j-341 1403-03-07 asfar.mp3
9.48M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
#رحیق_مختوم
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 341
#المنهج_الثانی
#فصل_نهم
فصل (17) في أن الممكن قد يكون له إمكانان و قد لا يكون
تاریخ تدریس: 1403/03/07
فهرست کانال تلگرام:
https://t.me/m_vaezjavadi/873
فهرست کانال ایتا:
https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
j-342 1403-03-08 asfar.mp3
11.95M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
#رحیق_مختوم
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 342
#المنهج_الثانی
#فصل_نهم
فصل (17) في أن الممكن قد يكون له إمكانان و قد لا يكون
تاریخ تدریس: 1403/03/08
فهرست کانال تلگرام:
https://t.me/m_vaezjavadi/873
فهرست کانال ایتا:
https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
برای تولید علم باید امر معقول را که متخیل شده به محسوس برسانیم
🔹 حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم و دبیر جایزه جهانی شهید صدر، با حضور در دفتر حجت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی در مورد بین المللی سازی علوم انسانی اسلامی با ایشان به گفتگو نشست.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: زبان حوزه های علمیه #زبان_تجرید است و زبان دانشگاه #زبان_تجربه است به همین دلیل است که روحانیت در دانشگاه ها موفق نبوده است... .
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#دیدار
👇👇👇👇
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
برای تولید علم باید امر معقول را که متخیل شده به محسوس برسانیم
🔹 حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم و دبیر جایزه جهانی شهید صدر، با حضور در دفتر حجت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی در مورد بین المللی سازی علوم انسانی اسلامی با ایشان به گفتگو نشست.
👈 در ابتدای این دیدار، استاد مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه از قرون گذشته در ایران توانایی تبدیل حقایق و و مفاهیم #معقول_به_متخیل وجود داشته است و عرفا و متألهان ما می توانستند حقایق غیبی معقول و کلی را در صورت خیال ترسیم کنند، اظهار داشت: ذوقیاتی که در ادبیات و شعر و هنر ایرانی در لسان شخصیت هایی مانند حافظ، مولانا و شمس موج می زند نشانه همین امر است.
🔹 وی در ادامه با بیان اینکه امروزه برای #تولید_علم باید امر معقول را که متخیل شده است، به محسوس برسانیم تا تبدیل به علم اتفاق بیفتد، گفت: اینکه امروزه تولید علوم انسانی کمتر از ۲ درصد تولید علم کشور را تشکیل میدهد به همین موضوع برمیگردد.
🔹 وی با اشاره به سخنی از حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: ما یک #هنر_نازل داریم و یک #هنر_متنزل؛ هنر نازل این است که از محدوده حس و خیال بالاتر نمی رود. همهی عشق های مجازی، سینما و تئاتر اغلب در همین بخش هنر نازل جای می گیرد. اما هنر منزل این است که هنرمند اول می اندیشد و اوج می گیرد و مسایل را از منظر عقلانی و عرفانی، هم می فهمد و هم مشاهده می کند و بعد آن را پایین می آورد. مثلاً قرآن کریم که در نهایت زیبایی و لطافت و طراوت است برای اینست که آن حقیقت مشهود، محسوس شده است.
🔹 امروزه به یک علوم انسانی منزل نیازمندیم که حکمت، کلام، تفسیر و معارف خود را در فضای علوم انسانی مثل حقوق جزا، سیاست و ارتباطات بین الملل از مرحله مخیل و متوهَم به محسوس بیاوریم. برای مثال ما دقیق ترین ظرایف مباحث حقوقی و فقهی را در حوزه های علمیه بحث می کنیم ولی از تشکیل یک محکمه ایده آل و خوب عاجز هستیم. این کار کسانی است که صنعت تبدیل را دارند که می توانند علم را از مرحله مخیل به مرحله محسوس برسند. ابزار این کار در اختیار دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و فرهنگستانهاست که در کار بررسی و آمایش روابط اجتماعی و تحقیق در علوم تجربی هستند.
🔹 استاد مرتضی جوادی آملی با اشاره به سخنان #امام_خمینی(ره) در مورد لزوم وحدت حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: زبان حوزه های علمیه #زبان_تجرید است و زبان دانشگاه #زبان_تجربه است به همین دلیل است که روحانیت در دانشگاه ها موفق نبوده است.
🔹 وی در ادامه با ذکر خاطرهای از سخنان حسن حنفی فیلسوف مصری در همایشی در کیش در حدود ۱۵ سال پیش که گفته بود: ما اکنون #حکمت_متعالیه نمیخواهیم بلکه #حکمت_متدانیه می خواهیم! اظهار کرد:
بنده در آن همایش در پاسخ به این سخنان گفتم: حکمت متعالیه ما ۴ سفر دارد سفر من الخلق الی الحق، سفر من الحق الی الحق، سفر من الحق الی الخلق و سفر من الخلق الی الخلق بالحق. مشکل این هست که ما سفر چهارم را نداریم. در واقع سه سفر اول را داریم و حرف های قشنگی میزنیم ولی سفر چهارم که #من_الخلق_الی_الخلق است را نداریم و به این خاطر هست که شما فکر میکنید که حکمت متعالیه ناتمام است!! در حالی که حکمت متعالیه همهی اسفار و همه میدانهای معرفتی را در نظر دارد. خوشبختانه ایشان ناراحت هم نشد و در انتهای همایش به بنده گفت که نمی دانستم آیه الله جوادی آملی در بیشه خودش یک بچه شیر دارد!!
🔹 بنابراین باید سفر چهارم یعنی من الخلق الی الخلق بالحق را که #تبدیل_مخیلات_به_محسوسات هست احیا کنیم. متأسفانه اغلب در سخنرانی ها و منابر در حوزه سه سفر اول و مباحث عرفانی و اخلاقی سخن گفته می شود ولی کمتر به سفر چهارم پرداخته می شود. همین است که متأسفانه در فضای بین المللی گفته می شود که علوم انسانی که در ایران تولید می شود از آسمان ایران بیرون نمی رود.
البته آثار خوب و متعالی در حال تولید هستند ولی برای تراز جهانی مناسب نیست.
↙️ مطالعه کامل:
https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2730347
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#دیدار
🌐 https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
j-1186-36 1403-07-08 sharhe almashaeer esalat vojood.mp3
23.38M
💠 صوت درس #شرح_المشاعر
🔹 جلسه : 36
تاریخ تدریس: 1403/03/08
فهرست کانال تلگرام:
https://t.me/m_vaezjavadi/873
فهرست کانال ایتا:
https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
j-343 1403-03-09 asfar.mp3
12.17M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
#رحیق_مختوم
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 343
#المنهج_الثانی
#فصل_نهم
فصل (17) في أن الممكن قد يكون له إمكانان و قد لا يكون
تاریخ تدریس: 1403/03/09
فهرست کانال تلگرام:
https://t.me/m_vaezjavadi/873
فهرست کانال ایتا:
https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
j-020 1403-03-09 tafsir vaqiaa molasadra.mp3
10.18M
💠 صوت درس #تفسیر
#شرح_تفسیر_القرآن_الکریم_صدر_المتألهین
#سوره_واقعه
🔹جلسه: 20
تاریخ تدریس: 1403/03/09
فهرست کانال تلگرام:
https://t.me/m_vaezjavadi/873
فهرست کانال ایتا:
https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
#اطلاعیه
💢 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، با پایان سال تحصیلی و شروع امتحانات حوزوی، دروس استاد مرتضی جوادی آملی از هفته دیگر تعطیل می باشد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت مادر «سید حسن نصرالله»
🔹 مراسم بزرگداشت مادر «سید حسن نصرالله» چهارشنبه نهم خرداد 1403 بعد از نماز مغرب و عشا با حضور جمعی از علما، فضلا و روحانیون در حرم بانوی کرامت برگزار شد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#گزارش_تصویری
🌐 https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
💢
معیار فهم🔹 شخصی در محضر #امام_رضا_علیه_السلام حاضر شد و این گونه خدا را حمد کرد که «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ»؛ خدا را به نهایت علمش ستایش می کنم. #استاد_مرتضی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢
معیار فهم🔹 شخصی در محضر #امام_رضا_علیه_السلام حاضر شد و این گونه خدا را حمد کرد که «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ»؛ خدا را به نهایت علمش ستایش می کنم. امام #معیار_فهم است #معیار_درک است معیار میزان و شناخت است، خدمت امام رضا(علیه السلام) این گونه خدا را حمد کرد و مراد این است که خدا را به میزان علمش و به منتهای معرفتش ما ستایش می کنیم حمد می کنیم «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ». 🔹 امام رضا(علیه السلام) به او فرمود که این گونه حمد نکن! چون بعضی از اسامی خدا نهایت و پایان ندارد، علم خدا که پایان ندارد، قدرت خدا که نهایت ندارد، اگر می خواهید خدا را به این عنوان حمد بکنی بگو: «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ» رضایت خدا منتها دارد، برای اینکه نسبت به کافر که رضایت خدا شامل نمی شود! 🔹 رضایت خدا فقط شامل #مؤمنین می شود، پس رضایت منتها دارد محدود هست؛ ولی علم خدا که محدودیت ندارد. لذا اگر می خواهید خدا را حمد بکنید، به آن دسته از اسامی خدا را حمد بکن که نهایت دارد «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی إرادَته»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی بَسطه»؛ لذا اگر کسی گفت که «الحمد لله منتها علمه، منتها قدرته، منتها رحمانیته» این صحیح نیست. 🔹 لذا می گوییم به عدد نعمت های الهی، نمی گوییم نعمت های الهی محدود است! نعمت های الهی که محدود نیست. «الحمد لله بعدد نعماتک»؛ خدایا به عدد نعمت های تو، تو را سپاس میگزاریم. به حرمت این اسامی عزیز ـ إن شاء الله ـ خدا را قَسم می دهیم که همه ما را در مسیر هدایت و سعادت و عاقبت به خیری قرار بدهد. #استاد_مرتضی_جوادی_آملی #واعظ_سخن 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/04/01 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 اندیشه روح الله
▫️ یکی از مهم ترین اندیشه های #امام_رضوان_الله_تعالی_علیه،
اسلامیت در کنار جمهوریت
بوده که چنین امری سابقه نداشته است.
ممکن است ما بگوییم که به لحاظ پیشینه تاریخی اسلام، مسئله بیعت و امثال آن مطرح بود، اما با نگاه امروزی تعبیر #جمهور متفاوت با آن تعابیر سنتی مثل بیعت است.
امام هم با این تعبیر، رویکرد واقعی داشت و می خواست که جمهور به معنای واقعی جمهور به صحنه بیاید. امام این موفقیت را برای اسلام مثل روز می دید... .
▫️ #اندیشه_امام در رابطه با اسلام بدین نحو است که اسلام دینی می باشد که کاملاً سیاست را در بطن خود دارد. خیلی ها معتقدند اسلام، دینِ عبادی و اخلاقی است. اما اینکه سیاست و حکومت داشته باشد، در اندیشه آنان وجود ندارد.
امام کاملاً معتقد است و باور دارد که اسلام یک دینی است که همان طور که عبادات و معاملات دارد، #سیاست هم دارد.
↙️ مطالعه کامل:
https://mvaezjavadi.ir/fa/w/-161
#سالگرد_امام_خمینی_ره
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#واعظ_سخن
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
بازدید اعضای بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی از بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره
🔹
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء:اعضاء بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در دفاتر بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره با مسئولین این بعثه به گفتگو و رایزنی پرداختند. 🔹 دید و بازدید بعثه های مراجع عظام به منظور تبادل نظرات و هم افزایی در همیاری، از سنن حسنه موسم حج است. به همین منظور اعضاء بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در بعثه مراجع عظام تقلید در مدینه منوره با مسئولین این بعثه ها به گفتگو و رایزنی پرداختند. 🔻بدین منظور اعضای بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در دفتر بعثه آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، سبحانی، وحیدخراسانی و فیاض و شبیری زنجانی حضور پیدا کردند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اخبار_بعثه #گزارش_تصویری 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra