☑️ خروش حسین، خاموشی مردم:
مرگ محافظهکاری، ماندگاری انقلابیگری
1⃣ نمیتوان از عاشورا گفت و روضۀ جزئیّات گدازنده را شنید اما از «تنهایی» و «#غربت» حسینبنعلی -علیهالسلام- پرسش نکرد. مردمانِ مسلمان آن روزگار از قیام حسین، بیخبر نبودند؛ نه از #قیام او، نه از حقانیّت و فضیلت او. شاید راه او را باور نداشتند و شاید با وجود باور به انتخاب دشوار او، نتوانستند مخاطرۀ همراهی با او را بپذیرند و در منازعۀ میان عقل اینجهانی و عشق آنجهانی، هودار هوس خویش شدند. هرچه که هست، حسین در طول دوران امامت خویش، تنها توانست هفتاد و اندی را با خود در کربلا همراه کند. دیگران یا در جبهۀ مخالف او بودند یا بیطرفان و خاموشانی بودند که سر به مرداب زندگی خویش فرو بردند و او را در آن معرکۀ تاریخی، تنها و بییاور نهادند.
اما چرا حسین، «تنها» ماند؟
چرا جامعۀ اسلامی که پنجاه سال بیشتر با رحلت رسول اکرم فاصله نداشت، جانب او را نگرفت؟
اگرچه پس از کربلا، غوغاها و قیامها و طغیانها برخاست، امّا مسأله این است که چرا در آن «#لحظۀ_تاریخی» که او پرچم اعتراض و مقاومت برافراشت، نه فریادی به حمایت از او، سکوت سنگین را شکست و نه شمشیری در کنار او از نیام سر بر کشید؟! درد و داغ غربت و تنهایی حسین، کمتر از شهادت او نیست.
2⃣ در میانۀ این ابتلاء عظیم، بسیارند آنان که نه در این سو بودند و نه در آن سو، امّا در آن زمانه بودند و میتوانستند حسین را در کربلا تنها نگذارند؛ حتّی به بهای جان خویش، امّا چنین نکردند و اندکی بیش زندگیکردن را بر این «#همراهی_مؤمنانه» ترجیح دادند. آنان، سالیانی بیشتر زیستند و طعم لذایذ دنیا را چشیدند، امّا حیاتشان، بیاثر و خنثی بود. مردگانی بودند که زندگی را در «تنفّس در اکنون» میدیدند و شهامت دستکشیدن از اکنون را برای آفریدن یک «#تاریخِ_جدید» نداشتند. کوتهاندیشانی که خواستهها و تمنیّاتشان، از زندگی روزمرّهاشان فراتر نمیرفت و دینداری را به بازی دنیا گرفته بودند و تاب زیان را نداشتند. نبرد نابرابر کربلا، حاصل کنارهگیریِ انبوهِ مردمانِ مسلمان از این نزاع تاریخی بود، وگرنه تقدیر دیگری رقم میخورد و عالَم اسلامی به سوی دیگری روانه میشد. مردمان، #حقّ را شنیدند، امّا به یاریاش نشتافتند و باطل را دریافتند، امّا در برابر آن صف نکشیدند. همگان، نظارهگر و خاموش ماندند و حسین در تراکم سکوت اینان، به مسلخ رهید و جرعۀ زهرآگین غربت را نوشید و زخمهای بسیار چشید.
3⃣ عاشورا، آداب شوریدن است و ازاینرو، نقطۀ مقابلِ «بیتفاوتی» و «انفعال» و «نظارهگری» است. #عاشورا، رسم خروشیدن و جوشیدن میآموزد و «#محافظهکاری» و «#مصلحتاندیشی» را بدنام و منفور میسازد. در منطق عاشورا، باید از همهچیزِ خویش گذشت و فانی در حقّ شد؛ باید به بیابان بلا رفت و در گرداب خون، غوطهور شد؛ باید تمام محاسبههای معطوف به خود را کنار نهاد و به حکمِ عقل سرخ، دل به دریای شمشیر سپرد؛ باید آداب عافیّت را نادیده انگاشت و هزینۀ گزاف #مقاومت را پراخت؛ باید میان تسلیم و مرگ، از جان گذشت و با زندگی در سایۀ حقارت، بدرود گفت. عاشورا، یک قاعده است نه یک استثناء؛ یک منطق است نه یک مورد؛ یک فلسفه برای حیات است نه یک داستان گزنده برای گریستن؛ یک تاریخ مستمر است نه یک امر تاریخیشده.
4⃣ سرانجام، حسین در سال شصتویک هجری رفت و اینان –مردمانِ مسلمان آن روزگار- ماندند، امّا نه! اگر همۀ زمانها عاشورا و همۀ زمینها کربلاست، پس باید گفت حسین ماند و اینان رفتند. قافلۀ حسین از حرکت بازنایستاده است و همچنان در متن تاریخِ «حیاتِ باطنیِ انسان»، سیر میکند و تکرار میشود و حماسهها و خیزشها و صیرورتهای قدسی میآفریند. این او بود که به تاریخ، معنای تازه بخشید و در این امتداد، خوبان هر نسل و عصر را از تاریکخانۀ تعلّقاتِ زندگی برگزید و به قافلۀ جریانمند خویش افزود. او در دل تاریخ قدسی، جاریست؛ همچون چشمهای زلال، میجوشد و جان اصحابِ حقیقت را سیراب میکند. تاریخ حسین، تاریخِ در سایه نیست، بلکه معنی حیات است و غایت آن. غیر از آن، هرچه که هست، بیش از لایههای ظاهری و نمودهای پوشالی نیست. و این مقاومت و ایستادن و انقلابیگری و دل به دریای موّاج حادثه سپردن است که تاریخ میآفریند، نه محافظهکاری و مصلحتاندیشی و تسلیم و هراس. محافظهکاران از زمانۀ خویش فراتر نمیروند و در فردای تاریخ، به شمار نمیآیند.
✍ نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
"طلبگی از همه تخصص های موجود، تأثیرش بیشتر است"(رهبر انقلاب)
📌 با توجه به حضور طلاب در تبلیغ
ثبت نام#تمدید شد.
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
اولین اردوی سالیانه "مثل خمینی"
•هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب•
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
۱۵ الی ۲۰ مرداد ماه
قم، مدرسه علمیه سجادیهی دستجرد
مهلت ثبت نام: تا ۱۰ مردادماه
👈برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید👉
📱جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @mesle_komeini در ارتباط باشید.
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
May 11
• معرفی کتاب •
#خونآورد
سه سخن در یک محفل:
• آقای خامنهای(قیام حسین)
• مطهری(معنای ثورة)
• شریعتی(معنای ثار)
١٠/ ١٠/ ١٣۵۵ مصادف با روز تاسوعا
صورتی از بحث اول(بحثی ممتّع):
○ الگوی درست مطالعۀ یک حادثه تاریخی
○ نقش مفهومشناسی امامت در فهم رفتار ائمه
○ لزوم استفاده از ادبیات دینی
○ نهضت نبوی
• ورود نبی با فکری نو به جامعۀ جاهلی
• خصائص جامعۀ جاهلی
۱.جامعۀ دو طبقه، مستکبر و مستضعف
۲.ارزش محسوب نشدن «انسان»
۳.برای خدای یکتا نبودن عبودیّت
• رسالت بر هم زدن نظام جاهلی
• درگیری قهری پس از قیام نبی
• اقدامات لازم به دنبال این درگیری
□ ایجاد تشکّل ولایی
۱.پایههای جامعۀ آینده را بسازد(کادرسازی)
۲.شعارهایی درست کند و در آنها بدمد(تبلیغ)
۳.منطقهای برای استقرار جامعۀ توحیدی بیابد
۴.تشکیل نظام(بسط آن پیوستگی کادر درکل جامعه)
۵.شکلگیری امامت
۶.تدبیر برای شرایط «انحراف امّت»(حکم متمّم ومکمّل)
▫️«اگر سلطان ستمگری دیدید که حرمات الهی را زیرپا میگذارد و در عمل هیچ اقدام اصلاحی نیز ندارد(لم یغیّر علیه بفعل و لاقول)، اینجا باید یک ورود الهی کرد»
□ پیوندقیام امام حسین ع به نهضت نبوی
▫️نیامیختن هدف ونتیجه درقیام امام حسین
. هدف امام حسین:نه حکومت،نه شهادت،بلکه «طلب اصلاح در امّت جدّ خود».
. نتیجه وسرنوشت: یاحکومت مستعجل است یاشهادت،ولی هدف مهم است.
▫️این نهضت حلقهای است درنهضت نبوی، اگر نبوداین سلسله ناقص بود.
✍ نویسنده: استاد #فلاح_شیروانی
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
هدایت شده از نشریه خط
✅ #دسترسی_آسان
💠شــرحی بر بیانات رهـبــر انقـلاب💠
🔻در دیـدار با طلاب در پرونـده🔻
💠 «راهبر حوزه» 💠
🔰 برای انتقال به یادداشت مورد نظر، روی آن ضربه بزنید.
1️⃣ سیلی به اسلام
2️⃣ تعطیلی دیدار سالیانه
3️⃣ ظاهرگرایی (برخورد اشتباه با بیانات رهبری)
4️⃣ لیبرالیسم دروغین
5️⃣ راهکارهایی برای ترغیب جوانان به دین
6️⃣ دموکراسی یا دماگوژی؟
7️⃣ مخاطب امروز چه وضعیت فکری متمایزی با ادوار قبلی دارد؟
8️⃣ سادهانگاری ممنوع (تصویری از کانونهای عظیم تبلیغی)
9️⃣ راهبرد رهبری (نقش گفتمانسازی در تبلیغ مطلوب رهبرانقلاب)
🔟 تبلیغ و چالش وحدت و کثرت در حوزهعلمیه
1️⃣1️⃣ حوزههای علمیه را نمیخواهیم (هویت و رسالت طلبه از منظر امام خمینی(ره))
2️⃣1️⃣ آرزوی انبیاء (نگاهی به مأموریت کانونهای تبلیغی)
3️⃣1️⃣ تغییرات خزنده (استحاله فرهنگی چیست و چگونه اتفاق میافتد؟)
4️⃣1️⃣ اتصال معرفت (چرا تبلیغ، اولویت اول نیست؟)
5️⃣1️⃣ مندرس نخواهد شد!(تبلیغ سنتی و مدرن)
6️⃣1️⃣ عصای خمینی و شمشیرهای آخته دشمن
7️⃣1️⃣ تناقضات درونی لیبرالیسم
8️⃣1️⃣ حَرِّض المؤمنین علی القتال (احیای تبلیغ تهاجمی در کنار تبلیغ تدافعی)
9️⃣1️⃣ سینمای تبلیغ دین (تأملی در روشهای تبلیغی(۱))
0⃣2⃣ نعلینپوش متاورسی (تأملی در روشهای تبلیغی(۲))
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
#دیدار_طلاب
#کانونهای_عظیم_تبلیغی
#تبلیغ
#تبلیغ_تهاجمی
#استحاله_فرهنگی
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
گزارش کوتاه از حرکت تبلیغی و تبیینی تمیز طلاب مبلغ در رشت؛
🔺گفتگوی پررنگ مردم و روحانیت در قلب رشت
طلبه خبرنگار صدای حوزه از رشت:
▫️همزمان با دهه اول محرمِ امسال، جمعی از طلاب گیلانی حوزه علمیه قم، در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت حضور یافتند و در گروه های دو نفره و به همراه پرسشنامه های علمی مشخص درباره سبک زندگی و آسیبهای موجود در خانواده، گفتگوهای موثری را به انجام رساندند.
🔹تصورش را بکنید هر ۵۰ قدم یک روحانی و طلبه، قدم میزدند و با مردم گفتگو میکردند؛ نه حتما درباره سیاست و اقتصاد و حجاب، بلکه درباره خانواده، آن هم نه یک گفتگوی خشکِ بی سر و ته، بلکه در قالب یک پژوهش اجتماعی حول معضلات مربوط به خانواده؛ ازدواج، طلاق، فرزندآوری و اعتیاد با پرسشنامه علمی و مکتوب، همراه با کارت شناساییِ رسمی بر گردن و نماد مخصوص خود با عنوان «خانواده پیشرو».
🔸هرچه با خودم فکر میکنم نمیدانم چه چیزی بیشتر باعث شد این گروه ۳۰-۴۰ نفره از قم، فرصتِ تبلیغِ سنتی را کنار بزنند و همراه خانواده ۱۰-۱۲ روز را اینجا بگذرانند:
بیانات اخیر رهبری با طلاب؟
نیاز حیاتی جامعه به تبیین و گفتگو؟
و یا نیاز خانواده گیلانی به احیای سبک زندگی اصیل؟
مطالعه متن کامل گزارش:
🌐 v-o-h.ir/?p=44034
🆔 @sedayehowzeh
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
#قیام_و_انقلاب_امام_حسین ع
☑️ تمام موضعگیریهای ائمه با فهمیدن معنای امامت قابل توجیه است
🔻 تحلیل #آیتالله_خامنهای از حادثه کربلا در نشستی با مرتضی مطهری و علی شریعتی در سال ۱۳۵۵
🖇 برگرفته از کتاب خونآورد
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
خانه طلاب جوان
#قیام_و_انقلاب_امام_حسین ع ☑️ تمام موضعگیریهای ائمه با فهمیدن معنای امامت قابل توجیه است 🔻 تحلیل
#قیام_و_انقلاب_امام_حسین ع 1️⃣
"برگرفته از کتاب خونآورد"
☑️ جامعنگری لازمه فهمیدن معنای امامت
▪️همانطور که آقای دکتر[شریعتی] اشاره کردند، نه فقط در ماجرای #حادثۀ_کربلا -یعنی آنچه در آن حادثه کربلا معروف شده- بلکه در هر حادثه تاریخی، اگر چنانچه آن حادثه را به تعبیر ایشان به طور مجرد، یعنی مقطوع از تسلسل تاریخیاش و حلقات تاریخی قبل و بعدش مطالعه کنیم، احتمالاً یکجور درباره آن حادثه نتیجه بگیریم و اظهارنظر کنیم و اگر آن حادثه را، آن پدیده تاریخی را، بهصورت یک حلقهای از یک سلسله و یک مرتبهای از مراتبِ یک تسلسلِ تاریخی در نظر بگیریم، احتمالاً بلکه یقیناً نتیجه دیگری و استنباط دیگری و قضاوت دیگری خواهیم داشت.
▪️در مورد مسئلۀ #عاشورا و ثورۀ حسین بن علی (صلواتاللهعلیه) و #قیام_امام_حسین، یک چنین تحلیلی و طبعاً یک استنتاج درستی بر اساس این تحلیل، ضروری و لازم است. .... حالا بنده مختصری در این زمینه عرض میکنم.
▪️مسئلۀ #امامت اساساً اگر درست بررسی بشود، یعنی مفهومی به نام امامت در مجموعۀ یک #مکتب دانسته بشود و شناخته بشود، نه فقط قضیۀ عاشورا و انقلاب حسینی و قیام حسینی بلکه تمام موضعگیریهای ائمۀ دیگر ما -چه امیرالمؤمنین در موضعگیریهای گوناگونش و چه امام حسن در قضیۀ جنگ و سپس صلح، چه امام حسین در ماجرای ده سال سکوت ظاهری در زمان معاویه و سپس یک قیام آنچنانی و چه ماجرای امامان بعدی، یعنی از امام سجاد (صلواتاللهعلیه) تا امام عسکری- با فهمیدن معنای امامت، به نظرم قابلتوجیه میشود.
▪️#امامت به طور خلاصه -آنچه میتوانیم دربارهاش کمی صحبت بکنیم- با این تعبیر قابل فهمیدن و فهماندن است که بگوییم ادامۀ نبوت است. نبی با یک فکر نو، با یک #ایدئولوژی مترقی، با یک رسالت، با یک پیام، در اجتماع جاهلی ظهور میکند. این تعبیراتی که داریم، همه تعبیرات قرآنی است، یعنی تعبیرات خود ما است؛ تعبیر «مترقی»، تعبیر «نو»، تعبیر «پیام»، تعبیر «اجتماع جاهلی»، اینها همه تعبیراتی است که در قرآن و در حدیث یعنی در متون خود این ایدئولوژیای که داریم از آن بحث میکنیم وجود دارد.
⏳#ادامه_دارد...
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
#یادداشت
✅ شیخ فضلالله و شورای نگهبان
1⃣ یک:
🔻حدفاصل قزوین - کرج نزدیک یانسآباد شهرستان آبیک قبر کسی است که مردم قزوین از او به عنوان امامزاده بیغیرت یاد میکنند، نام صاحب قبر #میرزا_حسن پسر میرزامسعود شیخالاسلام می باشد.
#میرزامسعود_شیخالاسلام از علمای بزرگ دوره قاجار، فرد خوشنامی بوده است و سمت شیخالاسلامی داشت. نسب او به محقق کرکی میرسد.
🔻سمت شیخالاسلام که یکی از مقامات عالیه دوران صفویه، زندیه و قاجار بوده به عالیترین مقام روحانی اطلاق میشد که به دعاوی شرعی، امر به معروف و نهی از منکر، نظارت بر امور حسبی، امور عالی روحانیون، مدیریت اموال یتیم و اموال افراد غایب میپرداخت. #محمدباقر_مجلسی و #شیخ_بهایی و #حُرّ_عاملی از علمایی بودند که چنین سمتی داشتند.
🔻میرزامسعود شیخالاسلام در ایام مشروطیت از مواضع برحق #شیخ_شهید #شیخ_فضلالله_نوری حمایت میکرد. او با علمای اکثر بلاد ارتباط داشت و مواضع شیخ شهید را بازتولید میکرد. به طوری که پس از فتح تهران در جریان محاکمه شیخ فضلالله نوری قاضی از او می پرسد؛ تو به میرزا مسعود شیخالاسلام خط میدادی یا او به توخط می داد؟!
🔻مشروطهچیان قبل از رسیدن به تهران و اعدام شیخفضل الله در میدان توپخانه هنگام عبور از قزوین به خانه میرزا مسعود شیخالاسلام میریزند او را به شکل فجیعی به #شهادت میرسانند!! از عجایب مشروطه این بوده است پسر او میرزا مسعود یکی از فاتحان تهران بوده و برخی مورخان او را رئیسالمجاهدین در فتح تهران معرفی میکنند!
🔻من در حیرتم وقتی جلال آل احمد از نعش شهید شیخ فضل الله نوری بر سر دار، به علامت استیلای غرب یاد و از او تجلیل میکند، چرا از رفیق و همرزم یا استاد او در قزوین یادی نمیکند. شهید میرزا مسعود شیخالاسلام اکنون در محل پیغمبریه قزوین که مدفن چهار تن از پیامبران بنیاسرائیل و مدفن علمای بزرگ و مدرسان و فقیهان عالیقدر است مدفون است.
اما پسر او میرزاحسن که از او به عنوان رئیس مجاهدین فاتح تهران در سقوط #استبداد_صغیر یاد میشود در محلی دفن است که مخروبهای است و مردم قزوین از آنجا به عنوان امامزاده بیغیرت یاد میکنند.
تاریخ به هنگام اعدام شیخ فضلالله نوری از پسر او یاد می کند، که پای چوبه دار کف و سوت میزد. اما از قتل فجیع عالیترین مقام و منصب روحانیت در اندازه «شیخالاسلام» یادی نمیکند!؟ به این سؤال باید پاسخ داد چگونه پدر مشروعهخواه بوده و پسر مشروطهخواه و فاتح تهران و از همه مهمتر این آقا پسر هنگام شهادت پدر کجا بوده است؟!
2⃣ دو:
🔻حرف شیخ فضلالله نوری که از بنیانگذاران اصلی مشروطه بوده این بود که نباید نسخه «#عدالت» ما از فرانسه و «شورا» از انگلیس بیاید. او برای حفظ استقلال و #هویت_ملی و منافع ملی دو پیشنهاد روشن داشت:
🔻الف: شرط و شروط مشروطه باید احکام قرآن و عرف جامعه اسلامی باشد.
🔻ب: برای اطمینان از این مهم ۵ تن از علما و فقهای بزرگ در جایگاه #شورای_نگهبان به مصوبات مجلس نظارت کنند، تا قانونی خلاف شرع مقدس اسلام تصویب نشود این حرف عوامفهمترین و خواصفهمترین سخن برای نجات مشروطیت از افتادن در دام استبداد بود اما انگلیسیها نه در زمان قاجار و نه در زمان پهلوی اجازه ندادند چنین فهمی در کشور گفتمان شود. از دل #مشروطه استبداد رضاخان و از دل #نهضت_ملی استبداد پهلوی دوم را با حمایت مجاهدین بخوانید منافقین رقم زدند.
3⃣ سه:
🔻امام (ره) در نهضت الهی خود با هوشمندی چون کوه در برابر جریان منافقین ایستاد و اجازه نداد یک گفتمان آمریکایی_انگلیسی توسط عمله #استعمار و استحمار مسلط شود و ضربهای که در مشروطه و نهضت ملی خوردیم تکرار شود. از روز اول جلوی انحراف ایستاد. جایگاه شورای نگهبان به عنوان صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام در قانون اساسی را محکم کرد. کسانیکه امروز به بهانههای مختلف به شورای نگهبان حمله میکنند و برای آن خط و نشان میکشند مواضع و دیدگاه «میرزاحسن» را نمایندگی میکنند.
دست این جماعت که به خون پاکان این سرزمین آلوده است حتی از «پدرکشی» ابا ندارند.
🔻امروزها سالروز شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری است. شهادت او نقطه عطف در تاریخ ایران اسلامی است.
جریان سکولار و لائیک در کشور ، مواضع خود علیه شورای نگهبان را پشت سر اصلاحطلبان پنهان میکنند.
برخی از اصلاحطلبان دانسته و یا نادانسته عمله توطئه و دسیسههای آنها علیه جمهوریت و اسلامیت نظام هستند. اگر این مواضع ادامه داشته باشد مردم از آنها به عنوان «#بیغیرت» یاد میکنند و حاضر نمیشوند حتی بر سر قبر آنها فاتحهای قرائت کنند.
✍ نویسنده: محمدکاظم انبارلویی
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
⏱ طبق قرار قبلی، ۳ هفته گذشت و بازهم در خدمت شما هستیم
🎙 قسمت دوم | فصل اول
✳️ "نگاهت به کیه ؟" ✳️
⏰ فرداشب - ساعت ۲۱
📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
#یادداشت
💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟
🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی_فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟
برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛
🔶 #جامعه_زنان_ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "#تروریسم_هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازیهای مد و لباس، بازسازیهای اجتماعی چون چهارشنبههای سفید، آزادیهای یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز ۱۴۰۱ در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد.
🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایشهای اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، #حدود_۹۰_درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوهگر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند.
🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سالهای پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف #گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحنهایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانهای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است.
🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر #فشار_اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که میباید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است.
✍ نویسنده: مهدی افراز
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
هدایت شده از reza aghazade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ چرا پیغمبر اکرم به سراغ تاسیس حکومت رفت ؟
✍️ اگر امام صادق و امام باقر (ع) مشغول درس و بحث بودند، چرا توسط حکام به شهادت رسیدند ؟
✍️ جدایی دین از سیاست از چه زمانی وارد حوزه های علمیه شد ؟
✍️ چطور شد که حوزه های علمیه خودشان را از جامعه کنار کشیدند ؟
🎙پادکست حجره، جایی که شما شنیده میشوید و به دغدغه های شما پرداخته میشود.
🎙 فصل اول | قسمت دوم
✳️ "نگاهت به کیه ؟" ✳️
از اینجا بشنوید 👇👇
🎙 فصل اول | قسمت دوم | "نگاهت به کیه ؟"
📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
#مراسم_افتتاحیه اردوی معرفتی تشکیلاتی
"مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني"
● اجتماع سالیانه طلاب عصر انقلاب ●
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🖋 به همراه قرائت پیام مرجع عالیقدر حضرت #آیت_الله_نوری_همدانی
سخنران: #آیت_الله_اراکی
🗓 زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد، ساعت ۱۵:۳۰
🔹 مکان: مدرسه علمیه فیضیه قم
📌 شرکت عموم طلاب در این مراسم موجب امتنان است.
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
#گزارش_اردوی_سالانه_مثل_خمینی
#هماکنون
💠 بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم
"مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" شروع شد...
"هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب"
⏳ با ما همراه باشید...
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
#گزارش_اردوی_سالانه_مثل_خمینی
📌قرائت #پیام مرجع عالیقدر حضرت #آیت_الله_نوری_همدانی در جمع طلاب شرکت کننده در دوره «مثل خمینی»
⏳ با ما همراه باشید...
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 گزیده ای از پیام مکتوب مرجع عالیقدر حضرت #آیت_الله_نوری_همدانی به اردوی معرفتی تشکیلاتی «مثل خمینی»
🔻اولین گام که یک طلبه باید توجه داشته باشد تهذیب است همانطور که امام راحل فرمود طلبه ای که مهذب نباشد میشود شیخ ابراهیم زنجانی که فتوای قتل مرحوم شیخ فضل الله نوری را داد.
🔻توصیه میکنم نماز شب را فراموش نکنید بعضی از بزرگان ما طلبه ای که نماز شب نمیخواند را درس نمیدادند شهریه نمیدادند بیداری سحر توفیق آفرین است غفلت نکنید
🔻از مردم غافل نشوید و در کنار مردم باشید غم و غصه آنها را درک کنید و به آنها خدمت نمایید.
🔻سیره و روش بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران که حقیر سالیان طولانی در محضرشان از نزدیک شاهد بودم، همین گونه بود، با وجودی که امکانات برایشان مهیا بود ولی در نهایت ساده زیستی زندگی مینمودند
⏳ با ما همراه باشید...
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
#گزارش_اردوی_مثل_خمینی
#مشق_روایت
📌"روایت برادر هنرمند، سید هادی قادری از اردوی مثل خمینی"
⏳ با ما همراه باشید...
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"