eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
636 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️ ⭕️ تشرفی که محل دقت است حضرت استاد حاج (زیدعزه) : حدود هشتاد سال پیش برای یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند تشرفی پیش آمده بود که خیلی جالب است. ايشان جوان بوده و سوار الاغ مى شده و اطراف اصفهان تبلیغ مى رفته و روضه مى خوانده است. دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف مى رود و منبرش را می رود. آن روز برف سنگينى مى آمده است. وقتى اين روضه تمام مى شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود. سوار الاغ که مى شود برود، يكى از اهالى اين آبادى مى آيد و مى گويد:« آقا سيد تو راه گرگ و حيوانات درنده هستند مى خواهید يكى، دو نفر همراهتان بفرستيم؟ ايشان مى گويد: مى روم مشكلى نداره» و قبول نمی کند همراهی بیاید. ‌ نقل می کند عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى آمد. برف سنگينى هم به زمين نشسته بود. مى گويد مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى آيد. منتهى از بس برف سنگين بود، حوصله نكردم سرم را بیرون بیاورم و ببينم کیست. حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد. بعد آن آقا كه پشت سر من مى آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم». گفتم:« سلام عليكم» . گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟) گفتم:« بفرماييد». گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟ گفتم:« بله من در تاريخ خوانده ام كه چنین کاری کرده اند. آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟» گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.» مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. بازآن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (سلام الله علیه ) را، منهدم كند؟» گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد». گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟» گفتم:« من در تاريخ خوانده ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند». گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (سلام الله علیه ) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و شخم نزدنند و قبر را از بين نبرند؟!» آقا سید می گوید من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى كردم. گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد. گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد». گفتند:« چى هست؟» گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (سلام الله علیه ) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند. اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند. نظر امام حسین ( سلام الله علیه ) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند». آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.» آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده ام، نيست. ‌ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 1 نسخه PDF.pdf
10.76M
🔴 فایل کتاب عقل 🔸جلد اول 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 2 نسخه PDF.pdf
8.9M
🔴 فایل کتاب عقل 🔸جلد دوم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 3 نسخه PDF.pdf
8.81M
🔴 فایل کتاب عقل 🔸جلد سوم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ آقایی که زیاد به مسجد می‌رود، می‌گفت: آقا ( عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را در مسجد جمکران دیدم، به من فرمود: «به دل سوختگان ما بگو برای ما دعا کنند.» و یک مرتبه از نظرم غائب شد! همین آقا هفته‌ی قبل از آن هم، حضرت را در خواب دیده بود. ▫️ افسوس که همه برای برآورده‌شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می‌روند، و نمی‌دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج او دعا کنند! 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١١٨ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مقایسه تفسیر کلامی و فلسفی از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» 🔻 از جمله روایاتی که مکررا مورد استناد فلسفه صدرایی به تاسی از عرفان برای اثبات توحید تشبیهی و وحدت وجودی قرار گرفته، روایت نبوی «ان الله خلق آدم علی صورته» است. فلسفه صدرایی روایت را چنین معنا می کند که خداوند آدم و انسان را بر صورت خویش آفریده و انسان مظهر اسماء و صفات الهی و شبیه خداوند است. 🔸ابن عربی در فصوص می نویسد: «آدم بر اساس روایت ان الله خلق آدم علی صورته، جامع همه نعت های حضرت الهیه است که عبارت است از ذات و صفات و افعال، و صورت آدم جز صورت خداوند نیست.» (فصوص الحكم؛ ج‏1 ؛ ص 199، و نیز فتوحات مکیه، ج 2، ص 67) 🔸ملاصدرا در شرح بر اصول کافی در ذیل روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» : «خداوند از مَثل منزه است اما از مثال نه (!!) و اگر بین نفس و روح آدمی با خداوند شباهت نبود، امیرالمؤمنین علیه السلام نمی گفت: من عرف نفسه فقد عرف ربه، پس بین نفس آدمی با خالقش در ذات و صفات و افعال مشابهت وجود دارد.» (شرح أصول كافي (صدرا) ج‏3 ص392) و نیز : «بدان که انسان کامل چون خلیفه خداوند است بر صورت خداوند آفریده شده است.» (مفاتيح الغيب ص19) 🔸ملاهادی سبزواری : «و امّا از اخبار مثل قول نبى ص : «انّ اللّه خلق آدم على‏ صورته‏»، و صورت او، صفات جلال و جمال او، و صفات ثبوتيّه و سلبيّه او و صفات تنزيهيّه و تشبيهيّه اوست و آدم، مخلوق بر صورت اوست، ... عارفى گويد: خداوند- جلّ شأنه- خواست ظاهر كند ذاتش را در صورت جامعه، پس ظاهر فرمود خود را، در صورت «انسان»، (أسرار الحكم؛ ج‏1 ؛ ص 347/ شرح الأسماء الحسنى؛ ص439) 🔸 آیت الله جوادی آملی: «در فلسفه و عرفان، از انسان به «كون جامع» تعبير مي‏ كنند....انسان با ماهيت خارجي خود، مركب از روح و جسم (نفس و بدن) است كه نفس او مجلاي حق است و خداوند فقط او را از ميان مخلوقاتِ خويش، نماينده خود قرار داد و براي خلافت و جانشيني خويش در زمين برگزيد، چنان كه بسياري از مفسران، جمله «خلق اللهُ تعالي آدمَ علي صورته» را به همين معنا تفسير كرده‏ اند»(حق و تكليف در اسلام ص 81) 🔸 آقای حسن زاده آملی : «در روایت است که خداوند آدم و فرزندانش را بر صورت رحمن آفریده است و نیز: إنّ اللّه خلق‏ آدم‏ على‏ صورته‏. و نیز : ما خلق اللّه شيئا أشبه به من آدم.(خداوند هیچ موجودی را شبیه تر به خودش از آدم نیافریده است)» (هزار و يك كلمه ؛ ج‏1 ص204) 🔸 آقای حسینی تهرانی صاحب کتاب روح مجرد : «و اين است معناى خليفة اللّهى، و معنى و مفاد حديث شريفى كه از رسول اكرم روايت شده است كه: خلق اللّه آدم على‏ صورته» (امام شناسى ؛ ج‏5 ص84) گفتنی است که اشاعره قائل به تجسیم و تشبیه نیز روایت را مانند فلاسفه و عرفا معنا می کنند. 🔻تا اینجا تفسیر فلسفه صدرایی و نیز اشعریان را از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» دیدیم اما در کلام عقلی و وحیانی شیعه از آنجا که هیچ گونه مشابهتی بین خالق و مخلوق نیست و به حکم عقل هر گونه شباهت بین خدا و آفریدگانش به معنای نقصان در ذات قدوسی خداوند خواهد بود، روایت معنای دیگری دارد : 🔸حسین بن خالد می گوید: به امام رضا ع گفتم: مردم روایت می کنند که رسول خداوند ـ ص ـ فرموده: خداوند آدم را بر صورت خودش آفریده است؟ امام علیه السلام فرمود: «خدا آنها را بکشد. اینان اول حدیث را حذف کرده اند {و چنین معنای باطلی را به حدیث نسبت داده اند}. رسول الله به دو مردی که به همدیگر دشنام می دادند برخورد کرد و شنید که یکی از آنها به دیگری می گفت: خداوند صورت تو و هر کسی که شبیه توست را زشت گرداند! رسول خدا فرمود: ای بنده خدا! چنین دشنامی را به برادرت نگو، خداوند حضرت آدم {که همه انسانها فرزندان اویند} را بر صورت برادرت آفریده است.» (توحید صدوق، ص 153) شیخ صدوق در ذیل این روایت می نویسد: «اهل تشبیه و تجسیم، اول این حدیث را حذف کردند و گفتند: ان الله خلق آدم علی صورته، پس هم خود گمراه شدند و هم دیگران را گمراه کردند.» 🔸 در روایتی دیگر امام صادق ع می فرماید: «اصحاب تناسخ شیوه دین را پشت سر خود انداختند و گمراهی ها را برای خویش تزیین کردند ... و گمان کردند که تدیبر کننده جهان (خداوند) بر صورت مخلوقات است به دلیل (تفسیر غلط از) این روایت که ان الله خلق آدم علی صورته» (إحتجاج طبرسي ج‏2 ؛ ص344) 🔸علامه حلی متکلم عالیقدر شیعه در باره تفسیر تشبیهی اشاعره از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» می نویسد: «این خبر و مانند آن برای خداوند صورتی مانند صورت انسان ثابت کرده اند و خداوند را به خلقش شبیه کرده اند. این قول، تجسیم و کفر است و قابل تاویل نیست. خداوندصورت کسانی را که چنین روایاتی را جعل کرده اند {و یا آنها را به غلط معنا کرده اند} زشت گرداند.» (دلائل الصدق لنهج الحق، ج‏4، ص 167 کانال معرفتی "معارف الشیعه @maaref_shiaa
🔴 عقل فوق ناقص ! 🔴 و انکار هرچیزی که عقلشان نمیفهمد! آورده اند که ناصرالدین شاه در سفر به خراسان، بر سر راه مشهد، در سبزوار اتراق کرد و در این شهر به دیدن بزرگ آن عصر ، حاج ، رفت و با او به گفت و گو نشست. در پایان نیز از درخواست کرد اجازه دهد عکاس باشی دربار که همراه همایونی بود، از او عکسی بگیرد! !!! که تاکنون ازعکاسی چیزی نشنیده و ندیده بود، پرسید : ماهیت عکس چیست؟ توضیح دادند که سایه ای است از شخص یا چیزی که بر روی کاغذی می افتد و باقی می ماند. منکر هر گونه امکان پذیری عکس برداری شد و گفت: آنچه شما می گویید " و " محال است. زیرا ما آنچه که در خواندیم و می دانیم وجود ظِلّ (سایه) قائم به وجود ذی ظِلّ (صاحب سایه) است. یعنی سایه تا وقتی هست که صاحب سایه باشد و به محض ازاله و از بین رفتن صاحب سایه، سایه از بین می رود. امکان ندارد "صورت جوهری" از اصل ماهیت آن جدا شود و به گونه ای "عرض وارانه" بر روی فیلم عکاسی ظاهر شود. به تعبیر دیگر عرض قایم به جوهر است، چرا که بنا بر مبانی مشاء ، انتقال و جابه جایی "اعراض" ، مستقل و منفک از "جوهر" جسمانی و موضوعی که محل عروض و اتکاء آن است ، محال و ممتنع عقلی است! متفکر !!! (جناب حاج ) به این نتیجه رسید که عکس گرفتن محال است!!! و هر چه که دیگران در باره عکس گفته و شنیده اند وهم و خیال و اشتباه است!!!!!!! شاه و همراهان درماندند و از پس قانع کردن وی برنیامدند، اما اصرار کردند که ایشان این بحث های و را کنار بگذارد و اجازه دهد عکاس باشی از ایشان عکسی بگیرد. پذیرفت و روبروی دوربین عکاس باشی نشست و تصویری که از ایشان موجود است، همان عکسی است که ایشان وجود آن را " و " محال می دانست! 📚 به نقل از کانال وارثون نکته:خدا میداند که چه بسیاااار از معارف قویم قرآن و روایات را به خاطر عقل ناقص و فهم انقص! کنار گذاشته اند و چون خودشان نفهمیده اند آن را محال شمرده اند!!! و تخیلات خود را جایگزین معارف دین کرده اند! باری عقل ارزشمند است اما نه عقل ناقص ! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 فضیلت عظیم تلاوت سوره مبارکه ▪️عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ سلام الله علیه قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ اَلْعَادِيَاتِ وَ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا بَعَثَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ خَاصَّةً وَ كَانَ فِي حَجْرِهِ وَ رُفَقَائِهِ . امام صادق سلام الله علیه فرمودند: كسى كه سوره عاديات را بخواند و بر قرائت آن مداومت نمايد، خداى عزوجل در روز قيامت او را بطور مخصوص با سلام الله علیه محشور مى نمايد و در حريم او و از دوستان او خواهد بود. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۲۵ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
▫️امام زين العابدين " سلام الله علیه " : إِنَّ الدُّعَاءَ وَ الْبَلَاءَ لَيَتَرَافَقَانِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ الدُّعَاءَ لَيَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً. 💬 "دعا و بلا همراه یکدیگرند تا روز قیامت. دعا، بلا را دور میکند حتی اگر بلا قطعی شده باشد." 📚کافی، ج2، ص469. 🔴 هیچ بلایی را بدون "دعا" نمی توان شکست داد! چه بلای ، چه بلای یا هر بلای دیگری... ✅ نه «دعا» جای «عمل» را میگیرد، نه «عمل» ، جای «دعا» را. ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 و بی نیازی از حجت معصوم 💢 تقریر آقای از سخن در باره استغنای از حجت معصوم در آخرالزمان ⭕️ آقای دکتر ابراهیمی دینانی از فیلسوفان معاصر در تقریر دیدگاه عجیب ملاصدرا در باب استغنای از حجت معصوم در آخرالزمان به دلیل ترقی عقول مردم با لحنی جانبدارانه می نویسد: 🔻«صدرالمتألهين‌ با استناد به‌ روايات‌ صادره‌ از ائمه به‌ معصومين عليهم السلام اين‌ نتيجه‌ رسيده‌ است‌ كه‌ عقل‌ حجت‌ باطني‌ خداوند است‌ و پيغمبران‌ حجت‌هاي‌ ظاهري‌ حق‌اند كه‌ اطاعت‌ آن‌ها براي‌ مردم‌ لازم‌ و ضروري‌ است‌. اين‌ فيلسوف‌ از سوي‌ ديگر به‌ روشني‌ مي‌داند كه‌ رشته نبوت‌ و پيغمبري‌ پس‌ از وفات‌ حضرت‌ محمد صلي الله عليه و آله براي‌ هميشه‌ قطع‌ شده‌ و ديگر هرگز پيغمبري‌ مبعوث‌ نخواهد شد. به‌ اين‌ ترتيب‌ با رحلت‌ پيغمبر اسلام‌ صلي الله عليه و آله حجت‌ ظاهري‌ ديگر وجود نخواهد داشت‌ و مردم‌ نيز نيازمند به‌ حجت‌ ظاهر نخواهند بود. آنچه‌ براي‌ خلق‌ هميشه‌ باقي‌ است‌ و راه‌ سعادت‌ را به‌ آنان‌ مي‌نماياند، حجّت‌ باطن‌ است‌. به‌ نظر صدرالمتألهين‌، در آخرالزمان‌ مردم‌ به‌ معلم‌ و راهنماي‌ بيروني‌ نيازمند نيستند بلكه‌ به‌ جاي‌ معلم‌ بيروني‌ از معلم‌ دروني‌ و راهنماي‌ باطني‌ استفاده‌ كرده‌ و در پرتو هدايت‌ او حركت‌ خود را به‌ سوي‌ مقصد ادامه‌ مي‌دهند.» 📚دینانی، ماجراي‌ فكر فلسفي‌ در جهان‌ اسلام‌ 2/ 343) 🔻آقای ديناني‌ در باره نظر ملاصدرا در باب‌ بي‌نيازي‌ انسان‌ها از حجت‌ ظاهري‌ در آخرالزمان‌، با مشابه سازی دیدگاه صدرا با دیدگاه اقبال لاهوری در باره ختم نبوت مي‌افزايد: «آنچه‌ صدرالمتألهين‌ در باب‌ اهميت‌ و كفايت‌ عقل‌ پس‌ از ختم‌ نبوت‌ و پيغمبري‌ ابراز داشته‌، به‌ نوعي‌ در سخنان‌ انديشمند معروف‌، اقبال‌ لاهوري‌ انعكاس‌ يافته‌ است‌. به‌ نظر مي‌رسد، اين‌ انديشمند پاكستاني‌ با كتاب‌ شرح‌ اصول‌ كافي‌ صدرالمتألهين‌ تا حدودي‌ آشنايي‌ داشته‌ است‌. صدرالمتألهين‌ در پايان‌ شرح‌ حديث‌ بيست‌ و يكم‌ به‌ نكته‌اي‌ اشاره‌ كرده‌ كه‌ نشان‌ مي‌دهد، منظور او از آنچه‌ در باب‌ عقل‌ ابراز داشته‌ است‌، عقل‌ مربوط‌ به‌ صنعت‌ و تكنيك‌ نيست‌. او مي‌گويد، در دوره آخرالزمان‌، نفوس‌ مردم‌ به‌ مرحله‌اي‌ از تعالي‌ و تكامل‌ مي‌رسد كه‌ به‌ معلم‌ بيرون‌ از خود نيازمند نبوده‌ و با الهام‌ عيني‌ و راهنماي‌ داخلي‌ به‌ مقصود دست‌ مي‌يابند. از اين‌ سخن‌ مي‌توان‌ دريافت‌ كه‌ اين‌ فيلسوف‌ متألّه‌ به‌ رشد و تكامل‌ معنوي‌ انسان‌ سخت‌ معتقد بوده‌ و چنين‌ مي‌انديشد كه‌ انسان‌ در آخرالزمان‌ به‌ اوج‌ معنوي‌ خود نائل‌ مي‌گردد.» 📚 ماجراي‌ فكر فلسفي‌ در جهان‌ اسلام‌ 3/ 322 🔸خوب است بدانیم که سخن‌ اقبال‌ لاهوري‌ در باب‌ بي‌نيازي‌ انسان‌ها در آخرالزمان‌ از نبوت‌، مورد انتقاد قرار گرفته‌ و ایشان لازمه این دیدگاه اقبال را اعلام ختم دیانت دانسته است (مرتضی مطهری، وحی و نبوت، ص189) ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نظر مرحوم آیت الله طالقانی (ره) در ورود یونانی به عالم اسلام 🔸"از اوائل دولت عباسيان انواع کتب علمي و فلسفي يونان و روم به عربي ترجمه شد و افكار آماده مسلمانان را به بحث و تحقيق در اين مطالب تازه مشغول ساخت، علاوه بر اختلاف سابقه داري که درباره امامت و زعامت بود اختلافاتي درباره صفات مبدء، چگونگي معاد، وحي، نبوت، جبر و تفويض، قدم و حدوث قرآن، و فقه، درگرفت تا آنجا که مذاهب مختلف پديد آمد و علم کلام تدوين يافت هر فرقه و پيروان هر مذهبي براي اثبات نظر خود و محكوم کردن مخالف، به قرآن تمسك جست و آیات را مطابق رأي خود تفسير و تاویل نمود. مكتب ديگري که در ميان زد و خورد آراء و عقايد باز شد طريقه عرفان و تصوّف و کشف و شهود بود. پيروان اين مكتب چون به ظواهر لغات و تعبيرات مقيد نبودند ، با ذوق خود راه تأويلات بي دليل و منطق را پيش گرفتند. در اين ميان فرقه اي هم از فلسفه و کلام و دخالت عقل روگرداندند و تنها بظواهر احاديث و رواياتي که درست و نادرست، و مستند و غير مستند و اسلامي و اسرائيلي آنها، درهم آميخته بود متعبد گشتند. در اين غوغاي فلسفه و عرفان و تأويل و تفسير به رأي، امامان اهل بيت " سلام الله علیهم اجمعین " که در مکتب مستقيم وحي و نبوت پرورش يافته بودند بر کنار بودند و از تفسير به رأي اعلام خطر مي نمودند . خصومت حكام و مستبدين زمان و پيروان آنها با اين اعلام وحي، نمي گذاشت بانگ هدايت و روش تعليم و تربيت آنان از محيط محدودي تجاوز کند، و به گوش عامه مردم رسد. هر اندازه مباحث قرائت و لغت و اعراب و مطالب کلامي و فلسفي در پيرامون آيات قرآن وسعت مي يافت اذهان مسلمانان را از هدايت وسيع و عمومي قرآن محدودتر مي ساخت." 📚 مقدمه کتاب تفسیر پرتوی از قرآن ، اثر آیت الله طالقانی ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
10898-fa-ketabe tohid-1.pdf
1.9M
🔴 فایل کتاب توحید 🔸جلد اول 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
10899-fa-ketabe tohid-2.pdf
2.21M
🔴 فایل کتاب توحید 🔸جلد دوم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 دائم الذکر بودن ▪️ " سلام الله علیه " فرمودند: مَنْ عَمَّرَ قَلبَهُ بِدَاوم الذِّكرِ حَسُنَتْ اَفْعالُهُ في السّرِّ و الجَهرِ. كسي كه دل خويش را با دائم الذكر بودن آباد گرداند، خداوند افعال او را در نهان و آشكار، نيكو مي گرداند. 📚تصنيف غرر الحكم، ص 189، ح 3658 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
mghtal alhussein alayhe alsalam moghram.pdf
2.42M
▪️ 🔻فایل کتاب شریف تالیف مرحوم " رحمت الله علیه " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
1_95446175.mp3
3.59M
⭐️ ⚫️ حکایت مردی که فرزندش را فروخت تا برای بگیرد ... عالم ربانی استاد ( حفظه الله تعالی ) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 ابن سینا در یک نگاه 🔹 بخش اول 🔽 مشهور کتابی دارد بنام این کتاب یکی از کتبی است که در مقابل مکتب اهل البیت سلام الله علیهم قرار دارد. در کتاب وقاحت را به حدی می رساند که میگوید: خلیفه ی دوم از عاقلتر و خردمندتر و سیاستمدارتر بود برای همین هم به حکومت و خلافت شایسته تر از است!!!! 📚 ادرس مطلب فوق : کتاب الشّفاء، (الالهیات)، ابوعلی سینا، تهران، ۱۳۰۳ق، ص ۴۵۲، فصل الخامس، (فصل فی الخلیفه و الإمام و وجوب طاعتهما، و الإشاره إلى السیاسات و المعاملات و الأخلاق. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 ابن سینا در یک نگاه 🔹 بخش دوم 🔹 تعجب ابن ابی الحدید از سخن ابن سینا!! 🔸 از علمای مشهور اهل سنت از سخن باطل و سخیف در کتاب تعجب کرده و مینویسد: واعلم ان قوما ممن لم یعرف حقیقه فضل امیرالمومنین ع زعموا ان عمر کان اسوس منه و ان کان هو اعلم من عمر و صرح الرییس ابوعلی بن سینا بذلک فی الشفاء 🔸 بعضی از کسانی که حقیقت فضیلت سلام الله علیه را نشناخته اند گمان کرده اند که عاقل تر و سیاستمدارتر از است و به این مطلب در کتاب تصریح کرده است! 📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۰ ص۲۱۲ 🔸عجیب است که عالم سنی بر این سخن باطل اعتراض میکند, اما شیعه ی مستضعف از چنین کتابی دفاع میکند! آیا غیرت و حمیت دینی و دفاع از ولایت جایگاهی در بین شیعیان مستضعف ندارد؟! چون علم صحیح ندارند مستضعفند اما عقل که دارند! پس چرا دفاع از ولایت نمیکنند؟! کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
10900-fa-ketabe tohid-3.pdf
2.41M
🔴 فایل کتاب توحید 🔸جلد سوم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
10715-fa-ketabe tohid-4-s.pdf
2.43M
🔴 فایل کتاب توحید 🔸جلد چهارم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
▪️ حدیثی که امام صادق سلام الله علیه فرمود باید با بنویسید... قال الصادق علیه السلام: "نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد فى سبیل الله. ثم قال ابو عبدالله علیه السلام: یجب ان یكتب هذا الحدیث بالذهب." امام صادق سلام الله علیه فرمود: نفس كسى كه به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس فرمود این حدیث را با طلا بنویسید 📚اصول کافی، ج ۲ ، ص ۲۲۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
💢 فقیه شهرت گریز ✔️ به مناسبت ایام سالگرد ارتحال آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی/ حسن طالبیان شریف: 🔹 استعداد و درک فهم و جدیت تحصیلی و پیشرفت علمی آقا شیخ مجتبی قزوینی در حدی بود که آیت‌الله خویی به آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی بعدها فرموده بودند: اگر شما در نجف می‌‌ماندی، یکی از مراجع بزرگ نجف می‌‌شدی! 🔹 حضرات آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی و میرزا مهدی اصفهانی اجتهاد ایشان را تأیید نمود که گواهی کتبی آن‌ها الآن موجود است. 🔹 حجت‌الاسلام آقا شیخ روح‌الله عربشاهی مدعی است که علاوه بر این اجازات اجتهاد، وی متن اجازه اجتهاد میرزای نائینی به آقا شیخ مجتبی قزوینی را نیز دیده است. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدعلی رحیمیان فردوسی در کتاب متأله قرآنی در بخش زندگی‌نامه تحصیلی آقا شیخ مجتبی قزوینی، تصریح می‌‌کند که در حدود ۱۳۴۰ هق درس شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت نموده و از ایشان اجازه اجتهاد دریافت نموده است. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/811511 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔴 نماز روز آخر ماه و نماز آخرین روز سال قمری ▪️روز آخر ذی الحجه آخرین روز سال هجری قمری است رضوان الله علیه در اقبال موافق يك روايت ذكر كرده كه: «مستحب است انسان در این روز دو ركعت نماز بخواند در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحید ده مرتبه وآيةالكرسي ده مرتبه،‏ و بعد از نماز این دعا را بخواند: اَللّهُمَّ ما عَمِلْتُ في هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَني عَنْهُ، وَلَمْ تَرْضَهُ،وَنَسيتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، وَدَعَوْتَني اِلَي التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائي عَلَيْكَ، اَللّهُمَّ فَاِنّي اَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِر لي، وَما عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُني اِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنّي، وَلا تَقْطَعْ رَجآئي مِنْكَ ياكَريمُ. خدايا آنچه انجام دادم در اين‏سال از اعمالي كه مرا از آن نهي فرمودي و راضي بدان نبودي و من آنرا فراموش كردم ولي تو فراموشش نكردي و مرا به بازگشت بسويت خواندي پس از دليري كردنم بر توخدايا من از آن اعمال آمرزش مي‏طلبم پس بيامرز آنها را و هر عملي كه انجام دادم از اعمالي كه مرا به تو نزديك گرداند پس آنرا از من قبول كن و قطع مكن اميدم را از خودت اي بزرگوار هرگاه انسان این دعا را بخواند شیطان می گوید: وای بر من، هر زحمتی که در طول این سال برای ویرانی (اعمال) او به عمل آوردم، همه را با این چند جمله اصلاح نمود و سامان داد و نیز سال گذشته گواهی می دهد که شخص یاد شده ، آن را با انجام اعمال نیک به جا آورده است. دعای یاد شده بعد از نماز این روز در برخی کتاب ها به این صورت آمده است: اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فِي هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ صالِحٍ وَ وَعَدْتَنِي انْ تُعْطِيَنِي عَلَيْهِ الثَّوابَ، فَتَقَبَّلْهُ مِنِّي بِفَضْلِكَ وَ سَعَةِ رَحْمَتِكَ، وَ لا تَقْطَعْ رَجائِي، وَ لا تُخَيِّبْ دُعائِي، اللّهُمَّ وَ ما عَمِلتُ فِي هذِهِ السَّنَةِ مِمّا نَهَيْتَنِي عَنْهُ، وَ تَجَرَّأْتُ عَلَيْهِ، فَانِّي اسْتَغْفِرُكَ لِذلِكَ كُلِّهِ فَاغْفِرْ لِي يا غَفُورُ. 📚 اقبال الاعمال ج۱ ص۵۳۰ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⚫️ نقل شده است که سلام الله علیه از زمانی كه دیده می شد غم و حزن آن حضرت شدت می گرفت ، و گریه هایش بر مصیبت های جدّش صلوات الله علیه زیاد و شدید میشد ، و مردم از اطراف نزد ایشان می آمدند و مصیبت صلوات الله علیه را به ایشان تسلیت می گفتند و به همراه او بر مصائب جدّش نوحه گری و عزاداری می كردند . 📓مستدرك سفينة البحار ۷ / ۲۱۲ . 📓الدمعة الساکبة ۴ / ۱۶۷ . 📓إكسير العبادات ۱ / ۱۰۳ . عزای اشرف اولاد آدم است ، بیا / عزیز فاطمه ، ماه محرّم است بیا / هلال ماه عزا می دهد ندا به فلک / که ماه گریه و اندوه و ماتم است بیا / کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa