هدایت شده از مجله خردورزی
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید| تیزر معرفی چهاردهمین شماره مجله خردورزی
📌 ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر»
📥 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
مجله خردورزی
🔸 عقل مدرن یا عقلانيت عاشورايی؟ 🔻 بخش اول؛ نفی نگرش کلامی به عاشورا 🔹 در نگاه سروش، وحی نه حقیقتی ق
🔸 عقل مدرن یا عقلانيت عاشورايی؟
🔻 بخش دوم؛ امام بهمثابه انسان کامل
🔹 آیتالله مصباح(ره) در مباحث عاشورایی خویش، هیچگاه به اینکه در فهم و تحلیل افعال حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام) باید رویکرد کلامی داشت، تصریح نکردهاند؛ اما این عدم تصریح به دلیل بدیهی تلقّی کردنِ این نگرش است؛ چنانکه در همهی مباحث عاشورایی ایشان، جایگاه ملکوتی و عصمت آن حضرت، همواره مفروض و مبنای بحث بودهاست.
🔹 در این نگرش، اساساً مبانی کلامی از مبادی تصدیقیِ لازم برای فهم و سنجش گزارشهای تاریخی هستند و بدون آنها، نمیتوان فهم درستی از سیرهی امامان معصوم(علیهمالسلام) داشت.
🔹 آیتالله مصباح یزدی(ره) برای پیامبر اعظم(صلیالله علیهوآله)، علاوه بر نبوت در معنای رایج کلامی آن، مقام امامت نیز قائل است و اثبات امامت برای اهلبیت(علیهمالسلام) را در گروِ امامت نبی دانسته و آن را امری مسلّم تلقّی میکند.
🔹 به باور آیتالله مصباح یزدی(ره) علاوه بر دلایل کلامی، دهها شاهد روایی و تاریخی در تأیید با خبر بودن امام حسین(علیهالسلام) از شهادت در این راه، وجود دارد؛ بنابراین جایی برای این سخن باقی نمیماند که ایشان چون از عاقبت حرکت و کار خود اطلاع نداشتند، دعوت مردم کوفه را اجابت کردند.
📝 علیرضا ملااحمدی، دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی (نسخه کامل)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 پای در سنت، رو به آينده
🔻 گفتمان کربلا؛ الگوی جبهه مقاومت و سیاسترهاییبخش
📝 مهدی پاکنیا، دانش آموخته ارشد علوم سیاسی
🔹 در گفتمان امام خمینی(ره)، رمز استقلال کشور از ابر قدرتهای شرق و غرب، ایثار و شهادت است. در این گفتمان، ملت به پشتوانه الهی قیام میکنند و با اتکا به قدرت لایتناهی خداوند متعال در مقابل قدرتهای مادی غرب و شرق میایستند، ایثار میکنند و شهید میشوند تا استقلال خود را از شرق و غرب به دست آورند.
🔹 بازگشت هستههای مقاومت به دو عنصر جهاد اسلامی و شهادتطلبی، در فرهنگ مبارزاتی که زائیده تفکرات سیاسی حزبالله در پیوند با افق عظیم اندیشههای سیاسی امام(ره) و تفسیر ایشان از حرکت انقلابی با عقبه فکری و تاریخی نهضت عاشورا ترسیم شده و روح غیرت دینی و جهاد مقدس را به گروههای مبارز فلسطینی بازگردانده است.
🔹 گفتمان انقلاب اسلامی که متأثر از منطق کربلاست، قدرت آفرینی جبهه مقاومت را برای بازدارندگی و دفاع در مقابل دشمن میداند و منطق سلطهگری نداشته و برای دفاع و صیانت از حق و مظلوم به کار گرفته میشود.
📌 دریافت نسخه کامل یادداشت.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
04.pdf
1.85M
📌 نسخه کامل یادداشت «پای در سنت، رو به آینده»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 دعوتِ اجباری؟!
🔻 جامعهشناسی دین در جهان معاصر
1⃣ قسمت اول
📍 گفتگو با دکتر سید جواد میری، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
🔹 ما میتوانیم بگوییم که مذهب گریزی، دینگریزی، و شریعت گریزی را در ایران، همزمان شاهد هستیم؛ اما استقبال از مذهب و دین میتواند بدون شریعت محوری، دنبال شود.
🔹 حتی میتوان گفت: «بارقهها و جریانهایی در ایران در حال شکلگیری است که به طور کامل، ضد اسلام و ضد تشیّع.»
🔹 حکومت، مادامیکه به وظایف خود عمل میکند و حقوق ملت را رعایت میکند، شائبه عدول حکومت از وظایف خود پیش نمیآید.
📥 دریافت نسخه کامل مصاحبه.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 اصالت مبنا و منطق ذائقه
🔻 مواجهه انقلاب اسلامی با پروبلماتیک شدن تمنا
📝 شیما فرزادمنش، دانشجوی دکترای جامعهشناسی فرهنگی
🔹 آنچه در جمهوری اسلامیِ دهه اخیر، در حوزه جهتدهی به میل و سلیقه و ذائقه ملاحظه میکنیم، شباهتی با نوع مواجهه انقلاب اسلامی در دهه شصت نداشته و ندارد.
🔹 بخشی از این تفاوت، قطعاً متأثر از فرایندهای جهانی و نسبتی است که معنا با مصرف، در گفتمان نئولیبرالی برقرار کرده است.
🔹 اما همین تولید نیازهای کاذب و دادنِ توهم انتخاب به افراد که از مشخصههای گفتارهای نئولیبرالی است، زمانی که در تقاطعِ با یک اقتصاد غیرشفاف و سیاستی مبتنی بر رانت قرار گیرد، به شکلی مضاعف موجب تشدید نابرابری و به حاشیه رفتن فرودستان میشود.
📌 دریافت نسخه کامل یادداشت.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 فطرت و علوم شناختی
🔻 بررسی بنیادهای شناختی و روانشناختی دین
📝 دکتر مهدی نساجی، عضو هیئتعلمی دانشگاه کلیسای مسیح کانتربری
🔹 غایت انگاری و جهان را غایتمند دیدن، از زیرساختهای روانی انسانها در طول تاریخ تکامل است. دانشمندان علومشناختی معتقدند، این زیرساخت روانشناختی نیز، همچون فاعل پنداری، زمینه را برای خداباوری فراهم کرده است.
🔹اگر این جهان را غایتی است، پس جهان هدفمند آفریده شده و جهانی که هدفمند است، باید کسی برای آن هدفگذاری کرده باشد و خداوند میتواند همان موجودی معرفی شود که برای جهان هدفگذاری کرده است.
🔹در نتیجه خداباوری امری سهل و آسان است و حتی در جهان سکولار امروزی نیز، بر اساس آمار جهانی، بیش از هشتاد درصد مردم جهان، بهنوعی خداباور هستند. سهل بودن خداباوری به این دلیل است که خداباوری، بر شالودههای روانشناختی که دو نمونه از آن، فاعل پنداری و غایت پنداری هستند، بنا شده است.
📌 دریافت نسخه کامل یادداشت.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
مجله خردورزی
🔸 عقل مدرن یا عقلانيت عاشورايی؟ 🔻 بخش دوم؛ امام بهمثابه انسان کامل 🔹 آیتالله مصباح(ره) در مباحث ع
🔸 عقل مدرن یا عقلانيت عاشورايی؟
🔻 بخش سوم؛ تحلیل اجتماعی و سیاسی عاشورا
🔹 دکتر سروش، انقلاب اسلامی ایران را عامل تبدیلشدنِ عاشورا از یک رودخانه به برکه میداند، اما آیتالله مصباح(ره) معتقد است که انقلاب اسلامی، دقیقاً در امتداد قیام عاشورا شکلگرفته است.
🔹از منظر دکتر سروش، حسینبنعلی (علیهالسلام) شخصیتی مبارز بود و این یکی از اصلیترین ریشههای قیام عاشورا بودهاست. به همین دلیل نمیتوان امام حسین(علیهالسلام) را یک الگوی همیشگی و همهجایی دانست.
🔹این دیدگاه، دقیقاً نقطه مقابلِ دیدگاه آیتالله مصباح(ره) و عموم علمای شیعه است. ایشان هدف اصلی قیام اباعبدالله(علیهالسلام) را اصلاح مفاسد عنوان کردهاند. ایشان امربهمعروف و نهیازمنکر را بهعنوان قاعدهای مطرح میکند که حرکت حضرت برای رسیدن به این هدف، منطبق بر آن شکل گرفت و این قاعده همیشگی و همهجایی است.
📝 علیرضا ملااحمدی، دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی (نسخه کامل)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 الهیاتِ رنج
🔻 درآمدی بر لذتِ رنج و زیستِ عقلانی انسان
1️⃣ قسمت اول
📍 گفتگو با حجت الاسلام دکتر حبیبالله بابائی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹 رنج کشیدن برای رهایی آدمی از رنجهای مادی و معنویاش، درصورتیکه این رهایی نیاز انسانی و مطابق با اصول اخلاقی باشد، رنجی سازنده است.
🔹یاد چنین رنجی نیز میتواند برای جامعه انسانی سازنده باشد. در مقابل، رنج ازی که بیهدف باشد، و رنج برایای که صرفاً برای خودِ فرد است و نه برای دیگری، از جمله رنجهای ویرانگر در روابط انسانی است.
🔹این نوع رنج، نهتنها پایهای برای انسجام اجتماعی نخواهد بود، بلکه در روابط انسانی و اخلاقی بسیار آسیبزا خواهد بود.
🔹در مقابل، رنج برای دیگران که بهترین و جامعترین مثالهای آن را میتوان در تاریخ ادیان الهی پیدا کرد، میتواند پایهای برای اخلاق در روابط با دیگران باشد.
🔹در واقع، آنگاه که برای رهایی معنوی و مادی دیگران رنج میکشیم و یا چنین رنجی را عمیقاً یاد میکنیم، خودخواهی از وجود ما رخت برمیبندد.
📥 دریافت نسخه کامل مصاحبه.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 زیست مذهبی زنان در جامعهی مدرن
🔻 نسبت بانوان مسلمان با واقعیتها و سیاستهای جامعهی امروز
🔹 یک زن قبل از هر چیز باید آگاهی کافی نسبت به شرایط خود داشته باشد و به قوانین جامعه و احکام شریعت، مسلط باشد.
🔹درحالیکه در جامعهی ما هیچ نهادی متولی بحث آموزش قوانین نیست و آنچه در مدارس آموزش داده میشود، بخش کوچکی از الزامات موردنیاز برای حضور افراد در جامعه و خانواده است.
🔹همین امر موجب میشود تا زنان، با حقوق و مسئولیتهای خود آشنا نبوده و بهعنوان یک عضو از جامعه، درگیر چالشهای متعدد باشند.
🔹در بُعدی دیگر، یکی از دعواها و نقاط استراتژیک مسئله زنان و خانواده، مسئلهی اولویتگذاری بین نقش خانوادگی زنان و نقشهای اجتماعی آنان است.
📝 زهرا میرزائی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده (نسخه کامل)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 آهِ مظلوم
🔻 گذری بر درسهای عاشورا
🔹 اصلاح و اصلاحگری در امور امت، یکی دیگر از درسهای مهم و پیامهایی است که قیام عاشورا به آدمی میآموزد.
🔹وقتی رهبر یک امت، میبیند که جامعه دچار انحطاط و دوری از ارزشهای تعیینکننده و اساسی خود شده، تلاش میکند تا مسیر جامعه به سمتوسوی مطلوب خود بازگردد.
🔹اگر جامعه به فساد مبتلا شده، باید با اصلاح و اصلاحگری، مسیر اصلی و درست خود را پیدا کند. با توجه به این مهم، امام حسین(ع) فرمود: «من قیام کردم برای اصلاح در امت جدم، حضرت رسول(ص)، و اراده کردهام تا امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر سیره جدم حرکت کنم».
🔹 اصلاح گری ازآنجا نکته مهم و اساسی است که هرآینه احتمال دارد، دینداران گرفتار مطامع دنیایی و مشکلات زندگی بشوند.
🔹به همین جهت بازگشت امور به سرچشمه اصیل خود یا برگرداندن امت به آیینهای اصیل خود، از اهمیت اساسی و مهمی برخوردار است.
📝 سیدکاظم سیدباقری، دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (نسخه کامل)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
آه مظلوم.pdf
1.45M
📌 نسخه کامل یادداشت «آهِ مظلوم»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir