هدایت شده از فصلنامه روایت اندیشه
🔻شروع پیش خرید نشریه #روایت_اندیشه
🔰#پیش_شماره فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی روایت اندیشه | تابستان ۱۴۰۲
🔹مدیر مسئول و سردبیر: حجت الاسلام امین اسدپور
🔸ویژه نامه «زن و عقلانیت انقلاب اسلامی»
▫️بازخوانی آراء و اندیشه های متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان.
🔻۱۴۴ صفحه | ۹۵ هزار تومان.
🟡 برای دریافت نشریه با تخفیف ۱۰ درصد، مبلغ ۸۵ هزار تومان به شماره کارت زیر واریز کنید و رسید را به همراه آدرس و کدپستی به آیدی @revayatandisheh_admin ارسال فرمائید.
۵۸۹۲۱۰۱۳۴۵۷۷۸۷۳۸
به نام امین اسدپور_بانک سپه
🔻همراه با ارسال رایگان
@revayat_andisheh
۳-عاشورا به وقت شام.mp3
30.2M
🔴 عاشورا به وقت شام!
جلسه سوم ۸مرداد۱۴۰۲
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
حجت الاسلام قنبریان
- دوگانه جماعت-امامت
- پیراهن عثمان
- سه قاعده روشنگری زینب کبری و اسرا:
۱. امید به خدا و وجدان عمومی
۲. سنخیت نه سجاعت
۳. مجاوره-محاوره
☑️ @m_ghanbarian
🔴 عاشورا به وقت شام!
چکیده جلسه سوم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان/ هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف/ ۸مرداد۱۴۰۲
#بخش_اول
❗️ دوگانه جماعت_امامت!
• بنی امیه دو دستی کار می کرد. با دستی در واقع پدیده ای می ساخت و با دست دیگر روایت دلخواه خود را می ساخت و با دستگاه تبلیغاتی فراگیرش به اذهان حقنه می کرد.
• از قضا هیچ خلیفه ای به اندازه علی(ع) ، برآمده از جماعت نبود:
- دو ۱۸ ذی حجه (۱۰هجری ، غدیر/ ۳۵هجری، خلافت) بی نظیرترین بیعت اختیاری با علی(ع) شد. یعنی امامت و خلافت با جماعت عجین بود لکن بنی امیه توانست خود بر چنین جماعتی بشورد و در عین حال دوره علی(ع) را دوره فتنه و تفرقه جا بزند!
- اینرا به خورد ما شیعیان هم دادند ! بعدتر طیفی از مسلمین "اهل سنت و جماعت" نام گرفت در حالیکه طیف دیگر نه اهل "بدعت" بود و نه "ضد جماعت"! بلکه امامت آنها بیش از خلافت دیگران همراهی جماعت در بدو امر داشت!
• امروز همین معرکه در جمهوریت-ولایت مطرح است. ولایت از اول همراه با جمهور مردم بوده ؛ نمیشود علیه جمهور و ولایت شورید و بعد خود دوگانه ساخت که جمهوریت یا ولایت؟!
❗️ پیراهن عثمان!
• پروپاگاندای اموی نه فقط سر دوگانه های نظری، عملیات طراحی می کرد بلکه ماهرانه از #نماد هم استفاده می کرد:
- در ماجرای قتل عثمان، زود پیراهن خون آلود او و انگشتان قطع شده زنش به شام فرستاده شد؛ معاویه پیراهن خون آلود را بر نیزه کرد و کنار منبر عَلَم کرد و بهانه خون خواهی از عثمان تراشید و بر خلیفه مورد بیعت مسلمین (علی) شورید!
- ۲۵ سال بعد یزید در اولین خطبه سلطنت موروثی اش این پیراهن را برتن کرد و برای کوفه و مخالفان خط و نشان کشید!
- همین نماد، توجیه جنایات کربلا شد! هم به حر و هم به ابن سعد و موکلان فرات نامه زده شد که حسین(ع) را در بیابان دور از آب سکنی دهید و اجازه نوشیدن یک قطره از فرات را به او ندهید همانطور که با خلیفه مقتول (عثمان) کردند!
حیرت آور در این جنگ تبلیغاتی این بود که تنها علی(ع) و دو فرزندش (حسن و حسین) بودند که آب و غذا در محاصره خانه عثمان به او می رساندند!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🔴 عاشورا به وقت شام!
چکیده جلسه سوم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان/ هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف/ ۸مرداد۱۴۰۲
#بخش_دوم
▫️ سه قاعده روشنگری زینب کبری و اسراء:
در چنین جنگ پیچیده شناختی و تبلیغاتی زینب کبری و امام سجاد(ع) با همه محدودیتهای اسارت باید پرده دروغ را پاره می کردند.
اقلا سه قاعده مهم در سیره آنها قابل کشف است:
1⃣ امید به خدا و وجدان عمومی
آنها براساس معیارهای الهی و نوامیس عالم خود را "اولوا بقیه" و دستگاه یزید را "احدوثه" می دیدند! قرآن مبارزان با فساد را صاحب بقاء و تکذیب گران آیات الهی را احدوثه و افسانه می خواند. در تقابل حسین(ع)با یزید این تطبیق درست و حتمی بود.
#کانون_اصلی_امید این اسرای دربند علیرغم غلبه ظاهری یزید و طمطراق دستگاه تبلیغاتی او همین "ایمان" بود.
این امید موجب خلق ابتکارات ساده اما نافع شد.
2⃣ سنخیت نه سجاعت!
عبیدالله وقتی پیروزی اول زینب کبری را دید- که احساسات عمومی کوفه را برانگیخت و به ملامت کشاند- به خود دل داری و به زینب(س) گفت: مثل پدرت سجاعت( جملاتی با سجع و قافیه) بلدی!
زینب کبری(س) پاسخ داد مرا با سجع و قافیه چکار؟! ناله درونم بود!
⬅️ #تبیین زبان بازی و لفاظی و وراجی نیست، همایش و دوره های تکراری برای آدمهای تکرای نیست؛ باید روشنگران از جنس آرمانها باشند.
زینب به واقع دنباله حسین(ع) و عملا وفادار به مکتب آزادی بخش و عدالت خواه اوست. این تبیین را انفسی و موثر می کند" آتش است این بانگ نی و نیست باد!"
3⃣ مجاوره- محاوره
وقتی دستگاه تبلیغاتی دشمن فراگیر است و رابطه مردم و اهالی را بجای "مردم- مردم" به رابطه "آحاد با بنگاه های خبرپراکنی و تفسیری" خود تبدیل کرده است؛ چه راهی برای اسرای دربند می ماند؟!
واضح است مجال سخنرانی کمتر یافته میشود پس باید در ضمن پدیده هایی که ساخته یا خود می سازند ، به مردم پیام دهند و وجدانها را بیدار کنند:
- امام سجاد(ع) منبر یزید را "چوب" خطاب کرد و اجازه خواست برآن بنشیند! فرار یزید از سخنان با اذان زودهنگام را استفاده کرد و فراز فراز اذان را به بهترین نحو برای معرفی خود و نهضت استفاده کرد...
- بیرون کوفه آنها ، خارجی و کافر جار زده شده بودند . مستحق زکات تلقی شده برایشان نان و خرما می ریختند و صدای کوبنده ای می گفت زوات برما حرام است! مردم از این سخن میخکوب شده و گوشها تیز می شد که مگر اینها کیان اند؟!
- رقیه بنت امیر المومنین و سکینه بنت حسین در دو موقف از حاملان سر شهدا خواستند جلو بروند تا نگاه های هرزه از آنها گرفته شود! این فقط یک رعایت اخلاقی نبود صدای بلند سیاسی در خطه شام بود که اینها مسلمان و مومنه اند و کنیز و اسیر نیستند که نگاه به آنها جایز باشد!
- امام سجاد(ع) بعد عاشورا تا سالیان بسیار چنین بستره هایی برای انتقال پیام عاشورا در اختناق اموی می ساخت. گریه کنار قصاب وقت ذبح گوسفند، کنار سفره غذا ، کنار غریبان و... همه خلاقیت های انتقال پیام در سلطه تبلیغاتی بنی امیه بود.
- باز پس گیری پیراهن خون آلود سیدالشهدا(ع) از غنائم کربلا، فقط یک یادگاری خانوادگی نبود برای همیشه نماد پیراهن عثمان برای بنی امیه را بی ارزش و بجایش نماد خون خواهی حسین(ع) شد که تا ظهور امام زمان(ع) کارا خواهد بود!
• زینب و اسرا شام را فتح کردند . در همان جلسات اول یزید ، جنایت را گردن عبیدالله انداخت! روزها بعد آنها را به خانه خود برد! در خانه اش شیون و عزا برای سیدالشهدا برپاشد و محترمانه به مدینه برگردانده شدند!
- فراموش نکنید این همان یزید واقعه حره است اگر میتوانست جنایت بیشتری به اهلبیت کند هیچ ابایی نداشت! آن "خون عزت مند" و این "حماسه دربند" به او اجازه نداد!
- نگاه کنید اغلب زنان اسراء پس از برگشت به مدینه در شهرهای دور دست جان داده و دفن شده اند! چون روشنگری آنها پس از بازگشت هم ادامه یافت و موجب تبعید آنها از مدینه به شام و مصر و... شد!
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه اول سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
• دوگانه های مکتب ساز
بین حرفهای کلی و تکراری اگر نقطه های تمایز مکتب اسلامِ اصیل با مکتب های دیگر و اسلام های انحرافی و التقاطی معین نشود، برای جوانان مضرّ است.
برای سهولت فهم و مقایسه میشود نقطه های تمایز را به شکل دوگانه های سرنوشت ساز بیان کرد. دوگانه هایی که اضلاع اسلام اصیل را از مکاتب دیگر جدا می کند.
اقلا دو دیگری قوی و قدرتمند برای آن مکتب اصیل هست که هریک در جانب یکی از دوگانه ها می ایستد.
• دوگانه توحید_کرامت انسان
ریشه تمایزهای بعدی در این دوگانه ی مادر است.
- توحید در اینجا نه یک پنجم عقاید و یک باور ذهنی بلکه "توحید در امتداد اجتماعی" است.
همان سیمایی که در کتابهایی مثل جهان بینی توحیدی و طرح کلی اسلام آیت الله خامنه ای و... می بینیم.
یعنی نفی پرستش غیر خدا در همه عرصه های زندگی.
پرستش هم بمعنای اطاعت مطلق و بدون چانه و چون و چرا؛ نه دولا راست شدن و مناسک خاص.
غیر خدا هم نه فقط بت های سنگی بلکه "قانون غیر خدایی"، "نظم اجتماعی خداناپسند" و "رسوم و سنت های مغایر با خواست خدا" و... را شامل است.
می بینید چنین توحیدی دعوا دار است!
- کرامت انسان در اینجا یعنی انسان از حیث انسان بودن محترم باشد. در مرتبه اول کرامت، او قبل از پسر کی بودن و از کدام قبیله بودن، شرقی یا غربی بودن، سیاه یا سفید بودن، مسلمان یا غیر مسلمان محترم باشد.
نقطه مقابل، طبقاتی دارد که انسان وقتی در آنها قرار گرفت کف احترام و تکریمش حاصل میشود.
• دو نمونه از دو مکتب درباره کرامت انسان:
1⃣ معاویه اباعبدالله(ع) را برای ازدواج با کنیز آزاد شده اش در نامه چنین ملامت کرد: به من خبر رسیده که با کنیز خود ازدواج کرده ای و از همگنان قریشی خود که برای #نژادت ، گزینشی گرانبها و در پیوندت مایه بزرگواری خواهد بود دست کشیده ای! نه به سود خود کار کرده ای و نه برای نسلت، انتخابی شایسته داشته ای!
[منطق ضد کرامت انسان در این جملات موج می زند]
امام پاسخ داد: ...اسلام فرومایگی را رفع و کمبودها را از ما برداشت. بر مسلمان جز در گناهانش ننگی نیست؛ ننگ، ننگ جاهلیت است!۱
2⃣ مردی از بلخ می گوید نزد امام رضا(ع) در سفرش به خراسان بودیم وقتی سفره ای انداختند امام همه موالی و خدام از سودان و غیر آن را به سفره فراخواند. گفتم: کاش برای آنها سفره غذا بیاندازید! فرمود: بس کن! خدایمان یکی ، پدر و مادرمان یکی است جزاء هم به اعمال است...
[همه این کار امام را تمجید می کنیم اما معلوم نیست لوازمش در زندگی اجتماعی خودمان را بپذیریم! شهید مطهری در جلد۲۰ مجموعه آثار به استدلالی مشابه درباره تفاوت سفره یک کارگر و یک مدیر کل می گوید...]
- در مقابل آن سیره امام رضا(ع) در دربار هارونی و مامونی وقتی تازه قاشق آمده بود ابویوسف فقیه متحجر آن دوره به استناد آیه "لقد کرمنا بنی آدم" از قول جد عباسیان (ابن عباس) روایت کرد که: کرامت انسان به این است که با دست غذا بخورد نه مثل حیوان پوزه در غذا کند! پس قاشق و ملاقه خلاف کرامت است!!!
⬅️ این تفاوت دو دیگری کرامت انسان است! یکی کسی که به نژاد قریشی نیست را انسان نمی شمارد و یکی متحجرانه قاشق را نفی کرامت می بیند اما دور ریختن آن همه انسان از دستگاه هارونی و مامونی را خلاف کرامت نمی بیند!
❓تقاطع یا تلاقی؟!
اسلام اصیل بین توحید و کرامت انسان جمع می کند. اما دو دیگری قائل به تقاطع می شوند:
• اسلام تحجر، چیزی را جوف توحید قبول نمی کند. خوارج دیروز و دواعش امروز، از ابزار #تکفیر استفاده می کنند نه حتی تفسیق! مقابل خود را کافر می خوانند و مهدور الدم! حتی انجام کبیره را موجب کفر و زوال انسانیت می شمارند!
• اسلام تجدد هم روی انسان می ایستد و امتداد اجتماعی توحید را برنمی تابد! برای اقتصاد و فرهنگ و سیاست و حقوق از دین پرسش نمی کند! پیش خود می گوید کدام دین و کدام قرائت از آن حجت باشد؟!! همه استنباطهای دین را کنار می گذارد و به عقل بشری بسنده می کند و سکولاریزم را جای توحید عملی می نشاند!
⬅️ این شبها سر این دوگانه مهم و شعبه های آن در اسلام اصیل و مکاتب رقیبش بحث می کنیم...
❗️حسین(ع) برای دشمن خود آب برداشت!
در مکتب اهلبیت(ع) آب و غذا کسی گرو برداشته نمیشود تا به دین یا مذهب ما درآید.
در اولین ملاقات با ۱۰۰۰نفر سپاه حر، از صبح برای آنها آب برداشته بود چون می دانست آبشان را از دست می دهند و تشنه می مانند. به همه حتی اسبها آب داد و به صورت اسبها آب پاشید. خود سراغ علی بن طعان محاربی رفت که از فرط عطش بی توان شده بود و به او آب داد! شنیده اید روز عاشورا یکبار این آب دادن خود را به رخ کشیده باشد؟!! حتی برای علی اصغرش!
...................
۱. این ماجرا در الکافی ج۵ص۳۶۵ بین امام سجاد(ع) و عبدالملک مروان روایت شده
☑️ @m_ghanbarian
35.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ارزشهای مطلق / ارزشهای انگلی!
چرا عدالت و امانت و خانواده و... ارزش مطلق اند اما خیانت، دزدی و دیگرباشی ارزش انگلی اند؟!
❗️ به این استدلال توجه کنید!
⬅️ آزادی باید منقادِ ارزشهای مطلق و عصیانگر و متمرد علیه موانع خارجی باشد!
حجت الاسلام #قنبریان/ محرم ۱۴۰۲/ هیات منتظران حضرت مهدی(عج) بهبهان/ مباحث سه آزادی سه انتخاب
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت منتظران حضرت مهدی (عج) بهبهان
🔅گزیده سخنرانی دهه اول محرم ۱۴۰۲
حجتالاسلام قنبریان
در هیأت منتظران حضرت مهدی (عج)
🔻پخش شده از شبکه استانی خوزستان
🔻لینک تلوبیون:
▫️شب اول محرم:
http://www.telewebion.com/episode/0x7aa0e97
▫️شب دوم محرم:
https://telewebion.com/episode/0x7ae9e73
▫️شب سوم محرم:
https://telewebion.com/episode/0x7b2bb14
▫️شب چهارم محرم:
https://telewebion.com/episode/0x7b7bd01
▫️شب پنجم محرم:
https://telewebion.com/episode/0x7bc3022
▫️شب ششم محرم:
https://telewebion.com/episode/0x7c08b6a
▫️شب هفتم محرم:
https://telewebion.com/episode/0x7c58bec
▫️شب هشتم محرم:
https://telewebion.com/episode/0x7c9c3f3
▫️شب تاسوعا:
https://telewebion.com/episode/0x7cdb545
▫️شب عاشورا:
https://telewebion.com/episode/0x7d1536b
هیأت منتظران حضرت مهدی (عج)
🆔 eitaa.com/tajil_ir
هدایت شده از .:تشکل مردمی فتیه:.
38.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محسن قنبریان
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه اول سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع)
۱-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
19.98M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه اول / ۱۰مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
- دوگانه های مکتب ساز
- دوگانه توحید_کرامت انسان
- تقاطع یا تلاقی؟!
- حسین(ع) برای دشمن خود آب برداشت!
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
۲-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
21.91M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه دوم / ۱۱مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
- نظریه منسجم توحید_کرامت انسان
- دوگانه دیگر: ولایت_رضایت مردم
- امامت و ولایت امتداد توحید
- رضایت مردم امتداد کرامت انسان
- دو دیگریِ این مکتب
- نهضت امام خمینی احیاگر مکتب اسلام ناب
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه دوم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
• نظریه منسجم توحید-کرامت انسان
در مکتب اصیل ایندو به هم سنجاق نشده اند بلکه یک نظریه منسجم اند.
آنچه انسان را از حیوان متمایز می کند، فکر و آگاهی، اختیار و آزادی، خلاقیت و ابتکار و... است. وقتی توحید و امتدادهای اجتماعی اش با لحاظ این ویژگی ها در انسانها جاری شود، توحید و کرامت انسان کنار هم نشسته است.
معتقدیم انقلاب اسلامی، احیای اسلام ناب محمدی بوده؛ لذا رهبر انقلاب اسلامی یکی از حرفهای نوی انقلاب اسلامی را همین توحید-کرامت انسانی می شمارد. توحید را بمعنای حاکمیت ارزشهای الهی بر جامعه و نفی حکومتهای طاغوتی و کرامت انسان را توجه به بزرگترین ارزشهای انسانی مثل آزادی، اختیار، استقلال، حق تعیین سرنوشت می شمارد(۸۲/۷/۲۲)
▫️ دوگانه دیگر: ولایت-رضایت مردم
از آن دوگانه مادر، اضلاع دیگری متولد می شود که بقیه هندسه مکتب اسلام را می سازد.
• امامت و ولایت امتداد توحید
اباعبدالله(ع) معرفت و اطاعت امام لازم الطاعه را همان معرفت خداوندی شمرد که شناختش موجب پرستش و بی نیازی از پرستش غیر است. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/337424/translate
⬅️ امام خدا نیست اما امامت امتداد اجتماعی توحید است.
- وجه اینکه در تاریخ گاو به خدایی پذیرفته اما نوح به پیامبری پذیرفته نشده، همین است که نوح پیام آور یک خدای ناطق است ادامه اجتماعی خداپرستی است اما گاو خدای صامت است که هرکس می تواند با هوی و هوس خود معنایش کند!
- وجه توبه دادن و پذیرش توبه آدم در مقابل رجیم کردن ابلیس همین است که ابلیس، خلیفه خدا را عصیان و بلندگوی او را می شکند او رساله عملیه را می سوزاند نه فقط یک گناه کند!
- همین حرف درباره ولی فقیه جامع الشرائط مختار هست در مقبوله عمربن حنظله رد او، رد امام معصوم و بمثابه شرک عملی قلمداد شده است.
• رضایت مردم امتداد کرامت انسان
بر انسان -بخاطر آن داشته ها- نمی توان به زور حکومت کرد. لذا همین امامت -که استمرار توحید است- با رضایت مردم برآنها حکومت می کند؛ تا توحید و کرامت انسان کنار هم بنشیند.
وقتی مردم -به هردلیل- نپذیرند، مقصرند و عواقب (این جهانی و آن جهانی) خود را دارد لکن این موجب نمی شود به زور بر آنها حکومت شود.
- امام حسین(ع) به مسلم نوشت: اگر مردم مجتمع بر بیعت من بودند خبرم کن!(الفتوح ج۵ص۵۳)
- به عبدالله بن زبیر فرمود: فقط در کوفه ۴۰هزار بیعت کننده با حلف عتاق و طلاق دارد (قسمی که در صورت تخلف بردگان آزاد و زنان مطلقه بودند). (تاریخ ابن عساکر ص۱۹۴ح۲۴۹)
- هم در نامه اول که شیعیانی مثل حبیب بن مظاهر نوشتند و هم در احتجاج مسلم با عبیدالله این تعبیر برای نامشروع بودن حکومت بنی امیه هست: تَاَمَّرَ علیها بغیر رضی منها: امارت بر امت دارند بدون اینکه رضایت امت برآنها باشد.
• دو دیگریِ این مکتب
- دیگری ای که به امامت و ولایت قائل نیست و امر حکومت را کاملا زمینی و عرفی می شمارد. هرکسی میتواند حاکم شود حتی اگر فاقد ارزشهای انسانی و دینی باشد!
- دیگری ای که با ولایت، سخن گفتن از رضایت مردم را شرک می داند! مردم برایش قدری ندارند و حکومت به زور هم اگر مقدور باشد مجاز است!
• نهضت امام خمینی احیاگر مکتب اسلام ناب
- در مرحله نهضت و قیام علیه حاکم جائر، هرکس حق دارد زیر بار جور نرود. اینجا منطقاً منوط به اکثریت نیست. مثل حسین(ع) با مثل یزید بیعت نمی کند. هم "نه" امام حسین به یزید چنین بود هم "نه" حضرت روح الله!
- اما در مرحله نظام و حکومت، رضایت مردم شرط است لذا هم برای تشکیل نظام در کوفه ، امام حسین شرط اجتماع و اجماع مردم می کند و هم امام(ره) پس از برگشت از تبعید رفراندوم و دو انتخابات برای قانون اساسی (اعضاء و رای به مفاد) را شرط کردند.
- این تمایز در پاسخ به استفتاء شورای سیاستگذاری درباره ولایت فقیه کاملا پیداست: "ولایت در جمیع صور دارد" [جمیع صور اعم از حکومت است، قیام و نهضت هم چون ملازم با تصرف در مال و جان همراهان و دیگران است ولایت می خواهد] "لکن حکومت تولی امور مسلمین بستگی دارد به آراء اکثریت مسلمین که در قانون اساسی بیان شده و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولی امر مسلمین" [لکن، اضراب است. یعنی صورت حکومت منوط به رای اکثریت است] http://emam.com/posts/view/3967
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشه برتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🏴 حق رو اظهار کن
🎙 حجتالاسلام قنبریان
📎 #اظهار_حق
📎 #محرم
📎 #خانواده_حسینی
🌐 https://btid.org/fa/video/253379
انـــدیـــــشـــــه برتر 👇👇
🆔 @btid_org
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
هدایت شده از اسلام ناب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ جمهوریت سیاسی...
🔶 حجتالاسلام محسن قنبریان
#ویدیو
#اسلام_ناب
#قیام_جوانان_برای_تحول_ایران
📚 مرکز معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب
🆔️ @eslamenaab_ir
۳-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
25.88M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه سوم / ۱۲مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
- امتداد سوم توحید_کرامت انسان
- احکام و ارزشهای الهی امتداد توحید
- کرامت انسان، متناظر با احکام و ارزشها
- این دوگانه در اسلام نبوی
- دو دیگریِ این دوگانه
- نهضت حسینی و ایندو
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه سوم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
▫️ امتداد سوم توحید-کرامت انسان:
• احکام و ارزشهای الهی امتداد توحید
احکام شرعی و ارزشهای اخلاقی فقط از خداوند صادر نشده است؛ بلکه متن و مضمون آنها انعکاس توحید است.
به تعبیر علامه طباطبایی، توحید وقتی در "عقل" تابید، همه "عقاید حقه" میشود وقتی به "نفس" می تابد، همه "اخلاق فاضله" میشود و وقتی به "جوارح" می رسد، همه "اعمال صالحه" می شود.
پس متن و مضمون اینها، توحیدند.
(برای تفصیل به شرح حدیث اول چهل حدیث امام خمینی و المیزان ذیل آیات ۲۰۰آل عمران و ۲۴تا۲۶ ابراهیم رجوع کنید)
- قرآن خود به صراحت این حقیقت را باز می گوید:
قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ: بگو: جز اين نيست كه به من وحى مىشود كه فقط خدای يگانه خدای شماست. پس آيا مسلمان مىشويد؟(۱۰۸ انبیاء)
❗️آمدن دو حصر "انما" بر سرهم مفید این است که آنچه وحی شده فقط توحید است! درحالیکه می دانیم احکام و ارزشهای بسیاری جز آموزه توحید هم به پیامبر(ص) وحی شده و قرآن او پر از این احکام است!
⬅️ معلوم میشود خداوند همه آن احکام و ارزشها را هم "عین توحید" می داند که چنین می گوید.(دقت کنید)
• کرامت انسان، متناظر با احکام و ارزشها:
امتداد کرامت انسان متناسب با این ضلع از هندسه دین، می شود "اراده مردم" !
انسان با اختیار و آگاهی و میل کردن های فهیم اش از حیوان متمایز است. تلبس او به ارزشها و احکام الهی هم وقتی از مجرای آگاهی و اراده کردنش بگذرد ارزشمند است.
⬅️ لذا دو گانه دیگر شکل می گیرد:
" ارزشهای معنوی و ارزشهای الهی، همراه با اراده مردم نه تحمیل بر مردم" (رهبر انقلاب اسلامی۹۰/۱۰/۷).
• این دوگانه در اسلام نبوی
در آیه ۱۲ ممتحنه پیامبر(ص) برای ارزشها و احکامی چون شرک نورزیدن، سرقت نکردن، فحشاء مرتکب نشدن، سقط جنین نکردن، بهتان نزدن و در معروفها عصیان نکردن از مومنات (زنان مومن) #بیعت میگیرد!
در حالیکه اینها مومن اند و همه این ارزشها و احکام برآنها لازم و حتی برخی حد شرعی دارند!
❓پس بیعت برای چیست؟!
واضح است بیعت، عامل حرام شدن این کارها یا عامل الزام و پیگرد نیست؛ حرمت و حد از جانب خداوند برای این احکام تشریع شده است!
⬅️ چنانچه بزرگانی مثل شیخ طوسی گفته اند این بیعت زنان مثل "بیعت جنگ" در مردان است.
آنجا هم "اطیعوا الرسول" بالای سر مردان است لکن دوباره برای جنگ و صلح (مثل حدیبیه) از آنها بیعت گرفته می شود.
- نقش این بیعت، "تاکیدی" است مثل کار واجب یا مستحبی که متعلق سوگند میشود و از آن بابت هم واجب میشود.
- لازمه بیعت، آگاهی و اراده است. طرفین بیعت مفاد آن را خوب می شناسند و بدان میل می کنند.
⬅️ این مثال واضحی از ارزشهای الهی-اراده مردم نه تحمیل بر مردم است. که به تعبیر رهبر انقلاب حرف نوی انقلاب اسلامی هم هست(۹۰/۱۰/۷).
• دو دیگری این دوگانه:
- کسانی که جانب ارزشهای الهی می ایستند و منتظر اراده و میل کردن آگاهانه انسان نمی شوند ارزشها را ولو با توسری می خواهند!
- کسانی که جانب اراده و میل انسان می ایستند و اصلا ارزشها را عرفی می کنند! هرچه انسان اراده کرد ارزش است نه بالعکس!
• نهضت حسینی و ایندو
- بعد از شهادت امام مجتبی(ع) وقتی شیعیان کوفه ضمن تسلیت، فرمان او برای مقابله با معاویه را می پرسند به عهد و پیمان امام حسن(ع) با معاویه و شامیان یادآوری می کند(انَّ بینه وبین معاویه عهدا و عقدا لایجوز له نقضه).
پیمان و عهد وقتی خلاف ارزشهای الهی نباشد حتی وقتی طرفش معاویه است هم محترم است.
- اما وقتی معاویه پیمان را نقض و مومنانی مثل حجر و عمروبن حمق را کشت امام او را به قصاص بشارت داد!
ارزشهای الهی قابل رها شدن در جامعه نیستند.
* تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🖼 #عکس_نوشته
💠 ریشه دعواها
👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 شب سوم مراسم عزاداری
دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🖼 #عکس_نوشته
💠 نهضت اباعبدالله
👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 شب سوم مراسم عزاداری
دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از چی کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚امروز میخوایم یک کتاب متفاوت درباره واقعه عاشورا معرفی کنیم. متفاوت به این خاطر که از زاویه جدید و کمتر گفته شدهای به تحلیل واقعه عاشورا پرداخته.
واقعیت اینه که اغلب کتابها و منبرها درباره قیام امام حسین (ع) به بیان جلوههای الهی این نهضت اشاره میکنن، اما حجت الاسلام قنبریان اینبار نورافکن رو انداخته روی قسمت تاریک واقعه عاشورا و ریشههای شکلگیری جریانی رو تحلیل کرده که امام حسین (ع) رو به شهادت رسوندن.
توی این ویدئو در یک دقیقه کتاب رو مرور کردیم.
با چیکتاب همراه باشید🌱
@cheeketab
@cheeketab
⚠️ فساد چرا و چگونه مساله منبر شد؟!
• اینکه منبری های خوب انقلابی هم در نوبتهای مکرر به #مساله فساد می پردازند و یکبار حکومت علوی را "الگو" گرفته، مثل برخورد با ابن هرمه را مطالبه و یکبار در صدد رفع شبهه مسری فساد به مشروعیت نظام افتاده با فسادهای درون حکومت علوی "مقایسه" می کنند؛ مبتنی بر یک درک و محاسبه پیشینی است:
مردم و حتی گروه های حزب اللهی درباره "میزان فساد"، ذهنیت منفی دارند و گله مند و منتقدند!
• از قضا پیمایش های علمی همین درک را تایید می کند. در آخرین پیمایش توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا، از ۵بلوک جامعه، بلوک "وفاداران راسخ" -که در عمده مسائل همراه با نظام اسلامی هستند- در مساله #ادراک_فساد فاصله خیلی زیادی با عموم مردم ندارند!
۵۱درصد شان قائل هستند فساد در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و ...!۱
⬅️ تا اینجا معلوم است محاسبه و درک این منبری ها از مساله مخاطبانِ خود با واقعیت و پیمایش ها مطابق است و نمره خوب مساله یابی دارند.
• اما #حل_مساله ؛ چقدر در مقایسه با حکومت علوی است؟!
اینجا در مقام مناقشه صغروی در مستندات مقایسه نیستم. به نظر می رسد اگر باز درک درستی از میدان و "نسبت ذهنیت و عینیت" باشد راه حل های بهتر و موثرتری انتخاب شود.
• در بین شاخص های اندازه گیری فساد، "شاخص ادراک فساد" هم شایع است و معمولا همین، منشأ رتبه بندی فساد کشورها می شود. به این شاخص اشکالات متعددی وارد است از جمله اینکه ادراک (ذهنیت) همیشه مطابق با واقعیت (عینیت) نیست. شایعات و جوسازی رسانه ای، ابهام و خروجی های نامطلوب و... همه میتواند ادراک فساد را افزایش دهد.
به حسب برخی پیمایش ها نسبت "ادراک فساد" به "تجربه و مشاهده فساد" در ایران ۷به۱ می باشد!۲
یعنی ۷برابر از درک مستند فساد، ادراک و باور به آن -بدون مستند و دلیلی خاص- بین مردم شایع است.
⬅️ با این وضعیت اگر گویندگان نتوانند خود را از حباب این تفاوت خارج کنند، احتمالا دنبال فهرست بلندی از فساد در حکومت علوی می گردند تا نتیجه مقایسه با جمهوری اسلامی حفظ شود!
برای مثال نمونه هایی که در نگاه سخت گیرانه علی(ع) توبیخ، استیضاح و دستور بازرسی بوده اما هرگز در قوانین ما فساد تلقی نمی شود -بلکه بعضی رویه هم هست- در آن فهرست فساد، شمارش می شود! از مهمان شدن استاندار بصره بر یک سفره که فقرا در آن نبودند(نامه۴۵) تا تذکر گرفتن شریح برای خانه ۸۰دیناری اش (نامه۳)! و...
گوینده ای مجبور میشود زیادبن ابیهِ دوره معاویه را به حساب زیادبن ابیه دوره علی(ع) -و حتی دوره امام حسن(ع)- بگذارد تا نمونه های فاسد در حکومت علوی را هم زیاد کند!۳
دیگری مجبور میشود "دوره حملات تروریستی و الغارات" بعد از صفین و خوارج -که به تصریح امام جز کوفه برایش نماند- را مثل "دوره استقرار و بسط ید امام در ولایات" بگیرد و از فرار استاندار بصره با بیت المال، نمونه از فساد در دوره علوی بگیرد؛ و حتی به خط و نشان نامه۴۱ -که تهدید به ذوالفقار است اما همزمان از عدم بسط ید امام خبر می دهد- اشاره نکند!
• ظاهراً وقتی مشکل نه "رخ دادن فساد" در حکومت اسلامی بلکه "ضریب خوردن ادراک آن" و "درک سستی در برخورد با آن" است؛ تصحیح دید مردم از راه دیگری می گذرد. مثل:
۱. مطالبه #شفافیت نظام اداری (انحصارات، امتیازات، واگذاری ها، مزایا و...) برای رصد واقعی فساد، بجای معیار کردن ذهنیت ها و برساخت های رسانه ای و دشمن ساز.
۲. #تبیین درست در جهت پاره کردن حباب های کاذب در اذهان و واقعی کردن نسبت ها. رهبر انقلاب هم در دیدار امسال تصریح کردند: قوه قضائیه تصویر رسانه ای خوبی ندارد!
۳. #مطالبه برخورد فوری و کامل و غیر مبهم دستگاه قضایی با مفسدان و گزارش درست و به موقع به مردم.
این سه در سیره حضرت امیر(ع) نمونه ها دارد و البته برخی از آن منبری ها هم از این حل ها گفته و می گویند.
............................
۱. همه نتایج این پیمایش انتشار عمومی نیافته است لکن در پیمایش های مشابه میتوانید نتایج در مردم و جوانان را ببینید: https://shoaresal.ir/fa/news/118575
۲. این هم شنیده از مقامات مسئول است!
۳. ممکن است به حسب "صفات فاعلی" زیاد بن ابیه را کارگزار ترازی برای حکومت علوی ندانیم اما در دوره ایشان "قبح فعلی" از او گزارش نشده و تا صلح امام مجتبی(ع) هم به او وفادار مانده.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۵/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
۴-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
22.99M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه چهارم / ۱۳مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
• امتداد چهارم توحید_کرامت انسان
- عدالت اجتماعی امتداد توحید
- پیشرفت امتداد کرامت انسان
- دوگانه عدالت_پیشرفت
- مواجهه نهضت حسینی
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه چهارم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
▫️ امتداد چهارم توحید-کرامت انسان:
• عدالت اجتماعی امتداد توحید!
از نکات بدیع و جالب در مکتب اصیل اسلام این است که عدالت در زندگی اجتماعی بشر، نه فقط خوب و واجب بلکه امتداد توحید -یعنی اصلی ترین شعار این مکتب- است.
آیت الله خامنه ای در کتاب ارزشمند روح توحید نفی پرستش غیر خدا چنین استدلال می کند:
- انحصار مالکیت در خدای متعال (شعبه ای از توحید)
- مخلوق بودن همه انسانها (نفی پسرخدایی و نیمه خدایی)
- درباره نعیم جهان، همه دارای حق برابرند!
(ر.ک: ص۱۲)
در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن نیز مفصل بدین مطلب پرداخته اند که اقتضاء توحید در عرصه اجتماعی، عدالت و برعکس شرک تئوری جامعه طبقاتی و تبعیض است.
اول نظام طبقاتی پدید آمد بعد توحید به شرک بدل شد و خدایگان مختلف ساخته شد تا فرعون ها خدا یا مخلوق خدایگان عالی تر کنند!
• پیشرفت؛ امتداد کرامت انسان!
عقل و خلاقیت از اختصاصات انسان و عنصر کرامت ذاتی اویند.
در سوره اسراء آیه ۷۰ پیشرفت های مادی جزء کرامت انسان شمارش شده:
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ...
و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم، و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم، و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم...
شهید بهشتی در اینباره می نویسد: "از لوازم کرامت انسان، حاکمیت ، قدرت تصرف و تسلط بر خشکی و دریاست" (شناخت در اسلام ص۱۷۹)
⬅️ پس آباد کردن زمین، تسخیر آن و پیشرفت و تولید ثروت و... فی ذاته بد نیست بلکه از لوازم کرامت انسان است.
• دوگانه عدالت-پیشرفت!
ایندو به تبع توحید و کرامت انسان، دوگانه ای هستند که مکاتب مختلفی را می سازد:
- الگوی کمونیستی که پیشرفت را ملک دولت -نماینده ملت- می کند و بخاطر عدالت همه مردم را در یک صف واحد می گذارد!
- الگوی کاپیتالیستی که پیشرفت را کارکرد سرمایه و برای فرد می داند. به سرمایه داری افراد و کوچکی دولت حکم می کند. عدالت را حاصل از آزادی در معاملات یا پر کردن خلاءها از طریق مالیات و... می شمارد.
- مکتب اصیل اسلام اینجا هم بین هردو جمع می کند: #پیشرفتِ_مردم_پایه را موجب عدالت می داند!
اگر منابع ثروت (اعتبارات بانکی، انفال و...) بشکل فرصت برابر برای همه قابل استفاده باشد و خیل میلیونی توده ها در تولید و پیشرفت دخیل شوند؛ هم پیشرفت اتفاق می افتد و هم عدالت تحقق می یابد. دیگر عدالت ، پینه دوزی نخواهد شد .
این نظریه مهم در اصول قانون اساسی (از جمله اصل ۴۳) آورده شد. سیاستهایی هم در این راستا ابلاغ شد (بند ب سیاستهای اصل ۴۴). برای آن قانون اجرایی هم تصویب شد (قانون اجرایی سیاستهای اصل ۴۴). لکن در مقام تحقق عقب ماندگی زیاد است.
• مواجهه نهضت حسینی
- حکومت اموی توحید را نقض می کرد حتی رسما -بنابه گفته ابوریحان بیرونی در التحقیق فی ماللهند- از روم به هندوستان ترانزیت بت می کرد و موجب افزایش بت پرستی در هندوستان می شد!
⬅️ درآمد حکومت و افزایش ثروت داخلی را به قیمت گسترش شرک انجام می داد!
- پیشرفت از طریق فتوحات و کسب غنائم و جزیه و خراج هم انجام می شد اما پیشرفتی بدون عدالت!
معاویه پایه گذار #بیت_المال_اختصاصی بود(بدعت)! بدین معنا که اولین بار او خزانه کل و بیت المال را دو قسم کرد بیت المال مسلمین و بیت المال خود! صفوالمال و اموال برگزیده را برای خود و درباریان اختصاص می داد!
- اباعبدالله (ع) در اینباره موضع گرفت. از جمله در سال۵۴ ق کاروانی از اموال تزیینی (عنبر و عطر و...) که از یمن به سمت شام در حرکت بود را به نفع محرومان مصادره کرد و به معاویه نوشت: "از حسین بن علی به معاویه بن ابی سفیان اما بعد کاروانی برما افتاد که اموال و پوشاک و عنبر و عطرهایی را برای تو می آوردتا آنها را درخزائن دمشق بسپاری و پس از خوردن خودت به فرزندان پدرت بخورانی! من به آن نیاز داشتم و آنرا تصرف کردم والسلام" (شرح ابن ابی الحدید ج۱۸ص۴۰۹)
⬅️ امام به اتکاء مقام ولایت خود چنین کرد نه راهزنی بود و نه رابین هود بازی!
معاویه از آن بوی شورش برد و به امام نوشت:" اگر می گذاشتی که این کاروان به من برسد درباره سهم تو خست نمی ورزیدم...!"
⬅️ منطق مفسدان دقیقا همین است: بیا باهم بخوریم!
اما امام راه مصلحان را در پی میگیرد که با این تبعیض ها و فسادها از اساس مبارزه کند!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔷 عدالت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی
موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند
🎤 سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان
📆 ۶ تیر
▶️ الهیات عدالتخواهی
▶️ چالشها و راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی
▶️ جمهوریت و اقتصاد مردمی
📽 لینک مشاهده نشست
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🖼 #عکس_نوشته
💠 دوگانه #ولایت - رضایت
👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 شب چهارم مراسم عزاداری
دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحریمهای هوشمند آمریکا، ولا طرفینی رو از بین برده
چه طوری تونستن این کار رو بکنن؟!
ــــــــــــــــــــــــ
تحلیل حجتالاسلام #قنبریان از هدف تحریمهای آمریکا
#ولاء_طرفینی
#پیوندهای_اجتماعی
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
۵-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
25.8M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه پنجم / ۱۴مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
• بهترین عامل رشد اسلام و بدترین مانع آن
• تلائم کرامت انسان و توحید
- کرامت انسان رهنمون به توحید
• کرامت های اکتسابی
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian