حضرت آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی (حفظه الله تعالی ) :
شنیدم آ #سید_مرتضی_کشمیری آخوند #ملاحسینقلی_همدانی را نفی می کرد ، ولی همه بلاتفاق آسید مرتضی را قبول داشتند .
طریقه آسید مرتضی فقط آداب و سنن و مطالب رسیده از معصومین (علیهم السلام)
بود ، ولی در طریقه آخوند ملاحسینقلی مسائل فلاسفه و عرفا احیاناً دخیل بود ، البته هر دو اهل کرامت بودند .
آسید مرتضی معتقد بود که دین را باید خالص از اهل بیت (علیهم السلام) گرفت ، ولی طریقه آخوند خالی از فلسفه و عرفان نبود .
از آقای آسید صدرالدین جزایری شنیدم :
آسید مرتضی می گفته : بعضیها به من سلام می کنند ، اگر شرعاً لازم نبود ، من جواب نمی دادم .
می گفت : مرحوم آسید کاظم یزدی ، صاحب عروه ، می گفت : مراد ایشان از «بعضیها» آخوند ملا حسینقلی بود ! همچنین آسید صدرالدین می گفت : آسید مرتضی مورد اتّفاق بود .
از حاج آقا حسن قمی پرسیدم : آیا پدر شما (حاج آقا حسین) ، آسید مرتضی را قبول داشت ؟
مرحوم حاج آقا حسین در گفتارش خیلی محتاط بود و از کسی تعریف نمی کرد و در این جهت کثیر التردید و غیر عادی بود .
حاج آقا حسن گفت : ایشان وقتی می خواست به انسان کامل مَثَل بزند ، به آسید مرتضی مثال می زد ، وی می گفت : همه کسی آسید مرتضی می شود ؟!
تو منتظر هستی همه کس آسید مرتضی بشود ؟!
(ربیع الاول 1431)
📚 جرعه ای از دریا ، جلد 2 ، صفحه 398
#حکایات
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
⚫️ معارف امام کاظم " سلام الله علیه "
🔻همه چیز را ، از امام زمان "ارواحنافداه " بخواهیم
🔺حماد بن عيسي ميگويد :
در بصره خدمت امام کاظم سلام الله علیه رسيدم و به آن حضرت عرض كردم :
قربانت گردم ! دعا كن خدا يك خانه ، يك زن ، يك فرزند ، يك نوكر و حج همه ساله نصيب من گرداند .
🔹حضرت دست به دعا برداشت و فرمود :
« اللَّهُم صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْزُقْهُ دَاراً، وَ زَوْجَةً، وَ وَلَداً، وَ خَادِماً، وَ اَلْحَجَّ خَمْسِينَ سَنَةً
اللّهم صلِّ علي محمّدٍ و آل محمّد ، خدايا به حماد خانه ، زن ، فرزند و نوكر عنايت كن و پنجاه سال مكّه برود . »
🔺حماد می گوید : من از اين عبارت فهميدم كه تنها پنجاه حج روزی من خواهد شد .
🔺[ سالها بعد ] حماد به محمد بن عیسی گفت :
من در اثر دعای امام ، چهل و هشت بار حج رفته ام ، این خانه من است که خدا روزی ام کرده و این همسر من است که در پس پرده سخن مرا می شنود و این پسر من و این خدمتکار من است که خدا عطا فرموده است.
🔺محمد بن عیسی میگوید :
بعد از آن ، حماد دو حج دیگر به جای آورد که پنجاه حج شد . سال آخر برای به جا آوردن پنجاه و یکمین حج ، همراه ابوالعباس نوفانی حرکت کرد .
🔺در میقات ، سیل آمد و او که در حال غسل احرام بود ، غرق شد و از دنیا رفت.
حماد در " سباله " ( اولین منزلگاه در بین مدینه و مکه ) دفن شده است.
📚 بحار الانوار، ج ۴۸ ، ص ۴۷ به نقل از اختصاص شیخ مفید
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 فضیلت روزه داری در ماه #ماه_شوال
▪️ ازحضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه روايت است که فرمودند:
«بعد از عيد قربان و بعد از عيد فطر سه روز را روزه مگير به درستي كه اين شش روز ايام اكل و شرب است و نهي كراهت وارد شده است»1
وسه روز پس از عيد فطر شش روز را روزه بدارد(روز چهارم الي نهم):
از پيامبر صلي الله عليه و آله روايت کرده اند که فرمود: «هر كه ماه رمضان را روزه دارد سپس شش روز از ماه شوال را چنان است كه يك سال تمام روزه داشته است. خداوند سيرت ما و شما را سيرت پرهيزگاران گرداند و دوستي پاكدلان ما را ارزاني دارد و ما و شما را در بهشت خويش جاي دهد، در حالي كه بر تختها تكيه زده رو به روي يكديگر نشسته باشيم.»2
📚 لوامع صاحب قرانی ج۶ ص۶۴۰
📚 الغارات ص۹۱
#اعمال
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
"احنف بن قیس" نقل می کند:
روزی به دربار معاویه لعنه الله رفتم و دیدم آنقدر طعام مختلف آوردند که نام برخی را نمی دانستم.
پرسیدم این چه طعامی است؟
معاویه جواب داد:
مرغابی است ، که شکم آنرا با مغز گوسفند آمیخته و با روغن پسته سرخ کرده و نِیشکر در آن ریختهاند.
بی اختیار گریه ام گرفت.
معاویه با شگفتی پرسید:
علّت گریه ات چیست؟
گفتم به یاد #علی_ابن_ابیطالب (سلام الله علیه) افتادم. روزی در خانه او میهمان بودم؛
آنگاه سفره ای مُهر و مُوم شده
آوردند.
از علی (سلام الله علیه)پرسیدم:
در این سفره چیست؟پاسخ داد نان جو.
گفتم شما اهل سخاوت می باشید، پس چرا غذای خود را پنهان می کنید؟
علی (سلام الله علیه) فرمود این کار از روی خساست نیست، بلکه می ترسم حسن و حسین (سلام الله علیهما)، نان ها را با روغن زیتون یا روغن حیوانی، نرم و خوش طعم کنند.
گفتم مگر این کار حرام است؟
علی (سلام الله علیه) فرمود نه، بلکه بر حاکم امت اسلام لازم است در طعام خوردن، مانند فقیرترین مردم باشد که فقر مردم، باعث کفر آنها نگردد تا هر وقت فقر به آنها فشار آورد بگویند:
بر ما چه باک، سفره امیرالمؤمنین نیز مانند ماست.
معاویه گفت:
ای احنف! مردی را یاد کردی که فضیلت او را نمی توان انکار کرد.
📚الفصول العلیه ، صفحه ۵۱
#سیاست_اسلامی
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
آیت الله حاج مهدی مروارید087-tanbihat.mp3
زمان:
حجم:
5.4M
#معارف_وحیانی
#تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد
توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی
{جلسه هشتاد و هفتم }
#تدریس_تنبیهات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
062-osol-toohidi.mp3
زمان:
حجم:
2.49M
#معارف_وحیانی
🔴 #تبیین_اصول_توحیدی
از منظر قرآن و روایات
🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف
🔸(جلسه شصت و دوم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
dcb694a0-ea6c-431c-b245-364eec52bcd0-H.mp3
زمان:
حجم:
17.87M
#معارف_وحیانی
🔴 درس #تفسیر_قرآن
🔸سوره مبارکه #یس
🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی دامت برکاته
🔹(جلسه دوازدهم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
nahaye-2.pdf
حجم:
370.5K
🔸فایل #pdf
#معارف_وحیانی
🔴 نقد و بررسی کتاب #نهایة_الحکمه علامه #طباطبایی رحمت الله علیه
🔸توسط زعیم حوزه ی علمیه خراسان حضرت آیت الله العظمی علامه #سید_جعفر_سیدان دامت برکاته
🔹 (جلسه دوم)
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_380051996641591738.pdf
حجم:
4.59M
🔴 فایل #pdf
🔸کتاب شریف #معرفة_الله
🔸تالیف مرحوم علامه #شیخ_محمد_باقر_علم_الهدی رضوان الله تعالی علیه از بزرگان #مکتب_تفکیک
🔸متن کتاب عربی
کانال معرفتی"معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
💢حکایت معلم ناصبی امام هادی سلام الله علیه که از شیعیان شد .... "
معتصم نقشه شهادت امام جواد(سلام الله علیه ) را در ذهن خود طرح می کرد. به عمر بن فرج دستور داد به مدینه حرکت و با والی مدینه مشورت کن و از او بخواه یک معلم که ناصبی و دشمن اهل بیت باشد، برای ابوالحسن هادی معین کند تا ضمن آموزش بر او اثر گذارد.
او وارد مدینه شد و با والی مدینه مشورت کرد و همگی بر آن شدند که مانع ارتباط شیعیان با حضرت هادی شوند و عالم ناصبی شهر به نام جنیدی را برای آموزش حضرت بگمارند.
بر حسب ظاهر به این امر موفق شدند و این در حالی بود که حضرت هادی(سلام الله علیه ) حدود شش سال و اندی داشتند. روزی والی شهر از جنیدی پرسید: حال این کودک که تربیت می کنی، چگونه است؟
جنیدی با اعتراض جواب داد: این کودک؟ چرا نمی گویی این پیر! بگو بدانم ایا دراین شهر در علم و ادب عالم تر از او کسی را می شناسی؟
والی جواب داد: نه.
جنیدی گفت: به خدا قسم، در ادبیات مطلبی می گویم و تصور می کنم از ابتکارات من است. ناگهان می بینم حضرت هادی فروع و مطالبی می گوید و من از او استفاده می کنم.
مردم تصور می کنند من معلم او هستم؛ نه چنین نیست، من از او بهره مند می گردم.
مدتی گذشت، والی از جنیدی سؤال کرد:
حال کودک چگونه است؟
جنیدی با کمال اعتراض گفت: کودک؟ چنین مگو! او برترین و بهترین مخلوق خدا روی زمین است.
گاهی که وارد حجره می شود، به او می گویم سوره ای از قرآن بخواند، می گوید کدام سوره را می خواهی تا بخوانم؟ هر سوره طولانی که بگویم، با صدایی دلنشین تر از صدای داود قرائت می کند و صحیح تر از قرائت او نشنیده ام!!
او قرآن را حفظ است و تأویل و تنزیل آن را می داند! این کودک در مدینه از کجااین علوم زیاد را آموخته!...
با این ارتباط، دشمنی جنیدی با اهل بیت: تبدیل به دوستی و محبت شد و او به امامت حضرت هادی(سلام الله علیه) معتقد شد.
📚کتاب مأثر الکبراء فی تاریخ سامراء
#فضائل_اهلبیت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
💢اطاعت محض از معصوم علیه السلام ...
◾️قال علی بن الحسین (سلام الله علیه) : إنَّ دینَ اللّهِ لایُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَهِ، وَالاْراءِ الْباطِلَهِ، وَالْمَقاییسِ الْفاسِدَهِ، وَلایُصابُ إلاّ بِالتَّسْلیمِ، فَمَنْ سَلَّمَ لَنا سَلِمَ، ومَنِ اهْتَدى بِنا هُدِىَ، وَمَنْ دانَ بِالْقِیاسِ وَالرَّأْىِ هَلَكَ .
🔸حضرت سجاد علیه السّلام فرمودند : به وسیله عقل ناقص و نظریه هاى باطل و مقایسات فاسد و بى اساس نمى توان احكام و مسائل دین را به دست آورد بنابراین تنها وسیله رسیدن به احكام واقعى دین تسلیم محض مى باشد پس هركس در مقابل ما اهل بیت تسلیم باشد از هر انحرافى در امان است و هر كه به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت خواهد بود و شخصى كه با قیاس و نظریات شخصى خود بخواهد دین اسلام را دریابد هلاك مى گردد .
📚مستدرك الوسائل/ج17/ص262.
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 اول یکدور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، #فلسفه و دانشهای دیگر.
آیت الله #سید_محمدمهدی_میرباقری ( حفظه الله تعالی )
:
«آشنایی با معارف اهلبیت(ع) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزهای که مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهلبیت(ع) نباشد، شک نکنید که این حوزه، شیعی نیست. میشود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر.
معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حکمتالاشراق خوانده...، اما یک دوره توحید صدوق و کتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابلدفاع نیست. ⬅️ این به معنی انکار فلسفه نیست؛ من نمیخواهم فلسفه را انکار کنم؛ میگویم اینطرفش چه شد؟ طلبه ممکن است با حسابوکتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفکری را بخواند و همچنین کتابهای خوب مثل کتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصولکافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمیخوانیم] پس چرا اسم خودمان را میگذاریم طلبه؟
من نمیگویم آنها را نخوانید، میگویم اینطرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یک دور «کافی» نخوانده، یک دور «بحار» نخوانده. پس چه خواندهای؟
منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت کند استاد ما را، میفرمود قرآن فهم نمیشود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهلبیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمیشود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول میکشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. کتب دیگر هم میخوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی که میگویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" میگویم اگر روایات و معارف را خواندهاید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده میکنید. اگر نخواندهاید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با کلام دیگران باز نکنید. اگر جزو "عباد" شدهاید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ".
شما جزو "عباد" بشو! همانی که فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی که فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است که ما عباد خود را با آن هدایت میکنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف که میشنود بهترینش را انتخاب میکند؛ عبد کسی است که وقتی میشنود، بهترین را انتخاب میکند. بهترین کدام است؟ چیزی که به درد بندگی میخورد و با توحید و ولایت تناسب دارد».
#نقد_فلسفه
#معارف
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa