eitaa logo
معارف دینی(عقاید و تاریخ و....)
96 دنبال‌کننده
170 عکس
53 ویدیو
3 فایل
💢 کانال های اصلی ما 👤👥 در ایتا 👈 @Allameaskari در ایتا 👈 @taghriraterozaneh 📚پرسش و پاسخ👈 @aghayabnalhasan 📱 ✍ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 💢 مبارزه حضرت زهرا سلام الله علیها با حکومت وقت 🕯رحلت پیامبر اکرم از بزرگترین حوادث در تمام دوران حیات اسلام بود. اولین حادثه ماجرای سقیفه بود که بلافاصله پس از رحلت رسول اکرم اتفاق افتاد و نقش تعیین کننده ای در تمام ادوار آینده اسلام داشت. ❌در این حادثه اصلی ترین اصول جاهلیت عرب یعنی تعصب و قبیلگی حیات دوباره یافت. ✅خاندان پیامبر عهده دار مبارزه با این جاهلیت دوباره بودند. آنچه را که صدیقه طاهره دختر بزرگوار پیامبر در این دوران کوتاه انجام داد کاملا در این راستا بود و هدفی به غیر از محکوم کردن وضع موجود نداشت. و اینکه ایشان قبری مخفی برای خویش در خانه خودش برگزید یکی از جریانات مهم این مقابله برشمرده می شود. 📗 برگرفته از کتاب دختر پیامبر اثر استاد جاودان 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤آیا ماشین لباسشویی، لباس​های نجس را پاک می‌کند؟ اگر پس از برطرف شدن عین نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به کُر شسته شود و نیز اگر داخل ماشین لباسشویی پیش از قرار دادن لباس، پاک باشد و دو بار با آب قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود. 📖 استفتائات _ تطهیر با ماشین لباسشویی _ آیت الله خامنه ای 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اثبات امامت اهل بیت با استفاده از منابع اهل سنت 📖 در کتاب صحیح مسلم (ج ۱۲۲/۷) و ده ها کتاب معتبر دیگر اهل سنت مانند ؛ مسند احمد و سنن دارمی و سنن بیهقی و مستدرک الصحیحین ، روایت کرده اند : ▪️زید بن ارقم گوید : در بین راه مکّه و مدینه ( در سفر بازگشت از حجه الوداع ) در کنار آبگیری که 《خُم》نام داشت ، پیامبر (ص) در میان مردم چنین خطبه خواند : ای مردم آگاه باشید ، من بشری هستم ، نزدیک است مرا (به عالم بقا ) بخوانند و من اجابت دعوت حق کنم. من دو چیز گرانمایه در میان شما به میراث می گذارم : 《کتاب خدا》 که در آن هدایت و نور می باشد.آن را رها نکنید و بدان چنگ زنید. سپس فرمود : و 《اهل بیت من》《خاندان من》❗️شما را در مورد اهل بیتم ، یاد آور خدا می شوم‼️[ این کلام را سه بار تکرار فرمود ] 👈( طبق نسخه ی مستدرک ، پیامبر اضافه می فرماید ) : هشیار باشید که شما پس از من با این دو باز مانده ، چگونه رفتار می کنید❗️این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند. ▪️با تکیه بر همین گفتار اخیر پیامبر است که ما معتقد هستیم یکی از امامان اهل البیت (ع) _ که تعدادشان نیز در روایات معتبر دیگر تعیین شده _ باید چنان عمر طولانی داشته باشد که تا پایان جهان زنده بماند و در نتیجه همدوش و قرین کتاب خدا برای همیشه در جامعه ی بشری موجود باشد تا طبق فرموده ی پیامبر (ص) ، در مورد عدم جدایی آنها (قرآن و اهل بیت) راست آید. ▪️در این روایت ، پیامبر اکرم (ص) اهل بیت خویش را در کنار قرآن قرار داده و هدایت را بدست ایشان و قرآن می داند و چنگ زدن به دامان آنها را موجب نجات قطعی از گمراهی و ضلالت می شناسد.با توجه به همین اصل یعنی در کنار قرآن قرار گرفتن اهل بیت پیامبر ، امامت آنها نیز اثبات می شود. 📚ولایت علی (ع) در قرآن و سنت ص ۷۳ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 علیه السلام : هرکس چهل حدیث از احادیث ما را درباره ی حلال و حرام حفظ کند ، خداوند او را در روز قیامت عالم و فقیه برانگیزد و عذابش نکند. 📚امالی (صدوق)، ص 306 @jameatolahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ترور پیامبر (ص) 📖 در منابع اهل سنت (مکتب خلفا) آمده است : 🔻رسول خدا (ص) با سپاهیان از غزوه تبوک باز می گشتند که در مسیر به درّه ای رسیدند و پیامبر از توطئه منافقان با خبر شد و دانست که آنان قصد ترور او را دارند ، لذا در حالی که سپاه از درون درّه می رفت ، پیامبر (ص) مسیر کوه و گردنه را پیش گرفت و فرمود : عمّار و حذیفه با او باشند. 👈عمّار افسار شتر را کشیده و حذیفه آن را می راند.در بین راه صدای منافقان را شنیدند که آنان را محاصره کرده و شتر پیامبر را رَم دادند اما حذیفه و عمّار ، آن را کنترل کردند. ⚠️حذیفه برخی از آنان را که صورت خود را پوشانیده بودند ، از مرکب هایشان شناخت و آنان که وضع را چنین دیدند ، فرار کردند. پیامبر (ص) فرمود : 《می دانید برای چه آمده بودند؟ و چه می خواستند؟》 گفتند : نه ، یا رسول الله حضرت فرمود : 《اینها توطئه کرده بودند تا در تاریکی گردنه کوه ، مرا به پایین اندازند!!》 عرض کردند : آیا فرمان کشتن آنها را صادر نمی فرمائید؟ حضرت فرمود : 《خوش ندارم مردم بگویند : محمد دستش را به خون اصحابش آغشته کرد!!》 ✍آنچه مهم است ؛ این است که این منافقان ، از صحابه بودند وقصد ترور پیامبر (ص) را داشتند و تعداد آنان را تا بیست و چند نفر هم نوشته اند. من (علامه عسکری) تنها نام یکی از آنها را پیدا کردم و آن : ابوموسی اشعری است. ✍در منابع اهل بیت ، این جریان (ترور پیامبر) مربوط به 《عقبه هرشی》 و بعد از غدیر خم بوده است ، این صحیح تر به نظر می رسد چون موضوع نصب و تعیین امام علی (ع) در کار بوده است. 📚مقتل الحسین ص ۲۰ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 جاده‌ای که انسان را به خدا و نورانیت می رساند، جاده‌ی ترک محرمات و بجا آوردن واجبات است. واجبات را اهمیت بدهید، گناهان را پرهیز کنید؛ تهذیب یعنی این. 📚۱۳۸۶/۰۲/۲۵ بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. @jameatolahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆چرا در میان سیره ی امام سجاد (ع) ، عبادات و ادعیه و زهد و ریاضت ، بیشتر نمود دارد⁉️ 💠آنچه در سیره ی ایشان از عبادات ، ادعیه و... می بینیم ، همه داروی آن زمان هستند.مردم آن زمان ، غرق در رفاه و لهو و لعب و گناه شده اند و چیزی جز آن درجه از عبادت و ترس از خدا و زهد و ترک دنیا ، نمی تواند در آنها تاثیر کرده ودرد و گناه آنها را طبابت کند. ⚠️آنچه امام با عبادات طاقت فرسا و زهد و دنیا گریزی خویش انجام می داد ، اگرچه به هیچ وجه تکلّف و تصنّعی در آن وجود نداشت ، همه برای معالجه درد های زمانه بود. ✍امام در یک طرح کوتاه مدت می کوشید ، به این وسیله مشکلات زمان خود را حلّ کند. 📚معلم درس محبت ۱۶۷ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
💠اهمیت و حساسیت امامت امام سجاد (ع) 📖قسمت پایانی 🔰کار حضرت زین العابدین یک معجزه ی بزرگ بوده است. 🔅ائمه ی اطهار (ع) از زمان امام سجاد (ع) شروع به ساختن دوباره ی اسلام کردند. این تجدید بنا بایستی در دو مرحله تحقق می یافت ؛ ▪️مرحله ی اول ؛ که همچون مقدمه ای برای احیا و تجدید بنای اسلام بود ، بدست امام سجاد (ع) انجام گرفت.ایشان بایستی دوباره محبت اهل بیت (ع) را به اهل اسلام تعلیم می کردند و وظیفه داشتند ، مردم مسلمانی که سال ها از اهل بیت پیامبر (ع) خود دور بوده و به آنها تلقین دشمنی و برائت جستن از خاندان نبوّت شده بود را با اهل بیت ، آشنا کنند و به آنها محبت و مودّت و ولاء و تولّی بیاموزند. ▪️مرحله ی دوم نیز ؛ در زمان حضرت باقر و حضرت صادق (ع) آغاز شده و انجام گرفت.در این دوران ، مردمی که با خاندان پیامبر آشنا شده و به آنان علاقه یافته بودند ، به خانه ی تعلیم و تعلّم دین آمدند و وضو و نماز و سایر معارف و احکام دین را از ایشان آموختند.مردم تازه فهمیدند چه چیز واجب است ، چه چیز حرام است ، چه چیز نجس است و چه چیز پاک است.... . 🔻روشن است که زمینه ی این پذیرش و تعلیم و تعلّم باید آماده شده باشد تا یک امام بتواند آن را به انجام برساند❗️ ⚠️تا مردم اهل بیت را نمی شناختند و تا مردم اهل بیت را دشمن می داشتند ، و تا مردم از آنها برائت می جستند و تا مردم وظیفه می دانستند آنها را لعن و سبّ کنند ، امکان نزدیک شدن به این خانواده و آموزش دین برایش جود نداشت.《این کار بزرگ را حضرت زین العابدین (ع) انجام داد 》 و مقدمه ای شد برای اینکه فرزندانش بزرگوارش بتوانند اسلام را تجدید بنا کنند و صحیح و دست نخورده ی آن را بار دیگر به مردم آموزش دهند. ✍در زمانی که امام سجاد (ع) فرموده بودند ؛ حتی بیست نفر در شهر های مکه و مدینه نیستند که دوست دار ما باشند ، ایشان بنایی از رفتار و اخلاق به پا کرد که عالم اسلام را دگرگونه ساخت.امام سجاد (ع) در دوره سی و پنج ساله ی امامتشان رفتاری داشته اند و اخلاقی نشان داده اند که سراسر آن فضیلت و کرامت و والایی اخلاق است و در تمام دوران ائمّه (ع) هیچ امامی تا این حدّ از خود کرامت اخلاقی نشان نداده است و به نظر ما این مساله وضع جهان اسلام را زیر و رو کرده است. 📚معلم درس محبت ص ص ۷۱ الی۸۲ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰پیامبران و امامان چه وظایفی دارند؟ 🔅وظیفه ی پیامبران و امامان ، به چند مرحله قابل تقسیم است : ▪️وظیفه ی اولیه و اصلی و تعطیل ناشدنی آنها به عنوان پیامبر و وصیّ ، تبلیغ و رساندن دین خدا به مردم است که باید با استفاده از تمام توان خود اسلام را به مردم برسانند. باید به مردم بگویند و بفهمانند : 《خدای جهان یکی است》؛ بگویند و بفهمانند : 《قیامتی هست ، بهشت و جهنم ، عقاب و ثواب ، حساب و عدالت هست》؛ بگویند و بفهمانند : 《خلافت و امامت و نماز و روزه از جانب خدا و دستور خداست》؛ و... . این وظیفه هیچ شرطی ندارد و مردم با آنها باشند یا نباشند ، حمایت کنند یا نکنند ، دست هایشان را در گوش بگذارنند و یا به دقت گوش کنند ، فرقی نمی کند!! بر پیامبران و امامان واجب است که احکام و دستورات را به هر نوع ممکن مردم برسانند و 《بلاغ مبین》باشند. ▪️تعلیم و تربیت مردم ؛ این وظیفه در صورتی واجب است که حداقل و تنها یک نفر به پیامبر بپیوندد.پس در این مرحله حتیّ یک نفر هم تربیت را قبول کند و دستورات او را بپذیرد ، برای شروع کار کفایت می کند. ▪️تشکیل دولت و حکومت اسلامی ؛ طبق آیه ۲۵ سوره ی حدید ، وظیفه تشکیل حکومت عدل را بر عهده ی مردم قرار می دهد ، یعنی همه ی مردم مسلمان وظیفه دارند که چنین حکومتی را به پا کنند. تشکیل حکومت امر شخصی و عمل فردی نیست که تنها بر پیامبران و امامان واجب باشد بلکه یک فعل اجتماعی است و یک واجب عینی است.امام هم همین وظیفه را دارد اما باید راس حکومت و امامت را بر عهده بگیرد. ⚠️نمونه ی تاریخی آن ؛ در جریان بیعت با حضرت علی (ع) بود که در خطبه شِقشِیه فرمود : 《سوگند به آن خدایی که دانه را شکافت و انسان را خلق کرد ؛ اگر حاضر نمی شدند آن کسان که با من بیعت نمودند و اعلام نصرت و یاری نمی کردند که بدین ترتیب حجت بر من تمام شود و اگر نبود عهدی که خدا از علما و دانشمندان گرفته تا راضی نشوند بر سیری ظالم و گرسنه ماندن مظلوم ؛ هر آینه ریسمان و مهار شتر خلافت را بر کوهان آن می انداختم [ تا هر که خواهد برای خود بگیرد ] و آخر آن را به جام اولش سیراب می کردم [ یعنی چنان که پیش از این نسبت به آن کنار بودم ، اکنون هم کناره می گرفتم ... 》 📚عاشورا چگونه و چرا؟ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
⚠️آیا تشکیل حکومت اسلامی وظیفه ی پیامبران و امامان است؟ ▫️در زمینه ی تشکیل حکومت اسلام و بر پا کردن حکومت عدل ، وظیفه ی فردی و شخصی برای پیامبر و امام ، وجود ندارد. ممکن نیست که بگوییم ؛ پیامبر یا وصیّ او باید به پا خیزد و همّت کند و خود به تنهایی و شخصا ، حکومت را بر پا کند. نه❗️این چنین چیزی ، نه ممکن است و نه واجب❗️ ▫️حکومت امر شخصی و عمل فردی نیست که بر پا کردن آن بر شخص امام یا هر فرد دیگری ، به تنهایی وظیفه و واجب باشد و معلوم است که چون چنین کاری شدنی و ممکن نیست ، پس وظیفه و واجب هم نخواهد بود. 👈 تشکیل حکومت اسلامی ، یک فعل اجتماعی و یک واجب جمعی است و باید در آن جمع ، مردم مسلمان و معتقد ، پای به میدان گذارند و بدون حضور مردمانی که بتوان با آن حکومت و دولتی تشکیل داد و کشوری اداره کرد ، نه ایجاد حکومت ممکن است و نه وظیفه واجب خواهد بود. ▫️یکی از مهمترین دلایل ، آیه ۲۵ سوره حدید است ؛《که وظیفه ی تشکیل حکومت عدل را بر عهده ی مردم می نهد》 لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ 👈 یعنی همه ی مردم مسلمان وظیفه دارند که حکومت عدل را ، به پا کنند.همه باید در این بر پایی ، همراهی و پایمردی کنند. ▫️امام هم ، همین وظیفه را دارد ، البته او وظیفه ی امامت را به عهده بگیرد ، او باید رهبری کند و دیگران ، هر کدام بخشی را به عهده بگیرند‌.بار حکومت بر دوش همگان است ، هر کس به اندازه ی توان خود. 📚عاشورا چگونه و چرا ؟ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
23.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️سخنراني آيت الله جاودان: خاطره ای از آیت الله حق شناس (رحمة الله علیه) پیرامون ترک گناه 🔗جلسه هفتگی چهارشنبه ها (۲۵ دی ۹۸) حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/ javedan.ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻قال رسول الله (ص) : إنّ أحَدَکم لیَرفعُ یَدَه إلی السّماءِ و یَقولُ یارَبّ یارَبّ و مَطعَمُه حَرامٌ و مَلبَسُه حَرامٌ  فأیّ دُعاءٍ یُستَجابُ لهُ و أیّ عَمَل یُقبَل مِنه ▫️حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: گاهی یکی از شما دستش را به سوی آسمان دراز میکند و یارب می گوید در حالی که غذایی که خورده است حرام است و لباسی که می پوشد حرام است پس چه دعایی از او مستجاب شود و چه عملی از او قبول شود ( کنایه از اینکه هیچ دعایی از او مستجاب نمیشود و هیچ عملی از او قبول نمیشود)   📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖قسمت اول 🔰 پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص) * يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ *......وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَىٰ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَن بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنبَأَكَ هَٰذَا قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ * إِن تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَٰلِكَ ظَهِيرٌ * [تحریم/۱ الی۴] ✍چند سوال؟! 1⃣ 👈 چرا لحن آیه انقدر شدید است که خطاب به آن دو زن می گوید: اگر توبه کنید (به نفع شماست) زیرا دلهایتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد پیامبر (ص) دست به دست هم دهید (کاری از پیش نخواهید برد،زیرا) خداوند یاور اوست و همچنین و صالح مومنان(=علی) و فرشتگان پشتیبان اویند. 2⃣ 👈 طبق آیه خداوند فرمود: امید است که اگر او (پیامبر) شما را طلاق دهد پروردگارش ، بجای شما ، همسرانی بهتر از شما را برای او قرار دهد......آن دو زن چه کسانی هستند؟! 3⃣ 👈 چرا خداوند چنین مثالی زده است ؟ خداوند برای کسانی که کافر شده اند،به همسر نوح و همسر لوط (ع) مثال زده است.که آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند ولی به آن دو خیانت کردند و (ارتباط با آن دو پیامبر ) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت. و به آنها گفته شد : وارد آتش شوید،با کسانی که وارد می شوند. 4⃣ 👈 در خانه ی پیامبر(ص) و گرد آن حضرت، چه فتنه هایی به پا شده بود که پیامبر(ص) بعضی از آن را _همانطور که در قرآن آمده است_ بیان فرمود و بعضی را بیان نفرمود؟! آن دو همسر پیامبر (ص) و همکارانش،چه نقشه هایی داشتند که برای هشدار دادن به آنها،نیازمند اینهمه تهدید و بیان عقاب کار مشترک دو زنِ دو پیامبر (نوح و لوط) بوده است،با تصریح به اینکه آن دو زن به آن دو پیامبر،نفاق و خیانت ورزیدند و در نتیجه به آن دو زن امر شد که به دوزخ بروند؟ ▪️( 👈در ادامه بیشتر توضیح داده می شود ) 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
📖قسمت دوم 🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص) 💢 پیامبر (ص) در روز نوبت ، با کنیز خود ، ، همبستر شد و آنگاه که حفصه از آن داستان آگاه گردید ، پیامبر (ص) برای دلجویی حفصه ، ماریه را بر خود حرام کرد. 👈 ( اما ) خداوند این تحریم را رفع می کند. 😱 در ادامه : پیامبر (ص) مطلبی را به عنوان راز به همسرش _حفصه_ می گوید. ( اما ) او آن راز را فاش می کند. 👌خداوند ، پیامبر (ص) را از کار او آگاه می کند و پیامبر (ص) ، حفصه را از فاش کردن آن راز آگاه می کند❗️ حفصه از پیامبر (ص) می پرسد که چه کسی شما را از این کار من _فاش کردن راز _ آگاه کرد ⁉️ 👈پیامبر (ص) می فرماید : خداوند عالم آگاه ، مرا با خبر ساخت ‼️ 🔻پیامبر (ص) به حفصه _ دختر عمر _ فرموده بود که ؛ ⚠️ پدر تو ( عمر ) با پدر عایشه ( ابوبکر ) برای گرفتن حکومت پس از من ، قیام خواهند کرد. این سخن را پیامبر (ص) بعنوان رازی بیان داشته بودند ، اما این راز را حفصه ، با عایشه در میان گذاشت. عایشه هم آن را به پدرش گفت . ابوبکر هم آن را با عمر ، در میان گذاشت. عمر از حفصه سوال کرد ، داستان چیست ⁉️ بگو ( تا آماده شویم ) او هم راز پیامبر (ص) را برای پدرش فاش کرد. 👈پیامبر (ص) بخشی از جریان را ، یعنی اینکه آن دو زن راز او را افشا کرده بودند ، بیان نمود و از بازگویی بخشی دیگر اعراض کرد. 🔻ابن عباس در زمان خلافت عمر ، از او ، پرسید : سوره ی تحریم درباره چه کسی نازل شده است؟ عمر گفت : درباره ی عایشه و حفصه . 📖در کتاب الدُّر المنثور سیوطی،ج۶ ص ۲۴۱ آمده است : [ و اِذ اَسَرَّ النبیّ الی بعضِ اَزواجهِ حدیثا ؛ حَفصَه بِنتِ عُمَر ، اَنّ الخلیفه من بعدِه اَبوبکر و من بعد اَبی بکر عُمر.] 🔸از این داستان معلوم می شود که ابوبکر و عمر برای رسیدن به حکومت ، نقشه می کشیدند‼️نقشه ای برای زمان حیات پیامبر و نقشه ای برای بعد از آن حضرت ( که زیر بنای سقیفه شد )❗️ 🗞نقشه ای که برای زمان حیات پیامبر (ص) می کشیدند؛ رم دادن شتر پیامبر به هنگام بازگشت ایشان از جنگ تبوک بود تا حضرت به درّه بیفتد و شهید شود اما موفق نشدند. ⛔️نکته ی بسیار مهم⛔️ ⚠️ [ ابن حزم اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت نام افرادی را که قصد ترور پیامبر (ص) داشته اند ، آورده است که رجوج کنید به کتاب سقیفه ص ۳۰،پاورقی ] ( 👈 در ادامه بیشتر توضیح داده می شود ) 📚سقیفه ص ۲۴ الی ۳۱ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
📖قسمت سوم 🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص) 🗞نقشه چه بود⁉️ 🔻نقشه این بود که ، ابوبکر ، عمر ، ابو عبیده جرّاح ، سالم (مولای ابی حُذَیفه) و عثمان ، برای رسیدن به حکومت بعد از پیامبر (ص) هم سوگند شدند و این قرار را ، در نامه ای نوشتند و آن را به امانت نزد ؛ ابوعبیده جرّاح ، گذاشتند. 👈به این سبب بود که عمر ، می گفت : 《ابوعبیده ، امین این امت است》 و به سبب این قرار بود که عمر (خلیفه دوم) می گفت : 《اگر؛ ابو عبیده یا سالم (مولای ای حذیفه) زنده بودند ، خلافت را به ایشان واگذار می کردم》 🔻مویّد این مطلب ؛ در واقعه ی تعیین خلیفه ی دوم ، آشکار می شود ، آنجا که ابوبکر ، در مرض وفاتش ، عثمان را طلبید و گفت : 《بنویس : بسم الله الرحمن الرحیم ، این آن چیزی است که ابوبکر بن ابی قحافه به مسلمانان وصیت می کند.اما بعد...》 در اینجا ابوبکر بیهوش شد. ⚠️عثمان نوشت : { اما بعد ، من بر شما ، عمر بن خطاب را خلیفه قرار دادم واز خیر خواهی شما کوتاهی نکردم. }❗️ چون ابوبکر به هوش آمد ، گفت : 《بخوان》. عثمان نوشته را خواند. ابوبکر گفت : 《الله اکبر ، ترسیدی مسلمان ها بعد از من ، گرفتار اختلاف شوند ؛ بله ، همین را می خواستم بگویم. ✍عثمان از کجا خبر داشت که ابوبکر ، چه کسی را می خواهد بعد از خود برای خلافت تعیین کند⁉️ معلوم می شود که قرار دادی در کار آنها بوده که به ترتیب ؛ ابوبکر ، عمر ، سالم ، ابوعبیده و عثمان ، یکی بعد از دیگری ، خلیفه شوند. (✍در ادامه بیشتر توضیح داده می شود ) 📚سقیفه ص ۳۰ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
📖قسمت چهارم 🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص) ⚠️دلیلی دیگر بر کودتا بودن سقیفه ، این است که ؛ وقتی عمر (خلیفه دوم) بدست ابولولو ، مضروب شد ، چون سالم و ابوعبیده ، در آن زمان از دنیا رفته بودند ، عمر بن خطاب ، شورای خلافت را طوری ترتیب داد که عثمان برای خلیفه شدن رای بیاورد. 🔻از این واقعه ی زیر ، روشن می شود که در زمان حیات عمر ، خلیفه ی سوم تعیین شده بود : ابن سعد (صاحب طبقات) از سعید بن عاص اموی نقل می کند : که او از عمر (خلیفه ی دوم) ، زمینی را در کنار خانه ی خود می خواست تا خانه اش را وسعت دهد ؛ چون عمر در مورد بعضی افراد چنین بخشش هایی می کرد. 👈عمر (خلیفه دوم) به او گفت ، پس از نماز صبح بیا تا کارَت را انجام دهم. سعید ، به دستور خلیفه ، پس از نماز صبح به نزد او رفت و با او به طرف آن زمین رفتند.خلیفه عمر ، با پای خود ، روی زمین ، خطّی کشید و گفت : این هم مال تو . سعید بن عاص می گوید : گفتم یا امیر‌... من عیالوارم ، قدری بیشتر بده❗️ عمر گفت : اینک این زمین تو را بس است ، ولی رازی به تو می گویم ، پیش خود نگهدار . بعد از من کسی روی کار می آید که با تو صله ی رحم می کند و حاجتت را برآورده می سازد❗️ 🔻سعید گوید : در طول خلافت عمر بن خطاب صبر کردم تا اینکه بعد از فوت او ، عثمان به حکومت رسید و او همچنان که عمر گفته بود ، با من صله ی رحم کرد و خواسته ام را برآورد. ✍از این روایت روشن می شود که خلیفه دوم ، با نقشه ای که برای زمان بعد از خود کشیده بود ، می دانست که خویشاوند سعید اموی یعنی عثمان به خلافت خواهد رسید. (✍در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.) 📚سقیفه ص ۳۱ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
📖قسمت پایانی 🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص) ⚠️دلیلی دیگر بر کودتا بودن سقیفه ، این است که ؛ خلیفه ی دوم در نظر داشت بعد از عثمان ، (عبدالرحمن بن عوف) و پس از او (معاویه) به حکومت برسد. دلیل این مطلب آن است که در سال 《عام الرُّعاف》 عثمان به بیماری خون دماغ مبتلا گردید و مشرف به مرگ شد.پنهانی ، در نامه ای ، (عبد الرحمن بن عوف) را برای خلافت پس از خود ، تعیین کرد. 👈عبدالرحمن _چون در جریان خلافت عثمان و خلفای قبلی _ خیلی تلاش کرده بود ، از این کار ، بسیار ناراحت شد و گفت : 《من او را آشکارا خلیفه کردم ، ولی او پنهانی خلافت مرا می نویسد》 🔻بدین سبب بین آن دو ، دشمنی شدید ایجاد شد و نفرین امام علی (ع) درباره آنها مستجاب گردید ، زیرا حضرت فرموده بود: 《خداوند ، بین شما اختلاف بیندازد.》 🔻امام علی (ع) نیز در همان روز که( عبد الرحمن بن عوف) با عثمان بیعت کرد و موجب خلافت او شد ، به او فرمود : 《واللهِ ما ولّیت عثمان الا لیردّ الامر الیک》: بخدا قسم ، تو عثمان را به خلافت نرساندی مگر که (روزی) او نیز خلافت را به تو باز سپارد. ⚠️عثمان از آن بیماری شفا یافت و عبدالرحمن در زمان خلافت عثمان وفات کرد. ✍اصولا (عمر بن خطاب) می خواست ، خلافت در قریش باشد ولی به بنی هاشم نرسد. و او و یارانش نیز نمی خواستند که بنی هاشم به حکومت برسد. 📚سقیفه ص ۳۴ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ چرا تمامی احادیث ائمه (ع) ، سندی واحد دارند و احادیث آنها با هم از یک ریشه بر خاسته و از یک یگانگی کاملی با هم بر خوردارند⁉️ 🔆 زیرا دوازده امامِ اهل البیت (ع) ، احادیث و حکم مسائل را از کتاب امام علی بن ابی طالب (ع) که نام آن《جامعه》بود ، نقل می کردند که گاهی اوقات در متن حدیث به کتاب امام علی (ع) تصریح می شد و گاهی نیز همین حکم را بدون اینکه نامی از کتاب امام علی (ع) ببرند ، بیان می داشتند. 🔻در امالی شیخ طوسی و بصائر الدرجات و.. آمده است : ( احمد بن محمد علی ) فرزند امام باقر (ع) از پدران بزرگوار خود روایت کرده است : رسول خدا (ص) به حضرت علی (ع) فرمود : 《آنچه که می گویم ، بنویس》 حضرت علی (ع) پرسید : ای رسول خدا ، از آن می ترسی که فراموش کنم؟ فرمود :《فراموش نمی کنی و از این جهت بر تو بیمی ندارم. من از خدا خواسته ام که این علوم را در حافظه ات ، حفظ نماید و دچار فراموشی ات نفرماید.بلکه برای شرکایت [ در امر امامت ] بنویس.》 حضرت علی (ع) پرسید: ای پیغمبر خدا ، شرکای من چه کسانی هستند؟ رسول خدا (ص) جواب داد : 《امامانی از نسل تو هستند که به برکت آنها ، باران رحمت بر امّتم می بارد و بواسطه ی آنها دعایشان مستجاب می شود و به یُمن وجود آنهاست که خدا بلا ها و آفات را از امّتم بر طرف می گرداند و به خاطر آنها رحمت الهی از آسمان نازل می شود.》 آنگاه با انگشت مبارک خود ، به امام حسن (ع) اشاره نمود و فرمود : 《این نخستین آنهاست》 سپس اشاره به امام حسین (ع) کرد و فرمود : 《امامان از نسل او می باشند》 🔻ابو بصیر خدمت امام صادق رسید و از کتاب《جامعه》سوال کرد و امام فرمود : صحیفه ای به درازای هفتاد ذراع و به املای پیامبر (ص) است که همه ی مطالب آن یک به یک ، از دو لب مبارک ایشان بیرون آمده و علی (ع) آن را به خط خود نوشته است.《در آن صحیفه از هر حلال و حرامی و از هر آنچه که مردم به آن نیاز داشته و دارند ، سخن آمده است حتی دیه ی یک خراش سطحی بر پوست بدن》 آنگاه امام از ابوبصیر اجازه گرفت و بر شانه اش فشاری وارد کرد و فرمود :《حتی دیه ی این را !!》. 🔻این کتاب دست به دست ، بعد از شهادت هر امام ، به امام دیگر می رسید یعنی در حال حیات هر امام وصیت می شد که به امام بعدی برسد. به همین علت است که امام صادق (ع) فرمود : حدیث من ، حدیث پدرم می باشد و حدیث پدرم ، حدیث جدّم. و حدیث جدّم ، همان حدیث حسین است و حدیث حسین ، حدیث حسن است و حدیث حسن ، حدیث امیرالمومنین _ است و حدیث ایشان _ حدیث رسول خدا و حدیث رسول خدا ، سخن خدای عزّ وجلّ می باشد. 🔻و در حدیثی دیگر ، امام صادق (ع) به (حفص بن بختری) فرمود : 《آنچه از من شنیده ای ، می توانی آن را از جانب پدرم روایت کنی و آنچه را که از من شنیده ای ، مُجازی تا از جانب رسول خدا (ص) روایت کنی》. ✍ بدین طریق امام اهل بیت ، امت اسلامی را آگاه می کردند که وارثان پیغمبر در علوم و معارف اسلامی هستند و این علوم را امام علی (ع) به خط خود و املاء رسول خدا (ص) در کتابی ویژه ، مدوّن ساخته است. 📖 ولایت علی (ع) در قرآن و سنت ص ۱۵۷ الی ۱۷۳ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا