eitaa logo
کتاب زندگی
2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
3.3هزار ویدیو
32 فایل
@Admiin_Kanall ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔷💠🔷💠🔷💠 🔷💠🔷💠 💠🔷 🌦 طلوع باران 🌦 💠🔷 اولین قسمت از جلسه ی پنجم ماهیت مرگ 🔷💠 گاهی اوقات نمی‌توانیم نسبت به نتیجه یک اتفاق رها باشیم، مدام برنامه‌ریزی می کنیم و حدس می‌زنیم و ذهنمان درگیر است؛ چرا اینقدر رها شدن برای ما سخت است ؟؟؟ 💠🔷 مرگ را عبور از مراحل دانی به مراحل عالی و جزء سلوک جوهری انسان معرفی کردیم. دانستیم شناخت شهودی مرگ، وجود انسان را تعالی می‌بخشد و او را از رتبۀ ضعیف و محجوب، به رتبۀ قوی و بی‌حجاب می‌رساند. از سیر مستمر مرگ در خلقت آدمی گفتیم و اینکه حتی حیات امروز او، مستلزم بارها مردن بوده است. به قول مولوی: صد هزاران حشر دیدی ای عنود تاکنون هر لحظه از بدو وجود از جماد بی‌خبر، سوی نما وز نما سوی حیات و ابتلا باز سوی عقل و تمییزات خوش باز سوی خارج این پنج و شش تا لب بحر، این نشانِ پای‌هاست پس نشان پا درون بحر «لا» است در فناها، این بقاها دیده‌ای بر بقای جسم، چون چسبیده‌ای؟ آری؛ مرگ، گذر از خصوصیات جمادی، نباتی، حیوانی و حتی عقلی است تا به عالم عشق و ولایت برسیم و آنجا آرام بگیریم. پس همان‌گونه که تا کنون منازل بسیار مرگ را طی کرده‌ایم، از این پس نیز منازل بسیار در پیش داریم. هین بده ای زاغ، این جان، باز باش پیش تبدیل خدا، جانباز باش تازه می‌گیر و کهن را می‌سپار که هر امسالت فزون است از سه پار گر نباشی نخل‌وار ایثارکن کهنه بر کهنه نِه و انبار کن کهنه و گندیده و پوسیده را تحفه می‌بر بهر هر نادیده را آن‌که نو دید، او خریدار تو نیست صید حقّ است او گرفتار تو نیست در بین حیوانات، زاغ، نماد اسارت دنیاست و باز، نماد رهایی. همچون باز، رها باش، خود را به خدا بسپار و به مرگ تن بده تا همچنان از مراحل دانی بگذری و تازه شوی. بدان، نفسی که با مراتب دانی انس گرفته و در همان‌ها تعین یافته، کهنه و فرسوده است و هرگز نمی‌تواند با انسان کامل که هر لحظه در وجودش تجلیِ نو دارد، سنخیت و هم‌رنگی پیدا کند. مثل خرما باش که وقتی ثمر می‌دهی، به راحتی از درخت قالبت جدا شوی، برکات وجودت را جاری کنی و بی‌دریغ در اختیار صاحبت قرار گیری. اما اگر چنین نیستی، لااقل امتیازات وجودت را که داده‌اند تا به تکامل برسی، خراب نکن. ادامه دارد.... @ketabezendagi 💠🔷 🔷💠🔷💠 💠🔷💠🔷💠🔷💠
4_5879988722769857972.mp3
4.45M
گزیده ای ازجلسه هشتم معراج
💐🔶💐🔶💐🔶💐 🔶💐🔶💐 💐🔶 📚 💐🔶 منفعت امتزاج رؤيا با حق و باطل‏ 🔶💐 الأحلام و امتزاج صادقها بكاذبها و سرّ ذلك‏ فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ فِي الْأَحْلَامِ كَيْفَ دَبَّرَ الْأَمْرَ فِيهَا فَمَزَجَ صَادِقَهَا بِكَاذِبِهَا فَإِنَّهَا لَوْ كَانَتْ كُلُّهَا تَصْدُقُ لَكَانَ النَّاسُ كُلُّهُمْ أَنْبِيَاءَ وَ لَوْ كَانَتْ كُلُّهَا تَكْذِبُ لَمْ يَكُنْ فِيهَا مَنْفَعَةٌ بَلْ كَانَتْ فَضْلًا لَا مَعْنَى لَهُ فَصَارَتْ تَصْدُقُ أَحْيَاناً فَيَنْتَفِعُ بِهَا النَّاسُ فِي مَصْلَحَةٍ يَهْتَدِي لَهَا أَوْ مَضَرَّةٍ يَتَحَذَّرُ مِنْهَا وَ تَكْذِبُ كَثِيراً لِئَلَّا يَعْتَمِدَ عَلَيْهَا كُلَّ الِاعْتِمَاد 💐🔶اى مفضّل ! در باره خوابها و حكمت درهم‏آميختگى راست و دروغ آن نيك بينديش. اگر تمام خوابها راست و صادق بود همه مردم پيامبر بودند و از اخبار غيب آگاه‏ بودند و اگر تمام آنها نادرست و كاذب بود، چيزى زايد و بى‏معنى بود و سودى نداشت. از اين رو گاه راست است و مردم از آن سود مى‏برند و با آن به سوى نيكى مى‏روند و از بدى پرهيز مى‏نمايند و بسيارى از آنها نيز دروغ است تا بر خوابها اعتماد كامل نشود. ادامه دارد... @ketabezendagi 💐🔶 🔶💐🔶💐 💐🔶💐🔶💐🔶💐
🌳🌳🌳🌳 🌳🌻🌻 🌳🌻 🌳 🌦 طلوع باران 🌦 🌻 ادامه ی جلسه ی پنجم ماهیت مرگ 🌻 ما همه در دنیایی که خاصیتش گرفتاری و مشکلات است، زندگی می‌کنیم؛ چگونه میتوانیم این مشکلات را مدیریت کنیم تا به روح و نفسمان فشار نیاید؟؟؟ 🌳🌻 ما به دنیا نیامده‌ایم برای دنیا؛ آمده‌ایم تا نفسمان را تعین دهیم. دنیا هم پر از گرفتاری است و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید بی‌دغدغه زندگی می‌کند. به هر حال یا دغدغۀ گرفتاری‌های دنیا را دارد و ایمانش به ظلم آلوده است، یا دغدغۀ معنا و تعین نفسش را دارد و هر لحظه می‌میرد تا حیات تازه بگیرد. بسیارند کسانی که فقط دنیا را می‌خواهند؛ غصه‌اش را هم می‌خورند. اما اگر خدا را می‌خواهیم، باید از دردهایی که مقتضی جسم و ماده است، بگذریم و نگذاریم به روح و نفسمان فشار آورند. وگرنه زنده نمی‌شویم و اگر امروز زنده نباشیم، فردا هم خبر از درک حیات نیست؛ "وَ مَنْ كانَ في‏ هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبيلاً". ( سورۀ إسراء، آیۀ ۷۲: هرکه در دنیا کور باشد، در آخرت هم کور و گمراه‌تر است! ) چنان‌که این کوری و عدم درک را امروز هم می‌چشیم؛ و همین که حقایق قرآن را درک نمی‌کنیم و با اینکه اماممان را دوست داریم، نمی‌توانیم مثل او رها زندگی کنیم، یعنی کوری! بیایید یک صبح تا شب، دغدغه‌های خود را مرور کنیم و با قرآن و سیره بسنجیم؛ ببینیم کدام طرفی است. آیا هیچ یک از اسماء الهی را در تعین خود ظهور داده‌ایم؟ یا روح جامعمان را به رنگ شهوت و غضب و امیال خود آلوده‌ایم؟ شاید گاه نشانی از زیبایی‌های خدا داشته باشیم؛ اما ثابت نیست و به راحتی رنگ می‌بازد. مثلاً در ظهور اسم «عفوّ»؛ نهایتاً با زور بتوانیم زبان خود را نگه داریم؛ اما در دل، آزاد نیستیم و این دل دربند، یعنی تعین نفسمان کور است! اهل دنیا زان سبب، اعمٰی‌دل‌اند شاربِ شورابهٔ آب و گِل‌اند با چنین حالت، بقا خواهی و یاد همچو زنگی در سیه‌رویی، تو شاد! در سیاهی، زنگی زآن آسوده است کو ز زاد و اصل، زنگی بوده است آن‌که روزی شاهد و خوش‌رو بوَد گر سیه گردد، تدارک‌جو بوَد مرغِ پرّنده چو مانَد در زمین باشد اندر غصه و درد و حنین مرغ خانه بر زمین، خوش می‌رود دانه‌چین و شاد و شاطر می‌دود زآنکه او از اصل، بی‌پرواز بود وآن دگر پرنده و پرواز بود ادامه دارد... @ketabezendagi 🌳 🌳🌻 🌳🌻🌻 🌳🌳🌳🌳
4_5882240522583542739.mp3
7.44M
گزیده ای ازجلسه نهم معراج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجب، واقعیتی عینی است که... 📗 برگرفته از کتاب (سلام‌الله‌علیها) 🌐 Saehat.ir 📱 @Lotfiiazar
🍀🍀🍀🍀 🍀💦💦 🍀💦 🍀 📚 💦شرح آفرينش اشيا براى رفع نياز آدمى‏/ قسمت اول 💦 الأشياء المخلوقة لمآرب الإنسان و إيضاح ذلك‏ فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي تَرَاهَا مَوْجُودَةً مُعَدَّةً فِي الْعَالَمِ مِنْ مَآرِبِهِمْ فَالتُّرَابُ لِلْبِنَاءِ وَ الْحَدِيدُ لِلصِّنَاعَاتِ وَ الْخَشَبُ لِلسُّفُنِ وَ غَيْرِهَا وَ الْحِجَارَةُ لِلْأَرْحَاءِ وَ غَيْرِهَا وَ النُّحَاسُ لِلْأَوَانِي وَ الذَّهَبُ وَ الْفِضَّةُ لِلْمُعَامَلَةِ وَ الذَّخِيرَةِ وَ الْحُبُوبُ لِلْغِذَاءِ وَ الثِّمَارُ لِلتَّفَكُّهِ وَ اللَّحْمُ لِلْمَأْكَلِ وَ الطِّيبُ لِلتَّلَذُّذِ وَ الْأَدْوِيَةُ لِلتَّصَحُّحِ وَ الدَّوَابُّ لِلْحُمُولَةِ وَ الْحَطَبُ لِلتَّوَقُّدِ وَ الرَّمَادُ لِلْكِلْسِ وَ الرَّمْلُ لِلْأَرْضِ وَ كَمْ عَسَى أَنْ يُحْصِيَ الْمُحْصِي مِنْ هَذَا وَ شِبْهِهِ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ دَاخِلًا دَخَلَ دَاراً فَنَظَرَ إِلَى خَزَائِنَ مَمْلُوءَةٍ مِنْ كُلِّ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ النَّاسُ وَ رَأَى كُلَّمَا فِيهَا مَجْمُوعاً مُعَدّاً لِأَسْبَابٍ مَعْرُوفَةٍ أَ كَانَ يَتَوَهَّمُ أَنَّ مِثْلَ هَذَا يَكُونُ بِالْإِهْمَالِ وَ مِنْ غَيْرِ عَمْدٍ فَكَيْفَ يَسْتَجِيزُ قَائِلٌ أَنْ يَقُولَ هَذَا مِنْ صُنْعِ الطَّبِيعَةِ فِي الْعَالَمِ وَ مَا أُعِدَّ فِيهِ مِنْ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ- 🍀💦 اى مفضّل ! در اين اشيا و موجودات در عالم كه رافع نياز انسان هستند انديشه كن. خاك براى ساختن بنا، آهن براى استفاده در صنعت، چوب براى ساختن كشتى و جز آن، سنگ براى آسياب و جز آن، مس براى ساخت ظروف، طلا و نقره براى معامله و ذخيره‏سازى ثروت، حبوبات براى غذا، ميوه‏ها براى استفاده و لذت، گوشت براى خوردن، بوى خوش براى تلذذ، داروها براى بهداشت و درمان، حيوانات و چهارپايان براى حمل بار، هيزم براى سوزاندن، خاكستر براى ساروج ساختن و رمل براى فرش زمين آفريده شد. راستى مگر انسان مى‏تواند اين همه و جز آن را در شماره آورد؟! آيا اگر كسى وارد يك خانه شود و تمام اشياى مورد نياز مردم را در آنجا بيابد مى‏پندارد كه اين آفرينش و هماهنگى و گردآورى‏ بى‏هدف و خود به خود باشد؟ چگونه كسى به خود اجازه مى‏دهد كه اين همه تدبير عالم و اشياى مهيا و هماهنگ را كار طبيعت بداند؟ ادامه دارد... @ketabezendagi 🍀 🍀💦 🍀💦💦 🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀 🍀💧💧 🍀💧 🍀 🌦 طلوع باران 🌦 💧 ادامه ی جلسه ی پنجم ماهیت مرگ 💧 ما با دیدن نقص خودمان یا ناامید می شویم، یا خودمان را به خواب می زنیم‌؛ با چه نگاهی می توان جزو این دو دسته نباشیم و برای برطرف کردن نقصمان تلاش کنیم؟؟؟ 🍀💧 گفتیم همه به بقا می‌رسند؛ اما هر کسی نمی‌تواند از بقا بهره ببرد. زیرا هرچند روح و وجود به حق وصل است و هرگز از آن جدا نمی‌شود، نفس می‌تواند در تعینش، از حق فاصله بگیرد؛ و این همان نفسی است که رتبۀ انسانی دارد، اما در رتبۀ نباتی و حیوانی تعین گرفته است. مرغ خانگی از اینکه در زمین راه می‌رود، ناراحت نیست؛ اما پرندۀ تیزپرواز اگر خاک‌نشین شود، تحمل ندارد. سیاه‌پوست هم از سیاهیِ خود رنج نمی‌برد؛ اما سفیدپوستی که سیاه شود، یا بیمار است یا آلوده شده و برای رفع این سیاهی می‌کوشد. نفس آدمی نیز اگر حقیقت وجود خود را بفهمد، آسوده نمی‌نشیند؛ حتماً تدارکی می‌بیند تا نقصش را برطرف کند و از مراتب دانی رها شود. اما اگر از خود غافل باشد، به همین که هست، دل خوش می‌کند و دنبال آبادانی دنیایش می‌رود. نهایتاً مثل کسی می‌شود که هزاران بیماری در بدنش است، اما می‌گوید: «من که بالأخره می‌میرم؛ لااقل امروز را خوش باشم!» نفس خود را کُش، جهانی زنده کن خواجه را کشته است؛ او را بنده کن مدّعی گاو، نفس توست؛ هین خویشتن را خواجه کرده است و مهین آن کشندهٔ گاو، عقل توست، رو بر کشندۀ گاو تن، منکر مشو عقل، اسیر است و همی خواهد ز حق روزی‌ای بی‌رنج و نعمت بر طبَق روزی بی‌رنج می‌دانی که چیست؟ قوت ارواح است و ارزاق نبی است لیک موقوف است بر قربانِ گاو گنج اندر گاو دان، ای کنج‌کاو ادامه دارد.... @ketabezendagi 🍀 🍀💧 🍀💧💧 🍀🍀🍀🍀
4_5884349944231364853.mp3
3.32M
گزیده ای از جلسه دهم معراج
💙💦🌺💙💦🌺💙💦🌺 🌺💙💦🌺💙💦 💦🌺💙 📚 💙💦 شرح آفرينش اشيا براى رفع نياز آدمى‏/قسمت دوم 💦💙 اعْتَبِرْ يَا مُفَضَّلُ ! بِأَشْيَاءَ خُلِقَتْ لِمَآرِبِ الْإِنْسَانِ وَ مَا فِيهَا مِنَ التَّدْبِيرِ فَإِنَّهُ خُلِقَ لَهُ الْحَبُّ لِطَعَامِهِ وَ كُلِّفَ طَحْنَهُ وَ عَجْنَهُ وَ خَبْزَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الْوَبَرُ لِكِسْوَتِهِ فَكُلِّفَ نَدْفَهُ وَ غَزْلَهُ وَ نَسْجَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَكُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْيَهَا وَ الْقِيَامَ عَلَيْهَا وَ خُلِقَتْ لَهُ الْعَقَاقِيرُ لِأَدْوِيَتِهِ فَكُلِّفَ لَقْطَهَا وَ خَلْطَهَا وَ صُنْعَهَا وَ كَذَلِكَ تَجِدُ سَائِرَ الْأَشْيَاءِ عَلَی هَذَا المِثالِ فَانظ 💙💦 اى مفضّل ! از آفرينش و آماده سازى حكيمانه و مدبّرانه اشيا براى رفع نياز انسان درس عبرت بگير. براى او غلّات و حبوبات آفريده شده است. در نتيجه بايد آنها را آرد كند، آرد را خمير گرداند و با آن نان و غذا بپزد. براى پوشاكش پشم آفريده شده و او بايد آن را بزند، بريسد و ببافد. براى او درخت آفريده شده و او بايد آن را در زمين بكارد، آب دهد و به آن برسد و از آن بهره گيرد. داروها براى درمانش پديد آمده و او بايد آنها را از زمين‏ برگيرد، با مواد ديگر آميخته نمايد و داروى شفا بخش بسازد. ديگر اشيا نيز همين گونه آفريده شده است. ادامه دارد... @ketabezendagi 💦🌺💙 🌺💙💦🌺💙💦 💙💦🌺💙💦🌺💙💦🌺
💠💠💠💠 💠🔷🔷 💠🔷 💠 🌦 طلوع باران 🌦 🔷آخرین قسمت جلسه ی پنجم ماهیت مرگ 🔷 وقتی برنامه ریزی هایمان بهم می ریزد حالمان دگرگون می‌شود و نگرانی و ترس بر ما غالب میشود؛ آیا می توان در دنیایی که از نظر ما به ظاهر هیچ چیز سر جای خودش نیست حالمان خوب باشد؟؟؟ 💠🔷 نفسی که از رتبۀ انسانی ساقط شود، روح را کنار می‌زند و خود را حاکمِ جان انسان می‌کند؛ که این، ریشۀ هر ظلم به خود و غیر می‌شود. *چاره‌اش این است که نفس از رتبۀ نباتی و حیوانی بمیرد یعنی خصوصیات دانی و تمایلات نفسانی را از دست بدهد، تا بتواند در رتبۀ بالاتر زنده شود و خصوصیات عالی وجود را بگیرد.* آن وقت بی آنکه غصۀ دنیا را بخورد و اسیر کم و زیادها شود، با رتبۀ انسانی در دنیا زندگی می‌کند و از عمق حیات، بهره و لذت می‌برد. مثل انبیاء و اولیاء خدا که از آغاز و حتی پیش از تولد، تحت ابتلا بودند؛ اما هرگز غصه نخوردند و عاشقانه فقط بندگی کردند. مشکل ما این است که می‌خواهیم همه چیز سر جایش باشد و اوضاع به هم نخورد؛ اما چنین چیزی ممکن نیست و باید مراحل مرگ را طی کنیم تا بتوانیم زنده شویم. مثل آدم و حوّا که جریان مرگ و توبه‌شان را گفتیم. خداوند به ما هستی داده و شرایط موت و حیات را نیز برایمان فراهم کرده است؛ اما با خود ماست که چگونه بمیریم و در چه رتبه‌ای حیات بگیریم. اگر خود را در بدن ببینیم، نفس را در همین رتبه تعین می‌دهیم و نهایتاً با ظلم به نفس از دنیا می‌رویم. اما اگر اینجا از مراتب دانی بمیریم و حیات عالی را بچشیم، به عنوان انسان، طیّب و طاهر از دنیا می‌رویم: "الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ... الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ..." کسانی که ملائکه جانشان را می‌گیرند، درحالی‌که به نفس خود ظلم کرده‌اند... کسانی که ملائکه جانشان را می‌گیرند درحالی‌که پاک و پاکیزه‌اند؛ و می‌گویند: سلام بر شما. ادامه دارد... @ketabezendagi 💠 💠🔷 💠🔷🔷 💠💠💠💠
4_5884349944231364851.mp3
5.95M
گزیده ای ازجلسه دهم معراج
🌺♻️🌺♻️🌺♻️🌺 ♻️🌺♻️🌺 🌺♻️ 📚 ♻️ شرح آفرينش اشيا براى رفع نياز آدمى‏ /قسمت سوم ♻️ ...اعْتَبِرْ يَا مُفَضَّلُ ! بِأَشْيَاءَ خُلِقَتْ لِمَآرِبِ الْإِنْسَانِ وَ مَا فِيهَا مِنَ التَّدْبِيرِ فَإِنَّهُ خُلِقَ لَهُ الْحَبُّ لِطَعَامِهِ وَ كُلِّفَ طَحْنَهُ وَ عَجْنَهُ وَ خَبْزَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الْوَبَرُ لِكِسْوَتِهِ فَكُلِّفَ نَدْفَهُ وَ غَزْلَهُ وَ نَسْجَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَكُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْيَهَا وَ الْقِيَامَ عَلَيْهَا وَ خُلِقَتْ لَهُ الْعَقَاقِيرُ لِأَدْوِيَتِهِ فَكُلِّفَ لَقْطَهَا وَ خَلْطَهَا وَ صُنْعَهَا وَ كَذَلِكَ تَجِدُ سَائِرَ الْأَشْيَاءِ عَلَى هَذَا الْمِثَالِ فَانْظُرْ كَيْفَ كُفِيَ الْخِلْقَةَ الَّتِي لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ فِيهَا حِيلَةٌ وَ تُرِكَ عَلَيْهِ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ مَوْضِعُ عَمَلٍ وَ حَرَكَةٍ لِمَا لَهُ فِي ذَلِكَ مِنَ الصَّلَاحِ لِأَنَّهُ لَوْ كُفِيَ هَذَا كُلَّهُ حَتَّى لَا يَكُونَ لَهُ فِي الْأَشْيَاءِ مَوْضِعُ شُغُلٍ وَ عَمَلٍ لَمَا حَمَلَتْهُ الْأَرْضُ أَشَراً وَ بَطَراً وَ لَبَلَغَ بِهِ ذَلِكَ إِلَى أَنْ يَتَعَاطَى أُمُوراً فِيهَا تَلَفُ نَفْسِهِ وَ لَوْ كُفِيَ النَّاسُ كُلَّمَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ لَمَا تَهَنَّئُوا بِالعَيْشِ وَ لَا وَجَدُوا لَهُ لَذَّةً أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ امْرَءاً نَزَلَ بِقَوْمٍ فَأَقَامَ حِيناً بَلَغَ جَمِيعَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنْ مَطْعَمٍ وَ مَشْرَبٍ وَ خِدْمَةٍ لَتَبَرَّمَ بِالْفَرَاغِ وَ نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى التَّشَاغُلِ بِشَيْ‏ءٍ فَكَيْفَ لَوْ كَانَ طُولُ عُمُرِهِ مَكْفِيّاً لَا يَحْتَاجُ إِلَى شَيْ‏ءٍ فَكَانَ مِنْ صَوَابِ التَّدْبِيرِ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي خُلِقَتْ لِلْإِنْسَانِ أَنْ جُعِلَ لَهُ فِيهَا مَوْضِعُ شُغُلٍ لِكَيْلَا تُبْرِمَهُ الْبِطَالَةُ وَ لِتَكُفَّهُ عَنْ تَعَاطِي مَا لَا يَنَالُهُ وَ لَا خَيْرَ فِيهِ إِنْ نَالَه‏... 🌺♻️ مفضل ! بنگر كه چگونه تمام نيازهاى ضرورى انسان آفريده شده ولى انسان بايد براى دسترسى به آنها قدرى تلاش و حركت كند تا بركت يابد، اين به سود و صلاح اوست؛ زيرا اگر اين اشيا بدون هيچ كار و تلاش و حركتى نيازهاى او را بر مى‏داشت، همواره در وادى سرمستى و طغيان سقوط مى‏كرد و چه بسا دست به اعمالى مى‏زد كه خود را نيز هلاك كند. اگر تمام نيازهاى انسان آماده و كافى بود براى او زندگى، هيچ مزه و لذّتى نداشت و گوارا نبود. چنان كه مى‏بينى اگر كسى چند صباحى نزد عده‏اى مهمان باشد و آنان غذا، نوشيدنى و ديگر نيازهايش را برطرف كنند، هر آينه از بيكارى آزرده مى‏شود و با خود منازعه و ناسازگارى مى‏كند كه بايد به كارى مشغول گردد. حال اگر انسان در تمام عمر براى تحصيل ما يحتاج خود به‏ هيچ تلاش و حركتى نياز نداشته باشد كار بمراتب دشوارتر و ناگوارتر مى‏گردد. پس حكمتى عظيم و تدبيرى سترگ در اين است كه نيازهاى انسان با حركت و قدرى تلاش به دست آيند تا از سويى بيكارى او را در دشوارى نيفكند و از سوى ديگر نتواند كه در پى چيزى باشد كه به او نمى‏رسد و يا اگر برسد به سود او نباشد. ادامه دارد.... @ketabezendagi 🌺♻️ ♻️🌺♻️🌺 🌺♻️🌺♻️🌺♻️🌺
4_5886504652014356839.mp3
5.13M
گزیده ای ازجلسه یازدهم معراج
🌷من و مسعود علی‌جانی هر دو در گردان امام حسین (ع) لشکر کربلا بودیم. بعد از این‌که از هم جدا شدیم با نامه با یکدیگر ارتباط داشتیم. یک‌بار عکسی از خودش را برایم فرستاد. اما زمینه‌ی پشت عکس تصویر یک پاسدار بدون سر بود که جای سر در بدنش شمع روشن کرده‌بودند. 🌷برایم جالب بود. علت انتخاب این نقاشی را از او در نامه‌ام پرسیدم. پاسخ داد: «دوست دارم وقتی شهید می‌شوم سر در بدن نداشته ‌باشم و مشت‌هایم گره کرده‌باشد.» 🌷چندی بعد به زیارت پیکر خونینش شتافتم. پیکر بی سر و مشت‌های گره کرده‌اش اشک را در چشمانم جاری ساخت. بدنم می‌لرزید. همان‌جا خدا را به پاس برآوردن این آرزو سپاس گفتم. 🌷پیام و وصیت شهید : راه اصحاب سید الشهدا را پیشه کنید که در شب شهادت در پوست خود نمی گنجیدند و نبرد با کفار و ضد انقلاب را برای خود یک وظیفه شرعی بدانید. خانواده عزیز ما رفتیم تا قداست اسلام بر اوج قله توحید سرافراز باشد رفتیم تا با خونمان، با مسلمانیمان، با ایمانمان ریشه کفر اندیشان را بزداییم. 🌹خاطره ای به یاد شهید مسعود علی‌جانی 💝⚘اللهم صلی علی محمد و آل محمد💝⚘
🌲🌲🌲🌲 🌲🪴🪴 🌲🪴 🌲 🌦 طلوع باران 🌦 🌲اولین قسمت از جلسه ی ششم ماهیت مرگ 🌲 اگر الآن از دنیا برویم، چه هستیم و چه داریم که به خدا تحویل دهیم؟؟؟ مرگ از شئون خاص خداست و هیچ کس نمی‌داند اجلش کی فرا می‌رسد؛ پس چطور ما آسوده نشسته‌ایم که بعداً برای نفسمان کاری کنیم؟؟؟ نفسی که هزار تکه شده و هزار تعین گرفته ، باید برزخ‌ها طی کند تا یک‌پارچه شود و به وحدت برسد. بایداز همین لحظه به فکر باشیم و در هر میدان که نفسمان ما را به خواسته‌های دنیوی دعوت کرد، «نه» بگوییم. سخت است؛ اما اگر از این تمایلات و تعلقات بمیریم، نفس مرده‌مان حیات می‌گیرد. چشم بر اسباب از چه دوختیم؟ گر ز خوش‌چشمان، کرشم آموختیم انبیاء در قطع اسباب آمدند معجزات خویش بر کیوان زدند همچنین ز آغاز قرآن تا تمام رفض اسباب است و علت، والسلام کشف این، نه از عقل کارافزا شود بندگی کن تا تو را پیدا شود ما که این‌همه در مجالس مولودی و عزای امامانمان می‌نشینیم؛ پس چرا راز کرشمۀ آنان را نمی‌آموزیم که همانا استقبال از مرگ بود؟ آنان به مرگ گفتند: "فُزْتُ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ"؛ ولی ما نه تنها به استقبال مرگ نمی‌رویم، بلکه از آن گریزانیم و با هزار جان کندن، جان می‌دهیم! ادامه دارد... @ketabezendagi 🌲 🌲🪴 🌲🪴🪴 🌲🌲🌲🌲
🍀🌟🍀🌟🍀🌟🍀 🌟🍀🌟🍀 🍀🌟 📚 🍀نان و آب، عوامل اصلى معاش و حيات آدمى‏🍀 🌟الخبز و الماء رأس معاش الإنسان و حياته‏🌟 وَ اعْلَمْ يَا مُفَضَّلُ أَنَّ رَأْسَ مَعَاشِ الْإِنْسَانِ وَ حَيَاتِهِ الْخُبْزُ وَ الْمَاءُ فَانْظُرْ كَيْفَ دُبِّرَ الْأَمْرُ فِيهِمَا فَإِنَّ حَاجَةَ الْإِنْسَانِ إِلَى الْمَاءِ أَشَدُّ مِنْ حَاجَتِهِ إِلَى الْخُبْزِ وَ ذَلِكَ أَنَّ صَبْرَهُ عَلَى الْجُوعِ أَكْثَرُ مِنْ صَبْرِهِ عَلَى الْعَطَشِ وَ الَّذِي يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنَ الْمَاءِ أَكْثَرُ مِمَّا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنَ الْخُبْزِ لِأَنَّهُ يَحْتَاجُ إِلَيْهِ لِشُرْبِهِ وَ وُضُوئِهِ وَ غُسْلِهِ وَ غَسْلِ ثِيَابِهِ وَ سَقْيِ أَنْعَامِهِ وَ زَرْعِهِ فَجُعِلَ الْمَاءُ مَبْذُولًا لَا يُشْتَرَى لِتَسْقُطَ عَنِ الْإِنْسَانِ الْمَئُونَةُ فِي طَلَبِهِ وَ تَكَلُّفِهِ وَ جُعِلَ الْخُبْزُ مُتَعَذِّراً لَا يُنَالُ إِلَّا بِالْحِيلَةِ وَ الْحَرَكَةِ لِيَكُونَ لِلْإِنْسَانِ فِي ذَلِكَ شُغُلٌ يَكُفُّهُ عَمَّا يُخْرِجُهُ إِلَيْهِ الْفَرَاغُ مِنَ الْأَشَرِ وَ الْعَبَثِ أَ لَا تَرَى أَنَّ الصَّبِيَّ يُدْفَعُ إِلَى الْمُؤَدِّبِ وَ هُوَ طِفْلٌ لَمْ تَكْمُلْ ذَاتُهُ لِلتَّعْلِيمِ كُلُّ ذَلِكَ لِيَشْتَغِلَ عَنِ اللَّعِبِ وَ الْعَبَثِ اللَّذَيْنِ رُبَّمَا جَنَيَا عَلَيْهِ وَ عَلَى أَهْلِهِ الْمَكْرُوهَ الْعَظِيمَ وَ هَكَذَا الْإِنْسَانُ لَوْ خَلَا مِنَ الشُّغُلِ لَخَرَجَ مِنَ الْأَشَرِ وَ الْعَبَثِ وَ الْبَطَرِ إِلَى مَا يَعْظُمُ ضَرَرُهُ عَلَيْهِ وَ عَلَى مَنْ قَرُبَ مِنْهُ وَ اعْتَبِرْ ذَلِكَ بِمَنْ نَشَأَ فِي الْجِدَةِ وَ رَفَاهِيَةِ الْعَيْشِ وَ التَّرَفُّهِ وَ الْكِفَايَةِ وَ مَا يُخْرِجُهُ ذَلِكَ إِلَيْه‏. 🍀🌟اى مفضّل ! بدان كه نان و آب اصل و رأس معاش و زندگى انسان به شمار مى‏روند. به حكمتها و تدابير نهفته در آنها بنگر. نياز آدمى به آب تشديدتر از نيازش به نان است؛ زيرا شكيبايى او بر گرسنگى بيش از صبر او در تشنگى است. اين به خاطر آن است كه بدن انسان به آب بيشتر از نان محتاج است. چون كه آدمى براى نوشيدن، شستن خود ، لباس ، ظروفش‏ و سيراب كردن حيوانات و آبيارى مزرعه به آب نيازمند است. به خاطر اين نيازهاى فراوان، آب براحتى در دسترس قرار گرفته تا انسان براى خريدن و تحصيل آن در دشوارى و رنج فراوان نيفتد. اما نان جز با رنج و مشقت و تلاش و حركت به دست نمى‏آيد تا انسان به كسب حلال مشغول شود و به خاطر بيكارى و بطالت در سرمستى و فساد غوطه‏ور نگردد. آيا نمى‏بينى كه طفل را با اينكه به سنّ آموزش نرسيده است در نزد مربّى مى‏گذارند تا از بازى و فسادى كه چه بسا او و خانواده‏اش را در امر ناگوارى بيفكند، به دور ماند؟ انسان نيز اين گونه است، اگر مشغول نباشد بر اثر سرمستى و خوشحالى و بيكارى، باعث زيان خود و نزديكانش مى‏گردد. براى درك اين واقعيت به كسانى بنگر كه در ثروت، رفاه، بى‏نيازى و خوشى بزرگ شده‏اند. و ببين كه كارشان به كجا كشيده مى‏شود. ادامه دارد... @ketabezendagi 🍀🌟 🌟🍀🌟🍀 🍀🌟🍀🌟🍀🌟🍀