#اعتقادات
🔰 عصمت انبیاء
🔻یکی از ویژگی های جانشینان و پیشوایان خداوند بر روی زمین داشتن《عصمت》است
خداوند متعال در سوره (بقره آیه ۱۲۴) می فرماید:
* وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ *
🔻هنگامی که پروردگار،ابراهیم را با بلاهایی امتحان کرد،و او همه را به انجام رسانید،فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم،گفت: از نسل و ذریه ی من هم،فرمود: عهد و پیمان من به ستمکاران نمی رسد.
(ظلم) دارای اقسامی است:
اول 👈 ظلم میان انسان و پروردگار خویش،که بزرگترین آن،شرک و کفر است؛ چنانچه خداوند می فرماید:
انّ الشرک لَظلم عظیم(لقمان/۱۳)
به راستی که شرک،ظلم بزرگی است.
دوم 👈 ظلم انسان به مردم؛
انّما السبیل علی الذین یظلمون الناس(شوری/۴۲)
عذاب و کیفر تنها بر کسانی است که به مردم،ظلم و ستم می کنند.
سوم 👈 ظلم انسان بر خویشتن
و من یَتعدَّ حدودَ الله فَقَد ظََلمَ نفسه (طلاق/۱)
هرکسی که از حدود الهی تجاوز کند ، یقینا بر خود ستم کرده
⚠️ کسی که متصف به ظلم گردد_هر قسم آن که باشد_در هر یک از دوره های زندگی خودش _گذشته ، حال،آینده _ او ظالم خواهد بود.لذا خلیفه الله بودن نیازمند عصمت است.
📚برگستره کتاب و سنت ص ۸۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
✔️امّ سلمه ، اولین نوحه گر امام حسین (ع) در مدینه
📖در سنن ترمذی ، سیر النبلاء و... نقل شده :
🔻( سلمی ) گوید : نزد امّ سلمه رفتم و دیدم گریه می کند.گفتم چرا گریه می کنی⁉️
گفت : رسول خدا (ص) را با سر و روی خاک آلود _به خواب_ دیدم و گفتم:یا رسول الله❗️چه اتفاقی افتاده⁉️
حضرت فرمود : 《اندکی پیش شاهد کشته شدن حسین بودم‼️》.
📚مقتل الحسین ص ۱۷۴
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت ششم
🔰امام علی(ع) تنها به وظیفه ی خود عمل کرد
🔸نام یکی از نامزد هایی در سقیفه مطرح شد حضرت علی(ع) بود و اما......
به اعتراف عده ای از بزرگان از اصحاب،اگر حضرت علی(ع) در سقیفه شرکت کرده بود،قطعا جریان خلافت تغییر پیدا می کرد، چون همه از فضل و برتری و خویشاوندی حضرت علی(ع) _با پیامبر (ص)_ نسبت به بقیه اصحاب آگاه بودند:
بعضی از بزرگان اصحاب مانند بشیربن سعد و دیگران، به حضرت علی(ع) گفتند؛ما دیگر بیعت کردیم و اگر زودتر می آمدی ، با تو بیعت می کردیم❗️
💢اما چرا حضرت علی در سقیفه شرکت نکرد⁉️
👈حضرت علی(ع) در پاسخ عده ای که او را رها کردند و گفتند: ما دیگر بیعت کردیم و حضرت علی(ع) از آنها خواسته بود که مرا یاری کنند،فرمود:
آیا انتظار داشتید من جنازه ی پیامبر خدا (ص) را ، بدون غسل و کفن در خانه اش رها می کردم و برای گرفتن خلافت و جانشینی او با مردم درگیر می شدم‼️
و مشکل دیگر این بود که :
⚠️جایگاه جانشین رسول الله (یعنی کسی که پیامبر او را به عنوان جانشین خود معین کرده است) توسط مردم، از آن جایگاه آسمانی خود(بقره/۱۲۴) ، به جایگاه قبیله ای و جاهلیت نزول پیدا کرد. و آنها بعد از اینکه نتوانستند از جهت فضل و برتری و خویشاوندی ایشان نسبت به پیامبر ،با حضرت علی(ع) ، برابری کنند،به حضرت گفتند: تو جوانی و اینان(ابوبکر و..) پیرمردانی از خویشاوندات قریشی خود.تو تجربه ی اینان را نداری و مانند اینان تسلط بر امور (خلافت) را نداری‼️
😱 اگر بمانی و عمر دراز داشته باشی برای احراز چنین مقامی،از همگان شایسته تری❗️
👌اما حضرت علی(ع) تنها به وظیفه اش عمل کرد:
📜وصیت پیامبر به حضرت علی(ع):
پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) به هنگام وفات فرمود:
پس از تجهیز من،رِدا بر دوش مکن و از منزل خارج مشو تا این قرآن را جمع آوری کنی . حضرت علی(ع) پس از تجهیز و غسل پیامبر، آیات قرآن و تفسیر آن را که پیامبر به ایشان املا کرده بود و حضرت علی(ع) نوشته بود ، مرتب و جمع آوری کرد.و این کار از روز چهار شنبه(فردای دفن پیامبر) آغاز شد و در روز جمعه تمام شد.
پس پیامبر: دو وظیفه به حضرت علی (ع) محوّل کرد؛
1⃣ غسل و تجهیز
2⃣ جمع آوری قرآنی که خود پیامبر به ایشان املا کرده بود.
📚 سقیفه ص ۹۴ الی ۱۲۱
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت هفتم
🚫 در واقع خطر حقیقی اینجا بود.....
🔰 چرا جنگ اقتصادی با اهل بیت (ع) صورت گرفت⁉️
🔐 برای پاسخ به این سوال جالب است بدانیم :
📑 شرح #اموال_پیامبر
1⃣ اموال کفاری که بدون جنگ بدست مسلمانان می افتاد بنابر نص صریح قرآن[حشر/۷] فقط متعلق به پیامبر(ص) بود (که اصطلاحا با آن فیء می گویند). که از جمله ی آنها سه قبیله یهود ؛ بنی نضیر،بنی قیقاع،بنی قریظه و فدک بود.
2⃣ بنابر نص صریح قرآن [انفال/۴۱] ،یک پنجم هر سودی، متعلق به پیامبر(ص) و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان (رسول خدا(ص) از بنی هاشم ) است،....
3⃣ خیبر مشتمل بر ۷ قلعه بود و سه قلعه از قلعه های خیبر متعلق به پیامبر بود.
یکی از قلعه ها بخاطر خمس غنائم برداشت و دو قلعه ی دیگر را چون نجنگیدند و آنها خواستار صلح شدند، مختص پیامبر گردید.
4⃣ فدک که از جمله قلعه های خیبر بود.چون پیامبر وقتی خیبر را گشود اهالی فدک پیشنهاد صلح و سازش دادند.لذا جزء اموال خاص پیامبر قرار گرفت.
5⃣ وادِ القُری که هفتاد دِه (روستا) و اهالی آن همه یهودی بودند.چون شورش کردند،هنگام آمدن پیامبر(ص) تسلیم شدند و با حضرت پیمان بستند که؛ دو سوم محصولشان را به پیامبر یا کسی باشد که آن حضرت به او واگذار می کند ، بدهند .
6⃣ مهزور، که زمین وسیعی بود که یهودیان بنی قریظه در آن منزل ساخته بودند.
7⃣ منزل مادری شان که در مکه بود.
8⃣ منزلی که از همسرش خدیجه (س) که بین صفا و مروه بود به ارث برده بود.
9⃣ انصار،زمین هایی که آبگیر نبودند،به پیامبر(ص) بخشیدند.
⚠️ اما دستگاه خلافت برای بیعت گرفتن از قبایل خارج مدینه نیازمند لشکر کشی بود و نیز برای گذراندن سایر کارهایش ، احتیاج به اموال و دارایی داشت.
👈و از طرفی دیگر ؛ آنهایی که داخل مدینه و اطراف حضرت علی(ع) بودند،برای دستگاه خلافت خطرناک بودند و در واقع خطر حقیقی در اینجا بود،لذا برای پراکنده کردن آنان،اموال اهل البیت(ع) را که شامل #فدک و سهم خمس و ارث پیامبر(ص) بود را از آنها گرفتند تا خاندان پیامبر فقیر شود و مردم از گرد ایشان پراکنده شوند.
😱 وقتی ابوبکر به خلافت رسید با طرح ✍حدیثی که تنها راوی آن خودش بوده،مدّعی شد که از پیامبر شنیده است:
《نحنُ مَعاشِرَ الانبیاء لانورث ما تَرَکناه صدقه 》
همه ی این اموال را گرفت و صدقه نامید و تنها اشیاء شخصی پیامبر را مانند شمشیر و... به حضرت علی(ع) داد....
( 👈 در ادامه بیشتر توضیح داده می شود)
📖 سقیفه ص۱۱۶ الی ۱۲۱
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت هشتم
💢عمر بن خطاب :
ما اَیقَنتُ بالنَّصر حتیّ جائت اَسلم فَمَلات سِکک المدینه
( ترجمه : من به پیروزی یقین نداشتم،تا قبیله ی اَسلَم آمدند و کوچه های مدینه را پر کردند )
⚠️ بعد از بیعت کردن عده ای انصار و مهاجران با ابوبکر در سقیفه ، او به پشتوانه ی چه کسانی و چگونه قدرت را به دست گرفت ؟!
👈 بعد از بیعت کردن عده ای از انصار و مهاجران با ابوبکر _ در سقیفه_ در همان روز ، عمربن خطاب پیشاپیش ابوبکر می دوید و فریاد می زد:
توجه!! توجه!! مردم با ابوبکر بیعت کردند. (😱 با اینکه مگر چند نفر بیعت کرده بودند)
آن دسته ای که از سقیفه همراه ابوبکر بودند،به هرکس که می رسیدند،او را می کشیدند و می آوردند و بیعت می گرفتند.
🔰 اما با ورود قبیله ی 《اَسلم》جریان عوض شد‼️
👌 در آن زمان صحرانشینان عرب،برای خرید خواروبار، بصورت قبیله ای ، به شهر می آمدند؛چون صحرا ناامن بود و اگر تعداد کمی از آنان می آمدند،بارشان را می گرفتند و خودشان را می کشتند،لذا افراد قبیله،همه با هم،برای خرید خواروبار حرکت می کردند.
مردان قبیله ی اَسلم از صحرا به مدینه آمده بودند تا آذوقه تهیه کنند.
در آن زمان که وارد مدینه شدند،بیعت با ابوبکر در سقیفه انجام شده بود.
عمر و بقیه به آنان گفتند:
بیایید کمک کنید برای خلیفه ی پیامبر (ابوبکر) بیعت بگیریم، آن وقت ما هم،خواروبار رایگان به شما می دهیم.
آنها خوشحال شدند.اول خودشان بیعت کردند و بعد شدند جزء دار و دسته ابوبکر و کوچه های مدینه را پر کردند.
به هر جا می رسیدند،در بازار،کوچه و..... هرکس را می دیدند، برای بیعت با ابوبکر می آوردند.
بدین ترتیب،ابوبکر به کمک قبیله ی اسلم خلیفه شد.
▪️اما به پشتوانه ی این بیعت ها بود که حضرت علی(ع) را خانه نشین کردند و......
📖 سقیفه ص ۶۶
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت نهم
#امام_علی (ع) :
《 اِحتَجّوا بالشَّجَرَه و اَضاعوا الثَّمَرَه 》
( به درخت نبوّت _که از قریش بوده_ احتجاج کردند و میوه ی آن را _که پسر عمو و داماد پیامبر است_نادیده گرفتند.)
📑 دلیل انتخاب #ابوبکر به خلافت چه چیز بوده است❗️و به چه دلیلی استدلال کردند❗️
💢 یاران ابوبکر ، دلیل انتخاب ابوبکر را برای انصار_در سقیفه_ این چنین بیان کردند:
1⃣ چون پیامبر(ص) از قریش است،جانشین او هم باید از قریش باشد ( قانون عرب چنین بود )
2⃣ اینکه ابوبکر صحابی پیامبر است و از سابقین در اسلام بوده است.
🔰 امام علی (ع) فرمایشاتی پیرامون جریان #سقیفه فرمودند:
⚠️ به درخت نبوّت _که از قریش بوده_ احتجاج کردند و میوه ی آن را _که پسر عمو و داماد پیامبر است_نادیده گرفتند. آنان دلیل آوردند ، که از شجره ی پیامبرند ، در حالی که میوه ی این شجره را،که بنی هاشم هستند ، نادیده گرفتند.
ارزش درخت خرما یا انگور،به شاخ و برگش نیست،به میوه ی آن است‼️
در جای دیگر امام علی (ع) فرمودند :
اینها می گویند که #ابوبکر باید جانشین پیامبر(ص) بشود ، چون صحابی اوست‼️ اگر خلافت به صحابه بودن است ، چگونه است آنجا که صحبت و قرابت باهم جمع شده است، نمی شود؟!
✍ [ یعنی : درباره علی بن ابی طالب (ع)، که هم صحابی پیامبر بوده است و هم پسر عموی آن حضرت . همه می دانیم که علی (ع) ، کودکی خردسال بود که پیامبر (ص) او را از خانه ی پدرش ابوطالب ، به خانه ی خود آورد.حضرت علی (ع) هم صحابی پیامبر بود و هم از ذوی القربای آن حضرت و همیشه مانند سایه،دنبال پیامبر (ص) بود .]
📖 سقیفه ص ۶۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️توصیه سال گذشته آیت الله جاودان
در اقامه عزای امام حسن عسکری (علیهالسلام)
✅کانال #پندنامه
http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
YEKNET.IR - zamine 3 - shahadat imam hasan askari 1398 - banifatemeh.mp3
3.37M
⏯ با نوای سیدمجید بنی فاطمه
🔳 #شهادت_امام_حسن_عسکری (ع)
اشک آسمون روان شده / مثل اشک صاحب الزمان
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت دهم
🔰 تطمیع عباس ، عموی پیامبر (ص)
💢 ابوبکر ، شورایی تشکیل داد از ؛ عمر بن خطاب و ابوعببده جرّاح و مغیره بن شعبه ، تا تصمیم بگیرند با کسانی که بیعت نکرده اند، چکار کنند ؟!
شورا نظر داد که :
⛔️بهترین راه این است که ، عباس را ببینیم و سهمی برای او و فرزندانش از حکومت قرار دهیم ، بدین ترتیب علی _(ع)_ شکست می خورد و گرایش عباس (عموی پیامبر ) به شما حجّتی به زیان علی _(ع)_ در دست شما خواهد بود.
ابوبکر ، به اتفاق اعضای شورا ، شبانه به خانه ی عباس رفتند:
ابوبکر ، حمد و ثنای خدا را بجای آورد و گفت: خدا پیامبر(ص) را فرستاد که نبیّ و ولیّ مومنان بود و در میانشان بود تا خدا آخرت را برای او پسندید .
😱 او هم ، پس از خود ، کسی را تعیین نکرد [ 👈این حرف دروغ است چون همه انبیاء برای خود جانشین تعیین می کردند ]
و کار ها را به خود مردم واگذار کرد و آنها هم مرا برگزدیدند و من از کسی جز خدا نمی ترسم که سستی در کار داشته باشم.
آنها که با من بیعت نکرده اند ، با عموم مسلمانان مخالفت می کنند و به شما پناه می برند.شما یا با همه ی مردم همراه شوید و بیعت کنید و یا اگر همراه نمی شوید کاری کنید که آنها با ما نجنگند [ 👈مگر چند نفر بودند که احساس خطر می کردید؟!!! ].
⚠️می خواهیم از کار حکومت ، سهمی هم به شما بدهیم که بعد از شما برای بازماندگانت نیز باشد.زیرا تو عموی پیامبر هستی!!......
سپس عمر با لحنی تهدید آمیز گفت :
ما اینجا نیامده ایم چون به شما نیاز داریم !!! آمده ایم چون خوش نداشتیم ، در کاری که مسلمانان بر آن اتفاق کرده اند ، طعن و مخالفتی از طرف شما بشود و زیان و گرفتاری به شما و آنان برسد.....
در این هنگام عباس عموی پیامبر پس از حمد خدا گفت :
.....اگر تو این امر حکومت را به نام پیامبر (ص) گرفته ای ، پس در واقع حق ما را گرفته ای _ زیرا ما خویشاوند پیامبریم و نسبت به او سزاوارتر از تو هستیم _ و اگر امر حکومت را به این سبب گرفته ای ، که از جمله مومنان به پیامبری ، _ خوب _ ما هم از جمله مومنان بودیم........
و اگر بوسیله ی بیعت مومنان ، حکومت بر تو واجب شده و سزاوار آن گردیده ای ، از آنجا که ما هم از جمله مومنانیم و بدین کار شما رضایت نداده ایم ، این حق برای تو واجب و ثابت نشده ❗️
این دو سخن تو چقدر از هم دور اند :
از یک طرف می گویی ؛که مردم با شما مخالفت کرده اند و در امر حکومت بر شما طعن زده اند و از طرف دیگر می گویی ؛ مردم تو را برای حکومت انتخاب کردند❗️
👌از یک طرف نام خلیفهُ رسول الله به خود داده ای [ این نام بمعنای : کسی که پیامبر (ص) او را به عنوان جانشین خود معیّن کرده است ] و از طرف دیگر می گویی ؛ پیامبر (ص) کار مردم را به خودشان واگذار کرد تا هرکه را می خواهند، برگزینند و آنها هم تو را برگزیدند [ بدین ترتیب تو منتخب مردم هستی نه خلیفه ی پیامبر !!! ]
آن سهمی که در قبال بیعت کردن می خواستی به من بدهی :
اگر برای مومنان و حق آنهاست، تو چنین حقی نداری به من واگذار کنی و اگر حق ماست،باید تمام آن را بدهی.
همانا پیامبر از درختی است که ما شاخه های آن هستیم و شما همسایه ی آن هستید‼️
....بعد از این سخنان از منزل عباس رفتند.
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️بیانات مهم آيت الله جاودان
پيرامون ايام نهم ربيع الاول ‼‼
🔺️خداوند به هیچ وجه راضی نیست !
این فریب شیطان است! به هیچ وجه فریب نخورید!
✅کانال #پندنامه
http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت یازدهم
🔰 #حضرت_زهرا (س) :
ای پسر خطاب !! آمده ای تا درِ خانه ی مرا آتش🔥 بزنی ؟
⚠️عمر پاسخ داد : آری.....این کار ، دینی را که پدرت آورده ، تقویت می کند.
💢حضرت زهرا (س) نقش بسزایی در مخالفت با این جریان انحرافی سقیفه داشتند و در موارد متعدد به بصیرت دهی و روشنگری مردم پرداختند. و هر چه داشتند در این مسیر گذاشتند حتی جان خود را نیز در این مسیر فدای امام زمان خود کردند ‼️
👌شاید به این نکته کمتر توجه شده باشد که :
حضرت زهرا (س) در عباراتی که درباره همسر خود ، حضرت علی (ع) در جریان سقیفه بکار بردند ، لفظ وصیّ پیامبر(ص) را می گفتند. مثلا فرمودند : حزن و اندوه من ، به سبب از دنیا رفتن پیامبر(ص) و ستمگری به وصیّ پیامبر است و یا تعبیر امام را برای حضرت علی (ع) بکار بردند و نگفتند : بخاطر ظلم به همسرم‼️
این مطلب نشان دهنده ی بصیرت دینی و سیاسی ایشان است.
🔻از جمله موارد ایفای نقش حضرت زهرا ، هنگام عیادت زنان مهاجر و انصار از ایشان است که خلاصه ی آن چنین است:
به آنها فرمود:
از دنیای شما سیر شده ام ، از مردان شما کراهت دارم.... زشت باد کُندی ( سستی ) آنها ❗️
⚠️جانشینی پیامبر را از جایگاهش کندند و از پایگاه رسالت و محل نزول وحی دورش کردند.آنهایی که به امر دین و دنیا عارف اند.همانا این زیانی آشکار است.
مگر چه ایرادی به ابوالحسن _حضرت علی_ داشتند؟؟
آری ، خوش نداشتند برندگی شمشیرش را ....سختگیری اش در راه خدا.
اگر دور نمی کردند از بند ریسمانی که پیامبر (ص) به او سپرده بود ، آنان را به نرمی می راند...... .
👈اما حال که چنین نشد ، خداوند آنان را به خاطر آنچه انجام داده اند مواخذه و عقاب خواهد کرد.
.....قسم به خدا این کار شما آبستن فتنه و فساد شد ، کمی صبر کنید تا نتیجه دهد.در این کاسه ی شیر ، شما خون خواهید دوشید ‼️
آماده ی فتنه ها باشید.مژده باد شما را به شمشیر کشیده و هرج و مرجی که همه را فراگیرد و استبدادی از ستمگران که آنچه را دارید از شما خواهند گرفت.
آنچه کِشتید ، آیندگان (فرزندانتان) دِرو می کنند.
✍توجه:
[ در اینجا حضرت فاطمه (س) اشاره به فتنه هایی می کنند که در ادامه گریبان گیرشان (انصار) خواهد شد مانند واقعه ی حرّه و سختی ها و مشکلاتی که انصار دچار آن خواهند شد چون به پشتوانه ی بیعت آنها بود که این اتفاقات رخ داد : حضرت علی (ع) را خانه نشین کردند،به حضرت زهرا (س) جسارت کردند و .....]
#روشنگری_حضرت_زهرا(س)
📖 سقیفه ص ۱۲۲ الی ۱۴۱
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تفسیر_آیات
🔰پیشگامی حضرت علی(ع) در اسلام
..* وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ *..
🔸نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید و با رکوع کنندگان رکوع کنید [بقره/۴۳]
🔻از ابن عباس نقل شده است:
این آیه در حق رسول خدا(ص) و علی بن ابی طالب(ع)، نازل شده است.آن دو از نخستین کسانی بودند که نماز گذاردند و رکوع کردند.
📚برگستره کتاب و سنت ص ۲۶۲
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#حدیث
🔰قال الباقرُ (ع) : فی کتاب عَلیّ علیه السّلام أنه قال:
ثلاثُ خِصَال لایَمُوت صاحبُه أبداً حَتی یَری وَبالهُم : البَغیُ وقطیعَةالرّحِم والیَمینُ الکاذِبَةُ یُبارزُ الله بها وإنّ أعجَلَ الطاعة ثواباً صِلةالرّحِم و إنّ القوم قد یَکونُ فجّاراً فیَتواصَلون فتُنمی اموالُهم
🔻#امام_باقر (ع) فرمودند:
در کتابی که از امیرالمومنین علی (ع) برای ما به یادگار مانده است که ایشان فرمودند:
سه خصلت است که صاحب آن نمی میرد مگر این که نتیجه ی آن را ببیند : ستم و قطع رحم و قسم دروغ که با اینها فرد به مبارزه با خداوند می رود و بدرستی که عبادتی که از همه ی عبادات سریع تر نتیجه می دهد صله ی رحم است و حتی گاهی برخی مردم گناهکار هستند ولی به واسطه ی صله ی رحم آنها مال آنها زیاد می شود.
📲 @Maaref_dini
#اخلاق
🔺️شهرضا زلزله آمده بود پس لرزه های زیادی داشت مردم از ترس توی پارک ها و خیابان ها می خوابیدند و زندگی شان مختل شده بود
یکی از شهرضایی ها زنگ زد و گفت:
از آقای بهجت بپرسید ما چه کنیم ؟
آقا بین نماز توی محراب مشغول ذکر گفتن بود خیلی سریع جواب داد بگویید دست ها را بر زمین بگذارند و به نیت آرام شدن سوره حمد بخوانند
🔺️ساعتی بعد خبر رسید زمین آرام گرفته
✅کانال #پندنامه
http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
#احکام_شرعی
#بخت_آزمایی
👤خرید و فروش بلیطهای بخت آزمایی و جایزه ای که مکلّف می برد، چه حکمی دارد؟
خرید و فروش بلیطهای بختآزمایی بنابر احتیاط واجب حرام است و شخصی که جایزه را برده است، مالک آن نمی شود و حق دریافت آن را ندارد.
📖استفتائات_بخت آزمایی،س۱۲۳۷_آیت الله خامنه ای
📲 @Maaref_dini
#اعتقادات
#شبهه
🔰شبهات موجود در منابع اهل سنت پیرامون عصمت انبیاء
🔻روایات دروغینی که علیه نبیّ خدا حضرت داود(ع) ، ساخته اند که در این شبهات به آیات قرآن نیز استشهاد شده است:
📖خداوند (در سوره ص/۲۶_۱۷) می فرماید:
..* وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ * إِذْ دَخَلُوا عَلَىٰ دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَىٰ بَعْضُنَا عَلَىٰ بَعْضٍ فَاحْكُم بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَىٰ سَوَاءِ الصِّرَاطِ * إِنَّ هَٰذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ *...
🔻در تفسیر این آیه ، در کتاب تفسیر طبری ، از (وهب بن منبّه) روایت کند:
...داود محراب عبادتی داشت ، که به تنهایی در آن به تلاوت زَبور و ادای نماز می پرداخت...با خود گفت امروز هیچ کس نباید در محراب نزد من آید و هیچ چیز نباید من را مشغول سازد.وارد محراب شد و مشغول تلاوت زبور و ادای نماز شد.
👈کبوتری طلایین آمد و بر پنجره نشست ، داود سر بلند کرد و در او را دید...اما به یاد گفته خودش افتاد که نباید چیزی او را مشغول کند...کبوتر از پنجره بر خاست و برای امتحان او آمد رو به رویش ، دستش را دراز کرد که او پرید و رفت پیش پنجره و داود هم دنبال او رفت و کبوتر پرید در باغچه ای که محرابش مشرف به آنجا بود.
داود دید_العیاذ بالله_زنی در کمال زیبایی دارد خود را شست و شو می دهد. زن متوجه شد و خودش را با موهایش پوشاند.داود او را دید اما قلبش با او بود تا آنجا که شوهرش را به جنگ فرستاد و کشته شد و با همسرش ازدواج کرد...خدا اشتباهش را با آمدن دو فرشته به بالای محرابش گوشزد کرد.داود هم چهل روز به گریه و زاری و روزه گذرانید تا خدا بوسیله جبرئیل خبر قبول توبه اش را داد.
🔸اولا ؛ این حدیث تناقض آشکار با نص قرآن دارد مانند : عهد خداوند ( خلیفه الله بودن) به ظالمین عطا نمی شود. و همچنین روایات زیادی که دروغ بودن این روایت را برای ما روشن می کند❗️
🔸ثانیا ؛ این حدیث ، ۳ راوی بیشتر ندارد و از (وهب بن منبّه) نقل شده و دو شخص دیگر به نام (حسن بصری) و (یزید بن ابان رقاشی) که همین حدیث را نقل کرده است ، البته با کمی تفاوت.و هر سه نفر سالها پس از رحلت پیامبر به دنیا آمده اند و بدون سند روایت کرده اند.
⚠️این روایت را مفسرانی مانند طبری و سیوطی وارد کتب خود کرده اند و بعد از اینها مفسر مشهور اهل سنت ، (مقاتل بن سلمان مروزی) در کتاب خود آورده است و همینطور پخش شده است‼️
✍علامه عسکری (ره) :
پس از بررسی اسناد این روایات متوجه این مطلب شدیم که:
راویان این روایات یا یهودی هستند مانند (وهب بن منبّه) و یا روایات آنها بی ارزش بوده و به این مطلب تصریح کرده اند:
مانند (حسن بصری) که در شرح احوالش آمده است: او بسیار فریب کار بوده و سند سازی می کرده...
و (یزید بن ابان رقاشی) که او اهل ریاضت بوده و به قدری خود را گرسنه و تشنه می کرد که رنگش دگرگون می شد. و در باره ارزش روایات او گفته اند: روایاتش ضعیف است یا متروک است.حتی( شعبه) گفته اند؛ اگر راهزنی کنم بهتر است تا از او روایت کنم.
👈اما پس از رجوع به تورات متوجه شدیم این جریان در آنجا آمده است،با کمی تفاوت و متاسفانه این روایات جزء #اسرائیلیات است که وارد این کتب شده است.
📚برگستره کتاب و سنت ص ۹۴ الی۱۰۴
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تاریخ
#سقیفه
📖قسمت دوازدهم
🔰عیادت ابوبکر و عمر از حضرت زهرا (س)
🔻قال رسول الله :
رِضا الله مِن رضا فاطمه ، اِنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِ فاطمه و یَرضی لِرضا فاطمه
💢 حضرت زهرا (س) از احترام ویژه ای در جامعه برخوردار بود و هنگامی که به ایشان توسط دستگاه خلافت ( عمر و ابوبکر و... ) جسارت صورت گرفت ، این کارشان به عنوان لکه ی سیاهی بر پیشانی شان از آن موقع تا به امروز باقی ماند.
⛔️وقتی حال زهرا (س) وخیم شد و بیماری اش شدت گرفت ، ابوبکر و عمر خواستند که سابقه ی خوبی برای خود درست کنند و بگویند ؛ که به دیدن زهرا (س) رفتیم و در آخر باهم صلح کردیم و ایشان از ما گذشت.
لذا از حضرت علی (ع) تقاضا کردند که برای آن دو از حضرت زهرا (س) اجازه بگیرد تا بیایند به احوال پرسی ایشان.
🔻حضرت زهرا (س) تمایل به این دیدار نداشت اما وقتی حضرت علی (ع) از ایشان درخواست کرد ، حضرت زهرا گفت: خانه ، خانه ی شماست و بانو [خانه] هم ، بانوی شماست.
ابوبکر و عمر آمدند و حضرت زهرا (س) روی به دیوار و پشت به آنها کرد.
گفتند : آمده ایم تا رضای شما را حاصل کنیم ❗️
حضرت زهرا (س) فرمود : من با شما حرف نمی زنم ، مگر که قول بدهید که آنچه را که می گویم ، اگر راست است ، به راستی آن شهادت دهید‼️ . عمر و ابوبکر ، قبول کردند.
حضرت زهرا (س) فرمود : یادتان می آید که پیامبر (ص) فرمود : رضای فاطمه ، رضای خداوند است و خداوند بسبب غضب فاطمه ، غضب می فرماید ⁉️
عمر و ابوبکر گفتند : آری
حضرت زهرا (س) فرمود :
خدایا ، شاهد باش که من بر این دو نفر ، غضبناکم و از این دو راضی نیستم ‼️
....آن دو رفتند.
✍ [ نکته قابل تذکر : حضرت زهرا (س) آیینه عفاف و حجاب و دارای مقام عصمت و دارای کمالات بی شماری است که زبان ما قاصر هست و کیفیت ملاقات آن دو با ایشان باید با لحاظ این ویژگی ها در ذهن خواننده ملاحظه شود.....].
📖 سقیفه ص ۱۴۱
#روشنگری_حضرت_زهرا(س)
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌺 بمناسبت هفته وحدت 🌺
💢ریشه و تاریخ وحدت کجا و از چه موقع است؟!
🚫 بعضی شاید گمان می کنند بحث وحدت مربوط به همین دهه های اخیر است؟! و اما جواب امام صادق علیه السلام از زبان علامه عسکری بسیار جالب و در خور تامل است!!!
✅ در احادیث مکتب اهل بیت این چنین آمده است: کسی که در نماز «بسم الله الرحمن الرحیم» را قرائت نکند، نمازش باطل است. و نمی توان پشت سر او نماز خواند. اما از آنجا که برادر مسلمان حنفی من آن را ندیده است و سوره حمد را بدون بسم الله قرائت می کند، در کتاب «وسائل الشیعه» ضمن سه حدیث از امام صادق علیه السلام روایت شده است که حضرت فرمودند « کسی که پشت سر آنان نماز بگذارد، مانند کسی است که پشت سر رسول خدا نماز گذارده است. با اینکه امام جماعت حنفی بسم الله را نمی خواند. در حدیث دیگری آمده است: هنگامی که با آنان نماز بخوانی به عدد مخالفانت (منظور مخالف در قرائت بسم الله) گناهانت آمرزیده می شود، پس نماز را در مسجد (یعنی با آن ها) بجای آور.
✅راوی دیگری به امام صادق شکایت می کند و می گوید : برای ما امام جماعتی هست که مخالف (با شما) و نسبت به همه اصحاب بغض می ورزد . حضرت در پاسخ فرمودند : در باره سخن او نگران نباش ، قسم به خداوند اگر صادق باشی قطعا تو نسبت به او به مسجد سزاوارتر هستی. پس اولین نفری باش که به مسجد وارد می شوی و آخرین نفری باش که از آن خارج می گردی و رفتارت را با مردم نیکو گردان و خوبی را بگو.
✅ امام صادق به راوی دیگری می فرماید ای اسحاق آیا در مسجد با آنان نماز میگذاری ؟! اسحاق گفت بله . حضرت فرمودند : با آنان نماز گذار زیرا نماز گذار با آنان در صف اول نماز ، مانند کسی است که شمشیر زدن او در راه خدا مشهور و معروف است.
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @Maaref_dini
#تفسیر_آیات
🔰امام علی (ع) : ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق
🔻قرآن یک اثر هنری بینظیر است ، یک جنبه ای از عظمت و اهمّیّت قرآن عبارت است از 《زیبایی هنری قرآن》؛ اتّفاقاً آن چیزی که در درجهی اوّل دلها را مثل مغناطیس به سمت اسلام جذب کرد، همین جنبهی هنری قرآن بود.
عربها ، هم موسیقی الفاظ را می فهمیدند ، هم با زبان ادب آشنا بودند - در آن محیط عربی این جوری بود - ناگهان دیدند یک پدیدهای وسط آمد که شبیه آن را نشنیدهاند ؛ نه شعر است، نه نثر است امّا یک پدیدهی هنری فوقالعاده است.
🔸«اَنیق» یعنی آن زیبایی شگفتآور ، آن زیباییای که وقتی انسان در مقابل آن قرار میگیرد ، به حیرت میافتد ؛ زیبایی در قرآن این جوری است. البتّه ما فارسزبانها یعنی غیر عربزبانها و خیلی از عربزبانها این توفیق را ندارند که این زیبایی را درک کنند؛ [ولی] با اُنس زیاد با قرآن میشود درک کرد.
🔸جنبهی دوّم هم -وَ باطِنُهُ عَمیق- با همین کار هنری ارتباط دارد، ارتباط پیدا میکند؛ یعنی این شیوهی خواندن میتواند تا حدود زیادی ما را به آن باطن رهنمون بشود؛ امّا بایستی توجّه به باطن قرآن پیدا کرد. منظورم از «باطن قرآن» آن بطونی نیست که فقط اهلالذّکر، ائمّهی هدیٰ (ع) از آن آگاهند؛ آن کار ما نیست -آن را بایستی برویم یاد بگیریم از روایات، از بیانات ائمّه (ع) و بفهمیم- مراد همین عبارت ظاهر است. [مثلاً] قرآن میگوید: ( وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین ) ؛ خب عاقبت -پایان کار- یعنی چه؟ پایان کار متعلّق است به متّقین ؛ هم پایان کار دنیا متعلّق به متقّین است، هم پایان کار آخرت متعلّق به متّقین است، هم در مبارزات اگر بخواهد پیروز بشود متعلّق به متّقین است ، هم در میدان جنگ اگر بخواهید بر دشمن پیروز بشوید باید متّقی باشید.
🔻ببینید! [اگر] دقّت بکنید، [میبینید] عاقبت مال متّقین است؛ این را یک خرده عمق پیدا کنیم، دقّت پیدا کنیم، از جمله نگذریم. [یا مثلاً:] وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصابِرین ؛ این خوف چیست؟ جوع چیست؟ انسان بایستی تأمّل کند بر روی این کلمات، بر روی این مفاهیم؛ معنای این، همان تدبّر در قرآن است؛ تدبّر در قرآن، اینها است.
🔗بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن _ سال ۹۸
📲 @Maaref_dini