.
مباحثاتدینیاجتماعی/181
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/18
🌷#بحثسومومهم: (جلسهنهم)
👈معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
یابعبارتی: معیار شناخت#فقیهأعلم
🌷#خلاصهونتیجه_بحثسوم
#جلسهاول :🔻🔻🔻
1)- مرجع تقليد، البته بايد مجتهد #أعلم باشد، اما #أعلميت نيز صرفاً منحصر در مراجع تقليد #صاحبرساله نيست، و فقهاى همطراز با مراجع از نظر علمى و فقاهتى كم نيستند که علیرغم صلاحیت مرجعیت، این شأن والا را نپذیرفتهاند. بعبارتی واضحتر اینکه ؛ مراجع تقليد، هر چند به خاطر برخى از برجستگیهاى فقهى، اخلاقى و اجتماعى، نسبت به ساير فقهاء از اولويت برخوردار میباشند، اما «#مرجعيّت» آنان را نبايد #شرطلازم براىامامتمسلمين محسوبكرد
2)- باید میان «#مرجعيت» با «#اجتهادوفقاهت» تفاوت قائل شد، زيرا در متون و منابع اسلامی به هیچوجه #قید_مرجعیت از شرایط رهبری ذکر نشده است، آنچه که بعنوان شرط اساسی و اصولی، هم در منابع و متون اسلامى و هم در نزد قانونگذار مورد تأكيد و توجه خاص بوده و میباشد، شرط #اجتهاد و #توانائی_استنباط احکام از منابع و متون دینی و سایر شرایط خاص رهبری يا ولیفقیه جامعالشرايط باید احراز گردد.
3)- آن کسى که میگوید دین از #سیاست جداست، #روحاً_متجزى است. اجتهاد م#طلق، در محور #تمام اسلام است و اسلام، یک مجموعه منسجم است، به گونهای که #دیانت آن عین سیاست و #سیاست آن عین دیانت آن است. از این رو، اسلام شناس واقعى کسى است که در همه اصول و فروع (در عبادات، عقود، ایقاعات و سیاسات و ...) #مجتهد و #مستنبط باشد.
4)- هر #فقیه عادلی، صلاحیت رهبری جامعه را ندارد، بلکه #استعدادوتواناییِ لازم، قدرت مدیریت، تدبیر و بینش صحیح سیاسی واجتماعی نیز شرط لازم و ضروری میباشد.
5)- فقيه باید به #همهابعاد دین آگاه باشد. كسي كه در تحليل همهی معارف دين، #اجتهادمطلق ندارد، «مجتهد #مطلق» نيست، بلكه «مجتهد #متجزّي» است لذا صلاحيت ولايت بر جامعهاسلامي و ادارهی آن را نیز #نخواهد داشت. بعبارتی فقيهي كه شعاع علمش همدوش شعاع فقه باشد و بتواند مسايل جديد و #مستحدثهمسلمين را حل كند و آنها را بر اصول و فروع دين تطبيق دهد، او «مجتهد #مطلق»ي است كه درصورت واجد بودن شرايط ديگر، میتواند مسؤوليت ولايت و مديريت جامعهی اسلامي را بپذيرد و از عهدهی آن برآيد.
6)- مقاممعظمرهبری هنگام انتخاب شدن به رهبري به عنوان «مجتهد #جامعالشرايط و #آگاه به مسائل و زمان»، مطرح بودند. که در همان زمان توسط جامعه مدرسين محترم حوزه علميه قم، که مرکب از برجستهترين علماي مجتهد حوزه ميباشد، معظمله را به عنوان «#مرجع تقليد» معرفي نمودند. بنابراين ميتوان مشاهده کرد که در مقام علمي و فقهي ايشان هيچگونه شبهه و اشکالي جاري نيست، عملکرد و #درایت سياسی اجتماعي حضرت آقا که طي ساليان اخير براي هر آگاه منصفي روشن بوده، نياز به بيان و ادله ندارد.
#ادامهدرجلسهبعدی
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/182
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/19
🌷#بحثسومومهم: (جلسهدهم)
👈معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
یابعبارتی: معیار شناخت#فقیهأعلم
🌷#خلاصهونتیجه_بحثسوم
#جلسهدوم🔻🔻🔻
7)- مراد از أعلمیت در روایت این است که رهبر باید با توجه به مجموعه شرایط لازم براى رهبرى و مجموعه علومي كه رهبري بدان محتاج است مانند: علم فقه، علم به موضوعات براى اجراى احکام الهى، دانش اجتماعى و آگاهي به زمان و كفايت سياسي، نسبت به ساير فقهاء «#أعلم» باشد، یعنى #أعلمیت در #مجموعمنحیثالمجموع.
8)- نقش اصلی در #أعلمیت، «#کیفیتاستنباط» است، نه «#کثرتاستنباط»، کثرت استنباطی که دقت لازم در استخراج احکام را به همراه نداشته باشد. یعنی زیادى استنباط به تنهایى و حضور زیاد در دروس حوزه ملاک و دلیل بر #أعملیت فرد نمیگردد.
9)- حضور زیاد در درس را باید از نکات #منفى مرجع دانست. زیرا کسى که زیاد در درس این و آن شرکت کند، در واقع قوه و قدرت ابتکار و #نوآورى خود را از دست میدهد و توان اندیشیدن در مسائل را با فکر بازمیدارد.
10)- با توجه به گستره مسائل #لازمالتقلید، مجتهد #أعلم در #تمام آنچه مربوط به افعال مکلفین است بايد #صاحبنظر باشد و بتواند فتواى صریح و صحیح خود را بیان کند. از جمله مسائلى که باید در آن نظر بدهد، مسائل #سیاسیاجتماعیواقتصادى امروز جامعه است.
11)- در توقیع شریف، امام عصر(عج)، که در «#حوادثواقعه» باید به راویان حدیث ما مراجعه کنید. بدیهى استکه مراد «حوادث #سابقه» را که در کتب فقهى و رسالههاى عملیه بیان شده، نمیباشد، بلکه حوادثى را که در #متن جامعه اسلامى، #روزبهروز، واقع میشود را میفرمایند.
12)- فرد #ناآگاه به این مسائل، نمیتواند خود را «#مجتهدمطلقفعلى» بداند، تا چه رسد که #ادعای_أعلمیت کند.‼️ باید گفت: او، «#مجتهدیمتجزى» است، زیرا در مسائل #سیاسى و #احکامسیاسى اسلامى #صاحبنظر نیست. کسانى نیز هستند که #سیاست را از دیانت جدا میدانند و از این جهت، وارد مسائل #سیاسیاجتماعى نمیشوند، اینان نیز، «مجتهد #متجزى» هستند و نمیتوانند #ادعای #أعلمیتمطلق نمایند، چرا که تشکیل حکومت و دخالت در مسائل سیاسى و به طور کلى امتزاج دین با سیاست، از مسائل #ضرورى اسلام است.
13)- برای مرجع دینی«اجتهاد به نحو #تجزی» کافی نیست بلکه «#اجتهادمطلق»؛ به معنای اجتهاد در #همهابواب : احوالات شخصیه، اجتماعیه و امور سیاسی #شرط است، لذا اگر مرجعیت دینی در همهی احوالات #شخصیه نیز مجتهد و حتی #أعلم نیز باشد، اما در ابوابی نظیر تولّی، تبرّی، جهاد، امربه معروف و نهی ازمنکر، که به نصّ قرآن و سنت، از ابواب فقه اسلامی است، مجتهد نباشد، در این صورت اجتهاد #مطلق نداشته و اجتهاد او به نحو اجتهاد #تجزّی خواهد بود. و بسیار روشن است که حضرت آیةاللهالعظمی امامخامنهای در زمان انتخاب به رهبری نظام، علاوه بر اجتهاد #مسلم در احوالات شخصیه، در ابواب سیاسی و اجتماعی فقه اسلامی نیز، مجتهد #أعلم بودند. و همین دلیل مدّعای ما مبنی بر أعلمیت حضرت آقا در تقلید نسبت به سایر اعاظم مراجع تقلید میباشد.
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/183
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/20
👈⭕️#بحثچهارم:
«#نائبخاص»، «#نائبعام» و
#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج/1
☑️-بررسی مسئلهی نيابتازحضرت
ولیعصرعج در زمان غیبت.🔻🔻🔻
حضرتامام مهدی(عج) آخرین امام معصوم، در شب جمعه 15شعبان سال 255 ه.ق در سُرَّ مَن رَأی دیده به جهان گشود.
زندگیآنحضرت در3دورهخلاصهمیشود:
1-) #دورهکودکی،
ازسال255 تا 260 ه.ق
2-) #دورهغیبتصغری،
از سال 260 تا 329، حدود هفتاد سال
3-) #دورهغیبتکبری، که از سال 329 شروع شده و تا عصر ظهورحضرتولیعصر (عجل الله تعالی فرجه) ادامه دارد.
طغیان، ظلم بیحدِ طواغیتخلفاءعباسی، اوضاع دشوار و از طرفی در اقلیت بودن شیعیان، باعث شد که جان حضرت حجةالله الأعظم(عج) به شدت در خطر قرار گیرد، به طوری که در همان پنج سال دوران کودکی، از سال 255 تا 260 در عصر امامت پدر، به طور کامل مخفی بود، و جز پدر و مادر و خواص از یاران، اطلاعی از وجود آن حضرت نداشتند. هنگامی که امامحسنعسکری(ع) در هشتم ربيع الاول سنه260 به شهادت رسید، حضرتاماممهدی(عج) امام بعد از امام عسکری(ع) به طور کلی مخفی گردید، طبیعی است که وقتی امام مردم غایبشد مردمرا بحال خود وانمیگذارد، بلکه #افرادمخصوصی را بین خود و مردم، واسطه قرار میدهد، وظیفه مردم در این شرایط سخت این است که با بررسی دقیق، این افراد خاص را بشناسند و تکلیف و رهنمودهای زندگی خود را از آنها به دست آورند. بر همین اساس، در #سال260 هنگام رحلت پدر بزرگوارشان، پس از آن که حضرت امام مهدی(عج) به طور کلی از نظرها پنهان شد و غیبت صغری عملأ محقق گردید.
☑️#مسئلهنیابت بهدوبخش تقسیممیشود:
یکی «#نیابتخاص »ودیگری «#نیابتعام».
«#نائبخاص» یعنی این که آن نائب میتواند با حضرت دیدار داشته باشد و مسائل و مشکلات مردم را به حضرت(عج) برساند و آنها را رفع کند. آن حضرت(عج) در این مدت که از #سال260 تا #نیمهشعبان329 (حدود هفتاد سال) طول کشید، چهار نفر از علما و فقهای ربانی را به ترتیب تعیین کرده و آنها را بین خود و شیعیان، واسطه قرار داد.
#نواباربعهحضرتصاحبالزمان(عجلالله تعالیفرجه )بهترتیب عبارتنداز:🔻
1- #عثمانبنسعیدعَمروی(ره) نخستین #نائبخاص حضرت امام مهدی(عج) که درسال 300 هجری وفات کرد.
2- دوم پسرش #محمدبنعثمان بن سعید عَمروی (ره) که پنج سال عهدهدار #نیابتخاص بود و در سال 305 درگذشت.
3- #حسینبنروح (ره) که نوزده سال عهدهدار #نیابتخاص بود و در سال 326 وفات کرد.
4- شیخ ابی الحسن #علیبنمحمدسَمُری که پس از عهدهداری سه سال #نیابتخاص، در نیمه شعبان سال 329 از دنیا رفت، در همین سال از جانب حضرت امام مهدی(عج) برای علی بن محمد سَمُری #توقیع صادر شد که دیگر کسی را #جانشینخاص خود قرار ندهد، به این ترتیب دوران غیبت صغری با آن آخرین #نائبخاص، بعد از توقیع آخری که از طرف حضرت(عج) به دست #علیبنمحمدسَمُری #نائبآخر حضرت (عج) میرسد به پایان رسیده و بسته میشود. و #غیبتکبری از آغاز #نیمهشعبان #سال329 شروع شد، که در این هنگام مساله «#نیابتعام» مطرح گردید. و اما بحث: «#نائبعام» #درجلسهبعدانشاءاللهتبارکوتعالی
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/184
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/21
👈⭕️#بحثچهارم:
#نائبخاص، #نائبعام» و
#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج/2
☑️-بررسی مسئلهی نيابتازحضرت
ولیعصرعج در زمان غیبت.🔻🔻🔻
اما #نائبعام؛ لفظی است که به راویان احادیث و فقهاء دادهمیشود. ولیعصر (عج) نائب و حجت خدا بر روی زمین است و راویان حدیث، نائب آنحضرت (عج) در زمان غیبتکبری هستند واینکه #ولیفقیه را نائب امام زمان(عج) میخوانند، قطعاً منظورشان از نیابت، #نائبخاص نیست بلکه مراد از نیابت، #نائبعام میباشد.
بر اساس رهنمودهای امامان معصوم(علیهم السلام) #مجتهد_جامعالشرایط که از آن به #ولیفقیه تعبیر میشود، باید زمام امور رهبری و افتاء را به دست گرفته و به #نیابتعام منصوب شده و عهدهدار مسأله ولایت و امامت امت اسلامی گردد.
☑️-ضرورت #نیابتعام_ولیفقیه جامع الشرایط بعنوان یک مسأله فقیهیوکلامی
مسأله ولایتفقیه با عنایت به روایات امامان معصوم(علیهمالسلام) قبل از آن که در #فقه مطرح باشد، در واقع از مباحث #علمکلام است و یک مساله کاملأ کلامی است، که به خاطر شاخ و برگهای اجرایی آن در فقه نیز مطرح گردید، چرا که ولایتفقیه امتداد #مسألهامامت است و مسأله امامت امتداد #مسألهنبوت است با همان استدلالهای #عقلی، و بخشی از استدلالهای #نقلی که در مسأله نبوت و امامت هست، در مسأله ولایتفقیه نیز جاری و ساری میباشد.
#بیان_مطلب:🔻🔻🔻
با این بیان که پیامبر اسلام(ص) برای خود جانشین تعیین کرد، و در غدیر خم رسماً این جانشین را که حضرت امیرمؤمنان مولا علی(ع) بود به مسلمانان معرفی فرمود و مسلمانان در همان روز غدیر رسماً به مولی الموحدین حضرتعلی(ع) به عنوان امیرمؤمنان و رهبر مسلمانان بیعت کردند. خطبهای که پیامبر اسلام(ص) در روز غدیر خواند، نشان دهنده آن است که همه ویژگیها و مناصب پیامبر(ص)، جز مقام نبوت در وجود امیرالمؤمنین علی(ع) جمع است، و مردم بر این اساس، با امیرمؤمنان علی(ع) بیعت کردند.
#پساز_امیرالمؤمنین_علی(ع):🔻🔻🔻
بر اساس مبانی قطعی شیعه که در بحث امامت در علم کلام به طور عمیق و وسیع بررسی شده، پیامبر اسلام(ص) برای خود جانشین تعیین کرد، و در غدیر خم رسماً این جانشین را که امیرالمؤمنین علی(ع) بود به مسلمانان معرفی نمود. پس از امیرمؤمنان علی(ع) یازده امام به ترتیب از امام حسن مجتبی(ع) تا حضرت بقیه الله الأعظم مهدی(عج) امام و رهبر مسلمانان هستند، آیات متعدد قرآن و روایات بیشمار بر این مطلب دلالت دارند. جالب این که در کتب #أهلتسنن نامهای دوازده امام معصوم، ازحضرت مولی الموحدین امام امیر المؤمنین علی(ع) تا حضرت امام مهدی(عج) از زبان رسول خدا(ص) ذکر شدهاند.
✔️#ادامهاینبحثدرجلسهیبعد
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/185
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/22
👈⭕️#بحثچهارم:
#نائبخاص، #نائبعام» و
#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج/3
# ادامهبحثازجلسهقبل🔺🔻
از دیدگاه اسلام، مسأله #امامت از مسأله #حکومت جدا نیست، و روح امامت همان حاکمیت بر نفوس و جانها- و هدایت آنها به صراط مستقیم و حرکت به سوی کمال و سعادت است. از سوی دیگر #مسألهحکومت یک امر ضروری برای جوامع بشری است، جامعه بدون حکومت، جامعه هرج و مرجی است که هیچکس آنرا نپذیرفتهونمیپذیرد.
هیچ خردمندی در ضرورت وجود حکومت برای جوامع انسانی تردید نمیکند و به همین دلیل در قرآن مجید، آیات متعددی به این مطلب دلالت دارد و حکومت الهی را یکی از نعمتهای بزرگ خدا میداند.
حضرتعلی(ع) پساز ذکر آیاتیمیفرماید:
«و در این آیات(قرآن) دلیل بسیار روشنی وجود دارد بر این که امت باید دارای امام و پیشوا باشد، که به انجام کارهای آنها قیام و اقدام کند، به آنها امر و نهی نماید، حدود الهی را در میان آنها به پا دارد، با دشمن پیکار کند، و غنائم را عادلانه تقسیم نماید، واجبات را تحقق بخشد و درهای اصلاح و صلاح را به آنها نشان دهد، و آنان را از آنچه به ایشان زیانبخش است برحذر دارد، زیرا امر و نهی یکی از اسباب بقای خلق است، وگرنه تشویق و ترس، از بین میرود، و هیچکس ازگناه باز نمیایستد و شیرازه نظام جامعه از هم میگسلد، و چنین هرج و مرجی باعث هلاکت بندگان خدا است.»
👈نتیجهاینکه:🔻🔻🔻
ضرورت اقتضا میکند که #مسألهامامت و #رهبری پس از پیامبر(ص) متوقف نگردد، بلکه همچنانپایا و پویا تا پایاندنیا ادامهیابد
☑️-براساس روايات، #نيابتولیفقيه جامعالشرایط از امام عصر(عج)
چگونه نيابتي است.؟
برای توجیه این نیابت، ابتدا باید شرایط و ویژگیهای لازم ولیفقيه جامعالشرایط و رهبری در نظام اسلامی برای نیابت از معصومین(علیهم السلام) را که در متون و منابع اسلامی مورد تأکید قرار گرفته، به طور دقیق مورد بررسی و بحث قرار داد.
#ادامهاینبحثدرجلسهیبعد
(👈#منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/186
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/23
👈⭕️#بحثچهارم:
#نائبخاص، #نائبعام» و
#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج/4
امامان(ع) درباره #ولایتفقهای
$جامعالشرایط بهطورکلی فرمودند: 🔻
«ما آنها را بر شما #حاکم، قاضی، #حجت و #جانشین خود قراردادیم». و با این تعبیرات زمینه را برای پذیرش #ولایتفقها بعد از #غیبتصغری، هموار ساختند. در این جا جهت روشن شدن اهمیت و ضرورت نیابت #عام #ولیفقيه جامعالشرایط ازحضرت #ولیعصرعج، نظر شما را به چند حدیث شریف زیر جلب میکنم: 🔻🔻
☑️1⃣- امام باقر(ع) فرمود: «اسلام بر پنج پایه بنا شده است، بر نماز، زکات، روزه، حج و #ولایت(حکومت و رهبری) و در اسلام هیچ چیزی مانند #ولایت مورد توجه قرار نگرفته است». و در سخن دیگر فرمود: «و #ولایت(حکومت و رهبری) #برتر از نماز، زکات و حج است، زیرا #ولایت_کلید آنها است، و رهبر راهنمای(تحقق صحیح) نماز، زکات و حج است».
☑️2⃣-امامصادق(ع) درضمنگفتاری فرمود: «هر گاه کسی در میان شما از کسانی باشد که حدیث ما را روایت کند، و حلال و حرام ما را بررسی نماید، و احکام ما را بشناسد، باید حاکم و داور بودن او را بپذیرید، همانا من او را حاکم و رهبر شما قرار دادم، هرگاه او به حکم ما حکم کند، و این حکم از او پذیرفته نشود، به حکم خدا تحقیر شده و دستور ما رد گشته است و آن کس که ما را رد کند خدا را رد کرده است و گناه چنین کاری همانند #گناه_شرک است».
☑️3⃣- حضرت امام مهدی(عج) در ضمن #توقیعی که از محضرش صادر شد، در مورد فقهای #جامعالشرایط فرمود: «در #حوادثی که رخ دهد به راویان حدیث ما (فقهای عادل) رجوع کنید، آنها حجت من بر شما هستند، و من حجت خدا میباشم».
✔️-نتیجهمطالب: 🔻🔻🔻
#ولایتفقیه؛ یعنی حکومت و رهبری مجتهد جامعالشرایط، و اهمیت آن بالاتر از همه ارزشها و مفاهیم اسلامی است، و ماهیت آن، همان نیابت عامه از طرف #اماممعصوم(ع)، و در این عصر از طرف حضرت #اماممهدی ولیعصر(عج) است و بر اساس فرمان امامان معصوم(ع) #حجتکامل است، و رد کردن آن در حد #شرک به خدا است.
بر همین اساس، حضرت #امامخمینیره مسأله #ولایتفقیه را همان امتداد خط #ِامامتِ امامان معصوم(ع) دانسته و برای تثبیت این مطلب مهم در اذهان، گفتار بسیار فرموده به عنوان نمونه:🔻🔻
👈«امروز فقهای اسلام، از طرف امام(عج)، #حجت بر مردم هستند، #همهامور و #تمام کارهای مسلمین به آنان واگذار شده است، در امر #حکومت، تمشیت امور مسلمین، اخذ عواید عمومی، هر کس تخلف کند، خداوند بر او احتجاج خواهد کرد، همان طور که حضرت رسول(ص) حجت خدا بود، و #همهامور به او سپرده شده بود، و هرکس تخلف میکرد بر او احتجاج میشد».
👈«امروز که ما در عصر غیبت به سر میبریم، مسأله #ولایتفقیه، دنباله همان #غدیر است، بنابر این #غدیر یک #مسألهروز است، #غدیر_یعنی؛ نباید دین را از سیاست جدا کرد، حکومت آمیخته با سیاست است و حکومت صالح و عادل، عین اسلام و دین است، آنها که سیاست را از دین جدا میدانند در حقیقت #منکر_غدیر هستند، بنابراین همیشه باید غدیر را به این معنا که گفته شد زنده نگاه داشت... این که این قدر صدای غدیر بلند شده است و اینقدر برای غدیر #اجر قایل شدهاند و ارج هم دارد، برای این است که با #اقامهولایت یعنی با رسیدن حکومت به دست صاحب حق، همه این مسایل حل میشود و همه انحرافات از بین میرود...».
☑️-#یکسؤال و اشکال...؟
اگرکسی اشکالکندکه درعصرامامصادق (ع) حکومت حقه اسلامی وجود نداشت. بنابر این، چرا در حدیث مذکور، آن حضرت میفرماید: «به حاکمحقوعادل مراجعهکنید و من او را حاکم شما قرار دادم.»؟
_#و_اما_پاسخ :🔻🔻
#امامخمینیقدسسره در پاسخ میفرماید:
👈«امام صادق(ع) با این جعل و قرارداد، خواسته است تا مسلمانان به زمینهسازی و تأسیس حکومتعدل اسلامی بپردازند و شاید همین زمینهسازی موجب تشکیل حکومت اسلامی از طرف #فقیهعادل گردد و به این وسیله دستهای خائنان را که به سوی کشورهای اسلامی دراز شده است، قطع نمایند. در حقیقت این سخن امام صادق(ع) #تأسیسحکومت، و #بیدارسازی مسلمانان و طلاب حوزهها و دانشجویان و طبقه جوانان است تا با هشیاری به پیریزی این طرح بپردازند.»
در جلسهی بعد به ویژگیها و شرایط این #نیابتعام خواهیمپرداخت./ انشاءاللهتبارکوتعالی
(👈#منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/187
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/24
👈⭕️#بحثچهارم:
#نائبخاص، #نائبعام» و
#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج/5
☑️-شرایط و ویژگیهای لازم برای
#نيابتعام ولیفقیه حاکمنظاماسلامی
ویژگیها و شرایطلازم برای نیابت ولیفقيه نظاماسلامی عبارت است از: 🔻🔻🔻
1-#صلاحيتعلمی لازم برای افتا در ابواب مخلتف فقه (فقاهت و اجتهاد)
2- #عدالتوتقوای لازم برای رهبری امت اسلامی
3- #بینش_صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت و مدیریت و قدرت کافی برای رهبری. و در مرحله بعد نوبت به تطبیق هر یک از این شرایط به رهبری معظم انقلاب میرسد.
چنانچه در مباحث گذشته به تفصیل اشاره شد در اینجا نیز به صورت خلاصه به پاره ای از ویژگیها و صلاحیتهای حضرت آیةاللهالعظمی امامخامنهای حفظهاللهتعالی برای احراز منصب #رهبرینظام، به #نیابت از #امامزمان(عج) اشاره نمائیم:
☑️-یک.) صلاحیت علمی
👈اولاً: اجتهاد آیهاللهالعظمی امامخامنهای از سوی بسیاری از مراجع و بزرگان از جمله حضرت امام(ره) از قبل تصدیق شده است.
👈ثانياً: در همه رسالههای عملیه نوشتهاند که اگر دو نفر عادل خبره به اجتهاد کسی شهادت دهند، اجتهاد او قبول است؛ این در حالی است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم–که مرکب از ده ها مجتهد مطلق و چندین مرجع تقلید است–ایشان را به مرجعیت پذیرفتند.
👈ثالثاً: درس خارج مقام معظم رهبری که در آن بسیاری از فضلا شرکت کرده و همگی به وزانت علمی آن شهادت میدهند دلیل بر بنیه علمی نیرومند و ملکه اجتهاد ایشان است. این توان علمی سابق بر رهبری و حتی ریاست جمهوری ایشان است، نه اینکه ایشان پس از رهبری درس خواند، و به این رتبه از دانش رسیده باشد.
☑️-دو.) صلاحیت اخلاقی( عدالت و تقوای لازم)
صلاحیت اخلاقی مقام معظم رهبری نیز از اموری است که در رفتار و عملکردهای فردی و اجتماعی ایشان از زمان کودکی، جوانی و مبارزات سیاسی و نیز مسئولیت های متعددی که در بعد از انقلاب در شرایط حساس داشته اند به روشنی قابل اثبات بوده و تمام اشخاصی که از نزدیک با معظم له در ارتباط اند گواه بر این مدعا هستند.
☑️-سه. ) توانایی های شخصی
(#ادامهاینبحث_درجلسهبعد)
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
🍃🌺🍃
صفحهتخصصی مباحثاتِ
دینی سیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/188
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/25
👈⭕️#بحثچهارم:
#نائبخاص، #نائبعام» و
#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج/6
☑️-شرایط و ویژگیهای لازم برای
#نيابتعام ولیفقیه حاکمنظاماسلامی
✔☑️-سه. ) توانایی های شخصی
در بند سوم اصل یکصد و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی« بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری» از جمله شرایط و صفات رهبر دانسته شده است.
👈1: مقصود از «بینش صحیح سیاسی و اجتماعی» آن استکه رهبر، آنچنان از مسائل و موضوعات و قضایای سیاسی آگاه باشد که بر آن اساس هم قادر به اداره امور جامعه باشد و هم در جهت گیریهای ظریف بینالمللی، تصمیمات بجا، شایسته ومفید به حال جامعه اتخاذ کند.
👈2: «مدیریت و تدبیر» عبارت از مجموعه استعدادهایی است که در شرایط خاص، در رهبری بارز و ظاهر میشود و او را در اجرای وظایف سنگین خود یاری میکند. کشف این استعدادها از جمله اموری است که در تعیین رهبر، به یقین باید مورد توجه خاص قرار گیرد.
👈3: « قدرت و شجاعت» نیز از جمله شرایطی است که یا از برجستگیهای علمی و اخلاقی ناشی میشود و یا آنکه در زمره استعدادهای درونی رهبر به شمار میرود.
به هر حال مقام شامخ رهبری چنین مراتبی را میطلبد و به هنگام تعیین و انتخاب باید به این موضوع توجه جدی داشت.
مقاممعظمرهبری تاکنون تواناییهای فوقالعادهای در راستای رهبری و مدیریت جامعه خصوصاً در مواقع بحرانی و سرنوشتساز از خود بروز دادهاند. از دیگر سو ایشان از بینش صحیح سیاسی و اجتماعی و قدرت و شجاعت بالایی برخوردار میباشند. این مهم با مروری به پیشینه مدیریتی ایشان در شورای انقلاب، دوران ریاست جمهوری، سخت ترین شرایط ناشی از جنگ و محاصره های بینالمللی، بیش از چند دهه رهبری نظام و با موفقیت بیرون آمدن از فراز و نشیب ها و مشکلات متعدد داخلی و بینالمللی به خوبی قابل اثبات است.
آخرین مرحله ای که شایسته است مورد توجه قرار گیرد، انتخاب قانونی ایشان از سوی خبرگان رهبری است. این انگاره خود مؤثر از دو عامل است که هر کدام به تنهایی، مهمترین دلیل بر شایستگی ایشان برای رهبری نظام اسلامی است:🔻🔻
👈۱-) دارا بودن شرایط لازم برای رهبری در حضرت آیةاللهالعظمی امامخامنهای حفظهاللهتعالی احراز این شرایط از سوی خبرگان، به عنوان بهترین و شایستهترین فردی که قدرت و توانایی نظارم را دارد. این مسئله از سوی اکثریت قاطع اعضای مجلس خبرگان تایید شد.
👈۲-) تأکید امام(ره) بر شایستگی آیهاللهالعظمی امامخامنهای برای رهبری نظام. حضرتامام"ره" در موارد متعددی به شایستگی ایشان تصریح کردهاند.
با توجه به شرایط بیان شده برای نیابت و وجود و احراز این ویژگیها در معظمله میتوان چنین بیان کرد که؛ حضرت آیةاللهالعظمی امامخامنهای #نائبعام #حضرتولیعصرامامزمان(عج) میباشند.
«#نیابتعام» ولیفقیه جامعالشرایط
از امام عصر(عج) در بیان علماء و
مراجع بزرگ شیعه
#ادامهاینبحثدرجلسهبعدی
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/189
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/26
👈⭕️#بحثچهارم:
#نائبخاص، #نائبعام» و
#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج/7
☑️#نيابتعام ولیفقيه جامعالشرايط
از #حضرتولیعصرعج در بیان
علماء و مراجع بزرگ شیعه:🔻
با توجه به روايات بسيار از امامان معصوم علیهمالسّلام، شيعيان در عصر غیبت تابع و پیرو فقهاء جامعالشرايط و مجتهدان میباشند. -(كلینی، اصول كافی، كتاب فضل العلم، باب اختلاف الحدیث، ج 1، ص 67، حدیث 67 - و وسایل الشیعه، ج 18، ص 303، حدیث 6 - و شیخ طوسی، تهذیب الاحكام، چ قدیم، كتاب القضاء، ج 3، ص 303، حدیث 53.)
👈حضرت امام(ره) در كتاب البیع:🔻
حضرتامام(قدسسره) در كتاب البیع برای فقیه جامعالشرایط، ولایتي همهجانبه (مطلقه) معتقد هستند و با دلایل عقلی و نقلی، چنین اختیارات مطلقهاي را برای فقیهان از سوی امامان معصوم علیهمالسّلام اثبات میكنند. -(الموسوی الخمینی روحالله، كتاب البیع، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، 1365ش،ص448 -و ولایتفقیه، ص112)
👈حضرتآیةاللهالعظمی زين الدين عاملي(ره) (شهيد دوم):🔻
در زمان غيبت، از جانب امام(عليهالسلام)، شخص فقيه داراي إذن است. -(شرح لمعه، عاملي، زين الدين، ج 1، ص299.)
👈حضرتآيةاللهالعظمي خويي(ره):🔻
جهاد ابتدايي در عصر غيبت امام(ع) از اختيارات فقيه(جامعالشرايط) است. -(درآمدي بر نظام ارزشي و سياسي اسلام، فتحعلي، محمود، ص155)
👈حضرتآیهاللهالعظمی مکارمشیرازی🔻
معتقدیم اداره شوون جامعه اسلامی باید از سوی خداوند که خالق همه انسانهاست اجازه داده شود. هرچند پذیرش مردم وسیله پیشرفت این هدف است و نیز معتقدیم که #ولیفقیه نماینده #امامعصرعج در زمان غیبت است. -(روزنامه کیهان، 89/05/09، شماره 19704)
👈حضرتآیةاللهالعظمی جعفر سبحانی🔻
در عصر غیبت به حکم روایات و احادیث، امور و وظایف امامت به مجتهد جامعالشرایط واگذار شده است. اجرای احکام الهی و پیاده کردن نظام اسلامی بدون هدایت و نظارت فقیه(جامعالشرایط) امکانپذیر نیست.
👈حضرتآیةاللهالعظمی جوادیآملی:🔻
در حكومتي كه براساس ولايت باشد، فقيه جامعالشرايط #نائبعام امام عصرعج(عج) است. ...ولایت در«انما وليکم الله» خطاب به عقلا و فرزانگان جامعه و به افراد عاقل بالغ، مکلف هوشیار بیدار است. میگوید:
ای عقلا ولیِّ شما بالذات خداست، از طرف خدا #پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، بعد از پیامبر #جانشینمعصوم او(عليهالسلام)، بعد از جانشین معصوم(عليهالسلام)، #نائبخاص او، بعد از نائبخاص او، #نائبعام او، نظیر مقاممعظمرهبری... -(ولايت فقيه، جوادي آملي، عبدالله، ص211)
👈حضرتآیةالله حاجسيدجعفر كريمیمازندرانی:🔻
« ...بدينوسيله اعلام میدارم باتوجه به شرايط اهليت نيابت از وجود مقدس حضرت بقيةالله (ارواح العالمين لتراب مقدمه الفدا) در امور فقهي و ديني و اجتماعي و سياسي امت اسلامي در زمان غيبتامام زمان علیهالسلام اینجانب تقلید فقیهالأمه رهبرمعظمانقلاباسلامی حضرت مستطاب آيةالله خامنهای دامتبرکاته را... مجزی و مبری میدانم.»
👈اصل پنجم قانوناساسی:🔻
و در اصلپنجم قانوناساسی جمهوری اسلامی، در شرایط رهبری میگوید: «در عصر غیبت امام زمان(علیهالسّلام) ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و باتقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبّر است».
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/190
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/27
👈⭕️#بحثپنجم:
صلاحیتها و ویژگیهایممتاز علمی و
اجتهاد ولیفقیه جامعالشرایط
آیهاللهالعظمی امامخامنهای
رهبریمعظمانقلاباسلامی(1)
(بهنقلازکتابفقیهأعلم ص79 تا 88)
☑️- #اجتهاد_رهبرفرزانهانقلاب
قبل از سن 18سالگی:
آيةاللهالعظمي امامخامنهای يك فقيه جامعالشرايط و مجتهد عادل میباشد و اين فقاهت و اجتهاد را معظمله، در زمان ریاست جمهوری یا تصدي مقامرهبري بدست نیاوردهاند، بلكه حدود بيش از 20سال قبل از انقلاب آن را كسب نمودهاند. چون مسأله اجتهاد و احراز شرايط علمي، فقهي و توان مديريت امور مسلمين امري نيست كه يك شبه و بصورت آني بتوان آن را به کسي اعطاء کرد، بلکه احراز اين شرايط به صورت تدريجي بوده و به تعبيري شهرت يافتن در کسب اين عنوان و شرايط در ميان بزرگان و مجتهدان حوزه و عموم مردم، پس از سالها مجاهدت علمي و عملي بوجود میآيد. و پس از آن مورد پذيرش ساير مجتهدان و مجامع علمي حوزههاي علميه قرار میگيرد.
☑️براي روشنشدن اين موضوع بسیار بجاست بر اساس منابع متعدد و معتبر، بطور مختصر به سوابق تحصيلات و تدريس معظمله اشارهای داشته باشیم:🔻🔻
آيةاللهالعظمي امامخامنهای از کودکي دروس حوزوي را در مشهد با نظارت پدر دانشمند و دلسوز خود و در محضر اساتيد مهم مشهد، دوره مقدمات را بطور کم سابقه و شگفتانگیز در طی حدود «پنج سال و نيم» به اتمام رسانيد، سپس در اين سن کم در درس خارج مرحوم حضرت آيةاللهالعظمي ميلاني(ره) شرکت مینمود.
و اين کم نظير بود كه جواني در سن 16سالگي بتواند در درس خارج شركت نمايد، چون از استعداد خاصي برخوردار بود در سن 16سالگي در درس خارج حضرت آيةاللهالعظمي ميلاني(ره) شركت میكرد. معظمله تا سال 1336 در مشهد علاوه بر تحصيل، به تدريس فقه و اصول، مکاسب و دروس علمي سطح مشغول بودند.
☑️-حجةالاسلامعبدالرضا ايزدپناه(سردبير مجله حوزه) كه افتخار شاگردي چندين ساله حضرت آيةاللهالعظمي امامخامنهای را دارد، در مصاحبه با مركز تحقيقات اسلامي سپاه(30/11/72) نقل زيبايي دارند: 🔻
«هنگامي كه آيةاللهالعظمي خامنهاي درس مكاسب و رسائل و بعدها درس كفايه را در حوزه شروع كردند، در مدتي كوتاه درس ايشان در زمره بهترين درسهاي حوزه قرار گرفت. حقير در درس كفايه ايشان شركت میكردم، برخي درس كفايه معظمله را از درسهاي اساتيدي كه چندين دوره كفايه گفته بودند، رساتر و بهتر میدانستند. با دقتي خاص به مطالب نگاه میكردند و با تسلطي اعجاب انگيز، نظريات مرحوم آخوند(صاحب كفايه) را نقد میكردند».
آيةاللهالعظمي خامنهای که از 16سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ آيةاللهالعظمی ميلانى(ره) شركت ميفرمودند، در سال1336به قصد زيارت عتبات عاليات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله آيات عظام: مرحوم سيدمحسن حکيم، شاهرودى، ميرزاباقر زنجانى، سيديحيی يزدى و ميرزاحسن بجنوردى، ميرزاحسن يزدي، اوضاع درس و تدريس و تحقيق آن حوزه علميه را پسنديدند و ايشان را از قصد خود آگاه ساختند. ولى پدر موافقت نکرد. معظمله پس از مدّتی به مشهد بازگشتند.
☑️-حجةالاسلاموالمسلمین حسین علیاکبریان، یکی از هم حجرهایهای معظمله از آن دوران(تحصیل) اینگونه یاد میکند:🔻
«به یاد دارم سیره آقا این بود که شبها فراغتی که ایجاد میشد، مینشست و درس آن روز که نت برداری کرده بودند، به زبان عربی پاکنویس میکردند، یک شب دیدم، درس اصول #آیهاللهحاجآقاحائری را نوشتند که از دروس مشکل حوزه بود و فقط طلاب نُخبه و زبده در درس #حاجآقایحائری شرکت میکردند. جالب این بود که ایشان زیر هر پاراگراف خط تیره کشیده بود و نظر و نقد خود را به درس استاد نوشته بودند، به ذهنم میآید، همان جا گفتم "درس به این مشکلی، ایشان نظرات خود را این گونه زیر نظر استاد یادداشت میکنند، جز #اجتهاد چیز دیگری نیست"، در آن زمان با آن سن جوانی که آقا داشتند، واقعاً مجتهد مسلم بودند و صاحبنظر بودند. حتی برخی نقل میکنند، #آیهاللهحائری در طُرقَبه مشهد بودند، فردی نزد ایشان میرود، #آیهاللهحائری میگوید: الآن #آقاسیدعلی اینجا بودند. او #مجتهد بسیار خوب، انسان زبده و صاحبنظری در فقه و اصول است، خلاصه آقای حائری به عنوان یک مجتهد و مدرس بزرگ حوزه خیلی از آقا تعریف میکردند... حضرت آقا نظم خاصی داشتند و توجه و دقت زیادی به درس و بحث داشتند، به گونهای که ممحض در درس بودند و گویا از لحظهلحظه حضورشان در قم و همجواری با حضرت فاطمه معصومه(س) و علما و بزرگان حوزه بهره میبردند و استفاده میکردند».
(👈منبعاینمباحث: کتاب #فقیهأعلم)
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
کانالانقلابی #لاحِق در ایتا 🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/191
*🚫ملاکتشخيصعنصر أعلميت در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/28*
*👈⭕️#بحثپنجم:*
صلاحیتها و ویژگیهایممتاز علمی و
اجتهاد ولیفقیه جامعالشرایط
آیهاللهالعظمی امامخامنهای
رهبریمعظمانقلاباسلامی (2)
(بهنقلازکتابفقیهأعلم ص79 تا 88)
☑️-حجةالاسلامراشديزدي :🔻*
در اوائلانقلاب، بين حزب جمهوری اسلامی و امام جمعه بندرعباس اختلافي درگرفت. آیهاللهشهيد صدوقي به من فرمودند تا در باره اختلاف آنها، گزارشي بياورم. بعد از تهيه و دادن گزارش آن به آیهالله شهيد صدوقي، ايشان پرسيدند: كي به تهران ميروي؟ گفتم فردا. ايشان پاكتي را به من دادند. پشت پاكت نوشته بود: *«تقديم به محضر مبارك آیهاللهالعظمی آقایخامنهای».* پسر آيةالله شهيد صدوقي اعتراض كردند، كه آيا ايشان به مقام آيةاللهی رسيدهاند.؟ آيةالله شهيد صدوقي از بالاي عينک به پسرش نگاه كرد و گفت : *بله كه آيةالله هستند.* - (نشريه مهر باران، ش3، ص 15)
*☑️-حجةالاسلامموسويكاشاني*
(از اعضاي بيت- تهران)*: 🔻*
روزي مقاممعظمرهبری با #شورایافتاء جلسه داشت. در اين جلسه با حضور علماء بزرگ، مسائل #مستحدثه مورد بحث قرار میگيرد. پس از جلسه يكي از أعضاء(كه خود از آيات عظام میباشد) را ديدم كه بسيار خوشحال بود. همين كه مرا ديد، گفت: *من در دوران تحصيلم، دروس بسياري از بزرگان را چه در قم و چه در نجف ديدهام و آدم متملّقي هم نيستم، ولي اين جلسه كه با حضور فضلاء و آيات و مقاممعظمرهبری برپا میشود، چيز ديگري است. حرف اولو آخر را اين سيد_والامقام میزند. من معتقدم موهبات_خداوندي در ايشان خيلي فراتر از اين چيزهايي است كه من و شما میبينيم.* - (همان، ش3، ص13)
👈بخش عمدهاي از دوران تحصيل و تدريس معظمله در سالهاي 1337تا 1343در قم محضر اساتيدي چون آیاتعظام: ميرزااحمد مدرس يزدي، حاجشيخهاشم قزويني، ميرزا جوادآقا تهراني، بروجردي، حائریيزدي، علامه طباطبايي و مرحومامام بهره میجستند. (گلشن ابرار، ج2، ص970) حضرتآقا در قم تحصیل فلسفه را نیز ادامه داده و کتاب شفای بوعلی و اسفار اربعه را نزد علامه طباطبايي(ره) فرا گرفتهاند.
👈درسال1343 از مکاتباتى که رهبر انقلاب با پدرشان داشتند، متوجّه شدند که يک چشم پدر به علت «آبمرواريد» نابينا شده است، بسيار غمگين شدند و بين ماندن در قم و ادامه تحصيل در حوزه عظيم آن و رفتن به مشهد و مواظبتاز پدر به ايننتيجـه رسيدند که به خاطر خدا از قــم به مشهد هجرت کنند و ازپدرشانمواظبتنمايند.
👈خودِ حضرت آقا در خاطراتشان در خصوص چگونگی آغاز طلبگی و سپس عزیمت به قم میفرمایند: «از دوران #دبستان عمامه سرمان بود... درکلاس پنجم یا ششم بودم که «جامع المقدمات» را -که کتاب اول درس طلبگی است- خواندم... مقام علمی ایشان[پدرم] بالا بود، مرد مجتهد و تحصیلکردهای که شاگردان بسیاری در سطوح بالا تربیت کرده بود... خاطرم هست در دوران تحصیل طلبگی قبل از اینکه به قم بروم، پیش پدرم نیز درس میخواندم. ایشان در حوزه مدرسین عمومی بودند که درس میدادند. معمولا در تابستان کلاسها تعطیل میشد، پدرم بجای آن درسها، درس دیگری برایم تعیین میکرد. من تابستانها هم درس داشتم. همچنین ماههای رمضان و محرم درسها تعطیل میشد ولی با وجود پدرم، من تعطیلی نداشتم. به همین جهت بود که در *#18سالگی تمام سطح را خوانده و #درسخارج را شروع کردم*... آن زمان در حوزهی مشهد هیچکس نبود که در این سنین #درسخارج را شروع کند و من به خاطر برکت وجود #پدرم توانستم شروع کنم... در سال 36 به سفر عتبات مشرف شدیم. من مایل بودم که در نجف بمانم ولی پدرم موافقت نکردند و من بعد از مدت کوتاهی به مشهد بازگشتم. در سال 37 از پدرم اجازه گرفتم و به قم رفتم و تا سال 43 در قم بودم. در آن سال مجدداً به مشهد بازگشتم، برای اینکه پدرم عارضه چشم پیدا کرده و بینایی خود را از دست داده بود، من ناچار بودم که خدمت پدرم باشم. *علیرغم مخالفت اساتید خود [به مشهد بازگشتم]... مشغول به تدریس شدم. در ضمن درس نیز میخواندم یعنی تحصیلاتم را در مشهد ادامه دادم...».*
👈معظمله درسال1370در گفتوشنود با جمعی از جوانان، به آغاز ارتباط خویش با امام اینگونه اشاره کردهاند: 🔻🔻
«من قبل از آنکه به قم بیایم و قبل از شروع مبارزات، نام امام را شنیده بودم و بدون اینکه ایشان را دیده باشم، به ایشان علاقه و ارادت داشتم. علت هم این بود که در حوزه قم، همه جوانان به درس ایشان رغبت داشتند؛ درس جوانپسندی داشتند. من هم که به قم رفتم، تردید نکردم که به درس ایشان بروم. از اول در درس ایشان حاضر میشدم و تا آخر که در قم بودم، به یک درس ایشان مستمراً میرفتم. ایشان هم روی من خیلی أثر داشتند».
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
کانالانقلابی لاحِق:
https://eitaa.com/lahegh
.
مباحثاتدینیاجتماعی/192
🚫معياروملاکتشخيصعنصر #أعلميت
در مجتهد متجزی و مجتهد مطلق/29
👈⭕️#بحثپنجم:
صلاحیتها و ویژگیهایممتاز علمی و
اجتهاد ولیفقیه جامعالشرایط
آیهاللهالعظمی امامخامنهای
رهبریمعظمانقلاباسلامی (3)
(بهنقلازکتابفقیهأعلم ص90 تا 130)
☑️-تأييدات و کلام #حضرتامام"ره" و
#دهها_مراجعبزرگتقليد وقت در باره
«مقام و اجتهاد» حضرت آقا
پيدا كردن نظر علماء در مورد معاصران و همرديفان خودشان دشوار است. مع الوصف ما توانستيم نظر بعضي از علماي طراز اوّل را در مورد رهبر فرزانه انقلاب از جاهاي مختلف پيدا كنيم و خوشبختانه در اين رابطه با نظرات علماي زيادي برخورد كرديم كه جهت اختصار، صرفاً به مواردی از آن اشاره ميكنيم: 🔻🔻🔻
پس از انتخاب حضرت آقا، «مراجع بزرگوار تقليد، علما و شخصيتها»، هر يک در پيامها، سخنرانيها، مصاحبهها و...، ضمن تأييد اين انتخاب از آن به عنوان «#هدایتیالهي»، «#انتخابیشايسته»، «#مايهدلگرمي و اميدواري ملت ايران و #يأسدشمنان» ياد کرده و از مقاممعظمرهبری با عنوان «#شخصيتیممتاز»، «واجد همه شرايط رهبري»، «#مرجع_أصلح براي تقليد» و «صالحترين فرد براي منصب رهبري» نام بردند. موارد بسيار ديگري نيز در اين باره وجود دارد که نقل همه آنها مجال بسیار ميطلبد. «جناحها و احزاب سياسي داخل کشور» نيز، با وجود تفاوتهايي که در مواضع خود درباره مسائل مختلف داشتند، در برابر اين تشخيص شايسته و به حق خبرگان، موضعي کاملاً متفق و هماهنگ با يکديگر داشتند و با رهبر معظم انقلاب، به عنوان #وليفقيه #واجبالطاعه بيعت کردند. در اين باره بايد دانست كه #جامعهمدرسين حوزه علميه قم كه مركب از دهها مجتهد مطلق و چندين مرجع تقليد میباشد حضرت آيةاللهالعظمی امامخامنهای، را به «#مرجعيت» پذيرفتند. بر اساس اساسنامه جامعه مدرسين، اين اعلاميه و تأیید جامعه مدرسين به اين معناست كه حداقل #شانزدهنفر از مجتهدان و خبرگان ايشان را «#مرجعتقليد #جامعالشرایط» میدانند.
هم چنين در هنگام تصدي ولايتامر پس از رحلت امام خميني(ره)، حضرت آيةاللهالعظمی اراكي و آيةاللهالعظمی گلپايگاني(ره) #اجتهاد ايشان را تاييد كردهبودند. با اين حال، «دشمنان و مخالفان نظام اسلامي ايران» ادعا کردند که مراجع تقليد، رهبري آقایخامنهاي را نخواهند پذيرفت و به زودي اختلاف و درگيري ميان ايشان و ديگر مراجع تقليد شدت خواهد گرفت.
بنابر آنچه گفتیم و به گواهی مراجع بزرگ تقلید و عالمان برجسته، معظمله «#سالها_قبلاز پیروزی انقلاب اسلامی»، یک #مجتهد_مسلم جامعالشرایط بوده و مدتها قبل از انتخاب به رهبری، «#مرجعیتدینی»ایشان محرز بوده است ولی به دلیل تواضع و حفظ ادب و حرمت استاد و مقتدای خود حضرتامامخمینی(ره)، هرگز اجازه ندادند که کسی ایشان را آیةالله بخواند. این که در همان اوائل کار، طراحان سایتهای جریان استحاله، گفتهاند که امام خمینی همواره ایشان را حجةالاسلام میخواند، این در واقع عرف رایج حوزههاست که هیچگاه استاد، شاگرد خود را، حتی اگر به عالی ترین مقامات علمی اجتهادی رسیده باشد، آیتالله خطاب نمیکند و فلسفهی این عرف رایج این است که، ملکه تواضع و ادب را در شاگرد خود متذکّر باشد. آیا نویسندگان این گونه سایتها که ظاهراً به دروغ خود را مرید منتظری معرفی میکردند، موردی سراغ دارند که حضرتامامخمینی(ره)، حتی یک بار وی را «آیتالله» خوانده باشند. حضرت امام در تمام نامههای خود به آقایمنتظری، او را حجةالاسلام خواندهاند، و اگر شما به شخصی مجتهد میگوئید كه دارای مقام علمی و فقهی بالا باشد این امر هم در مقاممعظمرهبری صادق است و شاهد بر این، جلسات #درسخارج ایشان است که بنابر تأئید همگان از #وزانت_علمی عالی و سطح بالائی برخوردار است(که تفصیل آن در مباحث آینده خواهد آمد).
مقاممعظمرهبری پس از سالها تدریس و تحقیق، يك فقيه و مجتهد عادل و جامعالشرايط ميباشند که اين مراتب علمي را در طي دوراني طولاني چه قبل و چه بعد از انقلاب به دست آوردهاند و اين امر مورد تصديق بسياري از اهل علم و اجتهاد بوده و هست. سابقه تحصيلاتي معظمله در حوزههاي علميه مشهد، قم و نجف و شرکت در درس اساتيد بزرگواري در اين سه حوزه نشانگر اين مطلب است، که موارد بسیاری از آنها را قبل از همین بخش از مباحث كتاب در صفحات قبل مشاهده و مطالعه فرموديد.
#ادامهاینبحثدرجلسهبعدی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
🍃🌺🍃
رویکردکانالانقلابیلاحِق:
روشنگری،بصیرتافزاییو
هماندیشینیروهایانقلابی/
#همینالآندعوتیدر :
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِانقلابیِ#لاحِق درایتا🔻🔻🔻
https://eitaa.com/lahegh