4_5987763453819880941.mp3
2.88M
🔊
🎼 پادڪست بســیار زیـبا
🎤آیت الله مجتهـــــــدۍ
✅ #سخـــــݩ_چینـــــۍ
⏱ ۴ دقـــیقه و ۹ ثانـــیه
🌺 #نشـرپـیامصـدقهجـاریهاست
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_شانزدهم قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ ڪهف
🔶مأموریت عجیب دو پیامبر
(سوره ڪهف-آیه۸۲)
و اما داستان دیوار ڪہ متعلق بہ دو پسر یتیم این شهر بود و زیر آن گنجے براے آنها وجود داشت و پدرشان مرد صالحے بود. پروردگارت میخواست وقتے ڪہ آنها بالغ شدند، آن گنج را از زیر دیوار خارج ڪنند. این لطفے از جانب پروردگارت بود و من این ڪار را از پیش خود نڪردم.
این آیہ، پردہ از راز یڪے از سہ مأموریتے برمیدارد ڪہ موسے بہ همراہ خضر علیهمالسلام و بہ رهبرے او انجام دادند. آنها در این مأموریت، دیوار در حال تخریبے را بازسازے ڪردند و وقتے موسے علیهالسلام از سرّ این ڪار سوال ڪرد؛ خضر علیهالسلام پاسخ داد: گنجے در زیر این دیوار نهفتہ ڪہ متعلق بہ دو بچہ یتیم است. خدا ارادہ ڪرد تا زمانے ڪہ اینها بزرگ میشوند و آن را استخراج میڪنند گنجشان محفوظ بماند. چون پدر آنها مرد صالحے بود ما مأمور شدیم دیوار را بازسازے ڪنیم تا مبادا گنج ظاهر شود و اموال این یتیمها بہ خطر افتد.
🔶نڪتہ عجیب در این داستان:
چون پدر این دو بچہ یتیم، انسان صالحے بود خدا دو پیامبر را مأمور میڪند تا از اموال فرزندان او محافظت ڪنند.
🔶نڪتہ عجیبتر اینڪه: امام صادق علیهالسلام فرمود: «انہ ڪان بینهما و بین ذلڪ الأب الصالح سبعة آباء» آن مرد صالح، جد هفتم این دو یتیم بود.
نتیجہ اینڪه: ڪسے چند صد سال قبل میزیستہ؛ چون انسان صالح و متدینے بودہ است خداوند متعال بہ دو پیامبر خود ڪہ یڪے از آنها نیز اولوالعزم است مأموریت میدهد تا از اموال دو یتیم در نسل او مراقبت ڪنند و این امر بسیار شگفت انگیز است.
🔶زیانڪارترین انسانها چہ ڪسانیاند؟
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُڪُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً(۱۰۳) الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فیِ الحْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَسَبُونَ أَنهَّمْ یحُسِنُونَ صُنْعًا (۱۰۴-ڪهف)
بگو: [میخواهید] شما را از زیانڪارترین مردم با خبر ڪنم؟ آنها ڪسانیاند ڪہ تمام سعے و تلاششان در زندگے دنیا بہ هدر رفتہ با این حال خیال میڪنند ڪار خوبے انجام میدهند.
این آیہ از ڪسانے خبر میدهد ڪہ در عمل از هر زیانڪارے زیان ڪارترند و آنها ڪسانے هستند ڪہ در زندگے دنیا هم از عمل خود بهرہ نگرفتند؛ چون «ضلال سعی» همان خسران و بینتیجگے عمل است و چون اینها علاوہ بر غفلت از ضرر، آن را سود هم تلقے میڪنند از این رو بہ زیانڪار ترین افراد لقب گرفتهاند.
خسران و خسارت در ڪسب و ڪارهایے صورت میگیرد ڪہ بہ منظور سود انجام میشود و وقتے خسران تحقق مییابد ڪہ ڪاسب بہ غرضے ڪہ از تلاش خود داشتہ، نرسد؛ بلڪہ مقدارے از سرمایہ هم نابود شود و یا حداقل منفعتے عاید او نگردد در نتیجہ سعیش بینتیجہ شود. و این همان است ڪہ آیہ شریفہ آن را «ضلال سعی» خواندہ است.
اگر ڪسے ضرر ڪرد و فهمید ضرر ڪردہ است بہ فڪر چارہ افتادہ و سعے میڪند ڪہ جبران ڪند؛ اما بیچارہ ڪسے ڪہ ضرر میڪند و گمان میڪند ڪہ دارد سود میبرد. چنین ڪسے چون امیدے بہ بازگشت و جبرانش نیست پس در حقیقت زیانڪار تر از او هم ڪسے پیدا نمیشود.
آنگاہ در دو آیہ بعد ریشہ این وارونہ انگارے آنها را چنین بیان میڪند ڪه: آنها ڪسانے هستند ڪہ بہ آیات پروردگارشان ڪافر شدند و دیدار [قیامت و محاسبہ اعمال] را بہ وسیلہ او منڪر شدند و آیات من و پیامبرانم را بہ باد استهزاء و تمسخر گرفتند.
💠سورہ مریم
🔶خدا عنایت میڪند؛ اما تو هم تڪانے بخور!
وَ هُزِّے إِلَیْڪِ بجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْڪِ رُطَبًا جَنِیًّا(۲۵- مریم سلام اللہ علیها)
تڪانے بہ این تنہ نخل بدہ تا برایت رطب تازہ فرو ریزد.
این سخن زمانے بہ مریم سلام اللہ علیها گفتہ میشود ڪہ او براے دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصلہ گرفتہ و پاے تنہ نخلے خشڪیدہ نشستہ است. وقتے فرزندش بہ دنیا میآید بہ او گفتہ میشود تو این نخل خشڪیدہ را تڪان بدہ بہ قدرت الهے این تنہ، صاحب رطب تازہ شدہ و بر تو فرو میریزد.
🔶نڪتہ قابل توجہ در این داستان
براے خدایے ڪہ نخل خشڪیدہ را پر ثمر ڪردہ و آن را در یڪ چشم بر هم زدن، صاحب رطب تازہ میڪند؛ بے شڪ ریختن آنها و در دسترس قراردادنشان نیز ممڪن بود؛ اما این جریان بہ ما میآموزد ڪہ قرار نیست تمام امور بشر حتے برگزیدگان الهے از راہ امدادهاے غیبے ادارہ شود. ڪمڪهاے ویژہ و امدادهاے غیبے الهے ڪہ از مسیر غیر عادے و ناشناختہ نصیب برخے میشود حقیقتے است انڪار ناپذیر؛ اما این بدان معنا نیست ڪہ چون خدا میتواند پس بشر بابد دست روے دست گذاشتہ و فقط منتظر غیب باشد. انسان باید بداند ڪہ این عنایتها بہ مانند سایر امورے ڪہ از خداوند متعال صادر میشود تحت مدیریت حڪمت الهے قرار دارند و هر ڪجا ڪہ حڪمتش اقتضاء ڪند انسان را بہ امداد غیبے یارے میڪند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_شانزدهم قرآن ڪریم
#بخش_دوم
🔶راہ محبوب شدن در بین مردم
إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(۹۶- مریم سلام اللہ علیها)
بے تردید ڪسانے ڪہ ایمان آوردہ و ڪارهاے شایستہ انجام میدهند، [خداے] رحمان بہ زودے براے آنان محبتے [در دلها] قرار خواهد داد.
ڪلمہ «وُدّ» و «مودّت» بہ معناے محبت است. این آیہ شریفہ وعدهاے زیبا از ناحیہ خداے متعال است بہ ڪسانے ڪہ ایمان آوردہ و عمل صالح میڪنند ڪہ بہ زودے محبت آنها را در دلها قرار میدهد. همانگونہ ڪہ در آیہ نمایان است این بشارت را مقید بہ قیدے نڪردہ است از این رو دلیلے ندارد ڪہ ما آن را منحصر در فرد خاصے ڪنیم و یا آن را مربوط بہ بهشت یا قلوب همہ مردم در دنیا و یا مقید بہ قیود دیگرے ڪنیم.
بہ عبارت دیگر آیہ مطلق است و پیامش این است هر ڪس اهل ایمان و انجام عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دل دیگران انداختہ و او بدون اینڪہ قدمے در این جهت برداشتہ باشد محبوب دیگران میشود.
در روایتے از رسول خدا صلے اللہ علیہ وآلہ آمدہ است: هنگامے ڪہ خداوند ڪسے از بندگانش را دوست دارد بہ فرشتہ بزرگش جبرئیل میگوید من فلان ڪس را دوست دارم او را دوست بدار! جبرئیل هم او را دوست خواهد داشت. سپس در آسمانها ندا میدهد ڪهاے اهل آسمان! خداوند فلان ڪس را دوست دارد او را دوست بدارید! ڪہ بہ دنبال آن، همہ اهل آسمان او را دوست میدارند؛ آنگاہ پذیرش این محبت در زمین نیز منعڪس میشود.
و هنگامے ڪہ خداوند ڪسے را دشمن بدارد بہ جبرئیل میگوید من از او متنفرم، او را دشمن بدار! جبرئیل هم او را دشمن میدارد. سپس در میان اهل آسمانها ندا میدهد ڪہ خداوند از او متنفر است او را دشمن دارید! همہ اهل آسمانها از او متنفر میشوند؛ آنگاہ این تنفر در زمین نیز منعڪس میشود.
🔶اصلیترین عامل سختیهاے آزار دهندہ
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِیعَا بَعْضُڪُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا یَأْتِیَنَّڪُم مِّنیِّ هُدًے فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَایَ فَلَا یَضِلُّ وَ لَا یَشْقَے(۱۲۳)وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِڪْرِے فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنڪاً وَ نحَشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ أَعْمَے(۱۲۴- طه)
خداوند متعال بہ آدم و حوا فرمود: از بهشت بہ سوے زمین فرود آیید ڪہ برخے از شما دشمن برخے دیگرند. زین پس هرگاہ از سوے من هدایتے بہ شما رسید، اگر ڪسے از هدایتم پیروے ڪند، نہ گمراہ میشود و نہ بہ مشقت و رنج میافتد و اگر ڪسے از هدایت من ڪہ سبب یاد نمودن من در همہ امور است، روے بگرداند براے او زندگے تنگ و سختے خواهد بود و روز قیامت او را نابینا محشور میڪنیم.
🔵از این فراز شریف چند مطلب فهمیدہ میشود:
۱. اگر ڪسے از هدایتگران الهے ڪہ انسان را بہ سوے خدا و آن ڪمال مطلق هدایت میڪنند پیروے ڪند؛ نہ گمراہ میشود و نہ بہ مشقت و رنج میافتد.
۲. اینڪہ بہ طور مطلق فرمودہ «گمراہ و شقے نمیشود» میرساند ڪہ هم ضلالت و شقاوت دنیایے از او نفے شدہ هم آخرتے.
۳. بہ جاے اینڪہ بفرماید «و من لم یتبع هداے؛ و هر ڪہ هدایت مرا پیروے نڪند» فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِڪْرِی» تا بہ علت حڪم اشارہ ڪند و معلوم شود ڪہ علت تنگے معیشت در دنیا و ڪورے در روز قیامت، فراموش ڪردن خدا و اعراض از یاد او است.
۴. آرامش غیر از آسایش است. آسایش راحتے تن است و آرامش راحتے جان. پیام آیہ ناظر بہ سلب آرامش در صورت غفلت از یاد خداست؛ چون بسیارند ڪسانے ڪہ از یاد خدا اعراض ڪردهاند؛ اما غرق در ثروت و امڪانات و آسایشند؛ ولے همانطور ڪہ میبینیم و آیہ بہ آن اشارہ دارد این افراد از آن آرامش روحے «أَلا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » بهرهاے ندارند.
۵. اصولاً تنگے زندگے بیشتر بہ خاطر ڪمبودهاے معنوے و نبودن غناے روحے است، دلیل آن هم عدم اطمینان بہ آیندہ و ترس از نابود شدن امڪانات موجود و وابستگے بیش از حد بہ جهان مادہ است؛ ولے آن ڪس ڪہ بہ خدا ایمان دارد و دل بہ ذات پاڪ او بستہ، از همہ این نگرانیها در امان است.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز شانزدهم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ «اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن ڪہ من با افراد خوب موافقت ڪنم.
🌹مثلاً اگر در جایے رأیگیرے است. نگاہ ڪنیم ببینیم چہ ڪسے آدم خوبے است و خدمت خدا میڪند بہ او رأے دهم، نہ بہ آنهایے ڪہ بہ ما قول پست و مقام دادهاند.
⬅️ «وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن من با بدها رفیق نشوم.
⭕️ جوان، با الوات ـ حتے اگر پسر عمویش باشد ـ رفاقت نڪند. حال چون «رحم» است، سلام و احوالپرسے ڪند؛ اما رفاقت نڪند. نمیشود قطع «رحم» ڪرد اما از متدیّنین رفیق انتخاب ڪنید.
🍃 حواریون بہ حضرت مسیح (ع) گفتند ڪہ ما بہ چہ ڪسانے رفاقت ڪنیم
✨حضرت مسیح فرمود:با 3 نفر،
👈اول ڪسے ڪہ نگاہ بہ او تو را بہ یاد خدا بیندازد.
👈دوم ڪسے ڪہ حرف میزند علم شما را زیاد میڪند.
👈سوم ڪسے ڪہ با عملش رغبت شما بہ آخرت را زیاد ڪنید.
❓از امام صادق (ع) سؤال ڪردند ڪہ آیا اینڪہ نگاہ ڪردن بہ عالم عبادت است، صحت دارد؟
👌و امام در پاسخ فرمودند ڪہ ڪلیت ندارد. نگاہ ڪردن بہ صورت عالمے عبادت است ڪہ تو را بہ یاد خدا بیندازد.
🕊 حدیث داریم ڪہ پیش هر عالمے ننشینید مگر اینڪہ شما را از چند چیز بہ چند چیز دعوت ڪند؛ از شڪ بہ یقین، از ریاڪارے بہ اخلاص، از رغبت بہ دنیا بہ زهد در دنیا.
🌿 با ڪسے نشست و برخاست ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و با ڪسے مجالست و مباحثت ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با ڪسے ڪہ سواد ندارد بیفایدہ است. با ڪسے ڪہ علم میداند ولو اگر عمّامہ ندارد گفتوگو و رفاقت ڪنید.
⬅️ «وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِڪَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِڪَ یا الہ العالمین»
خدایا بہ رحمت خودت من را در بهشت جاے بدہ. بہ خدایے خودت.
💐 از خدا میخواهیم ڪہ بہ حق خدایے خودش، ما را در بهشت جاے بدہ.
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
4_5992204810781197529.mp3
930.1K
✅دعایروز #شانزدهـم ماهرمضاݩ
با نــــوای #حاج_محـمدرضا_بذرۍ
▫️التـــماس دعــاۍ فـــــرج
👉 @YekJoreMarefat
✨ #شـــاهڪار
ابوسعـید ابوالخـیر را گــــفتند: فلانی
شاهڪار میڪند چرا ڪه قادر است
#پرواز ڪند گفت: این که مهم نیست
مگـــس هم میپرد گفتند: فلانی روی
آب راه میرود! گفت: اهـــمیتی ندارد
تڪهای چوب نیز همین ڪار میڪند!
🔻گفتند: پس از نظر شما #شـاهڪار
چیست؟ گفت: این ڪه در میان مردم
زندگـــی ڪنی ولی هیچـــگاه #دروغ
نگویی ڪلڪ نزنی و ســـوء استفاده
نڪنی👌این شــــــــــــــاهڪار است.
↷↷↷
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
📩
🌹شهید مــرتضۍ جاویــدۍ
نميدانــم مـن چڪار ڪرده ام ڪه
#شهــــيد نميشوم شايد قلبم سياه
است خدا رحـمت کند حاج محمود
ستـــوده را وقتی باهـــم صحـــبت
ميڪرديم ميگفتيم اگر جنگ تــمام
شود ما زنده باشيــم چڪار ڪنيم!
واقـعا نمـــــيشود زندگی ڪرد و به
صورت خانوادههای شهدا نگاه کرد.
👈و اين جاست که ما و جاماندگان
از قافله نـــور بايد بگوييم خوشا به
حال آنان ڪه با #شــــهادت رفتنند.
↬ @YekJoreMarefat
👈 #زشـــتۍ_و_زیـــبایۍ
روزی، آدم نادانی كه #صـورت زیبایی
داشت به « افلاطون» كه مــــــــــردی
دانشمند بود گفت ای افلاطون تو مرد
زشـــتی هستی.
افلاطون گفت عیبی كه بود گفتی و آن
را به همه نشان دادی، اما آنچه كه دارم
همه #هــنر است ولی تو نمی توانی آن
را ببینی. هــنر تو تنها همین حرفی بود
كه گفتی بقیه #وجـود تو سراسر عیب
است و زشتی!!
👌بدان كه قبل از گفــتن تو خود را در
آینه دیـــــده بودم و به زشــتی صورت
خـــودم پی برده بودم بعد از آن ســعی
كردم وجودم را پر از خوبی و #دانــش
كنم تا دو زشـتی در یك جا جـمع نشود
تو مـردی زیـبارو هستی اما سعی كن با
#رفـــــــتار و كارهای زشـــت خود این
زیــبایی را به زشـــــتی تبدیل نكنی.
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
🔰شرح دعاے روز هفدهم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ اللَّهُمَّ اهْدِنِے فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ؛
خدایا در ماہ رمضان مرا بہ اعمال صالح راهنمایے ڪن
🕊نہ این ڪہ فقط بخورم و بخوابم؛ طورے باشم ڪه اهل سحر باشم؛ دعاے افتتاح بخوانم، دعاے سحر بخوانم؛ این طور نباشد ڪہ دعا ها را از رادیو و ... گوش ڪنیم؛ بلڪہ باید خودمان دعاها را بخوانیم.
✨واعظے در قم بہ نام میرزا محمد تقے اشراقے بود؛ ایشان از قول والدشان نقل مے ڪرد؛ ڪہ سحر در نجف اشرف هفتاد تن از علما را دیدم ڪہ دعاے ابوحمزہ ثمالے را از حفظ در قنوت نماز وتر مے خواندند آن هم با حالت گریہ. لذا سعے ڪنید دعا ها را خودتان بخوانید و سعے ڪنیم اهل عمل باشیم ، در قدیم حرف با عمل توام بود اما الان فقط حرف است و شنیدن.
💠 خدایا در ماہ رمضان بہ اتیان اعمال صالح یاریم ڪن؛ توفیق بدہ اهل قرائت قرآن باشم ڪہ یڪے از اعمال صالح تلاوت قرآن است؛ بهترین چیزها تلاوت قرآن است ڪہ زنگار دل را از بین مے برد، مخصوصا در سحرها مقید باشید دو؛ سہ صفحہ قرآن بخوانید؛ استغفار هم زنگ دل را مے برد، دست بر سر یتیم بڪشے هم زنگ دل را از بین مے برد.
⬅️ وَاقْضِ لِے فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ
خدایا احتیاجات مرا برآوردہ ڪن و هر آرزوے شرعے ڪہ دارم براے من مستجاب ڪن.
👈شرط قبولے دعا و برآوردہ شدن آرزوهاے تو این است ڪہ امیدت فقط بہ خدا باشد و اگر دلت بہ جاے دیگر گرم باشد و امیدت بہ دیگرے بود. بدان ڪہ حاجتت برآوردہ نمے شود.
✅ دعاے تو زمانے مستجاب مے شود ڪہ از همہ نا امید بشوے؛ و آن وقت؛ زمان استجابت دعاے توست.
🌸 براے برآوردہ شدن حاجاتتان توسل بہ اهل بیت (ع) داشتہ باشید؛ مخصوصا بہ حضرت نرجس خاتون (س) مادر امام زمان (عج)، حدود سے الے چهل سال قبل یڪے از اولیاء الهے این مطلب را بہ من آموختند و بہ هر ڪسے ڪہ گفتہ ام از توسل بہ حضرت نرجس خاتون (سلام اللہ علیها) نتیجہ گرفتہ اند.
🌿 شخصے بود ڪہ اهل فرزند نمے شد، من بہ او گفتم ڪہ یڪ ختم قرآن هدیہ بہ روح نرجس خاتون داشتہ باشد ڪہ ایشان هم عمل ڪردند و خواندند و صاحب اولاد شد.
🌷 و ایشان مادر ولے وقت است، اگر شما بہ ایشان متوسل شوید و مادر با امام زمان (عج) در میان بگذارد ڪہ فلانے بہ من متوسل شدہ است و حاجت خواستہ است، حضرت هم درخواست مادر بزرگوارشان را رد نمے ڪند و این توسل بسیار راهگشا و مجرب است و سرعت در اجابت، از خصوصیات توسل بہ حضرت نرجس خاتون مے باشد.
⬅️ یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَے التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ
اے خدایے ڪہ احتیاج ندارے ڪہ من حاجتم را براے تو تفسیر و شرح ڪنم،
🌹چرا ڪہ خداوند عالم است بہ گرفتارے و مشڪل من، نہ تنها خداوند نیاز بہ شرح و تفسیر حاجاتمان ندارد، بلڪہ ائمہ(ع) هم همینطور هستند چرا ڪہ عالم بہ حاجات و دعاهاے ما مے باشند.
🍃 خدایا براے برآوردہ ڪردن حاجات ما، حتے احتیاج بہ شنیدن درخواست ما ندارے ڪسانے ڪہ از تو درخواستے هم ندارند تو ڪار آنها را راہ مے اندازے.
⬅️ یَا عَالِماً بِمَا فِے صُدُورِ الْعَالَمِینَ
چرا تو احتیاج بہ تفسیر و توضیح حاجات بندگانت ندارے، براے اینڪہ تو عالم هستے بہ هر امرے ڪہ در دل بندگانت است، تو با خداے خود باش تا خدا ڪارت را درست بڪند.
⬅️ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان طاهر و پاڪ او
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_هجدهم قرآن ڪریم
#بخش_دوم
دراینجا حدیث جالبى از پیامبر صلے اللہ علیہ و آلہ نقل شدہ كہ توجہ بہ آن لازم است: «روز قیامت بعضى از زمامداران را كہ یك تازیانہ از حد الهى كم كرده اند در صحنہ محشر مےآورند و بہ او گفتہ مےشود چرا چنین كردى؟ مےگوید: براى رحمت بہ بندگان تو! پروردگار بہ او مےگوید: آیا تو نسبت بہ آنها از من مهربانتر بودى؟! و دستور دادہ مےشود او را بہ آتش بیفكنید! دیگرى را مےآورند كہ یك تازیانہ بر حد الهى افزودہ، بہ او گفتہ مےشود: چرا چنین كردى؟ در پاسخ مےگوید: تا بندگانت از معصیت تو خوددارى كنند! خداوند مےفرماید: تو از من آگاهتر و حكیمتر بودى؟! سپس دستور دادہ مےشود او را هم بہ آتش دوزخ ببرند.
🔶اینگونہ انسان، آدم مےشود
(۲۱- نور)
اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، هرگز احدى از شما [از عقاید باطل و اعمال و اخلاق ناپسند] پاك نمےشد.
«زكات» و «تزكیه» در اصل بہ معنى «نمو یافتن و نمو دادن» است، ولى در معناى «پاك شدن و پاك كردن» هم بہ كار رفتہ است ڪہ ممكن است هر دو معنا بہ یك ریشہ باز گردد؛ زیرا تا پاكى از موانع و مفاسد و رذائل نباشد نمو و رشد امكان پذیر نخواهد بود.بر اساس این آیہ، تنها عامل نجات انسانها از آلودگیها و انحرافات و نیز رشد و بالندگے روحے او فقط فضل و رحمت الهى است و بس؛ با این تحلیل ڪه: او هم نعمت عقل را بہ انسان دادہ و هم از طریق و فرستادگانش راہ پاڪ شدن و ماندن و رشد ڪردن را بہ بشر تعلیم دادہ است. افزون بر این عنایات عمومے، توفیقات خاص او و امدادهاى غیبیش كہ نصیب انسانهاى آمادہ و مستعد مےگردد را هم باید اضافہ ڪرد. بنابراین اگر تبعیت از دین خدا و الطاف او نباشد محال است ڪسے بتواند در را خود سازے و ترڪ گناهان قدم از قدم بردارد و نیز با همین آیہ ثابت مےشود ڪہ تمام عرفانها و دستورالعمل هایے ڪہ خارج از این مسیر است همگے باطل اند و تنها باعث گمراهے انسان مےشوند.
🔶شاهدان همراہ
(۲۴- نور)
روزى كہ زبانها و دستها و پاهایشان بر ضد آنان بہ گناهانى كہ هموارہ انجام مےدادند، شهادت مےدهند.
پیام آیہ صریح است و روشن و نیازے بہ توضیح ندارد؛ تنها چیزے ڪہ مےتوان گفت توجہ بہ هشدارے است ڪہ در آیہ نهفتہ است. هشدار بہ ڪسانے ڪہ گناہ در خلوت را سادہ انگاشتہ و بہ راحتے از ڪنار آن مےگذرند غافل از آنڪہ در مخفےترین مڪانها هموارہ شاهدانے با ما هستند ڪہ گناہ، خیانت و جنایت را درڪ ڪردہ و در آن روز ڪہ محڪمہ عدل الهے بر پا مےشود بر علیہ ما شهادت مےدهند.
🔶چند دستور مهم بہ بانوان مسلمان
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ یحَْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ جُیُوبهِِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلّا َّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ... وَ لَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخُْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ (۳۱- نور)
بہ زنان با ایمان بگو از نگاہ كردن بہ مردان نامحرم خوددارى كنند و دامان خود را از گناہ حفظ نمایند و نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كہ طبیعتا ظاهر است و باید روسرے هاے خود را روے سینه هاى خود بیندازند. آنها نباید زینت خود را آشكار سازند مگر براے شوهرانشان و ... (یازدہ مورد دیگر) و هنگام راہ رفتن پاهاى خود را بہ زمین نزنند تا زینت پنهانیشان براے نامحرمان دانستہ شود.
این آیہ شریفہ در بردارندہ چند حڪم مهم در مورد رعایت عفت و پاڪدامنے است ڪہ رعایت تمام آنها براے بانوان مسلمان لازم و ضرورے است:
۱. «چشمچرانى» و دیدن صحنہ هاے حرام همانگونہ كہ بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام مےباشد.
۲. «پوشاندن شرمگاه» در مقابل نگاہ دیگران، همانگونہ ڪہ براے مردان واجب است براى زنان نیز واجب است.
۳. «پنهان ڪردن محلهایے از بدن ڪہ معمولا تزیین مےڪنند» یا زینتهایے ڪہ معمولا از دید نامحرم پنهان است را درمعرض دید او قرار دهند؛ مگر دستها تا مچ و گردے صورت بہ شرط آنڪہ زینت نداشتہ و بدون آرایش باشد.
۴. «وجوب رعایت حجاب»: زنان باید اندام خود را در مقابل دیگران بپوشانند براین اساس واجب است حجاب را رعایت ڪنند.
خُمُر جمع خِمار است و خمار آن جامه اى است كہ زن سر خود را با آن مى پوشاند و اضافہ آن را روے سینهاش آویزان مى كند. كلمہ جیوب جمع جَیب است و مراد از آن، سینه ها است بنابراین معناے آیہ این مے شود كہ بہ زنان دستور بدہ تا اطراف مقنعه هاے خود را روے سینه هاى خود انداختہ و آن را بپوشانند.
۵. «پرهیز از جلب ڪردن توجہ نامحرم بہ هنگام راہ رفتن»: بہ هنگام راہ رفتن پاهاى خود را بہ زمین نزنند تا توجہ نامحرم بہ آنها جلب شود. (بہ احتمال خیلے قوے ڪفشهاے صدادارے ڪہ این روزہ زنان بہ پا مےڪنند مصداق این فراز قرار بگیرد)
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat