eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
853 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش و پاسخ 6.mp3
776.2K
⁉️پرسش و پاسخ 6⃣ -سهم رهبری و نهادهای زیر نظر او در مشکلات -عدم استفاده از جوانان در مجموعه های تحت نظر رهبری نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
صوت زیر را بشنوید👇
آیت الله بهجت و طرح عقب نشینی.mp3
271.9K
✅ آیت الله بهجت و طرح عقب نشینی ☑️ @m_ghanbarian
💠درسی فقهی از تجربه صفویه! 🔹آیا دانشگاه(...)در تهران -با همه خدماتش- به یک مرکز "تبارگماری" بدل نشده است؟! آیا سرمایه اولیه آن و نمونه های مشابه اش در قم و تهران و... از اموال مصادره ای یا حاکمیتی و عمومی تدارک نشده بود؟! آیا امروز علیرغم ارائه خدمات علمی و فرهنگی، خانواده و فامیلی را بهره مندتر نکرده اند؟! 🔹آیا آنچه برخی نمایندگان ولی فقیه در مراکز استانها پس از چند دهه با جایگاه ویژه خود تدارک کرده اند، پس از خود به شخصیت حقوقی بعد واگذار می کنند یا همچنان بنام خودشان و در تصرف نزدیکانشان باقی می ماند؟! در بعضی استانها مجموعه ای تجاری، ساختمانی مفصل برای مصلا یا دفتر امام جمعه تدارک شده که معمولا به منصوب بعد منتقل می شود اما امتیاز دانشگاه، شبکه ماهواره ای، دهها مدرسه علمیه و...چه؟! واضح است مخارج و مایه اولیه اینها هم از اموال یا امتیازها و مساعدتهای دولتی یا سهم مبارک امام(ع) بوده است؛ که غیر از مصرف عام داشتن نباید حیاط خلوت خانوادگی شود! 🔹نمونه ها منحصر به این موارد نیست و این نوشتار دنبال فهرست کردن موارد نیست بلکه توجه به درس مهمی از تجربه صفوی را منظور دارد 🔷تجربه صفوی: در استفاده از اراضی خاص و منابع عمومی توسط علماء اسلام -که در دولت صفوی محترم شده بودند- بحثهای فقهی عمیقی بین علماء تراز اول شیعه شکل گرفت. یک طرف محقق ثانی بود که از اراضی ای در عراق برای خود در راستای مقاصد دینی بهره می برد؛ و در طرف دیگر مقدس اردبیلی بود که اصلا بخاطر پرهیز از این استفاده ها -حتی برای خدمات عمومی- به "مقدس" لقب گرفت. در اینباره رساله های فقهی نوشته شد که ۴تا از آنها در کتاب الخراجیات توسط جامعه مدرسین یک جا چاپ شده است. 🔹از جمله خورده هایی که مثل فاضل قطیفی به طیفِ بهره مند از منابع عمومی می گرفت این بود: مالی در اختیار فقیهی گذاشته شود تا رفع نیاز عامه کند و خودش در صورتی که محتاج است از آن بهره برد؛ حال اگر چنین فقیهی حیله شرعی بکار برد و آن مال را به ملکیت فرزند یا همسرش درآورد تا با اشکال احتیاج روبرو نشود، این یک حیله شرعی است!(ر.ک:السراج الوهاج لدفع عجاج قاطعه اللجاج/شیخ ابراهیم قطیفی). در مقابل، سادات و روحانیونی که چنین اقطاعی از سوی حاکمیت به آنها واگذار شده بود به عمل فقهای بزرگ شیعه مثل سید مرتضی و علامه حلی استناد می کردند که چندین قریه در تصرف داشتند! مخالفین نیز در دفاع از آن فقهای بزرگ اصرار داشتند که حتی خط علامه حلی را دیده اند که آن زمینها را به دست خود احیاء و سپس وقف عام کرده؛ نه اینکه زمین آباد را از حاکمان گرفته و حالا ملک خانوادگی شده باشد! 🔹مقدس اردبیلی در رساله خود غیر از اشکال کبروی به این زمینها -که اصلا چون فتوحات مأذون از امام معصوم نبوده، اینها قابل خراج گذاری نیست- صغرویا هم این اشکال را مطرح می کند که: چگونه یکی از ما[علماء] میتواند اموال زیادی را بیش از حد حاجت خود بگیرد در حالیکه اصل آن از آن تمام مسلمانان است یعنی باید در مصالح عامه مانند بنای مسجد و پل، آن هم به امر امام(ع) یا نائب او خرج شود.(ر.ک:رساله خراجیه مقدس اردبیلی در کتاب الخراجیات). 🔷درسی برای دهه پنجم انقلاب! نکته درس آموز آن مواجهه فقهی برای ما زیاد است. غیر از خانه ها و املاکی که به قیمت نازل، اول انقلاب به برخی مسئولان واگذار و امروز با متراژ های بالا و قیمتهای چند ده میلیاردی چالشی اجتماعی-سیاسی برای انقلاب شده؛ امتیازها و منابعی که برای کارهای عام المنفعه مثل دانشگاه اسلامی و حوزه علمیه و شبکه ماهواره ای و خیریه های بزرگ و... به برخی علماء داده شده است هم محل چالش است و نباید در تصرف خانوادگی و موروثی اینها قرار گیرد و الا با قصد اولی در تنافی است. 🔹درسیره سلف چنین بوده که پس از فوت مرجعی مُهر او شکسته می شد و اموال مورد تصرف ایشان نه به آقازاده او بلکه به اعلم بعد ایشان منتقل می شد؛ چیزی که در این سالها نقضش را سراغ داریم! 🔹همچنین اموال و امتیازهایی که از جانب نمایندگی ولی فقیه تدارک شده، منطقا باید به شخصیت حقوقی بعد(نماینده ولی فقیه بعدی)واگذار شود نه اینکه آنها اندوخته ای برای موقعیت بعدی آن فقیه(مثلا مرجعیت)قرارگیرد؛ یا خدای نکرده نوعی تبارگماری در آنها شکل گیرد و فامیل و خانواده ای را بهره مندتر کند...! 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
🔆ماندن یا نماندن حضرت آیت الله جزایری❗️ متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
🔆ماندن یا نماندن حضرت آیت الله جزایری❗️ جمعی از ائمه جمعه استان خوزستان پس از خطبه اخیر ایشان به حضور رسیده تا مانع کناره گیری شان شوند. حرفهای تلخ و شیرین، درست و نادرست زده شد! http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/480901/60 صرفا چند نکته: 1⃣آنچه در قدرشناسی آیت الله جزایری گفته شد، کمتر از قدر زحمات ۵۰ساله ایشان برای انقلاب و تشیع بود. قطعا ایشان با سختکوشی فراوان توانسته اند مزایای نسبی خوبی برای جامعه ایمانی خوزستان پدید آورد؛ از جمله آنها رشد و رونق حوزه های علمیه در استان و بالتبع کارهای فرهنگیِ سامان یافته است. خداوند افضل اجر محسنین را به ایشان عطا فرماید. 2⃣آنچه تلخ و در شأن آن خوبان نبود لحن و مضمون برخی صحبتها بود که بسا موجب تشویش اذهان و حتی طعم تهدید داشت! سخن از "بحرانهایی که با رفتن ایشان ایجاد میشود" ؛ "کناره گیری بسیاری از ائمه جمعه با کناره گیری ایشان" ؛ "هیچ فردی نمی تواند جایگزین ایشان باشد"؛ و بدتر از همه اینکه: "اگر ایشان نباشد ما نیز نمی توانیم به راه خود ادامه دهیم. همانگونه که اگر رهبر معظم انقلاب نباشد کمیت انقلاب و نظام برای همیشه لنگ خواهد بود"! البته قطعا برخی از سروران آن جلسه از بهترین ائمه جمعه استان اند و بودنشان غنیمت؛ اما رفتن برخی هم نه یک تهدید که یک فرصت برای درخشش های تازه است. ائمه جمعه باید قله های ایمان شهرها باشند و به نسلها امید و اطمینان هدیه دهند. چگونه انقلابی که با رفتن خمینیِ بی نظیر، ماند و با رهبری جوان، پویا تر به چهل سالگی رسید، حالا حتی بدون رهبر کم نظیرش(از عمر من بکاه و بر عمر او بیفزا) کمیت اش برای همیشه(!)لنگ خواهد شد؟! و چگونه به همین نسبت یک استان انقلابی بدون آیت الله عزیزما چنان خواهد شد؟! پدران معنوی شهرها و ستونهای خیمه انقلاب اینگونه می خواهند امید به آینده و گام چهل ساله دوم را به نسل سوم و چهارم منتقل کنند؟! رحمت و رضوان بر امام عزیز که هریک از یارانش در معرض ترور و از دست رفتن قرار میگرفت می فرمود: فلانی زنده است چون نهضت زنده است. آقایان اعزه! نهضت و انقلاب زنده است و در نسل سوم و چهارم پویاتر از نسل اولی هاست و وعده خداوند برای چنین مردمی "ماننسخ من آیه أو ننسها نأت بخیر منها أو مثلها"(۱۰۶بقره)است. بدون مطهری و بهشتی و شهدای محراب، لنگ نشد با دیگران هم نمی شود. عمر آیت الله ما باقی باد اما خدای نکرده صدسالگی هم می خواهید همین را بگویید؟! مگر قرار است آیت الله از ایران برود یا از انقلاب کناره گیری کند که نگرانید؟! جایگاه معنوی ایشان قابل انفکاک از ایشان نیست و خود هم تصریح کردند خدمتگزار مردم و ولایت فقیه می مانند. آیا با وجود خود ایشان برای جایگزینی و حل مشکلات احتمالی -که معمولا از ناسازگاری آقایان علماء با منصوبین جدید شکل می گیرد- راه حل پیدا شود بهتر نیست؟ حتما باید حوادث و آجال غافلگیرمان کند؟! و بحرانهای مذعوم شما آقایان و ناسازگاری های اشاره شده، سرمان تلمبار شود؟! 3⃣با وجود ذی قیمت بودن حضرت آیت الله جزایری در عرصه های مختلف، عمر ۴۰ساله ی نمایندگی، فقط ایشان را سمتی با سابقه تر از خود ولی فقیه نداده است؛ بلکه سمتهای دیگری در این استان بیش از ۱۰ ،۱۵سال و گاه بیشتر شده است که شاید هم بی ربط با آن سمت، مانع چرخش نخبگان و هوای تازه مدیریتی بخصوص در نهادهای انقلابی و اسلامی شده است! بی ابتکاری و ضعف برخی از حلقه های بسته مدیریتی فرهنگی و غیر فرهنگی موجب شده مرکز این استان شهید پرور و خط مقدم، با وجود این همه حوزه علمیه و این همه فاضل درس خوانده به حسب آمار منتشره رتبه ی ۲۳ اقبال به دین (فقط ۲استان از آن پایین تر) باشد و برعکس در میزان رشد سکولاریسم رتبه ۲ بین استانها باشد!(۱) از قضا باز فقط ایشان و توفیق حیاتشان است که با شخصیت معنوی خود می تواند این واگذاری کامل به امام جمعه ای تازه نفس را انجام و او را مقبول و در باز کردن حلقه های مدیریتی و چرخش نخبگان یاری کند پس بودنش را قدر بدانیم ودر کار بزرگش یاری اش کنیم. .............................................. پی نوشت : ۱. برای تفصیل ر.ک:مجله جامعه شناسی کاربردی سال۲۶شماره پیاپی۵۸شماره دوم تابستان۹۴ مطالب مرتبط: -برای اهواز کدام بهتر است؟! -فقر و تروریسم 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
سیستم عامل خوانش و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب.mp3
12.46M
📜 سیستم عامل خوانش و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب رهبری (برشی از پرسش و پاسخی صمیمی در جمعی از فضلای قم) ☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم انقلاب ۱ #محسن_قنبریان ✅هندسه بیانیه: -اول ۸شعار جهانی و فطری انقلاب اسلامی که تاریخ مصرف ندارند در خوانشی تاریخی و پسینی با ذکر دستاوردهایی در این شعارها مرور میشود: آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری. -دوم: مقابل این شعارها -که از دست نرفته و از آنها بر نگشته ایم- ۷مأموریت نسل جوان برای گام دوم شمارش میشود که دقیقا با آن ۸تا ست شده اند: ۱. علم و پژوهش ۲. معنویت و اخلاق ۳. اقتصاد ۴. عدالت و مبارزه با فساد ۵. استقلال و آزدی ۶. عزت ملی ۷. سبک زندگی توگویی این ۷تا تحفظ آن ۸تا و رساندن آن شعارها به سطح آرمانی شان را برعهده دارد ✅مَف٘صل بیانیه بین آن ۸شعار اساسی و ۷ماموریت نسل جوان برای گام دوم مفاصلی قرار دارد که دقیقا وجه اتصال گام اول و دوم و شعار و آرمان است از جمله آنها: -انعطاف پذیری اما انفعال ناپذیری انقلاب -آماده تصحیح خطاهای خویش بودن اما تجدید نظر ناپذیر بودن -نظام ساز بودن انقلاب اما بدون رکود و تحجر در مواجه با موقعیت های نوبه نو ✅سیستم عامل بیانیه خوانش و تحقق بیانیه یک سیستم عاملی می خواهد که در خود بیانیه موج می زند و آن تعادل "بُعد نهضت" با "بُعد نظام" در مسیر ۴۰ساله انقلاب و هم این تعادل در رهبر نهضت و نظام این انقلاب است. جوانان مأمور به گام دوم در کنار امید به آینده و شانه زیر بار مسئولیت های آن بایسته ها بردن حتما باید این تعادل را در فکر و عمل خود بوجود آورند تا گام دوم برداشتنی شود (توضیح کاملتر این سیستم عامل را در فایل نیم ساعتی "سیستم عامل خوانش و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب" بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
نیروی انقلابی با نظام اداری غیر انقلابی چه کند؟.mp3
6.2M
⚠️ نیروی انقلابی مردمی با نظام اداری غیر انقلابی چه کند؟! (بخشی از سخنرانی ضرورت انقلاب اداری. ۲۲بهمن ۹۷) ☑️ @m_ghanbarian
❗️حراج ملی قرآن ❗️ درباره رویه ی مطلا شدن قرآن در این چند سال زیاد نوشته ام و قصد تکرار نیست. 🔺وقتی "قرآن"(=خواندنی) ، "مزار"(=زیارت کردنی و دیدنی) شد؛ از موزه به حراجی و بازار هم می آید و "کالا" میشود! 🔻خطای اول "طلا کاری" آن بود که دیروز به سفارش شاهزدگان اموی و عباسی و امروز به سفارش شیوخ مرفه شارجه و امارات انجام میشود. فقهای بزرگ متقدم اینکار را حرام یا به شدتِ کراهت، نفی کردند اما... 🔻خطای دوم لازمه خطای اول است. چنین کالای قیمتی ای در حراج ملی و غیر آن بفروش می رسد! رقابتی برای "بیع مصحف" بنام "اقتصاد هنر"! خرید و فروش قرآن نیز روی خوشی در فقه اسلامی ندیده و مقید به قیود بسیار بوده است. این آثار هنری چنان "خط" قرآن را مطلا و ماده و صورت را ترکیب کرده اند که تجزیه مثمن، صعب و شبهه حرمت غلیظ تر است. قرآن مطلای پارسال، به تازگی با رقم ۷میلیارد و ۷۰۰میلیون فروخته شد! در حراج های ملی و مانند آن، این کالاها دارد دائمی و مایه تجارت برخی شده است! ↩️درباره قرآن به عترت برگردیم: ائمه هدی ، "اقامه حروف" و "اضاعه حدود" قرآن را نکوهش، "مطلا سازی" آنرا نهی و "بیع" آنرا منع میکردند. مطالب مرتبط: -آدرس غلط -نکوهش قرآن مطلا و حرمهای معصومین -پاسخ به دفاع آیت الله اراکی از قرآن مطلا -قرآن مطلا و قرآن اسیر 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۶ ☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم انقلاب ۲ 🔅زنان مومن و گام دوم انقلاب 🔸کلام اول:"نظام" و زنان به برکت انقلاب؛ پذیرفته شدگان کنکور بیش از ۶۰%اش دختران شدند! ۳/۵میلیون بانوی ورزشکار سازمان یافتند. بیش از ۵۰%آموزش و پرورش سهم بانوان شد. از ۴نماینده زن در مجلس اول به ۱۷نماینده در مجلس ده رسیدند. بیش از ۲۸۰۰ اهل قلم و بیش از ۲۶۰فیلمساز و...در این صنف پیدا شد و دهها نمونه دیگر. 🔸کلام دوم: زنان و "نهضت" ۶۴۲۸شهیده تقدیم نهضت کردند که اقلا۵۰۰ شهیده اش رزمنده بودند! ۵۷۳۵جانباز زن،۱۷۱آزاده، ۲۲۸۰۸امدادگر و ۲۲۷۶ پزشک زن در جبهه ها حاضر شدند! امام عزیز خانم دباغ را همراه حکیم الهی جوادی آملی سفیر فرهنگی نزد گورباچف فرستاد و دهها و صدها بانوی دیگر رسمی یا غیر رسمی(آتش به اختیار)چنان شدند از خانم شادمهری در فرانسه تا برخی مدال آوران ورزش بانوان. فرق "نهضت" با "نظام"، در میدان حضورش برای بانوان نیست؛ در پیشبرد آرمانهای انقلاب است. گاه درون نظام اداری موجود، گاه بیرون و مکمل آن و گاه با تصحیح نواقص آن، نظام اداره کشور را برای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب نو کردن است. ازاینرو هیچ بن بستی ندارد. نماینده مجلس یا رئیس اداره نشد با تشکل مردم نهاد، اهداف انقلابی مردم را پیش می برد. 🔸کلام آخر: نقش در گام دوم زن مومن انقلابی لازم است "آرایش صحنه ی حضور زن در جامعه " را دائما رصد کند. تا سال ۷۹، در سازمانهای غیر دولتی بانوان ۱۰%سیاسی و ۲۴%خیریه بود؛ اما در دهه های اخیر تغییرات معناداری اتفاق افتاده است: کاهش در صد نسبی خیریه ها، افزایشngoهای حقوق زنان، حضور پررنگ سلبریتی های مونث(با سبک زندگی و حواشی شان) در اذهان عمومی بجای آن اسوه های عرصه جهاد و خدمت، فراخوانها و پیج های مطالبه حضور زنان در ورزشگاه و دوچرخه سواری شهری بانوان و...بجای مطالبه گری های لازم تر و فوری تر؛ مثالهایی از آرایش جدید صحنه است. ❗️اشتباه نکنید! اینجا سخن سر بدی یا خوبی اینها نیست. توصیه به منع کردن از اینها هم نیست. سخن از به هم خوردن تدریجی موازنه حضور اجتماعی زن مسلمان است. همان که هدیه انقلاب بود. اما انگار وزن و حجم آن از حضورهای باکرامت و موثر درتعیین سرنوشت به حضورهای تفننی و سرگرمی عوض می شود. دعوای "خانه نشین" یا "اجتماعی بودن" زن مسلمان را ۴دهه پیش امام عزیز حل کرد؛ نزاع امروز این است: کدام عرصه اجتماع و کدام نقش مهمتر و پیش برنده تر است؟! قرآن حضور سیاسی زن(۱۲ممتحنه)، حضورنیکوکارانه(۳۳و۳۵احزاب) و حضورمطالبه گرانه برای ارزشها را در اولویت طرح دارد. آیا به نسبت کاندید های شورا و مجلس(با حواشی اش)، فعالان برجسته و موثر و بنام مثل ام الخیر و زرقاء(در زمان حضرت امیر)داریم؟! آیا به میزان مطالبه تماشای فوتبال و حضور در میادین تماشاگری، زنان مومن مطالبه گرعدالت(حتی در حوزه حقوق مهمتر زنان) از نظام اداری کم کارآمد داریم؟! 🔹گام دوم انقلاب برای زن مومن انقلابی به مثل اینهاست: -وقتی دختران به دوچرخه سواری دعوت میشوند، تو دختران تیز هوش و نخبه را جمع و باتربیت انقلابی و ارزشی مدال آور المپیاد شان کن. -وقتی برای چیزهای دست چندم پیج و مطالبه راه می افتد، دوستان انقلابی ات را منسجم و در راستای عدالت و رفع تبعیض واقعی تر و مهمتر مطالبه کن امروز هم ام سنانی که شکایت از کارگزاری نزد علی علیه السلام ببرد و حکم عزل بگیرد را لازم داریم. -مهمتر از سوت و کف کنسرت بانوان ،تجمع و سینه زدن برای فقر و فحشاء و شریف تر از جشن طلاق، کمک به ازدواج و راهکارهای استحکام آن است. وقتی صحنه را دارند برعکس می کنند نقش زن مومن انقلابی جدی تر می شود. -انجمن های خیریه و سازمان صالح برای بجا مصرف شدن نذر، ترویج فرهنگ مطالعه، فرهنگ سازی سبک جشن و شادی بومی اسلامی، مصرف کالای داخلی و دهها عرصه دیگر جای درخشش بانوی مومن انقلابی برای گام دوم است. ☑️ @m_ghanbarian
📺استعدادهایی که تلویزیونی نمی شوند! #محسن_قنبریان مشکل مثل برنامه #عصر_جدید فقط کپی از برنامه ای آمریکایی نیست؛ نازل کردن استعدادهای اصیل انسانی به چند تکنیک خاص است. استعدادهای اصیل تر و عمومی تری که "دیدنی"، "نمایشی" و "رقابتی" نیستند، در ساختار این برنامه ها جا نمی گیرند؛هرچه قدر هم لازمه زندگی بهتر باشند! -استعدادهای اخلاقی-عرفانی انسان که قوه اصلی بهشت کردن زندگی آدمی را دارند، "دیدنی" نیستند. در نوجوانان و جوانان فوق العاده اش پیدا می شود با مُهر شهادت برخی از آنها خاطره شدند و حالا هم هست اما دیدنی نیست. -یک استعداد علمی، ابتکاری، ادبی و هنری؛ دیدنی هست اما "نمایشی" نیست. قابل اجرای چند دقیقه ای و اعجاب و میخ کوب کردن تماشاگر آنجور که پارکور و آکروبات دارند را ندارند! اما کدامیک استعداد تر و اصیل تر است؟! -سید محمدحسین علم الهدی ۴، ۵ساله حافظ اعجاب انگیز قرآن، الان هم نمونه دارد اما "رقابتی" با کمدین ها و طناب زن ها نیست! نمونه های نوع دوستی ای که برخی در برنامه های رمضان همین تهیه کننده هم درخشیده، قابلیت رقابت با این فرمهای خاص از استعداد را ندارد. اما انصافا کدامیک استعدادتر و اصیل تر است؟! ⬅️چند فصل برنامه ای با این محدودیتهای ساختاری در استعداد یابی +جذابیتهای تلویزیونی می تواند معنا و مسمای استعداد را در اذهان عوض کند همچنان که برنامه ای مشابه معنای خنده و مبادی اصیل آن را عوض کرد! ☑️ @m_ghanbarian
❓ جانشین آیت الله جزایری ❓ شاید یادداشت "برای اهواز کدامیک بهتر است؟" که مدتی پیش نگارش شد کفایت می کرد؛ و بدون خواندن آن هم این یادداشت خوب معنا نمی شود اما اهمیت مسأله و برخی شنیده ها موجب این یادداشت شد. 1⃣نماینده ولی فقیه در این استان محروم و مرکزی با قریب نیم میلیون حاشیه نشین با فقری فراگیر(۱) -که زمینه شیوع وهابیت و حتی به تعبیر نماینده اولی ولی فقیه موجب تروریست شدن عده زیادی از جوانان این شهر شده است(۲)- بیش از یک مجتهد مطلق و دایر کننده درس خارج فقهی دیگر و احداث مدارس علمیه زنجیره ای و احتمالا موازی با مدارس موجود؛ باید کسی باشد که بتواند کمر همت برای رفع فقر و تبعیضِ دشمن ساز ببندد. برخی گزینه های مطرح یا محتمل چون اهل فضل فقاهت و به نظر خود و نزدیکانشان دارای آینده ای در این زمینه اند، بر مشکلات موجود می افزایند! اهواز با ۳۵%حاشیه نشین فقیر و دارای احساس تبعیض و مورد فتنه وهابیت، مسابقه با قم و نجف در ازدیاد مدارس علمیه و شاگردپروری و حواشی ملحقه، اولویتش نیست. شاید با زحمات آیت الله جزایری من به الکفایه نسبی برای کارهای فرهنگی و تبلیغی تأمین باشد. بیشتر کردن غیرمتوازن و شبکه ای مدارس و شاگردان با تمرکزشان در اهواز و برخی شهرها، روستاهای محروم استان را بیش از این صاحب مبلّغ فعال و مردمی نمی کند و بسا رقابتهای مضر را افزون کند. اگر یکی از مجتهدین مطرح یا محتمل حاضر باشد برای خدا اقلا در دوره تصدی دست از کار برای آینده فقاهتی خود بکشد و به عهد الهی خداوند با عالمان راستین عمل کند و بر گرسنگی مظلومان و سیری ظالمان ساخت و پاخت(لایقاروا) نکند؛ البته او بهترین است. امام صادق(ع)به دهقان شیعه ای که والی اهواز شد -عبدالله نجاشی- همین نکته را سفارش کرد:"لاتستصغرن من حلو او فضل طعام تصرفه فی بطون خالیه تسکن بها غضب الله رب العالمین" و خدا می داند این شکم های خالی در مناطق حاشیه نشین عین دو وآل صافی و ...بسیارند! به او نوشت:"فإن استطعت ان لا تنال من الدنیا شیئا یسأل الله عنه غدا فافعل" و آنچه از دنیا به والی و کارگزاری می رسد الزاما زندگی تجملی نیست هر اندوخته ای جز وظایف اولویت دار تر است. آنچه امام(ع)را از نصب نجاشی مسرور کرد جز این نبود:"عسی ان یغیث الله بک ملهوفا خائفا من اولیاء آل محمد ویعزّبک ذلیلهم و یکسو بک عاریتهم و یقوی بک ضعیفهم و یطفئ بک نار المخالفین عنهم"اگر آمارهای فقر وفاقه یادداشتهای بنده را قبول ندارند خود پیمایش بگذارند تا از درصد غصه داران و زمین خوردگان وبرهنگان و ضعیفان مطلع شوند. خاموش کردن آتش فتنه مخالفین و تکفیری ها بیش از شبکه ماهواره ای و دانشگاه بین المللی این وظیفه فوری وضروری را طلب دارد. مخالفین با شبهه های کلامی به جنگ بی سواد وکم سواد این مناطق محروم نیامدند تا شبکه ولایت ومانند آن را تکثیر کنیم ؛ خوابیدنشان روی نفت ایران با وضع فلاکتشان را تصویر کردند تا ایمانشان را بدزدند!گواهم همایش نصره الشعب العربی الاحوازی در الازهر مصر و سخنان العریفی درآن است. سخنان مضحک غانم بوئینن و جاسم السعید نمایندگان سلفی پارلمان بحرین مبنی برتصمیم به ارسال کشتی غذا و درمان برای مردم فقیر اهواز است!و... تأیید همین مطلب را از زبان آیت الله جزایری سابقا در یادداشت "فقر وتروریسم" آورده ام. وقتی سخن معصوم با والی شیعه ولی دهقان چنین باشد با وکیل و عالم دینی این منطقه به طریق او٘لی همین است. ولی عصر(ع) علت دوری اش از علی بن مهزیاراهوازی را جز این نخواند که ضعفای شیعه را فراموش کردید وبه خود مشغول شدید. ⬅️ پس ظاهرا اولین ویژگی ضروری برای جانشین بایدتواناییِ تلاش، بیش از پیشینیان برای رفع این وضعیت باشد؛ چیزی بیش از گفتن در خطبه و جلسات . امساک از نیافتادن در رقابتهای حوزوی و شاگرد پروری و شبکه سازی شرط لازم برای این مطلوب است. ادامه متن را در بخش دوم بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
❓جانشین آیت الله جزایری❓ 2⃣نماینده ولی فقیه در این استان انقلابی و خط مقدم گرچه نباید محافظه کار و باید حتما انقلابی باشد؛ اما صرف شعارزدگی و تکرار مکررات با طعم و صبغه جناحی یا فریادگزینشی برای بعضی آرمانهای انقلاب و ترک بعضی دیگر نمی تواند اورا مجمع علیه همه نیروهای انقلاب کند. در فتنه ۸۸مرجع تقلیدی از قم(آیت الله نوری همدانی)مرجعیت خویش را خرج روشنگری علیه این فتنه کرد و در استانهای بسیاری از جمله خوزستان حاضر شد؛ اما برخی بزرگان استانها جای شهر به شهر گشتن، در این مهم نیابت گرفتند. فضلای جوانی را نائب از این حیث و حتی امام جمعه موقت کردند. در خوزستان ظرف چند دهه برای هر طیفی امام جمعه موقتی اضافه شد از مایل به جریان اصلاحات تا رادیکال ضد اصلاحات! به نظر می آید این روش جمع گرچه ممکن است خود نماینده ولی فقیه را مافوق دعواها و نزاع ها قرار دهد اما محافظه کاری را جای تعادل انقلابی می نشاند و سرجمع جایگاه نماز جمعه را تضعیف می کند. می شود نماینده ولی فقیه -مثل خود رهبری- باشد. از آزادی همانقدر دفاع کند که از استقلال و امنیت؛ عدالت را بدون تبعیض جناحی مطالبه کند و قلوب بیشتری از رأی دهندگان جمهوری اسلامی ۵۸ را جذب کند. امام جمعه های موقت از این نژاد یا آن طایفه نمونه همان تعادل انقلابی باشند نه چیزی مثل سهامی عام! ⬅️شرط موفقیتِ دیگرِ نماینده ولی فقیه در این استان با تکثرهایش، توازن انقلابی او در مطالبه و حفاظت از آرمانهاست. نه تفکیک آنها و واگذاری نصاب هریک به یک امام موقت؛ ونه افتادن در حمایت یک جناح سیاسی یا تسامح با جناحی دیگر. 3⃣تنوع قومیتی استان اقتضائات خاص خود را دارد. هنر آیت الله جزایری در وفاق نسبی بین این اقوام الگویی قابل تأسی است. ارتباط با قبایل در کنار داشتن نمایندگان وارسته وبرآمده از خواست آن قبایل و چینش حلقه نزدیکان از مجموع طیف های طبیعی استان می تواند نماینده ولی فقیه را مقبول عموم کند؛حتی اگر از قومیتی خاص وحتی غیر بومی باشد. ⬅️کسانی که خود خالی از تعصبات قومیتی نیستند یا از مدارای لازم برخوردار نیستند و حلقه های خاص خود را دارند مخل به این فراگیری اند. .............................................. پی نوشت: ۱. https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?id=47156 و یادداشت: برای اهواز کدامیک بهتر است؟! ۲.یادداشت:فقر و تروریسم مطالب مرتبط: -آیت الله جزایری بماند یا نماند؟! -دفاع قاطع آیت الله جزایری از کارگران گروه ملی فولاد 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم انقلاب ۳ 🔆عدالت در این بیانیه 🔹 هم مثل ۷ شعار و بایسته دیگر در این بیانیه یک مقام توصیف دارد و یک مقام توصیه. در مقام توصیف مثل سایر موارد خوانشی تاریخی و پسینی از آن در این ۴۰سال میشود از جمله اینکه انقلاب کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد... جابجایی خدمت و ثروت از مرکز به همه ی کشور کرد و... بعد هم می نویسند: "البته عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو مکتب علوی شناخته شود بسی برتر از اینهاست و برای اجرای آن به شما جوانهاست". 🔹در قسمت توصیه و بایسته ها برای عدالت از با نگاهی تیز بین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه حضور دائم داشته باشد سخن می گویند و باز در اجرا چشم به جوانان می دوزند! ❓چند سئوال مهم: ۱. باتوجه به اینکه مفهوم مرکزی این بیانیه‌ "نظام سازی انقلابی" است ؛جوانان انقلابی(بخصوص فضلای جوان حوزه و دانشگاه) چقدر در نظریه پردازی برای توسعه ی تقسیم امکانات عمومی کشور و جابجایی خدمت وثروت از مرکز به همه جای کشور سهم دارند؟! ضمانت اجرای این رصدها و طرح های عدالت بخش چه خواهد بود؟! ۲. آن یکی از دستگاه های موجود کشور(مثلا قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی دیگر) است یا "یک" دستگاه جدید؟! باتوجه به ضرورت نظام سازی انقلابی تا همیشه، چگونه این دستگاه کارآمد، تدارک یا دستگاه های موجود بدین منظور کارآمد شوند؟! نقش جوانان انقلابی در اجرای آن چگونه است؟! 🔅ظاهرا وقتش رسیده که پس از کلی گویی ها از بیانیه و هم ایجاد شور انقلابی برای تحقیق و تحقق این بیانیه با همایش ها و تجمعات و...؛ به مرور دقتهای تخصصی روی بندهای چندگانه و حل پرسشهای اساسی از آن بندها شروع شود ٭شاید دراینباره بیشتر نوشتم! ☑️ @m_ghanbarian
عرفان تائب۱.mp3
13.16M
🔶سخنرانی: عرفان تائب جلسه اول ☑️ @m_ghanbarian
🔶 عرفان تائب جلسه اول 🔷 انسانی که توبه میکند و گناهکاری که به خدا برمیگردد، باید بداند که سقف برگشت به خدا تا کجاست، آیا خداوند فقط گناهش را می بخشد یا فرد مثل طفلی می‌شود که به تازگی متولد شده و یا اینکه فراتر از اینهاست و میتواند سطح بالایی از معرفت و عرفان را با این توبه ی خود پیدا کند؟ 🔶 اهل عرفان به دنبال یافتن یا وجدان و خداوند را احساس کردن هستند، یعنی بدون شک و با یقین کامل خدا را حس کردن؛ احساسی مثل اینکه واقعا میدانیم که وجود داریم، در مواقع غم انگیز، شک نداریم که غمگینیم و در شادی، یقین داریم که شادیم؛ آنها اینگونه یافتنِ خداوند را میخواهند. ✅ اوج برگشت به خدا، یافتن خداست و توبه ی خوب، توبه ای است که در آن خدا را بیابیم. استغفاری که به یافتن خداوند نیانجامیده، استغفار کاملی نیست. تنها اشک ریختن و دور کردن عذاب وجدان از خود، استغفار کاملی نیست. 〽 آیات ۶۴ و ۱۱۰ از سوره مبارکه نساء، بیانگر این مطلب است. در آیه ۶۴ خداوند به پیامبر می فرماید: اگر اینها به تو ستم کردند به پیش تو بیایند و استغفار کنند و تو هم برایشان استغفار کن، اینها خداوند را می یابند( لَوَجَدوا) 🗝 لَوَجَدوا یعنی هر آینه می یابند، نه علم پیدا کردن به وجود خداوند بلکه یافتن، شهود و یقین کردن به وجود خداوند 🔹 چقدر فاصله ی گناهکار تا خداوند نزدیک است، تا جاییکه امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی میفرمایند: 🔅 اَنٍّ الرّاحِلَ الیک، قریب َالْمَسافة🔅 🔆 کسی که به سوی تو (ای خدا)، راه افتاد، راهش نزدیک است🔆 💠 گناهکاری که میخواهد توبه کند و خدا را بیابد، ابتدا باید توحید را بشناسد. آیه ی ۲۱ سوره مبارکه نور در مورد توحید گناهکار است 💖 لَوْ لا فضلُ الله علیکم و رحمتٌهُ ما زَکا منکُم مِنْ اَحَدٍ اَبَداً اگر فضل و رحمت خدا نبود، هیچ کدام از شما پاکیزه نمی شدید 〽 توحید علم کار سختی است تا به خود بیاییم و بدانیم که این علم ابزار است و اصل علم دست خداست، زمان میبرد، اما توحید گناهکار آسان است، چون مستقیما دست خداوند در کار است. ⚠ تائب باید در توبه به سه اصل توجه کند: اول اینکه توحید را بشناسد، دوم پهنای گناه را بشناسد و سوم اینکه استغفار را عوض کند. پهنای گناه را شناختن یعنی اینکه حتی با وجود اینکه میدانیم خداوند ما را بخشیده باز هم از یادآوری آن گناه در خاطرمان، شرمساریم. اگر این سه ویژگی را در خود تقویت کند، آنگاه طبق آیه ی ۶۴ سوره مبارکه نساء، خداوند را بخشنده ی مهربان خواهد یافت و حتما خدا را می یابد، یافتنی نه از روی علم بلکه از روی یقین به وجود خداوند. ☑️ @m_ghanbarain
⚠️هبوط نهضتها! (نکاتی از سخنرانی شب شهادت امام هادی هیأت صاحب العصر اراک ۹۷/۱۲/۱۸) 🔹هبوط تنزل از مقام و موقعیت برتر است. به حسب مجموع آیات و روایات، بهشت آدم در همین زمین و بهشتی برزخی و ملکوتی بود که با خوردن از آن درخت از آن حال در آمدند. یک ظهر جمعه بود تا ۶ساعت. 🔹هبوط همیشه ملازم با توجه به قوای فرودین و امیال پست و مادی است. فرآیندی برای خاکی شدن و طبیعی(طبیعتی)تر شدن است... 🔹نهضتها هم هبوط دارند. چه فرد قصد خدا کند چه جامعه و جمعی با لااله نفی طاغوت کنند و با الا الله پی خدا افتند آثار بهشتی برشان هویدا میشود. نهضت موسوی بنی اسرائیل چنین بود از نجات از دست فرعون و شکافتن نیل تا سایه انداختن ابر در بیابان بر سرشان تا افطار و سحر آسمانی همه آثار بهشتی بود و غلبه ملکوت بر ملک. اما وقتی امر الهی امتثال نشد جای قریه ای بهشتی که وعده شان بود ؛ "اهبطوا مصرا"شنیدند: به مصر هبوط کنید! یعنی در همان ساختار و نظم فرعونی فرود آیید و همان شکل را بگیرید! این هبوط یک نهضت است... 🔹نهضت الهی رسول الله هم دچار اهبطوا مصرا شد: -شکوه مسجدش به ذکر و نمازش بود ؛ درفرهنگ اموی و تمدن عباسی به "مسجدْ کاخ" هبوط کرد و جلوه اش ظاهری شد. -قرآنش از شکوه تبتیل و ترتیلِ مثل امام سجاد(ع) به قرآن مطلا هبوط کرد! -جهادش به فتوحات ناپلئونی تنزل کرد شاه عباسی هم مثل ملکه انگلیس گفت که ابرها هرجا ببارند کشور ماست! 🔹ولایت و امامت فقط هبوط نکرد! با ولایت عهدی میخواستند امامت قدسی را به "امامْ شاه" تنزل دهند اما نشد. لباس خشن در زیر پوشید بی قُرق حمام رفت و با محرومان نشست و نماز استسقایش غلبه ملکوت را نشان داد و.. -امام هادی در خان صعالیک بهشت برزخی را نشان داد. وقت سان دیدن متوکل از سپاه امپراطوری، جنود آسمان و زمین را در همه آفاق به او نشانش داد و سیطره ملکوت بر ملک را عیان کرد. مادر متوکل و نصرانی سرزمین ربیعه هم برای رفع حوائج نذرش میکردند! امام هبوط نکرد تا نهضت هبوط نکند. از کربلا نهضت جان میگرفت که دستور تخریبش را متوکل صادر کرد از علی(ع) روح نهضت سیراب می شد که مخنّث دربار را مأمور کرده بود ادای حضرت را درآورده و جُکش کند اما نتوانست ولایت را هبوط دهد... (مفصل این بحث را از فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
هبوط نهضتها.mp3
48.12M
⚠️سخنرانی: هبوط نهضتها! ۹۷/۱۲/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
💠نظام سازی انقلابی #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
👑 جوانگرایی؛ امانِ از امارة الصبیان است! ❓"جوان گرایی" چه فرقی با "امارة الصبیان"(حکمرانی بچه ها)دارد؟! 🔹اولی در قرآن و سیره بسیار مدح شده است. طالوت جوان در قرآن، اسامه فرمانده ۱۸ساله، معاذ ۲۰ساله قاضی در یمن، جعفر طیار ۲۵ساله سرپرست مهاجران حبشه و...در سیره رسول الله و باز نمونه های اینچنین در سیره حکومتی امیر(علیه السلام)گویای جوان گرایی معصوم در حکمرانی است. فرمود: "رُبّ صغیر احزم من کبیر"(چه بسیار کودکی که دور اندیش تر از بزرگسال است)! 🔸دومی بسیار نکوهش شده است. اگر واژه های"امارة الصبیان"، "أُمّرالصبیان" ، "امور الصبیان" و مانند آن در روایات سرچ شود به احادیثی در مذمت حکمرانی بچه ها و نفوذ آنها در کارها و بدی زمانه و جامعه ای با این ویژگی برمیخوریم! ❓آیا تفاوت در سن است که مثلا تا ۱۸سالگی -بخاطر بچه بودن- ممنوع و پس از آن -بخاطر جوان بودن- نیکو باشد؟! واضح است چنین جمع کردنی بین روایات، مضحک و دور از فقاهت است. اگر غیر از "مفهوم" صبیان به "مصادیق" و ظرف صدور روایات نگاهی شود می بینیم روایات، متعرض حکومت اموی و عباسی و آخرالزمان است و از قضا در آن دوره ها هم بچه بمعنای سنی اش پر نمونه در حکمرانی نیست. وقتی ابوذر به عثمان اعتراض میکرد که "تستعمل الصبیان ...وتقرب اولاد الطلقاء"(:بچه ها را به کار گرفتی و فرزندان آزادشدگان فتح مکه را مقرب درگاه کردی)؛ بچه ای در دربار عثمان نبود! پس به حمل شایع (مصداقی)، صبیان به لحاظ سنی نیست؛ بخصوص که فرمودند:"ان العالم کبیر و ان کان حدثا و الجاهل صغیر و ان کان شیخ": عالم بزرگ است ولو تازه سن، و جاهل صغیر است ولو پیرمرد! درآخرالزمان نیز چنین چیزی رویه نیست تا نشانه بدی جامعه و زمانه شود(ر.ک:الکافی ج۸ص۶۹). ⬅️ظاهرا صبیان در این تعابیر همان مفهوم "آقازادگی" عصر ماست! نه در آن دوره ها و نه دوره مدرن بی سابقه است با وجود مردان رشید سراغ کودکی غریب و معمولی رفته باشند و او را امارت داده باشند. اما بسیار شایع است که کودکان شاهان با کوچکی سن ولیعهد شاه شده یا بر تخت جلوس کرده باشند. یا نوجوان و جوانان خانواده های حاکم(هزار فامیلهای امروز، بنی الفلان دیروز) بخاطر اعتبار پدران و پدر زنان و ...به امارت جایی و نفوذ در مناصبی رسیده باشند! دوره مدرن هم از آن استثناء نیست اینقدر میشود که نشانه آخرالزمان شود(لایظهر القائم حتی یکون امور الصبیان...)! 💠جوانگرایی امان از این بلیه: اگر حلقه های بسته مدیریتی قبل از اینکه توسط "آقا شدگان" به فرزندان و آقازادگان اعطاء شود، با جوانگرایی شکسته شود؛ راه بر امارت صبیان بسته می شود. جوانانی که با شایستگی هایشان توسط نظام و رهبر از اقصی نقاط مملکت وارد عرصه مدیریتی میشوند عادتا جای آقاهای کهن و بانفوذ می نشینند و مانع موروثی شدن مناصب میگردند از اینرو جوان گرایی نه فقط بخاطر انگیزه و تحرک جوان بلکه برای جلوگیری از امارت صبیان برای یک نظام انقلابی ضروری است. کم ندیده ایم "آقایانی" که توسط خود یا "آقایی دیگر" برای آتیه فرزندان خود در اقتصاد و سیاست کشور جایگاه ساخته اند. دلیل عمده اینکار زیاد شدن عمر نفوذ و حکمرانی آن آقایان بوده است. "قعود الصبیان علی المنابر"(به دست آقازادگان افتادن منابر و تریبونها) هشدار جدی پیامبر(ص) را جدی بگیریم. جوان گرایی بمعنی آوردن شایستگان مردم بجای آدمهای کهنه و خانواده های همیشه بوده، رمزی اساسی در نظام سازی انقلابی است. 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
عرفان تائب۲.mp3
13.73M
🔶سخنرانی: عرفان تائب جلسه دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔶عرفان تائب جلسه دوم قرآن می گوید می تواند در متن توبه اش، خدا را بیابد. و سقف توبه را باید بالا بگیرد: فقط پاک شدن نیست! یجدالله غفوراً رحیماً . خدا را می یابد و غفور و رحیم می یابد رسیدن به خدا در توبه شرایطی دارد: 1⃣ گناهکار توحید داشته باشد که جز خدا هیچ کسی نمی تواند ببخشد، پاک کنندگی فقط کار خداست: لا اَجدُ لِذنوبی غافِرا ... 2⃣ وسعتِ گناه خودش را بیابد. فقط سه چهارتا عمل درشت را گناه نگیرد. زندگی ما از گناه پر است. اگر محاسبه ای و مراقبه ای داشته باشیم صبح تا شب وحشتناک داریم بد میکنیم به خودمان و خدا 3⃣ تصحیحِ دید نسبت به استغفار.طلبکار نباشیم! تلقی درست این باشد که خدایا تو صاحب منی تو آقای منی، من وقتی گناه کردم آبرو از تو بردم... یک میلیون بار دیگر هم بگویم معذرت میخواهم بخشش تو من را شرمنده تر می کند. این آدم اشکش خشک نمی شود استغفارش تمام نمی شود. 4⃣ استمرار داشته باشد این ... آن وقت خدا را می یابد در متن گناه خودش. راه نزدیک است اگر آدم اهلش باشد ... ◀️ آیه ۱۱۰/نساء و آیه ۶۴/نساء یک معمایی دارد: آیه ۱۱۰ می گوید هر که ظلم کرد و آمد استغفار کرد خدا را غفور و رحیم می یابد. آیه ۶۴ می گوید اگر به خودشان ظلم کردند و پیش پیغمبر(ص) آمدند و استغفار کردند و رسول هم برایشان استغفار کرد... (که آمدن پیش رسول و استغفار او را در آیه قبل نداشت) خب وقتی دو حرف شبیه هم می زند و پایان آیه هم تغییر می کند لابد یک تفاوتی در ماجرا آمده. اینجا می گوید "لوجدوا" ، لام تاکید است. حتما حتما خدا را می یابد و "توّاباً رحیما" خدا را تواب و رحیم می یابد نه غفور و رحیم. 'غفور' یعنی خیلی بخشاینده، عین روز اول پاک می کند. 'تواب' چیه؟ تواب مبالغه در توبه کردن است. خدا تواب است یعنی خدا خیلی خیلی خیلی به بنده اش برمی گردد. اگر با رسول(ص) رفتی با امام زمان(عج) رفتی با فاطمه زهرا(س) رفتی، او را تواب می یابی اگر خودت رفتی غفور می یابی. 🔸 قرآن جایی می گوید تو یک گناه که کردی خدا دو بار می کند. یک توبه ای اول می کند، به سمت تو برمی گردد. علامت این نگاهی که به تو کرده این است که دلت نرم می شود عذاب وجدان می گیری بلند می شوی استغفار می کنی. شکستن دلت اولین علامت توبه است. عذرخواهی و طلب بخشش می کنی و خدا می بخشد و این دومین توبه است: توبه ی من بین دو توبه ی خداست. ↩️ اما توّاب یعنی دائماً توبه کننده. یعنی امشب توبه کردی رهایت نمی کند. آتشی در دلت می اندازد... تو رهایش کردی او حق دوستی را رها نمی کند. گاهی حتی صدا زدن های خدا را نمی شنویم! او دنبال ماست یک روزی یک جایی مشکلی پیش می آورد که بگویی خدا؛ برگردی. توی نعمت می آید. توی بلا می آید. توی کار خیر و حال خوش می آید ... ◀️ شرط اینکه خدا را تواب ملاقات کنی استغفار است وقتی با رسول الله بروی، وقتی حضرت زهرا(س) برایمان تسبیح دست بگیرد... ↔️ البته باید به این هم اعتقاد داشته باشی وقتی می گویی به علیاً به فاطمه با اعتقاد بگویی. گاهی توی دلت می آید که اصلا حالا امام زمان(عج) تا صبح برای تک تک ما دعا می کند!؟ اصلا فرصت می کند این همه را !!؟ کاش ریاضیات بلد نبودیم! بله. هزاران هزار را می تواند در زمان کمی از نظر بگذراند و با توجه هم دعا کند. اصلا چرا می گوید شب قدر بهتر از ۸۰ سال است؟ بخاطر اعتقاد به آن است. عمل عملِ سختی نیست. اعتقاد سختی است. اینکه در یک ساعت یا یک دقیقه از شب قدر خداوند گناهان ۸۰ ساله را ببخشد... امام زمان(عج) امشب برای تو دعا می کند و خدا را تواب می یابی... 🔶 یک وقتی برادران یوسف آمدند، بعد از این همه گفتند "کُنّا لَخاطئین" گفت "قال لا تثریب علیکم الیوم" ملامتی نیست اشکال نداره ... امشب نمی خواهید به امام زمان بگوئید انّا کنّا لخاطئین؟ ما درباره تو خطا کردیم، تو را حساب نیاوردیم توی کارهایمان. وقتش نرسیده؟ اقلاً من یکی باید خوب می شدم ... ☑️ @m_ghanbarian
🌐عدالت در بیانیه گام دوم ⭕️اشاره رهبری در بخش اول بیانیه(مقام توصیف)، انقلاب را "موجب سنگین کردن کفه ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور و جابجایی خدمات و ثروت از مرکز به همه جای کشور" می شمارد. در بخش دوم(بایسته های ۷گانه) در بخش عدالت: "تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی را بشدت ممنوع" اعلام می دارند. شاه بیت عدالت خواهی نزد پژوهشگران اقتصاد اسلامی و فقهاء عدالت خواهی مثل شهید صدر همین است که: "توزیع ثروت ملی" مقدم بر "توزیع درآمد ملی" باشد.(۱) به حسب واقعیت میدانی نیز جابجایی های ناروای حاصل از فساد و اختلاس و... در اقتصاد ملی بسیار ناچیزتر از تبعیض های ظاهرا قانونی است که موجب تملّک سرمایه ها و منابع عمومی در دست افراد و گروه های خاص می شود و بالتبع توزیع ناعادلانه درآمد و فاصله طبقاتی راهم موجب میشود. از اینرو تأکید بیانیه گام دوم بر این مهم و حتی مقدم کردنش بر مبارزه با فساد دقت عالمانه و استمرار خط فقاهت عدالتخواه اصیل را خبر می دهد. ❓اما برای پیش برد انقلاب در این عرصه و تقسیم عادلانه امکانات و منابع عمومی کشور بین همه مردم و جلوگیری از "تبعیض در توزیع ثروتهای ملی" -که مادر همه بی عدالتی هاست- چه می توان کرد؟! ⭕️خوانشی تاریخی و کوتاه از ۲دوره مهم: 1⃣دوره پیروزی انقلاب تا سال۶۸: غلبه فضای چپ گرایی و تمرکز دولتی در جوامع بلوک شرق و ایران معاصر انقلاب باعث شد که دولت بزرگ و گسترده هم در قانون نویسی ها و هم در سیاستها و برنامه ریزی ها تئوریزه و اجرا شود. با وجودی که فقه اسلامی صراحتا سه نحوه مالکیت: حاکمیتی(مثل انفال)/مردمی(مثل اراضی فتح شده با جهاد و مباحات عامه و برخی معادن)/خصوصی(املاک خصوصی) را به رسمیت می شمارد و بین این سه در منابع، مصرف و عوائد و امکان تبدیل شدن یا نشدن به هم فرق می گذارد(۲)؛ اما می بینیم سهم مالکیت حاکمیتی و دولتی در قانون اساسی ۵۸ بیشتر و غالبی است. نمونه واضحی را می توان در اموال مصادره شده اول انقلاب مشاهده کرد. روشن است تنها گزینه ی اسلامی، دولتی کردن آنها نبود و می شد در مقابل خصوصی سازی آنها(با فروش یا واگذاری به افراد یاگروه خاص)، آنها را مردمی و عمومی کرد. لکن چون نهاد مردمی در اقتصاد آن روز شناخته شده و مأنوس نیست به استناد اصل۴۵ قانون اساسی همه در اختیار دولت قرار می گیرد(البته در این اصل تصریح به مالکیت دولت در همه اقسام نشده اما عملا معامله مالکیت میشود)! به حسب آمار در سال۵۶ فقط ۱۲۸شرکت دولتی وجود داشت اما در سال ۶۸ به ۲۷۰ شرکت دولتی افزایش می یابد یعنی رشد ۱۱۱درصدی! عمده این رشد بعلت واگذاری شرکتهای مصادره شده به بخش دولتی است که حواشی و توالی خاص آن تا کنون باقی است! دراین دوره به مرور آثار منفی دولت بزرگ در ایران به تبع سایر دنیا مورد توجه قرار می گیرد؛ آثاری مثل کاهش کارآمدی، کسربودجه، رانتی شدن اقتصاد و فساد و... 2⃣دوره پس از رحلت امام و امواج خصوصی سازی: از سال ۱۹۹۱موج های سه گانه خصوصی سازی در دنیا برخاسته و عمده متفکرین و برنامه ریزان کشور مارا هم بدان سو می برد. روز به روز از چپ گرایان کاسته و بسیاری دچار دگردیسی می شوند به گونه ای که در اصل واگذاری های دولتی تقریبا اتفاق نظر شکل می گیرد و اختلافات در نحوه ها و روندها و...باقی می ماند. کار بجایی می کشد که مجمع تشخیص با زعامت آقای هاشمی (والبته در خود داشتن عناصر کلیدی چپ مثل میرحسین و خویینی ها و...) از اختیارات ولایت مطلقه فقیه مطالبه می کند که حتی منابع و بخشهای بزرگ اقتصادی مصرح در اصل ۴۴قانون اساسی را هم از ملکیت واختیار دولت خارج و خصوصی سازی کنند. رهبری انقلاب درابتدا ماحصل ۴سال کار مجمع(۷۷تا۸۱) را با رهنمودهایی عودت می دهد. مجمع در بازنگری ۲ساله سال۸۳ دوباره سیاستها را به رهبری ارائه وایشان ۴بند از ۵بند را پذیرفته و با طرح ۴پرسش اساسی درباره خصوصی سازی بند ج را عودت می دهد و دست آخرسال ۸۵بند ج ابلاغ میشود نکته حائز اهمیت این است که در همه مراحل و ابلاغها بر "گسترش مالکیت عموم مردم" تاکید شده است(۳) ⏬ادامه متن در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🌐عدالت در بیانیه گام دوم خصوصی سازی نیز در موج هایی را طی کرد در مراحل ابتدایی ایثارگران و کارگران و...در اولویت بودند(برای نمونه: قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران و کارگران مصوب ۷۳/۵/۱۲در چارچوب تبصره ۴۱قانون برنامه دوم توسعه)[ http://rc.majlis.ir/fa/law/show/92440 قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران وکارگران/ماده ۶ ملاحظه شود] اما به مرور سهم بخش مردمی و طبقات محروم کم و خصوصی سازی به صاحبان سرمایه وافراد وگروه های ویژه اختصاص یافت! به گونه ای که اینبار اتفاق نظری نسبی درباره ناموفق بودن خصوصی سازی در جامعه شکل گرفت. از بزرگان جناح راست و بازار و برخی طرفداران افراطی خصوصی سازی تا نهادهای پژوهشی قانونی مثل مرکز پژوهش های مجلس و حتی اکثریت مردم ایران در پیمایش های سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان از ناکارآمدی آن سخن گفتند[ https://fa.shafaqna.com/news/718357/ فرشاد مومنی کارنامه خصوصی سازی ] فساد و رانت این نحوه واگذاری ها هم به مرور خود را نشان داد طوری که مسئول سازمان خصوصی سازی را ممنوع الخروج کرد[ http://www.daraian.com/fa/news/153-econews/20389 گزارش سازمان بازرسی از تخلفات سازمان خصوصی سازی] ⬅️سرجمع می توان ادعا کرد یک اجماع مرکب بین نخبگان کشور اتفاق افتاده است: -دولتی ماندن منابع نه! -خصوصی سازی با این رویه و روند هم نه! ⭕️لزوم برگشت به اصول انقلاب: گرچه ایده دولت بزرگ و متمرکز بر ذهنیت متفکران و مقننین دهه اول انقلاب سایه داشت؛ اما آنها دولت بزرگ و متمرکز را نه برای اقتدار و انحصار بلکه برای "عمل کردن بر مصالح عامه" می خواستند(ر.ک:اصول۳و۲۸و۲۹و۳۰ و۳۱و۴۵ قانون اساسی). اینکه کارخانجات بزرگ و ماشین آلات تولید -که در دوره صنعتی جای زمین و ابزار کشاورزی را گرفته بود- می تواند در ملکیت خصوصی باشد یا باید ملک عمومی باشد؟!؛ شهید مطهری در اینباره مناقشات قابل ملاحظه ای دارند(۴). هرچه بود خصوصی سازی راه دیگری را طی کرد. نقش عموم مردم و مشارکت آنها کاسته شد. پدیده خصولتی ها، ارزان فروشی ها، رانت خواری ها از یک سو موج بیکار کردن کارگران واحدها، ورشکستگی و تعطیلی برخی واحدها، افزایش چشمگیر اعتراضات کارگری در سالهای اخیر این ضرورت را دوچندان کرد که در واگذاری ها به مردم برگردیم. امام خمینی نیل به "عدالت اجتماعی اسلام" رابه چند شرط مشروط می کرد که از جمله آنها "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید و تلاش و خلاقیت و ابتکار" بود(۵). آن امام عزیز، "ارائه طرح ها و اصول تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان" را "بزرگ ترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهی دستی" به شمار می آورد(۶). این همان نکته محوری ای است که بیانیه گام دوم انقلاب هم برآن تأکید دارد. ⭕️تجارب دنیا: از دهه ۱۹۹۱که موج خصوصی سازی در اروپای شرقی، شوروی سابق، و سپس کشورهای آسیایی و چین شروع شد؛در کنار "عرضه سهام به صورت کلی یا جزیی به بخش خصوصی"(یعنی سرمایه داران)، انحاء دیگری از واگذاری هم تجربه شد مثل: "عرضه سهام واحدهای دولتی به عموم مردم"، "فروش واحدهای دولتی به مدیریت و کارکنان"، "توزیع مجانی یا ارزان قیمت سهام به عموم". کشورهایی مثل چک،لهستان،فدراسیون روسیه،رومانی،اکراین ،بلاروس، مغولستان،آذربایجان ،گرجستان و...همه "توزیع کوپن سهام به عموم" را تجربه کردند برخی تجارب، موفق و برخی ناموفق بود که بررسی آنها بسیار درس آموز است(در اینباره حتما کتاب:"خصوصی سازی مردمی؛کارایی همراه با عدالت "نشر مرکز پژوهشهای مجلس را مطالعه کنید) در ایران تجربه سهام عدالت یا قانون واگذاری به کارگران تجاربی ناقص وناموفق بودکه سهم زیادی از واگذاری ها را موجب نشد وکارآمدی و عدالت افزایی بالایی رانیز پدید نیاورد. ⬅️جنبش های عدالتخواه وپژوهشگران اقتصاد اسلامی جا دارد با بررسی آن تجارب(ایران و سایر کشورها)در راستای تعالیم بلند امام و رهبری، روشها و روندهای نو را برای چنین واگذاری هایی به عموم مردم بخصوص طبقات فرودست علمی و شدنی و مقبول کنندتا گام دوم انقلاب در حوزه عدالت تحقق یابد. .............................................. پی نوشت ها: ۱و۲.اقتصادنا.شهید صدر ۳.ر.ک:موج دوم انقلاب. محسن رضایی ۴.مجموعه آثار ج۲۰نظری به نظام اقتصادی اسلام ص۴۳۵و۴۹۴ ۵و۶.صحیفه نور ج۲۱ص۱۲۸و۱۲۹/ج۲۰ص۱۲۸ ❗️مطالعه این یادداشت و ارجاعاتش را به عدالتخواهان پیشنهاد کنید 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian