eitaa logo
معارف دینی(عقاید و تاریخ و....)
95 دنبال‌کننده
170 عکس
53 ویدیو
3 فایل
💢 کانال های اصلی ما 👤👥 در ایتا 👈 @Allameaskari در ایتا 👈 @taghriraterozaneh 📚پرسش و پاسخ👈 @aghayabnalhasan 📱 ✍ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نظام قبیلگی اعراب جاهلیت 📖 قسمت اول 🔻اعراب بدوی صحرانشین ، قبیله هایی کوچ کننده بودند که برای دستیابی به آب و مرتع از سویی به سوی دیگر می رفتند و طبیعت موجود آنان را به محافظت از این زندگی مجبور می کرد. زندگی صحرانشینی سخت و طاقت فرسا بود ولی به دلیل داشتن بیشترین سهم آزادی بر هرنوع زندگی مدنی ترجیح داشت. این حیات خشن ، قبایل را برای دست یابی به آب و مرتع به نبرد با هم وا میداشت و بدبینی را بر سرشت و سیره آن ها چیره میکرد. در چنین وضعی شخصی صحرانشین غریبه را دشمنی می بیند و می کوشد تا اموال او را گرفته یا از چراگاهش محرومش کند. 🔻زن صحرا نشین از ازدواج با مرد زر اندوز یا برده زادگان و کسانی که در نسبشان شبهه ای بود پروا می کرد، چون صاحب مال نزد عرب ارزشی نداشت. 🔻نظام اقتصادی و منابع ثروت اعراب جاهلیت: قبیله قریش به ویژه تمام مردم مکه تجارت پیشه بودند . مردم مدینه و حومه آن مردم طائف ، یمن ، عراق و شام به زراعت باغ داری و دام داری می پرداختند. از جمله منابع ثروت مردم در شهر های مکه ، طائف و مدینه ربا ، قمار و روسپی داری بود . 🔻سایر مردم جزیرة العرب مانند عشایر و قبایل صحرا نشین دنبال آب مرتع، قتل و غارت و اموال دیگران بودند . مردان را می کشتند زنان و کودکان را اسیر می کردند اموال را غارت می کردند و در بازار های مخصوص خود می فروختند و به سرودن حماسه افتخار می کردند. علامه عسکری : برای حل شبهاتی در مورد قرآن کریم لازم است ، عصر جاهلی ای که قرآن در آن نازل شده را ابتدا تبیین نمایند که به گفته خودشان برای حل بسیاری از روایاتی که به دروغ علیه قرآن جعل شده به بیان ویژگی های این عصر بسیار احتیاج داریم❗️ 🔗کانال علامه عسکری : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
❌چرا امام علی (ع) با ابوبکر بیعت نکرد و با او به مخالفت برخاست؟ ❌آیا اختلاف و ممانعت امام علی (ع) با ابوبکر و... ، به خاطر حکومت رسیدن بود؟ ⚠️نزاع امام علی (ع) با ابوبکر و در دیگر خلفا بر سر شئونات پیامبر بود!! 🔻آنچه در سقیفه بر سر آن جنگ و دعوا می کردند ، حکومت بعد از پیامبر بود یعنی تصاحب قدرت پیامبر و کسانی که در سقیفه پیروز شدند ، حکومت اسلام و قدرت یک دولت را می خواستند و نامی که حاکم بعد از پیامبر یافت ، 《خلیفه رسول الله》بود. 👈 این کلمه در آن هنگام کاملا در معنای لغوی استعمال می شد و به معنای صاحب مسندِ حکومتی پیامبر (ص) بود و نفوذش در بیرون از مدینه چندان جاری نبود.لذا در برابر ماجرای پیامبر دروغین که بعد از رحلت پیامبر کارش بالا گرفته بود و خطری جدّی ایجاد کرده بودند ، فلج شده بود و نتوانسته بود عکس العمل جدّی نشان دهد. نیم بند بودن قدرت خلافت در این دوران چند ماهه به دلیل آن بود که امیرالمومنین این حکومت را نپذیرفته بود و وقتی حضرت به خاطر حفظ اصل اسلام بیعت کرد ، حکومت توانایی فرستادن یک لشکر کارآزموده از شهر مدینه را پیدا کرد. 👈در این شرایطی خلیفه دوم می بایست 《خلیفهُ خلیفهِ رسول الله》لقب می داشت و این لقبی بلند و طولانی بود و زحمت به بار می آورد و نیاز به یک بازسازی داشت ، لذا در آن تغییری ایجاد شد و برای همیشه تبدیل به《خلیفهِ رسول الله》شد. 🔻بعد از مدتی لقبی تازه پیشنهاد شد و روزی مغیره بن شعبه به حضور خلیفه ی دوم آمد و بر او با لقب《امیرالمومنین》سلام کرد‌.... . حتی برای اولین بار در همین عصر به خلیفه که باید خلیفه ی رسول الله می بود ، خلیفه الله خطاب گردید. ⚠️این یک تحول بسیار مهمی بود ، اگر چه آن روز مورد مقبول واقع نشد ، اما بعد ها در عصر معاویه این لقب ، به عنوان یک لقب کاملا رسمی برای خلفا مورد پذیرش قرار گرفته و حتی بر روی سکّه ها ثبت گردید. 🔻با این مقدمات ، خلافت به زودی از محدوده ی سیاسی تجاوز کرده و به سایر ابعاد وجودی پیامبر(ص) از جمله بُعد قانون گذاری دین نیز پای نهاد. ⚠️در این جایگاه بود که سنّت خلفا در کنار کتاب خدا و سنّت رسول خدا قرار گرفت.... . 📚عاشورا چرا و چگونه ص ۸۹ الی ۹۱ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓آیا طبق مبانی اسلام این جمله مشهور صحیح است : 《کار قیصر را به قیصر واگذار و کار الله بر خدا》 ⚠️در منابع اهل سنت احادیثی وجود دارد که می گوید: مردم به امور دنیای خود از پیامبر داناتر اند. 🔻در صحیح مسلم و سنن ابن ماجه و مسند احمد از (انس بن مالک) و (ام المومنین عایشه) روایت کند: رسول خدا به قومی برخورد و دید که مشغول گرده افشانی بر درختان خرما هستند ، به آنها گفت: اگر این کار را نکنید ، محصول نیکو دهد. گوید: محصول آن سال خشکید و پست شد. 👈دوباره به آنان برخورد و‌گفت: نخل های شما را چه می شود؟ گفتند: چنین و چنان!! گفت: شما به امور دنیای خود داناترید. 🔻در حدیثی دیگر در صحیح مسلم و مسند احمد و سنن ابن ماجه از (طلحه) از پدرش روایت کنند : با رسول خدا از کنار قومی عبور کردیم ، که بالای نخل خرما بودند. پیامبر گفت: اینها چه می کنند؟ گفتند: تلقیح و گرده افشانی می کنند. پیامبر گفت: گمان نمی کنم این کار سودی داشته باشد. گوید:آنان را از این گفته آگاه کردند و آنها کار را رها نمودند. 👈خبر آن را به رسول خدا دادند.آن حضرت گفت ؛ اگر این کار برای آنها سود دارد انجامش دهند.من تنها یک گمانه زنی کردم ، مرا به گمان مواخذه نکنید ولی اگر از سوی خدا چیزی به شما گفتم آن را بگیرید که من هرگز بر خدای عزّوجل دروغ نمی بندم. ✍اما واقعا چگونه ممکن است این روایات درست باشند ، با اینکه دین اسلام برای تمامی رفتارهای ما برنامه دارد حتی در ریزترین کارها مانند؛ وارد شدن با پای راست در مسجد یا کیفیت ناخن گرفتن و... . 😂هرکس در سرزمین های دارای نخل خرما زندگی کند می داند که درخت نخل ، نر و مادّه دارد و شکوفه نخل ماده با شکوفه نخل نر بارور می شود تا ثمر دهد و گرنه خرمای آن خشکیده می شود... با اینکه پیامبر از ساکنان جزیره العرب بوده ، بر فرض محال که اگر پیامبر نمی دانسته ، چگونه انصار مدینه او را از آن با خبر نکردند؟؟ ⚠️هدف نهایی از نسبت دادن این داستان به رسول خدا آن است که آن را سند و دستاویز قرار داده و بگویند: پیامبر خود فرموده شما به امور دنیایتان داناتر هستید و از او روایت کنند که دیگر افراد بشر به امور دنیا از رسول خدا دانا ترند تا نتیجه این گردد : دین از سیاست جداست و باعث شود ؛ سنت پیامبر به جز 《عبادات》 باطل و بی ارزش گردد. 📚نقش عایشه در تاریخ اسلام ج ۴ ص ۲۵۷،۲۵۸ 🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari ) 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺️نجات شیعیان سامرا از طاعون آیت الله بهجت (ره) : 🔺️خدا اعجاز انبیا، اوصیا، اولیا و علما را هم اگر مصلحت بداند، ظاهر می‌کند؛ کما اینکه در سامره کرد. کأنه همه در معرض طاعون بودند و همه‌گیر شده بود. آقا سید محمد فشارکی رضوان‌الله‌علیه با آن کراماتش و مقامات علمیه و عملیه‌، گفت: «من بر همۀ شیعه حکم ‌می‌کنم که سه روز روزه بگیرند ـ‌البته روزه مظنونم است و یقینی نیست‌ـ و در این سه روز، زیارت عاشورا را بخوانند؛ خداوند به‌واسطه این کارشان، این بلا را از شیعه رفع می‌کند». 🔺️اهل سامرا دیدند فوج‌فوج از غیر شیعه وفات می‌کنند، ولی یک نفر از شیعه وفات نمی‌کند. و این‌ها تعجب ‌کردند که این چه بلایی است که مخصوص غیر شیعه است و فوج‌فوج از غیر شیعه، به طاعون وفات می‌کنند. لذا آن‌ها می‌آمدند در صحن عسکریین علیهم‌السلام و می‌گفتند: «یَا عَلِیٌ الهَادِی، نُسَلِّمُ عَلَیْکَ، مِثْلْ مَا یُسَلِّمُ الشِیعَة»؛ هر طوری که شیعه سلام می‌کنند، ما هم به همان نیت و همان‌طور سلام می‌کنیم، درباره ما هم شفاعت بکن، کما اینکه شیعه را می‌بینیم که با طاعون کشته نمی‌شوند. کأنّه در طاعون نوشته شده بود: «برای غیر شیعه». این هم از اعجاز است. ملاحظه می‏‌کنید؟ با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمی‏‌آوردند و ریشۀ مطلب را که زیارت عاشورا بود، دنبال نمی‏‌کردند. 📚رحمت واسعه، ‌ص ۲۰۸ ✅کانال http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️در کتاب کافی از (ع) نقل شده : که رسول خدا (ص) فرمود : 《ایّاکُم و عُقُوقَ الوالدَین فَانَّ ریحَ الجَنَّهِ توجَد مِن مَسیرَه اَلف عام》 🔹از رنجش پدر و مادر بپرهیزید و آنها را رنجیده خاطر و ناراحت نکنید!! چون بوی بهشت که از هزارسال راه به مشام می رسد ، به مشام کسی که پدر و مادرش را رنجانده و ناراحت کرده ، نمی رسد و این فرد آن بو را نخواهد شنید!! 📚حدیث اندرز ص ۳۳ 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤بیماری که بر اساس دانش پزشکی امروز، امیدی به شفا و یا بهبود او وجود ندارد و با استفاده از دستگاه ممکن است چند روز بیشتر زنده بماند ، آیا به منظور کوتاه کردن مدت درد و رنج بیمار، استفاده نکردن از دستگاه یا قطع آن جایز است؟ آیا سرپرست یا نزدیکان بیمار می توانند به پزشک چنین اجازه‌ای بدهند؟ حفظ جان بیمار ـ حتی در فرض سؤال ـ واجب است و سرپرست بیمار در این مورد شرعا اختیاری ندارد. 📖 استفتائات _ قطع دستگاه پزشکی از بیمار _ آیت الله خامنه ای 📲 @maaref_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا