eitaa logo
خادمین امیرالمومنین(ع)
409 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
4.7هزار ویدیو
243 فایل
🔸🔶 ارتباط با ادمین 🔶🔸 جهت ارائه: ❓سؤالات 📬 انتقادات و پیشنهادات روی آی دی زیر کلیک کنید ⬇️ @Khademin_amiralmomenin ✅ مشتاقانه منتظر پیام های سازنده شما هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
026.mp3
852.9K
تلاوت صفحه ۲۶ عثمان طه آیات نورانی ۱۷۰ الی ۱۷۶👆
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (172) اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از نعمت هاى پاكيزه اى كه به شما روزى داده ايم بخوريد و شكر خدارا به جاى آوريد. اگر فقط او را پرستش مى كنيد.
از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل شده است كه خداوند مى فرمايد: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غير مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر ديگرى را مى نمايند. قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بيان مى كند. چون مى خواهد در آيات بعد، مردم را از يك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در اين آيه راههاى حلال را بازگو نموده است. شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. 🌹شكر واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. 🌹هدف اصلى از آفرينش نعمت هاى طبيعى، مؤمنان هستند. در سه آيه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمين است بخوريد. در اين آيه مى فرمايد: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخوريد. شايد در اين اختلاف تعبير، رمزى باشد و آن اينكه هدف اصلى، رزق رسانى به مؤمنان است، ولى ديگر مردم هم در كنار آنها بهره مى برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبيارى، رشد گلها ودرختانِ ميوه است، گرچه علف هاى هرز وتيغها نيز به نوايى مى رسند. از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى شيطان و فساد نروند؛ «يا ايّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّيطان» [بقره۱۶۸] ولى از اهل ايمان اين توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «يا ايّها الّذين آمنوا كلوا... واشكروا» و «يا ايّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [مومنون۵۱] -----
دعای روز دوشنبه 🌿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ِ اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي لَمْ يُشْهِدْ اَحَداً حينَ فَطَرَ السَّمواتِ وَ الاَْرْضَ وَ لاَاتَّخَذَ مُعيناً حينَ بَرَءَ النَّسَماتِ، لَمْ يُشارَكْ فِي الاِْلهِيَّةِ، وَ لَمْ يُظاهَرْ فِي الْوَحْدانِيَّةِ، كَلَّتِ الاَْلْسُنُ عَنْ غايَةِ صِفَتِهِ، وَ الْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِهِ، وَ تَواضَعَتِ الْجَبابِرَةُ لِهَيْبَتِهِ، وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْيَتِهِ، وَ انْقادَ كُلُّ عَظيم لِعَظَمَتِهِ، فَلَكَ الْحَمْدُ مُتَواتِراً مُتَّسِقاً وَ مُتَوالِياً مُسْتَوْسِقاً، ]ثِقاً[ وَصَلَواتُهُ عَلي رَسُولِهِ اَبَداً، وَ سَلامُهُ دآئِماً، سَرْمَداً اَللَّـهُمَّ اجْعَلْ اَوَّلَ يَوْمي هذا صَلاحاً، وَ اَوْسَطَهُ فَلاحاً ، وَ آخِرَهُ نَجاحاً، وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ يَوْم اَوَّلُهُ فَزَعٌ، وَ اَوسَطُهُ جَزَعٌ، وَ آخِرُهُ وَجَعٌ اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ نَذْر نَذَرْتُهُ، وَ كُلِّ وَعْد وَعَدْتُهُ، وَ كُلِّ عَهْد عاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ اَفِ بِهِ، وَ اَسْئَلُكَ في مَظالِمِ عِبادِكَ عِنْدي، فَاَيُّما عَبْد مِنْ عَبيدِكَ اَوْ اَمَة مِنْ اِمآئِكَ، كانَتْ لَهُ قِبَلي مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُها اِيّاهُ في نَفْسِهِ، اَوْ في عِرْضِهِ اَوْ في مالِهِ، اَوْ في اَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، اَوْ غيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِها، اَوْ تَحامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْل اَوْ هَويً اَوْ اَنَفَة اَوْ حَمِيَّة، اَوْ رِيآء اَوْ عَصَبِيَّة، غآئِباً كانَ اَوْ شاهِداً، وَحَيّاً كانَ اَوْ مَيِّتاً فَقَصُرَتْ يَدي وَضاقَ وُسْعي عَنْ رَدِّها اِلَيْهِ وَالْتَحَلُّلِ مِنْهُ، فَاَسْئَلُكَ يا مَنْ يَمْلِكُ الْحاجاتِ، وَهِيَ مُسْتَجيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ، وَ مُسْرِعَةٌ اِلي اِرادَتِهِ، اَنْ تُصَلِيَّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ تُرْضِيَهُ عَنّي بِما شِئْتَ، وَ تَهَبَ لي مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً، اِنَّهُ لا تَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ، وَ لا تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، اَللَّـهُمَّ اَوْلِني في كُلِّ يَوْمِ اثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ، سَعادَةً في اَوَّلِهِ بِطاعَتِكَ، وَ نِعْمَةً في اخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ، يا مَنْ هُوَ الاِْلهُ، وَ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِواهُ. 🌿
روز دوشنبه روز امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) است. در زيـارت امام حـسن(عليه السلام) مـي گـويـي: اَلـسَّلامُ عَـلَيْكَ يَـا بْـنَ رَسُـولِ رَبِّ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياحَبيبَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِفْوَةَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يانُورَاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياصِراطَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَيانَ حُكْمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دينِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّكِيُّ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِيُّ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْقآئِمُ الاَْمينُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَاالْعالِمُ بِالتَّأْويلِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَاالْهادِي الْمَهْدِيُّ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِيُّ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا التَّقِيُّ النَّقِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّد الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ.
در زیارت امام حسین (ع) می گویی: اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَشْهَدُ اَنـَّكَ اَقَمْتَ الصَّلوةَ، وَ آتَيْتَ الزَّكوةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ،وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً،وَجاهَدْتَ فِي اللهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنّي ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ، وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَنَا يا مَوْلايَ مَوْليً لَكَ وَلاِلِ بَيْتِكَ، سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، وَظاهِرِكُمْ وَباطِنِكُمْ، لَعَنَ اللهُ اَعْدآئَكُمْ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ، وَاَنـَا اَبْرَءُ اِلَي اللهِ تَعالي مِنْهُمْ، يا مَوْلايَ يا اَبا مُحَمَّد، يا مَوْلايَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ، هذا يَوْمُ الاِْثْنَيْنِ وَهُوَ يَوْمُكُما وَبِاسْمِكُما، وَاَنـَا فيهِ ضَيْفُكُما فَاَضيفاني، وَاَحْسِنا ضِيافَتي، فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضيفَ بِهِ اَنْتُما، وَاَنـَا فيهِ مِنْ جِوارِ كُما فَاَجيراني، فَاِنَّكُما مَأْمُورانِ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَصَلَّي اللهُ عَلَيْكُما وَآلِكُمَا الطَّيِّبينَ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شفای چشم پسر بچه عراقی در حرم مطهر امام رضا علیه السلام
هدایت شده از مهدوی ارفع
سخنرانی1-4-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
16.32M
🔈صوت : (۳۷) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه سی و هفتم ) ✅ محور بحث: شرح حکمت ۳۱ 🔻ارکان کفر و شاخصه های اهل کفر (جلسه اول ) 1⃣ کنجکاوی دروغین (تعمق نابجا ) 2⃣ ستیزه جویی و جدل ( نزاع ) 3⃣ انحراف از حق 4⃣ دشمنی کردن ( با حق و اهل حق ) 🔺 تبیین نمونه های تعمق نابجا در خطبه ۹۱وسایر موارد . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی ۹۹/۴/۱ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
هدایت شده از منبرهای دلنشین
✨﷽✨ 🔥 🌎--> طبقۀ اول (دَرک) 👈🏻مخصوص منافقان است و اینان بدترین گروه از جهنمیان می‌باشند. 🔸✨اِنّ المنافقین فی الدَّرکِ الأَسفَلِ مِنَ النّار 📖| سوره نساء آیه۱۴۵ 🌎-->طبقۀ دوم (لَظا) 👈🏻 که جایگاه اشقیا می‌باشد. 🔸✨کلّا اِنّه لَظی 📖| سوره معارج آیه۱۵ 🌎-->طبقۀ سوم (حُطَمَه) 👈🏻که تهمت زنندگان و عیب جویان و مال اندوزان را در خود جای داده است. 🔸✨کلّا لَیُنبَذَنَّ فی الحُطَمَه 📖| سوره همزه آیه۴ 🌎-->طبقۀ چهارم (سَقَر) 👈🏻 که جایگاه کافر و منکر و تارکین نماز و کسانی که از مساکین دستگیری نکردند است و عموم جهنمیان از این درمی‌گذرند. 🔸✨ما سَلَکَکُم فی سَقَر 📖| سوره مُدَّثِّر۴۲ 🌎-->طبقه پنجم (جَحیم) 👈🏻که در ان تجاوزکاران سکونت داده می‌شوند. 🔸✨و وَقاهُم عذابَ الجَحیم 📖| سوره دخان آیه۵۶ 🌎-->طبقۀ ششم (سَعیر) 👈🏻 وجایگاه سرپیچی کنندگان از خداوند است. 🔸✨فَعتَرَفو بِذَنبِهِم فَسُحقاً لِأَصحابِ السَّعیر 📖| سوره ملک آیه۱۱ 🌎-->طبقۀ هفتم (هاویة) 👈🏻و نصیب کسی می‌شود که میزان اعمال خیر او کم باشد و باید ۷۰ سال در جهنم توقف کند. 🔸✨و اَمّا مَن خَفَّت مَوازینُه. فَأُمُّه هاویة 📖| سوره قارعه آیه ۸و۹ ‌‌ https://eitaa.com/joinchat/1733689362Cbd5437fa26
Voice 143.m4a
5.53M
ادامه ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز سهم روز چهل و چهارم: از حکمت ۴۱۷ الی ۴۲۵👆
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜 🌷 حکمت : ۴۱۷ 💠(شخصی در حضور امام (علیه السلام ) بدون توجه لازم گفت: استغفرالله امام فرمود:) مادرت بر تو بگريد، می دانی معنای استغفار چيست؟ استغفار درجه والامقامان است، و دارای شش معنا است، اول: پشيمانی از آن چه گذشت، دوم: تصميم به عدم بازگشت، سوم: پرداختن حقوق مردم چنانكه خدا را پاك ديدار كنی كه چيزی بر عهده تو نباشد، چهارم: تمام واجب های ضايع ساخته را به جا آوری ، پنجم: گوشتی كه از حرام بر اندامت روييده، با اندوه فراوان آب كنی، چنانكه پوست به استخوان چسبيده و گوشت تازه برويد، ششم: رنج طاعت را به تن بچشانی چنانكه شيرينی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه بگویی، استغفرالله.!. 🌷 حکمت: ۴۱۸ 💠حلم و بردباری، خويشاوندی است. 🌷 حکمت: ۴۱۹ 💠 بيچاره فرزند آدم! اجلش پنهان، بيماريهايش پوشيده، اعمالش همه نوشته شده، پشه اي او را آزار مي دهد، جرعه ای گلوگيرش شده او را از پای درآورد، و عرق كردنی او را بدبو سازد.!. 🌷 حکمت: ۴۲۰ 💠 (اصحاب امام پيرامونش نشسته بودند كه زنی زيبا از آنجا عبور کرد، حاضران ديده به آن زن دوختند. امام فرمود:) همانا ديدگان اين مردم به منظره شهوت آميز دوخته شده و به هيجان آمده اند، هرگاه كسی از شما با نگاه به زنی به شگفتی آید، با همسرش بياميزد كه او نيز زنی چون زن وی باشد. (مردی از خوارج گفت: خدا اين كافر را بكشد چقدر فقه می داند، مردم برای كشتن او برخاستند، امام فرمود:) آرام باشيد، دشنام را یا با دشنام بايد پاسخ داد يا بخشيدن گناه دشنام دهنده 🌷 حکمت: ۴۲۱ 💠عقل تو را كفايت كند كه راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد. 🌷 حکمت: ۴۲۲ 💠 كار نيك به جا آوريد، و آن را هر مقدار كه باشد كوچك نشماريد، زيرا كوچك آن بزرگ، و اندك آن فراوان است، و كسی از شما نگويد كه: ديگری در انجام كار نيك از من سزاوارتر است.! گرچه سوگند به خدا كه چنين است، همانا خوب و بد را طرفدارانی است كه هر گاه هر كدام از آن دو را واگذاريد، انجامشان خواهند داد. 🌷 حکمت: ۴۲۳ 💠 كسي كه نهان خود را اصلاح كند، خدا آشكار او را نيكو گرداند، و كسی كه برای دين خود كار كند، خدا دنيای او را كفايت فرمايد، و كسی كه ميان خود و خدا را نيكو گرداند، خدا ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد. 🌷 حکمت: ۴۲۴ 💠 بردباری پرده ای است پوشاننده، و عقل شمشيری است بران، پس كمبودهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشان، و هوای نفس خود را با شمشير عقل بكش. 🌷 حکمت: ۴۲۵ 💠 خدا را بندگانی است برای سود رساندن به ديگران، نعمتهای خاصی به آنان بخشيده، تا آنگاه كه دست بخشنده دارند نعمتها را در دستشان باقی می گذارد، و هرگاه از بخشش دريغ كنند، نعمتها را از دستشان گرفته و به دست ديگران خواهد داد. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
AUD-20200617-WA0076.mp3
7.5M
قسمت چهاردهم شرح کتاب آنسوی مرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
027.mp3
959.6K
متبرک می کنیم روزمان را به تلاوت قرآن 🍀قرائت ، تدبر در معانی آیات ، عمل🍀 صفحه ۲۷ عثمان طه آیات نورانی ۱۷۷ الی ۱۸۱ بقره
كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَي الْمُتَّقِينَ (180) بر شما مقرّر شده كه چون يكى از شما را (نشانه هاى) مرگ فرا رسد، اگر مالى از خود به جاى گذارده، براى پدر ومادر ونزديكان به طور شايسته وصيّت كند، اين كار حقّ و شايسته پرهيزكاران است.
بعضى ها فكر مى كنند وصيّت كردن، زمينه ى زود مردن است، در حالى كه يك نوع دورانديشى است واينكه مى فرمايد: هنگام مرگ وصيّت كنيد. چون آن لحظه، آخرين فرصت است وگرنه مى تواند سالها قبل از فرا رسيدن مرگ، وصيّت كند. بعضى وصيّت كردن را واجب دانسته اند، امّا از جمله ى «حقّاً على المتّقين» استفاده مى شود كه اين عمل مستحبّ است وگرنه مى فرمود: «حقّاً على المؤمنين» در آيه ى شريفه به جاى كلمه «مال» از كلمه «خير» استفاده شده تا روشن شود كه مال و ثروت، مايه ى خير و نيكى است و آنچه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته، مال حرام يا علاقه ى زياد به مال يا ترجيح دادن مال بر كمالات فردى و نيازهاى اجتماعى و يا استثمار مردم براى تحصيل آن است. وصيّت بايد بر اساس «معروف» يعنى عقل پسند باشد، نه از روى كينه و انتقام و يا مهرورزى هاى بى جا و بى رويه. چون از ارث، تنها بعضى از بستگان بهره مند مى شوند آن هم به مقدار معيّن، لذا اسلام سفارش مى كند اگر در ميان فاميل كسانى هستند كه از ارث محرومند و يا سهم ارث آنان اندك است با وصيّت، در مورد توسعه ى سهميّه آنان اقدام نمايد، ولى اگر كسى در اين وصيّت رعايت عدالت نكند و يا ظلمى را روا دارد، گناه كبيره انجام داده است. در لابلاى متون روائى آمده است: شخصى با داشتن كودكانى صغير، تمام اموال خود را در راه خدا بخشيد. چون پيامبر صلى الله عليه وآله متوجّه شدند، پرسيدند با اين مرده چه كرديد؟ گفتند: او را دفن كرديم. فرمود: اگر قبلاً به من خبر داده بوديد، اجازه نمى دادم او را در قبرستان مسلمانان دفن كنيد، چرا كه او با داشتن اين همه فرزند، براى آنان هيچ مالى نگذاشته و همه را در راه خدا داده است. وصيّت، كار دقيقى است كه اگر خداى ناكرده با بى توجّهى انجام شود و بعداً عامل فتنه و ناراحتى هايى گردد، تمام كارهاى خير محو مى شود. از پيامبر صلى الله عليه وآله روايت شده است كه فرمودند: گاهى انسان شصت سال عبادت مى كند، ولى چون وصيّت نامه ى خود را عادلانه تنظيم نمى كند، به دوزخ مى رود. وصيّت، نشانه ى آن است كه مالكيّت انسان حتّى بعد از مرگ در مورد قسمتى از دارايى هايش ادامه دارد. مقدار وصيّت، يك سوم مال است و اگر شخصى در مورد بيش از اين مقدار وصيّت كند، اجازه ى وارثان شرط است. براى اينكه ياد بگيريم چگونه وصيّت كنيم، بهتر است وصيّت نامه هاى اولياى خدا، شهدا و علما را بخوانيم. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: هركس ابتدا به عهده بگيرد كه وصيّت شخصى را انجام دهد، ولى سپس بدون عذر آنرا رها كند، هيچ عملى از او قبول نمى شود وتمام فرشتگانِ ميان آسمان و زمين او را لعنت مى كنند و دائماً در غضب خداوند است ودر برابر هر كلمه ى "يا ربّ" كه مى گويد، يك لعنت بر او نثار مى شود و پاداش تمام كارهاى قبلى او به پاى وصيّت كننده ثبت مى گردد. آثار و بركات وصيّت 🍀 وصيّت، نشانه ى دقّت و اهل حساب بودن است. 🍀 وصيّت، نشانه ى احترام به حقوق ديگران است. 🍀 وصيّت، انجام امور خيرى است كه از آن غفلت شده و تداوم عمل صالح، پس از مرگ است. 🍀 وصيّت، راهى براى پركردن خلأهاى اقتصادى و تعديل ثروت است. رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرموده اند: هركس با وصيّت از دنيا برود، گويا شهيد مرده است وصيّت براى والدين وبستگان، عامل تجديد محبّت ويك نوع قدرشناسى است. لذا در آغاز آيه وصيّت، والدين مطرح شده اند تا علاوه بر سهم ارث، وصيّت به نوعى تنظيم شود كه نفعش به آنان نيز برسد كه اين خود از مصاديق احسان است. اقسام وصيّت 🌼 واجب: مثل وصيّت به حقّ اللّه، حقّ الناس، قضاى نماز و عبادات ديگر، پرداخت حقوق واجبه مانند خمس، زكات، ديون، بدهكارى هاى مردم. 🌼 مستحبّ: مثل وصيّت به امور خيريّه. 🌼 مباح: مثل وصيّت فرزندان به نوع شغل، حرفه، لباس، طعام. 🌼 مكروه: مثل وصيّت به مقبره سازى. 🌼 حرام: مثل وصيّت به ايجاد مراكز فساد، انتشار كتب ضالّه. -----
🌹 گرچه با مرگ، انسان از دنيا مى رود، امّا پرونده ى عمل او با كارهايى نظير وصيّت باز مى ماند. «اذا حضر احدكم الموت.... الوصية» 🌹 مال و ثروت، اگر در راه درست مصرف شود خير است. «ان ترك خير الوصيّة» 🌹 در وصيّت بايد علاوه بر ارث، براى والدين و نزديكان سهمى قرار داد. «الوصيّة للوالدين و الاقربين» 🌹 وصيّت بايد بر اساس عرف پسنديده ى جامعه باشد. «الوصيّة... بالمعروف» 🌹 ترك وصيّت، نوعى بى تقوايى نسبت به حقوق ديگران است. «الوصيّة... حقّاً على المتّقين»
Voice 145.m4a
5.16M
ادامه ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز سهم روز چهل و پنجم: از حکمت ۴۲۶ الی ۴۳۵
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌷 حکمت : ۴۲۶ 💠سزاوار نيست كه بنده خدا به دو خصلت اعتماد كند، تندرستی، و توانگری، زيرا در تندرستی ناگاه او را بيمار بينی، و در توانگری ناگاه او را تهيدست.! 🌷 حکمت : ۴۲۷ 💠 كسي كه از نياز خود نزد مومنی شكايت برد، گویی به پيشگاه خدا شكايت برده است، و كسی كه از نيازمندی خود نزد كافری شكوه نمايد، گویی از خدا شكوه كرده است.!. 🌷 حکمت ؛ ۴۲۸ 💠(در يكی از روزهای عيد فرمود:) اين عيد كسی است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانی نكنند، آن روز عيد است.!. 🌷 حکمت: ۴۲۹ 💠 بزرگترين حسرتها در روز قيامت، حسرت خوردن مردی است كه مالی را به گناه گرد آورده، و آن را شخصی به ارث برده كه در اطاعت خدای سبحان بخشش نمود، و با آن وارد بهشت شد، و گردآورنده اولی وارد جهنم گرديد. 🌷 حکمت : ۴۳۰ 💠 همانا زيانکارترين مردم در معاملات، و نا اميدترين مردم در تلاش، مردی است كه تن در گردآوری مال خسته دارد، اما تقديرها با خواست او هماهنگ نباشد، پس با حسرت از دنيا برود، و با بار گناه به آخرت روی آورد. 🌷 حکمت : ۴۳۱ 💠 روزی بر دو قسم است، آنكه تو را می خواهد، و آنكه تو او را می جویی، پس كسی كه دنيا را خواهد، مرگ نيز او را می طلبد تا از دنيا بيرونش كند، و كسی كه آخرت خواهد، دنيا او را می طلبد تا روزی او را به تمام پردازد. 🌷 حکمت : ۴۳۲ 💠 دوستان خدا آنانند كه به درون دنيا نگريستند آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند، و سرگرم آينده دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند، پس هواهای نفسانی كه آنان را از پای درمی آورد، كشتند، و آنچه كه آنان را به زودی ترك می كرد، ترك گفتند، و بهره مندی دنياپرستان را از دنيا، خوار شمردند، و دست يابی آنان را به دنيا زودگذر دانستند با آنچه مردم آشتی كردند، دشمنی ورزيدند، و با آنچه دنياپرستان دشمن شدند آشتی كردند، قرآن به وسيله آنان شناخته می شود، و آنان به كتاب خدا آگاهند، قرآن به وسيله آنان پا برجاست و آنان به كتاب خدا استوارند، به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمی دوزند، و بيش از آنچه را كه می ترسند هراس ندارند. 🌷 حکمت ؛ ۴۳۳ 💠 پايان لذتها، و بر جای ماندن تلخی ها را به ياد آوريد. 🌷 حکمت : ۴۳۴ 💠 مردم را بيازماي، تا دشمن گردی. (بعضی این حکمت را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) نقل كردند، و نقل ثعلب از ابن اعرابی را تاييد می كند كه اين كلام از علی (علیه السلام ) است، اعرابی از مامون نقل كرد. اگر علی (علیه السلام ) نگفته بود (بيازمای تا دشمن گردی) من می گفتم كه (دشمن دار تا بيازمایی.) 🌷 حکمت : ۴۳۵ 💠 خدا در شكرگزاری را بر بنده ای نمی گشايد كه در فزونی نعمتها را بر او ببندد، و در دعا را بر روی او باز نمی كند كه در اجابت كردن را نگشايد، و در توبه كردن را باز نگذاشته كه در آمرزش را بسته نگه دارد. 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
روز سه شنبه به اسم حضرت امام زين العابدين و امام محمّد باقر و امام جعفر صادق(عليهم السلام) است زيارت كن ايشان را بدين زيارت: اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا تَراجِمَةَ وَحْيِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَئِمَّةَ الْهُدي، السّلام عَلَيْكُمْ يا اَعْلامَ التُّقي، اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ، اَنَا عارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ، مُعاد لاَِعْدآئِكُمْ، مُوال لاَِوْلِيآئِكُمْ، بِاَبي اَنْتُمْ وَاُمّي صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكُمْ، اَللّهُمَّ اِنّي اَتَوالي آخِرَهُمْ كَما تَوالَيْتُ اَوَّلَهُمْ، وَاَبْرَءُ مِنْ كُلِّ وَليجَة دُونَهُمْ، وَ اَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّي، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكُمْ يا مَوالِيَّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَيِّدَ الْعابِدينَ، وَسُلالَةَ الْوَصِيّينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا باقِرَ عِلْمِ النَّبِيّينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صادِقاً مُصَدَّقاً فِي الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ، يا مَوالِيَّ هذا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلَثآءِ، وَاَنـَا فيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجيرٌ بِكُمْ فَاَضيفُوني وَاَجيرُوني بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَكُمْ، وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ
دعای روز سه شنبه : 🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمْدُ للهِِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ، كَما يَسْتَحِقُّهُ حَمْداً كَثيراً، وَ اَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسي، اِنَّ النَّفْسَ لاََمّارَةٌ بِالسُّوءِ اِلاّ ما رَحِمَ رَبّي، وَ اَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ الشَّيْطانِ الَّذي يَزيدُني ذَنْباً اِلي ذَنْبي، وَ اَحْتَرِزُ بِهِ مِنْ كُلِّ جَبّار فاجِر، وَ سُلْطان جآئِر، وَعَدُوّ قاهِر، اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني مِنْ جُنْدِكَ، فَاِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغالِبُونَ وَ اجْعَلْني مِنْ حِزْبِكَ فَاِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، وَاجْعَلْني مِنْ اَوْلِيآئِكَ فَاِنَّ اَوْلِيآئَكَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ، اَللَّـهُمَّ اَصْلِحْ لي ديني فَاِنَّهُ عِصْمَةُ اَمْري، وَ اَصْلِحْ لي اخِرَتي فَاِنَّها دارُ مَقَرّي وَ اِلَيْها مِنْ مُجاوَرَةِ اللِّئامِ مَفَرّي، وَ اجْعَلِ الْحَيوةَ زِيادَةً لي في كُلِّ خَيْر، وَ الْوَفاةَ راحَةً لي مِنْ كُلِّ شَرٍّ اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد خاتَمِ النَّبِيّينَ، وَ تَمامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلينَ، وَ عَلي آلِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، وَاَصْحابِهِ الْمُنْتَجَبينَ، وَ هَبْ لي فِي الثُّلَثآءِ ثَلاثاً، لا تَدَعْ لي ذَنْباً اِلاّ غَفَرْتَهُ، وَ لا غَمّاً اِلاّ اَذْهَبْتَهُ، وَ لا عَدُوّاً اِلاّ دَفَعْتَهُ، بِبِسْمِ اللهِ خَيْرِ الاَْسْمآءِ، بِسْمِ اللهِ رَبِّ الاَْرْضِ وَ السَّمآءِ اَسْتَدْفِعُ كُلَّ مَكْرُوه اَوَّلُهُ سَخَطُهُ وَاَسْتَجْلِبُ كُلَّ مَحْبُوب اَوَّلُهُ رِضاهُ، فَاخْتِمْ لي مِنْكَ بِالْغُفْرانِ يا وَلِيَّ الاِْحْسانِ 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا