و درود خدا بر او فرمود: ارزش مرد به اندازه همت اوست، و راستگويي او به ميزان جوانمرديش، و شجاعت او به قدر ننگي است كه احساس مي كند، و پاكدامني او به اندازه غيرت اوست.
ترجمه انصاریان
آن حضرت فرمود: اندازه مرد به اندازه همت او، و صداقتش به مقدار جوانمردى او، و دليريش به اندازه عار داشتنش از كار زشت، و پاكدامنيش به ميزان غيرت اوست.
وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَي قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَي قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَي قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَي قَدْرِ غَيْرَتِهِ .
نهج البلاغه
حکمت47
@Keyfonas
رجعت_و_ويژگيهاي_آن
⁉️ لطفاً توضيحي در مورد رجعت و ويژگيهاي آن بفرماييد؟
✍اساساً جهان به دست حضرت امام زمان(ع) وارد مرحله جديدي ميشود. نه اينكه پيشرفت حاصل ميشود بلكه اساساً چيز ديگري به وجود ميآيد. آن زمان است كه علوم بيستوپنج برابر ميشود. تصور كنيد مثلاً علم طب بيستوپنج برابر شود. اين اتفاق در علوم مختلف رخ ميدهد. زندگي بر روي زمين معناي ديگري پيدا ميكند. ارتباطات انساني دگرگون ميشود.
💢 انسانها ميتوانند با ديگر كرات ارتباط برقرار كنند، من معتقدم كه در مدت حكومت حضرت پيشرفتهاي عظيمي حاصل ميشود و رفت و آمد به عوالم ديگر معمولي ميشود. از آنجا كه رفت و آمد به عوالم ديگر عادي ميشود لذا بعد از حضرت مهدي(عج) امام حسين(ع) به اين عالم وارد ميشود و خودش مراسم كفن و دفن حضرت را انجام ميدهد. پس از آن مدتي حكومت ميكند. پس ارتباط عوالم با هم طبيعي و عادي ميشود، اين همان رجعت است.
⁉️اينكه در مورد رجعت آمده است كه برخي از مؤمنين و برخي از اشقيا رجعت ميكنند، آيا رجعت با اين تعبير، قبل از ظهور است يا پس از آن؟
✔️بعد از ظهور 313 نفر از سراسر دنيا جمع ميشوند اينها زندهاند. بعدش يك نوع از ياران حضرت از قبورشان زنده ميشوند، اين رجعت است. به آن ميگويند رجعت صغري، يعني رجعت بعضي از افرادي كه به درجه ياران حضرت رسيدهاند.
⁉️آيا همه معصومين رجعت كرده و به حكومت ميرسند؟
✔️روايتي هست كه سندش صحيح است: «اول من يرجع الامام الحسين(ع)»؛ اولين كسي كه رجعت ميكند امام حسين(ع) است و تا هنگام پيري حكومت ميكند و در همان كربلا هم دفن ميشود. پس از آن معلوم نيست چه اتفاقي ميافتد. دوازده امام پس از آن حكومت ميكنند. شايد حكومتشان هزار سال طول بكشد.
@Keyfonas
✅ یک حدیث قدسی هست که آدم را از خجالت آب میکند.
خداوند تبارک و تعالی میفرماید:
يا مُطْلَقاً فِي وِصٰالِنا، اِرْجِع!
وَ يا مُحلفا عَلي هجرنا، كَفَر!
إنَّما ابعَدنا اِبْليس لِانَه لَمْ يَسْجُد لَكَ، فَواعَجَبا كَيْفَ صَالَحته وَ هَجَرتَنا.
ای كسی كه وصال ما را ترک كردهای، برگرد! و ای كسی كه بر جدايی از ما سوگند خوردهای، سوگند خود را بشكن! ما ابليس را برای اين از خود رانديم كه بر تو سجده نكرد.
پس چقدر عجیب است كه تو او را دوست خود گرفتهای و ما را ترک كردهای!
📚بحرألمعارف، جلد ۲، فصل ۶۲
@Keyfonas
تفسير آیه ۴۴ سوره #بقره از: تفسیر نور
أَ تَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ(۴۴)
آیا مردم را به نیکی دعوت کرده و خودتان را فراموش می نمایید؟با اینکه شما کتاب(آسمانی)را می خوانید،آیا هیچ فکر نمی کنید؟
بخش دوم
عالم بی عمل در قالب تمثیل
الف:در قرآن:
عالم بی عمل،به الاغی تشبیه شده است که بار کتاب حمل می کند،ولی خود از آن بهره ای نمی برد.
ب:در روایات:
*رسول خدا صلی الله علیه و آله:عالم بی عمل،مثل چراغی است که خودش می سوزد،ولی نورش به مردم می رسد.
*رسول خدا صلی الله علیه و آله:عالم بی عمل،چون تیرانداز بدون کمان است.
*عیسی علیه السلام:عالم بی عمل،مثل چراغی است بر پشت بام که اتاق ها تاریک اند.
*علی علیه السلام:عالم بی عمل،چون درخت بی ثمر وگنجی است که انفاق نشود.
*امام صادق علیه السلام:موعظه ی عالم بی عمل،چون باران بر روی سنگ است که در دلها نفوذ نمی کند.
ج:عالم بی عمل،در کلام اندیشمندان:
گرسنه ای است روی گنج خوابیده.
تشنه ای است بر کنار آب و دریا.
طبیبی است که خود از درد می نالد.
بیماری است که دائماً نسخه درمان را می خواند،ولی عمل نمی کند.
منافقی است که سخن و عملش یکی نیست.
پیکری است بی روح.
پیام ها:
۱- آمران به معروف،باید خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ»
۲- اگر مقدّمات فراموشی را خودمان فراهم کرده باشیم،معذور نیستیم.عذر فراموشکاری پذیرفته است که بی تقصیر باشد. «تَنْسَوْنَ، تَتْلُونَ»
۳- تلاوت کتاب آسمانی کافی نیست،تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
۴- خود فراموشی،نشانه ی بی خردی است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
@Keyfonas
👌حقِ کسی که به تو نیکی می کند ...
◾️امام سجّاد عليه السلام : أمّا حَقُّ ذِي المَعروفِ عَلَيكَ فَأن تَشكُرَهُ و تَذكُرَ مَعروفَهُ و تُكسِبَهُ المَقالَة الحَسَنَةَ و تُخلِصَ لَهُ الدُّعاءَ فيما بَينَكَ و بَينَ اللّه ِ ؛
🔸امام سجّاد عليه السلام :حق كسى كه بر تو نيكى مى كند ، اين است كه او را سپاس بگويى و نيكى اش را به زبان آورى و از وى به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداوند برايش خالصانه دعا كنى .
📚الخصال ، ص ۵۶۸
@Keyfonas
👌مومن از دعای خود یکی از این سه نتیجه را می گیرد ...
◾️امام سجّاد عليه السلام : المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ ؛
🔸امام سجّاد عليه السلام : مؤمن از دعاى خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد : يا برايش ذخيره مى شود ، يا در دنيا برآورده مى شود و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود .
📚تحف العقول ، ص ۲۸۰
@Keyfonas
⭕️ رد یا قبول احادیث ... !؟؟؟
#انکار_احادیث
#قسمت_اول ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غالباً دیده می شود زمانی که با شیعیان در مورد موضوعات گوناگون مباحثه می کنیم وقتی حدیثی می آوریم فوراً می گویند این حدیث جعلی است ، مستند نیست ، راوی سنی است ، دروغ است و حتی اکثراً دیده می شود بدون کوچکترین اطلاعاتی از نقل کننده حدیث و یا کتابی که آن را ذکر کرده است و بدون آگاهی از مذهب نویسنده ی کتاب ، حدیث را نمی پذیرند فقط به این دلیل که از آن حدیث خوششان نمی آید و یا حتی بدون آگاهی می گویند نویسنده کتاب سنی بوده و دشمن شیعیان است و دروغ پردازی کرده است و نکته اینجاست که ممکن است ندانند که نویسنده شیعه بوده و اتفاقا یکی از بزرگترین شیعیان تاریخ بوده است و عجیب تر اینکه عده ای بی سواد حتی به مرحوم محدث کبیر علامه مجلسی (ره) هم ایراد وارد می کنند و به ایشان هم تهمت می زنند که ، علامه خودش گفته من هر حدیثی که شنیدم در کتاب بحارالانوار آوردم و این یعنی اکثر یا برخی از احادیث این کتاب نامعتبر یا جعلی باشد ...
😳 یا للعجب چگونه این افراد به علامه مجلسی (ره) دروغ می بندند!!! و می گویند که علامه خودش گفته که ایشان احادیث صحیح و غلط را در کتاب بحارالانوار آورده است ...
👌مرحوم علامه مجلسی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین کتاب شریف بحارالأنوار در مقدمه بحار تصریح کرده است .
🔸علامه مجلسی در مقدمه کتاب بحارالأنوار می نویسد : «اى برادران دينى من ، و اى دوستان ائمه طاهرين عليهم السّلام ، اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد ، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ام ، با دست هاى اعتراف و يقين آن را بگيريد ، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان می رانند كه در دل ندارند ، و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى دل هايشان از بدعت گذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده اند ، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مى سازند. برادران من ، به شما مژده می دهم ؛ مژده مى دهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است ، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است ؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا ، مانند آن را ياد ندارد ... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمت ها و اسرار است "و از مراجعه به تمام كتب بى نياز كننده مى باشد" ، آن را «بحارالأنوار الجامعه الدرر الاخبار الائمه الاطهار» ، (درياهاى نور) جامعِ گوهر هاى اخبار ائمه ی اطهار علیهم السّلام ناميدم .
📚بحارالأنوار جلد ۱ ، ص ۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ادامه_دارد ...
@Keyfonas
⭕️ رد یا قبول احادیث ...!؟؟؟
#انکار_احادیث
#قسمت_دوم ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👈اما کسانی که هر وقت حدیثی را می شنوند و به مذاقشان خوش نمی آید فوراً حدیث را انکار می کنند و می گویند این حدیث جعلی است ، مستند نیست ، راوی سنی است ، دروغ است و ... به روایات زیر توجه کنند👇
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌حتی اگر #دروغگویی روایتی آورد ، رد نکنید ...
◾️عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ ، قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : جُعِلْتُ فِدَاكَ يَأْتِينَا الرَّجُلُ مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِبِ فَيُحَدِّثُ بِالْحَدِيثِ فَنَسْتَبْشِعُهُ . فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه : «يَقُولُ لَكَ : إِنِّي قُلْتُ الليلإِنَّهُ نَهَارٌ ، وَ النهار إِنَّهُ لَيْلٌ ؟» قُلْتُ : لَا ، قَالَ : «فَإِنْ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُهُ فَلَا تُكَذِّبْ بِهِ ، فَإِنَّكَ إِنَّمَا تُكَذِّبُنِي»
🔸به امام صادق علیه السلام گفتم : فدايتان شوم ، شخصی از نزد شما می آيد كه به دروغ گويی معروف است و از شما حديث روايت می كند و ما نسبت به او اكراه داريم ، پس امام صادق علیه السلام فرمود : آيا می گويد كه من گفتهام شب روز است و يا روز شب است؟ گفتم : خير ، فرمود : حتی اگر گفت كه من آن را گفته ام ، آن را تكذيب نكن كه اگر تكذيب كنی بدرستی كه مرا تكذيب كردهای .
📚بحارالانوار ج ۲ ص ۲۱۱
📚مختصر البصائر ۲۳۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌 رد کردن حدیث سبب دشمنی پیامبر صلی الله علیه وآله در روز قیامت است ...
◾️قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه وآله مَنْ رَدَّ حَدِيثاً بَلَغَهُ عَنِّي فَأَنَا مُخَاصِمُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِذَا بَلَغَكُمْ عَنِّي حَدِيثٌ لَمْ تَعْرِفُوا فَقُولُوا اللَّهُ أَعْلَم .
🔸هر كه حديث و سخنى را كه از من به او برسد ردّ نموده و بازگرداند ، من روز رستاخيز دشمن او هستم (از شفاعت و ميانجيگرى من بهرهمند نمی شود) پس هر گاه حديث و سخنى از من
به شما برسد كه (آن را) نمی شناسيد (معنى آن را درک ننموده و در نمی يابيد آن را رد نكرده و باز نگردانيد ، بلكه ، شما علماء و دانايان بگوئيد :
"الله اعلم" يعنى خدا دانتر است .
📚بحارالانوار ج ۲ ص ۲۱۲
📚منية المريد ۳۷۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌 حتی اگر احادیث را نمی فهمیم باید برگردانیم به اهل بیت علیهم السلام ...
◾️قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ سلام اللّه علیه حَدِيثُنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فَمَا عَرَفَتْ قُلُوبُكُمْ فَخُذُوهُ وَ مَا أَنْكَرَتْ فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا .
🔸حديث ما مشكل و بسى دشوار است ، به آن ايمان نمى آورد جز فرشته مقرّب ، يا پيامبر مرسل ، يا بنده اى كه خدا دلش را به ايمان آزموده است ، پس آن چه را دل هاى شما مى شناسد ، بپذيريد و از آن چه دل هاى شما روگردان است به ما برگردانید .
📚اصول کافی ج ۲ ص ۲۸۰
📚بصائر الدرجات ج ۱ ص ۲۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌 حدیث را نباید رد کنیم حتی اگر خلاف و برعکسش را بدانیم ...
◾️عَنْ أَبِي الْحَسَنِ سلام اللّه علیه : لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَكَ عَنَّا أَوْ نُسِبَ إِلَيْنَا هَذَا بَاطِلٌ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْرِفُ خِلَافَهُ فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي لِمَ قُلْنَا وَ عَلَى أَيِّ وَجْهٍ وَ صِفَةٍ .
🔸ابى الحسن (موسى بن جعفر امام هفتم علیه السلام ) فرمودند : هر چیزی که از ما به تو رسید و یا به ما منسوب شد ، نگو که این باطل است ، هرچند که بر اساس شناخت تو ، آن مطلب بر خلاف بوده باشد ؛ زیرا که تو نمی دانی ما چرا آن سخن را گفته و بر اساس چه وجه و نکتهای آن را بیان کردهایم .
📚بصائر الدرجات، ج ۱ ، ص ۵۳۸
📚اصول كافی ج ۸ ص ۱۲۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ادامه_دارد ...
@Keyfonas
⭕️ رد یا قبول احادیث ...!؟؟؟
#انکار_احادیث
#قسمت_سوم ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌 اگر حدیثی از اهل بیت علیهم السلام را نفهمیدیم باید برگردانیم به اهل بیت علیهم السلام و رد نکنیم چرا که موجب کفر است ...
◾️عَن جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سلام اللّه علیه قَالَ : إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ أَجْرَدُ ذَكْوَانُ وَعْرٌ شَرِيفٌ كَرِيمٌ فَإِذَا سَمِعْتُمْ مِنْهُ شَيْئاً وَ لَانَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ فَاحْتَمِلُوهُ وَ احْمَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ وَ إِنْ لَمْ تَحْتَمِلُوهُ وَ لَمْ تُطِيقُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى الْإِمَامِ الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ:فَإِنَّمَا الشَّقِيُّ الْهَالِكُ الَّذِي يَقُولُ وَ اللَّهِ مَا كَانَ هَذَا ثُمَّ قَالَ يَا جَابِرُ إِنَّ الْإِنْكَارَ هُوَ الْكُفْرُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ .
🔸ای جابر ، سخن ما سخت و مشکل است و چيزى است كه در مقابل او و در پشت او هيچ چيزى به او تعلق نگرفته باشد ، فروزنده و ملتهب كننده مومنان ، وعر ، اجرد است ؛ هنگامی که چیزی از احادیث ما شنیدید ، پس [اگر] نرم باشد از براى آن دلهاى شما ، و آن را شناختید پس خدا را شکر کنید به خاطر اینکه سخن ما را قبول کردید و اگر قلب سخن ما را قبول نکرد و طاقت پذیرش نداشت آن را به امام عالم از آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) ارائه دهید و برگردانید ، همانا شقی و هالک (هلاک شده) کسی است که بگوید چه طور چنین چیزی میشود؟ ای جابر همانا انکار سخن ما مساوی با کفر به خدای عظیم است .
📚بحارالانوار ج ۲ ص ۱۹۲
📚 بصائر الدرجات ج ۱ ص۲۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌 #تکذیب سخن معصومین علیهم السلام مساوی تکذیب خداست ...
◾️عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَا أَحَدٌ أَكْذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ لاَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ مِمَّنْ كَذَّبَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، أَوْ كَذَبَ عَلَيْنَا لِأَنَّا نَتَحَدَّثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ عَنِ اللَّهِ فَإِذَا كَذَّبَنَا فَقَدْ كَذَّبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ .
🔸كسی دروغگو تر نيست از كسی كه ما اهل بيت را تكذيب كند يا دروغ بر ما ببندد ؛ زيرا هنگامی كه ما را تكذيب كند يا بر ما دروغ ببندد يقينا خدا و رسول او را تكذيب كرده است ، چون ما تنها از رسول و خداوند تبارک و تعالی نقل می كنيم پس هرکس ما را تکذیب کند همانا خدا و رسولش را تکذیب کرده است.
📚بحارالانوار ج ۲ ص ۱۹۱
📚الأصول الستة عشر ۲۱۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌 #تکذیب سخن معصومین علیهم السلام مساوی تکذیب خداست ...
◾️عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَا أَحَدٌ أَكْذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ لاَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ مِمَّنْ كَذَّبَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، أَوْ كَذَبَ عَلَيْنَا لِأَنَّا نَتَحَدَّثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ عَنِ اللَّهِ فَإِذَا كَذَّبَنَا فَقَدْ كَذَّبَ الل
َّهَ وَ رَسُولَهُ .
🔸كسی دروغگو تر نيست از كسی كه ما اهل بيت را تكذيب كند يا دروغ بر ما ببندد ؛ زيرا هنگامی كه ما را تكذيب كند يا بر ما دروغ ببندد يقينا خدا و رسول او را تكذيب كرده است ، چون ما تنها از رسول و خداوند تبارک و تعالی نقل می كنيم پس هرکس ما را تکذیب کند همانا خدا و رسولش را تکذیب کرده است.
📚بحارالأنوار ج ۲ ص ۱۹۱
📚الأصول الستة عشر ۲۱۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👌 رد و انکار حدیث اهل بیت علیهم السلام سبب خروج از ولایت اهل بیت علیهم السلام است ...
◾️عن أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ سلام اللّه علیه يَقُولُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ لِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَأَمْقَتَهُمْ لَلَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَقْبَلْهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا أُسْنِدَ فَيَكُونُ بِذَلِكَ خَارِجاً عَنْ وَلَايَتِنَا .
🔸به خدا سوگند كه محبوب ترين يارانم نزد من با ورع ترين آنها و فقيه ترين آنها و حديث را نهان دارترين آنها است و بدترين و مبغوض ترين اصحابم نزد من ، كسی است كه هرگاه حديثی را شنید كه به ما نسبت می دهند و از ما روايت می كنند ، آنرا نپذيرد و بدش آيد و انكار ورزد و هر كه را به آن معتقد باشد تكفير كند ، در صورتی كه او نمی داند ، شايد آن حديث از ما صادر شده و به ما منسوب باشد ، و او به خاطر انكارش از ولايت ما خارج می شود .
📚بحارالانوار ج ۲ صفحه ۱۸۶
📚اصول کافی جلد ۲ ص ۲۲۳
@Keyfonas
🔸چرا وقتی ماشینت جوش می آره، حرکت نمی کنی؟
کنار میزنی و می ایستی؟
چون ممکنه آتش بگیره و به خودت و دیگران صدمه بزنه!
🔸خودت هم همینطوری...
وقتی جوش می آری عصبی و عصبانی می شی،
🔹در این حال تخته گاز نرو!
بزن کنار ، ساکت باش و هیچی نگو...!
وگرنه هم به خودت آسیب میزنی هم به اطرافیان...
🌹امام صادق علیه السلام:
🔺هيچ بنده اى خشم خود را فرو نخورد، مگر اين كه خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنيا و آخرت افزود.
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص 110، ح5
@Keyfonas
#پاسخ_شبهات_مخالفان_دین
اولین بار جبرئیل به پیامبر اسلام #خطاب میکند که اِقرا (بخوان)
اولا مگر خدا و ملائکه نمیدانستند پیامبر #توان خواندن ندارد!!
ثانیا مگر نوشته و لوح #مکتوبی وجود داشت؟ #پیامبر از رو چه چیزی با میخواند؟
@Keyfonas
پاسخ:👇👇👇
✅در برخي از كتب تاريخ و حديث گزارشي نادرست و افسانه وار درباره چگونگي بعثت پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه به هيچ وجه با معيار هاي حديث و تاريخ، قابل پذيرش نيست چرا كه اولا روايت كننده اين گزارش #عايشه است و او در سال چهارم يا پنجم بعثت متولد شده است پس او در زمان حادثه نبوده تا شاهد عيني باشد.
#ثانيا بر اساس اين روايت فرشته وحي چندين بار به حضرت محمد(ص) #تكليف خواندن كرده و او اظهار ناتواني نموده است! در حالي كه اگر مقصود اين بوده كه #حضرت كلام خدا را از روي لوحي و نوشته اي بخواند چنين چيزي معقول نيست زيرا خدا و فرشته او مي دانستند پيامبر اكرم(ص) درس #ناخوانده است و #قدرت خواندن ندارد
لذا #منظور از اقراء در آيات قرآن ، اطاعت از فرمان جبرئيل به خواندن و تكرار بعد از اوست نه #خواندن از روی متن؛ و پيامبر اكرم(ص) نفرموده من خواندن نمي دانم تا دلالت بر مكتوبي از پيش #عطا نشده به او داشته باشد.
استاد مرحوم علي دواني در #كتاب تاريخ اسلام بر اين گفته صحه مي گذارد و مي نويسد: «ما پس از #تحقيقات زياد به اين نتيجه رسيده ايم كه جبرئيل از پيغمبر(ص)خواست آيه «بسم الله الرحمن الرحيم» را كه در آغاز سوره بود به زبان آورد. اقرا بسم ربك نيز به همين معنا است. باء «بسم» هم به گفته بعضي از #مفسرين باء زينت است در حقيقت جبرئيل پس از قرائت بسم الله الرحمن الرحيم از آن حضرت خواست كه نام خدا يعني بسم الله الرحمن الرحيم را #قرائت كند و آن را به زبان آورد.
ولي چون پيغمبر(ص)در #آغاز كار و اولين برخورد با پيك وحي نمي دانست نحوه قرائت نام خدا كه #جبرئيل از وي مي خواست چگونه است پرسيد: ما اقرا؟ يعني چه بخوانم و نام خدا كه بايد قرائت كنم چيست و تركيب آن چگونه است؟ جبرئيل بار ديگر #تكرار كرد و گفت بسم الله الرحمن الرحيم اقراء بسم ربك الذي خلق يعني نام خدايت را قرائت كن و بگو بسم الله الرحمن الرحيم
📚 پيشوايي، مهدي، تاريخ اسلام، ص132.
📚عاملي، سید جعفر مرتضي ، سيره صحيح پيامبر اعظم، ج1، ص283.
📚دواني، علي، تاريخ اسلام، ص۱۰۸
@Keyfonas
تو چگونه #نماز میخوانی اما بعدش دروغ می گویی ؟!
✅عده ای میپرسند خیلی ها هستند، نمازشان ترک نمی شود، اما #نادرستی هم می کنند؛ مال مردم را هم میخورند؛ دروغ هم می گویند؛ #خیانت هم می کنند. پاسخ این اشکال چیست؟
✅با جواب دادن به این #مسأله بحث امشب را تمام می کنم. جواب و حل این مطلب این است که برادر عزیز و خواهر عزیز! هر کسی مقداری #کمال و فضیلت و مقداری هم بی کمالی و بی فضیلتی دارد. کامل مطلق فقط خداست.
✅آن آدمی که می بینید #نماز میخواند اما دروغ هم میگوید و #خیانت هم می کند، اگر نماز نمی خواند از دیوار مردم هم بالا می رفت.
✅اثر نماز خواندن او این است که از بیشتر شدن #فساد او و فاسدتر شدنش تا حدودی جلوگیری می کند؛ و این #غنیمت است.ما معمولا به این اثرها توجه نمی کنیم.
#شهید_بهشتی
📚سرود یکتا پرستی صفحه ۳۰
@Keyfonas
روانشناسی خودکشی: چرا گاهی یک #جوان_مرفه خودکشی میکند؟
✅اشتباه میکنی که #خیال میکنی یک دهان داری و از همین یک دهان باید به تو غذا برسد؛ صدها #دهان داری. از همه اینها باید به تو غذا برسد. یکی از این دهانهای تو دهان عبادت است. تو باید روح خودت را به #عبادت کردن راضی کنی، یعنی این حق و حظ را باید به او بدهی. تو یک موجود «ملکوتی صفات» هستی، باید پرواز کنی به سوی آن عالم. وقتی این #فرشته را زندانی میکنی، آیا میدانی بعد چه عوارض و ناراحتیهای زیادی دارد؟
✅یک وقت شما میبینید یک #جوان مرفّه، جوانی که همه وسایل برایش فراهم بوده است، به یک بهانه کوچک خودکشی میکند. همه میگویند نمیدانیم چرا #خودکشی کرد. این موضوع که خیلی کوچک بود! چرا #خودکشی کرد؟! نمیداند که در وجود او نیروهای مقدسی زندانی بوده؛ آن نیروهای مقدس از این زندگی رنج میبردهاند، طاقت نمیآوردهاند، درنتیجه طغیانی به آن شکل به وجود آمده است.
✅«راه لذت از درون دان نز برون
احمقی دان جُستن از #قصر و حصون»
برای اینکه یک لذتهایی هم هست که از درون انسان باید به او برسد نه از بیرون، و آنها «لذتهای معنوی» #انسان است.
#شهید_مطهری
📚آزادی معنوی، ص۱۱۷-۱۱۶
@Keyfonas
هر كسي رو توي قبر خودش مي گذارند مگه نه؟؟
✅در قرآن آمده است که هركس كار شايستهاي كند به سود خود او و هركس كار بدي مرتكب شود، به زيان خود اوست. از سوی دیگر لزوم مسئوليت هرفرد در برابر اعمالش در قیامت، نشاندهنده اصل آزادي و اختيار انسان در #اسلام است؛ از این رو وجوب امر به معروف و نهی از منکر، و وادار کردن افراد به اجرای دستورات دینی با آزادی و مسئولیت اخروی انسانها سازگاری ندارد.
#پاسخ
برخورداری از #آزادی جزء حقوق طبیعی هرفرد به شمار میرود. امّا مسلم است كه آزادي انسانها نميتواند مطلق و نامحدود باشد؛ زيرا #مطلق بودن آزادي افراد به هرج و مرج، اختلال و اختلاف میانجامد و منافع جمعی و فردی را تباه میکند. بنابراين، آزادي افراد به ناچار بايد با نظامی از قوانين و مقررات #محدود و مقید شود. هر نظام سياسي بر اساس مباني و اصول حاكم بر آن، قوانيني را در نظر ميگيرد كه آزادي افراد بر اساس آن محدود میشود.
انسانها دارای #زندگی اجتماعیاند، از اینرو در جامعه، #تحت تأثیر اندیشهها، اخلاق و رفتار دیگران قرار دارند. در عرصهی عمومی جامعه چيزي به عنوان «ضرر و زيان فردي» وجود ندارد و هرضرر فردي #امكان اين را دارد كه به صورت يك «زيان اجتماعي» در آيد؛
از این رو #عقل فرمان میدهد که همه افراد، با نظارت فراگیر خویش در قلمرو عمومی و مشاع جامعه، برای حفظ و تقویت بهداشت روانی، اخلاقی و معنوی جامعه کوشش کنند. وجوب #شرعی امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز تأیید و تأکید بر همین دریافت عقلی و عقلایی نیست!
البته باید توجه داشت که #وجوب امر به معروف و نهی از منکر به رفتارهای افراد در حوزه عمومی جامعه #اختصاص دارد و حریم خصوصی و رفتارهای پنهانی آنان را شامل نمیشود.
@Keyfonas
#اخلاق_مومنانه
حد و حدود سختگیری
✅از امام صادق(ع) پرسیدند:
تا چه اندازه میتوانیم به #بدهکار سختگیری کنیم؟
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هیچ اندازه! خداوند به #بدهکار مهلت داده است.
📚وسائل الشیعه ، ج ۱۳ ، ص ۱۱۴
@Keyfonas
در روايات آمده كه صله رحم سبب طول عمر ميشود. اگر #اجل و طول عمر انسان #مشخص است چگونه يك عمل ميتواند آن را تغيير دهد؟؟
#پاسخ
در روايات و سيره امامان(ع)، #توصيه زيادي به پيوند و معاشرت با نزديكان شده است، تا جايي كه تأكيد فرمودهاند، حتي با افرادي كه با شما قطع رابطه كردهاند رابطه برقرار كنيد و در معاشرتها «مقابله به مثل»، نكنيد.
زیرا طبق #روايات و احاديث مختلف، #ثمرات زيادي با عمل به توصيهها به ما ميرسد. یکی از مهمترین نتایج صله رحم، طول عمر است.
در #متون اسلامى به دو گونه اجل اشاره شده است. قرآن کریم میفرماید: «ثُمَّ قَضى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ؛ سپس مدتى مقرر داشت و اجل حتمى نزد او است»؛ یعنى انسان یک #اجل مبهم دارد و یک #اجل مسمى و متعین، که در نزد خدا است و تغییرى در آن حاصل نمیشود و این همان اجل محتوم است که در قرآن بدان اشاره شده است: «... لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون؛ هنگامى که اجل آنها فرا رسد، [و فرمان مجازات یا مرگشان صادر شود،] نه #ساعتى تأخیر میکنند، و نه پیشى میگیرند».
تفاوت اين دو در آن است كه «اجل» به تنهايى به معنى #عمر و وقت و مدت غير حتمى، و «اجل مسمى» به معنى #عمر و مدت معين است ؛مدت عمر انسان از يك نگاه مشروط و مقيد است به برخي عوامل و اسباب و از نگاه ديگر كه همان علم محتوم و قطعي الهي است اجل #معين و مشخص است كه از آن تخلف نمي كند.
با توجه به اين دو #نوع «اجل» در روايات میخوانيم صله رحم عمر را زياد و يا قطع رحم عمر را كاهش میدهد (منظور از عمر و اجل در اين موارد اجل غير حتمى است).
گاهى بیان میشود که #صدقه از اجل معلّق جلوگیرى میکند و عمر آدمى را زیاد مینماید و گاهی هم گفته میشود که صله رحم باعث عمر طولانى میشود. در این گونه موارد مکانیزم دقیق اضافه شدن عمر برای ما معلوم نیست؛ #شناخت دقیق آن مربوط به علم و اراده خداوند است؛ خداوند میتواند با روشهای گوناگون به عمر افراد بیفزاید. به عنوان نمونه از وقوع تصادف یا #حوادث دیگر که برای او مقدر شده بود جلوگیری کند و به اين طریق عمر او #طولانی شود.
📚تفسير نمونه، ج5، ص148 و 149.
@Keyfonas