eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
452 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کارگاه تابستانی «فلسفه کیهان‌شناسی» 💠 انجمن علمی ژرفا، کارگاه تابستانی «فلسفه کیهان‌شناسی» سیری در پاسخ به پرسش‌های بنیادین هستی را در دانشگاه شریف برگزار می‌کند. 🔸 محورهای کارگاه: • مروری بر تاریخ و مفاهیم کیهان‌شناسی • درآمدی بر فلسفه کیهان‌شناسی • آغازمندی عالم از منظر فیزیک، فلسفه و الهیات • پیدایش طبیعی جهان از هیچ • برهان کیهان‌شناختی کلام • تنظیم ظریف و چندجهانی • برهان طراحی 🔹 مدرس: دکتر حامد منوچهری کوشا 🔸 زمان: از ششم تا بیست‌ و دوم مرداد، شنبه‌ها و دوشنبه‌ها، ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹 مکان: دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، کلاس شماره یک 🔸 لینک ثبت نام در دوره: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/bFx0JoL4 🔹 هزینه شرکت در این دوره ۱۵۰ هزارتومان می‌باشد، و همچنین حضور در جلسه اول بدون هزینه است. 🔸 علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود درباره این دوره می‌توانند به آیدی روابط عمومی انجمن علمی ژرفا @SalamZharfa مراجعه فرمایند. 🆔 @Zharfa90 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ نشست « فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی » 💠 این نشست به همت هسته حکم
فيزیک كوانتوم و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی.mp3
14.44M
🎙 صوت نشست «فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی» 🎙 با ارائه: دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) 📅 شنبه ۳۰ تیرماه 📥 جهت دانلود فایل ارائه شده در نشست کلیک کنید _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
18.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 رابطه علم با فلسفه از زبان دکتر گلشنی 💠 در دوران یونانیان [باستان] فلسفه بر علوم حاکم بود، در دوران تمدن اسلامی هم فلسفه بر علوم حاکم بود، در دوران قرون وسطی هم یک متافیزیک بر علم حاکم بود، در میان سرآمدان و بنیان‌گذاران علم جدید مثل لایبنیتز و غیره هم همین دید حاکم بود، یک دیدگاه کل‌نگر بود و هم این‌ها و هم مسلمان‌ها و هم قرون وسطی و هم نیوتون و غیره کار علمی‌شان را یک نوع عبادت و کشف آثار صنع الهی می‌دانستند. 🔸 ولی کم کم با آمدن هیوم و کانت و... قضیه عوض شد تا رسیدیم به نیمه اول قرن نوزدهم که آگوست کنت گفت ما دوره‌هایی را در علم گذرانده‌ایم و حالا به دوه علم اثباتی رسیده‌ایم و پوزیتیویسم را بنا نهاد. این‌ها حرف‌شان این بود که فقط یافته های مبتنی بر حواس اعتبار دارد و هم دین کنار گذاشته شد و هم فلسفه به صورت ظاهر، چون مکتب پوزیتیوسیم خودش یه مکتب فلسفی هست. 🔹 در قرن بیستم هم می‌گفتند هر سوالی که علم تجربی جواب ندهد این سوال جواب ندارد. تا اینکه در نیمه دوم قرن بیستم مکاتب فلسفه علم ظاهر شد و چند نکته واضح شد. 🔸 پوپر مطرح کرد ما قضایای و ارزش‌های اخلاقی را از قضایای علمی نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم، ولی وقتی که میخواهیم کار علمی انجام بدهیم اخلاق وارد می‌شود و لازم است. اخلاق وارد علم می‌شود بدون اینکه از خود علم باشد! بعد معلوم شد یک عده سوالاتی وجود دارد که حتی در خود علم مطرح اند ولی علم نمی‌تواند به آنها جواب بدهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد 💠 کتاب " عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد" اثر هربرت آ.دیویدسون (2021-1932) استاد دانشگاه کالیفرنیا است که به همت دکتر حسن قنبری (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران) به فارسی ترجمه شده است. 🔸 این اثر کتابی مفصل در حوزه فلسفه اسلامی است که ساحت معرفت شناختی عقل را ذیل نظر سه فیلسوف بنیانگذار این فلسفه به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهد. 🔹 نویسنده ابتدا پیشینه یونانی این بحث و تاثیر آن بر این سه فیلسوف را بررسی و در ادامه نقش عقل در تحقق معرفت انسان و نیز تحقق جهان تحت القمر را نشان میدهد. 🔸 وی در ادامه همچنین تاثیر فارابی و به ویژه ابن سینا بر تفکر قرون وسطای یهودی و مسیحی را به تفصیل بررسی می کند و نشان میدهد که عقل گرایی در حوزه تفکر اسلامی با عقل گرایی مدرن غربی چقدر متفاوت است و این تفاوت است که گاهی این دو حوزه را از هم بسیار دور می کند. 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/s17641 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ جلوه‌های مختلف تاریخ در توسعۀ علم اجتماعی 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 وقتی می‌گوییم تاریخ برای توسعۀ علم اجتماعی اهمیت دارد و ناچار باید به آن رجوع کرد، این را دو گونه می‌شود فهمید. 🔖 یک جنبۀ مهم مطالعات تاریخی، تاریخ تکون اندیشه‌هاست؛ اندیشه‌های متفکران مسلمان را «بازخوانی» و «بازسازی» و «نقد» می‌کنیم. گاهی هم منظور ما تاریخ اندیشه نیست، بلکه «تاریخ زیست اجتماعی» انسان است؛ زیست اجتماعی مردمانی که گذشتۀ تاریخی ما را تشکیل داده‌اند و شامل تاریخ عمومی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. 🔖مثلاً در عصر صفوی زیست اجتماعی به چه نحو بوده است، در عصر آل بویه چگونه بوده است و جز آن‌ها. ما به ناچار و ناگزیر باید هر دو ساحت را مطالعه کنیم؛ یعنی هم توجه کنیم به «سیر اندیشه‌ها و تاریخ اندیشه» و هم به «تاریخ زیست اجتماعی». این‌ها با هم مرتبط هستند؛ اما کارکردهای متفاوتی دارند. 🔖 دربارۀ تاریخ اندیشه روشن است که بالأخره ما اندیشه‌ای داریم و می‌خواهیم علم اجتماعی را سامان دهیم و البته از نقطۀ صفر شروع نمی‌کنیم. فعالیت‌های نظری ارزشمندی انجام شده و آن‌ها هم ارزشمند بوده است؛ از تجربۀ علمی تاریخی متراکم آن‌ها استفاده می‌کنیم. برای ساختن علم اجتماعی نیاز داریم در سنتی فکری و اندیشه‌ای قرار بگیریم و از اندیشۀ متفکران مسلمان استفاده کنیم. اینجا همان نقطه‌ای است که ما به مطالعۀ سیر اندیشه نیاز پیدا می‌کنیم. 🆔 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philosci
✅ مبادی کنش از دیدگاه شیخ اشراق 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده نگاشته شده و در شماره دوم از دوره 53 مجله فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده، و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 براساس آثار شیخ اشراق می­توان به مسئله مبادی کنش پرداخت. شیخ اشراق ادراک، ترجیح، شوق و اراده را مبادی کنش می­داند. کنش متوقف بر علم حضوری به بدن و قوای آن، تصور پیشین کنش و تصدیق به مصلحت و اولویت آن است. 🔹 پس از تصور کنش، انجام آن نیازمند ترجیح انجام بر ترک است. این ترجیح بر اساس غلبه شوق و یا براساس تصدیق به مصلحت رخ می­دهد. پس از ترجیح کنش، انسان شوق بدان کنش پیدا می­کند چرا که آن را کمال خود می­یابد. 🔸 با شکل‌گیری شوق، اراده نیز شکل می­گیرد. پس از جزم شدن اراده کنش انجام می‌شود. اگر کنش، کنش بدنی باشد، انجام آن بر قوای محرکه نیز متوقف است. 🔹 در این مقاله پس از معرفی هر یک از این مبادی، ابعاد مختلف آن از دیدگاه شیخ اشراق بررسی شده است و در نهایت برخی از تفاوت‌های دیدگاه شیخ اشراق با دیدگاه ابن‌سینا بیان گشته است. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/q09746 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فراخوان جذب پژوهشگر 💠 پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) از خواهران پژوهشگر دعوت به همکاری می‌نماید. 🔸پژوهشکده علوم و معارف اسلامی 🔹پژوهشکده فقه و مبانی حقوق 🔸پژوهشکده فلسفه و کلام ⌛️ زمان ثبت نام تا پایان مرداد تمدید شد. ⬅️ لینک ثبت نام 🌐 http://forms.jz.ac.ir/f_295/ 🔰 اطلاعات بیشتر 🌐 https://jz.ac.ir/post/14409 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 فلسفه خوب خوانده نمی‌شود! 💠 ما گرفتاریم امروز، فلسفه خیلی طرفدار دارد در جامعه ما خوشبختانه، ولی فلسفه خوب خوانده نمی‌شود، نه غربی‌اش نه شرقی‌اش. 🔸 حالا [فردی] فلسفه غربی یک فیلسوفی را می‌خواند آن هم کتاب ترجمه، بعد می‌گوید بله فلسفه بلدیم! 🔹 فلسفه غرب یک دریای بی‌کرانه است، از هراکلیتوس تا الان تاریخ دارد، 2500 سال تا حالا... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی 💠 گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، نشست علمی «کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاه‌های سلبی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 ارائه‌دهندگان: ▫️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ▪️حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد) 🔹 دبیر علمی: دکتر مهدی خیاط‌زاده 🔸 زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ 🔹 مکان: مشهد مقدس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 📝 متن خبر: 🌐 https://www.irip.ac.ir/u/14U _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فلسفه علم اجتماعی در اسلام 💠 کلاس"فلسفه علم اجتماعی در اسلام (۱) " به صورت آزاد به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌گردد. 🔸 زمان این کلاس سه شنبه ها ساعت ۱۶ تا ۱۸ و با تدریس دکتر سیدعلی سیدی فرد و به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت نام می‌تواندد به آی دی زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @ho_rezaei _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
اشارات و تنبیهات نمط سوم 💠 کلاس" اشارات و تنبیهات نمط سوم (در باب نفس) " به صورت آزاد به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌گردد. 🔸 زمان این کلاس سه شنبه ها ساعت ۱۶ تا ۱۸ و با تدریس دکتر احمد شه‌گلی و به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت نام می‌توانند به آی دی زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @ho_rezaei _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا