مردم سکوت حوزه را حمل بر رضایت میکنند ...
🔶 در روز میلاد امام زمان(عج) یکی از رفقا بعد از تبریک عید با اعتراض گفت «برای حوزه مهترین چیز فقط این است که کسی مخالف اعتقادات اسلام و روحانیون چیزی نگوید،فقط در این مورد صدای حوزه بلند میشود، به وضعیت معیشت مردم کاری ندارد ...» به سراغ سایت های خبری رفتم ، «کارخانه ای با 80 کارگر، تعطیل شد» در جای دیگر نوشته بود 300 واحد صنفی در سال گذشته تعطیل شده و 1500 نفر در آستانه بیکاری هستند و ...
🔶 این بی تفاوتی حوزه و سکوت ترییبون های حوزه نسبت به اوضاع اقتصادی مردم ، باعث میشود مردم نسبت به حوزه بدبین شوند و این سکوت را حمل بر رضایت آنان از وضع موجود کنند.
🔶 حجة الاسلام عابدینی در جریان اعتراض مردم در دی ماه سال گذشته: «وظیفه جریان انقلابی در این برهه انتقاد بدون ناامید سازی. یعنی انتقاد ما نباید کینه توزانه باشد و نه تسلیم این جو بشویم که انتقادی ناامید سازی است. اگر ما بتوانیم از سوی روحانیت راهی را نشان بدهیم که که بشود به وسیله آن، انتقاد سازنده صورت بگیرد و به دولت کمک کند ، حالا چه دولت آن انتقاد را برتابد و چه برنتابد.»
🔶 آیت الله شب زنده دار به نقل ازمقام معظم رهبری نسبت به اعتراض مردم در شهر ها در جلسه ای که در دی ماه سال گذشته خدمت ایشان رسیده بودند، فرمودند: «هر کس هرکاری از دستش می آید برای نصرت اسلام و نظام ، حرام است که سکوت کند و واکنشی نداشته باشد.» خیلی با قوت فرمودند حرام است.
🔶 سخنی از امام(ره) : «وضع حکومت اسلام یک همچو وضعی است. اداره اش برای رفاه مردم است. نظامش برای رفاه مردم است. رئیس جمهورش برای رفاه مردم است. نخست وزیرش برای رفاه مردم است ...»
#حوزه_انقلابی
#مردم_سالاری
خانه طلاب جوان
سروش: https://sapp.ir/khanetolab
@khanetolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕 کلیپ جهادی
💎گروه محبین الائمه(ع)
🎬گاهی احتیاج به یک هوای تازه داریم
🔆اردوی جهادی رنگ و بو و طعم زندگی عصر ظهور و اربعین
🔴نسبت به شهادت حال خوبی دارم
#اردو_جهادی
@khanetolab
📢 نرم افزار #نشریه_عهد بروزرسانی شد
🔖 دوهفته نامه علمی فرهنگی عهد با همت خانه طلاب جوان قم در سطح حوزه علمیه قم و برخی از مدارس استانهای کشور منتشر میشود.
🗞 نشریه عهد پویشی است برای ترسیم سیمای طلبه عصر انقلاب اسلامی
📲 در همین راستا نرم افزار #اندروید #آرشیو نشریه عهد (شماره ۱ تا ۵۶) برای استفاده تمامی طلاب عزیز میهن اسلامی آماده گردیده است.
🌐 لینک نشریه عهد در نرم افزار #بازار👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=ahd.khaneh.tolab&ref=share
#خانه_طلاب
➖➖➖➖➖
@KhaneTolab
جواب سرمایه های از دست رفته را چه میدهیم ...
✍ در سال ۱۳۹۲ یعنی همان وقتی که مسئولین در پی انجام مذاکرات بر سر توافق هسته ای بودند رهبر معظم انقلاب فرمودند: «من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجهای را که ملّت ایران انتظار دارد، بهدست بیاید، لکن #تجربه ای است و پشتوانهی تجربی ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد امّا لازم است ملّت بیدار باشد.»
تجربه را تجربه کردن خطاست ...
✍ در سال ۱۳۹۷ یعنی ۵ سال بعد و بعد از تلف شدن بسیاری از سرمایه ها برای انجام مذاکرات، رئیس جمهور محترم، در شبی که آمریکا از برجام خارج شد فرمودند: «امشب شاهد یک #تجربه مهم تاریخی بودیم، امشب به همان سخنی رسیدیم که از چهل سال پیش آن را تکرار میکردیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبندی دارد و آمریکا کشوری بوده که هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.»
این اظهارات به این معنی است که چیز هایی که گفته شد را امشب تجربه کردیم. در حالی که قبلا بارها تجربه شده بود و برای تجربه دوباره باید متحمل هزینه شد.
#تجربه_دیگر:
✍ رهبر معظم در سال ۱۳۹۲ در جریان مذاکرات فرمودند:«یک تجربهای در اختیار ملّت ایران است - که حالا من مختصراً عرض خواهم کرد - این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد؛ مثل #تجربه ای که در سال ۸۲ و ۸۳ در زمینهی تعلیق غنیسازی انجام گرفت، که آنوقت تعلیق غنیسازی را در مذاکرات با همین اروپاییها، جمهوری اسلامی برای یک مدّتی پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لکن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنیسازی، امید همکاری از طرف شرکای غربی مطلقاً وجود ندارد.»
وظیفه ما چست؟
✍ امام خمینی(ره) فرمودند حوزه علمیه یعنی طلبه ها وظیفه دارند که بین مردم روشنگری کنند. مردم برای انتخاب مسئولین تصمیم میگیرند و ما وظیفه داریم که آنها را بیدار کنیم تا انتخابی درست صورت گیرد. اگر کاهلی کردیم باید جواب سرمایه های از دست رفته را بدهیم.
«مرگ بر آمریکا» شعاری است که روز به روز ایمانمان به آن بیشتر میشود اما باید یک بیداری بین مردم صورت گیرد تا افرادی انتخاب شوند که به این شعار ایمان بیشتری دارند نه در حالی که وضعیت اقتصادی نامناسب است، به دنبال کسب تجربه باشند.
#تجربه_دیگر نشان میدهد باید به سرمایه های داخلی خود رو بیاوریم و به سمت خود کفایی پیش برویم. این نشان میدهد وظیفه ما تبیین و روشنگری دیگری است تا مردم در تصمیمات آتی خود فردی را انتخاب کنند که ایمان بیشتری به سرمایه های داخلی دارد.
#طلبه_سیاسی
#تجربه_بدعهدی
خانه طلاب جوان
@khanetolab
امام خمینی(ره): اگر در حوزه ها به وظايف خود عمل نكنيد...
حوزه و تهذیب نفس در کلام روح خدا:
📣 « اين اصطلاحات خشك اگر بدون تقوى و تهذيب نفس باشد، هر چه بيشتر در ذهن انباشته گردد، كبر و نخوت در دايره نفس بيشتر توسعه میيابد. و عالم تيره بختى كه باد نخوت بر او چيره شده نمیتواند خود و جامعه را اصلاح نمايد - تا فرصت از دست نرفته، تا دشمن بر همه شئون دينى و علمى شما دست نيافته، فكرى كنيد؛ بيدار شويد؛ به پا خيزيد. در مرحله اول، در مقام تهذيب و تزكيه نفس و اصلاح خود برآييد.»
تا پايان عمر در مقدمه نمانيد ...
📣 «اين اصطلاحات اگر براى غير خدا باشد، وزر و وبال است. ...اين اصطلاحات خشك اگر بدون تقوى و تهذيب نفس باشد، هر چه بيشتر در ذهن انباشته گردد، كبر و نخوت در دايره نفس بيشتر توسعه می يابد. و عالم تيره بختى كه باد نخوت بر او چيره شده نمیتواند خود و جامعه را اصلاح نمايد، و جز زيان براى اسلام و مسلمين نتيجه اى به بار نمی آورد؛ و پس از سالها تحصيل علوم و صرف وجوه شرعى، برخوردارى از حقوق و مزاياى اسلامى، سدّ راه پيشرفت اسلام و مسلمين میگردد و ملتها را گمراه و منحرف میسازد؛ و ثمره اين درسها و بحثها و بودن در حوزه ها اين مىشود كه نگذارد اسلام معرفى گردد، حقيقت قرآن به دنيا عرضه شود؛ بلكه وجود او ممكن است مانع معرفت جامعه نسبت به اسلام و روحانيت گردد.
...تحصيل اين علوم در واقع مقدمه تهذيب نفس و تحصيل فضايل، آداب و معارف الهيه، میباشد؛ تا پايان عمر در#مقدمه نمانيد كه نتيجه را رها سازيد. شما به منظور هدفى عالى و مقدس، كه عبارت از خداشناسى و تهذيب نفس میباشد، اين علوم را فرا میگيريد، و بايد درصدد به دست آوردن ثمره و نتيجه كار خود باشيد؛ براى رسيدن به مقصود اصلى و اساسى خود جديّت كنيد.»
اگر در حوزه ها به وظايف خود عمل نكنيد...
📣 «شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزه ها به وظايف خود عمل نكنيد و درصدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فراگرفتن چند اصطلاح بوده، مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضرّ خواهيد بود؛ ممكن است العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كبائر میباشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. »
وقتى عمامه كمى بزرگ شد و ريش بلند گرديد...
📣 «خيلى از چيزهاست كه انسان را بيچاره كرده، از تهذيب و تحصيل باز میدارد. يكى از آنها، براى بعضى، همين ريش و عمامه است! وقتى عمامه كمى بزرگ شد و ريش بلند گرديد، اگر مهذب نباشد، از تحصيل باز میماند؛ مقيد میگردد؛ مشكل است بتواند نفس اماره را زير پا گذارد و پاى درس كسى حاضر شود. ...خدا نكند پيش از كسب ملكات فاضله و تقويت قواى روحانى، ريش انسان كمى سفيد و عمامه بزرگ گردد، كه از استفاده هاى علمى و معنوى و از تمام بركات باز میماند. تا ريش سفيد نشده كارى كنيد؛ تا مورد توجه مردم قرار نگرفته ايد، فكرى به حال خود نماييد. خدا نكند انسان پيش از آنكه خود را بسازد، جامعه به او روى آورد و در ميان مردم نفوذ و شخصيتى پيدا كند كه خود را میبازد؛ خود را گم میكند. قبل از آنكه عنان اختيار از كف شما ربوده شود، خود را بسازيد و اصلاح كنيد.»
#معنویت_انقلابی
#جامعیت
#حجاب_علمی
خانه طلاب جوان
@khanetolab
دوره معرفتی #اسلام_ناب
آشنایی با #منظومه_معارف_انقلاب_اسلامی
(مکتب امام خمینی و منظومه فکری رهبری)
26 تیر الی 10 مرداد ماه
اردوگاه آبعلی تهران؛
مهلت ثبت نام طلاب: تا 15 خرداد ماه
ثبت نام در: EslameNaab.ir
جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال @eslamnab_tollab مراجعه کرده، و یا با شناسه @islamenab_admin ارتباط برقرار نمایید.
🔴مشکل بزرگ مراجع این بود که قدرت خودشان را نمی دانستند🔴
💠 نقشِ ایشان[امام خمینی] در برانگیختن اول ماجرا، که علما همه برانگیخته شدند یک نقش فوق العاده حیاتی بود.
⭕️ لازم است اینجا اشاره کنم به نقش ایشان در #برانگیختن_مراجع_قم. مراجع قم اولا #باورشان_نمی_آمد که این #خطر وجود دارد، ثانیا فکر نمی کردند که می شود #حرکت کرد و #جایز است حرکت. امام دو کار را بر عهده گرفت؛ اولا #تفهیم این معنا که این یک #خطر است واقعا. واقعا کار مشکلی بود تفهیم این معنا به آن آقایان بزرگی که فقیه و عالم و بزرگوار بودند، اما از #مسائل_سیاسی هیچ اطلاعی نداشتند و شمّ سیاسی نداشتند و شاید بعضی شان خیلی هم علاقه مند نبودند که به این مسائل وارد بشوند.
ثانیا به اینها می فهماند که #قدرت دارند. #مشکل_بزرگ_مراجع این بود که قدرت خودشان را نمی دانستند. شاید من بتوانم بگویم که مرحوم #آیت_الله_بروجردی قدرت خودش را کشف نکرده بود، نمی دانست که اگر یک اشاره بکند، مردم چه خواهند کرد. حُسن بزرگ امام و یکی از هنرهای بزرگ امام، #کشف_قدرت_روحانیت_و_مرجعیت است.
📕عبد صالح خدا/نشر صهبا/ص۴۸
#امام_خامنه_ای
#شخصیت_امام_خمینی
#برانگیختگی_مراجع
#کشف_قدرت_روحانیت
به نقل از کانال حوزه و تمدن سازی🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/howzah114
دیپلماسی خالی از پشتوانه معرفتی
✍ متاسفانه برخی معتقدند که اندیشه های عرفانی را نمیتوان در صحنه عمل پیاده کرد و یا اگر هم این اعتقاد را نداشته باشند در فکر پیاده کردن این اندیشه ها نیستند. در این نگاه روابط دیپلماسی کشور اسلامی با کشور های دیگر تفاوت نمیکند و کسانی که این دیدگاه را دارند به اسم «واقع بینی» از پشتوانه های معرفتی خود دست میکشند و این امر یک دید سکولار به پشتوانه های عمیق معرفتی است. اما بنابر اندیشه امام خمینی(ره) چیزی که دقیقا حوزه متکفل آن باید باشد، پیاده کردن همین معارف عمیق است.
📣 در همین خصوص در مصاحبه ای استاد معظم حجةالاسلام و المسلمین یزدان پناه فرمودند:
«به نظرم مهمترین کاری که حضرت امام کرد این بود که آنچه در ساحت تحقیق عرفان و حکمت یافت عملاً در کار ایشان به بروزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تمدنی تبدیل شد... مثلاً اینکه حضرت امام آمریکا را خیلی کوچک دید. علیرغم اینهمه جلال و جبروت ظاهری که چشم خیلیها را پرکرده، باور ایشان این است که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. همان بیان امیرالمؤمنین که عظم الخالق فی انفسهم و صغر ما دونه فی اعینهم. اندیشه این است که خدا وقتی بزرگ میشود جای برای دیگری نیست. چنین خدایی که ایشان مطرح میکند، قدرت مطلقه دارد یا ندارد؟ با وجود قدرت مطلقه تمام این قدرتهای بینالمللی، امثال اینها استکبار جهانی با آن دمودستگاهش میشود قدرت پوشالی.
نوع نگاه ایشان به استکبار جهانی و ابرقدرتها یک نگاه تحقیرآمیز است که کاملاً مبتنی بر مبانی معرفتی ایشان است لذا کلامی که ایشان مثلاً در مورد آمریکا میگویند اینطور نیست که کاری به آن اندیشههای بنیادین نداشته باشد.
از سوی دیگر در مقابل پیروزیهایی که پیدا میشود، حضرت امام چکار میکرد. میرفت از آن پایگاه شروع میکرد که نباید غرور شما را بگیرد. «برادران محترم، نور چشمان عزیز مبادا آفتهای پیروزی که در رأس آنها غرور است، خدای ناخواسته شمارا به دام بی اندازد، از صاحب اصلی نصر که خداوند قادر است اغفالتان نماید که این حیلهای است شیطانی » میبینید که این اندیشه عرفانی حاضر است لذا به نظرم جفا میکنند بعضیها که میگویند حضرت امام اصلاً چیزی به اسم عرفان نظری در عمل اجتماعیاش حاضر نیست.»
📣 سخن امام(ره) در خصوص سیر الی الله معصومین:
امام خمینی(ره) در همین فضا سیر الی الله را هم معنا میکنند: «سیر الی الله لازم نیست انسان گوشهای بنشیند بگوید من سیر الی الله میکنم. سیر الی الله همانطوری که سیره انبیا و خصوصاً پیامبر اسلام و کسانی که مربوط به او بودند درعینحالی که در جنگ وارد میشدند، کشته میشدند، کشته میدادند، حکومت داشتند، همهچیز داشتند، همهاش سیر الی الله بود. جنگش میشود سیر الی الله، حکومتش میشود، آنطور نبود که آن روزی که حضرت امیر مشغول جنگ بودند، سیر الی الله نباشد، آن روزی که مشغول نماز است، باشد، خیر هر دو سیر الی الله است، لهذا پیامبر فرمود ضربه علی یوم خندق افضل من عباده ثقلین این برای این است که سیر الی الله است »
📣 توصیه استاد یزدان پناه به طلاب:
«طلبههایی که میخواهند کار حضرت امام را امتداد دهند به نظرم هم عرفان نظری بخوانند، هم فلسفه، آنها که قرار است کارهای جدیتر کنند عرفان و فلسفه و فقه و اصول باید کنار هم چیده شود. حقیقت مطلب این است که بعضی بحثهای تمدنی هم بعد فقهی دارند و هم بعد معرفتی.»
#اقامه_دین
#عرفان
#مکتب_امام
#عبادت_سیاسی
#استاد_یزدان_پناه
🗞 مصاحبه از نشریه #عهد_44
متن کامل مصاحبه با استاد یزدان پناه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9643
@khanetolab
رفیق مایه دار
من بودم و شهریه طلبگی. قصد ازدواج داشتم ولی پدرم به خاطر شرایط مالی مخالف بود.
گفتم: نگران نباش باباجون یه رفیق صمیمی مایه دار دارم گفته حالا که طلبه شدی اصلا غصه پول نخور. فکرشم نکن. خودم کمکت می کنم.
خوشحال شد و پرسید: کدوم دوستت؟
گفتم: خدا!
گفت: شوخیت گرفته؟
گفتم: نه! یعنی شما خدا رو به اندازه یه رفیق صمیمی مایه دار هم قبول ندارین؟
رسول خدا(ص) فرمودند: «من طلب العلم تکفلّ الله له رزقه؛ هر کس دنبال طلب علم برود، خدا رزق او را به عهده میگیرد.»
خانه طلاب جوان
@khanetolab
‼️تبیین «حکومت» در فقه حکومتی
بخشی از سخنان #استاد_میرباقری در یکی از جلسات «فقه حکومتی»:
📣 در مبانی فلسفه فقهی هنگامیکه از «فقه حکومتی» بحث می کنیم، هم می بایست موضوع محوری فقه - که احکام و فرمان الهی است - را مورد دقت قرار داد و هم «حکومت» را تحلیل کنیم. اینکه «حکومت» چیست؟ در تنقیح مبانی فقه حکومتی نقش بسزایی دارد. اول باید مشخص کرد که «حکومت» چیست تا بگوییم «فقه» آن چیست.
📣 در توصیف حکومت، تلقی ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد؛ آیا حکومت یک ساختار اعتباری و قرارداد اجتماعی است که مسئولیت آن اجرای قانون است؟ طبق این دیدگاه مأموریت کلان حکومت، از قبیل ایجاد نظم و امنیت اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج است. سپس برای این مأموریت ها، یک سلسله قوانین متناسب طراحی می کند. بنابراین حکومت، یک ساختار اعتباری قدرت است.در یک برهه تاریخی، حکومت، بسیط و ساده بود و نیازی به ایجاد نظام های پیچیده نداشت و با یک سلسله قوانین ساده به ایجاد نظم و رفاه عمومی می پرداخت. اما به تدریج ساختار حکومت ها پیچیده تر شد و مأموریت آنها نیز توسعه یافت و به «ساختارهای واقعی اجتماعی» همچون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و فرهنگی مبدل گشت.
در یک تلقی کامل تر، حکومت فراتر از ساختارهای اجتماعی است، بلکه «جریان ولایت و سرپرستی» است. در اینصورت حکومت، بستر جریان اراده ها است؛ یعنی اراده های اجتماعی در حیات جامعه جاری می شود. طبق نگاه سوم، حکومت، تابعی از ولایت تکوینی ائمه معصومین (ع) است.
📣 در حوزه اختیار و اراده انسان که حوزه تکلیف است انسان مجبور به پذیرش الوهیت نیست. اینجاست که دو ولایت پیدا می شود: اگر اراده انسان، تسلیم ولایت الهی شد؛ «اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» و اگر اعراض کند «وَ الَّذینَ کفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات »(بقره/257) ولایت خداوند از طریق ولایت اولیای معصوم در عالم جاری می شود؛ در حیات اجتماعی و حتی حیات باطنی، ولایت امام طریق جریان ولایت الله است. حضرات معصومین (ع) دارای ولایت تکوینی می باشند و مظاهر اسماء الهی هستند و این اسماء حسنای خدای متعال در عالم جریان پیدا می کند و عالم از این طریق اداره می شود. حضرات معصومین (ع) از همین طریق در عالم تصرف می کنند و همین تصرف، مبداء تکامل و اصلاح عالم خواهد بود. یعنی تکامل عالم با جریان اراده خلفای الهی واقع می شود و اراده آنها محور تکامل عالم است. دیگر موجودات عالم نیز به میزانی که به آنها تولی پیدا کنند، تکامل خواهند یافت. امتداد این ولایت تکوینی در جامعه، به نظام ولایت اجتماعی می انجامد؛ یعنی در مقیاس جامعه نیز اراده ها هماهنگ شده و موجب انسجام «روحی، ذهنی و رفتاری» افراد جامعه می شود.
جامعه اگر متولی به معصوم(ع) گردد، متناسب با سطح تولی، اراده او در روح و ذهن و رفتار جمعیِ جامعه جاری می شود و امام(ع) از این طریق جامعه را سرپرستی می کند.
#فقه_حکومتی
#قدرت_مقدس
#حکومت_اسلامی
#استاد_میرباقری
🌐برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری
خانه طلاب جوان
@khanetolab
📜 درس خواندن استعماري
🎙گفت و گو با آيت الله محي الدين حائري شيرازي پيرامون زيّ طلبگي
🗒 یکی از ریشههای اصلی این مسئله (رفتار های خلاف زی طلبگی) به بحث استعمار بازمیگردد. استعمار ما را زنجیر کرده است به زنجیرهایی که با چشم دیده نمیشود.ما درس خواندن استعماری و درس خواندن غیر استعماری داریم.
🗒 طلبه با عمامه موتورسیکلت سوار میشود و کلاه ایمنی ندارد. مردم اعتراض میکنند که چرا موتورسیکلت او را متوقف نمیکنید؟ عمامه که کلاه ایمنی نیست. شما موتورسیکلت من که با آن نان میخورم را متوقف کردید اما موتورسیکلت طلبه را توقیف نکردید! ببینید اینگونه است که مردم ما به این انقلاب بدبین میشوند.
🗒 شما برگردید روی این مسئله کار کنید که لایههای اکراه به انحراف را در مردم ما ببینید. این اکراهها ریشه استعماری دارد. شما فکر میکنید مردم با اختیار دارند این کارها را میکنند؟ نه! اکراههای نامرئی در کار است.
مگر قرآن به ما نگفته است که ساحرها اول آمدند گفتند اگر ما پیروز شویم اجرتی هم در کار هست؟ آدم مختار اینگونه حرف میزند. چطور شد وقتی به سجده افتادند و تهدید به مرگ شدند، اینها گفتند که ما طمع داریم که خدا ما را بیامرزد و این سحری بود که تو ما را به آن مجبور میکردی. حالا میفهمند که مجبور بودند. چطور از کاری که با اختیار انجام دادند به اکراه و اجبار تعبیر میکنند؟ به اکراههای غیبی توجه کنید. امام زمان علیهالسلام که قیام میکند، آیا برای اینکه مردم را مجبور به اسلام کند، قیام میکند؟ امام عصر (عج) با این کار می خواهد فضای لااکراهی به وجود بیاید.
🗒 شما فکر میکنید اگر طلبه محل درآمد دیگری داشته باشد، حسن است یا عیب؟ میدانید طلبههای امام صادق (ع) همهشان شغل داشتند. هیچکدام شغلشان طلبگی نبوده است. محل درآمدشان از تعلیم و تربیت جدا بوده است و همهشان قربة الی الله درس میخواندند و تدریس میکردند و کار میکردند و محل زندگیشان یا از کاسبی بوده است یا از تجارت بوده است یا مثلاً زراعت بوده یا صنعت. الآن شما یکی از مشکلاتتان همین است. اگر پول زیادی به شما بدهند، طلبه دولتی میشوید و اگر ندهند که اسلامتان متلاشی میشود. چکار باید کنیم؟
🗒 همیشه در مسائل دنبال سیستم بگردید. این سیستمها عاشق بار نمیآورد. شما میگویید حضور غیاب اجباری است. طلبه از ترس حضوروغیاب سر کلاس میرود یا با عشق میرود؟ نتیجه این سیستم هم میشود مدرکگرایی. بیایید روی سیستمها فکر کنید. با سیستمهای استعماری مقابله کنید. ما یک مورد داریم، و یک سیستم. سیستم یعنی جریان. غیر سیستم یعنی مورد. به مورد سر خودتان را گرم نکنید. فرض کنیم که مورد را اصلاح کردید. اما سیستم همچنان خراب است. برخورد با طلبهای که ماشین گرانقیمت سوار میشود برخورد با مورد است.
#تحصیل_منزوی
🗞نشریه عهد، شماره 52
متن کامل را در ذیل بخوانید 👇
http://www.khanetolab.ir/content/9639
خانه طلاب جوان
@khanetolab
✴️ اهمیت دوره اسلام ناب چیست ؟
اهمیت دوره اسلام ناب در ارائه محتوایی خاص به صورت مشاهده اسلام در قالب یک تصویر یکپارچه است. با این نگاه یک تصویر هوایی و جامع با دریافت اهمیت ارکان و عناصر همه اسلام یا قرائت امامین انقلاب اسلامی پرداخته خواهد شد. در واقع در این اردو با محوریت قرار دادن اندیشه رهبران انقلاب اسلامی سعی در ارائه اسلامی یکپارچه از نگاه آن ها هستیم.
❎تفاوت دوره اسلام ناب با سایر دوره ها در چیست؟
اولین ویژگی خاص این اردو بحث تخصصی بر نظام اندیشه رهبران انقلاب اسلامی است که ذیل هر کدام از عنواین درسی گروهی از طلاب که قالبا خود از ادوار تشکل های دانشجویی محسوب می شوند مشغول به استخراج و به روز رسانی محتوا هستند.
مزیت دیگر اردو حاکم بودن رویکرد تشکیلاتی در طی اردو است. این رویکرد خود را از زمان ثبت نام و پذیرش تا تخصیص اساتید و سایر ابعاد اردو نشان می دهد. در این اردو اولویت با آنهاییست که در قالب تشکیلاتی، اردو را برای خود تعریف می کنند.
❌مهمترین عناوینی که در دوره اسلام ناب بحث می شود چیست ؟
نظام معرفتی اندیشه ای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب برگرفته شده از کتاب های مصباح الهدایه، چهل حدیث و بخش هایی از طرح کلی اندیشه اسلامی است. در این بخش با بیان نظامی فکری و عقبه اندیشه ای امامین انقلاب سعی در فهم جهان بینی مورد نظر ایشان است.
در بخش بعدی اصول حاکم بر فکر و زندگی برآمده از جهانبینی تبیین می شود. در این بخش سعی میشود همه عناصر و ارکان تشکیل دهنده اطراف انسانی به صورتی تصویری یکپارچه ارائه گردد و روابط بین آن ها تبیین گردد. این اصول مانند مردم سالاری، عدالت اجتماعی، ایمان تعهد آور و … می باشد. منابع این بخش محتوا از کتب صحیفه نور و بخش های دیگری از طرح کلی می باشد.
در ادامه با مراجعه به منابع وحیانی شامل قرآن و حدیث سعی در غور در آیات و بازخوانی همان اصول از این منابع می باشد. در این بخش شیوه های انس با قرآن و حدیث نیز برای دانشجویان بیان خواهد شد. در این شیوه سعی می شود از الگو تفسیری مقام معظم رهبری در استخراج پیام از آیات استفاده شود.
همچنین با مرور تاریخی جریان حق و باطل عملکرد تاریخی جریان حق به بحث و گفت و گو گذاشته می شود و با نگاهی عمیق تر به کنشگری های اجتماعی انسان ۲۵۰ ساله و در ادامه کنش های مشابه فقها بعد از زمان غیبت می پردازیم. در این بخش همچنین به سیره رهبران نیز به صورت مجزا پرداخته خواهد شد.
در نهایت با توجه به اصول استخراج شده از جهان بینی ، اقدام به معرفی عرصه های مورد نیاز انقلاب اسلامی نموده و اصول حاکم را این عرصه ها دنبال می کند. در این بخش به دنبال گره زدن مسائل امروز جامعه با مباحث عمیق تر فکری و مکتبی و یافتن پاسخ از میان آن ها هستیم.
⭕️مخاطبان دوره اسلام ناب چه کسانی هستند ؟
همانطور که از نام اردو پیدا است این اردو علاوه بر جنبه های معرفتی محتوایی بر جنبه های تشکیلاتی نیز تاکید دارد. یکی از نمودهای رویکرد تشکیلاتی در نوع مواجهه با مخاطب است. در این اردو واحد شمارنده مخاطبین اردو به جای فرد تشکیلات است. بدین معنا که مطلوبیت ما تعداد مخاطبین خود را تعداد تشکل هایی که خود را در فضای اردو تعریف کرده اند می دانیم. با این نگاه واحد های تشکیلاتی دانشگاه ها مخاطبین اسلام ناب خواهند بود.
این دوره به صورت همزمان شامل:
۱- دوره های عمومی برادران و خواهران دانشجویی با اولویت ورودی های جدید
۲- دوره تکمیلی برادران مخصوص آنهایی که در دو دوره گذشته شرکت داشته اند
۳- دوره تشکیلاتی برادران و خواهران که این اردو را به عنوان محفل تشکیلاتی خود انتخاب نموده اند.
۴- دوره اول طلاب با محوریت طلاب برگزیده تهران و قم از پایه های ۲ تا ۵
۵- دوره آزمایشی اسلام ناب بین الملل با مخاطب دانشجویان خارجی
💢دوره اسلام ناب تحت نظارت چه کسانی برگزار می شود ؟
دوره تحت نظارت حوزه علمیه/عملیه نهضت و با حمایت سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار می شود .
📢مهمترین اساتید اسلام ناب دوره چه کسانی هستند؟
حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان، حجت الاسلام و المسلمین قمی، حجت الاسلام و المسلمین جلالی، حجت الاسلام و المسلمین مهدیان، حجت الاسلام و المسلیمن رهدار، حجت الاسلام و المسلمین عرب، حجت الاسلام و الـمسلیمن تجریشی، دکتر رحیم پور ازغدی، وحید جلیلی و …
◾️دوره اسلام ناب چه زمانی برگزار می شود ؟
برای دوره های عمومی برادران و خواهران دانشجویی و دوره طلاب از ۲۶ تیرماه الی ۱۰ مرداد و برای دوره های تشکیلاتی به صورت توافقی با تشکل مورد نظر با تعداد روز های کمتر در همین بازه و دوره تکمیلی نیز یک هفته از این بازه برگزار می شود.
🔶زمان ثبت نام از کی شروع می شود و تا کی ادامه دارد ؟نحوه ثبت نام چگونه است ؟
زمان ثبت نام اردو از ۱۵ اردیبهشت الی ۳۰ اردیبشهت می باشد و نحوه ثبت نام آن فقط از طریق سایت eslamenaab.ir میسر می باشد.
خانه طلاب جوان
✴️ اهمیت دوره اسلام ناب چیست ؟ اهمیت دوره اسلام ناب در ارائه محتوایی خاص به صورت مشاهده اسلام در قال
جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال زیر مراجعه کنید:
@eslamnab_tollab
آقای طلبه! شما موظفی برای ترویج دین، هنر بلد باشی
📣 باز شناسی نسبت حوزه و هنر در گفتگو با حجة الاسلام و المسلمین نواب ، مدیر مدرسه اسلامی هنر
⁉️یک ابهامی وجود دارد. بخشی از بزرگان ما و یا بدنه حوزه این تلقّی را دارند که اگر حوزه بخواهد درباره هنر حرفی بزند، در این باب است که چرا در فیلمها حجاب رعایت نمیشود یا چرا موسيقيها این گونه است و ... . لذا وقتی حضرت آقا می گویند که من جای خالی حوزه را در عرصه هنر می بینم و حوزه نباید فقط به حضور واعظها در صداوسیما اکتفا کند، این سؤال پیش می آید که مگر ما حوزويان قرار است چه کار بکنیم؟ خب یک عدّه هنرمندِ متعهدِ مذهبی که دارند کار می کنند. سؤال این است: علت تأکیدات رهبری برای حضور حوزه علميه در هنر چیست؟ مگر چه خلأي وجود دارد كه جبران آن برعهده حوزه است؟
✅ ما می توانیم یک نقش ممیّزوار در عالَم هنر به حوزه بدهیم که مثلا چرا حجاب در این فیلم رعایت نشده و ... . ولی نتيجه اش همین وضعیتی می شود که در این 30 سال بوده و اتفاقی نیفتاده.
✅ همه میدانند که وظیفه طلبه تبلیغ دین است و امروز هنر، رساترین زبان تبلیغ است. این مطلب برای همه حل شده ولی نمی دانم چرا وقتی وارد صحنه می-شوند، طور دیگری حرف ها عوض می شود.
✅ مي گويند هنر بايد در خدمت دين باشد. هنرمندان هم جواب می دهند مگر هنر ابزار است؟ از طرف دیگر سنّتی ها می گویند که اين، نجس است! خُب تا این تعارض ها حل نشود، نمی توانیم جلو برویم.
✅ اين نکته خیلی جای بررسی دارد که چه شد هنر از حوزه علميه رخت بربست؟ به گونه ای که تا ده سال پیش، حوزه در تعارض با هنر بوده است.
✅ تعارف كه نداريم! به خاطر اصرار خود حضرت آقا، حدود ده سال است كه کمی وضعيت، بهبود پیدا کرده. اگر نظر خاص حضرت آقا نبود، اینطوری نمی شد.
✅ ما در حوزه با هنر قهریم. يك آشتی بين حوزه با هنر باید ایجاد شود. یعنی حوزه باید دريابد که هنر یک زبان رسا و قدرتمند است که ميتواند در خدمت دین باشد و از آن استفاده ببرد.
✅ اگر در این میان، نسلی از طلاب ایجاد شوند که با این پشتوانه ذهنی وارد هنر شوند، خيلي اتفاق ها مي افتد.
✅ مشکل این جاست که در این سی ساله كنار نشستيم و کسی هم که تنها وارد شد، چون يك جریان نبوده، در جریان مقابل حلّ و يا طرد شده است. فضای هنر هم كاملاً یک فضای رقابتی است.
#هنر_اسلامی
#تبلیغ_اثرگذار
#فقه_و_هنر
🗞 خط 4 - بیعت مهر- صفحه 460
متن کامل مصاحبه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9644
خانه طلاب جوان
@khanetolab
May 11
💎 برگهای ماندگار حاج شیخ غلامرضا حسنی
✅ حسنی پدرش را در ۱۴ سالگی از دست میدهد و دو سال بعد از آن به توصیه مادرش یک اسلحه ورندل تهیه میکند تا بتواند از خود و خانوادهاش در برابر رخدادها دفاع کند. این نخستین آشنایی این طلبه جوان با اسلحه است که بعدها هیچگاه از وی جدا نمیشود.
✅ او از سال 1324 علیه حکومت پهلوی مبارزه میکرده است. کریم حنیف، قائم مقام صداوسیمای آذربایجان غربی در این زمینه میگوید: «قبل از انقلاب با تعدادی حزباللهی در ارومیه گروهی تشکیل میدهد و از سال 57 رسما گروه مسلح مبارزین ژنرال حسنی در ارومیه و در استان شکل گرفت و من هم به آنها ملحق شدم و در تیمهای دونفره و چهار نفره سازماندهی شدیم. ماموریت این گروهها حمایت از مردم شرکت کننده در تظاهرات در مقابل تعرض عوامل مسلح حکومتی بود. بیشتر این عملیاتها توسط آقای حسنی به عنوان فرمانده ارشد طراحی میشد و مردم به ایشان لقب ژنرال حسنی را داده بودند.»
✅ یکی از کارهای شگفت او در نزدیکی انقلاب آن است که روی منبر به آموزش استفاده از سلاح پرداخته است.
او میگوید: «در این هنگام مردم حیرت زده شده بودند چون تا آن وقت در رویا هم ندیده بودند که آخوندی در بالای منبر و در آن فضای اختناق ستم شاهی با آنان چنین سخن بگوید.»
✅ رشید حسنی پسر بزرگ ملا حسنی است. رشید حسنی به سازمان کمونیستی چریکهای فدائیان خلق گرایش داشت. بنا به روایتی که ملا حسنی نقل میکند، خودش پسرش را به دادگاه انقلاب معرفی میکند. حسنی در خاطراتش میگوید: «وقتی خبر اعدامش را شنیدم، اصلا ناراحت نشدم چون به وظیفه خود عمل کردم.»
✅ «ملا حسنی» از همان روزهای اول انقلاب با حکم امام خمینی (ره) نماینده ایشان در ارومیه شد. براساس این حکم، وظیفه برگزاری نماز جمعهها بر دوش او بود. بعد از رحلت امام خمینی (ره) حکم وی از طرف مقام معطم رهبری، آیتالله خامنهای، تمدید شد. آیتالله حسنی در سالهای متمادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه بار هدف ترور قرار گرفته بود ولی در هر سه مورد ضد انقلاب در رسیدن به هدف خود ناکام مانده بودند. او با 77/9 درصد آرا نماینده دوره نخست مجلس شورای اسلامی بودهاست. همچنین سالهای سال یکی از خطبای معروف در فضای سیاسی کشور بود و خطبههای او بعدا به صورت کتاب منتشر شد و فروش خوبی داشت.
✅ سرانجام در شامگاه دوشنبه 31 اردیبهشت 97 خبر رسید وی دار فانی را وداع گفته است.
#بصیرت_سیاسی
#فقیه_انقلابی
#طلبه_سیاسی
جهت آشنایی بیشتر به آدرس زیر👇مراجعه کنید:
http://www.khanetolab.ir/content/9645
خانه طلاب جوان
@khanetolab
May 11
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_اختصاصی| آیه ای که پیغمبر را پیر کرد
امام خمینی: نبرد خود با ابرقدرتها را ادامه دهید
.
🔗 مشاهده سایر ویدئوها در #آپارات 👇
🌐 http://llink.ir/80hb
✅ @EMAM_COM
⁉️چگونه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؟
شهید علی صیاد شیرازی:
📣 بنده به عنوان مسؤول در قرارگاه کربلا، مرکز عملیات مشترک ارتش و سپاه انقلاب اسلامی و به عنوان یک رزمنده کوچک اسلام، شاهد و ناظر بودم که «خداوند خرمشهر را آزاد کرد» و هیچ دلیل دیگری را قبول نمیکنم.
📣 میخواهم درباره عملیات بیتالمقدس و این که چطور شد که این عملیات 25 شبانه روز انجام گرفت، برایتان بگویم. اگر بخواهم مراحل مختلف و مقدمات آن را برایتان بگویم، حداقل با برآوردی که من دارم و طی شناسایی عملیات 3 یا 4 جلسه دو ساعته میخواهد بدون تنفس هم باشد تا من بتوانم شروع ماوقع را برایتان بازگو کنم. چون این حادثه بهگونهای بر ما حاکم شد و آن طور بر ما تأثیر گذاشته که الحمدا... هنوز ذهنمان اجازه میدهد مطالب را عمدتاً و به ترتیب و توالی خودش بیاوریم ...
#معنویت_انقلابی
فتح خرمشهر به روایت شهید صیاد شیرازی👇
http://www.khanetolab.ir/content/9646
خانه طلاب جوان
@khanetolab
حقیقت تقوا در زندگی حضرت خدیجه (س)
دو رکن اساسی تقوا
✅ در اندیشه ناب اسلامی، تقوا بر دو رکن اساسی بنا شده است. رکن اول جمع آوری قدرت و اهتمام به امور دنیایی و سعی در کسب ارکان قدرت دنیایی است و رکن دیگر خرج کردن و به کارگیری این امور کسب شده در راه اهداف اسلام و پیاده شدن احکام اسلامی. در واقع، در یک کلمه، تقوا به معنای عبور از دنیا است. برای عبور از دنیا ابتدا باید امور دنیایی کسب شده باشد و پس از آن عبور اتفاق بیفتد و این همان #معویت_انقلابی است.
⛔️ حرکت نکردن به سمت دنیا ، به این معنا، نه تنها با اصل تقوا در تضاد است بلکه نوعی روحیه راحت طلبی و کاهل پروری را به دنبال دارد. و آنهایی که تقوا را به معنای قطع ارتباط از امور دنیایی معنا میکنند ،به ایجاد و افزایش نوعی روحیه تنبلی در افراد دامن میزنند و این خود سبب تقویت هوای نفس انسان است. این قطع ارتباط با امور دنیوی نشانه بارز #معنویت_متحجر است.
کلام مقام معظم رهبری در توصیف حضرت خدیجه(س)
📣 «اوّلاً خودِ این نفْس ایمان آوردن به پیغمبر یک امتیاز بزرگ است، یک ارزش بسیار بالایى است؛ عبور کردن و صرفنظر کردن از عقایدى که انسان سالهاى متمادى با آنها زندگى کرده آسان نیست، براى ما پیش نیامده یک چنین چیزى تا بفهمیم چقدر مشکل و مهم است. ایشان با آن فطرت پاک، صدق قضیّه را، حقّانیّت قضیّه را بلافاصله فهمید.»
📣 «خب قرآن دربارهى کسانى که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق میکنند [میگوید] «یستَوى مِنکُم مَن اَنفَقَ مِن قَبلِ الفَتحِ وَ قاتَل»؛ این «قَبلِ الفَتح»، قبل از فتح مدینه است؛ یعنى قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است.»
📣 «[ایشان] همهى ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد، و تأثیر این کار را کسانى مىدانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمکهاى مالى را به مبارزین تجربه کردند. که اگر کمکهاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفهى عمدهاى به وجود مىآمد. بعد هم با رسول خدا و همهى مسلمین به شعب ابىطالب تبعید شدند و چند سال، دو- سه سال زندگى دشوار و طاقتفرسا را در آنجا تحمل کرد و در همان شعب ابىطالب هم دعوت حق را لبیک گفت.»
سخن استاد
📢 به قول استادمان تقوا همانند نگه داری یک سینی چای میباشد. بعضی برای اینکه این سینی چای را صحیح و سالم نگه دارند -بدون اینکه ذره ای از آن بریزد- اصلا دست به آن نمی زنند در نتیجه چای اصلا قابل استفاده نیست و در واقع کاری نکرده اند. اما بعضی دیگر که به فکر مصرف درست و ارائه آنها هستند، طرحی میریزند که این سینی چای را در حال حمل و پذیرایی صحیح و سالم نگه دارند. در این صورت به غایت آن هدف که استفاده از این چای هاست ، هم توجه کرده اند.
#اسلام_ناب
#حقیقت_تقوا
#عبور_از_دنیا
#معنویت_انقلابی
#معنویت_متحجر
#حضرت_خدیجه_س
خانه طلاب جوان
@khanetolab
مردم سالاری دینی در عرفان نظری (قسمت اول)
🎤 گفتگو با استاد امینی نژاد ، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی
📣 امام رحمة الله علیه ریشه انقلاب را انقلاب درونی میدانند و میفرمایند تا وقتی این انقلاب درونی باشد، ارزش ها پابرجایند.
برای تحول درونی هم چند محور برمیشمرند:
تحول از خوف به شجاعت ، از یأس به اطمینان و امید ، از توجه خود به توجه به خدا و از تفرقه به اجتماع.
📣 ایشان میفرمایند از خود گذشتن و به خدا پیوشتن رمز پیروزی است. این بیان دارد به جوهره کار امام اشاره میکند ، چه در مقیاس فردی و چه در مقیاس اجتماعی.
من اینگونه برداشت میکنم که امام (ره) ریشه همه پیشرفتها را در استقلال طلبی جستجو میکند و در مقابل این روحیه استقلال خواهی و استقلال طلبی که درقالب ظلم ستیزی و شهادت طلبی مجسم میشود ، روحیه وابستگی را امّ المفاسد میداند.
📣 به لحاظ فردی ما مسأله ای به نام اعتماد به نفس داریم که در فضای عمومی و اجتماعی به ظلم ستیزی ، عزت خواهی ملی و استقلال ترجمه میشود، و همین اساس کار است. و حضرت امام (ره) مقیاس پیشرفت ملت ها و اجتماعات را همین روحیه میداند.
ایشان معتقد است تمام تحولات اجتماعی به تحول فردی برمیگردد یعنی تحولات اجتماعی از تحول فردی شروع میشود و منطقی که حضرت امام (ره) در این جریان مشاهده میکند همان سنت الهی قرآنی است: «ان اللهَ لایُغیرُ ما بِقومٍ حتّی یُغیروا ما بِاَنفُسِهِم»
وقتی تحولات فردی شکل بگیرد اجتماع بستر لازم را در برای تحول در حوزه ملت پیدا میکند و ملت آماده تحول خواهد شد.
📣 ایشان روند را در ایران و به لحاظ مردم ایران به شکل یک معجزه تلقی میکند. یعنی دائما پافشاری میکند که این یک امر عادی نبوده است. امر الهی و عنایت غیبی خاص بوده است.
شما میتوانید سرّش را در کلمات حضرت امام (ره) پیدا کنید، ایشان احساس میکند که اینجا یک سنت دیگر در حال رخ دادن است.
#انقلاب_درونی
#عرفان
#مردم_سالاری
#مکتب_امام
#سنت_الهی
#استاد_امینی_نژاد
🗞 مصاحبه از نشریه #خط_14و15 ص46
متن کامل مصاحبه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9647
خانه طلاب جوان
@khanetolab
💎 علم نورانی و علم ظلمانی
🎤 سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع طلاب مدرسه فیضیه و مبلغان
📣 شما آقایان، که در راه اسلام و علم قدم برمیدارید و متلبس به لباس اسلام و لباس انبیا شدهاید و متلبس به لباس روحانیت شدهاید، گمان نکنید که درس خواندن بدون اینکه #قرائت_به_اسم_رب باشد برایتان فایده دارد. گاهی ضرر دارد. گاهی علم غرور میآورد. گاهی علم انسان را پرت میکند از «#صراط_مستقیم».
📣 اینهایی که دینساز بودند اکثراً اهل علم بودند. اینهایی که دعوت بر خلاف واقع کردند اکثراً از اهل علم هستند. چون علم #قرائت_به_اسم_رب نبوده است. انحراف داشته است از اول. این راه انحرافی هر چه پیش رفت، بیشتر انحراف حاصل میشود؛ دورتر میشود از انسانیت. چه بسا یک نفر آدم فیلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز میداند، انبار معلومات است، لکن چون #قرائت_به_اسم_رب نبوده است، از #صراط_مستقیم دورتر شده است. و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر وِزرش زیادتر. هر چه انبار بزرگتر وزر و ظلماتش بیشتر. ظُلُمَاتٌ بَعضُهَا فَوقَ بَعضٍ . گاهی علم ظلمت است؛ نور نیست. آن علمی که شروع بشود به #اسم_رب، آن نور هدایت دارد.
📣 آن علمی که برای این است که یاد بگیرد، آن خوبش این است که میخواهد یاد بگیرد. و الّا میخواهم مَسند بگیرم؛ میخواهم امام جماعت بشوم؛ میخواهم اهل منبر باشم؛ میخواهم مقبول عامه باشم، مقبول مردم باشم. انحراف است. اینها انحرافات است. و همه دقیق! #صراط_مستقیم، به حسب وصفی که شده است، باریکتر از موست. بسیار دقیق است. چه بسا انسان یک عمر در ریا بوده و خودش نفهمیده. یک عمر هر عملی کرده ریا بوده است، و نفهمیده خودش ریاسْت. این قدر دقیق است که خود آدم هم نمیفهمد! موازین دارد برایش. آنهایی که اهل عمل هستند موازین تعیین نکردند که ما بفهمیم که چه هستیم و خودمان را تشخیص بدهیم. در علم انبیا که علم انسانسازی است، موازین دارد اینها. اسلام را به این زودی نمیشود شناخت.
📣 شما حالا آقایان، از قراری که گفتند، بنا دارید که تشریف ببرید در قُرا و قصبات و شهرها برای ترویج، برای هدایت. توجه داشته باشید اگر قدمی بر خلاف موازین، بر خلاف رضای خدا بردارید، یک جرمی است که به این زودی نمیتوانید جبران بکنید. شمایی که به اسم «هدایت» بین مردم میروید. شمایی که برای هدایت میروید شما رسول از طرف اسلام هستید؛ رسولِ رسول خدا هستید. باید بفهمید که در این رسالت چه باید بکنید. این کارهایی که بنا دارید بکنید آیا به #اسم_رب است؟ آیا از اول که شروع میکنید به اینکه هدایت کنید مردم را، اسلام را معرفی کنید به مردم، و لو همین قدر که میدانید، آیا این به #اسم_رب است؟ از اسم خدا شروع میشود؛ یا خدای نخواسته نفسانیت آدم در آن دخالت دارد.
📼 امام خمینی (ره)؛ 07 تیر 1358
#حجاب_علم
#قرائت_به_اسم_رب
#اقرأ_باسم_ربک
#اسم_رب
#صراط_مستقیم
#مکتب_امام
خانه طلاب جوان
➖➖➖➖➖
@khanetolab
📜 شیخ شریعت،صادر کننده فتوای تحریم کالای خارجی
🗒 «شیخ فتحالله شریعت اصفهانی» فرزند ملامحمدجواد معروف به آقا شریعت و شیخ الشریعه، یکی از مراجع بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری است که پس از رحلت میرزا محمد تقی شیرازی، یگانه مرجع جهان تشیع شد.
🗒 «شیخ الشریعه» علاوه بر فضایل علمی، مجتهدی روشن بین و متعهد بود و به سرنوشت سیاسی و اجتماعی جهان اسلام و ترفندهای استعمار وقوف کامل داشت. او به عنوان مبارزه با استیلای استعمار بر بازارهای مسلمانان در 1315 ق فتوای تحریم خود را در خصوص استفاده نکردن از کالاهای فرنگی صادر کرد.
🗒 شریعت اصفهانی همانند مراجع مشروطه خواه نجف، نظام مشروطیت ایران را تایید و از آن حمایت نمود و مردم ایران را به شرکت در انتخابات و حفاظت از آن فراخواند. وی بر ضد استعمارگران ایتالیایی در حمله به لیبی (از متصرفات عثمانی)، حمله متجاوزان روسی به شمال ایران و کشتار آزادیخواهان (1911م)، حمله متفقین به عثمانی(1914)، و حمله نیروهای انگلیسی به عراق و اشغال بصره (1920)، جمعاً هشت فتوای جهاد صادر کرد و در آنها مسلمانان سراسر جهان اسلام را به مقاومت در برابر استعمارگران فراخواند.
🗒 او همچنین اعلامیه ای بر ضد متجاوزان ایتالیایی منتشر کرد و در آن خطاب به همه مسلمانان جهان اهداف عمده استعمار در سرزمینهای اسلامی را بر شمرد:
1- بیگانگان استعمارگر با ملایمت و روش دوستانه، دلهای مردم نادان را جلب کردند.
2- آنها با آوردن ساخته ها و دستاوردهای خود به بازار، مردم مسلمان را در همه امور زندگی، به خود نیازمند کردند.
3- کتاب های ضد دینی خود را در میان مسلمانان به رایگان و یا به بهایی ارزان منتشر کردند.
4- زر و سیم مسلمانان را گرفته، به جای آن کاغذ و اشیاء تجملی و مصرفی به آنان دادند.
5- مسلمانان را به مصرف مواد غیر لازم مانند قند، شکر، چای و بعضاً زیان آور مانند سیگار نیازمند کردند.
6- اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» را به کار برده، بدان وسیله بسیاری از سرزمینهای اسلامی را اشغال کردند.
7- با کسب امتیازات و دادن وامها و انعقاد قراردادهای گوناگون نفوذ خویش را در کشورهای اسلامی می گسترانند.
8- روحانی نمایان خود را به لباس روحانی درآورده، ادعای دانش می کنند. آنها این علما را در ردیف علمای واقعی قلمداد کرده و فسادی را که آن علمای دروغین مرتکب می شوند به حساب بدی مذهب اسلام می گذارند و بدین وسیله مردم را به سرپیچی از اوامر علمای حقیقی اسلام می خوانند.
#فقیه_انقلابی
🗞نشریه عهد، شماره 52
متن کامل را در ذیل بخوانید👇
http://www.khanetolab.ir/content/9638
خانه طلاب جوان
@khanetolab
مردم سالاری دینی در عرفان نظری (قسمت دوم)
🎤 گفتگو با استاد امینی نژاد ، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی
📣 سنت معجزه یعنی سنت جریان اراده خاص الهی در بستر اراده عام الهی ، یعنی سنت جریان اراده روشن الهی در بستر اراده عمومی الهی. چون ارده عمومی الهی برای همه روشن و قابل فهم نیست لکن معجزه به گونه ای است که همه به اعجاز آن میتوانند پی ببرند همه آنچه در نظام هستی جریان دارد بر اساس سنن الهی است، منتهی این سنن الهی در چندین طبقه منظم شده اند. عام ترین وجه سنن الهی همین مجموعه قوانینی است که در سطح اولیه در حال جریان است و تمام علوم بر اساس همین سنت ها پیاده میشود. همه دانش هایی که در جریان هستند ، در واقع اراده عام الهی را میشکافند و جلو میروند. مثلا انواع روابطی که علم اقتصاد به دنبال کشف آن است یا علم سیاست . یا علوم اجتماعی ، یا حتی علوم تجربی و پزشکی.همه اینها به منزله اراده های عمومی پروردگار و سنن جاریه در سطح اول هستند. ولی سنن دیگری هم در طبقات بالاتر وجود دارد.اگر در همان بحث اراده عمومی الهی یک تلاش هایی صورت بگیرد و بستر هایی فراهم شود ، به یک مقطعی خواهیم رسید که محل جریان اراده خاص پروردگار است. یعنی یک سنت ویژه تر آنجا بروز میکند.و معجزه شکل میگیرد.
📣 این که ما میگوییم خرق عادت ، نسبت به این طبقه خرق عادت محسوب میشود. ولی خود این معجزه هم ذیل قوانین وتحت انظباط است.شاید بتوان قواعد این ها را هم استخراج کرد. مثلا مریضی که به لحاظ متعارف و عادی خوب نمیشود با دعای یک ولی خدا خوب میشود. این ، جریان سنت طبقه حاکم است بر سنت عمومی که در حال جریان است.
📣 ریشه این اعجاز و سنت حاکم بر سنن عمومی را قابلیت خود مردم ایجاد میکند. منتهی نکته اینجاست که مردم اگر مطابق این نظام ویژه متحول شوند و یک گام به سمت خدا بردارند ، خداوند متعال به لحاظ سنن برتر اقبال شدیدی به آنها خواهد کرد و این همان حقیقت اعجاز ، کرامت یا امر خارق عادت است. پس امام (ره) معتقد است یک چنین تحولی در مردم ایران به وجود آمده است که ریشه اش برمیگردد به ظلم ستیزی و در مقابل ظلم ایستادن که جوهره حقیقی آن، همان روح استقلال خواهی یک ملت است. این روحیه مقاومت چنین ثمرات شگفت انگیز و اعجاز گونه ای را به دنبال دارد.
📣 در مرتبه بعد امام (ره) مرتب متذکر میشوند که مردم باید این مدل را حفظ کنند، وآیه شریفه «فاستقم کما امرت» را مطرح میفرمایند. درست است ک همه کارها از حضرت حق است و خودشان هم میفرمایند ، همه امور دست خدا است، لکن درکنار آن ، امام (ره) معتقد است که این اراده ویژه خداوند متعال مرهون خود مردم است ، یعنی یک چیز در خود مردم اتفاق میفتد و این کلید اصلی است.
📣 نقطه اصلی و ثقل تاکید همین تحول است که میفرمایند باید حفظ شود. اگر در کار امام (ره) دقت کنیم میبینیم که ایشان انقلابی گری را محور همه پیشرفتها میداند. انقلابی گری از نظر امام (ره) یعنی در مقابل ظلم ساکت نایستادن. ظلم را به معنای وسیع کلمه بگیرید. امام(ره) ریشه همه پیشرفتها را همین نکته میداند.
#روحیه_مقاومت
#عرفان
#مردم_سالاری
#مکتب_امام
#سنت_الهی
#استاد_امینی_نژاد
🗞 مصاحبه از نشریه #خط_14و15 ص46
متن کامل مصاحبه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9647
خانه طلاب جوان
@khanetolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ تصویری به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)
📢 حضرت آیت الله خامنه ای(دام عزّه): «آنجا که دلهای بزرگ بیتاب میشوند، آنجا که انسانهای بزرگ دستوپا گم میکنند، آنجا که صحنه، از بیقراری میلیونها و میلیونها انسان پُر است، کدام زبان و قلم انسانی است که بتواند نمایشگر و صحنهپرداز گردد؟»
#پیوند_امام_و_امت
@khanetolab