eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
639 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقتل خوانی مرحوم آیت الله حکیم ره کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
‌" با دقت بخوانید " حضرت استاد حاج (حفظه الله تعالی) : قضاياي روز عاشورا نشان مي دهد كه حضرت زينب عليهاالسلام كارهايي را كه مي‌كردند بخشي از آن مال جريان خواهري و برادري بود اما غالبا مال اين جنبه بود كه حضرت سيدالشهداء امامشان است. یا هر باری که حضرت اباعبداللّه عليه السلام «هل من ناصر ینصرنی» مي گفتند حضرت زينب مي آمدند و لبیکی می گفتند. گاهي سوال ميشد که چرا شما لبیک می گویید؟! مي گفتند: ایشان امام من است و يك نفر بايد به درخواست ایشان جواب مثبت بدهد و گرنه عذاب خدا نازل مي شود. مكرّر مخصوصا بعد از ظهر عاشورا حضرت زينب عليها السلام اسب و نيزه را براي حضرت سيدالشهداء آماده مي كردند و يك تعبيري به اين مضمون داشتند که: «ما اشقي قلبي! أي أختٍ؟» یعنی چه قلب سختی دارم من و چه خواهری هستم من که براي برادرش مركب مرگ را آماده مي كند؛ ولي گويا مجبور بودند این کار را بکنند چون که حضرت امامشان است و ايشان این تقاضا را كرده و لذا نباید بي جواب بماند. يعني نگاه حضرت زینب به امام حسین علیه السلام ، بيشتر نگاه امام واجب الاطاعه اي بود تا قضاياي ديگر و اين خيلي قابل توجه است. ‌ ‌ کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
آجرک الله یا مولای یا صاحب الزمان ...... @allamezarabadi
⚫️ اعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ‌السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ من آل محمد علیهم‌السلام @allamezarabadi
Rozeye Qodsi.mp3
5.37M
⭐️ ▪️و این بار یتیمان مهدی سلام الله علیه، پناه آورده اند به چله خوانی زیارت عاشورا، از تا اربعین، به امید ظهور پدر مهربانشان.... "روضه‌ی قدسی"
⚫هيئت تمام شد، همه رفتند و تو هنوز . . . يک گوشه ای نشسته ای و آرام گريه ميکنی . . . "یا صاحب الزمان" آجرک الله فی مصیبت جدک الحسین ... اَلّلهُمَّ عَجِّـــل لِوَلیِّکَ الفَرَج @allamezarabadi
" دفن بدن های شهداء کربلاء " بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحابش در دهم محرم سال 61(ه.ق)، بدن های قطعه قطعه و خون آلود آنان بر زمین ماند. و طبق نقل طبری آمده است که امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا یک روز پس از شهادت و بعد حرکت سپاهیان عمر سعد به سمت شام یعنی یازدهم محرم توسط اهل غاضریه از بنی اسد دفن شدند.1  بلاذری در انساب الشراف2  و مسعودی در مروج الذهب3 خود نیز بر همین باورند. 🔹این قول مورخان اهل سنت است و شیخ مفید در الارشاد4  و سید بن طاووس در لهوف5 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب6  ✳️از مورخین و علمای شیعه هم همین قول را نقل کرده اند، با این تفاوت که شیعیان قائل به دفن ابدان توسط امام سجاد علیه السلام هستند. 🔹در رد قول اول باید نکاتی را مد نظر داشت، 🔸اولاً اینکه روش دفن امام علیه السلام و اهل بیت شان و یارانی که در رکاب وی شهید شدند به آنگونه که از پراکندگی قبرشان می دانیم برای بنی اسد امکان پذیر نبود. زیرا آنان اهل روستایی بودند که در میدان نبرد شرکت نداشتند و نمی توانستند بدون راهنمایی کسی که از همه آن شهیدان و پیکر و لباسشان شناخت کامل داشته باشد آنان را شناسایی و دفن کنند. 🔹بویژه آنکه سرهای شهیدان را بریده بودند و پیکرها سر نداشتند لذا راهنمایی آگاه باید برای تشخیص شهیدان از یکدیگر وجود می داشت و بدون وجود چنین شخصی دفن کورکورانه و بدون شناخت انجام می شد. 🔸و بنا بر نظر شیعه مبنی بر اینکه دفن امام را جز امامی مانند خودش بر عهده نمی گیرد7ناگزیر باید گفت که راهنمایی که با بنی اسد در دفن شهدای کربلا بود امام سجاد علیه السلام بودند8 و حضور ایشان نیز باید بیرون از اسباب عادی صورت گرفته باشد و این مطلب نیز به وسیله روایتی که از امام رضا علیه السلام نقل شده؛ تایید می شود. 🔹و چون امام علیه السلام در روز یازدهم با کاروان اسرا به سمت کوفه حرکت کردند و در روز دوازدهم در مجلس ابن زیاد به روشنگری مشغول بودند تا اینکه در هنگام غروب ابن زیاد اسرا را به زندان فرستاد؛ اینگونه برداشت می شود که امام علیه اسلام فرصتی پیدا کردند که اندکی دور از اذیت و آزار یزید و عمالش قرار گیرند لذا با اسباب غیبی به دشت کربلا آمدند و بدنهای شهداء را سه روز بعد از واقعه کربلا در روز سیزدهم محرم به کمک مردان طایفه بنی اسد که با تحریک زنانشان به سوی دشت کربلا آمده بودند دفن می کنند. 🔹در این که سر امام حسین علیه‌السلام کجا دفن شده است، منابع تاریخی شیعه و سنی گزارش‌های گوناگونی آورده‌اند تا آنجا که چندین قول در این باره گفته شده است. 1⃣قول اول: سر به بدن ملحق شده است.** این قول مشترک میان شیعه و سنی است. ولی بین علما ی شیعه مشهور است، علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی، فتال نیشابوری، ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و مجلسی این قول را بیان کرده‌اند. از مجموع آنچه در تاریخ نوشته شد، امکان حضور اهل‌بیت علهیم‌السلام در اربعین سال 61 ق بر مزار امام علیه السلام اثبات شد، لذا الحاق سر امام به بدنش توسط امام سجاد علیه‌السلام در روز اربعین قولی قوی است. 🔸چنانکه شیخ صدوق و پس از او، فتال نیشابوری در این باره می‌نویسند: علی بن حسین علیه السلام همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسین علیه‌السلام را به کربلا باز گرداند.9 🔹سید مرتضی در این باره می‌گوید: روایت کرده‌اند که سر امام حسین علیه‌السلام با جسد در کربلا دفن شد. 10 🔸ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است که به همین سبب (ملحق کردن سر امام به بدن و دفن آن) زیارت اربعین (از جانب امامان علهیم‌السلام) توصیه شده است.11 🔹ابن نمای حلی نیز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن می‌توان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که سر امام در شهرها گردانده شد، به بدن بازگردانده شد و با جسد دفن شد.12 🔸سید ابن طاووس نوشته است: اما سر حسین علیه‌السلام، روایت شده که سر برگردانده شد و در کربلا با جسد شریفش دفن شد و عمل اصحاب بر این معنا بوده است.13 🔹مجلسی، یکی از وجه‌های استحباب زیارت امام حسین علیه‌السلام را در روز اربعین، الحاق سرهای مقدس را به اجساد توسط علی بن حسین علیهما‌السلام بیان کرده است.14  🔸وی در جای دیگر بعد از نقل اقوال دیگر در این باره می‌نویسد: مشهور بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است.15 🔹برخی اندیشمندان اهل‌ تسنن نیز این قول را بیان کرده‌اند: 🔸ابوریحان بیرونی در این باره می‌نویسد: و فی العشرین ردّ راس الحسین علیه‌السلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم (صفر)، سر حسین علیه‌السلام به بدنش ملحق و با آن دفن گردید. کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" امتیاز و فضیلت حقیقی " حضرت استاد حاج (دام ظله الشریف ) : برای ما خیلی ابهام هست که چه به سرمان می آید. بعد از مرگ، کجا می رویم؟ چه کار می کنیم؟ لذا می ترسیم؛ چون نمی دانیم آن طرف چه خبر است. اگر کوچک‌ترین لطمه به ما بخورد، آن را ضرر می پنداریم. در حالی که همیشه اینطور نیست. گاهی یک فردی که ضرر مالی یا ضرری در زندگی به او وارد می‌شود، این ضرر باعث می‌شود که او در یک کار خیر وارد شود؛ مثلا حفظ قرآن را شروع می‌کند و بعد از چند سال، حافظ قرآن می‌شود. بعد از چند سال که نگاه می کند، می‌بیند فلان اتفاق، باعث شد که حافظ قرآن شود؛ لذا هیچ وقت به این اتفاق به دید یک ضرر نگاه نمی کند؛ چون بزرگ‌تر از آن نصیبش شده است که آن را نفع می‌بیند. اگر انسان در محدوده وظایف خود، این حس را پیدا کرد و این‌گونه رشد کرد، آن وقت مانند جریان حضرت زینب علیهاالسلام می شود که فرمود: ما رأیت الا جمیلا؛ ندیدم مگر زیبایی... اتفاق هرقدر هم بزرگ باشد چون او رشد کرده، در این قضیه خسارت ندیده است، رضای خدا و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ را به دست آورده است، وفاداری خود را ثابت کرده است. همه این‌ها امتیاز است و در این وقت است که دنیا در نظر انسان، زیبا می‌شود. کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi ‌ ‌
سالروز شهادت #حضرت_سیدالساجدین_سلام_الله_علیه را به محضر مبارک امام زمان تسلیت و تعزیت عرض می نماییم . آجرک الله یا مولای و ساعد الله قلبک الشریف کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" زیارت پیرمرد روستایی.... " پیر مردی روستایی از اطراف خراسان به زیارت عتبات عالیات مشرف شده بود. در همان ایام ، یکی از علمای کربلا در خواب محضر مبارک حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)رسیده بود وحضرت به ایشان فرموده بودند: فردا به فلان مسافر خانه برو ،به پیر مرد کشاورزی که از خراسان به زیارت آمده بگو که زیارتش را قبول کردیم. فردا صبح آن عالم بزرگوار می آید و پیر مرد را پیدا می کند و پیام حضرت را به ایشان می رساند ، سپس به ایشان می گوید که شما چکار کرده اید و چه زیارت نامه ای خوانده اید که مورد تأیید حضرت واقع شده است؟ پیر مرد می گوید: من اصلا سواد ندارم که زیارت نامه بخوانم وکسی هم برایم زیارت نامه نخوانده است. آن عالم به ایشان می گوید: وقتی وارد حرم شدی چکار کردی؟ می گوید: هیچی وقتی دیدم کاری نمیتوانم بکنم ، سواد ندارم که زیارت نامه بخوانم کسی هم نبود برایم زیارت نامه یا روضه بخواند ، دلم سوخت و این شعر را به زبان محلی برای حضرت خواندم: سنگ و کلوخ و درمنه بهر حسین گریه منه یعنی سنگ وکلوخ و در منه همه برای امام حسین (علیه السلام)گریه می کنند. نتیجه می گیریم که ؛ حقیقت وتأثیر نهایی اعمال ، عشق و اخلاص است، هرچند صورت ظاهری اعمال نیز باید نیکو باشد. توضیح: درمنه :گیاهی است در اطراف خراسان که برای درد کلیه خوب است. خرمن معرفت ص۱۰۵ @allamezarabadi
حضرت امام رضا "عليه السلام " : مَن جَلَسَ مَجلِسا يُحيى فيهِ أمرُنا ، لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوُبُ هر كه در مجلسى بنشيند كه در آن ياد ما (اهل بيت) زنده مى شود ، قلبش ، در روزى كه قلب ها مى ميرند ، نمى ميرد . . وسائل الشیعه، ج ۴۴ ، ص ۲۷۸ . @allamezarabadi
🏴 آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمیخرند، اشک بر سیدالشهدا علیه‌السلام را مثل دانۀ درّی برایش نقد میکنند. رحمت واسعه، ص٢٧١ کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" توبه، شست وشوی گناه " آیت الله العظمی حاج (نفعنا الله من برکات وجوده) می فرمایند: برای روشن شدن امید دردل جوانان طالب خدای عز وجل به دو چیز سفارش می کنم: ۱. در این دو روایت تأمل کنید: قال رسول الله(صلوات الله علیه): التائب من الذنب کمن لا ذنب له . توبه کننده از گناه مانند کسی ست که اصلا انگار هیچ گناهی ندارد . قال علی (علیه السلام): التوبة تطهر القلوب وتغسل الذنوب . توبه قلب را تطهیر می کند و گناهان را می شوید ۲.داستان کسانی که از گناهان خویش توبه کرده اند و عاقبت به خیر شده و در نتیجه از اولیاء الله تعالی گشته اند را بخوانید. غم عشق ص۳۵ کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانی از استاد معظم عالم ربانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری #نقد_فلسفه
عن امیرالمومنین سلام الله علیه فی حدیث طویل: فکل عمل یجری علی غیر ایدی الاصفیاء(اوصیاء) و حدودهم و عهودهم و شرایعهم و سننهم و معالم دینهم مردود غیر مقبول!!!!! امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود: هر عملی که انجام شود اما از دست انبیا و اوصیاء اخذ نشده باشد و مطابق با حدود و عهود و شریعت و سنت و علوم انبیا نباشد مردود و غیر قابل قبول در پیشگاه الهی خواهد بود! نورالثقلین ج۲ص۲۲۶ کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" دیدن چهارده معصوم سلام الله علیه " از دوستان آیت الله حاج شیخ ذبیح الله قوچانی(ره) می فرمودند: همان رفیق ما مرحوم حاج علی حسین پوران(ره)می گفت: من ذکر یونسیه را یک سال با اذن ادامه دادم، بعد از یک سال شب آخر چهارده معصوم را در خواب دیدم درحالی که کسی راه نمی دادند. آن بزرگواران در یک اتاق تشریف داشتند و من از پشت دیوار می دیدم،اما راهم نمی دادند. یک سال ذکر یونسیه گفتن حاصلش شد دیدن چهارده معصوم از پشت در ، تازه راهم ندادند. صبح آمدم ، باز همان حجره خدمت مرحوم حاج شیخ ذبیح الله قوچانی(ره)ولی این دفعه در زدم. ایشان فرمودند :بفرمایید. تادر را باز کردم، دیدم چشمانش اشک آلود است، معلوم بود درحال مناجات بوده. بعد از جواب سلام بلافاصله فرمودند"((بله آقا جان راه نمی دهند،بله آقاجان راه نمی دهند،به این آسانی مارا راه نمی دهند.)) آیت الله شوشتری(حفظه الله)می فرمایند: البته صاحب قصه توجه نداشته اندکه: رنج راحت دان چو شد مقصد بزرگ گرد گله توتیای چشم گرگ. خرمن معرفت ص۹۵ : ۱. در این خواب مقصود حضرات معصومین از این خواب ، رساندن پیامی به این شخص بوده است و اینکه بگوییم به این راحتی راه نمی دهند قاعده عمومی نیست . شبیه این موضوع را در عیون اخبار الرضا علیه السلام داریم که حضرت افرادی را که از مرو آمده بودند چند روز پشت درب نگه داشتند تا مطلبی را به ایشان بفهمانند...... ۲. و اینکه : اصل اینکه این شخص موفق به انجام این دستور شده خود لطف اهلبیت علیهم السلام بوده است . تا که از جانب معشوق نباشد کششی کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
⁉️علت محروم شدن از نماز شب... عن الإمامِ الصّادقِ جعفرِ بنِ محمّدٍ عليه السلام : إِنَّ الرَّجُلَ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ صَلَاةَ اللَّيْلِ ، وَ إِنَّ الْعَمَلَ السَّيِّئَ أَسْرَعُ فِی صَاحِبِهِ مِنَ السِّكِّينِ فِي اللَّحْمِ . چه بسا شخصی به وسيله انجام گناهی از نماز شب محروم گردد ، همانا تأثير گناه در انسان سريع تر از تأثير چاقو در گوشت است . كافی ۲ / باب الذنوب از کتاب الایمان و الکفر ، حدیث 16 @allamezarabadi
4_189702683920171060.pdf
2.42M
کتاب ستاره درخشان شام . زندگینامه حضرت رقیه سلام الله علیها کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
🔹دستی که خورد و صورت من را #کبود کرد 🔸انگشتر عقیق پدر بود روی آن... #رقیه_بنت_الحسین کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
"کیفیت ورود اسرای کربلا به شام و مجلس یزید " 🔸المزار الكبير ـ في زِيارَةِ النّاحِيَةِ ـ : رُفِعَ عَلَى القَنا رَأسُكَ ، وسُبِيَ أهلُكَ كَالعَبيدِ ، وصُفِّدوا فِي الحَديدِ فَوقَ أقتابِ المَطِيّاتِ ، تَلفَحُ وُجوهَهُم حَرُّ الهاجِراتِ ، يُساقونَ فِي البَراري وَالفَلَواتِ ، أيديهِم مَغلولَةٌ إلَى الأَعناقِ ، يُطافُ بِهِم فِي الأَسواقِ. 📚المزار الكبير : ص ٥٠٥ ، ▪️مصباح الزائر : ص ٢٣٣ ، ▪️بحار الأنوار : ج ١٠١ ص ٢٤١ و ص ٣٢٢ . 🔹در «زيارت ناحيه مقدّسه» ـ : سرت را بر نيزه كردند و خانواده ات را مانند بندگان، اسير نمودند و با زنجير آهنين، به بند كشيدند و بر روى مَركب هاى بدون جهاز، سوار نمودند و باد داغ نيم روزى، صورت هاشان را مى سوزانْد. آنان را در دشت ها و صحراها مى راندند و دستانشان را به گردن هايشان بسته بودند و آنها را در بازارها مى چرخاندند. 🔸قرب الإسناد عن عبد اللّه بن ميمون عن جعفر بن محمد عن أبيه [الباقر] عليهماالسلام: لَمّا قُدِمَ عَلى يَزيدَ بِذَرارِيِّ الحُسَينِ، اُدخِلَ بِهِنَّ نَهارا مَكشوفاتٍ وُجوهُهُنَّ ، فَقالَ أهلُ الشَّامِ الجُفاةُ : ما رَأَينا سَبيا أحسَنَ مِن هؤُلاءِ ، فَمَن أنتُم ؟  فَقالَت سُكَينَةُ بِنتُ الحُسَينِ : نَحنُ سَبايا آلِ مُحَمَّدٍ . 📚قرب الإسناد : ص ٢٦ ح ٨٨ ، ▪️الأمالي للصدوق : ص ٢٣٠ ح ٢٤٢ ، ▪️روضة الواعظين : ص ٢١٠ كلاهما من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام ، ▪️بحار الأنوار : ج ٤٥ ص ١٥٥ و ص ١٦٩ ح ١٥ . 🔹قرب الإسناد ـ به نقل از عبد اللّه بن ميمون از امام صادق عليه السلام، از پدرش امام باقر عليه السلام ـ: هنگامى كه خاندان حسين عليه السلام را بر يزيد وارد كردند روز بود و صورت هاى آنان باز بود. شاميان جفاكار گفتند: ما اسيرانى نيكوتر از اينها نديده ايم. شما كيستيد؟! سكينه دختر حسين عليه السلام ▪️گفت : ما اسيران خاندان محمّديم. کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
" عید فطر ...." مرحوم حاج نقل کرد که : شب عید فطری مرحوم آقای در رشت مهمان مرحوم حاج سیدکاظم احدی بود و به وی گفت فردا عید است و این در حالی بود که هیچ خبری از روئیت هلال ماه نبود. آقای احدی هم باعتماد حرف آقای الهیان به مسجد رفت و نماز عید اقامه کرد.پس از نماز مورد اعتراض علما و متدینین رشت واقع شد که شما به چه استنادی امروز نماز عید خواندی.... احدی هم ناراحت و نگران به خانه امد.آقای الهیان بوی گفت جان!من برای شخص خودت گفتم فردا عید است نه اینکه بروی مسجد و نماز بخوانی!! حدود ظهر بود که اخبار واصله حکایت از رویت هلال در سایر شهرها نمود و بدین ترتیب نگرانی آقای احدی هم پایان یافت. رحمه الله علیهم اجمعین . کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi
حضرت آیت الله حاج (نفعنا الله من برکات وجوده) می فرمودند: یکی از بزرگان ، شب تا سحر به نیت توبه و استغفار در حال سجده فقط این کلمه را می گفت: ((شرمنده ام،شرمنده ام، شرمنده ام )) نزدیک صبح ندا رسید: ((بخشنده ام، بخشنده ام، بخشنده ام! )) غم عشق ص۳۳ @allamezarabadi
🔷عباس جان... 🔶خبر داری مرا بازار بردند...؟؟؟ 🔷مرا در مجلس اغیار بردند...؟؟؟ #یازینب سلام الله علیها @allamezarabadi
✅از امام سجاد علیه السلام پرسیدند:« بزرگترین مصیبت شما در سفر کربلا در کجا بود؟» ✳در پاسخ سه بار فرمود:« شام، شام، شام.»  و نیز فرمود:« ای کاش هرگز نگاهم به دمشق نمی‌افتاد.»  🔷امام سجاد علیه السلام در روایتی فرمود:« در شام هفت مصیبت بر ما وارد شد که از آغاز اسارت تا آخر نظیرشان را ندیدیم:  🔻1- سربازان یزید ما را با شمشیرهای برهنه و نیزه ها احاطه کرده بودند و به ما سرنیزه می‌زدند.  🔻2- سرهای شهدا را در میان زن‌ها گذاشتند. سر پدرم و عمویم، عباس، را در برابر چشم‌ عمه‌هایم، زینب و ام کلثوم، قرار دادند و سر برادرم، علی اکبر، و پسر عمویم،قاسم، را در برابر چشم سکینه و فاطمه.  سربازان با سرها بازی می کردند؛ گاهی سرها به زمین می افتاد و زیر سم شتران می رفت.  🔻3- زنان شامی از بالای بام‌ها آب و آتش به سوی ما می‌ریختند. یک بار آتش به عمامه‌ام افتاد و چون دست‌هایم را به گردنم بسته بودند، نتوانستم آن را خاموش کنم. آتش عمامه و سرم را سوزاند.  🔻4- از طلوع آفتاب تا نزدیک غروب در کوچه و بازار، ما را با ساز و آواز در برابر چشم مردم گردش دادند و گفتند:« ای مردم، اینها را بکشید که در اسلام هیچ احترامی ندارند.»  🔻5- ما را به ریسمانی بستند و از مقابل خانه های یهود و نصاری عبور دادند و به آنها گفتند:«اینها همان هایی هستند که پدرشان پدران شما را (در جنگ های خیبر و. . . .) کشته و خانه های آنها را ویران کرده‌اند. امروز انتقام آنها را از اینها بگیرید. آنها هم هر چه خواستند خاک و سنگ و چوب به سوی ما پرت کردند، و پیرزنی یهودی به سر امام حسین علیه السلام سنگ زد.  🔻6- ما را به بازار برده‌فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی تقدیر خداوند چیز دیگری بود.  🔻7- ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت. روزها از گرما و شب‌ها از سرما در امان نبودیم و همواره از تشنگی و گرسنگی و ترس از مرگ در اضطراب به سر می‌بردیم.  📚منابع: عنوان الکلام فشارکی، ص118 ریاض الاحزان، ص108 تذکرةالشهداء، ص412 کانال عرفانی (دانای اسرار) @allamezarabadi