هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ چنین خدایی را می توان پذیرفت﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #ویدیو #خدا
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🎁 «اين طور نيست كه با دستيابى به آسمانها، امكان بازگشت و هبوط منتفى باشد، كه مىتوان بازگشت و ذليل شد.
و نكته ديگر اينكه در اين بازگشت، شيطان در مرحله اول به عبوديت خود نمىخواند و از اول حرف آخر را نمىزند، كه گام به گام و قدم به قدم مىآورد و بر زمين مىكوبد.
شيطان در مرحله اول وسوسه نمىكند كه در كعبه با مادر خود درآميز، ولى گام به گام از فضاى سبز و طراوت بهار و چهرههاى شاد و ساقهاى روشن و جلوههاى عشق و طُرّههاى مست و از نگاه و لبخند و سلام و كلام و پيمان و ديدار مىگويد و سرمست مىكند و در خمار لذت مغرور مىنشاند كه با ... غافل و فريفته و فريبا، ناخواسته درآميزى و تويى كه از درياها گذشته بودى در قطرهاى غرق شوى و تويى كه از هستى گذشته بودى در پوست پيازى اسير بمانى.
و اين شوخى نيست؛ كه خطوات شيطان همين است و گامهاى كوچك و چترهاى بلند عصيان همين است؛ «وَ لَاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ»؛ و به دنبال گامهاى شيطان نيفتيد، به راستى او دشمن است و آشكارا دشمن است.
«فَإِن زَلَلْتُم مِن بَعْدِ مَا جاءَتْكُمُ الْبَيّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»؛ پس اگر پس از آنكه روشنگرىها و بينات به شما رسيد، لغزيديد، پس آگاه باشيد كه به درستى خداوند عزيز و حكيم است.
عزت و حكمت و بينات، اين سه عامل مىتواند شما را از لغزشها و فريب خوردنها برهاند» 📕تطهير با جارى قرآن، ج3، ص: 355
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از ذکری
🌀 آخوندی چه فایدهای دارد؟
📝 به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی حوزههای علمیه
👤 مرحوم علی صفایی حائری
🔸 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی میکردند و استعداد مرا میشناختند، میگفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایدهای دارد؟ اصلا آخوندی دورهاش گذشته»!
و گاهی میگفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکردهاند!» و شروع میکردند دادِ سخن دادن در این زمینهها.
🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام میشد، میگفتم:
«این حرفها را قبول دارم و بهتر از شما هم میدانم و چون اینها را دانستهام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمیتوان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمیکنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!»
🔻 و در اینجا بود که همان خطابهسرایان زبردست، با بیچارگی میگفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم».
🔹 و من میگفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیتها و آدمسازیها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.»
«آخر آدمهایی که از درون پوک و فاسد شدهاند، طبیب و مهندس میخواهند چه کار؟! یا مربی میخواهند و یا جلّاد.
و تازه اینقدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک میزنند و گند میگیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که میگویید فلان و بهمان هستند.
🔻 و در اینجا بود که میگفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کردهاند؟!»
🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز میشد، میگفتم: «تا به حال میگفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری میخواهید؟!»
✅ و میگفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیلهی تبرئهی شما نمیشود و دلیل نشدنِ کار نمیشود.
شما دستها را بالا بزنید و مریضها را درمان کنید و از غرق شدهها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان پذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.»
📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷
#پرونده_حوزه
📌کانال یادداشتهای تربیتی«ذکری»
🆔https://eitaa.com/joinchat/1948778575C14d18b63ea
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دعوت حوادث
🎙 عینصاد
همین ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه را بشنوید، من هربار در دل شب میشنوم ناخودآگاه اشک میریزم.
💢 شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇🏻
@sheikh_farhad_fathi
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📌کتابخوانی یا کتابخواری؟!
اول نوشته کوتاه عکسنوشته بالا را یکی دو بار با دقت بخوانید. دوم کمی فکر کنید و ببینید چقدر این حرف را قبول دارید. حالا نوشته زیر را مطالعه کنید:
افراد مختلفی را سراغ دارم که در زمینههای مختلف بهدنبال یک #سیر_مطالعاتی میگردند؛ با این توضیح که برای آشنایی با یک حوزه دانشی و تسلط بر آن، داشتن یک #برنامه_انبوه_خوانی ضروری است.
سالهاست به کسانی که برای گرفتن چنین سیر و برنامهای به سراغم میآیند میگویم: چنین چیزی را بلد نیستم تا تقدیم کنم؛ چون نهتنها به آن معتقد نیستم، که آن را غلط میدانم.
پاسخ من به این پرسش که "پس چه موقع باید به سراغ #کتاب برویم؟" این است: هر وقت سؤالی در ذهن شما شکل گرفت و رشد کرد و به مرحلهای رسیدید که پاسخ آن برایتان ضروری شد، بهصورت طبیعی و نه جبری و برنامهای بهسراغ کتاب یا کتابهای دارای پاسخ آن خواهید رفت و آن وقت است که آن پاسخ در جای خودش خواهد نشست.
البته گاهی میتوان برای ایجاد پرسش در ذهن مخاطب یا #متربی و ایجاد #حرکت_فکری در او از کتاب بهعنوان یک #ابزار_تربیتی بهره برد. روشن است که این کار اولاً باید تحت نظر یک #مربی آگاه باشد و ثانیاً با توصیه به #انبوه_خوانی_کتاب فرق میکند.
همچنین، نقد برنامههای عمومی انبوهخوانی کتاب منافاتی با مطالعه فراوان و انبوه برخی از اهالی کتاب ندارد؛ کسانی که به پرسشهای مشخص و شفافی رسیدهاند و لابهلای کتابها بهدنبال پاسخ آنها میگردند، نه اینکه بخواهند با کتاب وقت خود را پر کنند و سرگرم شوند.
#کتابخوانی
#سیر_مطالعاتی
#انبوه_خوانی
#تربیت_با_کتاب
🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از ندای تهذیب
📚سیر مطالعاتی آثار استاد علی صفایی حائری(ره)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
1️⃣ فصل اول سیر مطالعاتی:
تولد انسان از خود
👈 کتاب های اصلی این فصل شامل ۹ عنوان میباشد.
https://eitaa.com/einsad/4385
#موشن_گرافی فصل اول
https://eitaa.com/einsad/4388
2️⃣ فصل دوم سیر مطالعاتی:
بلوغ انسان در جامعه
👈کتاب های اصلی این فصل شامل ۸ عنوان میباشد.
https://eitaa.com/einsad/4386
#موشن_گرافی فصل دوم
https://eitaa.com/einsad/4389
3️⃣ فصل سوم سیر مطالعاتی:
فهم عمیق مبانی رشد
👈کتاب های اصلی این فصل شامل ۱۶ عنوان میباشد.
https://eitaa.com/einsad/4387
#موشن_گرافی فصل سوم
https://eitaa.com/einsad/4390
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔰موسسه فرهنگی تربیتی حیات طیبه برگزار می کند .
📌 دوره مجازی رویش
📚 طرح مطالعاتی آثار استاد علی صفایی حائری (عین-صاد)
🔖 سرفصل های دوره :
📕 کتاب رشد: انسان؛ حضوری متفاوت، سرمایههای انسانی، نیازهای انسان، اهداف آشنای زندگی، خسارتها و پوچی، رشد و عوامل رشد و...
📗 کتاب صراط: خلوت و توجه، شناخت معبودها، سنجش معبودها، شناخت حق، ایمان، جهاد و...
📆 مدت زمان دوره 20 جلسه
‼️ مهلت ثبت نام تا روز ۱۰ آبان ۱۴۰۲
📌 دوره به صورت بر خط برگزار می شود.
📝 جهت ثبت نام به شناسه زیر پیام بدهید:
📌@royesh_safaii_admin
موسسه فرهنگی تربیتی حیات طیبه
https://eitaa.com/hayatpvt
س:
"چه بخواهیم و چه نخواهیم، طلبگی و فقر دو یار جدا ناشدنی هستند.
اگر خواستی تمکن داشته باشی و طلبگی هم بکنی؛ بدان که به هیچ یک نمیرسی.
طلبگی یعنی در سلوک هم تراز قشر فقیر و رنج کشیده بودن و اگر خواستیم جز این باشیم، شاید طلبه نباشیم.
من التزم بالشی، التزم بلوازمه.
حال اینکه در باب رسیدگی به طلاب کوتاهی شده و کار را به جایی رسانده اند که طلبه به خاطر مشکلات مالی، تمرکز علمی و تبلبغی ندارد، بحث دیگریست.
چه آنکه طلبه ای که از روی وظیفه به این لباس و منش درآمده، هرگز به خاطر امور دنیایی مسیر و هدف و وظیفه اش را فراموش نمیکند.
و فقر همیشه با رسول و اصحابش بود و لحظهای جدا نشد.
من طاقت این فقر رو نداشتم و از مسیر علمی و تبلیغی خارج شدم و امروز خسر الدنیا و الآخره هستم.
بیش از دو دهه پیش در رویایی و در جواب سوالم که همین سوال شما بود، گفته شد:
برو
چه کسی بهت گفته که بمانی.
بلا فاصله به یاد آوردم شبی را که دو تن از شاگردان استاد فقید در منزل ما در رابطه با همین مسئله بحث میکردند و مدعی بودند که طلبه باید تامین باشد تا به بار بنشیند و
🔺شیخ با نگاهی پر افسوس و نگران به آن دو فرمود:
این طور نیست که شما میگویید.
طلبگی یعنی سختی را زندگی کردن و جملاتی شبیه به این.
لازم به ذکر است که یکی از آن دو به دنبال مال رفت در لباس طلبگی و به دنیا رسید در پوشش طلبگی و خالی شد از برکت و زیست و بهرههای طلبگی."
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
💌 تجربههای شما از آشنایی با (عینصاد)
سلام
ماجرای آشنایی من با استاد علی صفایی حائری خیلی جالبه
یه شب حالت روحی خیلی بدی داشتم حس افسردگی داشت خفم میکرد. دنیا و آخرت و کلا هستی برام خیلی مسخره میومد
اون شب با خدا حرف زدم و کفر زیادی گفتم. بهش گفتم این مسخره بازیا چیه واقعا چقد هم این دنیا هم اون دنیا مزخرفه...
یکم بعد به خودم اومدم و به خدا گفتم: خدایا من میدونم تو اونطور که میگن نیستی خدایی که انقدر قدرت و رحمت داره نمیتونه جوری باشه که حتی قشر مذهبی دربارش صحبت میکنن.
من ارادت خاصی به شهید ابراهیم هادی دارم از ایشون خواستم یه کتابی بهم معرفی کنن که خدارو به من بشناسونه.
روز بعدش رفتم گلستان شهدا و کتاب وقتی که از خودت میسوزی استاد رو خیلی اتفاقی خریدم در حالی که اصلا علاقه نداشتم بخونمش همینطوری الکی خریدمش.
توی گلستان شهدا نشستم و خوندن کتاب رو شروع کردم و منتظر دوستم نشستم.
شب قبل من به خدا میگفتم من چطوری تورو ببینم اگه وجود نداشته باشی چی؟ به خدا میگفتم خودتو نشونمون نمیدی وقتیم شک کنیم که هستی کفر میشه و وقتی کفر بگیم عذابمون میکنی! چطوری خودتو نشونمون میدی؟
ناگهان توی کتاب علی صفایی حائری دیدم نوشته: همه چیز از شک شروع میشود چون ما خدارا ندیده ایم باید دستورات خدارا اجرا کنیم تا خدا در قلب ما خدا حس شود و خودش را اینطور به ما نشان دهد.
وقتی این متن رو خوندم عکس شهید ابراهیم هادی رو جلوی چشمم دیدم و از شدت تعجب از این معجزه منی که هیچوقت گریه نمیکردم شروع کردم به گریه کردن!
جواب تک تک سوالاتم رو توی یه کتابچه از ایشون توی ۲ ساعت پیدا کردم و دیگه هیچوقت از اون موقع تاحالا نتونستم کفر بگم! هروقت میخوام کفر بگم یه جمله از ایشون تو ذهنم میاد و دهنم بسته میشه!
اینم از یکی از معجزات زندگی من!
✍🏻 ”ناشناس“
🔺شما مخاطبین گرامی میتوانید نحوهی آشنایی با اندیشه "عین.صاد" و نیز تاثیری که این اندیشه در زندگی و حیات شما گذاشته را برای ما ارسال کنید تا برای عموم مخاطبین منتشر کنیم.
👇🏻👇🏻👇🏻
👤 : @ad_einsad | 🔗: عضویت کانال
✨مشابهت ها در بررسی طرحها:
🔺مشكلى كه ما در جمعهاى خودمان داريم، اين است كه گرفتار مشابهتها مىشويم و به مابهالامتياز حرفها توجّه نمىكنيم و در مابهالاشتراكها مىمانيم و گول مىخوريم.
هنگامى كه تازه الفبا ياد گرفته بوديم و به كتابها نگاه مىكرديم، مىگفتيم همه مثل هم است! چون همهاش الف و ب و پ و ت و...
دارد؛ در حالى كه اينطور نيست. درست است كه همۀ كتابها اين نقاط مشترك را دارند ولى تركيبها، جملهبندىها، اهداف، تقسيمبندىها، شروع و ختمها متفاوت است.
اگر مىخواهيد بهره بگيريد، به مشتركات قانع نشويد؛ كه خيلى محروميت مىآورد. خيلى از بزرگان و دوستان ما اين محروميت را دارند. پس فريب اشتراكها را نخوريد و به امتيازها توجّه كنيد.
📗مشکلات حکومت دینی/ص ۸۷
آبشخور واحد این دو دستگاه فلسفی یا عدم آبشخور واحد:👇🏻
فلسفهى يونان - چه در برداشت فارابى و عامرى و بوعلى و دوانى و محسنى و ملاصدرا و سبزوارى و چه در برداشتهاى متأخر و معاصر - به جريان سياسى بالندهاى نرسيد...
... در واقعيت، اين ما هستيم با فلسفه عقيم: عقيم از سياست و حقوق و اقتصاد و جدا از جامعه و تدبير و تقدير و تربيت.
📗از معرفت دینی تا حکومت دینی/ص ۲۱۴ و ۲۱۵
بينش دينى از اساس تفاوت دارد. قدر و استمرار و ارتباطهاى محتمل و نامتحمل، آدمى را با مصالح و مفاسد و اقدار و حدود و حقوقى نه تنها طبيعى و نه تنها عرفى، كه اين گونه مستقل از قراردادها و مبتنى بر اندازهها، پيوند مىزند و از علم و تجربه و فلسفه و قلب و اشراق و احساس و غريزه، به وحى هم روى مىآورد. و اين وحى است كه به اين همه انگيزه، جهت و شكل و روش مىدهد و بر اين همه تأثير مىگذارد. ناچار اين بينش در شكلگيرى قدرت و توزيع قدرت و كنترل قدرت، جريان سياسى و حقوقى و اقتصادى و در مجموع تربيت اخلاق و اجتماع ديگرى را پايه مىريزد.
📗از معرفت دینی تا حکومت دینی/ص ۲۲۰
هم اکنون
امشب (سهشنبه ۱۸ مهر) ساعت ۲۱
شبکه مستند
@safaeiyeh
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🌄 ریا در خون ما خانه دارد ولی...
❞ عینصاد
📚 #بهار_رویش | ص ۸۰
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #سیر_و_سلوک
▫️@einsad
هدایت شده از شبکه مستند سیما | Mostanad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریشه دشمنی با علی صفایی حائری
📍مستند « برای پس از مرگم » - جشنواره مستند
🟡 سهشنبه 18 مهر ساعت ۲۱
⚫️ تکرار روز بعد ساعت ۱۰ و ۲۴
📺 از شبکه مستند سیما
@doctvirib
https://zil.ink/doctvirib
هدایت شده از هادیانه ها
🌄 ریا در خون ما خانه دارد ولی...
❞ عینصاد
✍ بر خلاف تصور بعضی،
داستان تربیت اینطور نیست که هرآنچه در وجود آدمی است بد باشد و مربی باید بیاید آن را ریشه کن کند و چیز جدیدی از بیرون بر او بیافزاید
بلکه مربی آگاه می داند چه چیزی را با چه چیزی #ترکیب کند تا #تبدیل حاصل شود
مثلا ترکیب کدام بینش با کدام خصلت چه خصلت و رفتار جدیدی را نتیجه می دهد
خصلت منفی + بینش خاص = خصلت و رفتار جدید
در مثال مذکور استاد به کدام بینشی از خود و خدا اشاره دارد که اگر متربی دقیقا با آن همراه باشد خصلت نشان دادن و ریا و نیاز تایید از دیگران و مقبولیت نزد آنان تبدیل میشود به اخلاصی از جنس #اخلاص علما و شهدا و ...
جدول این #ترکیب_و_تبدیل ها مثل جدول مندلیوف میتونه تو اتاق یک پژوهشگر تربیت نصب بشه
این بحث عجیب در #مشاوره_اسلامی میتونه راهگشا باشه و از مسأله های ناب پژوهشی تربیتی وحیانیه
#دعا ی مکارم الاخلاق یکی از منابع فوق العاده در این بحث است
#گزیده_کتاب
#فقه_تربیت
🆔 @hadianeha
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🌄 در کدام سو ایستادهایم؟!
❞ عینصاد
📚 #مسئولیت_سازندگی | ص ۲۵۷
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #تربیت
▫️@einsad
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
تو باید مانند کوه باشی که حرفها و حادثهها گردوغبارت را بگیرد نه مانند کاهی که به هر حرفی یا حادثهای بغلطی و زیر و رو شوی
ع-ص
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 دعوت حوادث
💠 بعضى وقتها كه با رفقا دور هم جمع هستيم، وقتى كسى را مىبينم كه پايش به استكانى و يا آشغالى مىخورد و بدون توجه عبور مىكند و آن را بر نمىدارد، اين معنا به ذهنم خطور مىكند كه وقتى امروز دعوت اين حوادث كوچك را نديده مىگيريم و اين استكان و يا آشغال را برنمىداريم، قطعاً در فرداى ديگر، دعوت حوادث بزرگ را هم نديده خواهيم گرفت. اگر فردا پيش ما صدها شكم را هم پاره كنند، بىتفاوت خواهيم بود.
📚 اخبات، ص ۸۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از انسان جاری
4_5888913505897156751.mp3
23.04M
🎧 کلمه سیوپنجم | حرکت
🔸 گفتگو با حجت الاسلام امیر غنوی
🔹 موضوع گفتگو: زندگی و سلوک #استاد_صفایی_حائری
@ensan_jari
هدایت شده از انسان جاری
rلاجوردی-20230729-.mp3
5.72M
💠 اولویتهای امروزِ ما
🎙 استاد لاجوردی
#مرداد_۱۴۰۲
@ensan_jari
هدایت شده از انسان جاری
سید موسوی-20230812-201456.mp3
15.09M
🕊 لازمه پریدن، بريدن است
🎙 جناب آقای موسوی
#مرداد_۱۴۰۲
@ensan_jari