هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی.
#میرزا_مهدی_اصفهانی پس از بازگشت از نجف و در مسیر خود به مشهد،مدتی کوتاه (حدود دوهفته) نیز در اراک توقف داشت.
در آن شهر حوزه ی علمیه ای به سرپرستی آیت الله #شیخ_عبدالکریم_حایری_یزدی تشکیل شده بود.
میرزا به حوزه ی درسی آن عالم برجسته وارد شد و پس از گفتگوهای علمی توانست اجازه ی اجتهادی را که از #میرزای_نایینی گرفته بود به تایید آن مرجع بزرگ برساند.
📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۲۷
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 ذيل دعاى #عرفه
در مورد ذیل دعای عرفه فراوان نوشته اند و پایان نامه و مقالاتی هم به اصالت سنجی آن پرداخته اند.
✅ذکر این گفتار مختصر از فقیه شهیر، آیت الله سید موسی #شبیری_زنجانی مفید است:
«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم #مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
آقاى [امام] خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است...
ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان #صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت.
اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.[1]
مرحوم #مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى #صوفيه مسانخ است.
البته #مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از #صوفيه مى دانست.
1⃣ شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى #عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
📗جرعه ای از دریا، ج۳، ص۲۵۶
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی
(نمونه: ذیل دعای #عرفه)
این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزندهای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است.
💠 به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّد الشهداء علیه السلام: «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي ... »،1️⃣ برخی از بزرگان همچون مرحوم #امام_خمینی، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانستهاند، ولی مرحوم #مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشتهاند.
ایشان پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، میافزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»2️⃣
مرحوم همایی در مقدّمه مولوی نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی 709 ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است.3️⃣
💠 حاج آقا (آیت الله العظمی سید موسی #شبیری_زنجانی) این قطعه را افزوده شده به دعا دانسته و دربارهی علّت افزوده شدن این قطعه میفرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخهای از نسخههای اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کردهاند که این صفحه، قطعهی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخههای متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.»
💠 من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط میخواستم برخورد بزرگانی همچون مرحوم امام با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثنانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیشزمینههای ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روش متنشناسی نشان بدهم.
💠 به عقیدهی من متنشناسی، راه روشمندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایرهی محدودی میتوان از آن بهره جست.
#اعتبار_سنجی_محتوایی
—————————————————-
1️⃣ اقبال الاعمال: ج1، ص348-350.
2️⃣ بحار الانوار: ج95، ص227-228.
3️⃣ مولوی نامه: ج2، ص18.
📚درس خارج اصول #آیت_الله_سید_جواد_شبیری_زنجانی ، تاریخ: 1 اسفند 1389 (دروس فی علم الاصول، ج5، ص10-11)
منبع: زبدة الفوائد
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
097-tanbihat.mp3
6.29M
#معارف_وحیانی
#تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد
توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی
{جلسه نود و هفتم }
#تدریس_تنبیهات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
071-osol-toohidi.mp3
2.89M
#معارف_وحیانی
🔴 #تبیین_اصول_توحیدی
از منظر قرآن و روایات
🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف
🔸(جلسه هفتاد و یکم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
e0c52ab9-7453-4b19-b783-0932d2e1ae3d-H.mp3
16.9M
#معارف_وحیانی
🔴 درس #تفسیر_قرآن
🔸سوره مبارکه #یس
🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی دامت برکاته
🔹(جلسه بیست و یکم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
nahaye-11.pdf
327.1K
🔸فایل #pdf
#معارف_وحیانی
🔴 نقد و بررسی کتاب #نهایة_الحکمه علامه #طباطبایی رحمت الله علیه
🔸توسط زعیم حوزه ی علمیه خراسان حضرت آیت الله العظمی علامه #سید_جعفر_سیدان دامت برکاته
🔹 (جلسه یازدهم)
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #بایسته_های_غدیر 2⃣
▪️ قـالَ اَبُـو عَبـدِاللّه ِ سلام الله علیه :
... وَ اِنَّهُ الْيَوْمُ الَّذى اَقامَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله عَليّا عليه السلاملِلنّاسِ عَلَما وَ اَبانَ فيهِ فَضْلَهُ وَ وَصيَّهُ فَصامَ شُكْرا لِلّهِ عز و جل ذلِكَ الْيَوْمَ وَ اِنَّهُ لَيَوْمُ صِيامٍ وَ اِطْعامٍ وَ صِلَةِ الاِْخْوانِ وَ فيهِ مَرْضاةُ الرَّحْمنِ، وَ مَرْغَمَةُ الشَّيْطانِ.
امام صادق سلام الله علیه فرمود:
عيد غدير، روزى است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله على عليه السلامرا بعنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضيلت او را در اين روز آشكار كرد و جانشين خود را معرفى كرد، بعد بعنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روزه را روزه گرفت و آن روز، روز روزه دارى و عبادت و طعام دادن و به ديدار برادران دينى رفتن است. آنروز روز كسب خشنودى خداى مهربان و به خاك ماليدن بينى شيطان است.
📚 وسائل الشیعه 7: 328، ضمن حدیث 12
#احیاء_غدیر
#عید_غدیر
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 تطبیق با ما ....
▪️عَنْ أبى عَبْدِ اللّه ِ سلام الله علیه فى حَديْثٍ قالَ:
وَ اللّه ِ لَنُحِبُّكُمْ أنْ تَقُولُوا إذا قُلْنا، وَ تـَصْمِتـُوا إذا صـَمِتـْنا وَ نَحْنُ فيما بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اللّه ِ عَزَوِّجَلِّ، ماجَعَلَ اللّه ُ لِأحَدٍ خَيْرا فى خِلافِ أمْرِنا.
امام صادق سلام الله علیه در حديثى فرمود:
به خدا قسم دوست داريم زمانى كه ما سخن مى گوييم شما هم سخن بگوييد و زمانى كه ما سكوت مى كنيم شما هم سكوت كنيد. و ما در ميان شما و خداى بزرگ هستيم، خداوند متعال براى هيچ كس خيرى در مخالفت با دستور ما قرار نداده است (هر خيرى هست در پيروى از دستورات ماست).
📚وسائل الشيعه ج 18 ص 91 ح 10
#احادیث
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
1_91939543.mp3
3.21M
#پست_ویژه⭐️
▫️«یا #اباصالح_المهدی» روزیِ من است در شدائد زندگی...
#داستان_تشرف شیخ محمّد کوفی به محضر امام عصر " عجل الله تعالی فرجه الشریف " در بیابان های اطراف کوفه.
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
4_5825718387895961048.pdf
4.29M
🔴 فایل #pdf
🔸کتاب نفس نفیس خاتمیت
درباره #امیرالمومنین سلام الله علیه و #عید_غدیر
🔸از آثار حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی مدظله العالی.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
4_5825718387895961052.pdf
4.02M
🔴 فایل #pdf
🔸کتاب ربانی آیات الله
درباره وجود مقدس #امام_زمان سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف
🔸از آثار حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی مدظله العالی.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa