eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
640 دنبال‌کننده
548 عکس
320 ویدیو
98 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨تهذیبی 📢حجت‌الاسلام صفایی حائری: 📃شیرین‌ترین امکانی که به آدم بدهند اینکه ولی از او سراغ بگیرد... 🌺🌺 🌴 @masoumiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨تهذیبی 📢حجت‌الاسلام صفایی حائری: 📃 رنج‌های ما در توقع‌ها و در تعلق‌های ماست... 🌺🌺 🌴 @masoumiyeh
📝 های شما: (سری چهاردهم) 🔵 سال‌ها قبل از آشنایی با حضرت استاد طلبه بودم ولی از وقتی با ایشان و آثارشان آشنا شدم تازه متوجه شدم که راه چیست و هدف کجاست تو این سال‌ها خیلی از دوستانم را با مکتب استاد آشنا کردم و مستمر برای هدیه به دوستان آثار استاد را به فراخور حالشان تقدیم می‌کنم استاد زنده‌اند و هر روز جاودانه‌تر... چون مکتبشان جاودان است ✍🏻 ”علیرضا خوشی خوانساری“ 🔴 من تا ۲۰ سالگیم هیچ شناختی ازشون نداشتم. فقط از کوچیکیم تا ۲۰ سالگی عکس استاد را می‌دیدم که پدرم به کتابخونش زده بود. با وجود این که هیچ شناختی نداشتم، اما عکسشون خیلی خیلی به دلم می نشست. تا ۲۰ سالگیم توفیق نداشتم ببینم کیه. بالاخره از پدرم پرسیدم گفتم ایشون کیه؟ پدرم گفت: این کیه؟ ای بابا... ایشون استاد صفاییه. مغز متفکر... گفتم: آثارش چیه؟ گفت: یکیش مشکلات حکومت دینیه... همونو رفتم تهیه کردم و خوندم و باهاش آشنا شدم و این شد نحوه‌ی آشنایی من. و از پدرم تشکر می‌کنم که اون عکس استاد را در کتابخانه‌اش گذاشته بود تا من باهاش آشنا بشم. از قم، متولد ۱۳۷۳ ✍🏻 ”مسعود“ 🟡 قصه من و عین‌صاد از آیه‌های‌سبز شروع شد... ورق به ورقش حکم نوشیدن می‌داشت و مستم می‌کرد چقدر پیامبرگونه از آسمان، آیه حکایت می‌کرد و زردی‌ام را سبز می‌کرد با خواندن تطهیر با جاری قرآنش فهمیدم که تا به حال، هرچه قرآن خوانده‌ام چیزی جز گردش زبان و گذران زمان نبود! از چشمه زلال مطهری و مصباح و صدر و بهشتی نوشیده بودم. خروش مواج شریعتی را شنیده بودم اما صفایی خود خود دریا بود. دریایی که نه حاصل بارش باران بلکه جوشیده در دل کویر بود و تشنگان همواره دویده در پی سراب را آب حیات و نجات نوشاند دریایی که در آن غرق میشدم و هرگز خیال بازگشت به ساحل را نداشتم سالها بعد صوت داودی‌اش هم به گوشم رسید گرچه برای منی که در وادی حیران، سرگردان بودم حکم نهیب را داشت. و اوف بر این چشمان که توفیق دیدارش را نیافت! گاهی از خدا گلایه می‌کنم که چرا انقدر زود، این آیه سبزت را از بندگان پریشانت گرفتی؟ گرچه باید شکور باشیم که هنوز صدایش در گوشمان می‌پیچد و دلمان را می‌برد به همان جا که خودش ساکن است؛ ملکوت اعلی... باشد که این دنیا در روزگار رجعت، دوباره از حضور صفایی مصفی شود ما نیز گرچه در دنیا از جاری معرفتش شفا یافتیم مشتاق شفاعتش در آخرت هم هستیم ✍🏻 ”امیرحسین کریمی“ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 زندگی‌نامه استاد 🔹 مرحوم استاد شیخ على صفایى حائرى معروف به اندیشمندى فرهیخته و نویسنده‌اى توانا و دردآشنا و عارفى سالک، فرزند مرحوم حاج شیخ و نوه‌ى شیخ محمد على صفایى حائرى در شهر مقدس ، در سال ۱۳۳۰ دیده به جهان گشود. در سنّ ۱۳سالگى شروع به تحصیل علوم دینى و حوزوى نمود. دروس سطح را در مدت کوتاهى حدود ۳ سال و خورده‌اى به اتمام رسانید. به نقل از خود استاد، عمده‌ترین و بزرگترین آموزگار ایشان در این قسمت، مرحوم پدرشان بودند که از ایشان بهره‌ها بردند و استفاده‌ها کردند. 🔹 عباس صفایی حائری(پدر مرحوم استاد) در مورد ایشان چنین مى‌گفت:« هر چه دارم از اوست. تمامى سوز تشیع و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت را از ایشان دارم. در عظمت نگاه ایشان حقارت دنیا را مى‌دیدم. هم اوست که برایم درسى بوده تا در تنهایى به تولدى و تولیدى برسم؛ و «نداریم و تکلیفى نیست» را به «نداریم و باید بسازیم و کارى کنیم»، راه بدهم. و همین اعتقاد، مرا بر آن داشته تا به و فکر کنم و هر آن چه هست را خود به عهده گیرم و به انتقاد نپردازم. و همین است که کار اساسى خود را یکى دگرگون کردن تلقى توده‌ها از خود و دیگرى به دست آوردن مهره‌هاى کارساز مى‌دانم». و باز در مورد ایشان مى‌گفت: «در یکى از روزها که با هم به سمت شیخان مى‌آمدیم؛ ایستاد و گفت: بابا! کسى که در مقام اطاعت باشد. در همین هم از تهمت‌ها آزاد مى‌شود و همان‌ها که متهمش مى‌کردند «اَلآنَ حَصْحَصَ الْحَقّ» مى‌گویند. بعد این جمله را گفت که تمام وجودم را گرفت؛ در حالى که چشم‌هایش از اشک پر شده بود. خندید که: بابا! مردم زیادند و پر توقع و یکى است و سریع الرضا. پس تو او را راضى کن، دیگران چیزى نیستند و سپس این آیه را خواند: «ءَ اَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ اَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهّارُ.»(یوسف، 39.) 🔹 تسلط بر ادبیات معاصر همزمان با شروع دروس حوزوى به مطالعه‌ى سریع و دقیق و وسیع ادبیات معاصر و داستان نویسان ایرانى روى آورد: «شاید سیزده ساله بودم که داستان‌هاى را تمام کردم. داستان‌هایى که درد و رنج انسان را مشخص مى‌ساخت و پوچى و بن‌بست او را نشان مى‌داد». پس از آشنایى با ادبیات کودکان در سطح مجله‌هاى کودک آن روزگار و دستیابى به ادبیات نوجوان در سطح وسیع، حدود سن چهارده سالگى بود که به تاریخ ادبیات ایران و عرب و ژاپن و چین و یونان و اسپانیا و آفریقا و آمریکاى لاتین و کشورهاى غربى روى آورد و با نمونه‌هایى از شاهکارهاى ادبى در هر دوره آشنا گشت. در همین دوره بود که با حرف‌هاى و صادق هدایت و تحلیل‌هاى پوچ‌گراى غربى و آمریکاى لاتینى و طرح‌هاى نواگزیستانسیالیستى و مارکسیستى و تلفیقى از این همه آشنا شد و این‌ها را از زبان ادبیات مى‌شنید و جواب مى‌گفت. مطالعه‌ى این همه و بیش از صفحه ادبیات، آن هم در مدت زمان کوتاهى، بیشتر از آن جهت برایش ضرورى بود که احساس مى‌کرد دانشمندان و ادیبان شرق و غرب، ذهن انسان گرفتار جنگ و سرگشته‌ى ماشین و سرعت را، با ادبیات تغذیه مى‌کنند. 🔹 اولین تالیف از آن جا که تربیت را مهم‌ترین نیاز و زیربنایى‌ترین حرکت هر انسان و جامعه‌اى مى‌دید و مباحث تربیتى را از ابتدایى‌ترین و مقدم‌ترین مباحث بر مباحث دیگر مى‌دانست، با آغاز کرد و اولین نوشته و کتاب خود را تحت همین عنوان در حدود سن بیست سالگى(پیش از انقلاب) به رشته‌ى تحریر درآورد. 🔹 حضور در جبهه در بهمن ماه سال 62 عازم جبهه‌هاى جنگ شد که از اوائل بلوغ این کشش و این عشق و احساس به مرگ و شهادت را در خود احساس مى‌کرد و این عشق و احساس ریشه در تنگى دنیا و حالت‌هایى داشت که از پدر خویش نسبت به مرگ مشاهده مى‌کرد. بارها شنیده بودیم که مى‌گفت: «مَثَل من مَثَل مسافرى است که حتى بار و ساکش را زمین نگذاشته و هر لحظه آماده‌ى رفتن و حرکت است». 🔹 روح بی قرار و شیدای او در سحرگاه روز سه شنبه بیست و دوم تیر ماه ۱۳۷۸ در حالی كه طبق عادت همیشگی عازم زیارت مرقد مطهر حضرت ثامن الائمه(ع) بود، در سانحه تصادف از عالم خاکی رحلت نمود. و پیكر آن فقید سعید در جوار قبر فرزند شهیدش به خاک سپرده شد. #⃣ •═══••@Einsad•‌•═══•‌
🔰 واسطه ها ◼️ من در كودكى خيلى نحس و نق نقو بودم. به هيچ صورت آرام نمى‌گرفتم. برايم چيزهايى مى‌خريدند، همه‌اش را مى‌خواستم، همه‌اش را مى‌گرفتم و با خود مى‌كشيدم. خسته مى‌شدم و مى‌ناليدم. ازم مى‌گرفتند و مى‌دزديدند، گريه مى‌كردم. برايم نگه مى‌داشتند، بهانه مى‌گرفتم. ◽️ خلاصه هيچ راهى براى ساكت شدنم نبود. تا اينكه آخر سر به فكر افتادند تا آنچه برايم مى‌گرفتند غير مستقيم به من بدهند. ◾️در منزل ما زيرزمينى بود با سوراخ‌هايى بزرگ و كوچك. همين كه گريه سر مى‌دادم مى‌گفتند: فلانى برو ببين موش‌ها برايت چيزى نياورده‌اند و من را راهى مى‌كردند... ◽️اين خوب به يادم مانده كه در كنار سوراخ‌ها يك دانه فندق و يا گردو خودنمايى مى‌كرد و من همين كه اينها را مى‌ديدم ذوق مى‌كردم و كلى دلشاد مى‌شدم و هميشه از سوراخ موش روزى دريافت مى‌كردم و نق‌نق هم نمى‌زدم. ◾️ شايد تا وقتى كه بزرگ شده بودم، هنوز خيال مى‌كردم كه موش‌ها برايم فندق مى‌آورده‌اند و از شما چه پنهان كه از موش‌ها خوشم مى‌آمد و اگر آنها را مى‌كشتند ناراحت مى‌شدم، ◽️ ولى بعدها فهميدم كه نه بابا موش‌ها فندق نمى‌آورند، كه فندق‌ها را هم مى‌دزدند. ◾️من را به خاطر نحسى و بهانه گيرى ام اين گونه مى‌چرخاندند و غير مستقيم غذايم مى‌دادند. ◾️◽️ آنچه كه ما را در خود گرفته، همين واسطه‌هايى است كه به خاطر بى‌ظرفيتى ما، پيش ما گذاشته‌اند و به خاطر بهانه‌گيرى‌ها برايمان تنظيم كرده‌اند. ◽️◾️ و اين ماييم كه بايد با تفكر كشف كنيم كه اينها فقيرند و چيزى ندارند. موش‌ها نه اينكه چيزى نمى‌دهند، كه چيزها را هم مى‌دزدند و از ما كم مى‌كنند. 🔻 داستان ما چنين داستانى است. به كارمان، به شغل‌مان، به ماشين و دستگاه‌مان دل بسته‌ايم و آن را حاكم گرفته‌ايم و مدار زندگى ما و محور تمام كارهاى ما شده‌اند. ◼️ ما معبودهايى داريم كه حركت‌ها و حالت‌هاى ما را كم و زياد مى‌كنند و در ما اثر مى‌گذارند. به ما اميد مى‌دهند و يا ما را مى‌ترسانند. شاد مى‌كنند و يا اندوهگين مى‌سازند. خسته مى‌كنند و يا به شور و شوق مى‌كشانند. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب صراط،صفحه ۴۵ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir ▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
هدایت شده از طرح «عریف»
سنگ راه نشوید/ استاد علی صفایی چند نکته از سخنان مرحوم علی صفایی درباره تعامل با دیگران . ☘️در معاشرت ها باید از برخوردهای بی حاصل و یا زیان بار کم کنی و به سازندگی و بازدهی بپردازی. ☘️در معاشرت ها سعی کن که یا بهره بگیری و بیاموزی، یا بهره برسانی و تربیت کنی، خالی و بی بار حرکت ننمایی. ☘️باید سنگ راه دیگران نباشی و گرد وخاک بلند نکنی. سعی کن تا به گونه ای حرکت کنی که خلق خدا را گرفتار حالت ها و رفتارت نسازی و آنها را اسیر ننمایی که اگر کسی آلوده شد، این آلودگی دامان تو را میگیرد و تو را رها نمی سازد. ☘️حجاب تنها مخصوص زن نیست که مردها هم باید حساب شده حرکت کنند و گرد و خاک بالا نیاورند و دل ها را به خود گره نزنند. که هرکس در سر راه دل ها بنشیند، او راهزن است و طاغوت. ☘️حجاب یعنی همان دقت در برخورد که آلوده نشوی و آلوده نسازی، که اسیر نشوی و اسیر ننمایی.
آگاهى‌هاى خود را به خاطر جهل ديگران از دست ندهيم كه وقتى به امام صادق(ع) گفتند فلان كار را انجام بده و همرنگ فلانى باش، حضرت فرمود: «أَكَرَهُ‌ أَنْ‌ أَدَعَ‌ عِلْمِى الى‌ جَهْلِهِم»؛ من آگاهى‌هاى خود را به خاطر نادانى ديگران رها كنم‌؟! :) عین صاد @m_e_ammariyoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ زندگی، پس از زندگی 🏴 اوّلین وفات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، وزنده شدن ایشان پس از مرگ، با عنایت امام زمان( ارواحنا فداه ) 📚 مُنتَخَبُ الاَثَر فِی الاِمامِ الثّانی عَشَر 🎙 راوی: حجه الاسلام پورسید آقایی ؟! روحش شاد 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از 
5⃣ و 🔷 همان طور كه من وقتى مى‏ يابم كه فلان مكانيك و دارد، تمام اجزاء ماشين را تحت اختيار او مى ‏گذارم و تمام مسايل را از او مى ‏پرسم و از او مى‏ گيرم. 🔷 آنها كه را قبول كردند، آنهايى هستند كه يافتند ماشين پيچيده‏‌ى وجود آنها را امام و ولى بهتر از خود آنها رهبرى مى‏ كند و در اين راه شلوغ هستى كه اعمال و افكار انسان غوغايى بپا كرده، او بهتر انسان را به مى‏ رساند و مى ‏دهد. 🔷 توضيح ولايت و در آگاهى نهفته است. وجود ما، جسم ما، جان ما، براى خداست و از اوست. هر كس كه اينها را بهتر به كار بگيرد، در اينها دارد. 🔷 و همين است كه رسول خدا و پيشوايان دارند. به تصرف در هستى ما، از ما هستند. و همين است كه پدر بر فرزند و بر اموال فرزند ولايت دارد و حق تصرف دارد. 📚 غدیر، ص 20 🆔👈 کانال: چشمه جاری 🌷🇮🇷🌷
صفایی اکنون در میان ما نیست، چه خوب و البته خوش بود اگر آنها که دل در گرو انسان دارند، پیش از اینکه هستی و موجودی‌شان تبدیل به خاک شود، از دانایی و دارایی ‌و از خانه و خانواده و از تمام نعمت‌هایی که نزد آنهاست، سهمی برای دیگران می‌گذاشتند. به راستی کجا هستند مردان و زنانی که در عصر غریب غیبت، زیر بار تنهایی آدمها بروند و سفره‌ای باز کنند که در کنار آن دل‌ضعفه‌ها و دلخوری‌ها و دلمردگی‌های مردمان علاج شود و در امتداد آن راهی به ملکوت خدا بیابند؟ متن کامل این یادکرد را در لینک زیر بخوانید:👇 https://www.ettelaat.com/?p=630555 🔺یادکرد استاد علی صفایی حائری تیرماه ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 🌷 @khatereazalisafaee 🌷
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣ روز تا عید غدیر و امام صادق علیه‌السلام فرمود: «هیچ یک از همراهان علی علیه السلام حق آن حضرت را نشناخت، مگر صعصعه و یاران صعصعه». 📗منهج المقال فى تحقیق احوال الرجال، ج‏۶، ص۲۱ ✨مثل همه یاران خاص آن حضرت فوق العاده متأثر بود. آمد بلکه بتواند عیادتی بکند، مجال نیافت. به وسیله واسطه پیام محبت خود را با این دو جمله بیان کرد: سلام‌ مرا به مولایم برسان، بگو صعصعه می‌گوید: "یرحمک الله یا حیا و میتا، فلقد کان الله فی صدرک عظیما ، و لقد کنت بذات الله‌ علیما " رحمت خدا در حیات و ممات شامل حال تو باشد یا أمیرالمؤمنین! خداوند در اندیشه تو بسیار بزرگ بود، تو عارف و شناسای ذات خدا بودی‌. پیغام به حضرت رسید. حضرت فرمود: از طرف من به صعصعه بگویید: « و أنت یرحمک الله، فلقد کنت خفیف المؤونة، کثیر المعونة» خدا تو را رحمت کند ای صعصعه ! تو خوب و یاوری برای من بودی؛ ، کم زحمت، بودی. از آن طرف ، خدوم و فداکار بودی. 📗بحار ج ۴۲ ص ۲۳۴ حاج آقا قرائتی ✍️موضوع: علامت مومن، مصرف کم؛ بازدهی بالا 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨پخش مستند جدید و تماشایی عین‌صاد 👌 📆 جمعه ۲۴ تیرماه ⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از حلقه وصل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حقیقت اخلاص در بیان استاد علی صفائی حائری 🔹 نقاشی شنی پرتره به مناسبت سالروز درگذشت روحانی و نویسنده معاصر، علی صفائی حائری معروف به عین صاد 🆔 @hvasl_ir
هدایت شده از خانه هنر طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨پخش مستند عین‌صاد 👌 📆 جمعه ۲۴ تیرماه ⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما مستند «عین صاد» درباره زندگی حجت الاسلام صفایی حائری جمعه ۲۴ تیر ساعت ۲۱:۰۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. مستند «عین صاد» به کارگردانی محمد دریایی در ۵۰ دقیقه به زندگی استاد صفایی حائری، اندیشه‌ها، افکار و ابعاد شخصیتی ایشان می‌پردازد.حجت الاسلام صفایی حائری نویسنده دینی صاحب قلم حدود ۵۰ اثر در حوزه معرفت دینی، تربیت دینی، تفسیر قرآن و حکومت دینی به رشته تحریر درآورده بودند. مسئولیت و سازندگی، انسان در ۲ فصل، رشد، درس‌هایی از انقلاب، صراط، حرکت، انتظار و تو می‌آیی از مهمترین آثار این نویسنده حوزه دینی و معرفتی کشورمان است. 🔶 گوشه ای از اخبار و اطلاعات «هنر و رسانه دینی» @honaretollab
هدایت شده از چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 پخش گزارش مراسم بیست و سومین سالگرد استاد صفایی رحمة الله علیه از اخبار شبکه قرآن صدا و سیما. 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔰تربیت در نگاه عین‌صاد 🔹این سوالات بخشی از مسائلی است که مرحوم استاد صفایی حائری در کتابهای تربیتی خود به آنها پرداخته‌اند. 🔸شما در زمینه تربیت چه سوال و چالشی دارید؟ 🔹چقدر با کتابهای استاد صفایی حائری در موضوع تربیت آشنایی دارید؟ 🔸کدام یک از مباحث تربیتی استاد برای شما کارامدتر و مفید تر بوده؟ #️⃣ 📚 🛒 برای سفارش کتاب‌های استاد به einsad.ir مراجعه کنید ╭✤ @Einsad ✤╮