نگاهى به تاريخ معاصر ايران، ص: 59: ايران پس از جنگ جهانی يكسره به سوى آمريكا روى آورد و اين خود باختگى به خاطر آوازه هايى بود كه از آزادى خواهى و عدالت جويى آمريكايىها مىشنيد و به خاطر فشارى بود كه از بريتانيا و روسيه تحمل مىكرد.
نفوذ وسيع بريتانيا باعث نفرت عميق توده شده بود. تجاوزهاى چندين ساله شوروى و فلسفه ماترياليسم و متجاوز او، مردم را، ايران مذهبى را از خود رم داده بود. آنها كه خسته جنگ بودند فرانسوىها هم كه كمرشان شكسته بود و ايران هم كه از خود سامانى نداشت و نيرويى نداشت و زمينهاش خالى بود.
پس مقدم آمريكا مبارك باد.
در گذشته تا اندازهاى شرح دادم كه يكى از بزرگترين عيوب رهبران مذهبى و غير مذهبى در ايران همين بود كه از اميركبير درس نگرفتند و ايران را با نيروى خودش به راه نينداختند.
اميركبير براى آن كه ايران را به قدرتى برساند به فكر صنايع سنگين و دانشمندان و تكنيسينها افتاده و به اين خاطر امنيت را بوجود آورد و ثروتها و گنجينهها را به جريان انداخت و كارخانهها را به گردش در آورد و مغزها را تربيت كرد و دارالفنون را ترتيب داد و با اين همه، سازمان جاسوسى عميقى را پايه گذاشت كه بتواند تصميمهاى دول استعمارى را قبل از اجرا خنثى كند و بتواند در برابر آنها بايستد و بتواند ابتكار عمل را در دست بگيرد، اما رهبران ديگر با پاى بيگانه مقصد خود را مىجستند و با نقشه او هدف خود را مىطلبيدند.
و عيب ديگر رهبران اين بود كه از نقطه ضعف اميركبير درسهاى ديگر نياموختند و از غرورها و تك روىها و بىتوجهىهاى او عبرت نگرفتند.
اين قحط الرجالى باعث شد كه ايران يك زمينه خالى باشد براى ديگران و كشتزارى باشد براى قدرتهاى استعمارى و پل پيروزى باشد براى آنهايى كه به مصلحت متفق مىشوند و به مصلحت سازش مىكنند و به مصلحت كشورها را مال المصالحه قرار مىدهند. ايران نه تنها يك زمينه خالى بود، بلكه مشتاق بود و تشنه و خواستار كمك و چه كند مفلوكى كه خودش از چشمههاى خودش غافل مانده و از عطش به لهله افتاده و زبانش از كام بيرون زده و رمق از دست و پايش رفته و چوب جنگ خورده و لحاف ملا نصر الدين شده، چه كند اين مفلوك؟
جز دريوزگى و گدايى از قدرتهاى متفرعن و طاغوتهاى سياه و سرخ و آبى و نارنجى و بنفش. آخر شايد در اين گدايى بى نيازى باشد كه گفتهاند گدايى كن تا محتاج خلق نشوى.
در گذشته شرح دادم كه براى جدايى از يك قدرت بايد به قدرت رسيد وگرنه به ما آن رسد كه به ايران در گذشته (در زمان رضا شاه) و به رضا شاه از دست انگليسىها رسيد....
📚 موسوعه، ص 743 از احقاق الحق 11/ 59.
چهل حديث از امام حسين عليه السلام، ص: 160: قال الحسين عليه السلام:
لو أنّ العالم كل ما قال أحسن و أصاب لاوشك أن يجن من العجب و انّما العالم من يكثر صوابه. «1»
امام حسين عليه السلام مىفرمايد:
اگر عالِمى در هر آنچه كه مىگفت، خوب مىآورد و مىرسيد، نزديك بود كه از عُجب به جنون گرفتار شود. عالم كسى است كه درستى و رسيدنش زياد باشد.
راستى كه ضعفهاى ما گسترده است، پيروزى مستمر را تحمّل نداريم، مغرور مىشويم و شكست مستمر را تحمّل نداريم. به يأس و خود كشى مىرسيم، تاريكى گستردهى جهل، خسته و گرفتارمان مىكند و در بحران مى نشينيم. همانطور كه چراغ روشن آگاهى و علم و دوستى دانش و تجربهها، راه را برسنجش و عقلمان مىبندد و از عُجب و خودبينى ما را به جنون مىسپارد.
بخاطر همين ضعفهاست كه غرور ما را با شكست و يأس ما را با پيروزى مداوا مىكنند و با تحوّل مستمر شرايط و اندازهها، راه را بر غرور و عجب و يأس و شكست مىبندند و با بهار و پاييز و سبزى و زردى، ما را به حركت و رحيل مىخوانند.
انسانى كه با شروع بيدارى و گسترش علم، به قدرت و صنعت رسيد، به غرور هم رسيد و خود را مَدار و معيار گرفت، تا آنكه چالهها پيش پايش دهان باز كردند و شكستها خود را نشانش دادند و از خامى و خوش خيالى به عمق و پيچيدگى روابط رسيد و فهميد كه خيلى چيزهاست كه بايد بياموزد و خيلى از مشكلات است كه بايد ببيند و به سامان دادن و سامان رسيدن را با سختىها، فرابگيرد.
و در اين داد و ستد بيابد كه عالم و دانشمند كسى نيست كه همه چيز را مىداند، بلكه كسى است كه درستى و واقع بينى او زيادتر باشد و در برابر خطاها، اشتباهاتش كمتر باشد.
امام حسين عليه السلام مىفرمايد: اگر تمامى آنچه كه دانشمند مىگفت درست و خوب بود، اين عجب و خودبينى او را به جنون مىكشاند لاوشك أن يجِّن من العجب، نزديك بود كه باعُجب به جنون برسد. عالم كسى است كه درستى كارش زياد باشد و از بن بستهايش راه را بيابد و از شكستهايش پيروزى را بياموزد.
اينجاست كه علم و عالِم هماهنگ پيشرفته اند و با هم رشد كردهاند، رشد علم، غرور مىآورد و رشد عالِم و تهيدستى علمى، يأس و نااميدى اين هر دو باهم تعادل علمى و روانى انسان جستجوگر و دانش پژوه را تأمين مىنمايند.
هدایت شده از کانال حمید کثیری
با طرح #سوال، حرکت فکری آغاز میشود و با حرکت فکر به شناخت میرسیم ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
هدایت شده از گروه فرهنگی صبار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 این باری است که بدوش شماست
💠 بصورت ویژه، جمله به جمله و کلمه به کلمه گوش کنید.
💠 سخنان بسیار زیبا از استاد علی صفایی حائری
💠 #جهاد_تبیین
@sabbar_ir
هدایت شده از هادیانه ها
2107141149آهنگزنگ.mp3
6.37M
✅ مروری سریع بر نظام #تربیت_اسلامی در کلام استاد هادیزاده
1⃣ #گام_اول در تربیت انبیاء
تحول در حوزه بینش و معرفت است
🔹 جداکردن انسان ها از معبودهای دیگر و رساندن به معبود یگانه
🔹این #تربیت_بنیادی یا پایه ای است
که مبنای دیگر تحول ها برای حوزه های دیگر زندگی است
2⃣ (مبنای) تربیت در نگاه وحیانی از موضوع شناسی شروع می شود یعنی از #انسان_شناسی و ساخت او ناظر به حوزه تربیت
🔹اساس آن »» موجود #حی است که پس از اجابت، حیات دیگری پیدا می کند
(در مقابل میت که کلام پیامبر را نمی شنود)
3⃣ #موانع:
تعصب _ تقلید _ دلبستگی
4⃣ راه حل: #شش_گانه تربیت👇
💢کار مربی:
» آزادسازی فکر __ #تزکیه
» #تعلیم و آموزش تفکر ( نوع پرسش و ادامه آن)
» #تذکر
💢اتفاق در متربی:
#تدبر #تفکر #تعقل برای انتخاب
به دست آوردن مواد اولیه + استنتاج از آن مواد + زمینه انتخاب از آن شناختها
🔹تطبیق این روش:
در جهانبینی در چه تدبر کند و تفکر؟
»»»ارسلنا رسلنا بالبینات«««
از آگاهی های استوار شروع کند
5⃣ آثار این جهانبینی:
👈 آثار در احساس ها و آرمان ها و ایمان
👈 در عمل هایش و مسؤولیت ها و معیارها و میزان ها
6⃣ مخاطب شناسی
مراحل مذکور مال مخاطب حی بود
ولی روحیات در مقابل آن حی :
موتی کر کور
✅ خلاصه :
تربیت وحیانی👈 انسان شناسی» شکل گیری مسائل » روش ها و نظام بر اساس آن » نظام در حوزه تطبیق جهانبینی و احساس و عمل را می دهد / برای مخاطب حی
#تربیتی
@hadianeha
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
✅ معرفی کتاب جرعه ای از چشمه جاری
استاد صفایی: «آتش سوزى هاى بزرگ از جرقه هاى كوچك آغاز مى شود و سيلابها از قطره ها سر مى گيرند».
1 ـ کسانی که علاقه مند به مطالعه آثار استاد صفایی هستند، اما نمی دانند از کجا شروع کنند.
2 ـ کسانی که می خواهند دیگران را با آثار استاد آشنا کنند، اما راهش را بلد نیستند.
3 ـ کسانی که آثار استاد را خوانده و دوست دارند هر روز با نکاتی از ایشان مأنوس باشند.
4 ـ کسانی که دوست دارند آثار استاد را بخوانند ولی حال خواندن تمام کتاب ها ایشان را ندارند.
5 ـ کسانی که دوست دارند خلاصه ای از اندیشه استاد صفایی را در دست داشته باشند.
پیشنهاد: بعد از هفت دور مطالعه آثار استاد صفایی، نکات کلیدی و ناب و تأثیر گذار ایشان، در قالب بیش از 900 نکته، از کل کتاب ها، جمع آورش شده و با عنوان «جرعه ای از چشمه جاری» تقدیم شده است. که انشاء الله بتواند پاسخ مناسبی به نیاز علاقه مندان استاد صفایی باشد.
آدرس انتشارات بنی الزهراء: قم ـ خیابان ارم ـ پاساژ قدس ـ طبقه همکف ـ پلاک 92
تلفن انتشارات: 02537836300 02537731752 ـ 09127462153
آیدی مؤلف در پیام رسان های ایتا و سروش و تلگرام:
@davood_ch1363
✅ مقدمه کتاب:
کم نیستند کسانی که با یک آیه، یک حدیث یا یک شعر یا یک جمله زیبا، تحولی بزرگ در زندگی یافتند. کسانی که پیامبر (صلّی الله علیه و آله) با خواندن یک آیه و دریافت آن از سوی شنونده، فرمودند:«او فقیه شد!».
حرفهایی هستند که ملّت ها را به خروش و جنب و جوش می آورند و حرکتی نوین آغاز می شود. حرفهای استاد صفایی (رحمة الله علیه) از این نوع هستند. باید خاطره ای بگویم. دوستی مى گفت: در اوج شور جوانی و دعوتهای رنگارنگ، یکی از عوامل گروه هایی که در اندیشه و سلوک خویش مشکلات جدّی دارند، به من نزدیک شد. او یک خانم بود و برای آنکه دعوتش به آسانی به ثمر برسد با صراحت از داشتن خانه و امکانات و حتی رابطه خودش گفت، زیبا بود و جذاب. من به یاد جمله ای افتادم که استاد فرموده بود:«ببین اینها چه مى دهند و چه مى گیرند!». جدالی کوتاه درونم در گرفت، دیدم آنها لذّتی کوتاه مى دهند اما هستی ام، حیثیت انسانی ام، هدف بلند زندگی، همه و همه برباد می روند. زود از جدال پیروز در آمدم. گفتم برو این دام بر مرغ دگر نه.
مى بینید یک جمله کوتاه استاد چه شور و تصمیمی مى آفریند؟! ارزش این حرف ها که سرشار از روح و زیبایی و تحرّک اند، به این است که ریشه در وحی و کلام معصومین (علیهم السلام) دارد و به شدّت به فرهنگ اصیل دینی متّکی است. چنانکه خود استاد صفایی (رحمة الله علیه) گفته است وامدار کسی جز حضرت علی (علیه السلام) نیست.
مجموعه نکته های ناب که پیش رو دارید با تلاش برادر سخت کوش آقای چراغ سپهر و حمایت برخی دوستان آماده شده است. ایشان در گذشته کاری شایسته به نام «تولّدی دوباره» با چندین بار خواندن آثار استاد به صحنه فرهنگ دینی تقدیم داشته است، و این مجموعه دارای شیرینی و عطری دیگر است.
عزیز الله حیدری ( نویسنده مشهور آسمان)
🌿 @einsad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰استاد علی صفایی حائری در نگاه دیگران
🔹مقام معظم رهبری:
ایشان در تفسیر قرآن صاحبنظر است؛ همچنان که علامه طباطبایی (ره) صاحب نظر است.
🔸 نادر طالب زاده (کارگردان و مستندساز) :
ایشان کسی بود که به راحتی میتوانست مسیحی را مسلمان کند.
🔹 آیت الله حائری شیرازی:
قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را.
🔸 رضا میرکریمی (کارگردان سینما):
نوع برخورد ایشان و گرمایی که در لحن و نگاه ایشان بود به گونهای بود که انگار ما دوستان قدیمی هستیم که بعد از سالها دوباره همدیگر را دیدهایم.
🔹حجت الاسلام والمسلمین عالی:
مرحوم آقای علی صفایی روحانیای بسیار بزرگوار، اخلاقی و متدین بود که تو مسائل تربیتی صاحب سبک بود.
🔸 علیرضا داوودنژاد (کارگردان سینما):
اگر استاد در وضعیتی مثل امروز که ما در عرصه هنر، سینما، بازار ویدیو و بسیاری از چیزهای دیگر تسلیم واردات شدهایم، بالای سر فرهنگ ما حضور داشت، میتوانست همه را دور هم جمع کند تا در یک فضای صمیمی، خلاقیتها بروز نماید.
╭✤ @Einsad ✤╮
هدایت شده از شیدا صدیق | آرامش ماندگار💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ چیزی نمی نویسم
✅ خودتون بشنوید
💌دعوت رسول
✨استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم
⭐️@arameshemandegar
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ چنین خدایی را می توان پذیرفت﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #ویدیو #خدا
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🎁 «اين طور نيست كه با دستيابى به آسمانها، امكان بازگشت و هبوط منتفى باشد، كه مىتوان بازگشت و ذليل شد.
و نكته ديگر اينكه در اين بازگشت، شيطان در مرحله اول به عبوديت خود نمىخواند و از اول حرف آخر را نمىزند، كه گام به گام و قدم به قدم مىآورد و بر زمين مىكوبد.
شيطان در مرحله اول وسوسه نمىكند كه در كعبه با مادر خود درآميز، ولى گام به گام از فضاى سبز و طراوت بهار و چهرههاى شاد و ساقهاى روشن و جلوههاى عشق و طُرّههاى مست و از نگاه و لبخند و سلام و كلام و پيمان و ديدار مىگويد و سرمست مىكند و در خمار لذت مغرور مىنشاند كه با ... غافل و فريفته و فريبا، ناخواسته درآميزى و تويى كه از درياها گذشته بودى در قطرهاى غرق شوى و تويى كه از هستى گذشته بودى در پوست پيازى اسير بمانى.
و اين شوخى نيست؛ كه خطوات شيطان همين است و گامهاى كوچك و چترهاى بلند عصيان همين است؛ «وَ لَاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ»؛ و به دنبال گامهاى شيطان نيفتيد، به راستى او دشمن است و آشكارا دشمن است.
«فَإِن زَلَلْتُم مِن بَعْدِ مَا جاءَتْكُمُ الْبَيّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»؛ پس اگر پس از آنكه روشنگرىها و بينات به شما رسيد، لغزيديد، پس آگاه باشيد كه به درستى خداوند عزيز و حكيم است.
عزت و حكمت و بينات، اين سه عامل مىتواند شما را از لغزشها و فريب خوردنها برهاند» 📕تطهير با جارى قرآن، ج3، ص: 355
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از ذکری
🌀 آخوندی چه فایدهای دارد؟
📝 به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی حوزههای علمیه
👤 مرحوم علی صفایی حائری
🔸 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی میکردند و استعداد مرا میشناختند، میگفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایدهای دارد؟ اصلا آخوندی دورهاش گذشته»!
و گاهی میگفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکردهاند!» و شروع میکردند دادِ سخن دادن در این زمینهها.
🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام میشد، میگفتم:
«این حرفها را قبول دارم و بهتر از شما هم میدانم و چون اینها را دانستهام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمیتوان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمیکنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!»
🔻 و در اینجا بود که همان خطابهسرایان زبردست، با بیچارگی میگفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم».
🔹 و من میگفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیتها و آدمسازیها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.»
«آخر آدمهایی که از درون پوک و فاسد شدهاند، طبیب و مهندس میخواهند چه کار؟! یا مربی میخواهند و یا جلّاد.
و تازه اینقدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک میزنند و گند میگیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که میگویید فلان و بهمان هستند.
🔻 و در اینجا بود که میگفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کردهاند؟!»
🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز میشد، میگفتم: «تا به حال میگفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری میخواهید؟!»
✅ و میگفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیلهی تبرئهی شما نمیشود و دلیل نشدنِ کار نمیشود.
شما دستها را بالا بزنید و مریضها را درمان کنید و از غرق شدهها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان پذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.»
📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷
#پرونده_حوزه
📌کانال یادداشتهای تربیتی«ذکری»
🆔https://eitaa.com/joinchat/1948778575C14d18b63ea
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دعوت حوادث
🎙 عینصاد
همین ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه را بشنوید، من هربار در دل شب میشنوم ناخودآگاه اشک میریزم.
💢 شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇🏻
@sheikh_farhad_fathi
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📌کتابخوانی یا کتابخواری؟!
اول نوشته کوتاه عکسنوشته بالا را یکی دو بار با دقت بخوانید. دوم کمی فکر کنید و ببینید چقدر این حرف را قبول دارید. حالا نوشته زیر را مطالعه کنید:
افراد مختلفی را سراغ دارم که در زمینههای مختلف بهدنبال یک #سیر_مطالعاتی میگردند؛ با این توضیح که برای آشنایی با یک حوزه دانشی و تسلط بر آن، داشتن یک #برنامه_انبوه_خوانی ضروری است.
سالهاست به کسانی که برای گرفتن چنین سیر و برنامهای به سراغم میآیند میگویم: چنین چیزی را بلد نیستم تا تقدیم کنم؛ چون نهتنها به آن معتقد نیستم، که آن را غلط میدانم.
پاسخ من به این پرسش که "پس چه موقع باید به سراغ #کتاب برویم؟" این است: هر وقت سؤالی در ذهن شما شکل گرفت و رشد کرد و به مرحلهای رسیدید که پاسخ آن برایتان ضروری شد، بهصورت طبیعی و نه جبری و برنامهای بهسراغ کتاب یا کتابهای دارای پاسخ آن خواهید رفت و آن وقت است که آن پاسخ در جای خودش خواهد نشست.
البته گاهی میتوان برای ایجاد پرسش در ذهن مخاطب یا #متربی و ایجاد #حرکت_فکری در او از کتاب بهعنوان یک #ابزار_تربیتی بهره برد. روشن است که این کار اولاً باید تحت نظر یک #مربی آگاه باشد و ثانیاً با توصیه به #انبوه_خوانی_کتاب فرق میکند.
همچنین، نقد برنامههای عمومی انبوهخوانی کتاب منافاتی با مطالعه فراوان و انبوه برخی از اهالی کتاب ندارد؛ کسانی که به پرسشهای مشخص و شفافی رسیدهاند و لابهلای کتابها بهدنبال پاسخ آنها میگردند، نه اینکه بخواهند با کتاب وقت خود را پر کنند و سرگرم شوند.
#کتابخوانی
#سیر_مطالعاتی
#انبوه_خوانی
#تربیت_با_کتاب
🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از ندای تهذیب
📚سیر مطالعاتی آثار استاد علی صفایی حائری(ره)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
1️⃣ فصل اول سیر مطالعاتی:
تولد انسان از خود
👈 کتاب های اصلی این فصل شامل ۹ عنوان میباشد.
https://eitaa.com/einsad/4385
#موشن_گرافی فصل اول
https://eitaa.com/einsad/4388
2️⃣ فصل دوم سیر مطالعاتی:
بلوغ انسان در جامعه
👈کتاب های اصلی این فصل شامل ۸ عنوان میباشد.
https://eitaa.com/einsad/4386
#موشن_گرافی فصل دوم
https://eitaa.com/einsad/4389
3️⃣ فصل سوم سیر مطالعاتی:
فهم عمیق مبانی رشد
👈کتاب های اصلی این فصل شامل ۱۶ عنوان میباشد.
https://eitaa.com/einsad/4387
#موشن_گرافی فصل سوم
https://eitaa.com/einsad/4390
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔰موسسه فرهنگی تربیتی حیات طیبه برگزار می کند .
📌 دوره مجازی رویش
📚 طرح مطالعاتی آثار استاد علی صفایی حائری (عین-صاد)
🔖 سرفصل های دوره :
📕 کتاب رشد: انسان؛ حضوری متفاوت، سرمایههای انسانی، نیازهای انسان، اهداف آشنای زندگی، خسارتها و پوچی، رشد و عوامل رشد و...
📗 کتاب صراط: خلوت و توجه، شناخت معبودها، سنجش معبودها، شناخت حق، ایمان، جهاد و...
📆 مدت زمان دوره 20 جلسه
‼️ مهلت ثبت نام تا روز ۱۰ آبان ۱۴۰۲
📌 دوره به صورت بر خط برگزار می شود.
📝 جهت ثبت نام به شناسه زیر پیام بدهید:
📌@royesh_safaii_admin
موسسه فرهنگی تربیتی حیات طیبه
https://eitaa.com/hayatpvt
س:
"چه بخواهیم و چه نخواهیم، طلبگی و فقر دو یار جدا ناشدنی هستند.
اگر خواستی تمکن داشته باشی و طلبگی هم بکنی؛ بدان که به هیچ یک نمیرسی.
طلبگی یعنی در سلوک هم تراز قشر فقیر و رنج کشیده بودن و اگر خواستیم جز این باشیم، شاید طلبه نباشیم.
من التزم بالشی، التزم بلوازمه.
حال اینکه در باب رسیدگی به طلاب کوتاهی شده و کار را به جایی رسانده اند که طلبه به خاطر مشکلات مالی، تمرکز علمی و تبلبغی ندارد، بحث دیگریست.
چه آنکه طلبه ای که از روی وظیفه به این لباس و منش درآمده، هرگز به خاطر امور دنیایی مسیر و هدف و وظیفه اش را فراموش نمیکند.
و فقر همیشه با رسول و اصحابش بود و لحظهای جدا نشد.
من طاقت این فقر رو نداشتم و از مسیر علمی و تبلیغی خارج شدم و امروز خسر الدنیا و الآخره هستم.
بیش از دو دهه پیش در رویایی و در جواب سوالم که همین سوال شما بود، گفته شد:
برو
چه کسی بهت گفته که بمانی.
بلا فاصله به یاد آوردم شبی را که دو تن از شاگردان استاد فقید در منزل ما در رابطه با همین مسئله بحث میکردند و مدعی بودند که طلبه باید تامین باشد تا به بار بنشیند و
🔺شیخ با نگاهی پر افسوس و نگران به آن دو فرمود:
این طور نیست که شما میگویید.
طلبگی یعنی سختی را زندگی کردن و جملاتی شبیه به این.
لازم به ذکر است که یکی از آن دو به دنبال مال رفت در لباس طلبگی و به دنیا رسید در پوشش طلبگی و خالی شد از برکت و زیست و بهرههای طلبگی."
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
💌 تجربههای شما از آشنایی با (عینصاد)
سلام
ماجرای آشنایی من با استاد علی صفایی حائری خیلی جالبه
یه شب حالت روحی خیلی بدی داشتم حس افسردگی داشت خفم میکرد. دنیا و آخرت و کلا هستی برام خیلی مسخره میومد
اون شب با خدا حرف زدم و کفر زیادی گفتم. بهش گفتم این مسخره بازیا چیه واقعا چقد هم این دنیا هم اون دنیا مزخرفه...
یکم بعد به خودم اومدم و به خدا گفتم: خدایا من میدونم تو اونطور که میگن نیستی خدایی که انقدر قدرت و رحمت داره نمیتونه جوری باشه که حتی قشر مذهبی دربارش صحبت میکنن.
من ارادت خاصی به شهید ابراهیم هادی دارم از ایشون خواستم یه کتابی بهم معرفی کنن که خدارو به من بشناسونه.
روز بعدش رفتم گلستان شهدا و کتاب وقتی که از خودت میسوزی استاد رو خیلی اتفاقی خریدم در حالی که اصلا علاقه نداشتم بخونمش همینطوری الکی خریدمش.
توی گلستان شهدا نشستم و خوندن کتاب رو شروع کردم و منتظر دوستم نشستم.
شب قبل من به خدا میگفتم من چطوری تورو ببینم اگه وجود نداشته باشی چی؟ به خدا میگفتم خودتو نشونمون نمیدی وقتیم شک کنیم که هستی کفر میشه و وقتی کفر بگیم عذابمون میکنی! چطوری خودتو نشونمون میدی؟
ناگهان توی کتاب علی صفایی حائری دیدم نوشته: همه چیز از شک شروع میشود چون ما خدارا ندیده ایم باید دستورات خدارا اجرا کنیم تا خدا در قلب ما خدا حس شود و خودش را اینطور به ما نشان دهد.
وقتی این متن رو خوندم عکس شهید ابراهیم هادی رو جلوی چشمم دیدم و از شدت تعجب از این معجزه منی که هیچوقت گریه نمیکردم شروع کردم به گریه کردن!
جواب تک تک سوالاتم رو توی یه کتابچه از ایشون توی ۲ ساعت پیدا کردم و دیگه هیچوقت از اون موقع تاحالا نتونستم کفر بگم! هروقت میخوام کفر بگم یه جمله از ایشون تو ذهنم میاد و دهنم بسته میشه!
اینم از یکی از معجزات زندگی من!
✍🏻 ”ناشناس“
🔺شما مخاطبین گرامی میتوانید نحوهی آشنایی با اندیشه "عین.صاد" و نیز تاثیری که این اندیشه در زندگی و حیات شما گذاشته را برای ما ارسال کنید تا برای عموم مخاطبین منتشر کنیم.
👇🏻👇🏻👇🏻
👤 : @ad_einsad | 🔗: عضویت کانال
✨مشابهت ها در بررسی طرحها:
🔺مشكلى كه ما در جمعهاى خودمان داريم، اين است كه گرفتار مشابهتها مىشويم و به مابهالامتياز حرفها توجّه نمىكنيم و در مابهالاشتراكها مىمانيم و گول مىخوريم.
هنگامى كه تازه الفبا ياد گرفته بوديم و به كتابها نگاه مىكرديم، مىگفتيم همه مثل هم است! چون همهاش الف و ب و پ و ت و...
دارد؛ در حالى كه اينطور نيست. درست است كه همۀ كتابها اين نقاط مشترك را دارند ولى تركيبها، جملهبندىها، اهداف، تقسيمبندىها، شروع و ختمها متفاوت است.
اگر مىخواهيد بهره بگيريد، به مشتركات قانع نشويد؛ كه خيلى محروميت مىآورد. خيلى از بزرگان و دوستان ما اين محروميت را دارند. پس فريب اشتراكها را نخوريد و به امتيازها توجّه كنيد.
📗مشکلات حکومت دینی/ص ۸۷
آبشخور واحد این دو دستگاه فلسفی یا عدم آبشخور واحد:👇🏻
فلسفهى يونان - چه در برداشت فارابى و عامرى و بوعلى و دوانى و محسنى و ملاصدرا و سبزوارى و چه در برداشتهاى متأخر و معاصر - به جريان سياسى بالندهاى نرسيد...
... در واقعيت، اين ما هستيم با فلسفه عقيم: عقيم از سياست و حقوق و اقتصاد و جدا از جامعه و تدبير و تقدير و تربيت.
📗از معرفت دینی تا حکومت دینی/ص ۲۱۴ و ۲۱۵
بينش دينى از اساس تفاوت دارد. قدر و استمرار و ارتباطهاى محتمل و نامتحمل، آدمى را با مصالح و مفاسد و اقدار و حدود و حقوقى نه تنها طبيعى و نه تنها عرفى، كه اين گونه مستقل از قراردادها و مبتنى بر اندازهها، پيوند مىزند و از علم و تجربه و فلسفه و قلب و اشراق و احساس و غريزه، به وحى هم روى مىآورد. و اين وحى است كه به اين همه انگيزه، جهت و شكل و روش مىدهد و بر اين همه تأثير مىگذارد. ناچار اين بينش در شكلگيرى قدرت و توزيع قدرت و كنترل قدرت، جريان سياسى و حقوقى و اقتصادى و در مجموع تربيت اخلاق و اجتماع ديگرى را پايه مىريزد.
📗از معرفت دینی تا حکومت دینی/ص ۲۲۰
هم اکنون
امشب (سهشنبه ۱۸ مهر) ساعت ۲۱
شبکه مستند
@safaeiyeh
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🌄 ریا در خون ما خانه دارد ولی...
❞ عینصاد
📚 #بهار_رویش | ص ۸۰
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #سیر_و_سلوک
▫️@einsad
هدایت شده از شبکه مستند سیما | Mostanad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریشه دشمنی با علی صفایی حائری
📍مستند « برای پس از مرگم » - جشنواره مستند
🟡 سهشنبه 18 مهر ساعت ۲۱
⚫️ تکرار روز بعد ساعت ۱۰ و ۲۴
📺 از شبکه مستند سیما
@doctvirib
https://zil.ink/doctvirib