eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
350 ویدیو
603 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌻 «مهدويت از منظر وهابيت»(2) ✍ در گفتگو با مستبصر دكتر عصام العماد یمنی آمار 120 تن از اعلام و منابع اهل سنت كه معترف به ولادت حضرت ولي‌عصر ارواحنا له الفداء در سال 255 هجري هستند، جمع‌آوري شده است؛ کسانی مانند: ابونصر سهل بن عبدالله از علماي قرن چهارم در كتاب «سرالسلسله العلويه»(ص 39)، امام فخر رازي صاحب «تفسير كبير» در كتاب «الشجره المباركه في انساب الطالبيه»(ص 78)، ابن خلكان در «وفيات الاعيان»(ج 4، ص 176)، ابن اثير جزري در کتاب «الكامل في‌التاريخ»(ج 7، ص 274) در حالی که ابن اثير در هنگام وفات امام عسكري (ع) در قيد حيات بود؛ نيز مي‌توان از اين بزرگان جماعت نام برد: ابن حجر هيثمي در كتاب «صواعق‌المحرقه»، امام قندوزي بزرگ حنفيان زمان خود، امام سبط ‌ابن الجوزي در كتاب «تذكرةالخواص»، ابن صباغ مالكي در كتاب «فصول المهمّه» و شماري از معاصرين همچون زركلي عالم بزرگ معاصر وهابي در كتاب «الاعلام». ✅ محمد بن عبدالوهاب علاوه بر شيعه، اهل تسنن معتدل را نيز مورد هجمه قرار مي‌داد. او هر كس را كه تابع افكارش نبود، ضد توحيد قلمداد كرده و كافر مي‌ناميد! وي در مكاتباتش با ديگران مي‌نوشت: «من محمد بن عبدالوهاب الي المشركين»! بسياري مي‌گويند ابن تيميه از شخصيت‌هاي افراطي تاريخ اسلام، از او معتدل‌تر بود. متاسفانه محمد ابن عبدالوهاب اين بدعت را براي نسل‌هاي بعد وهابيت، به ميراث نهاد. ✅شيخ يوسف قرضاوي رئيس جماعت علماي معاصر اهل تسنن مي‌گويد: «در دنياي اسلام كسي اعم از مرده و زنده وجود ندارد، مگر اينكه وهابيت كتابي در لعن او نوشته اند، چه شيعه باشد، چه سني، چه زيدي و...». شاهد اين ادعا، کتابي است که وهابيت در رد او به نام «الكلب العالي، يوسف القرضاوي»!! نوشته است. تمام نقد‌ها و رديه‌ها و تکفيرنامه‌هاي وهابيت فقط عليه مسلمانان است! من قبل از شيعه شدنم در نزد يكي از اساتيد وهابي خود، نزديك به 100 كتاب در تكفير بزرگان اسلامي اعم از شهيد سيدمحمد قطب، عالم معاصر مصري شيخ محمد غزالي، آيت الله العظمي خويي، مصلح بزرگ شيخ محمد عبده و غيره ديدم ولي هرگز در ميان اين حجم انبوه، كتابي در ردّ ماركسيسم، ليبراليسم، بودائيسم، بهائيت، صهيونيسم و ديگر نحله‌ها و فرقه‌هاي انحرافي نديدم!! شجره ‌نامه خانواده‌هايي در كشورهاي سودان و مصر وجود دارد كه نسل آنها به امام زمان(عج)مي‌رسد! بنده خود اين شجره نامه‌ها ‌را ديده‌ام و الان بيش از نيم ميليون نفر در مصر اين شجره‌نامه‌ها را در دست دارند و در وزارت انساب آن کشور نيز ثبت است كه اينها فرزندان امام مهدي، محمد بن حسن العسكري(عج) هستند! اكنون رهبر بزرگ رهيافتگان مصري به نام «الدمرداش العقالي» از آنهاست! ✅ دشمني با شيعه در درون اهل تسنن و وهابيت، كمرنگ‌تر شده است. اكنون اشخاصي مانند فرحان مالكي، نويسنده معروف سعودي حامي تشيع شده‌اند. الان ديگر بسياري از استادان دانشگاه‌هاي عربستان، مانند ما از بين رفتن بغداد توسط خواجه نصيرالدين طوسي و علقمي را يك داستان جعلي و خرافه مي‌دانند. عده‌اي ديگر از علماي عربستان مقالات و كتاب‌هايي در ردّ افسانه «عبدالله بن سبا» نوشته و صريحاً اعلام كرده‌اند كه نقش «عبدالله بن سبا» در ايجاد تشيع، يك افسانه بيش نيست. لینک متن کامل گفتگو👈 http://maarefmags.ir/node/851
🌺 عصر ظهور(1) ✍ گفتگوی مهدوي‌پژوهانه آيت الله كوراني عاملي با نشریه معارف 👈 به حكم «خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ» حُسن ختام پروژه گفتگوهاي منجي‌پژوهانه‌اي را به ديدگاه مكتب اهل بيت(ع) اختصاص می‌دهيم، تا از آنجا كه «مِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ» است، چون چشمه جوشاني باشد كه «يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ». ✂️ مهدوي پژوه به نام معاصر «آيت الله شيخ علي كوراني عاملي» به سال 1944 ميلادي در جبل عامل لبنان به دنيا آمد. در نوجواني به توصيه علامه شرف‌الدين صاحب «المراجعات» به آموختن دروس حوزوي پرداخت. در نجف به حوزه خارج فقه و اصول آيت الله العظمي خويي و متفکر بزرگ اسلام شهيد آيت الله سيد محمد باقر صدر، بار يافت. در سال 1967 ميلادي، به نمايندگي از زعيم حوزه عراق، به کويت عزيمت كرد؛ از اين رو، نسلي از جوانان مذهبي و انقلابي كويت تربيت‌يافته او هستند. از همين سال‌ها، عمده‌ترين دغدغه فكري ـ ديني استاد، پاسخگويي به نيازها و پرسش‌هاي مطرح در حوزه‌هاي اعتقادي، به ويژه مهدويت بود. آيت الله كوراني، معتقد است كه ارتباط با ايران براي همه شيعيان، امري فطري است؛ زيرا دل و قلب شيعيان جهان با شنيدن نام حضرت اميرالمؤمنين(ع) در اذاني كه از صداي ايران پخش مي‌شود، به تپش مي‌افتد. وي با پيروزي انقلاب اسلامي، به حوزه علميه قم عزيمت نمود و مركز «المصطفي للدراسات الدينيه» را براي مطالعات اسلامي بنيان گذاشت. استاد با اعتقاد به اين كه انقلاب ايران، زمينه‌ساز قيام قائم آل محمد(عج) است، به ضرورت كار علمي در جهت تقويت بنيان‌هاي فكري ـ اعتقادي آن، رسيد. وی در اين راستا، با همتي مضاعف شروع به عرضه نتيجه تحقيقات خود در عرصه مهدويت‌پژوهي کرد؛ از جمله: «معجم احاديث الامام‌المهدي(عج)» در 5 جلد، «الممهدون‌للمهدي(ع)»، كتاب مشهور «عصرال‌ظهور»، «المعجم الموضوعي لاحاديث الامام المهدي(عج)»، «ملائکه الغيب قادمون»(ترجمه: فرشته‌اي از غرب)، «عصر الشيعه»، «بشارة النبي(ص) بالأئمة الإثني عشر(ع)،«الانتصار»(9 جلد). آيت الله كوراني، علاوه بر تأليف و تدريس، يكي از سرداران خط مقدم دفاع علمی از مكتب اهل بيت(عليهم السلام) در مقابل هجمه‌هاي كور و پي در پي وهابيت است؛ كه با گفتگوهاي مستدل و صريح خود در مناظرات حضوري و ماهواره‌اي و فضاي مجازي، به جهاد عقيدتي خود ادامه مي‌دهد. 📚 گزیده سخنان آیت الله کورانی: تفسير برخي از فرق صوفيه ـ‌ مانند ذهبيه ـ از مهدويت، مانند اعتقاد زرتشتيان است؛ يعني آنها نيز به «مهدي نوعي» معتقدند، نه «مهدي شخصي»! اينها اجتهادات آن فرقه‌هاست؛ چون اتفاق و اجماع عامّه مسلمين، بر شخص مهدي است. نه تنها صوفيه و زرتشتي‌ها، حتي يهودي‌ها هم در تفكرات جديدشان قائل به مهدي نوعي مي‌باشند! اين سياست جديدي است. اخيراً وهابي‌ها موج تبليغاتي منفي ديگري به راه انداخته‌، و اعلام كرده‌اند كه مهدي موعودي كه شيعيان دنبال مي‌كنند، «مهدي شيعه» است كه از ايران مي‌باشد! متأسفانه ديگر فرقه‌هاي اسلامي نيز اعم از حنبلي، شافعي، حنفي، مالكي و به ويژه صوفيه، از طرح اين موضوع، بسيار استقبال كرده و مي‌كنند! همچنين وهابي‌ها، مدت‌هاست كه سعي دارند براي خود مهدي موعودي بسازند! لذا سال‌هاست كه فردي به نام «محمد بن عبدالله» از اهالي «بُرِيده» را، در مخفي‌گاه خود براي روز موعود نگه‌داري مي‌كنند! از آنجا كه در منابع فريقين، از پيامبر(ص) ثبت است كه «المهدي يبدأ امره من المشرق»، و «بريده» شهري در نزديكي رياض است كه در مشرق نيست، آن‌ها براي رفع اين مشكل، او را به افغانستان و چچن(در شرق) بردند و سپس بازگرداندند و گفتند كه مهدي از مشرق آمده است!! لینک متن کامل گفتگو 👈 http://maarefmags.ir/node/1509
مصاحبه نشریه معارف با آيت الله كوراني عاملي
🌺 عصر ظهور(2) ✍ گفتگوی مهدوي‌پژوهانه آيت الله كوراني عاملي با نشریه معارف 🖌 بنده هميشه در مناظراتم با وهابي‌ها، به كنايه به آنها مي‌گويم: «هنوز آن جوانِ امرد ـ پسري كه هنوز موي صورتش در نيامده ـ معبودتان است؟!» چون آنها به تجسيم خدا تصريح دارند! آن هم به گونه‌اي كه ابن تيميه، به پيامبر(ص) نسبت مي‌دهد كه، خدا را ـ العياذ بالله ـ به صورت جواني امرد و 17ساله، بي‌ريش، مو فرفري، نعلين طلا به پا، و داراي دو لباس «قطيفتان: خضراء و حمراء»، ديد!!! ✂️ اختلاف مذاهب اسلامي، در مسئله مهدويت، در اين دو خلاصه مي‌شود: 1. اگر چه هر دو جماعت اعتقاد دارند كه موعود از نسل فاطمه و علي(عليهما السلام) است، اما اهل سنّت او را از نسل امام حسن(ع) و شيعه او را از نسل امام حسين(ع) مي‌دانند. 2. اختلاف در زنده بودن ايشان دارند؛ كه اكثر اهل تسنّن مي‌گويند آن حضرت هنوز به دنيا نيامده است، اما شيعه معتقد است كه ايشان در سال 255 قمري به دنيا آمده است. البته در اين مورد نيز بعضي از بزرگان مكتب جماعت هم با ما موافق هستند؛ چنان‌كه شيخ نجم الدين عسكري، تعداد بيش از صد نفر از علماي اهل سنت را برمي‌شمرد كه قائل به ولادت امام مهدي(عج) هستند. ✂️ حديث «ثقلين» مربوط به امام مهدي(عج) نيز مي‌باشد. نكته ظريف در حديث ثقلين، عبارت «لن يفترقا حتّى يردا علىّ الحوض»، است كه نصّ بر وجود امام(ع) در هر زمان، و از جمله امام مهدي(عج) مي‌باشد. اين حديث يعني اين كه در هر عصري و تا روز قيامت، هر وقت قرآن باشد، امام(ع) هم خواهد بود. حال سئوال از مكتب جماعت اين است كه آيا اكنون قرآن و عترت از هم جدا هستند؟! اگر بگويند كه از هم جدا شده‌اند، يعني پيامبر را تكذيب كرده‌اند! پس در غير اين صورت بايد مشخص كنند امامي كه همراه قرآن است، كيست؟! ✂️ بعضي‌ تمايل دارند كه هر چيز كوچك و بزرگي را علامت ظهور حضرت بشمارند! در انواع و اقسام روايات مرسله، علائم ظهور را تا هزار مورد مي‌شمارند؛ اما بر اساس احاديث صحيح و متواتر، علامت‌هايي هست كه هم نزديكند و هم قطعي مي‌باشند كه ما به آن‌ها «المحتومات الخمسه» مي‌گوييم. کليني از امام صادق(ع) روايت کرده که فرمود: براي قيام قائم(ع) پنج نشانه است: «بانگ آسماني، خروج سفياني، خسف بيدا، قتل نفس زکيّه و قيام يماني». از ديگر روايات متضمن علائم قطعي ظهور، مي‌توان از احاديث: «رايات السود»(پرچم‌هاي سياه)، «امره يبدء من المشرق» يا «قوم يخرجون من المشرق»، «قوم سلمان»، «رجل من اهل قم» و... را نام برد. ✂️ الفاظ احاديث، مانند قرآن، يك ظهور حقيقي دارند و ما به سادگي نمي‌توانيم جهت تأويلي را گرفته و آنها را به معاني مجازي تفسير كنيم. اگر چه ممكن است برخي از علائم ظهور مانند «نداي آسماني» قابل تأويل باشند، و حتي در روايت داريم كه منظور از «طلوع خورشيد از مغرب»، «ثُمَّ يَظْهَرُ بَعْدَ غَيْبَتِهِ» است؛ يعني «مغرب» به «غيبت امام» تعبير مي‌شود، ولي نوعاً تفسير علامات مربوط به ظهور حضرت(عج)، همان ظهور معمولي كلمات و الفاظ آنهاست. در صورتي مجاز به اين‌گونه تفسير و تأويل رواياتي از اين دست هستيم كه الفاظ و علامات و قرائن موجود در متن حديث، با تفسيرِ از آن، تباين نداشته باشند. لینک متن کامل گفتگو👈 http://maarefmags.ir/node/1509
مصاحبه نشریه معارف با آیت الله کورانی عاملی
🌻 عصر ظهور(3) ✍ گفتگوی مهدوي‌پژوهانه آيت الله كوراني عاملي با نشریه معارف 📚 در مجموع خروج‌هاي مقدماتي و وقايع مهم متفقٌ‌عليه پيش از ظهور، عبارتند از: 1. سفياني ـ كه دشمن سرسخت حضرت(عج) است و اعتقاد داريم روزي حاكم سوريه شده و در مقابل امام، با اسرائيل هم‌پيمان و هم‌رزم مي‌شود ـ ؛ 2. يماني در يمن؛ 3. قوم اهل مشرق؛ 4. ‌مسأله تأسيس حكومت يهود ـ‌ كه قوم بني‌اسرائيل در جايي جمع مي‌شوند و مسلمين با آنها مي‌جنگند تا امام مهدي(ع) مي‌آيد و آن قوم را نابود مي‌كند‌ ـ؛ 5. اشغال عراق توسط روم (كشورهاي غربي) و ... . ✅ پس از پيمان ده‌ساله، امام زمان(عج) در 7 سال، مملكت اسلامي خود را چنان مي‌سازد كه دانشگاه‌هاي دولت مهدوي(عج) الگوي جهانيان مي‌شود و دانشجويان دنياي غرب، آرزو مي‌كنند كه روزي به مجامع علمي دولت امام مهدي(عج) هجرت نمايند؛ چون رشد علوم در آن 25 برابر خواهد بود. از اين رو غرب پس از 7 سال نقض پيمان مي‌كند؛ و به همين دليل جامعه غرب، به دو گروه عمده تقسيم مي‌شود؛ يك قسمت همچنان به امام مهدي(عج) و حضرت عيسي(ع) وفادار مي‌مانند و گروه ديگر با دولت آشوب هم صدا مي‌گردند. ✅ امام مهدي(عج) سعه صدر و ديد خيلي وسيعي دارند. جنگ حضرت(عج) با ناصبي‌ها و كساني است كه در مقابل ايشان مي‌ايستند؛ و گرنه با مسيحيان و پيروان ديگر اديان و فرق ديني، كاري ندارد. به اين معنا كه بر كسي و يا گروهي اجبار نمي‌كند كه بايد اسلام را بپذيرند. همين كه حضرت پيمان صلح مي‌بندد، يعني به دنبال نوعي تعامل و همزيستي مسالمت‌آميز با ديگران هستند. مدعيان مهدويت در ميان شيعيان كمترند؛ چون شروط و ويژگي‌هاي امام مهدي(ع) در شيعه شفاف‌تر، دقيق‌تر و انطباق با آن، سخت‌تر است. اين دقت و شفافيت مستند به روايات، مانع از شيوع ادعاهاي كذب مي‌شود. در جهان تسنّن، تعداد ويژگي‌هاي موعود كم‌ است، و لذا درب ادعاهاي كذب باز است. الآن در صندوق نامه‌هاي الكترونيكي من، پيام‌هاي چهار، پنج مدعي مهدويت از كشورهاي يمن، فلسطين، مصر و ... موجود است! مخالفت صهيونيست‌ها با بحث موعودگرايي، به اين دليل است كه آنها اعتقاد دارند نابودي اسرائيل به دست يك رهبر بابِلي خواهد بود؛ يعني امام مهدي(عج) كه از باِبل مي‌آيد! پس از اشغال عراق، دونالد رامسفلد وزير جنگ سابق آمريكا، به صراحت گفت كه ما عراق را به خاطر اسرائيل گرفتيم! اما مخالفت وهابي‌ها، تنها از روي حسادت است؛ چرا كه مي‌گويند ما مهدي شيعه نمي‌خواهيم؛ بلكه مهدي وهابي مي‌خواهيم! پس وهابيها از روي حسادت، و يهود از روي ترس، با تفكر مهدوي مخالفت مي‌كنند. ظهور حضرت در سال فرد قمري اتفاق مي‌افتد. در اين‌باره امام باقر(ع) فرمود: «يقوم القائم في سنة وتر من السنين: تسع ، واحدة، ثلاث، خمس». قبل از اين سال، بايد اتفاقاتي رخ دهد. علامت‌هايي كه تا كنون محقق شده، در تمام طول تاريخ، محقق نشده بود. شناسی لینک متن کامل گفتگو👈 http://maarefmags.ir/node/1714
✅ روش‌ها و فنون مختلف تدریس سلسله مباحث گفتارپژوهی(18) ✍ نوشته ذیل، ادامه نکات مهم به دست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوع روش‌ها و فنون مختلف تدریس با عنوان گفتارپژوهی است، که با ذکر نام استاد، به صورت دسته‌بندی شده، ‌تقدیم می‌شود: ✂️ روش‌ها و فنون مختلف در تدریس 👈 38. دکتر علی خالقی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی: استاد باید بتواند در هر جلسه فایده طرح موضوع آن جلسه را خوب مطرح کند و با پرسش های متعدد دانشجویان و پاسخ‌ها و تبیین‌های لازم کار را جلو برد و در پایان هم خوب نتیجه گیری کند. همان طور که گفته شد اول باید یک سری اطلاعات به دانشجو داد تا او وارد بحث شود و از او تحلیل خواست، بحث جمع بندی و نتیجه گیری خیلی مهم است و اگر نه اطلاعات غلط در ذهن جای می گیرد. برای همین هم وقتی دانشجویی سوال مطرح می کند و بعد در وسط بحث می خواهد خارج شود، می گویم برگردد، سوال طرح کردی باید جوابش را هم بگیری یا باید طرح نمی کردی، ولی حالا باید جوابش را دریافت کنی و بعد از کلاس خارج شوی، اشکال ندارد. 👈 39. دکتر محمدحسین خوانین‌زاده، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی: در بیان ضروری و فایده داشتن درس تاریخ همیشه به سوره هود آیه 120 تمسک می‌کنم که در آن 4 فایده برای تاریخ آمده است. 👈 40. دکتر محمدرضا سامع، مدرس دانشگاه علوم پزشکی و دولتی اراک: در هر جلسه درسی یک مسأله شرعی را به طور کوتاه در همه کلاس‌ها عنوان می‌کنم و بازخورد خوب آن را هم دیده‌ام چنانچه در هر جلسه یک آیه قرائت می‌کنم و سعی می‌کنم تناسب ایام را در این کار در نظر بگیرم. دانشجویان غالباً در مسائل شرعی و احکام ضعف دارند و به این کار بنده پاسخ مثبت می‌دهند. در کنفرانس‌های کلاسی که از قبل افراد آن معین شده، همان سرفصل‌های کتاب و مصوب از جای دیگری غیر از کتاب درسی یا منابع جدید از دانشجویان خواسته می‌شود. طبیعی است کنفرانسها در مورد موضوعات و سر‌فصلهایی است که هنوز تدریس نشده اند.
📚 مبانی و اصول عام سبک زندگی ✍ نویسنده: دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول 1396 قیمت: 14000 تومان ✂️ سبک زندگی، برای مؤمنان که هدفشان رستگاری ابدی است و برای دنیاپرستان که تنها به فکر آسایش در این سرایند، دارای اهمیت است؛ از این‌رو پرداختن به چیستی، چرایی و چگونگی سبک‌زندگی اسلامی، دغدغه اساسی مقام معظم رهبری بوده و به فرموده ایشان سبک زندگی کردن یکی از ابعاد پیشرفت است. جلد اول این کتاب دو جلدی با شناسه «مبانی و اصول عام سبک‌زندگی» در سه فصل و 304 صفحه به جامعه دانشگاهی و سایر علاقمندان مباحث قرآنی تقدیم می‌گردد. سر فصل‌های این کتاب عبارت است از: مفهوم‌شناسی سبک‌زندگی، سرچشمه‌های سبک‌زندگی در قرآن و حدیث، حیات حقیقی و الگوهای آن، تقسیم‌بندی سبک‌زندگی، پیشینه مکتوب در زمینه سبک‌زندگی دینی، روش‌شناسی استنباط سبک‌زندگی از قرآن، منابع سبک‌زندگی، مبانی، اهداف و اصول سبک‌زندگی قرآنی، مفهوم اصول سبک‌زندگی، اصول ثابت و متغیر سبک‌زندگی، اصول عام سبک‌زندگی و در پایان، به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری پرداخته شده است.
کتاب مبانی و اصول عام سبک زندگی
ویژگیهای استاد معارف از منظر استاد قرائتی.mp3
1.66M
ویژگی‌های استاد معارف استاد قرائتی (در گفتگو با نشریه معارف) @maarefmags_ir
✅ انواع روش تدریس (8) ✍ واحد کار (پروژه) ✅توضیح فعالیتی است خارج از کلاس، مستلزم بررسی، جمع آوری اطلاعات و یافتن راه حل، مطالعه و انجام کار عملی ✅محاسن گستردگی و انعطاف در انتخاب موضوع، آشنایی با نحوه نوشتن گزارش، تقویت مهارت کشف موضوعات ناشناخته، تقویت قدرت نویسندگی شاگرد، لذت‌بخشی و خاطره انگیز بودن ✅معایب: صرف هزینه اضافی، بی علاقگی بعضی از شاگردان به پروژه, امکان استفاده محض از کتاب و عدم رجوع به واقعیت‌های بیرونی.
📗 بررسی مطالعات سیره نبوی ✍ نویسنده: دکتر داود رنجبران ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول 1397 قیمت: 30000 تومان ✅ دائرةالمعارف اسلام، مهمترین منبعی است که یهودیان توانسته‌اند برای بیان نظرات و عقاید خود در باره اسلام، در اختیار عموم جهانیان قرار دهند. این دائرةالمعارف در حال حاضر عهده‌دار معرفی اسلام در میان ملل گوناگون دنیاست و بسیاری از اروپاییان برای شناخت اسلام به آن مراجعه می‌کنند؛ ولی دیدگاه و نظراتی که مستشرقان در بارة سیرة نبوی در این دائرةالمعارف ارائه داده‌اند، بیشتر با اصول دین اسلام مغایر است. بنا بر این نویسنده «بررسی مطالعات سیره نبوی» در این کتاب که از یک مقدمه و چهار بخش و520 صفحه تشکیل گردیده، به بررسی این مطالعات با تأکید بر گفتمان یهودی پرداخته است. در این کتاب، تلاش شده است که نخست با تعریفی از گفتمانِ یهودی، چرایی و چگونگی شکل‌گیری آن گفتمان در آغاز دوره آکادمیک شرق‌شناسی بررسی شود؛ آنگاه پس از معرفی خاورشناسان تأثیرگذار و تبیین مؤلفه‌های گفتمانی آنان، با بهره‌گیری از شیوة تحلیل گفتمان، تآثیرات این گفتمان بر تدوین مقالات مرتبط با سیره نبوی در دائرةالمعارف اسلام بیان گردد. ✂️ با توجه به اینکه جریان‌شناسی تفکر یهود از صدر اسلام تاکنون کاری بسیار گسترده است، این پژوهش، گفتمان یهودی را با محدود کردن دوره زمانی به دوره‌ای از شرق‌شناسی آکادمیک و بر اساس دیدگاه‌های ایگناس گلدزیهر، تعریف کرده است.