eitaa logo
خزینة الجواهر
1.2هزار دنبال‌کننده
31.5هزار عکس
29.4هزار ویدیو
35.2هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
15894-fa-mardan-medan-amal.pdf
4.72M
💠جلد اول کتاب مردان علم در میدان عمل 👌کتاب درباره اهمیت علم آموزی و داستان های شیرینی از علما در راه آموختن علم می باشد 💠این کتاب مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفت ✅ بسیار مناسب برای رفع خستگی ذهن @ma_va_o
ســــلام صبحتون بخیر امروزتان شاد سرنوشت تان سبز بخت تان سفید و پاک دلتان مهربان و زلال سفرتون پر روزی و رنگین و مُهر خدا پای برگه زندگیتون باشـه
در دام یا بازگشت به ؟ نقدی بر سخنان جناب آقای در مناظره با جناب آقای بازنشر|| جعفر بحرینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹 فقه اصیل شیعه با سابقه بیش از هزار سال، توسط فقهای مخلص و آگاهی به سیر تکاملی خود ادامه داده است.بزرگان شیعه همیشه سعی کردند، چون غواصی زبردست به ژرفای دریای علم ثقلین، بروند و مروارید های علمی ناب را برای جامعه خود استخراج کنند. 🔻آنها معارف قرآن کریم و عترت را بسیار زیاد و نا محدود قلمداد می کردند ، لذا برای استخراج احکام و معارف جدید هیچ گاه بن بست و انسدادی قائل نمی شدند. از دیدگاه قاطبه فقهای بزرگ شیعه ، مشروعیت دین اسلام زمان و مکان بردار نیست چرا که «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرام محمد حرام الی یوم القیامة».از طرف دیگر دین پیامبر اسلام، ختم نبوت و تکمیل کننده تمام ادیان گذشته است. پس بیراه نباشد که انتظار هدایت کامل و تمام برای بشر داشته باشد و به فرمایش قرآن ، از ظلمت ها به سوی نور رهنمون می شود. 🔹برخی از دگر اندیشان چون سروش و شبستری در چند دهه اخیر سعی کردند ، عصری بودن دین را طرح کنند که نتیجه آن ،انحصار هدایت دین اسلام، در عصر حضور ائمه اطهار است. آنها دین را برای زمان حاضر کافی نمی دانند و قائلند که دین باید در ترازوی عقلانیت عرفی هر زمانی قرار بگیرد. و عقلانیت سکولار را ترازوی سنجش صحت و اعتبار دین می دانند. آنها هرچند در ظاهر با مقدسات اصیل اسلام و مذهب شیعه خود را مخالف نشان نمی دهند، امَّا بصورت غیر مستقیم، اسلام را برای هدایت بشر امروز کافی نمی دانند وعلم امام و پیامبر را صرفا محدود به ظرف زمان و مکان خود می پندارند.آنها تنها راه سعادت مسلمانان را از سر تا پا غربی شدن می دانند. پروژه کشف حجاب، یکسان سازی لباس ها، تضعیف دین در باور مردم و ... محصول همان نگاه و جریان است. ▫️در این ایَّام، مناظره ای برگزار شد، موضوع مناظره هر چند ناظر به یکی از علوم انسانی بود، ولی مباحثِ طرح شده به بسیاری از مبانی دینی و استنباطی فقهی سایه افکنده بود.شاید بیراه نباشد که کلیدی تری موضوع مطرح شده را ، «چگونگی مواجه فقه با مسائل مستحدثه» بدانیم. ▫️جناب آقای علوی بروجردی، مباحثی را طرح کردند که القای «عصری بودن دین اسلام» و حجیَّت«عقل عرفی» در مقابل «فهم دینی» داشت. 🔹استدلال ایشان، اینگونه بود که چون 1- اکثر روایات شیعی ، استفتائی هستند و 2- روایات استفتائی بصورت کلی به سوال سوال کننده انصراف دارند، پس بصورت کلی اکثر روایات شیعه، ناظر به مسائل جدید نمی توانند باشند و نباید انتظار داشت، احکام جدید را از منابع استخراج کرد. البته در جواب اینکه فقه بخاطر رسالتش که پاسخگویی به تمام افعال مکلفین است، چگونه قرار است راه حل پیدا کند، ایشان رجوع به عقلانیَّت عقلاء و نداشتن ردع بر آن در منابع را کافی می داند. 🔹ایشان عقلاء را از باب حجَّیت عقل ، حجَّت می شمارند. با توجه به گسترش کامل علوم و تخصصی شدن آنها، برآیند دستگاه استنباطی ایشان، سیطره کامل علوم بر استنباط فقهی است و فقیه صرفا «یک » است. که می تواند برخی از مباحث را رد کند. @rozaneebefarda ادامه👇
در دام یا بازگشت به ؟ [صفحه ۲ از ۲] ⭕️دستگاه استنباطی آقای علوی از جهات متعدد مورد اشکال است: 1- دین اسلام، ختم و خاتم تمام ادیان است و نسخه نهایی هدایت بشر.پس ناظر به تمام مکان ها و زمان ها و انسان ها است. 2- طبق ادله عقلی و نقلی، قرآن کریم وعلم امام معصوم هر چند در زبان عرفی تجلی می کند، ولی عرف زده نیست. لذا کلام ثقلین بخاطر اتصال به دستگاه قدس الهی ناظر به تمام علوم می شود. 3-اینطور نیست که اکثر منابع، استفتائی باشد؛ آیات قرآن کریم، خطبه های حضرات معصومین و فرماین اخلاقی و تدبیری مثال نقض ادعای علوی هستند. 4-در موارد استفتائی، جواب هایی از حضرات معصومین داریم که بصورت قضیه کلیِّه و قانون هستند، مثل روایات باب استصحاب که در جواب وضو مطرح شده است، «لاتنقض الیقین ابدا بالشک» و به سوال سائل منحصر نمی شوند. 5- طبق قاعده «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ إِلَيْكُمْ وَ عَلَيْكُمُ التَّفَرُّع‌ » بسیاری از حقایق بصورت قضایای حقیقیه بیان شده اند و فقیه باید با کار آمد کردن دستگاه اصولی خود ، قواعد کلی را استخراج کند و فروع را به آنها بر گرداند. 6-رجوع به سیره عقلاء بصورت کلی بسیار محل اشکال است ، چرا که سیره، آنهم سیره متشرعه با قیودی مورد اعتبار قرار می گیرد نه هر سیره ای! 7- رجوع به سیره عقلاء، عملا ممکن نیست چرا که ما یک سیره ناب و یکدست هیچ وقت نداشته ایم، همیشه بخاطر حکومت دولت های جائر غیردینی، ایسم ها بر جوامع حاکم بوده اند و «کل حزب به لدیهم یفرحون». 9-علومی مثل طب مدرن ، یا اقتصاد و ... نظرات استنباطی بزرگان آن علم هستند، همچنانکه برخی از مکاتب مثل روانشناسی احکام و فتاوای جناب فروید است که بدین صورت بسط و گسترش یافته و یا اقتصاد کمونیستی ، برآیند آراء «مارکس» است که بدین صورت مدوِّن شده است.نه اینکه بصورت ابتدایی قول سیره عقلاء باشد! 10-رجوع بی قید و شرط یک فقیه به نظرات کارشناسی نظریه پردازانی چون مارکس، اگوست کنت و ... چه بسا منجر به تقلید فقیه بشود که برای فقه اصیل غیر قابل پذیرش است. 11-جناب علوی نفرمودند بر فرض اینکه حضرات معصومین به اطباء مراجعه می کردند، آیا دلیل بر این است که خود طب نمی دانستند؟ 12-همچنین بر فرض رجوع حضرات معصومین به طبیب یا کارشناس، وجوب از سیره استنباط می شود؟ یعنی امکان سیره را دالّ وجوب می گیرند؟ 13- وجه تمایز ، سیره عقلائی که آقای علوی استناد می کنند و «عقلانیَّت عرفی» که امثال سروش و شبستری می گویند و شاگردانشان قائل اند که دین را هم باید در ترازوی این عقلانیت گذاشت، چیست؟ 14- تمام مسائل مستحدثه از باب اصول عملیه نیستند که با «عدم ردع» بتوان به حکم رسید. 15- در نگاه آقای علوی ، غرب بسیار مطلوب و موفق است و سیره عقلای آنها را مرجع و منبع دانستند ولی توضیح ندادند که سقط سالیانه 50 میلیون جنین ، بیش از صد میلیون کشته در جنگ های جهانی ، وزارت تنهایی انگلستان و ژاپن، برهنگی فرهنگی و فحشاء و استعمار کشور های فقیر، و قتل و غارتی که در جهان درست کرده اند را ملاک این موفقیَّت و مطلوبیت دانسته اند؟ 16- ارجاع دربست و کامل به علوم مدرن و جدید، آیا کناره گیری از دستگاه هدایت اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین نیست؟ 17- اگر قرار برمبنای آقای علوی در فقاهت بود ، و همه چیز با ارجاع به علوم زمان و پیدا کردن عدم ردع شارع قابل حل بود، چه نیازی بود علم اصول تدوین شود و دستگاه های فقهی و استنباطی امثال شیخ انصاری بوجود آید؟ 🔹حتما جناب آقای علوی بدنبال پذیرش کامل «عقل مدرن یا عرفی» نیستند ولی برای بازگشت به فقاهت اصیل شیعه نیاز است که مبانی و نظرات خود را از ابهام در بیاورند و واضح تر صحبت کنند تا برداشت همسویی با دگراندیشانی چون سروش از ایشان نشود! https://b2n.ir/g59136 ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴گفتگوی علامه طباطبائی و بنیانگذار مکتب تفکیک 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیت الله مصباح می‌فرمودند علامه طباطبائی زمانی که پس از اتمام تحصیلات خود در نجف به ایران برگشتند، برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت کردند. وقتی مرحوم ، رهبر تفکیکیان، که فردی بسیار شریف و بزرگوار و اهل تقوا و البته از مخالفان سرسخت فلسفه بود، متوجه حضور ایشان در مشهد می‌شوند برای ملاقات با ایشان به مسافرخانه‌ای که ایشان در آنجا سکونت داشت، رفتند. 🔶 می‌فرمودند ایشان را در صدر اتاق نشاندم و به رسم مهمان‌نوازی با کمال ادب در محضر ایشان نشستم. آقامیرزا مهدی این سؤال را مطرح کرد: 🔷«آقا اين منطق ارسطويي و اين‌ها چه اعتباري دارد؟ چه نيازي به اینهاست؟ آدم يک فطرت خدادادي دارد. اگر کسی عقل داشته باشد وقتی مطلبي به او القا مي‌شود، اگر درست فکر کند می‌تواند درستی یا نادرستی آن را بفهمد. چه نیازی به آن قواعدی که ارسطو درست کرده است داریم؟ قرآن کجا گفته بايد تابع منطق ارسطو باشيم؟ کدام امامي کدام پيغمبري گفته؟» 🔶علامه طباطبائی می‌فرمودند ایشان به همین شکل مدتی به سخن خود علیه منطق ارسطویی ادامه داد. و استدلال می‌آورد که ما نیازی به منطق ارسطویی نداریم! وقتی سخنشان تمام شد، سکوت کردند. و سپس از من سؤال کرد نظر شما چیست؟ گفتم: 🔷«اگر اين فرمايش شما صحيح باشد اين مطلب مي‌شود صغري؛ اين مي‌شود کبري؛ اين هم مي‌شود نتيجه. و منطق ارسطویی چیزی بیش از این نمی‌گوید. اگر منطق ارسطويي باطل است پس استدلال شما اعتباري ندارد. و اگر منطق ارسطویی درست است باز هم سخنان شما اعتباری ندارد» 🔶مجددا مرحوم میرزا مهدی شروع به توجیه سخنان خودش کرد و آنقدر گرم بحث ‌شد که از آنجايي که نشسته بود همين طور مي‌آمد تا وسط اتاق. من هم مي‌نشستم گوش مي‌کردم و آخرش وقتي تمام ‌شد مجدداً پرسید، حالا نظرتان چيست؟ من گفتم: 🔷«باز هم این صغرای سخن شما است و این هم کبرای آن و این هم نتیجه آن. اگر منطق ارسطويي باطل است پس اين شکل استدلال نتيجه‌اي ندارد.» 🔶ارسطو که مخترع و جاعل و تولید کننده منطق نبوده است؛ او کاشف روش‌های صحیح‌ تعریف و استدلال و تمایز تعریف و استدلال صحیح از ناصحیح و مغالطی بوده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴بينش عارفانه به هستی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 در دفتر سوم مثنوي، دربارة تفاوت ديدگاه و بينش عاقلان و عاشقان مي‌گويد: پس شدند اشکسته‌اش آن صادقان ليک کو خود آن شکست عاشقان عاقلان اشکسته‌اش از اضطرار عاشقان اشکسته با صد اختيار عاقلانش بندگان بندي‌اند عاشقانش شکري و قندي‌اند ائتيا کُرها مهار عاقلان ائتيا طوعا بهار بي‌دلان 🔶اساساً تفاوت عمده عارفان با غيرعارفان در همين بينش و نوع نگاه به هستي و پديده‌هاي عالم است. به تعبير مولوي: عارفان را سرمه‌اي هست آن بجوي تا که دريا گردد اين چشم چو جوي و به تعبير عراقي: عارفان چون که ز انوار يقين سرمه کشند دوست را هر نفس اندر همه اشيا بينند 🔶چنين بينشي طبيعتاً تحولي عظيم در زندگي فرد ايجاد مي‌کند. سرمة عارفان، سرمه‌اي است که چشم واقع‌بين به آنها مي‌دهد. هوشمندي همه کائنات را مي‌فهمند: تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا (اسراء، 44) گر تو را از غيب چشمي باز شد با تو ذرات جهان همراز شد نطق خاک و نطق آب و نطق گل هست محسوس حواس اهل دل جملة ذرات در عالم نهان با تو مي‌گويند روزان و شبان ما سميعيم و بصير و باهوشيم با شما نامحرمان ما خاموشيم از جمادي سوي جان جان شويد غلغل اجزاي عالم بشنويد فاش تسبيح جمادات آيدت وسوسه تأويلها بزدايدت 🔶عارفان، عالم را محضر خدا مي‌بينند به همين دليل حتي تصور گناه و نافرماني را هم نمي‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴«انا جنب الله» 🖊احمدحسین شریفی 🔶در حدیث مشهوری در توصیف مرتبه وجودی علیه السلام از زبان خود آن حضرت چنین نقل شده است که فرمودند: «أَنَا عَيْنُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ- وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ؛ من چشم خدا و دست خدا و جنب خدایم و من باب الله هستم.» (کافی، ج۱، ص۱۴۵) 🔶خیلی روشن است که معنای ظاهری این کلمات مراد نیست؛ زیرا خدا نه چشمی دارد و نه دستی و نه کناره‌ای و نه خانه‌ای و نه درب خانه‌ای. 🔶شارحان حدیث هرکدام بر حسب بینش و میزان فهم خود به شرح این حدیث پرداخته‌اند. 🔷 در شرح کافی (ج۴، ص۳۰۲) می‌گوید: منظور از عین‌الله و یدالله بودن آن حضرت، یعنی اینکه آن حضرت، مظهر قدرت و نعمت الهی است. باب الله بودن نیز بدان معناست که او باب حکمت الهی است. و «جنب الله» نیز یعنی امیر منصوب از ناحیه خداست؛ زیرا «جنب» در لغت به معنای «امیر» آمده است. بنابراین وقتی آن حضرت می‌گوید من جنب الله هستم منظورش آن است که از ناحیه خداوند به عنوان امیر بر خلق منصوب شده و مردم هم مأمور به پیروی از او در همه امور هستند. 🔷 در مرآة العقول (ج۲، ص۱۲۰) در تفسیر «جنب الله» سه احتمال را بیان می‌کند: یک. جنب به معنای «جانب» و «ناحیه» باشد. و جنب الله یعنی اینکه خدای متعال به مردم دستور داده است که به علی توجه کنند؛ دو. جنب به معنای «امیر» باشد و جنب الله یعنی او امیر خدا بر خلق است. و سه. بدان معنا باشد که قرب الهی جز با تقرب به امام علی علیه السلام حاصل نمی‌شود. 🔷 در شرح اصول کافی (ج۴، ص۱۷۰) در شرح این حدیث می‌گوید: جنب یک چیز یعنی ناحیه و کناره آن، اما «جنب الله» در حقیقت یعنی همان «عالم امر» و مرتبه وجودی هر کسی از انبیاء و اولیاء‌ مقربین که به چنان درک و درجه‌ای از هستی نایل شده باشد. اینان چون به «عالم ربوبیت» و «مقام جمعیت» واصل شده‌اند، فعل‌شان فعل‌الله و امرشان، امر‌الله و قدرت‌شان، قدرت‌الله و علم‌شان علم‌الله خواهد بود. چرا که اینان متخلق به اخلاق‌الله و منوّر به نور الله شده‌اند و به همین دلیل، واسطه بین خدا و بین خلق در افاضه و رحمت می‌شوند. از خدای بزرگ می‌خواهم به برکت وجود امیرالمؤمنین، توفیق فهم عمیق و دقیق معارف الهی را به همه ما عطا کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹🌹🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴خاطره‌ای از علامه مصباح دربارة آیت‌الله الهی‌قمشه‌ای 🖊احمدحسین شریفی 🔶 یزدی برای تشویق به تفکر عمیق در پدیده‌ها و پرهیز از سطحی‌نگری نسبت به پدیده‌های اطراف، خاطره‌ای را از مرحوم آیت‌الله نقل می‌کردند. می‌فرمودند: در مدرسه حجتیه قم، روزی آن فیلسوف و حکیم بزرگ را دیدم که کنار باغچه حیات مدرسه و بر روی خاک‌ها نشسته و به گلی در باغچه خیره شده بود. قدری نزدیک‌تر رفتم و دیدم که اشک از چشمانش جاری است. ایشان با نگاهی ژرف به یک گل و با تفکر در عطر و رنگ و زیبایی آن و با اندیشه دربارة خالق زیبایی‌ و گل‌، چنان خضوع و خشوعی برایشان ایجاد شده بود که از اطراف خود غافل شده بود و بی‌اختیار اشک از چشمانش جاری می‌شد! 🔶قرآن کریم با گلایه از کسانی که بی‌توجه به آیات و نشانه‌های بی‌شمار الهی، روز و شب خود را می‌گذرانند، می‌فرماید: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُون‏ (یوسف، ۱۰۵)؛ و چه بسیار نشانه‌ای از خدا در آسمان‌ها و زمین است که آنها از کنارش می‌گذرند، در حالی که از آن روی گردان و غافلند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو 🔻شناخت مردم ژاپن ازدین اسلام و فرهنگ اسلامی بسیار کم است و این به دلیل ضعف فعالیت های تبلیغی ما مسلمان هاست. 🔻من بودایی بودم ولی چند سال پیش از طریق ترجمه دعای «یستشیر»امام علی (ع) که مضامین بسیار عالی دارد با اسلام آشنا شدم. 🔻وضعیت ترجمه کتاب های دینی اسلامی به زبان ژاپنی خوب نیست. مردم ژاپن اهل مطالعه هستند و این یعنی اگر کتب اسلامی به زبان ژاپنی ترجمه بشوند از آنها استقبال می شود‌. 🔻وقتی با بودایی ها صحبت میکنم به آنها میگویم مطالب خوبی که شما در آیین بودا دارید، کاملترش در اسلام هست. 🔻وقتی نخست وزیر ژاپن به ایران آمد و به علت اُبُهَّت آیت الله خامنه ای جرأت نکرد نامه ترامپ را به ایشان بدهد، مردم ژاپن در فضای مجازی گفتند کاش رهبری مثل ایشان در ژاپن داشتیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
1035_636965586794828532video (1) (Trimmed).mp3
12.49M
🌹قرائت زیبای دعای یستشیر؛ 🌹دعایی که ترجمه ژاپنی آن یک خانم اندیشمند بودایی را به مسلمانی تبدیل کرد که زندگی خود را وقف تبلیغ اسلام در ژاپن کرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
میراث علامه مصباح و (Trimmed).mp3
4.88M
🎤عنوان سخنرانی: میراث اخلاقی علامه مصباح پایه‌ای برای خودسازی و جامعه‌پردازی در گام دوم انقلاب اسلامی 🔴نشست انجمن فارغ التحصیلان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 🔷تاریخ برگزاری: ۸/ ۱۲/ ۱۳۹۹ 🔷مکان برگزاری: قم: موسسه امام خمینی(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴بی‌توجهی به داوری‌های مردمان 🖊احمدحسین شریفی 🔶 درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) در حکايت 22 مي‌گويد: لطف الهي شامل حال گنه‌کار و خطاکاري شده بود و بعد از سال‌ها ابتلا به گناه و انحراف، متنبه شده و در حلقه اهل حق وارد و سبک زندگي و اخلاقيات آلوده خود را کنار گذاشته و به اخلاق پسنديده متخلق شده بود. در عين حال، از طعن طاعنان در امان نبود و دائماً دربارة او مي‌گفتند «كه بر قاعده اول است و زهد و صلاحش‏ نامُعَوَّل». بعد از مدتي، تاب‌آوري خود را در برابر اين همه طعنه و نيش و کنايه از دست داد و غمگين و دل‌آزرده، به شکایت زد اهل دلی رفت. آن بزرگ و پير کوشيد تا با تغيير نگرش و نوع نگاه او، اين تهديد و رنج را به يک فرصت براي تعالي روحي تبديل کند. به همين دليل به او گفت: 🌹«شكر اين نعمت چگونه گزارى كه بهتر از آنى كه همى ‏پندارندت» نيک باشي و بدت گويد خلق به که بد باشي و نيکت بينند ليکن مرا بين كه حسن ظن همگان در حق من به كمال است و من در عين نقصان، روا باشد انديشه بردن و تيمار خوردن.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
نقش اسلامی سازی علوم انسانی در تمدن اسلامی از نگاه علامه مصباح (Trimmed).mp3
10.8M
🎤موضوع سخنرانی: 🔶نقش اسلامی‌سازی علوم انسانی در تمدن نوین اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔷همایش علمی «حکیم جریان‌ساز» 🔶تاریخ: ۹/ ۱۲/ ۱۳۹۹ 🔴محل برگزاری: موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴تفاوت نگاه تربیتی سعدی و حافظ 🖊احمدحسین شریفی 🔶 و برای قرن‌های متمادی دو شاعر فرهنگ‌ساز بوده و هستند. در عین حال، تفاوت‌های فراوانی میان نگاه فرهنگی و تربیتی و اخلاقی آنان مشاهده می‌شود که در جای خود قابل مطالعه و بررسی است. به عنوان مثال، درباره نقش وارستگی مربی در تربیت، سعدی می‌گوید هر چند پاکی و وارستگی مربی نقشی جدی و انکارناپذیر در تربیت متربیان دارد؛ اما متربی نباید خود را درگیر عمل یا بی‌عملی مربی کند. وظیفه متربی این است که پندها و سخنان حکیمانه را به گوش جان بشنود و عمل کند: گفت عالم بگوش جان بشنو ور نماند به گفتنش کردار باطل است آنچه مدعي گويد خفته را خفته کي کند بيدار مرد بايد که گيرد اندر گوش ور نوشته است پند بر ديوار 🔶اما حافظ به شدت با چنین نگاهی مخالف بود و به متربیان توصیه می‌کرد که اگر مربی اهل عمل نبود، هرگز پند و نصیحت او را نباید بشنوید و عمل کنید! عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس که وعظ بي‌عملان واجب است نشنيدن 🔷در این میان به نظر می‌رسد دیدگاه سعدی درست‌تر و راه‌گشاتر از دیدگاه حافظ است. خود سعدی از قول فقیهی که پسرش دیدگاهی همچون حافظ داشت، می‌گوید: «بمجرّد اين خيال باطل (که مثلا مربیان به گفته‌های خود عمل نمی‌کنند) نشايد روى از تربيت ناصحان بگردانيدن و علما را به ضلالت منسوب كردن و در طلب عالم معصوم از فوايد علم محروم ماندن» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴علامه مصباح و شهید حیدری نهاوندی 🖊احمدحسین شریفی 🔶یک وقتی از یزدی شنیدم که مدتی هم‌بحث با شهید (از شهدای هفتم تیر) بودند. به دلیل علقه و علاقه خاصی که ما نهاوندی‌ها به شهید حیدری داریم، خیلی دوست داشتم که از رابطه آن شهید بزرگوار با علامه مصباح و خاطرات ایشان درباره آن شهید بزرگوار بیشتر بدانم، اما متأسفانه هیچ وقت موقعیتی پیش نیامد که بیشتر در این باره از ایشان بشنوم. 🔶همین اندازه را می‌دانم که می‌فرمودند شهید بهشتی که مدیر دبیرستان دین و دانش قم بود به دلیل آینده‌نگری و دوراندیشی بی‌نظیری که داشت کلاس‌های زبان انگلیسی و جامعه‌شناسی و فیزیک و شیمی و ریاضیات برای عده‌ای از فضلای جوان و پرانگیزه قم تشکیل داد و استادان برجسته‌ای را دعوت می‌کرد و چنین آموزش‌هایی را ارائه می‌دادند. و می‌فرمودند «یکی از افرادی که بسیار پر انگیزه در این کلاس‌ها شرکت می‌کرد، شهید حیدری نهاوندی بود. این کلاس‌ها چند سال طول کشید اما متأسفانه به دلایل مختلف ریزش‌های فراوانی داشت و اواخر فقط سه نفر مانده بودیم: مرحوم دکتر احمد احمدی، شهید حیدری نهاوندی و من.» 🌹خدای متعال روح همه این عالمان راستین و مجاهد را در اعلا علیین مهمان صدیقین و شهداء و صالحین بگرداند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶علم، انسان را تهذیب نمی‌کند. 🔶علم توحید و عرفان و فقه و اخلاق هم ممکن است انسان را جهنمی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴در آستانه سفر پاپ به عراق 🔶گروه‌های مقاومت عراق خطاب به پاپ (رهبر مسیحیان کاتولیک)، با اشاره به دست قطع شده حاج قاسم سلیمانی: «آیا جناب پاپ میداند؟ دستی که ناقوس کلیساها را باز گرداند این دست است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ساختن خودرو در کارگاهی ۳۰ متری! 🔵هنرمند فردوسی با خلاقیت خود در کارگاهی ۳۰ مترمربعی، خودرو‌های شیک و کلاسیک می سازد. @Fetan2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هیتلر چگونه اقتصاد آلمان را از دست خارج کرد؟ 🔹کلیپی قابل تامل از سخنان جالب و شنیدنی رابی یارون رئوون محقق و سخنران یهودی در مورد بنیان گذاری دو قانون موثر و کارآمد آدولف هیتلر مبنی بر حذف پورنوگرافی و ربا از کشور آلمان... @Fetan2
🔴«ط» دسته‌دار !(گفت و شنود) گفت: جو بایدن از «ریچارد نفیو» که معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است برای حضور در دولتش دعوت کرده و روزنامه شرق از این دعوت به شدت استقبال کرده است! گفتم:‌ روزنامه شرق اگر وطنش را دوست دارد باید از دعوت ریچارد نفیو به شدت عصبانی باشد. گفت: شرق نوشته است چون ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ضد ایران بوده، بایدن می‌خواهد از تخصص او برای لغو تحریم‌ها استفاده کند! گفتم: اولاً که بایدن رسماً اعلام کرده تحریم‌ها را لغو نمی‌کند و ثانیاً لغو تحریم‌ها که نیاز به معمار تحریم‌ها ندارد! برای خراب کردن به چند کارگر ساختمانی نیاز است و نه معمار! گفت: البته، این روزنامه شرق همان است که با تیتر درشت نوشته بود امضای جان کری تضمین است و همان روزنامه‌ای است که علناً به تلاش خود برای بزک کردن آمریکا اعتراف کرده بود! و...! یعنی وطن و ایران و این چیزها برایش معنی ندارد؟! گفتم: به یارو گفتند با وطن جمله بساز، گفت؛ رفتم حموم «و تنم» را شستم! گفتند منظورمان وطن با «ط» دسته‌دار است. گفت؛ اتفاقاً با تی دسته‌دار تنم رو شستم! @Fetan2
هدایت شده از مدارس هوش و هیجان
🌼 (عج) ✅ 🔴🔵 ۴۰ با (عج) 🌼 ۱- اطلاعات خود را درباره حضرت افزایش دهید. 🌼 ۲-برنامه مطالعه منظمی برای شناخت بیشتر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته باشید. 🌼 ۳-بخشی از کتابخانۀ شما و کودک تان را کتاب هایی با موضوع مهدویت تشکیل دهد. 🌼 ۴-اطلاعات کودک خود را درباره امام معصوم علیه السلام افزایش دهید. 🌼 ۵-نرم افزارهای مهدوی مناسب را شناسایی کرده و تهیه نمایید. 🌼 ۶-نواها و نغمه های مهدوی را در تلفن همراه و خودرو خود داشته باشید و به تناسب از آن ها استفاده کنید. 🔰ادامه دارد... 🌹مدرسه تربیتی و آموزشی هوش و هیجان @hooshohayajan
هدایت شده از مدارس هوش و هیجان
🌼 (عج) ✅ 🔴🔵 ۴۰ با (عج) 🌼 ۷-داستان کسانی که با حضرت ارتباط داشته اند را بخوانید و برای فرزندان نقل کنید. 🌼 ۸-احترام به امام را به کودکان خود یاد دهید. مانند بلند شدن به احترام نام خاص حضرت. 🌼 ۹-خودتان را آماده پاسخ گویی به سؤالات کودکان درباره امام شان نمایید. 🌼 ۱۰-امام را به عنوان پدری مهربان که به همه کودکان توجه دارد، معرفی کنید. 🌼 ۱۱-از کودک خود بخواهید که برای امام خویش دعا کند. 🌼 ۱۲- زمینه ای را فراهم کنید تا کودک برای سلامت حضرت، به دست خود صدقه بدهد. 🌹مدرسه تربیتی و آموزشی هوش و هیجان @hooshohayajan
هدایت شده از مدارس هوش و هیجان
🌼 (عج) ✅ 🔴🔵 ۴۰ با (عج) 🌼۱۳- از تابلوها و پوسترهای زیبای مهدوی در اتاق کودک استفاده کنید. 🌼۱۴- به کودک خود بیاموزید که امام در هر زمانی قابل دسترسی است و سلام و دعای او را می شنود. 🌼۱۵-به کودک خود بگویید که در مقابل دعای تو، امام هم برایت دعا می کند. 🌼۱۶-به هیچ وجه کودک را با جملاتی که ترس از امام و نگرانی جدا شدن از حضرت را تداعی می کند، روبرو نکنید: مانند: دیگر امام به تو توجه نمی کند؛ دیگر تو را دوست نخواهد داشت!. 🌼۱۷-زمانی آموزش شما درباره امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سودمندتر خواهد بود که خود، پدر و مادری مهربان و آگاه باشید. 🌼۱۸-با تأمین دیگر نیازهای کودک مانند نیاز به بازی و هیجان، آموزش های خود را اثربخش تر کنید. 🌹مدرسه تربیتی و آموزشی هوش و هیجان @hooshohayajan
هدایت شده از مدارس هوش و هیجان
🌼 (عج) ✅ 🔴🔵 ۴۰ با (عج) 🌼۱۹- با فراهم کردن یک زندگی خوب و زیبا، مهدویت را برای کودکان دلنشین کن. 🌼۲۰- از زیاده روی در آموزش و ایجاد انس پرهیز کنید. 🌼۲۱- ظرفیت کودک را در همراهی با این موضوع در نظر بگیرید. 🌼۲۲- از افراط های کودک در ارتباط با امام خود جلوگیری کنید. 🌼۲۳- بگذارید همیشه عطش مهدوی در کودک زنده بماند. 🌼۲۴- از طولانی کردن جلسه های مهدوی پرهیز کنید. 🌹مدرسه تربیتی و آموزشی هوش و هیجان @hooshohayajan
هدایت شده از مدارس هوش و هیجان
🌼 (عج) ✅ 🔴🔵 ۴۰‌ با (عج)    🌼۲۵-به کودک خود بیاموزید که راه دوستی با امام زمان علیه السلام، انجام کارهای خوب است    🌼۲۶- در محفل های مهدوی مانند پایان دعای ندبه و جشن های نیمه شعبان یا روز امامت حضرت، به کودکان هدیه دهید. 🌼۲۷-در مهمانی ها و محفل های خانوادگی، از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم یاد کنید. 🌼۲۸-از کودک بخواهید در برخی مناسبت ها، شعر یا داستانی کوتاه درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بخواند. 🌼۲۹- به کودک خود در تهیه روزنامه دیواری با موضوع مهدوی کمک کنید. 🌼۳۰- از سفرهایی با موضوع مهدوی مانند جمکران استفاده کنید. ادامه دارد... 🌹مدرسه تربیتی و آموزشی هوش و هیجان @hooshohayajan