eitaa logo
هادیانه ها
726 دنبال‌کننده
570 عکس
188 ویدیو
29 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
تماس خدا 📞 ✍ در محضر استاد بودیم یکی از رفقا به مناسبتی از تماس نابهنگام شخصی در ساعات نیمه شب گفت بعد از مزاح و بیان نظائری از این دست، نکته ای از استاد ی بود برایم 🔹استاد گفت هنگام تماس آدم ها، تصور کنید که خدا به شما زنگ زده یاد احادیثی می افتم در اهمیت لینک احادیث⬅️ https://makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&mid=105409&catid=0&pid=326045 🔹استاد گفت: اگر کسی نیمه شبی هم می رفت درب منزل آقای ، ایشان طوری استقبال می کرد که انگار نه انگار که وقت نا مناسبی است 🔹 ذکری هم از آقای شد و خاطره جالبی از ایشان؛ جوانی نیمه شبی بهم ریخته بود و منزل او را پناه خود دیده بود، با مهربانی درب به رویش باز کرد و به درد دلش گوش داد. جالب این که جوان در این حال سر به روی پای آیةالله گذاشته بود که خوابش برد و آقا تا اذان صبح به آن حال مانده بود تا مبادا مهمان نیمه شبش بیدار شود! این ها خاطرات ی قرون گذشته نیست @hadianeha
2107141149آهنگزنگ.mp3
6.37M
✅ مروری سریع بر نظام در کلام استاد 1⃣ در تربیت انبیاء تحول در حوزه بینش و معرفت است 🔹 جداکردن انسان ها از معبودهای دیگر و رساندن به معبود یگانه 🔹این یا پایه ای است که مبنای دیگر تحول ها برای حوزه های دیگر زندگی است 2⃣ (مبنای) تربیت در نگاه وحیانی از موضوع شناسی شروع می شود یعنی از و ساخت او ناظر به حوزه تربیت 🔹اساس آن »» موجود است که پس از اجابت، حیات دیگری پیدا می کند (در مقابل میت که کلام پیامبر را نمی شنود) 3⃣ : تعصب _ تقلید _ دلبستگی 4⃣ راه حل: تربیت👇 💢کار مربی: » آزادسازی فکر __ » و آموزش تفکر ( نوع پرسش و ادامه آن) » 💢اتفاق در متربی: برای انتخاب به دست آوردن مواد اولیه + استنتاج از آن مواد + زمینه انتخاب از آن شناختها 🔹تطبیق این روش: در جهان‌بینی در چه تدبر کند و تفکر؟ »»»ارسلنا رسلنا بالبینات««« از آگاهی های استوار شروع کند 5⃣ آثار این جهان‌بینی: 👈 آثار در احساس ها و آرمان ها و ایمان 👈 در عمل هایش و مسؤولیت ها و معیارها و میزان ها 6⃣ مخاطب شناسی مراحل مذکور مال مخاطب حی بود ولی روحیات در مقابل آن حی : موتی کر کور ✅ خلاصه : تربیت وحیانی👈 انسان شناسی» شکل گیری مسائل » روش ها و نظام بر اساس آن » نظام در حوزه تطبیق جهان‌بینی و احساس و عمل را می دهد / برای مخاطب حی @hadianeha
هدایت شده از سیدالعلماء
✅ معنای طلبگی ♦️ ما می‌خواهیم ده سال پانزده سال در حوزه باشیم به شرطی که این چیزها از اول در گوش ما خوانده شده باشد و برای آن هر کسی به مقتضای استطاعت و وضع خودش برنامه‌ریزی کرده باشد: من اول در ساعت فلان بیدار می‌شوم، بعد چه می‌کنم؟ معلوم باشد. یک: طهارت و فلان. دو: نافله شب. سه: چند آیه تلاوت قرآن. چهار: شرکت در یک مجلس ولو دو نفر سه نفره‌، تذکراتی که کمک می‌کند به اینکه این دانش به عمل برسد، نیرو می‌دهد قدرت می‌دهد تکان می‌دهد خواب غفلت را برطرف می‌کند. 🔹 دیگر من بیشتر از این قدرت ندارم که به شما برادران و عزیزان و فرزندان مطلب را حالی کنم که اگر تا حالا در فکر این برنامه‌ریزی تربیتی نبودید، توبه کنید و بنشینید برای خودتان- یا با استاد یا بی‌استاد یا با رفیق یا تنهایی- برنامه‌ریزی کنید؛ اگر برنامه‌ریزی شد ممکن است روز اول و دوم بر خلافش رفتار کنید، یادتان برود، اشکال ندارد دوباره سه‌باره که کم کم جا بیفتد در کار شما. شما طلبه‌ی دینی بشوید و مشغول تربیت خودتان بشوید. ابتدایش آن‌قدر مشکل است... برای اینکه انسان عادت کرده که از حجره در بیاید و یکی به‌ او برسد و با هم صحبت کنند. اصلاً فکر نمی‌کردند که همدیگر را می‌بینند که شرکت کنند در یک مطالعه‌ای. فوری صحبت می‌کنند... او می‌گوید فلان روزنامه را دیدی؟ او می‌گوید آره، این‌طور نوشته بود... بعد او هم دنبالش را می‌گیرد؛ همین‌طور نیم ساعت یک ساعت وقت می‌گذرد. ❗️ همه‌ی این‌ها به حساب تربیت، گناه است. چون بنا بود ما خودمان را تربیت کنیم اما حال داریم از دست می‌دهیم رشته را... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🤔⏳ساعت اندیشه⏳🤔 و تربیت برخی از ارکان تربیت از منظر آیات قرآن ⭕️ برخی از پیش فرض های این برداشت ها : * الف) کار انبیاء تربیت انسان ها بوده * ب) علماء به عنوان وارثان انبیاء مسئولیت تربیت مردم را بر عهده دارند * ج) با توجه به نکته قبل، ابزار و کار و نتیجه کار باید متناسب با امکانات و وظایف و نتیجه کار انبیاء باشد ... ⭕️ ارکان تربیت مستفاد از آیات فوق: 1️⃣- وضعیت مردم قبل از تربیت رسولان (ضلال مبین) 👈🏻 مشخص با رنگ قرمز 2️⃣- نتیجه تربیت انبیاء و وارثان ایشان (حذر + قیام به قسط ) 👈🏻 مشخص با رنگ سبز 3️⃣- ویژگی رسول و مربی (منهم) 👈🏻 زیر آن خط کشیده شده 4️⃣- امکانات رسول و مربی (بینات + کتاب + میزان) (تفقه در دین) 👈🏻 زیر آن خط کشیده شده 5️⃣- فعل انبیاء و وارثان ایشان (انذار + تلاوت آیات + تزکیه + تعلیم «+تزکیه») 👈🏻 مشخص با رنگ زرد ⭕️ پ ن: 🔹 نسبت درونی موجود در آیات (وضعیت قبل تربیت / امکانات / و وظایف / و نتایج) و ارتباط بین این ارکان جای بحث و گفتگوی مفصل دارد 👳🏻‍♂️ 🔹مضامین مربوط به ارسال رسل و تعابیری چون ارسال رسل و مبشرین و منذرین و انما انت منذر و ... هم در تکمیل این بحث قابل استفاده است @hadianeha
💢 لیست منابع 💢 👈 و فهرست تفصیلی آن پدرها - مادرها - مربی ها ... با مراجعه به این منابع می توانید به پاسخ سوالات شرعی خود در موضوعات تربیتی دست پیدا کنید... ✅برخی سوالات در حوزه احکام تربیتی: 1️⃣ آیا در صورت لزوم مدرسه می تواند کیف بچه ها را بگردد؟ 2️⃣ خریدن موبایل برای فرزندان با وجود خطرات احتمالی چه حکمی دارد؟ 3️⃣ آیا فراهم کردن محیط سالم و رفقای خوب برای فرزندان (مثلا در محیط مدرسه و کانون و هیأت...) واجب است؟ 4️⃣ حکم تساوی بین فرزندان چیست؟ مثلا اگر چیزی می خریم و یا هدیه ای می دهیم یا در کلاسی ثبت نام می کنیم آیا باید تساوی را رعایت کنیم؟ ⭕️ پ ن: چهار کتابی که فهرستشان در تصاویر آمده عبارت اند از: 👇 ۱- احکام تربیتی _ آقای اعرافی _ نشر موسسه اشراق * ۲- تربیت فرزند با رویکرد فقهی _ آقای اعرافی _ نشر موسسه اشراق * ۳- فقه مدرسه _ وحید عابد _ نشر دلیل ما * ۴- موسوعه احکام الاطفال و ادلتها _ جمع محققین _ نشر مرکز فقهی ائمه اطهار @hadianeha
هادیانه ها
💢 لیست منابع #احکام #تربیتی 💢 👈 و فهرست تفصیلی آن پدرها - مادرها - مربی ها ... با مراجع
✅ تکمله ... کتاب قابل توجه دیگری را هم به لیست فوق اضافه کنید به نام 👈🏻(احکام و حقوق کودکان در اسلام )👉 این کتاب تلخیص و ترجمه 7 جلد موسوعه احکام الاطفال و ادلتها است