4.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| سرگذشت همسر حضرت مسلم (سلام الله علیهما) پس از شهادت ایشان
🔸 استاد #انصاریان
#شهادت_حضرت_مسلم_سلام_الله_علیه
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 #اعمال شب دهم ماه #ذی_الحجه ( شب #عید_قربان )
🔻۱.احیاء به عبادت
حضرت #امام_صادق سلام الله علیه فرمود:
حضرت #اميرالمؤمنين سلام الله علیه خوش ميآمد كه فارغ سازد خود را چهار شب در تمام سال يعني اِحيا بدارد آن شبها را به عبادت و آن چهار شب: شب اوّل رجب و شب نيمه شعبان و شب عيد فطر و شب عيد قربان بود. شگفت انگيز بود كه در اين شبها بيكار بماند1 (و عبادت نكند)
#سید_ابن_طاوس رضوان الله علیه در اقبال در توضیح احیای شب های توصیه شده می فرماید:
«مراد از احیای شب هاآن است که تمامی حرکات و سکنات و خواسته ها و ناخوشایندی هایت در این شب های فرخنده با نیت وعبادت خالص برای درگاه مقدس و بلند الهی ، انجام شود. همانگونه که اگر در حضور بزرگ ترین پادشاه هستی حضور بیابی، در همه ی احوال خود اعم از ایستادن و نشستن و خوردن و آشامیدن و خواستن و دوست داشتن، به خشنودی اومیل و رغبت نشان می دهی، خداوند نیز از تو به چیزی که توان آن را نداری مکلف نساخته است، بلکه از تو به انجام آن چه در برابر پادشاهانی که مملوک او و از نیازمندترین نیازمندان به او هستند، به جا آورده می شود، راضی است و اگر خواب بر تو غلبه کرد، خواب تو همانند انسان های مودب در پیشگاه پروردگار جهانیان باشد ، آنان که نیت شان از خواب، نیرو گرفتن بر انجام طاعت و کوشش بیشتر است» 2
🔻۲. زيارت #امام_حسين سلام الله علیه:
روایت کرده اند از #امام_صادق سلام الله علیه که فرمود:
«هر مؤمني كه به زيارت امام حسين سلام الله علیه رود با معرفت و شناختن حقّ آن حضرت ،... در روز عيد قربان زيارت كند نوشته شود براي او ثوابيك صد حج و يك صد عمره و يك صد جهاد در ركاب پيامبري مرسل يا امامي عادل»3
🔻۴. ده مرتبه بگويد:
يا دائِمَ الْفَضْلِ عَلي الْبَريِّةِ، يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ، يا صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلي مُحَمِّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَري سَجِيَّةً، وَ اغْفِرْ لَنا يا ذَاالْعُلي في هذِهِ الْعَشِيَّةِ. 4
اي كسي كه فضل و بخششت بر خلق دائمي است و اي آنكه دو دست احسانت به عطابخشي باز است اي دارنده بخششهاي ارجمند درود فرست بر محمد و آلش كه بهترين مردمند در سرشت و نهاد، و بيامرز ما را اي خداي بلند مرتبه در اين شب.
📚 قرب الاستناد ص۵۴
📚اقبال الاعمال ج۲ ص ۶۳۴
📚ثواب الاعمال ص۹۰
📚مصباح کفعمی ص۶۴۷
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #اعمال روز #عید_قربان
🔻 ۱. غسل:
روایت کرده اند از #امام_صادق سلام الله علیه در باره انواع غسل که مستحب است غسل عيد (فطر- قربان)
🔻 ۲. نماز عيد است به همان نحو كه در عيد فطر(اعمال روز اول ماه شوال) ذكر شد.
🔻 ۳. خواندن دعاي ندبه است
🔻 ۴. دعاي چهل و ششم صحيفه سجادیه
🔻 ۵. دعاي چهل و هشتم صحيفه سجادیه
🔻 ۶.زیارت امام حسین سلام الله علیه
🔻 ۷. خواندن تكبيرات است عقب ده نماز كه اوّلش نماز ظهر روز عيد است و آخرش نماز صبح روز دوازدهم و تكبيرات موافق روايت صحيح در كافي اين است:
اللَّهُاَكْبَرُاللَّهُ اَكْبَرُ، لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَكْبَرُ،اللَّهُ اَكْبَرُاللَّهُ اَكْبَرُ وللَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ اَكْبَرُ عَلي ما هَدانا اَللَّهُ، اَكْبَرُ عَلي ما رَزَقَنا مِنْ بَهيمَةِ الْأَنْعامِ، وَالْحَمْدُللَّهِ عَلي ما اَبْلانا. 2
خدا بزرگتر از توصيف است معبودي جز خدا نيست و خدا بزرگتر است و ستايش خاص خدا استخدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائي كرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزي ما كرد از چهارپايان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستايش خاص خدا است براي آنكه آزمود ما را
🔻 ۸. آداب خروج از منزل برای رفتن به نماز
چون مهيّا شدي براي رفتن به نماز عيد دعاي #امام_باقر سلام الله علیه که روايت شده در روز جمعه و دو عيد فطر و قربان قبل از خروج از منزل بخواند:
اَللّهُمَّ مَنْ تَهَيَّأَ في هذَا الْيَوْمِ اَوْ تَعَبَّأَ، اَوْ اَعَدَّ وَاسْتَعَدَّ لِوِفادَةٍ اِلي مَخْلُوقٍ، رَجآءَ رِفْدِهِ وَنَوافِلِهِ وَفَواضِلِهِ وَعَطاياهُ، فَاِنَّ اِلَيْكَ يا سَيِّدي تَهْيِئَتي وَتَعْبِئَتي، وَاِعْدادي وَاسْتِعْدادي رَجآءَ رِفْدِكَ وَجَوائِزِكَ، وَنَوافِلِكَ وَفَواضِلِكَ، وَفَضآئِلِكَ وَعَطاياكَ، وَقَدْ غَدَوْتُ اِلي عيدٍ مِنْ اَعْيادِ اُمَّةِ نَبيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَعَلي الِهِ، وَلَمْ اَفِدْ اِلَيْكَ الْيَوْمَ بِعَمَلٍ صالِحٍ اَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ، وَلا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ اَمَّلْتُهُ، وَلكِنْ اَتَيْتُكَ خاضِعاً مُقِرّاً بِذُنُوبي، وَاِسآئَتي اِلي نَفْسي، فَيا عَظيمُ يا عَظيمُ يا عَظيمُ، اِغْفِرْ لِي الْعَظيمَ مِنْ ذُنُوبي، فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظامَ اِلاَّ اَنْتَ، يا لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ، يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ. 3
خدايا هر كه آماده شده در اين روز يا مهيا و مستعد و مجهز گشته براي ورود به يكي از مخلوقاتتبه اميد جايزه و صله و بهره هاو عطاهاي او ولي اي آقاي من تنها بسوي تو است آمادگي وتهيه و استعداد و تجهيز من به اميد جايزه و صله ها و بهره ها و بخششها و فضلهاو عطاهاي تو و بامداد كردم در عيدي از عيدهاي امت پيامبرت محمد كه درودهاي تو بر او و برآلش باد و البته ورود من بسوي تو نه به اميد كردار شايستهاياست كه بدان اطمينان داشته و پيشكش آورده باشم و نه اينست كه به مخلوقي رو كرده و آرزومندش باشم بلكه با حال خضوع به درگاه تو آمده و معترف به گناه و بدي خود بر نفس خويشتنم پس اي خداي بزرگ . . . بيامرز بزرگ گناهانم را زيرا نيامرزد گناهان بزرگ را جز تو اي كه معبودي جز تو نيست اي مهربانترين مهربان
📚 گزیده کافی ح۶۸۱
📚کافی ج۲ ص ۵۱۷
📚اقبال الاعمال ج۱ ص۲۸۰
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
#بایسته_های_غدیر 💐💐
1⃣ روز اطعام
قال ابو عبد الله سلام الله علیه :
... و انه الیوم الذى اقام رسول الله (ص) علیا (ع) للناس علما و ابان فیه فضله و وصیه فصام شکرا لله عزوجل ذلک الیوم و انه لیوم صیام و اطعام و صلة الاخوان و فیه مرضاة الرحمن ، و مرغمة الشیطان
امام صادق سلام الله علیه:
عید غدیر ، روزى است که رسول خدا (صلوات الله علیه ) على (علیه السلام) را بعنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفى کرد ، بعد بعنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روزه را روزه گرفت و آن روز ، روز روزه دارى و عبادت و طعام دادن و به دیدار برادران دینى رفتن است . آنروز روز کسب خشنودى خداى مهربان و به خاک مالیدن بینى شیطان است .
📚. ( وسائل الشیعه 7: 328، ضمن حدیث .12 )
#احیاء_غدیر
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
5c92367461aeb6066e84745b_4776840529889945934.mp3
زمان:
حجم:
12.89M
🔴 توسل به #امام_زمان سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف
مرحوم آیت الله شیخ محمود #تولایی_خراسانی رضوان الله تعالی علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی.
#میرزا_مهدی_اصفهانی پس از بازگشت از نجف و در مسیر خود به مشهد،مدتی کوتاه (حدود دوهفته) نیز در اراک توقف داشت.
در آن شهر حوزه ی علمیه ای به سرپرستی آیت الله #شیخ_عبدالکریم_حایری_یزدی تشکیل شده بود.
میرزا به حوزه ی درسی آن عالم برجسته وارد شد و پس از گفتگوهای علمی توانست اجازه ی اجتهادی را که از #میرزای_نایینی گرفته بود به تایید آن مرجع بزرگ برساند.
📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۲۷
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 ذيل دعاى #عرفه
در مورد ذیل دعای عرفه فراوان نوشته اند و پایان نامه و مقالاتی هم به اصالت سنجی آن پرداخته اند.
✅ذکر این گفتار مختصر از فقیه شهیر، آیت الله سید موسی #شبیری_زنجانی مفید است:
«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم #مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
آقاى [امام] خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است...
ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان #صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت.
اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.[1]
مرحوم #مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى #صوفيه مسانخ است.
البته #مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از #صوفيه مى دانست.
1⃣ شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى #عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
📗جرعه ای از دریا، ج۳، ص۲۵۶
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی
(نمونه: ذیل دعای #عرفه)
این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزندهای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است.
💠 به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّد الشهداء علیه السلام: «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي ... »،1️⃣ برخی از بزرگان همچون مرحوم #امام_خمینی، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانستهاند، ولی مرحوم #مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشتهاند.
ایشان پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، میافزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»2️⃣
مرحوم همایی در مقدّمه مولوی نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی 709 ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است.3️⃣
💠 حاج آقا (آیت الله العظمی سید موسی #شبیری_زنجانی) این قطعه را افزوده شده به دعا دانسته و دربارهی علّت افزوده شدن این قطعه میفرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخهای از نسخههای اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کردهاند که این صفحه، قطعهی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخههای متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.»
💠 من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط میخواستم برخورد بزرگانی همچون مرحوم امام با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثنانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیشزمینههای ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روش متنشناسی نشان بدهم.
💠 به عقیدهی من متنشناسی، راه روشمندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایرهی محدودی میتوان از آن بهره جست.
#اعتبار_سنجی_محتوایی
—————————————————-
1️⃣ اقبال الاعمال: ج1، ص348-350.
2️⃣ بحار الانوار: ج95، ص227-228.
3️⃣ مولوی نامه: ج2، ص18.
📚درس خارج اصول #آیت_الله_سید_جواد_شبیری_زنجانی ، تاریخ: 1 اسفند 1389 (دروس فی علم الاصول، ج5، ص10-11)
منبع: زبدة الفوائد
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
آیت الله حاج مهدی مروارید097-tanbihat.mp3
زمان:
حجم:
6.29M
#معارف_وحیانی
#تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد
توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی
{جلسه نود و هفتم }
#تدریس_تنبیهات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
071-osol-toohidi.mp3
زمان:
حجم:
2.89M
#معارف_وحیانی
🔴 #تبیین_اصول_توحیدی
از منظر قرآن و روایات
🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف
🔸(جلسه هفتاد و یکم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
e0c52ab9-7453-4b19-b783-0932d2e1ae3d-H.mp3
زمان:
حجم:
16.9M
#معارف_وحیانی
🔴 درس #تفسیر_قرآن
🔸سوره مبارکه #یس
🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی دامت برکاته
🔹(جلسه بیست و یکم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
nahaye-11.pdf
حجم:
327.1K
🔸فایل #pdf
#معارف_وحیانی
🔴 نقد و بررسی کتاب #نهایة_الحکمه علامه #طباطبایی رحمت الله علیه
🔸توسط زعیم حوزه ی علمیه خراسان حضرت آیت الله العظمی علامه #سید_جعفر_سیدان دامت برکاته
🔹 (جلسه یازدهم)
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa