#اعتقادات
❓آیا طبق مبانی اسلام این جمله مشهور صحیح است :
《کار قیصر را به قیصر واگذار و کار الله بر خدا》
⚠️در منابع اهل سنت احادیثی وجود دارد که می گوید: مردم به امور دنیای خود از پیامبر داناتر اند.
🔻در صحیح مسلم و سنن ابن ماجه و مسند احمد از (انس بن مالک) و (ام المومنین عایشه) روایت کند:
رسول خدا به قومی برخورد و دید که مشغول گرده افشانی بر درختان خرما هستند ، به آنها گفت: اگر این کار را نکنید ، محصول نیکو دهد. گوید: محصول آن سال خشکید و پست شد.
👈دوباره به آنان برخورد وگفت: نخل های شما را چه می شود؟ گفتند: چنین و چنان!! گفت: شما به امور دنیای خود داناترید.
🔻در حدیثی دیگر در صحیح مسلم و مسند احمد و سنن ابن ماجه از (طلحه) از پدرش روایت کنند :
با رسول خدا از کنار قومی عبور کردیم ، که بالای نخل خرما بودند. پیامبر گفت: اینها چه می کنند؟ گفتند: تلقیح و گرده افشانی می کنند. پیامبر گفت: گمان نمی کنم این کار سودی داشته باشد.
گوید:آنان را از این گفته آگاه کردند و آنها کار را رها نمودند.
👈خبر آن را به رسول خدا دادند.آن حضرت گفت ؛ اگر این کار برای آنها سود دارد انجامش دهند.من تنها یک گمانه زنی کردم ، مرا به گمان مواخذه نکنید ولی اگر از سوی خدا چیزی به شما گفتم آن را بگیرید که من هرگز بر خدای عزّوجل دروغ نمی بندم.
✍اما واقعا چگونه ممکن است این روایات درست باشند ، با اینکه دین اسلام برای تمامی رفتارهای ما برنامه دارد حتی در ریزترین کارها مانند؛ وارد شدن با پای راست در مسجد یا کیفیت ناخن گرفتن و... .
😂هرکس در سرزمین های دارای نخل خرما زندگی کند می داند که درخت نخل ، نر و مادّه دارد و شکوفه نخل ماده با شکوفه نخل نر بارور می شود تا ثمر دهد و گرنه خرمای آن خشکیده می شود... با اینکه پیامبر از ساکنان جزیره العرب بوده ، بر فرض محال که اگر پیامبر نمی دانسته ، چگونه انصار مدینه او را از آن با خبر نکردند؟؟
⚠️هدف نهایی از نسبت دادن این داستان به رسول خدا آن است که آن را سند و دستاویز قرار داده و بگویند:
پیامبر خود فرموده شما به امور دنیایتان داناتر هستید و از او روایت کنند که دیگر افراد بشر به امور دنیا از رسول خدا دانا ترند تا نتیجه این گردد : دین از سیاست جداست و باعث شود ؛ سنت پیامبر به جز 《عبادات》 باطل و بی ارزش گردد.
📚نقش عایشه در تاریخ اسلام ج ۴ ص ۲۵۷،۲۵۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#اخلاق
🔺️نجات شیعیان سامرا از طاعون
آیت الله بهجت (ره) :
🔺️خدا اعجاز انبیا، اوصیا، اولیا و علما را هم اگر مصلحت بداند، ظاهر میکند؛ کما اینکه در سامره کرد.
کأنه همه در معرض طاعون بودند و همهگیر شده بود.
آقا سید محمد فشارکی رضواناللهعلیه با آن کراماتش و مقامات علمیه و عملیه، گفت:
«من بر همۀ شیعه حکم میکنم که سه روز روزه بگیرند ـالبته روزه مظنونم است و یقینی نیستـ و در این سه روز، زیارت عاشورا را بخوانند؛ خداوند بهواسطه این کارشان، این بلا را از شیعه رفع میکند».
🔺️اهل سامرا دیدند فوجفوج از غیر شیعه وفات میکنند، ولی یک نفر از شیعه وفات نمیکند. و اینها تعجب کردند که این چه بلایی است که مخصوص غیر شیعه است و فوجفوج از غیر شیعه، به طاعون وفات میکنند.
لذا آنها میآمدند در صحن عسکریین علیهمالسلام و میگفتند:
«یَا عَلِیٌ الهَادِی، نُسَلِّمُ عَلَیْکَ، مِثْلْ مَا یُسَلِّمُ الشِیعَة»؛
هر طوری که شیعه سلام میکنند، ما هم به همان نیت و همانطور سلام میکنیم، درباره ما هم شفاعت بکن، کما اینکه شیعه را میبینیم که با طاعون کشته نمیشوند.
کأنّه در طاعون نوشته شده بود: «برای غیر شیعه». این هم از اعجاز است.
ملاحظه میکنید؟ با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمیآوردند و ریشۀ مطلب را که زیارت عاشورا بود، دنبال نمیکردند.
📚رحمت واسعه، ص ۲۰۸
✅کانال #پندنامه
http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
#حدیث
#بهشت
▫️در کتاب کافی از #امام_باقر (ع) نقل شده : که رسول خدا (ص) فرمود :
《ایّاکُم و عُقُوقَ الوالدَین فَانَّ ریحَ الجَنَّهِ توجَد مِن مَسیرَه اَلف عام》
🔹از رنجش پدر و مادر بپرهیزید و آنها را رنجیده خاطر و ناراحت نکنید!! چون بوی بهشت که از هزارسال راه به مشام می رسد ، به مشام کسی که پدر و مادرش را رنجانده و ناراحت کرده ، نمی رسد و این فرد آن بو را نخواهد شنید!!
📚حدیث اندرز ص ۳۳
📲 @maaref_dini
#احکام_شرعی
#پزشکی
👤بیماری که بر اساس دانش پزشکی امروز، امیدی به شفا و یا بهبود او وجود ندارد و با استفاده از دستگاه ممکن است چند روز بیشتر زنده بماند ، آیا به منظور کوتاه کردن مدت درد و رنج بیمار، استفاده نکردن از دستگاه یا قطع آن جایز است؟ آیا سرپرست یا نزدیکان بیمار می توانند به پزشک چنین اجازهای بدهند؟
حفظ جان بیمار ـ حتی در فرض سؤال ـ واجب است و سرپرست بیمار در این مورد شرعا اختیاری ندارد.
📖 استفتائات _ قطع دستگاه پزشکی از بیمار _ آیت الله خامنه ای
📲 @maaref_dini
#تاریخ
▪️تفاوت قیام مختار ثقفی با قیام توّابین⁉️
🔻مختار همچون توابین به مقابله با جریان حاکم بر زمان آمده بود اما با این تفاوت که ؛ قیام مختار به خاطر مقابله ی با اصل خلافت یزید بود اما قیام توابین برای مقابله با فسق و فجور یزید بود.
✍هر دو جریان توانستند نشانه ی بیداری حاصل در زمانه باشد که ثمره نهضت حضرت حسین (ع) بود.
📚معلم درس محبت ص ۵۷
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تاریخ
🔰بررسی جوّ سیاسی _ اجتماعی دوران امام حسن (ع)
📖 قسمت چهارم
💢 کوفیان در دوران امام حسن (ع)
▫️کوفیان را می توان به پنج دسته تقسیم کرد :
۱ ) حزب اموی : اینها گروهی از دلباخته های بنی امیه و مردمی معاویه گرا بوده و عده ای از اشراف آنان ، در جایگاه ریاست قبیله ، اختیاردار جماعتی از کوفیان بودند.این افراد منافعشان به حمایت های شام گره خورده بود و هم پیمانی و همراهی پنهانشان با معاویه باعث شده بود که به صورت مخفیانه با او مکاتبه داشته و در انتقال اطلاعات و آشفته سازی کوفه به او یاری رسانند.
۲ ) خوارج : این گروه در ابتدای خلافت امام حسن (ع) با این شرط که آن حضرت به جنگ با معاویه قیام فرمایند ، آماده ی بیعت شدند ، اما امام (ع) با این شرط مخالفت فرموده و از این روی ، پیوسته تاکید داشتند که بیعت را بدون پیش شرط ، در صورت تسلیم بودن در برابر تصمیم ایشان می پذیرند.
۳ ) سربازان حکومتی : اینها جماعتی بیست هزار نفره از نظامیان حقوق بگیر دولت بودند که جنگ و جهاد ، شغل و منبع درآمدشان بود.
۴ ) اهل تردید : در میان لشکر امام حسن (ع) جماعتی از اهل شک و تردید حضور داشتند.اینها که جمعیت قابل توجهی از اهالی کوفه را تشکیل می دادند ، همان مردمان دنیازده ای بودند که نگرشی عمیق در ورای عملکردشان وجود نداشت. آنها همان حزب باد بودند.مردمی که مبنای دینی و اندیشه ای خاصی نداشته و تسلیم امواج اجتماعی و سیاسی ای بودند که توسط گروه های تاثیرگذار جامعه از موافق و مخالف ، شکل می گرفت و آنها را با خود همراه می ساخت.
✍تنها کافی بود که از رسانه های تبلیغاتی اموی ، جنگ روانی به راه افتاده و یا بذل و بخشش درهم و دینار معاویه ، سر و صدایی به راه اندازد و یا عده ای از اشراف و سران قبایل از اطراف امام (ع) پراکنده شده و به سپاه دشمن بپوندند ، تا این جماعت بی مبنا و تو خالی صحنه را خالی ساخته و موازنه را تغییر دهند.
۵ ) شیعیان : این گروه که تربیت یافتگان مکتب امیرالمومنین (ع) و یاوران و همراهان ایشان در تمام آن سال های دشوار بودند ، خلافت را تنها از آنِ اهل بیت پیامبر (ص) دانسته و با زبان و عمل از این باور خود دفاع می کردند.البته شیعیان از نظر معرفتی همه در یک سطح نبودند و تفاوت عملکرد آنها در فتنه ها غبارآلود آن دوران ، گویای اختلاف درجات معرفتی و مراتب ایمانی آنهاست.
#تاریخ_امام_حسن(ع)
📚پس از ۴۰ سال ، ص ۱۸
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini