زنده میشوند.
ادامه دارد....
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🏴🌿
🌿🏴🌿🏴
🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقامات حضرت زینب سلام الله علیها
💠 السلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ اَمیرَالمُومِنین وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه
💫💫💫💫💫💫💫💫💫
💫 *"ما رأيْتُ اِلّا جميلاً"*💫
💫💫💫💫💫💫💫💫💫
✅ این کلام فقط از زبان او شنیده شد و معلم الهی ما امروز دختر علی علیه السلام است و درس او که به وسعت عالم گسترده است همین عبارت کوتاه اوست.
آیا ما در *شداید و سختی ها*،
*زیبایی انجام تکلیف و وظیفه ی الهی* را می بینیم؟🏴
🍁🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃
🍂🍃🍂
🌦 طلوع باران 🌦
🍁ادامه ی جلسه ی چهارم ماهیت مرگ 🍁
یک روز عاشق عروسکمان شدیم و اگر لحظه ای دور میشد گریه می کردیم؛
بزرگتر شدیم عاشق خانه و ماشین و ... شدیم و برای بدست آوردن و از دست ندادنش چقدر سختی متحمل شدیم؛
اما کِی عاشق خدا بودیم؟؟؟
🍂🍃 به هرچیز و هرکسی نباید دل دهیم؛ وگرنه لذت حیات و عشق حقیقی را نمیچشیم.
روزی پدر و مادر، عشقمان هستند، روزی خودمان، روزی دوست و همسر و فرزندمان، روزی مال و مقاممان؛ اینها همه رفتهاند و میروند.
اما ما کجاییم؟
تازه منتظر امام زمان(عجّلالله فرجه) هم هستیم که روزی بیاید.
اما از کجا معلوم که وقتی آمد و او را دیدیم، عاشقش شویم؟
مگر تمام کسانی که علی و حسن وحسین(علیهمالسلام) را دیدند، عاشقشان شدند؟!
در زیارت امینالله میخوانیم: "اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي... مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِيَائِكَ، مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ".
اول باید محبّ برگزیدگان خدا شویم و عشق حقیقی را بیابیم؛ تا بتوانیم اسیر سایر عشقها نشویم و شخصیتمان را برای محبتهای بیرونی خرد نکنیم.
ولی ما قبل از خدا و اولیائش، عاشق و معشوق بقیه شدهایم و برای همین امروز هیچ نداریم. خدا را هم دوست داریم؛ اما دستمان به او نمیرسد و هر روز اسیر جلوات میشویم.
ادامه دارد...
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🍃🍂🍃
🍂🍃🍂🍃🍂
🍁🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🌸💦🌸💦🌸💦🌸
💦🌸💦🌸
🌸💦
📚#توحید_مفضل
🌸💦عدم آگاهى انسان به مدت عمر خود/ قسمت دوم💦🌸
فَإِنْ قُلْتَ أَ وَ لَيْسَ قَدْ يُقِيمُ الْإِنْسَانُ عَلَى الْمَعْصِيَةِ حِيناً ثُمَّ يَتُوبُ فَتُقْبَلُ تَوْبَتُهُ قُلْنَا إِنَّ ذَلِكَ شَيْءٌ يَكُونُ مِنَ الْإِنْسَانِ لِغَلَبَةِ
الشَّهَوَاتِ لَهُ وَ تَرْكِهِ مُخَالَفَتَهَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يُقَدِّرَهَا فِي نَفْسِهِ وَ يَبْنِيَ عَلَيْهِ أَمْرَهُ فَيَصْفَحُ اللَّهُ عَنْهُ وَ يَتَفَضَّلُ عَلَيْهِ بِالْمَغْفِرَةِ فَأَمَّا مَنْ قَدَّرَ أَمْرَهُ عَلَى أَنْ يَعْصِيَ مَا بَدَا لَهُ ثُمَّ يَتُوبَ آخِرَ ذَلِكَ فَإِنَّمَا يُحَاوِلُ خَدِيعَةَ مَنْ لَا يُخَادَعُ بِأَنْ يَتَسَلَّفَ التَّلَذُّذَ فِي الْعَاجِلِ وَ يَعِدَ وَ يُمَنِّيَ نَفْسَهُ التَّوْبَةَ فِي الْآجِلِ وَ لِأَنَّهُ لَا يَفِي بِمَا يَعِدُ مِنْ ذَلِكَ فَإِنَّ النُزُوعَ مِنَ التَّرَفُّهِ وَ التَّلَذُّذِ وَ مُعَانَاةَ .
التَّوْبَةِ وَ لَا سِيَّمَا عِنْدَ الْكِبَرِ وَ ضَعْفِ الْبَدَنِ أَمْرٌ صَعْبٌ وَ لَا يُؤْمَنُ عَلَى الْإِنْسَانِ مَعَ مُدَافَعَتِهِ بِالتَّوْبَةِ أَنْ يُرْهِقَهُ الْمَوْتُ فَيَخْرُجَ مِنَ الدُّنْيَا غَيْرَ تَائِبٍ كَمَا قَدْ يَكُونُ عَلَى الْوَاحِدِ دَيْنٌ إِلَى أَجَلٍ وَ قَدْ يَقْدِرُ عَلَى قَضَائِهِ فَلَا يَزَالُ يُدَافِعُ بِذَلِكَ حَتَّى يَحِلَّ الْأَجَلُ وَ قَدْ نفذ [نَفِدَ] الْمَالُ فَيَبْقَى الدَّيْنُ قَائِماً عَلَيْهِ فَكَانَ خَيْرَ الْأَشْيَاءِ لِلْإِنْسَانِ أَنْ يُسْتَرَ عَنْهُ مَبْلَغُ عُمُرِهِ فَيَكُونَ طُولَ عُمُرِهِ يَتَرَقَّبُ الْمَوْتَ فَيَتْرُكَ الْمَعَاصِيَ وَ يُؤْثِرَ الْعَمَلَ الصَّالِح.
🌸💦...اگر بگويى مگر نشده كه گاه شخصى تمام اوقاتش را در معصيت و گناه گذرانده آنگاه توبه نموده و توبه او پذيرفته شده است؟
پاسخ مىدهيم:
اين امر هنگامى است كه شهوات بر انسان چيره گردند و از مخالفت با آنها عاجز شود، نه اينكه اساس كار را بر ارتكاب معصيت بگذارد، تا در آخر كار توبه كند.
تنها در اين صورت خداوند از او مىگذرد و با بخشايش بر او تفضّل مىكند.
امّا كسى كه با توجه و با قصد گناه كار مىكند تا در پايان كار توبه كند در واقع مىكوشد تا كسى را بفريبد كه فريفتنى نيست، او مىخواهد لذت نقد را بگيرد و قول توبه نسيه بدهد.
و [به قول معروف: وعده سر خرمن مىدهد. غالبا چنين اشخاصى در عمل به اين وعده خود توفيق چندانى نمىيابند؛ زيرا دل كندن از لذت و رفاه و دشوارى توبه بويژه در دوران كهولت و ضعف بدن كارى بسيار دشوار و گاه ناشدنى است.
وانگهى معلوم نيست كه بر اثر فردا فردا كردن، مرگ غافلگيرش نكند و او را بدون توبه از دنيا نبرد [و ميان او و خواستهاش جدايى نيفكند.]
چنان كه گاه كسى براى مدتى قرضى گرفته ولى او آنقدر درنگ و فردا فردا مىكند كه زمان پرداخت فرا مىرسد، پولش تمام شده و قرض بر گردن او باقى است.
به اين ترتيب بهترين چيز همان است كه زمان مرگ و مدت عمر بر انسان ناپيدا و پوشيده ماند. تا در طول عمر منتظر مرگ باشد و [با ياد مرگ] گناهان را ترك كند و كارهاى صالح و نيكو را برگيرد.
ادامه دارد...
#ادامه_توحید_مفضل_52
@ketabezendagi
🌸💦
💦🌸💦🌸
🌸💦🌸💦🌸💦🌸
🦋 🌈 🦋 🌈 🦋 🌈 🦋
🌦 طلوع باران 🌦
🦋 ادامه ی جلسه ی چهارم ماهیت مرگ 🦋
بارها این کلام را از حضرت زینب شنیده ایم که
🍃«ما رایت الّا جَمیلا »؛🍃
پس چرا حقیقت این کلام را در زندگیمان پیدا نکردهایم؟؟
چگونه میتوانیم پدیدهها و اتفاقات را زیبا ببینیم؟؟؟
🌈 🦋 ما که یک روز به جبر از این قالب مادی و تمام خواصش جدا میشویم. پس چه بهتر که امروز به اختیار خود از این خواص بمیریم.
مگر نه اینکه تمام غصّههای ما، سر همین خواص است و نفسمان نیز با همین غصهها و حالات تعین میگیرد؟
با همین نفس هم نماز میخوانیم و فروع دین را انجام میدهیم؛ اما بدانیم که دیگر بر پایۀ تقوا نیست.
وقتی از مرگ فرار میکنیم و معنی حیات را از دست میدهیم، نه تنها عمل و عبادت، که علم و ایمانمان هم کار نمیکند؛ چون به ظلم به نفس، آلوده است و در آن، کسب خیر نکردهایم.
البته همین الآن هم اگر بخواهیم، عمق دلمان به ما میگوید چه کنیم؛ اما نمیخواهیم گوش دهیم.
اگر این عوالم را بِچشیم و با جدا شدن از هواها درست بمیریم، چنان حیاتی میگیریم که دیگر هیچ چیز در بیرون، تحت تأثیرمان قرار نمیدهد.
در عین حال، همه چیز را دوست داریم و تمام اتفاقات و پدیدههای هستی برایمان شیرین میشود؛ غرق عشق خدا میشویم و لذت حیات را میبریم.
مولوی چه زیبا دربارۀ سیر مرگ میگوید:
تو از آن روزی که در هست آمدی
آتشی یا بادی یا خاکی بُدی
گر بر آن حالت، تو را بودی بقا
کی رسیدی مر تو را این ارتقا؟
از مبدّل، هستیِ اول نماند
هستیِ بهتر به جای آن نشاند
همچنین تا صدهزاران هستها
بعد یکدیگر، دوم بِه ز ابتدا
از مبدّل بین، وسایط را بمان
کز وسایط، دور گردی ز اصل آن
از سببدانی شود کم، حیرتت
حیرت تو ره دهد در حضرتت
این بقاها از فناها یافتی
از فنایش رو چرا برتافتی؟
اصل لذت هستی، این است که آنقدر جلوات وجود را در خود ببینیم تا متحیّر شویم: «تو دیگر کیستی؟!» و این حیرت، ما را به او میرساند؛ که دلیلالمتحیّرین است.
اما وقتی چشم دلمان به اسباب باشد، دیگر او را نمیبینیم که اهل حیرت شویم. البته اسباب هم غیر او نیستند؛ همه، ظهور خودشاند.
ولی ما کثرت میبینیم و از وحدت دور میشویم.
زان فناها، چه زیان بودت که تا
بر بقا چسبیدهای ای نافقا؟
چون دوم از اوّلینت بهتر است
پس فنا جو و مبدّل را پرست
ادامه دارد....
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🦋 🌈 🦋 🌈 🦋 🌈 🦋
💐🔷💐🔷💐🔷💐
🔷💐🔷💐
💐🔷
📚#توحید_مفضل
💐🔷عدم آگاهى انسان به مدت عمر خود /قسمت سوم 🔷💐
فَإِنْ قُلْتَ وَ هَا هُوَ الْآنَ قَدْ سُتِرَ عَنْهُ مِقْدَارُ حَيَاتِهِ وَ صَارَ يَتَرَقَّبُ الْمَوْتَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ يُقَارِفُ الْفَوَاحِشَ وَ يَنْتَهِكُ الْمَحَارِمَ
قُلْنَا إِنَّ وَجْهَ التَّدْبِيرِ فِي هَذَا الْبَابِ هُوَ الَّذِي جَرَى عَلَيْهِ الْأَمْرُ فِيهِ فَإِنْ كَانَ الْإِنْسَانُ مَعَ ذَلِكَ لَا يَرْعَوِي وَ لَا يَنْصَرِفُ عَنِ الْمَسَاوِئِ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْ مَرَحِهِ وَ مِنْ قَسَاوَةِ قَلْبِهِ لَا مِنْ خَطَإٍ فِي التَّدْبِيرِ كَمَا أَنَّ الطَّبِيبَ قَدْ يَصِفُ لِلْمَرِيضِ مَا يَنْتَفِعُ بِهِ فَإِنْ كَانَ الْمَرِيضُ مُخَالِفاً لِقَوْلِ الطَّبِيبِ لَا يَعْمَلُ بِمَا يَأْمُرُهُ وَ لَا يَنْتَهِي عَمَّا يَنْهَاهُ عَنْهُ لَمْ يَنْتَفِعْ بِصِفَتِهِ وَ لَمْ تَكُنِ الْإِسَاءَةُ فِي ذَلِكَ لِلطَّبِيبِ بَلْ لِلْمَرِيضِ حَيْثُ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ وَ لَئِنْ كَانَ الْإِنْسَانُ مَعَ تَرَقُّبِهِ لِلْمَوْتِ كُلَّ سَاعَةٍ لَا يَمْتَنِعُ عَنِ الْمَعَاصِي فَإِنَّهُ لَوْ وَثِقَ بِطُولِ الْبَقَاءِ كَانَ أَحْرَى بِأَنْ يَخْرُجَ إِلَى الْكَبَائِرِ الْفَظِيعَةِ فَتَرَقُّبُ الْمَوْتِ عَلَى كُلِّ حَالٍ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الثِّقَةِ بِالْبَقَاءِ ثُمَّ إِنَّ تَرَقُّبَ الْمَوْتِ وَ إِنْ كَانَ صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ يَلْهَوْنَ عَنْهُ وَ لَا يَتَّعِظُونَ بِهِ فَقَدْ يَتَّعِظُ بِهِ صِنْفٌ آخَرُ مِنْهُمْ وَ يَنْزِعُونَ عَنِ الْمَعَاصِي وَ يُؤْثِرُونَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ يَجُودُونَ بِالْأَمْوَالِ وَ الْعَقَائِلِ النَّفِيسَةِ فِي الصَّدَقَةِ عَلَى الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ فَلَمْ يَكُنْ مِنَ الْعَدْلِ أَنْ يُحْرَمَ هَؤُلَاءِ الِانْتِفَاعَ بِهَذِهِ الْخَصْلَةِ لِتَضْيِيعِ أُولَئِكَ حَظَّهُمْ مِنْهَا
💐🔷 اگر بگويى:
الان هم كه زمان دقيق مرگ از او پنهان مانده و هر ساعت به انتظار مرگ است، باز در فساد و محرّمات غرق گشته است، در پاسخ مىگوييم !
وجه تدبير در اين امر همان است كه گذشت و اگر آدمى با اين حال باز از گناه بر حذر نيست و از فساد فاصله نمىگيرد، از سرمستى و سنگدلى او سرچشمه مىگيرد نه از تدبير ناصواب.
چنان كه گاه پزشك براى بيمار نسخهاى مىنويسد كه به سود اوست.
امّا اگر بيمار از طبيب فرمان نبرد و با او مخالفت نمايد و از آنچه گفته پرهيز كند و يا بر حذر نباشد، هيچ گاه نسخه دكتر سودى به او نمىبخشد و اين كار زشت و ناروا نه به زيان پزشك كه به زيان خود بيمار است؛ زيرا او از سخنان طبيبانه پزشك پيروى ننموده است.
وانگهى اگر انسان به طول بقاى خود و عدم فرا رسيدن مرگ ناگهانى اطمينان داشته باشد، بسيار بيشتر در طغيان و گناهان بزرگ در مىغلتد.
پس انتظار مرگ براى او در هر حال از اطمينان بقا مفيدتر است، وانگهى اگر چه شمارى از مردم از ياد مرگ غافل مىشوند و موعظت نمىپذيرند، امّا شمارى ديگر اثر مىپذيرند و از معاصى بازشان مىدارد و اينان عمل صالح را بر مىگزينند.
اين دسته از اموال گرانقدر و شتران پر قيمت خود بر فقيران و مساكين انفاق و صدقه مىكنند. با اين وصف از عدالت نيست كه به خاطر عدم آگاهى و غفلت يك گروه كه حق خود را ناديده مىگيرند و سود خود را از اين امر نمىبرند، گروهى ديگر از بهرهجويى و استفاده از اين امر محروم گردند.
ادامه دارد....
#ادامه_توحید_مفضل_53
@ketabezendagi
💐🔷
🔷💐🔷💐
💐🔷💐🔷💐🔷💐