فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 این کلام سید مظلومان خیلی برایش دلکش بود و آنرا در تجربه باطنی یافت؛ آن که به برادرش محمد بن علی نوشت:
فَکَأَنَّ اَلدُّنْیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ(کامل الزیات ج۱ ص۷۱)
انگار اصلا دنیایی نبود و همه اش آخرت بوده!
یاد و خاطره آقا مسعود عزیز را با دکلمه اش برای شعر خوش مضمون قزوه گرامی و رحلتش را به اهالی دین پژوهی و دوستانش تسلیت عرض می کنم.
#مسعود_دیانی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 عدالتخواهی واقع گرا چکیده ای از بحثی مهم شب نیمه شعبان۱۴۰۱/ دانشگاه شریف حجت الاسلام قنبریان #بخش_
عدالت خواهی واقع گرا.mp3
26.67M
🔰 عدالتخواهی واقع گرا
بحثی مهم در مبانی #ویژه_نخبگان
شب نیمه شعبان۱۴۰۱ هیات الزهرا دانشگاه شریف
#حجت_الاسلام_قنبریان
• تَمَّت کَلِمَتُ ربِّکَ صدقاً و عدلاً...
❓کلمه رب چیست؟ تمامش به صدق و عدل یعنی چه؟!
❗️دو دیگری این مکتب: واقع گرایی تنزیل یافته/ آرمان گرایی بدون کلمه رب!
❓ آرمان عدالت در مکتب اسلام چگونه مبتنی بر واقعیت است؟!
❗️خروج از واقعیات خط عدالت، فساد است و به ظلم و اتراف می کشد.
• فلولا کان من القرون من قبلکم اولوا بقیة ینهون عن الفساد فی الارض...
❓اولوا بقیه چه کسانی اند؟! چه نسبتی با بقیة الله دارند؟!
❗️وجه اصلی آنها: نهی از فساد در زمین!
❓با شاخص این آیه، جامعه ایرانی از سده های قبل بهتر شده است؟!
* چکیده این بحث را اینجا بخوانید
* گوش دادن این فایل صوتی را به دوستان انقلابی و عدالتخواهان توصیه می کنیم
#مبانی_عدالتخواهی
#انقلاب_اسلامی
#مهدویت
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در طریق عشقبازان مشکل آسان کجا...
🔹 #مسعود_دیانی جملات هشدارآمیز آقا سید روحالله را میخواند دربارهی سستی پس از #انقلاب.
🔸او از نگرانی امام نسبت به سستی بعد از پیروزی و نشست بعد از فتح میگوید.آنجا که امام میگفت:
«وقتی که همه داریم با هم حرکت میکنیم که سد را بشکنیم خسته نمیشویم،سستی پیدا نمیشود.در این راه هرچه جلو میرویم قویتر میشویم.
اما وقتی که رسیدیم به یک جایی که سد را شکستیم و اعتقادمان این شد که الحمدلله پیروز شدهایم،آن وقت است که فرش زمین میشویم و سستی پیدا میکنیم و آرمانهایمان را فراموش میکنیم.
در وقت پیروزی بعد از انقلاب که باید برگردیم سراغ اینکه #زاغه_نشینها وضعشان چطور است؟ ادارهایها وضعشان چطور است؟ #مردم کوچه و بازار را باید چه کرد؟ #مدارس را باید چه کرد؟بیحال و بیخیال میشویم!»
🔹و انگار این همهی دغدغهی او بود.مسعود دیانی با سورهاش،ما را به سیر در اعماق دین و تاریخ میبُرد، سختی راه رفته را نشانمان میداد و آرمانها را به یادمان میآورد،تا بلکه بیحال و بیخیال ننشینیم.
🔺انشاالله در بهشت رضوان، همنشین آقا سیدروحالله و مهمان اباعبدالله باشی. همین.
🎬@Mostazafin_TV
محسن قنبریان
#کلیپ ♦️ سلسلهنشستهای «زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان» حجتالاسلام قنبریان 🗓 برگزار شده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
♦️ جریان
#نشست || مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان
🎙حجتالاسلام قنبریان
✔️ از دین اینطور فهمیده میشود: تساوی حقوق زن و مرد، نه تشابه نقش.
✔️ به تعبیر علامه طباطبایی کسب علوم، صنعت، اقتصاد و... بر زن واجب نیست، اما فضیلت و مایه تفاخرند؛ نه اینکه واجبات، جایز و غیر از آن غیرجایز باشند!
(ر.ک: المیزان ج۲ ص۲۷۲و۲۷۳/ ترجمه اش را اینجا بخوانید)
🎧 برای تفصیل و قضاوت بهتر فایل صوتی را اینجا گوش دهید
📅 برگزار شده در: شنبه ۲۲ بهمن
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی چیست؟! • نانو، سلول بنیادین، موشک نقطه زن و... نوآوری هستند اما حر
🕋 الهیات مردم سالاری دینی!
"ما میخواهیم یک حکومت الهی باشد موافق میل مردم، رای مردم، و موافق حکم خدا.
آن چیزی که موافق با اراده خداست موافق میل مردم هم هست. مردم مسلمانند، الهی هستند، وقتی ببینند عدالت را میخواهد اجرا بکند. خدا میخواهد عدالت در بین مردم اجرا بشود. خدا میخواهد که به حال این ضعفا و طبقه سوم یک فکری بشود نه مثل حالا که همه قدرتها را روی هم گذاشتند، یک عدهای میخورند تا تُخَمه میکنند، یک عدهای از گرسنگی ریختند اطراف تهران، و نه آب دارند و نه برق دارند و نه نان دارند و نه چیزی دارند. میخواهد عدالت باشد!"
امام خمینی/۲۱ آبان ۵۷
آدرس: http://emam.com/tags/index/favorites#t1144f6762
🔺 پ.ن:
الهیات مرتبه اش قبل از حقوق است، به هست و تکوین می پردازد نه به بایسته و قانون.
در نظام تکوین، جماعتِ مردم مسلمان و خداباور، میل شان با اراده الهی همنوا خواهد بود.
البته در مقام کشف حکم خداوند و پرداختن به اولویت های الهی اگر ما اشتباه کردیم:
- یا دچار محاسبه غلط و برچسبِ دین گریزی به مردم می شویم!
- یا دچار توهم همراهی صددرصدی مردم با یافته های مان می شویم!
امام خمینی به خوبی پشت طرح کردن الهیات همراهی رای مردم و حکم خدا (#حرف_نوی_انقلاب_اسلامی به تعبیر رهبر انقلاب)، از #عدالت و اجرای آن مثال می زند. خدا خیلی چیزهای دیگر هم می خواهد بین مردم اجرا شود، لکن درک مهمترین چیز، ضامن بقاء مردمسالاری دینی و همراهی رای و میل مردم با حکومت الهی و احکام اکتشافی ما از خداوند است.
*مطلب مرتبط: اسلامی که انقلاب کرد!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
ولایت طرفین مردان و زنان جامعه.MP3
33.74M
🎧 فایل صوتی کامل کرسی علمی_ترویجی:
🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه
🎙ارائه دهنده:
حجت الاسلام محسن قنبریان
🎙ناقد:
حجت الاسلام محمدحسین رضازاده
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام مهدی رهنما
📅زمان: دوشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ / مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع)
• ارائه:
- معنای لغوی و اصطلاحی ولایت/ تقسیم ولایت (یکطرفه: بالتولیه و بغیر التولیه/ دو طرفه)
- چیستی و امکان ولایت طرفینیِ عمومی
- دلیل و اثبات این ولایت (ولایت بودن/ همگانی بودن/ طرفینی بودن/ شامل زنان بودن)
- و...
• نقد:
- ارائه و کبرای بحث مورد نقد ناقد محترم قرار نگرفت! و از موضع "اصل بر ترجیح خانه نشینی زنان" ، به مباحث حضور اجتماعی زن و بخصوص مطالب حجت الاسلام قنبریان در برنامه جهان آرا نقدهایی وارد شد...
- پاسخ به اشکالات ناقد از سوی ارائه کننده...
- مشارکت برخی فضلای حاضر در نشست در اشکال و جوابها...
* مطالب مرتبط:
- جزوه "از موءوده تا محرره"
- فایل کامل صوتی برنامه جهان آرا
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎧 فایل صوتی کامل کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام مح
ارائه ولایت طرفین مردان و زنان جامعه.mp3
12.51M
🎧 فایل صوتی قسمت ارائه:
🔸 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه
حجت الاسلام #قنبریان/ کرسی علمی_ترویجی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)/۲۲اسفند۱۴۰۱
(ارائه ای منظم با ادبیات فقهی از ولایت طرفینی و بودن زنان در این ولایت)
▫️ مقدمه:
• ولایت در لغت و اصطلاح
- ولایت مقابل عداوت است نه محبت پس نوعی فعل هم در خود دارد. تصرف در امور دیگری
- در اصطلاح فقه، سلطه بر غیر است.
• تقسیم ولایت: یکطرفه/ دوطرفه
- ولایت یکطرفه دو درجه دارد: بغیر التولیه/ بالتولیه
- بغیر التولیه، تسلط و سلطه و شبیه حق / بالتولیه، تسلیط و مفوض علیه و شبیه حکم
❗️نمایندگان ولی فقیه، تولیت دارند نه ولایت.
❓در ولایت یکطرفه برای #زن تفکیک ایندو درجه ولایت باید لحاظ شود: ولایت ندارد یا تولیت هم نمیشود داشته باشد؟!
▫️ ولایت دوطرفه:
• چیستی و امکان این ولایت
❓مگر مومن، قاصر است که مومن دیگری ولیّ او شود؟!
• اثبات و دلیل این ولایت
- آیات ۷۱توبه و ۷۲انفال
- اخبار در مقام جعل و انشاءِ ولایت
- طرفینی است (بعضهم اولیاء بعض)
- اثبات عمومی بودن است...
- اثبات شامل زنان شدن...
• مثل ولایت یکطرفه، روی دیگر این ولایت، مأوا دادن و نصرت است؛ نه اینکه ۷۲انفال تأویل ۷۱توبه باشد!
• یک مرتبه ضعیف تر ولایت طرفینی هم هست که شرط مسلمانی هم ندارد و روایات صحیح دلالت برآن دارد (که مجال طرحش نشد)
* فایل صوتی کامل(ارائه، نقد) را اینجا بشنوید
#ویژه_پژوهشگران
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ #روز_شهید را به یاد #متفکران_شهید_انقلاب گرامی می دارم!
نه فقط بخاطر "مداد العلماء افضل من دماء الشهداء"! به جهتی دیگر...
• بعضی قائل اند: کاش مطهری و بهشتی شهید نشده بودند!
قصدشان این است که بودن آن دو در کنار نادر مصلحانِ انقلابی بازمانده(مثل رفیقشان آیت الله خامنه ای و...)، طرح نوی انقلاب اسلامی را در همه ابعاد محقق می کرد!
• اما به نظر بنده: خوب شد که شهید شدند! نه بخاطر اینکه از تخریب ها و کارشکنی ها راحت شدند!
واقعاً خطا بر قلم صنع نرفت!
❓آن نادر مصلحانِ اصیل اگر می ماندند در "فکر" و "عمل" چه می شد؟!:
- "به لحاظ فکری"، به نظرم الزاماً فکر رقیب خود در دو قطب "حوزه" و "دانشگاه" را منزوی نمی کردند!
ای بسا خود به اتهام هایی از حوزه و به اتهامات ضدش از تحصیلکردگان رانده می شدند!
مواجهه با مطهری در حوزه سنتی و حسینیه ارشادِ روشنفکران شاهد این پیش گویی است! کمی از آراء بهشتی را در کلاس های درس بخوانید و واکنش استاد و شاگرد را ببینید!
- "به لحاظ عملی" هم خدای نکرده اگر دچار رسوب و سایش برخی هم دوره ای های زندان دیده خود می شدند، چه می کردیم؟! رسید عصمت که نداشتیم!
• اما #شهادت، خصلت ذاتی ای و وعده ای الهی دارد: حیات همیشگیِ شهید!
- حیات هم در انسان دو رکن دارد: درک و اندیشه/ تحرّک و عملکرد.
⬅️ پس شهادت اینها، حیات "درک آنها" و "سبک عمل آنها" از دین و زمانه را به جامعه انقلابی ارمغان داد!
اگر روزی مصلح انقلابی شدیم قدر این ارمغان را می یابیم؛ و الا صرف شهید دوستی و مزار گردی، زنده ی آنها را ترجیح می دهد!
شهادتتان "مبارک"! رزقنااللهم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱۷-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
21.03M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه هفدهم/ ۱۹اسفند۱۴۰۱
▫️ بحث طبقات اجتماعی۲
❓تدبیر امیرالمومنین برای جلوگیری از نظام طبقاتی؟!
1⃣ نظریه اجتماعی تسخیر متقابل، بستره چینش اصناف
• این نظریه در آیه۳۲ زخرف/ بیانات شهید مطهری دراینباره
• این تدبیر در اصول قانون اساسی/ بیان شهید بهشتی در اینباره
2⃣ تنظیم گری پسینی و نظارت
• انحاء این تنظیم گری در سیره حضرت:
- تنظیمات درونی خود اصناف
- تنظیم گری بین اصناف برای جلوگیری از تجمیع و ائتلاف مشترک المنافع
- فرصت های مالی و اعتباری برابر برای اصناف
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه هفدهم/۱۹اسفند۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ بحث طبقات اجتماعی ۲
(و اعلم ان الرعیه طبقات...)
❓سؤال اساسی این بود که حتی اگر منظور از طبقه در اینجا، صنف و اقشار باشد؛ چه تدبیری هست که تبدیل به نظام طبقاتی نشود؟!
• یکبار این اتفاق در صدر اسلام افتاد!
جنودالله فتوحات ⬅️ غیر از تفاضل دریافتی از بیت المال(در دیوان خلیفه دوم)، مالک برخی اقطاع ها و زمین های بزرگ شدند ⬅️ صنف نظامی و تجار بزرگ غله و دام یکی شدند ⬅️ برخی عمّال و کارگزار و دبیران و قضات هم شدند ⬅️ طبقه اشراف تشکیل شد!
• حضرت امیر(ع) در چنین شرایطی به خلافت رسید؛ پس خود با نظام طبقاتی مواجه است. در خطبه۱۲۹ این وضعیت را توصیف می کند:
اضْرِبْ بِطَرْفِكَ حَيْثُ شِئْتَ مِنَ النَّاسِ، فَهَلْ تُبْصِرُ إِلَّا فَقِيراً يُكَابِدُ فَقْراً، أَوْ غَنِيّاً بَدَّلَ نِعْمَةَ اللَّهِ كُفْراً، أَوْ بَخِيلًا اتَّخَذَ الْبُخْلَ بِحَقِّ اللَّهِ وَفْراً، أَوْ مُتَمَرِّداً كَأَنَّ بِأُذُنِهِ عَنْ سَمْعِ الْمَوَاعِظِ وَقْراً: هر كجا كه خواهى چشم بگردان و مردم را بنگر، آيا جز درويشى، كه از درويشى اش رنج مى برد يا توانگرى كه نعمت خدا را كفران مى كند يا بخيلى، كه در اداى حق خدا بخل مى ورزد تا بر ثروتش بيفزايد، يا متمردى، كه گوشش براى شنيدن اندرزها گران شده است، چيز ديگرى خواهى ديد".
⬅️ پس سؤال از امام برای اینکه چگونه صنوف، طبقه نشوند سؤال بجایی است و حتما در اینباره جواب دارند.
✅ راه حل حضرت امیر(ع) برای جلوگیری از نظام طبقاتی
1⃣ نظریه اجتماعیِ تسخیر متقابل، بستره چینش اصناف.
"واعلم انَّ الرعیه طبقات لایصلُحُ بعضُها الا ببعض و لا غنی ببعضها عن بعض"
یعنی اصناف و اقشار کارشان جز به هم سامان نمی گیرد و هیچیک از دیگری بی نیاز نیست.
این تسخیر طرفینی است و منزلت اجتماعی را هم بین همه توزیع می کند.
نظریه رقیب(چنانچه جلسه قبل اشاره شد) تسخیر یکطرفه است: صنوف و اقشاری بتوانند بقیه را تسخیر کنند! این حتما به نظام طبقاتی می انجامد.
• شهید مطهری در کتاب جهان بینی توحیدی (ج۱ص۵۴تا۵۸) آیه۳۲ زخرف را از نظر فلسفه اجتماعی اسلام، مهمترین آیات می شمارد و تسخیر طرفینی تفسیر می کند. تفاوت های این دیدگاه قرآنی از فلسفه اجتماعی مارکسیسم را به خوبی تبیین می کند. (اینجا بخوانید:
https://lib.eshia.ir/50069/1/55 )
⬅️ نتیجه اینکه: به لحاظ ساختاری نباید منابع ثروت و تولید در اختیار طیف و صنف خاصی بماند؛ و الا جامعه بلاشک طبقاتی می شود!
⬅️ لذا مجتهدان و خبرگان قانون اساسی برای رعایت این مهم، آوردند:
- بند۹ اصل سوم: رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی
- فصل۴ اصل۴۳ بند۲: تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند...
- شهید بهشتی ذیل این بند فرمود: "ما می خواهیم به سمتی برویم که با این اصل کارگر نه مورد استثمار فرد قرار گیرد نه دولت. اگر امکانات کار برای او فراهم شد و زمام امورش به دست کارفرمای بزرگ شخصی و دولتی نبود این هدف تامین خواهد شد"
این اصل را تمایز نظریه انقلاب اسلامی از مارکسیسم و کاپیتالیسم می خواند.
برخی نمایندگان خبرگان قانون اساسی این اصل را مترقی ترین اصول اسلامی خواندند که از فقر و بیکاری جلوگیری می کند.
2⃣ تنظیم گری پسینی و نظارت
حضرت فقط به طرح پیشینی برای ساختار سازی اقتصادی-سیاسی بسنده نمی کند و تنظیم گری پسینی را هم لازم می داند:
"وَ کُلّ قد سمَّی اللهُ له سهمَه و وضع علی حَدِّه فریضه فی کتابه او سنه نبیّه(ص) عهداً عندنا محفوظاً"
برای هریک از اصناف خداوند سهمی معین داشته و در کتاب خود و سنت پیامبرش برای آن میزانی قرار داده و دستوری داده که نزد ما محفوظ است.
یعنی حاکم، با خداوند عهد دارد این سهم و میزان را محافظت کند.
این نحوه دخالت دولت در اقتصاد است؛ نه بنگاه داری و کارفرمای بزرگ شدن(کمونیسم) یا به کل وظایف را به بازار سپردن(کاپیتالیسم).
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه هفدهم/۱۹اسفند۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
✔️ این تنظیم گری های پسینی خود چند جور است:
الف) تنظیمات درونی خود اصناف:
در فرازهای آتی به تفصیل روشن می شود. این حد و سهم در درون هر صنف معلوم شده و حاکم باید بر آن نظارت کند. از باب نمونه درباره تجار و اهل صناعت، به "منع احتکار منافع" و "منع تحکم در بیوعات" پا می فشارد.
- احتکار منافع، غیر از احتکار کالاهاست. نوعی انحصار است. مثلا احتکار مجوزها، احتکار کالا نیست، اما احتکار کردن یک منفعت به نفع یک صنف و بالتبع تفضل یابی آن صنف در جامعه است.
- منع تحکم در فروش، مانع تبانی صنف باهم برای افزایش قیمت می شد و جلوی دامپینگ ها و... را می گیرد.
- در بازار فیزیکال سابق حضرت قواعدی گذاشت:
بازار کنار دارالعماره و مورد نظارت صبح گاهی هر روز حضرت/ فضای بازار را حکومت بدون اجاره در اختیار مردم قرار داده و قاعده مسجد برآن جاری می کرد! فرمود: بازار مسلمانان مثل مسجد آنان است کسی که در مکانی از بازار پیشی گرفت تا شب از دیگران برآن سزاوارتر است(کافی ج۵ص۱۵۵) بدین شکل غرفه های ساده هر روز میتوانست از آنِ فرد جدیدی باشد ⬅️ این هم کمک به ارزانی نرخ برای مصرف کننده می شد و هم تحرک اقتصادی طبقه فرودست را موجب می شد.
در بازار تخصصی (راسته قصابها، خرمافروش ها و...) هم هر صبح نظارت می کرد. تازیانه دو لب #سبیبه را هم باید کنار ذوالفقار بشناسیم که ابزار اعمال نظارت حضرت در بازار بود!
⬅️ بازار تخصصی متمرکز به همراه نظارت هم مزایایی داشت: اشتهار برای مشتری و تسهیل خرید/ همکاری و تعاون صنف با هم/ نظارت آسانتر/ تنظیم طبیعی قیمت با عرضه و تقاضا و شفافیت اطلاعات...
ب) تنظیم گری بین صنوف برای جلوگیری از تجمیع و ائتلاف مشترک المنافع:
- مثلا منع کردن والیان از تجارت
در روایات اهل سنت برای پیامبر(ص) هم نقل شده است. ⬅️ واضح است والی اگر تاجر هم بود تعارض منافع شکل می گیرد و به مرور موجب طبقه می شود.
حضرت در شدت احتیاط حتی در بازار از فروشنده ای که او را می شناخت خرید نمی کرد؛ تا یکوقت تخفیف و... موجب بده و بستانی نشود.
فقه شیعه از مکروهات برای قاضی را هم شمرده اند و حتی جمع شدن قضاوت و والی بودن را مکروه شمرده اند(ر.ک: شرایع الاسلام ج۴ص۶۷)
- نمونه دیگر: باوجودی که اقلیت های مذهبی در حکومت او محترم بودند اما حاکم اهواز را دستور داد اهل ذمه را از اشتغال به صرافی منع کند!
⬅️ نظام پولی و ارزی تاثیر برهمه اصناف دارد و صرافی چون تبدیل ارز ممالک دیگر به پول داخلی را برعهده دارد، طبعا اهل ذمه نسبت به ممالک هم کیش خود مشترک المنافع اند و ممکن است موجب آسیب های اقتصادی به بازار مسلمین شود.
ج) فرصت های مالی و اعتباری برابر برای اصناف.
- مواجهه سنگین او در پرداخت بالسویه بیت المال و مخالفت با پرداخت های تفاضلی خلیفه دوم برای حضرت هزینه دو جنگ (جمل و صفین) داشت. ⬅️ دریافت متفاضل بیت المال از اول آورده ی برخی را بیشتر و امکان سرمایه گذاری در سایر بخش ها را فراهم می کند. این حضور مالی در اصناف مختلف به مرور و ظرف یک دهه موجب پیدایش طبقه اقتصادی می شود.
حضرت سبقت در اسلام و جهاد با پیامبر را باعث اجر اخروی نه تفاضل بیت المال دانست و در مقابل اعتراض ها سخت مقاومت کرد (روایت مفصل این محاجه را در فایل صوتی بشنوید)
- غیر از آن بیت المال را هم هفتگی تقسیم (بالسویه) می کرد. توضیح اینکه خلفای قبل بیت المال را سالانه تقسیم می کردند. این دو پیامد قهری داشت: مال زیادی در بیت المال کنز می شد و در چرخه تجارت قرار نمی گرفت. همین مال انباشت شده می توانست فرصت ساز برای بسیاری از طبقات پایین باشد/ تقسیم سالانه بخصوص با تفاضل پرداخت، مال بزرگی را دست برخی صنوف (امیران فتوحات، والیان و دبیران و قضات و...) قرار می داد طبعا مصرف اینها به اندازه بزرگی این مال نیست و آن آورده بزرگ در تجارت و... برده می شد و تجمیع صورت می گرفت. امیر فتوحات بزرگترین تاجر غله و دام هم می شد و...
حضرت بعد از مساوی کردن پرداخت، تقسیم بیت المال را هم هفتگی کرد تا هم کنز و احتکار دولتی اموال صورت نگیرد و هم آورده های بزرگ نظم صنوف را به هم نزند و حلقه اول سبقت برخی نشود.
* این بحث با جلسه قبل کامل می شود لذا دیدن جلسه قبل و گوش دادن کامل فایل صوتی توصیه می شود.
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
💬 خبر خوب علیرضا #میرغفاری؛ رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران پارس جنوبی در گفتگو با #مستضعفینتیوی:
🔹 پیرو دستور فوری رئیس جمهور به وزیر نفت، مقرر شد دستورالعملهایی برای بهبود وضعیت رانندگان تدوین شود.
🔸همچنین با حضور گروه طبقهبندی مشاغل وزارت نفت در منطقه و گفتگو با نمایندگان کارگران، ارزیابیهای لازم جهت پیشبینی بار مالی اجرای این طرح در حال انجام است تا بر اساس آن طرح پیشنهادی به وزیر نفت ارائه شود.
🔹با بازگشت به کار کارگران تعلیق شده هم موافقت شده است.
🔸پیش از این هم با اجرای طرح دو هفته کار دو هفته استراحت تمامی کارگران موافقت شده بود.
🔺هرچند تا تحقق کامل مطالبات هنوز فاصله وجود دارد اما میتوان پیشبینی کرد وضعیت با پیگیری کارگران و همکاری خوب دولت رو به بهبود است.
🎬 @Mostazafin_TV
.
🔸مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برای فهم دقیق از وضعیت موجود بانوان بدحجاب، سراغ بانوانی در شهر تهران رفته که از منظر عرف، حجاب کامل ندارند.
این مرکز نمونه خود را از بین خانم هایی با آرایش غلیظ تا آرایش ملایم، پوشش با مانتوهای کوتاه و جلو باز، هودی، پافر، کاپشن، پالتو، شال و روسری و مانند آنکه بخش هایی از بدن و موی آنان پیدا بوده، انتخاب کرده است.
🔹 در این پیمایش با نمونه ۱۰۳۳ نفری از بانوان بالای ۱۸ سال بهصورت حضوری در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بهصورت تصادفی-خوشهای در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ مصاحبه صورت گرفته و اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه و پایایی آن با دریافت نظر کارشناسان مورد تأیید قرار گرفته است.
✔️ (دربخشی از نظر سنجی آمده:)
همراهی بانوان بدحجاب با اغتشاشات و اعتراضات خیابانی:
از نتایج قابلتوجه دیگر این نظرسنجی این است که ۶۴/۵ درصد آنان با اعتراض آشوبی در خیابان، بازار و دانشگاه موافق هستند؛ بنابراین نمیتوان نتیجه گرفت که اعتراضات خیابانی ریشههای ضد حاکمیت دینی و کشف حجاب دارد؛ بلکه همین بانوان علیرغم موافقت با اغتشاش نگاه متفاوتی با برساخت های رسانه ای دارند. لذا به نظر می رسد تا زمانی که زمینه اعتراضات قانونی فراهم نباشد این گرایش برای رساندن صدای اعتراض وجود داشته باشد.
🔹 برای آگاهی از نتایج نظرسنجی کلیک کنید.
▪️بخشی از این نتایج در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
@tiyaam_cs
☑️ @m_ghanbarian
#نهی_از_بی_حجابی
#حق_اعتراض
#ولاء_طرفینی
محسن قنبریان
13_2590(2).pdf
1.25M
بخشی از نتایج منتشر شده در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱؛
🔻شامل:
▪️مقدمه
▪️چگونگی نمونه گیری
▪️شاخصه های پرسشنامه
▪️کنترل خودسانسوری در پرسشنامه
▪️نتایج نظرسنجی به همراه تحلیل
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
امام امت - حجت الاسلام قنبریان.mp3
36.2M
💠 امامتِ امت!
حجت الاسلام محسن قنبریان/ رویداد ملی روایت فتح/ ۲۳اسفند۱۴۰۱
▫️ امامت امت، گام سوم مردم سالاری دینی و وعده تمدنی قرآن به مستضعفین(۵/قصص) و تحقق جامعه تراز اسلامی(۱۴۳/بقره) است.
• گام اول: نقش مردم در تشکیل حکومت
امام فرمود: تشکیل حکومت بستگی دارد به رای اکثریت مردم.
• گام دوم: حکمرانی واقعی مردم در همه مسائل حکومت.
رهبر انقلاب: مردم سالاری دینی یعنی بر اساس اسلام، سالار زندگی جامعه خود مردمند.
- مثال عینی در اقتصاد و فرهنگ...
• گام سوم: امامتِ امت
امام خمینی در پیام ۱۲فروردین۵۸ از آن گفت: امامت امت و تحقق آیه ۵قصص
- امامتِ امت: "خود امامی" و بی نیازی از ولیّ نیست؛ چنانچه امیرالمومنین کوفه را سرزنش می کرد: کَاَنَّ کُلَّاً مِنهُم اِمامُ نَفسِه!
- یکی شدن با امام است؛ چنانچه امام خمینی می فرمود: همه ملت رهبرند، همه بیدار شده اند.
- جامعه گوسفندان، امام نمی شود؛ حتما باید گام دوم را بگذراند و حتی خطا و تصحیح کند تا امام شود!
- آنوقت "لتکونوا شهداء" می شود؛ الگوی ملتهای دیگر و شروع یک عصر تازه...
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎧 مسأله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان 🎙حجتالاسلام #قنبریان/ ارائه و پرسش و پاسخ ۲۲بهمن۱۴
🔘#گفتوگو | #اختصاصی
✅ نقشهای کاذب زنان در کارخانه جریان سرمایهداری ساخته میشود
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
▪️الان برای زنان نقشهایی داریم که ده سال پیش نداشتیم. این نقشها بهواسطهی رسانه ایجاد شدهاند. مثلاً خیلی از بلاگرها زن هستند. یکی از این جریانهای حامی، جریان سرمایهداری است که زن را کالا میبیند.
▪️ما حضور اجتماعی زن از نگاه غربزده را پذیرفتیم؛ اما نقشهای آنها را نمیپذیریم. در حال حاضر نقشها به سوی ابتذال و تبرج در حال جابجایی است.
▪️ستیز ما با جریان مدرن این است که نه تنها تساوی حقوق زن و مرد را میپذیرد؛ بلکه دنبال درستکردن تشابه نقش در دو جلوهی سرمایهداری و فمنیستی است.
▪️انقلاب اسلامی با تحجر ستیز داشت تا بتواند حضور اجتماعی زن را تأمین کند؛ اما جریان «فمنیست» دنبال این است که زن، نمای مردانه پیدا کند.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📎مطلب مرتبط: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان
🎥 فیلم کامل نشست مساله زن در جمهوری اسلامی؛از گفتمان تا میدان
حجت الاسلام قنبریان
www.aparat.com/v/w8Vrg
☑️ @Fekrat_Net
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 "ادریس" و "م ح م د"
• غیبت، سنت در اولیاء خدا بوده؛ اولین اش -ادریس- ۲۰ سال و آخرینش، تا حالا ۱۱۸۴سال!
اگر ۲۰ساله، ادریس برگشت و ولیّ ما نه؛ فرقش در ولیّ است، در محبت و ولایت اش!
• جبّاری، زمینِ مستضعفی را تصاحب کرد و او را کشت و ادریس را تهدید کرد؛ ادریس هم اجازه بارانِ شهر را از خدا به دست گرفت تا آنها را با قحطی ادب کند. ۲۰سال کافی بود...
• "زمین" را جبّاران تصاحب کردند و اولیاء را "قُتل مَن قُتل و سُبی مَن سُبی و اُقصی مَن اُقصی" کردند؛ ولیّ آخر، "منزل نمی کند الا به نوک کوه ها یا قعر دره ها"!
اما باران را گرو برنداشت! جایش در خیمه ی تنهایی، "بِیُمنه رُزق الوَری" شد!
ایستاده تا مردم بخواهند، با محبت ادب شوند نه عقوبت...
• #فاضل_نظری این وضعیت را ندبه کرده:
کبریای توبه را بشکن! پشیمانی بس است
از جواهرخانه ی خالی نگهبانی بس است
یوسف از تعبیرخواب مصریان دلسردشد
هفتصد سال است می بارد! فراوانی بس است
بر سر خوان تو تنها کفرِ نعمت می کنیم!
سفره ات را جمع کن ای عشق! مهمانی بس است
#او
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-مدل حل مسئله فقهی.mp3
16.33M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مسأله فقهی
کارگاه و ارائه 1⃣ : بیان فشرده ای از ۴مرحله ی حل مساله فقهی
حجت الاسلام محسن قنبریان/ جلسه اول چالش سه گانه در حکمرانی مجازی
❓حل مساله فقهی چه مراحلی را طی می کند؟! تفاوتش با استنباط مصطلح کجاست؟!
○ مراحل ۴گانه حل مساله:
۱. کشف و تحدید مساله
۲. استنباط اول (همین استنباط مصطلح)
۳. استنباط دوم (برای تحقق در زمانه کنونی)
۴. برنامه
• فرقهای ظریف استنباط اول و دوم؟
• فرقهای استنباط با برنامه؟
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎁 بسته عیدانه #ویژه_فقه_پژوهان ✅ مدل حل مسأله فقهی کارگاه و ارائه 1⃣ : بیان فشرده ای از ۴مرحله ی حل
۲-مدل حل مسئله فقهی.mp3
25.28M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 2⃣ : تفصیل مرحله کشف و صورت بندی مساله
حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه معصومیه
❓اساساً چه چیزی موضوع پژوهش را مساله می کند؟!
❓از کشف تا صورت بندی فقهی مساله چگونه انجام می شود؟!
▪︎درآمدی لازم:
• مراحل ۴گانه حل مساله
• تعادل بین میز مساله و مبادی بعید در میراث
○ توضیح ۷قدم در این مرحله:
۱. تعریف مساله
۲. تمییز مساله از نامساله
۳. شبکه و نظام مسائل
۴. تحدید مساله
۵. اولویت یابی مساله
۶. تکمیل فرآیند کشف مساله
۷. فرمت فقهی دادن به مساله
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎁 بسته عیدانه #ویژه_فقه_پژوهان ✅ مدل حل مساله فقهی کارگاه و ارائه 2⃣ : تفصیل مرحله کشف و صورت بندی
۳-مدل حل مسئله فقهی.mp3
9.92M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 3⃣: روایتی از یک تجربه (مساله جبران خدمت کارمندان دولت)
حجت الاسلام محسن قنبریان/ هم اندیشی گروه های حل مساله مرکز نخبگان حوزه
❗️توضیح فشرده ۴مرحله حل مساله در ضمن روایت یک تجربه از کشف و تحدید مساله تا برنامه
(لازم به ذکر است مساله مورد روایت در مباحثه با سایر مراکز تصمیم گیری در نهایت در سه جلد کتاب از سوی سازمان اداری استخدامی برای تنظیم لایحه به دولت تقدیم شد)
* تفصیل این تجربه در نیمسال اول کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برای شرکت کنندگان در کارگاه حل مساله فقهی تدریجی و گام به گام انجام شد که میتوانید اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian