eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
651 دنبال‌کننده
565 عکس
324 ویدیو
102 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
عالم كسى است كه كارهاى تازه و دستاوردهاى جديد را ارزيابى كند و در اين ارزيابى به اصول محكم و روش‏هاى انديشيدن آگاه باشد، چون انديشيدن مى‏تواند باشك و يا سؤال آغاز شود و يا با فرض گرفتن و زود باورى همراه بشود و باز انديشيدن با سؤال و بخاطر كشف و دور از حالت‏هاى مزاحم مى‏تواند در حيات و يا عقليات و يا حضوريات باشد. هر كدام از اين منابع، آلودگى و صافى‏ها دارد و از اين همه گذشته انديشيدن مى‏تواند در اجزاء، در مجموعه و در روابط و تركيب‏ها باشد. اصالت دادن به هركدام از اين اجزاء و يا مجموعه و حذف عنصر رابطه و تركيب مى‏تواند گمراه كننده باشد. همانطور كه توجّه به شرايط و زمينه‏ها مى‏تواند تعيين كننده باشد، پس در برابر كارى تازه و دستاوردى نو، خود باختگى بايد به انتقاد بَدَل شود و محدوديت بايد با احاطه بر روش‏هاى انديشيدن و نظر كردن، مرتفع شود، تا همراه قبول پذيريش و حكمت، با انتقاد و آگاهى از روش‏هاى تحقيق، كار به سامان شود و نتايج مطلوب با درستى همراه گردد. 📚چهل حديث از امام حسين عليه السلام، ص: 167
نگاهى به تاريخ معاصر ايران، ص: 59: ايران پس از جنگ جهانی يكسره به سوى آمريكا روى آورد و اين خود باختگى به خاطر آوازه ‏هايى بود كه از آزادى خواهى و عدالت جويى آمريكايى‏ها مى‏شنيد و به خاطر فشارى بود كه از بريتانيا و روسيه تحمل مى‏كرد. نفوذ وسيع بريتانيا باعث نفرت عميق توده شده بود. تجاوزهاى چندين ساله شوروى و فلسفه ماترياليسم و متجاوز او، مردم را، ايران مذهبى را از خود رم داده بود. آنها كه خسته جنگ بودند فرانسوى‏ها هم كه كمرشان شكسته بود و ايران هم كه از خود سامانى نداشت و نيرويى نداشت و زمينه‏اش خالى بود. پس مقدم آمريكا مبارك باد. در گذشته تا اندازه‏اى شرح دادم كه يكى از بزرگترين عيوب رهبران‏ مذهبى و غير مذهبى در ايران همين بود كه از اميركبير درس نگرفتند و ايران را با نيروى خودش به راه نينداختند. اميركبير براى آن كه ايران را به قدرتى برساند به فكر صنايع سنگين و دانشمندان و تكنيسين‏ها افتاده و به اين خاطر امنيت را بوجود آورد و ثروت‏ها و گنجينه‏ها را به جريان انداخت و كارخانه‏ها را به گردش در آورد و مغزها را تربيت كرد و دارالفنون را ترتيب داد و با اين همه، سازمان جاسوسى عميقى را پايه گذاشت كه بتواند تصميم‏هاى دول استعمارى را قبل از اجرا خنثى كند و بتواند در برابر آنها بايستد و بتواند ابتكار عمل را در دست بگيرد، اما رهبران ديگر با پاى بيگانه مقصد خود را مى‏جستند و با نقشه او هدف خود را مى‏طلبيدند. و عيب ديگر رهبران اين بود كه از نقطه ضعف اميركبير درس‏هاى ديگر نياموختند و از غرورها و تك روى‏ها و بى‏توجهى‏هاى او عبرت نگرفتند. اين قحط الرجالى باعث شد كه ايران يك زمينه خالى باشد براى ديگران و كشتزارى باشد براى قدرت‏هاى استعمارى و پل پيروزى باشد براى آنهايى كه به مصلحت متفق مى‏شوند و به مصلحت سازش مى‏كنند و به مصلحت كشورها را مال المصالحه قرار مى‏دهند. ايران نه تنها يك زمينه خالى بود، بلكه مشتاق بود و تشنه و خواستار كمك و چه كند مفلوكى كه خودش از چشمه‏هاى خودش غافل مانده و از عطش به له‏له افتاده و زبانش از كام بيرون زده و رمق از دست و پايش رفته و چوب جنگ خورده و لحاف ملا نصر الدين شده، چه كند اين مفلوك؟ جز دريوزگى و گدايى از قدرت‏هاى متفرعن و طاغوت‏هاى سياه و سرخ و آبى و نارنجى و بنفش. آخر شايد در اين گدايى بى‏ نيازى باشد كه گفته‏اند گدايى كن تا محتاج خلق نشوى. در گذشته شرح دادم كه براى جدايى از يك قدرت بايد به قدرت رسيد وگرنه به ما آن رسد كه به ايران در گذشته (در زمان رضا شاه) و به رضا شاه از دست انگليسى‏ها رسيد....
📚 موسوعه، ص 743 از احقاق الحق 11/ 59. چهل حديث از امام حسين عليه السلام، ص: 160: قال الحسين عليه السلام: لو أنّ العالم كل ما قال أحسن و أصاب لاوشك أن يجن من العجب و انّما العالم من يكثر صوابه. «1» امام حسين عليه السلام مى‏فرمايد: اگر عالِمى در هر آنچه كه مى‏گفت، خوب مى‏آورد و مى‏رسيد، نزديك بود كه از عُجب به جنون گرفتار شود. عالم كسى است كه درستى و رسيدنش زياد باشد. راستى كه ضعف‏هاى ما گسترده است، پيروزى مستمر را تحمّل نداريم، مغرور مى‏شويم و شكست مستمر را تحمّل نداريم. به يأس و خود كشى مى‏رسيم، تاريكى گسترده‏ى جهل، خسته و گرفتارمان مى‏كند و در بحران مى ‏نشينيم. همانطور كه چراغ روشن آگاهى و علم و دوستى دانش و تجربه‏ها، راه را برسنجش و عقلمان مى‏بندد و از عُجب و خودبينى ما را به جنون مى‏سپارد. بخاطر همين ضعف‏هاست كه غرور ما را با شكست و يأس ما را با پيروزى مداوا مى‏كنند و با تحوّل مستمر شرايط و اندازه‏ها، راه را بر غرور و عجب و يأس و شكست مى‏بندند و با بهار و پاييز و سبزى و زردى، ما را به حركت و رحيل مى‏خوانند. انسانى كه با شروع بيدارى و گسترش علم، به قدرت و صنعت رسيد، به غرور هم رسيد و خود را مَدار و معيار گرفت، تا آنكه چاله‏ها پيش پايش دهان باز كردند و شكست‏ها خود را نشانش دادند و از خامى و خوش خيالى به عمق و پيچيدگى روابط رسيد و فهميد كه خيلى چيزهاست كه بايد بياموزد و خيلى از مشكلات است كه بايد ببيند و به سامان دادن و سامان رسيدن را با سختى‏ها، فرابگيرد. و در اين داد و ستد بيابد كه عالم و دانشمند كسى نيست كه همه چيز را مى‏داند، بلكه كسى است كه درستى و واقع بينى او زيادتر باشد و در برابر خطاها، اشتباهاتش كمتر باشد. امام حسين عليه السلام مى‏فرمايد: اگر تمامى آنچه كه دانشمند مى‏گفت درست و خوب بود، اين عجب و خودبينى او را به جنون مى‏كشاند لاوشك أن يجِّن من العجب، نزديك بود كه باعُجب به جنون برسد. عالم كسى است‏ كه درستى كارش زياد باشد و از بن بست‏هايش راه را بيابد و از شكست‏هايش پيروزى را بياموزد. اينجاست كه علم و عالِم هماهنگ پيشرفته‏ اند و با هم رشد كرده‏اند، رشد علم، غرور مى‏آورد و رشد عالِم و تهيدستى علمى، يأس و نااميدى اين هر دو باهم تعادل علمى و روانى انسان جستجوگر و دانش پژوه را تأمين مى‏نمايند.
هدایت شده از کانال حمید کثیری
با طرح ، حرکت فکری آغاز می‌شود و با حرکت فکر به شناخت می‌رسیم ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
هدایت شده از گروه فرهنگی صبار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 این باری است که بدوش شماست 💠 بصورت ویژه، جمله به جمله و کلمه به کلمه گوش کنید. 💠 سخنان بسیار زیبا از استاد علی صفایی حائری 💠 @sabbar_ir
هدایت شده از هادیانه ها
2107141149آهنگزنگ.mp3
6.37M
✅ مروری سریع بر نظام در کلام استاد هادیزاده 1⃣ در تربیت انبیاء تحول در حوزه بینش و معرفت است 🔹 جداکردن انسان ها از معبودهای دیگر و رساندن به معبود یگانه 🔹این یا پایه ای است که مبنای دیگر تحول ها برای حوزه های دیگر زندگی است 2⃣ (مبنای) تربیت در نگاه وحیانی از موضوع شناسی شروع می شود یعنی از و ساخت او ناظر به حوزه تربیت 🔹اساس آن »» موجود است که پس از اجابت، حیات دیگری پیدا می کند (در مقابل میت که کلام پیامبر را نمی شنود) 3⃣ : تعصب _ تقلید _ دلبستگی 4⃣ راه حل: تربیت👇 💢کار مربی: » آزادسازی فکر __ » و آموزش تفکر ( نوع پرسش و ادامه آن) » 💢اتفاق در متربی: برای انتخاب به دست آوردن مواد اولیه + استنتاج از آن مواد + زمینه انتخاب از آن شناختها 🔹تطبیق این روش: در جهان‌بینی در چه تدبر کند و تفکر؟ »»»ارسلنا رسلنا بالبینات««« از آگاهی های استوار شروع کند 5⃣ آثار این جهان‌بینی: 👈 آثار در احساس ها و آرمان ها و ایمان 👈 در عمل هایش و مسؤولیت ها و معیارها و میزان ها 6⃣ مخاطب شناسی مراحل مذکور مال مخاطب حی بود ولی روحیات در مقابل آن حی : موتی کر کور ✅ خلاصه : تربیت وحیانی👈 انسان شناسی» شکل گیری مسائل » روش ها و نظام بر اساس آن » نظام در حوزه تطبیق جهان‌بینی و احساس و عمل را می دهد / برای مخاطب حی @hadianeha
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ✅ معرفی کتاب جرعه ای از چشمه جاری استاد صفایی: «آتش سوزى هاى بزرگ از جرقه هاى كوچك آغاز مى شود و سيلابها از قطره ها سر مى گيرند». 1 ـ کسانی که علاقه مند به مطالعه آثار استاد صفایی هستند، اما نمی دانند از کجا شروع کنند. 2 ـ کسانی که می خواهند دیگران را با آثار استاد آشنا کنند، اما راهش را بلد نیستند. 3 ـ کسانی که آثار استاد را خوانده و دوست دارند هر روز با نکاتی از ایشان مأنوس باشند. 4 ـ کسانی که دوست دارند آثار استاد را بخوانند ولی حال خواندن تمام کتاب ها ایشان را ندارند. 5 ـ کسانی که دوست دارند خلاصه ای از اندیشه استاد صفایی را در دست داشته باشند. پیشنهاد: بعد از هفت دور مطالعه آثار استاد صفایی، نکات کلیدی و ناب و تأثیر گذار ایشان، در قالب بیش از 900 نکته، از کل کتاب ها، جمع آورش شده و با عنوان «جرعه ای از چشمه جاری» تقدیم شده است. که انشاء الله بتواند پاسخ مناسبی به نیاز علاقه مندان استاد صفایی باشد. آدرس انتشارات بنی الزهراء: قم ـ خیابان ارم ـ پاساژ قدس ـ طبقه همکف ـ پلاک 92 تلفن انتشارات: 02537836300 02537731752 ـ 09127462153 آیدی مؤلف در پیام رسان های ایتا و سروش و تلگرام: @davood_ch1363 ✅ مقدمه کتاب: کم نیستند کسانی که با یک آیه، یک حدیث یا یک شعر یا یک جمله زیبا، تحولی بزرگ در زندگی یافتند. کسانی که پیامبر (صلّی الله علیه و آله) با خواندن یک آیه و دریافت آن از سوی شنونده، فرمودند:«او فقیه شد!». حرفهایی هستند که ملّت ها را به خروش و جنب و جوش می آورند و حرکتی نوین آغاز می شود. حرفهای استاد صفایی (رحمة الله علیه) از این نوع هستند. باید خاطره ای بگویم. دوستی مى گفت: در اوج شور جوانی و دعوتهای رنگارنگ، یکی از عوامل گروه هایی که در اندیشه و سلوک خویش مشکلات جدّی دارند، به من نزدیک شد. او یک خانم بود و برای آنکه دعوتش به آسانی به ثمر برسد با صراحت از داشتن خانه و امکانات و حتی رابطه خودش گفت، زیبا بود و جذاب. من به یاد جمله ای افتادم که استاد فرموده بود:«ببین اینها چه مى دهند و چه مى گیرند!». جدالی کوتاه درونم در گرفت، دیدم آنها لذّتی کوتاه مى دهند اما هستی ام، حیثیت انسانی ام، هدف بلند زندگی، همه و همه برباد می روند. زود از جدال پیروز در آمدم. گفتم برو این دام بر مرغ دگر نه. مى بینید یک جمله کوتاه استاد چه شور و تصمیمی مى آفریند؟! ارزش این حرف ها که سرشار از روح و زیبایی و تحرّک اند، به این است که ریشه در وحی و کلام معصومین (علیهم السلام) دارد و به شدّت به فرهنگ اصیل دینی متّکی است. چنانکه خود استاد صفایی (رحمة الله علیه) گفته است وامدار کسی جز حضرت علی (علیه السلام) نیست. مجموعه نکته های ناب که پیش رو دارید با تلاش برادر سخت کوش آقای چراغ سپهر و حمایت برخی دوستان آماده شده است. ایشان در گذشته کاری شایسته به نام «تولّدی دوباره» با چندین بار خواندن آثار استاد به صحنه فرهنگ دینی تقدیم داشته است، و این مجموعه دارای شیرینی و عطری دیگر است. عزیز الله حیدری ( نویسنده مشهور آسمان) 🌿 @einsad
🔰استاد علی صفایی حائری در نگاه دیگران 🔹مقام معظم رهبری: ایشان در تفسیر قرآن صاحب‌نظر است؛ همچنان که علامه طباطبایی (ره) صاحب نظر است. 🔸 نادر طالب زاده (کارگردان و مستندساز) : ایشان کسی بود که به راحتی می‌توانست مسیحی را مسلمان کند. 🔹 آیت الله حائری شیرازی: قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را. 🔸 رضا میرکریمی (کارگردان سینما): نوع برخورد ایشان و گرمایی که در لحن و نگاه ایشان بود به گونه‌ای بود که انگار ما دوستان قدیمی هستیم که بعد از سالها دوباره همدیگر را دیده‌ایم. 🔹حجت الاسلام والمسلمین عالی: مرحوم آقای علی صفایی روحانی‌ای بسیار بزرگوار، اخلاقی و متدین بود که تو مسائل تربیتی صاحب سبک بود. 🔸 علیرضا داوودنژاد (کارگردان سینما): اگر استاد در وضعیتی مثل امروز که ما در عرصه هنر، سینما، بازار ویدیو و بسیاری از چیزهای دیگر تسلیم واردات شده‌ایم، بالای سر فرهنگ ما حضور داشت، می‌توانست همه را دور هم جمع کند تا در یک فضای صمیمی، خلاقیت‌ها بروز نماید. ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ چیزی نمی نویسم ✅ خودتون بشنوید 💌دعوت رسول ✨استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم ⭐️@arameshemandegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 کتاب صوتی رشد 📣اثر جدید انتشارات لیله القدر 🔸کتاب صوتی رشد 🎙با صدای نجم الدین شریعتی | عضو شوید 👉🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎁 «اين طور نيست كه با دستيابى به آسمان‏ها، امكان بازگشت و هبوط منتفى باشد، كه مى‏توان بازگشت و ذليل شد. و نكته ديگر اينكه در اين بازگشت، شيطان در مرحله اول به عبوديت خود نمى‌‏خواند و از اول حرف آخر را نمى‏زند، كه گام به گام و قدم به قدم مى‏آورد و بر زمين مى‏كوبد. شيطان در مرحله اول وسوسه نمى‏كند كه در كعبه با مادر خود درآميز، ولى گام به گام از فضاى سبز و طراوت بهار و چهره‏هاى شاد و ساق‏هاى روشن و جلوه‏هاى عشق و طُرّه‏هاى مست و از نگاه و لبخند و سلام و كلام و پيمان و ديدار مى‏گويد و سرمست مى‏كند و در خمار لذت مغرور مى‏نشاند كه با ... غافل و فريفته و فريبا، ناخواسته درآميزى و تويى كه از درياها گذشته بودى در قطره‏اى غرق شوى و تويى كه از هستى گذشته بودى در پوست پيازى اسير بمانى. و اين شوخى نيست؛ كه خطوات شيطان همين است و گام‏هاى كوچك و چترهاى بلند عصيان همين است؛ «وَ لَاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ»؛ و به دنبال گام‏هاى شيطان نيفتيد، به راستى او دشمن است و آشكارا دشمن است. «فَإِن زَلَلْتُم مِن بَعْدِ مَا جاءَتْكُمُ الْبَيّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»؛ پس اگر پس از آنكه روشنگرى‏ها و بينات به شما رسيد، لغزيديد، پس آگاه باشيد كه به درستى خداوند عزيز و حكيم است. عزت و حكمت و بينات، اين سه عامل مى‏تواند شما را از لغزش‏ها و فريب خوردن‏ها برهاند» 📕تطهير با جارى قرآن، ج‏3، ص: 355 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از ذکری
🌀 آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ 📝 به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه 👤 مرحوم علی صفایی حائری 🔸 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی می‌کردند و استعداد مرا می‌شناختند، می‌گفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ اصلا آخوندی دوره‌اش گذشته»! و گاهی می‌گفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکرده‌اند!» و شروع می‌کردند دادِ سخن دادن در این زمینه‌ها. 🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام می‌شد، می‌گفتم: «این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!» 🔻 و در اینجا بود که همان خطابه‌سرایان زبردست، با بیچارگی می‌گفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم». 🔹 و من می‌گفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت‌ها و آدم‌سازی‌ها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.» «آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟! یا مربی می‌خواهند و یا جلّاد. و تازه این‌قدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک می‌زنند و گند می‌گیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که می‌گویید فلان و بهمان هستند. 🔻 و در اینجا بود که می‌گفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کرده‌اند؟!» 🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز می‌شد، می‌گفتم: «تا به حال می‌گفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری می‌خواهید؟!» ✅ و می‌گفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیله‌ی تبرئه‌ی شما نمی‌شود و دلیل نشدنِ کار نمی‌شود. شما دست‌ها را بالا بزنید و مریض‌ها را درمان کنید و از غرق شده‌ها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان پذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.» 📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷ 📌کانال یادداشت‌های تربیتی«ذکری» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1948778575C14d18b63ea
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دعوت حوادث 🎙 عین‌صاد همین ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه را بشنوید، من هربار در دل شب میشنوم‌ ناخودآگاه اشک میریزم. 💢 شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📌کتاب‌خوانی یا کتاب‌خواری؟! اول نوشته کوتاه عکس‌نوشته بالا را یکی دو بار با دقت بخوانید. دوم کمی فکر کنید و ببینید چقدر این حرف را قبول دارید. حالا نوشته زیر را مطالعه کنید: افراد مختلفی را سراغ دارم که در زمینه‌های مختلف به‌دنبال یک می‌گردند؛ با این توضیح که برای آشنایی با یک حوزه دانشی و تسلط بر آن، داشتن یک ضروری است. سال‌هاست به کسانی که برای گرفتن چنین سیر و برنامه‌ای به سراغم می‌آیند می‌گویم: چنین چیزی را بلد نیستم تا تقدیم کنم؛ چون نه‌تنها به آن معتقد نیستم، که آن را غلط می‌دانم. پاسخ من به این پرسش که "پس چه موقع باید به سراغ برویم؟" این است: هر وقت سؤالی در ذهن شما شکل گرفت و رشد کرد و به مرحله‌ای رسیدید که پاسخ آن برایتان ضروری شد، به‌صورت طبیعی و نه جبری و برنامه‌ای به‌سراغ کتاب یا کتاب‌های دارای پاسخ آن خواهید رفت و آن وقت است که آن پاسخ در جای خودش خواهد نشست. البته گاهی می‌توان برای ایجاد پرسش در ذهن مخاطب یا و ایجاد در او از کتاب به‌عنوان یک بهره برد. روشن است که این کار اولاً باید تحت نظر یک آگاه باشد و ثانیاً با توصیه به فرق می‌کند. همچنین، نقد برنامه‌های عمومی انبوه‌خوانی کتاب منافاتی با مطالعه فراوان و انبوه برخی از اهالی کتاب ندارد؛ کسانی که به پرسش‌های مشخص و شفافی رسیده‌اند و لابه‌لای کتاب‌ها به‌دنبال پاسخ آن‌ها می‌گردند، نه اینکه بخواهند با کتاب وقت خود را پر کنند و سرگرم شوند. 🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از ندای تهذیب
📚سیر مطالعاتی آثار استاد علی صفایی حائری(ره) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 1️⃣ فصل اول سیر مطالعاتی: تولد انسان از خود 👈 کتاب های اصلی این فصل شامل ۹ عنوان می‌باشد. https://eitaa.com/einsad/4385 فصل اول https://eitaa.com/einsad/4388 2️⃣ فصل دوم سیر مطالعاتی: بلوغ انسان در جامعه 👈کتاب های اصلی این فصل شامل ۸ عنوان می‌باشد. https://eitaa.com/einsad/4386 فصل دوم https://eitaa.com/einsad/4389 3️⃣ فصل سوم سیر مطالعاتی: فهم عمیق مبانی رشد 👈کتاب های اصلی این فصل شامل ۱۶ عنوان می‌باشد. https://eitaa.com/einsad/4387 فصل سوم https://eitaa.com/einsad/4390 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰موسسه فرهنگی تربیتی حیات طیبه برگزار می کند . 📌 دوره مجازی رویش 📚 طرح مطالعاتی آثار استاد علی صفایی حائری (عین-صاد) 🔖 سرفصل های دوره : 📕 کتاب رشد: انسان؛ حضوری متفاوت، سرمایه‌های انسانی، نیازهای انسان، اهداف آشنای زندگی، خسارت‌ها و پوچی، رشد و عوامل رشد و... 📗 کتاب صراط: خلوت و توجه، شناخت معبودها، سنجش معبودها، شناخت حق، ایمان، جهاد و... 📆 مدت زمان دوره 20 جلسه ‼️ مهلت ثبت نام تا روز ۱۰ آبان ۱۴۰۲ 📌 دوره به صورت بر خط برگزار می شود. 📝 جهت ثبت نام به شناسه زیر پیام بدهید: 📌@royesh_safaii_admin موسسه فرهنگی تربیتی حیات طیبه https://eitaa.com/hayatpvt
س: "چه بخواهیم و چه نخواهیم، طلبگی و فقر دو یار جدا ناشدنی هستند. اگر خواستی تمکن داشته باشی و طلبگی هم بکنی؛ بدان که به هیچ یک نمیرسی. طلبگی یعنی در سلوک هم تراز قشر فقیر و رنج کشیده بودن و اگر خواستیم جز این باشیم، شاید طلبه نباشیم. من التزم بالشی، التزم بلوازمه. حال اینکه در باب رسیدگی به طلاب کوتاهی شده و کار را به جایی رسانده اند که طلبه به خاطر مشکلات مالی، تمرکز علمی و تبلبغی ندارد، بحث دیگریست. چه آنکه طلبه ای که از روی وظیفه به این لباس و منش درآمده، هرگز به خاطر امور دنیایی مسیر و هدف و وظیفه اش را فراموش نمی‌کند. و فقر همیشه با رسول و اصحابش بود و لحظه‌ای جدا نشد. من طاقت این فقر رو نداشتم و از مسیر علمی و تبلیغی خارج شدم و امروز خسر الدنیا و الآخره هستم. بیش از دو دهه پیش در رویایی و در جواب سوالم که همین سوال شما بود، گفته شد: برو چه کسی بهت گفته که بمانی. بلا فاصله به یاد آوردم شبی را که دو تن از شاگردان استاد فقید در منزل ما در رابطه با همین مسئله بحث میکردند و مدعی بودند که طلبه باید تامین باشد تا به بار بنشیند و 🔺شیخ با نگاهی پر افسوس و نگران به آن دو فرمود: این طور نیست که شما میگویید. طلبگی یعنی سختی را زندگی کردن و جملاتی شبیه به این. لازم به ذکر است که یکی از آن دو به دنبال مال رفت در لباس طلبگی و به دنیا رسید در پوشش طلبگی و خالی شد از برکت و زیست و بهره‌های طلبگی."
💌 تجربه‌های شما از آشنایی با (عین‌صاد) سلام ماجرای آشنایی من با استاد علی صفایی حائری خیلی جالبه یه شب حالت روحی خیلی بدی داشتم حس افسردگی داشت خفم می‌کرد. دنیا و آخرت و کلا هستی برام خیلی مسخره میومد اون شب با خدا حرف زدم و کفر زیادی گفتم. بهش گفتم این مسخره بازیا چیه واقعا چقد هم این دنیا هم اون دنیا مزخرفه... یکم بعد به خودم اومدم و به خدا گفتم: خدایا من میدونم تو اونطور که میگن نیستی خدایی که انقدر قدرت و رحمت داره نمیتونه جوری باشه که حتی قشر مذهبی دربارش صحبت میکنن. من ارادت خاصی به شهید ابراهیم هادی دارم از ایشون خواستم یه کتابی بهم معرفی کنن که خدارو به من بشناسونه. روز بعدش رفتم گلستان شهدا و کتاب وقتی که از خودت میسوزی استاد رو خیلی اتفاقی خریدم در حالی که اصلا علاقه نداشتم بخونمش همینطوری الکی خریدمش. توی گلستان شهدا نشستم و خوندن کتاب رو شروع کردم و منتظر دوستم نشستم. شب قبل من به خدا میگفتم من چطوری تورو ببینم اگه وجود نداشته باشی چی؟ به خدا میگفتم خودتو نشونمون نمیدی وقتیم شک کنیم که هستی کفر میشه و وقتی کفر بگیم عذابمون میکنی! چطوری خودتو نشونمون میدی؟ ناگهان توی کتاب علی صفایی حائری دیدم نوشته: همه چیز از شک شروع می‌شود چون ما خدارا ندیده ایم باید دستورات خدارا اجرا کنیم تا خدا در قلب ما خدا حس شود و خودش را اینطور به ما نشان دهد. وقتی این متن رو خوندم عکس شهید ابراهیم هادی رو جلوی چشمم دیدم و از شدت تعجب از این معجزه منی که هیچوقت گریه نمیکردم شروع کردم به گریه کردن! جواب تک تک سوالاتم رو توی یه کتابچه از ایشون توی ۲ ساعت پیدا کردم و دیگه هیچوقت از اون موقع تاحالا نتونستم کفر بگم! هروقت میخوام کفر بگم یه جمله از ایشون تو ذهنم میاد و دهنم بسته میشه! اینم از یکی از معجزات زندگی من! ✍🏻 ”ناشناس“ 🔺شما مخاطبین گرامی می‌توانید نحوه‌ی آشنایی با اندیشه "عین.صاد" و نیز تاثیری که این اندیشه در زندگی و حیات شما گذاشته را برای ما ارسال کنید تا برای عموم مخاطبین منتشر کنیم. 👇🏻👇🏻👇🏻 👤 : @ad_einsad | 🔗: عضویت کانال
✨مشابهت ها در بررسی طرح‌ها: 🔺مشكلى كه ما در جمع‌هاى خودمان داريم، اين است كه گرفتار مشابهت‌ها مى‌شويم و به مابه‌الامتياز حرف‌ها توجّه نمى‌كنيم و در مابه‌الاشتراك‌ها مى‌مانيم و گول مى‌خوريم. هنگامى كه تازه الفبا ياد گرفته بوديم و به كتاب‌ها نگاه مى‌كرديم، مى‌گفتيم همه مثل هم است! چون همه‌اش الف و ب و پ و ت و... دارد؛ در حالى كه اين‌طور نيست. درست است كه همۀ كتاب‌ها اين نقاط مشترك را دارند ولى تركيب‌ها، جمله‌بندى‌ها، اهداف، تقسيم‌بندى‌ها، شروع و ختم‌ها متفاوت است. اگر مى‌خواهيد بهره بگيريد، به مشتركات قانع نشويد؛ كه خيلى محروميت مى‌آورد. خيلى از بزرگان و دوستان ما اين محروميت را دارند. پس فريب اشتراك‌ها را نخوريد و به امتيازها توجّه كنيد. 📗مشکلات حکومت دینی/ص ۸۷ آبشخور واحد این دو دستگاه فلسفی یا عدم آبشخور واحد:👇🏻 فلسفه‌ى يونان - چه در برداشت فارابى و عامرى و بوعلى و دوانى و محسنى و ملاصدرا و سبزوارى و چه در برداشت‌هاى متأخر و معاصر - به جريان سياسى بالنده‌اى نرسيد... ... در واقعيت، اين ما هستيم با فلسفه عقيم: عقيم از سياست و حقوق و اقتصاد و جدا از جامعه و تدبير و تقدير و تربيت. 📗از معرفت دینی تا حکومت دینی/ص ۲۱۴ و ۲۱۵ بينش دينى از اساس تفاوت دارد. قدر و استمرار و ارتباطهاى محتمل و نامتحمل، آدمى را با مصالح و مفاسد و اقدار و حدود و حقوقى نه تنها طبيعى و نه تنها عرفى، كه اين گونه مستقل از قراردادها و مبتنى بر اندازه‌ها، پيوند مى‌زند و از علم و تجربه و فلسفه و قلب و اشراق و احساس و غريزه، به وحى هم روى مى‌آورد. و اين وحى است كه به اين همه انگيزه، جهت و شكل و روش مى‌دهد و بر اين همه تأثير مى‌گذارد. ناچار اين بينش در شكل‌گيرى قدرت و توزيع قدرت و كنترل قدرت، جريان سياسى و حقوقى و اقتصادى و در مجموع تربيت اخلاق و اجتماع ديگرى را پايه مى‌ريزد. 📗از معرفت دینی تا حکومت دینی/ص ۲۲۰
هم اکنون امشب (سه‌شنبه ۱۸ مهر) ساعت ۲۱ شبکه مستند @safaeiyeh
🌄 ریا در خون ما خانه دارد ولی... ❞ عین‌صاد 📚 | ص ۸۰ #️⃣ ▫️@einsad