eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
636 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️ "قدر زر ، زرگر شناسد ........ " از منظر عارف کیمیا اثر مرحوم آیت الله شیخ : مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ محمود نگارنده: یک روز خدمت حاج شیخ بودیم(مرحوم )،حاج شیخ سوار الاغ بود. افرادی سلام میدادند،ایشان نیز پاسخ میگفت. در این میان اما تنها برای مرحوم پیاده شد و احترام کرد. از ایشان پرسیده شد:چه بود که احترام کردید؟ فرمود : هرچه من با ریاضت بدست آوردم ، با تقوا به دست آورده بلکه بالاتر از من دارد! 📚احیاگر حوزه خراسان ص۱۹۷ ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا 🔴 سخنی کوتاه درباره 🔸بخش اول مجوعه ی احادیث در یک نگاه کلی به سه بخش تقسیم میشوند: ۱_حدیث معتبر:یعنی حدیثی که از باب علم یا علمی دارای حجیت است و انتسابش به معصومین سلام الله علیهم اجمعین طبعا و حقیقتا و یا تعبدا محرز و مسلم است. ۲_حدیث غیر معتبر:یعنی احادیث ضعیف محتمل الصحه و البطلان که دلیل یا قرینه ای نه برای اثبات آن و نه برای ابطال آن وجود ندارد(علم و علمی بر صحت و بطلانش قابل اقامه نیست) که این دسته از احادیث قلیل اند ۳_حدیث جعلی:یعنی حدیثی که با دلیل قطعی جعلی و دروغ بودنش ثابت باشد یعنی علم بر کذب و جعل بودن حدیث داریم و یا قراین قطعیه و یقینیه بر کذب و بطلان روایت داریم که این دسته از احادیث و دسته قبل، بسیار قلیل و نادر هستند کما اینکه خاتم الفقهاء و المجتهدین تصریح فرموده اند. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸بخش دوم روی سخن و محل بحث قسم دوم و سوم است یعنی احادیث غیرمعتبر و احادیث جعلی ، در این رابطه توجه به چند نکته لازم است: ۱_ مرحوم در مقدمه ی بیان فرموده اند که روایاتی که مخالف با قرآن باشد و مامور باشیم آنها را طرد کنیم در کتب روایی ما موجود نیست چرا که قبلا علمای شیعه این زحمت را متحمل شده اند و این تنقیح را به سرانجام رسانده اند. ۲_اکثر روایات فعلی موجود در کتب شیعه معتبر هستند ، برخی قطعی الصدور و ما بقی ظنی الصدور هستند و روایاتی که غیر معتبر باشد اقل القلیل است چنانچه شیخ اعظم و بسیاری از بزرگان قدیما و حدیثا تصریح فرموده اند و کلمات مرحوم و در دسترس و قابل مراجعه هست و در این موضوع به سخن اکتفا میکنیم: ....و الظن بصدور جمیعها(الاخبار) الا قلیل فی غایه القله کما یقتضیه الانصاف ممن اطلع علی کیفیه تنقیح الاخبار و ضبطها فی الکتب 📚(فراید الاصول ج ۲ ص۸۱۰) دقت شود که بعض محشین و شراح این عبارت شیخ اعظم تصریح فرموده اند که مراد شیخ، ظن معتبر است یعنی تمام روایات موجوده در کتب فعلی معتبر است مگر اقل القلیل آنهم در غایت قلت!!! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸بخش سوم ۳_نکته آخر این است که بدانیم فرق است بین و بین و دروغین و هرچند این فرق برای مبتدیان علم رجال و حدیث هم روشن است اما توقع نداریم که این فرق ها را بدانند، ای که فرق بین خدا و در و دیوار را نمیفهمند و قایل به یا خدا و اشیاء هستند و موجودات را صادر شده و ذات خدا میدانند، حتما و حتما عاجز از درک صحیح احادیث اند. باری امروزه رایج شده است هرکسی که از روی بیکاری یا طمع شهرت دست به قصه نویسی میزند و در فضای بی صاحب مجازی صفحه ای باز میکند، برای کسب شهرت هم که شده گرد و خاکی به پا میکند و دست به تخریب روایات شیعه میزند، کسانی که هنوز در علم ،علقه و مضغه هم بحساب نمی آیند و مهمترین تخصصشان تخریب شریعت سیدالمرسلین است به خود اجازه میدهند و هر حدیثی را که مغز کوچکشان درک نمیکند میگویند "جعلیست" مغزهای زنگ زده ی اینها که خاموش از نور معارف اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین است فقط لایق درک نوشخوارهای یونانیان و چرندهای و خام جویده های و و امثال آنهاست! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸بخش چهارم پس کسی حق ندارد حدیثی را که بزعم خودش و با تفکر خودش نمی سازد بگوید جعلیست! نهایتا باید گفت از دید من معتبر نیست چرا که عدم اعتبار اعم از وضع و تقیه و غیر آن است، بله اگر بالفرض حدیثی پیدا شد که قطعا بر ضد صریح قرآن بود یا بر ضد معارف قطعی و مبانی استوار تشیع بود و یا روایت دیگری حدیث دیگر را تکذیب کرد آنگاه میتوان حکم به وضع و جعل کرد و الا فقط باید گفت حدیث برای من حجت و معتبر نیست نه اینکه سریعا حکم به جعل و وضع کرد! در روایات مبارکات نیز صریحا به این مطلب دستور داده شده که احادیثی که برای شما نقل میشود را اگر نتوانستید قبول کنید حق ندارید کنید،چون چه بسا این روایت از ما اهل البیت رسیده باشد و شما با تکذیب این روایت خدا را تکذیب کرده اید و از ما اهل البیت خارج شده اید!! حال به چند نمونه از این احادیث اشاره میکنیم و سخن را خاتمه می بخشیم! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸بخش پنجم ۱_عن ابی جعفر سلام الله علیه:....اذا سمع الحدیث ینسب الینا و یروی عنا فلم یعقله و لم یقبله قلبه اشماز منه و جحده و کفر بمن دان به و هو لا یدری لعل الحدیث من عندنا خرج و الینا اسند فیکون بذلک خارجا من ولایتنا 📚 الکافی ج ۳ص۵۶۵ امام باقر سلام الله علیه فرمود: .....مبغوضترین اصحابم در نزد من کسی است که حدیث را میشنود، به ما نسبت داده شده و از ما روایت شده ولی نمیفهمد و نمیپذیرد و قلبش از آن منکر و بیزار است و این به کفر می انجامد!! در حالیکه نمیداند،شاید حدیث را ما گفته باشیم و او با انکار آن حدیث از ولایت ما خارج میگردد. ۲_قلت لابی عبدالله سلام الله علیه جعلت فداک ان الرجل لیاتینا من قبلک فیخبرنا عنک بالعظیم من الامر فیضیق بذلک صدورنا حتی نکذبه. قال:فقال ابوعبدالله سلام الله علیه الیس عنی یحدثکم؟ قال قلت بلی قال فیقول للیل انه نهار و للنهار انه لیل؟! قال فقلت له لا قال فرده الینا فانک ان کذبت فانما تکذبنا 📚 بصایر الدرجات ج۱ص۵۳۸ سفیان بن سمط میگوید به امام صادق سلام الله علیه عرض کردم فدایت شوم،بعضی اوقات شخصی می آید و از ناحیه شما مطلب عظیمی را نقل میکند,به گونه ای که سینه ما تنگ شده و او را تکذیب میکنیم! حضرت فرمودند آیا از ما نقل نمیکند؟! عرض کردم آری فرمودند مثلا به شب میگوید روز است و به روز میگوید شب است؟! عرض کردم خیر! فرمودند پس آن را به ما بازگردانید (و درباره آن نظر ندهید) زیرا اگر آن را تکذیب کردید در واقع ما را تکذیب کرده اید! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸بخش ششم ۳_عن ابی الحسن سلام الله علیه و لاتقل لما بلغک عنا او نسب الینا ، هذا باطل و ان کنت تعرف خلافه فانک لا تدری لم قلنا و علی ای وجه و صفه 📚 الکافی ج۸ص۱۲۵ امام کاظم سلام الله علیه فرمود هرگز به حدیثی که از ما بشما میرسد یا منسوب به ما است نگویید باطل است ولو علم به خلاف آن هم داشته باشید زیرا تو نمیدانی برای چه آن را گفته ایم و در چه صورتی و به چه وصفی آن را بیان کرده ایم! ۴_عن ابی عبدالله سلام الله علیه:لا تکذبوا بحدیث اتاکم احد فانکم لا تدرون لعله من الحق فتکذبوا الله فوق عرشه! 📚 بصایر الدرجات ج ۱ص۵۳۸ امام صادق سلام الله علیه فرمود:حدیث هیچ کس را تکذیب نکنید زیرا شما نمیدانید شاید حدیث حقی باشد و چون آن را تکذیب کردید در واقع خدای بزرگ را در بالای عرش تکذیب کرده اید!! ۵_عن ابی بصیر عن احدهما قال لا تکذبوا بحدیث اتاکم مرجیی و لاقدری و لاخارجی نسبه الینا فانکم لاتدرون لعله شی من الحق فتکذبوا الله فوق عرشه 📚 علل الشرایع ج۲ص۳۹۵ امام باقر یا امام صادق سلام الله علیه فرمود:حدیثی را که مرجیی مذهب یا قدری مسلک یا خارجی مرام برای شما اورد و به ما نسبت داد را تکذیب نکنید زیرا شما نمیدانید شاید حدیث حق و صحیحی باشدآن وقت بدین ترتیب حق خداوند را در بالای عرش تکذیب کرده اید. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 هرکس مداومت کند به همین نیت .... " قال الصادق صلوات الله علیه: مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم. امام صادق صلوات الله علیه فرمود: هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، از دنیا نمی رود مگر آن که قائم آل محمد را درک می کند. 📚 بحار الانوار؛ ج 53، ص176 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای امام عصر " ارواحنافداه " در حق شیعیان و میزان قرب مرحوم ره به حضرت کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 خدای پوچ و ناتوان ! 🔸 معتقدند خدای تعالی چون است و مخلوقات معلولات او هستند ، خلقت بر خدا لازم است و محال است که خدا چیزی خلق نکند، به تعبیر دیگر همانطور که هروقت خورشید طلوع کرد روشنایی هم هست،هرگاه آتش باشد حرارت هم هست، خدا هم هرگاه باشد(که همیشه و ازلی بوده ) مخلوقات هم باید باشند، یعنی خدای تعالی مجبور بر آفرینش و خلقت است و نمیتواند خلق نکند!!! و این توان را ندارد از خلقت خود امساک و جلوگیری کند!!!!!! و ناچارا همیشه بی اختیار مشغول خلقت است!!!! برای مثال میگوید: لانه لما کان صدور الموجودات عنه علی سبیل اللزوم لا اراده تابعه لغرض بل لذاته و کان صدورها عنه دایما بلا منع و لا کلفه.... صدور موجودات از خدا به نحو حتمی و لزوم میباشد نه اینکه بر مبنای اراده ی هدفمند او باشد بلکه اشیاء به مقتضای ذات از او پدید می آید!!!! 📚خیرالاثر در رد جبر ص۱۹۳ براستی آنقدر که در نابودی و تحریف و تخریب اسلام و تشیع موفق بوده اند ، نه در ویرانی اسلام و نه در تخریب تشیع موفق نبوده اند! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مرجع بزرگ شیعه، مولف اثر گرانقدر و بی نظیر مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه ،کتب را که اعتقاد به دارند، جزء کتب ضاله بر شمرده است! 🔴 مرحوم علامه اصطهباناتی مینویسد: روزی مردی که در دستش کتابی بود وارد جلسه شد، چون او را دید گفت: به خدا سوگند حضرت محمد صلی الله علیه و آله ، جز برای ابطال این خرافات از جانب خداوند مبعوث نشده است!!! 📚 بیان الفرقان ج۴ ص۱۶۲ 📚 فلسفه از منظر قرآن و عترت ص۲۶۹ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⚫️ هجوم و ورود به منزل سلام الله علیه ! 👈🏻 از ابن ربيع ملعون نقل است: ... آخرِ شب بمنزل آن حضرت رسيدم و نردبانی گذاشتم و به خانه او بی‌خبر وارد شدم. ديدم که پيراهنی پوشيده و دستمالی بر کمر بسته و مشغول نماز است. چون از نماز فارغ شد، گفتم: بيا که خليفه تو را می‌طلبد. فرمودند: بگذار دعا بخوانم و جامه بپوشم. گفتم: نمی‌گذارم، فرمودند: بگذار بروم غسلی بکنم و مهياي مرگ گردم. گفتم: وقت ندارم نمی‌گذارم! پس آن مرد پير ضعيف را که زياده از هفتاد سال از عمرش گذشته بود، با يک پيراهن و سر و پای برهنه از خانه بيرون آوردم❗️چون پاره‌ای راه آمد، ضعف بر او غالب شد و من رحم کردم بر او و او را بر استر خود سوار کردم. چون به در قصر خليفه رسيدم، شنيدم منصور به پدرم می‌گفت: وای بر تو ای ربيع! دير کرد و نيامد. پس ربيع بيرون آمد، چون نظرش بر امام عليه ‏السلام افتاد و او را با اين حالت مشاهده کرد گريست! زيرا که ربيع اخلاص بسيار بخدمت حضرت داشت و آن بزرگوار را امام زمان می‌دانست. حضرت فرمودند: ای ربيع، می‌دانم که تو بجانب ما ميل داری، اين قدر مهلت بده که دو رکعت نماز بجا بياورم و با پروردگار خود مناجات کنم... 📚 جلاء العیون، علامه مجلسی رحمه‌الله، ص ٨٧٣ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ وقتی در شرایط حساس، دعای سلام الله علیهما را می‌خوانَد ▪️ وقتی امام به قصر منصور دوانیقی لعنه‌الله رفت و از توطئه‌ای که برایشان ترتیب داده بودند، سربلند بیرون آمدند، ربیع می‌گوید به حضرت گفتم: دیدم چیزی زیرلب زمزمه کردید که در اثر آن خطر از شما دفع شد. چه دعایی خواندید؟! فرمودند: دعای جدم امام حسین علیه السلام را خواندم: «یَا عُدَّتِی عِنْدَ شِدَّتِی وَ یَا غَوْثِی فِی کُرْبَتِی احْرُسْنِی بِعَیْنِکَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اکْنُفْنِی بِرُکْنِکَ الَّذِی لَا یُرَامُ.» 📚 بحارالانوار، ٤٧/١٧٥، به نقل از "الارشاد" شیخ مفید رحمه الله کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
▪️ و دیگران گفته اند که: به امرِ منصورِ دوانیقی ملعون، سلام الله علیه را به زهر شهید کردند و گویند که: انگور زهرآلودی به آن حضرت خورانیدند. 📓جلاء العیون، ص ۸۸۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ روایتی پر از اسرار ... ▪️حتى نمک را هم با هم تقسيم می‌كرديم... معلى بن خنيس گفت: شبى بارانى سلام الله علیه از منزل به قصد سايه ‌بان بنى ساعده بيرون شد، من نيز از پى ايشان رفتم؛ متوجه حضور من شدند و فرمودند: همراه من بیا! 🔸رسيديم سایه بان بنى ساعده، ديدم عده‌اى در خواب هستند؛ شروع كرد براى هر نفر يک يا دو نان گذاشت، بعد برگشتيم. 🔸عرض كردم: آقا فدايت شوم، اينها عارف به امامت شما هستند؟ 🔹فرمود: اگر امام شناس بودند هر چه داشتيم با آنها می‌خورديم، حتى نمک را هم با هم تقسيم می‌كرديم! 📚 بحار الأنوار، ج۴۷، ص۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
ظهر_شهادت_امام_صادق_علیه_السلام_6026131148294324413.mp3
10.09M
⚫️ معارف " سلام الله علیه ". عالم ربانی حاج شیخ عبدالحسین کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ سلام الله علیه و رسیدگی شبانه به فقرا ▪️عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ کَانَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السّلام إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ ، فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ ، فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ . فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِالله علیه السّلام فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِالله علیه السّلام. هشام بن سالم میگوید ، وقتی تاریکی شب همه جا را فرا میگرفت ، إمام صادق سلام الله علیه کیسه‌ای از نان و گوشت و پول برمی‌داشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه می‌برد و در میانشان تقسیم می‌کرد ، ولی آنان او را نمی‌شناختند . وقتی امام صادق علیه السّلام بشهادت رسید ، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مَرد ، إمام صادق سلام الله علیه بوده است. 📓 کافی ۴ / ۸ ، باب صدقة الليل ، حديث ١ . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ حکایتی شنیدنی از سلام الله علیه در مجلس " علیه لعائن الله " رحمَهُ الله مینویسد ؛ وقتی منصور دوانیقیِ ملعون به إمام گفت تو بر علیه من توطئه کرده‌ای و توسط غلام خود معلّی بن خُنیس سلاح و یار جمع می‌کنی ، حضرت تکذیب کردند‌ . منصور فرستاد و آن بدبخت را که به دروغ چنین مطلبی گفته بود طلبید و در حضور حضرت از او پرسید. گفت بلی چنین است و آنچه در حقّ او گفته‌ام صحیح است. حضرت به او گفت سوگند یاد می‌کنی؟ گفت بلی و شروع کرد به قسم خوردن و گفت و الله الّذی لا إله الّا هو الغالب الحیّ القیّوم . حضرت فرمود در سوگند تعجیل مکن و به هر نحو که می‌گویم سوگند یاد کن. منصور گفت این سوگند که او یاد کرد چه علّت داشت؟ حضرت فرمود حقّ تعالی صاحب حیا و کریم است ، کسی که او را مدح کند به صفات کمالیّه و به رحمت و کرم ، او را معاجله به عقوبت نمی کند. پس حضرت فرمود بگو بیزار شوم از حول و قوّت خدا و داخل شوم در حول و قوّت خودم اگر چنین نباشد. چون آن بدبخت چنین سوگند یاد کرد ، در حال افتاد و مُرد و به عذاب الهی واصل شد. منصور از مشاهده این حال بر خود لرزید و خایف گردید و گفت دیگر سخن کسی را در حقّ تو قبول نخواهم کرد. 📓جلاء العیون / باب ۸ ، فصل ۲ . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ خواندن توسط " سلام الله علیه " و قتل استاندار مدینه ▪️پس از آن كه داوود بن علىّ استاندار مدینه از طرف خلیفه ، مُعلّى بن خُنیس ‍ را احضار كرده و به قتل رسانید، امام جعفر صادق سلام الله علیه با او قطع رابطه نمود و به مدّت یك ماه نزد او نرفت . روزى داوود بن علىّ، ماءمورى را فرستاد كه امام علیه السلام را نزد او ببرند؛ ولى حضرت قبول ننمود. محمّد بن سنان گوید: در حضور امام جعفر صادق " سلام الله علیه " بودم و با عدّه اى از دوستان ، نماز ظهر را به امامت آن حضرت مى خواندیم كه ناگهان پنج نفر ماءمور مسلّح وارد شدند و به امام صادق علیه السلام گفتند: والى مدینه دستور داده است تا شما را نزد او ببریم . امام فرمود: اگر نیایم ، چه مى كنید؟ ماءمورین گفتند: والى دستور داده است كه چنانچه نیامدید، سر شما را جدا كنیم و نزد او ببریم . حضرت فرمود: گمان نمى كنم بتوانید فرزند رسول خدا صلى الله علیه و آله را به قتل رسانید. گفتند: ما نمى دانیم تو چه مى گوئى ، ما فقط مطیع امر والى هستیم و دستور او را اجراء مى كنیم .حضرت فرمود: منصرف شوید و بروید، كه این كار به صلاح شما نخواهد بود. گفتند: به خدا سوگند، یا خودت و یا سرت را باید ببریم . امام "سلام الله علیه " چون آن ها را بر این تصمیم شوم جدّى دید، دست هاى مبارك خویش را بر شانه ها نهاد؛ و پس از لحظه اى ، دست هایش را به سوى آسمان بلند نمود با انگشت سبابه اش دعائى خواند، كه فقط ما این زمزمه را شنیدیم : ((السّاعه ، السّاعه )) ؛ پس ناگهان سر و صداى عجیبى به گوش ‍ رسید. در این هنگام حضرت به ماءمورین حكومتى فرمود: هم اكنون رئیس ‍ شما هلاك شد؛ و این داد و فریاد به جهت هلاكت او مى باشد؛ و ماءمورین با شینیدن این سخنان از كار خویش منصرف شدند و رفتند. بعد از رفتن ماءمورین ، من به حضرت عرض كردم : مولایم ! خداوند، ما را فداى تو گرداند، جریان چه بود؟ حضرت فرمود: او داوود بن علىّ دوست ما مُعلّى بن خُنیس را كشت ؛ و به همین جهت ، مدّتى است كه من نزد او نرفته ام بنابر این ، او به واسطه افرادى پیام فرستاد كه من پیش او بروم ؛ ولى من نپذیرفتم تا آن كه این افراد را فرستاد تا مرا به قتل برسانند. و چون من ، خداى متعال را با اسم اعظم دعا كردم تا او را نابود گرداند، خداوند نیز ملكى را فرستاد و او با نیزه ای به شرم گاه او زد و او را به هلاكت رسانید. پس پرسیدم: دلیل بالا بردن دستانتان چه بود؟ فرمود: «ابتهال». پس پرسیدم دلیل قرار دادن دست ها بر شانه چه بود؟ فرمود: «تضرع». و پرسیدم دلیل بالا بردن انگشت سبابه چه بود که فرمود:«تملق خدا و حالتی بین خوف و رجاء». 📓 بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم،ج‏1،218     📓بحارالا نوار: ج 47، ص 67،ح 9 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
▪️آجرک الله یا مولای یا و ساعدالله قلبک العزیز و عجل الله تعالی فی فرجک الشریف فی مصیبت جدک المظلوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
1_76947225.pdf
135.4K
⚫️ امام صادق سلام الله علیه با طبیب هندی کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
سلام الله علیه ⚫️ زن و بچهٔ مرا ترسانده، بخداوند قسم هر روز بعد از هر نماز نفرینش می‌کنم... 👈🏻 ربیع گوید: در مدینه بدستور منصور (لعنه الله) درب خانه جعفر بن محمد ( سلام الله علیه) رفتم، دیدم در اطاق خلوت خود نشسته، بدون اجازه وارد شدم. دیدم صورت بر خاک گذاشته و در حال ابتهال و زاری است اثر گَرد و خاک زمین که چهره خود را بر آن گذاشته بود روی صورتش بود. به احترام این حالی که داشت چیزی نگفتم تا نماز و دعایش تمام شد. بعد رو بمن نمود، عرض کردم سلام علیک یا ابا عبد اللَّه. فرمودند: علیک السلام برادر برای چه کاری آمده‌ای؟ گفتم: منصور سلام رسانده و شما را طلبیده. امام سلام الله علیه به خشم آمد، پس از تلاوت چند آیه قرآن، فرمودند: «انا والله قَدْ خِفْنَاکَ وَ خَافَتْ لِخَوْفِنَا النِّسْوَةُ اللَّاتِی أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِنَّ وَ لَا بُدَّ لَنَا مِنَ الْإِیضَاحِ بِهِ فَإِنْ کَفَفْتَ وَ إِلَّا أَجْرَیْنَا اسْمَکَ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ.» ✍🏻 به منصور بگو: بخداوند متعال قسم، ما از دست تو در بیم و هراسیم و بواسطه وحشت ما خانواده و زنانمان که خود بهتر آنها را می‌شناسی در ترس و وحشت هستند، مجبورم که پرده از این راز بردارم، اگر دست از ما برنداری پنج مرتبه در شبانه روز پس از هر نماز شکایت ترا پیش خداوند متعال می‌کنم... 📚 بحارالانوار، ٤٧/١٨٨، به نقل از "مهج الدعوات" کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 صبر کردن زن بر اذیت های شوهر ▪️پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن صَبَرَتْ عَلی سُوءِ خُلقِ زَوجِها اَعطاهاَ اللهُ مِثلَ ثوابِ آسِیَةَ بنتِ مُزاحم. هر زنی که بر بداخلاقی همسرش صبور و شکیبا باشد خداوند همانند اجر و پاداش آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) را به او عطا می‌فرماید. 📚 مکارم‌الاخلاق، ص ٢١٤   کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحٰابُ اَلصِّرٰاطِ اَلسَّوِيِّ وَ مَنِ اِهْتَدىٰ طه ۱۳۵ ▪️عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحٰابُ اَلصِّرٰاطِ اَلسَّوِيِّ وَ مَنِ اِهْتَدىٰ قَالَ اَلصِّرَاطُ اَلسَّوِيُّ هُوَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلْهُدَى مَنِ اِهْتَدَى إِلَى طَاعَتِهِ وَ مِثْلُهَا فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ إِنِّي لَغَفّٰارٌ لِمَنْ تٰابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً ثُمَّ اِهْتَدىٰ قَالَ إِلَى وَلاَيَتِنَا . سلام الله علیه : در باره آيه: {فَسَتَعْلَمُونَ‌ مَنْ‌ أَصْحٰابُ‌ اَلصِّرٰاطِ‍‌ اَلسَّوِيِّ‌ وَ مَنِ‌ اِهْتَدىٰ‌} [بزودى خواهيد دانست چه كسى براه راست است و هدايت يافته]. از امام صادق سلام الله علیه نقل فرمود: صراط‍‌ سوى قائم آل محمّد (سلام الله علیهم اجمعین) است و هدى كسى است كه راه به طاعت از او پيدا كند. شبيه اين آيه در قرآن آيه: {وَ إِنِّي لَغَفّٰارٌ لِمَنْ‌ تٰابَ‌ وَ آمَنَ‌ وَ عَمِلَ‌ صٰالِحاً ثُمَّ‌ اِهْتَدىٰ‌} است. فرمود: هدايت به سوی ولايت ما پيدا كند. 📚بحار الأنوار ج ۲۴، ص ۱۵۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 و دو شهری که دیده نمی شوند .... ▪️كِتَابُ اَلْمُحْتَضَرِ ، تَأْلِيفُ اَلْحَسَنِ بْنِ سُلَيْمَانَ مِمَّا رَوَاهُ مِنَ اَلْأَرْبَعِينَ لِسَعْدٍ اَلْإِرْبِلِيِّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اَلصَّمَدِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ أَبِي اَلْهَيْثَمِ خَالِدٍ اَلْأَرْمَنِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْمَشْرِقِ مَدِينَةً اِسْمُهَا جَابَلْقَا لَهَا اِثْنَا عَشَرَ أَلْفَ بَابٍ مِنْ ذَهَبٍ بَيْنَ كُلِّ بَابٍ إِلَى صَاحِبِهِ فَرْسَخٌ عَلَى كُلِّ بَابٍ بُرْجٌ فِيهِ اِثْنَا عَشَرَ أَلْفَ مُقَاتِلٍ يَهْلُبُونَ اَلْخَيْلَ وَ يَشْهَرُونَ اَلسَّيْفَ وَ اَلسِّلاَحَ يَنْتَظِرُونَ قِيَامَ قَائِمِنَا وَ إِنِّي اَلْحُجَّةُ عَلَيْهِمْ . كتاب محتضر: از هشام بن سالم از " سلام الله علیه " نقل مي كند كه فرمود: خداوند را در مشرق شهرى بنام جابلقا است كه داراى دوازده هزار درب است از طلا بين هر درب تا درب ديگر يك فرسخ فاصله است بر كنار هر درب برجى است در آن دوازده هزار جنگجو است آماده جنگ با شمشير آخته و سلاح لازم، منتظر قيام قائم ما هستند من حجت خدا بر آنهايم. 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۷، ص ۴۷ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa