eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه مجلسی ره کتاب أربعین خود را با شرح روایتی در باب فضیلت صلوات به پایان برده اند که خواندنش خالی از لطف نیست . اللهمّ صَلِّ علی مُحمدٍ و آلِ محمّدٍ 🌐 @mabahes_7
📢 ویژگی‌های مؤلّفات علاّمه حلّی رحمه‌اللّه نقل می‌کنند: مرحوم علامه حلی نُه دوره فقه نوشته است، که تبصره [المتعلمین] یکی از آنهاست و مؤلفاتش تکراری نیست، بلکه هر کدام فواید و اختصاصاتی دارد. مثلاً تذکره [الفقهاء] کتاب جامعی است که حتی اقوال عامه و رد و ایرادهای مربوط به آن و فتاوی و روایات لازم در آن ذکر شده است. ازاین‌رو، از شهید رابع، مرحوم شیخ محمدتقی قزوینی ـ که از میان علمای بسیاری که بعد از شهید ثانی شهید شده‌اند، بعد از صاحب احقاق‌الحق،شهید ثالث، و شهید قزوینی شهید رابع محسوب می‌شود ـ پرسیدند: بهترین کتب فقهیه کدام است؟ در جواب فرمود: تذکره علامه. خود علامه رحمه‌الله درباره این کتابش می‌فرماید: جامع است در اختلافات وَ ما یتفِقُ فِیهِ الإمامِیةُ (و مسائلی که امامیه در آن اتفاق دارند)، ولی کتاب تحریر [الاحکام الشرعیه] تفریعات را دارد. خلاصه هر کدام از کتاب‌های علامه قدس‌سره برای جهتی نوشته شده است و تکراری نیست. ... عمر مرحوم علامه را بر کتاب‌هایش تقسیم کردند، دیدند هر روز هفتاد سطر نوشته است. 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۲۹۲
4 🔸قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: أقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ 📚أمالی طوسی ره، مجلس هشتم، ص 357 🌐 @mabahes_7
ویرایش -7 آذر.ppsx
1.66M
9 🗓چهارشنبه ؛ 7 آذر97 📕 اصول ؛ ج 34 📝 💐 روایت أمالی 🔸توجیهات شیخ ره 🔸صور مخالفت با علم اجمالی 🔸حکم مخالفت با علم اجمالی 🌐 @mabahes_7
مرحوم ره ی برای سامان زندگی بعد از تمام شدن (ظاهراً نماز واجب): 🔸اول 🔸 و بعد از آن تسبیحات حضرت فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ خوانده شود 🔸و بعد سه مرتبه: قل هو الله احد 🔸 بعد سه مرتبه 🔸و بعد سه مرتبه: وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا 🌸 این برای زندگی اشخاص خیلی مفید است. 🌐 @Mabaheeth
رسائل-10 آذر.ppsx
1.37M
10 🗓شنبه ؛ 10 آذر97 📕 اصول ؛ ج 35 📝 🔸حکم مخالفت با علم اجمالی 🔸شبهه موضوعیه 🌐 @mabahes_7
97-09-11 رسائل.ppsx
1.33M
11 🗓یکشنبه ؛ 11 آذر97 📕 اصول ؛ ج 36 📝 🔸حکم مخالفت با علم اجمالی 🔸شبهه حکمیّه 🌐 @mabahes_7
تسویف،حیله و دام بزرگ شیطان 🌐 @mabahes_7
شهید سیدحسن 👌بروید، آدم انتخاب کنید. 🌐 @mabahes_7
رسائل_12آذر.ppsx
1.37M
12 🗓دوشنبه ؛ 12 آذر97 📕 اصول ؛ ج 37 📝 🔸ادامه بحث حکمِ مخالفت با علم اجمالی 🌐 @mabahes_7
مکاسب_12آذر.ppsx
1.37M
8 دوشنبه ؛ 12 آذر97 📕 فقه ؛ ج 40 📢 🔸أصل اولی در انتفاع از نجس العین 🔸أدله أصل حرمت 🔸جواب از آنها 🔸اقسام انتفاع 🌐 @mabahes_7
📢 عمل با رحمت و فضلِ الهی کار می کند . کتاب استعاذه شهید دستغیب ره ،ص160 🌐 @mabahes_7
رسائل_13آذر.ppsx
1.38M
13 🗓سه شنبه ؛ 13 آذر97 📕 اصول ؛ ج 38 📢 🔹ادامه بحث حکمِ مخالفت با علم اجمالی 🔹منظور از عدم جواز طرح قول معصوم علیه السلام 🔹 دلیلِ وجوب التزام به أحدهمای مخیّر 🌐 @mabahes_7
📢 علم، نور است . 🌐 @mabahes_7
رسائل_14آذر.ppsx
3.88M
14 🗓چهار شنبه ؛ 14 آذر97 📕 اصول ؛ ج 39 📢 💐 روایت 🔸حکمِ مخالفت عملیّه با علم اجمالی 🔸خطاب تفصیلی - خطاب مردّد 🔸 اشکال و جواب 🔸نظرات در مورد خطابِ مردّد 🌐 @mabahes_7
📱iShia Books 🔸جامع ترین کتابخانه اندروید 🔸با بیش از 4700 مجلد کتاب 🔸در موضوعات مختلف @mabahes_7
17آذر.ppsx
1.4M
15 🗓شنبه ؛ 17 آذر97 📕 اصول ؛ ج 40 📢 🔸حکمِ مخالفت عملیّه با علم اجمالی 🔸نظرات در مورد خطابِ مردّد 🔸 نظر شیخ ره 🌐 @mabahes_7
شیخ محمدحسن نجفی ره 🌺 جواهرِ قناعت 🌸 🌐 @mabahes_7
لینک مباحث.ppsx
197.5K
مباحث در سروش و ایتا ؛ 🔵 https://sapp.ir/mabahes_7 🔶 https://eitaa.com/mabahes_7
لینک دانلود مجلداتِ فرائد الاصول : [الجزء الأول] http://www.mediafire.com/?x43f14veb1eb1ft [الجزء الثانی] http://www.mediafire.com/?2o8qrffom1s2to7 [الجزء الثالث] http://www.mediafire.com/?b1pbrsfbjssjcmf
19آذر.ppsx
409.4K
16 🗓دوشنبه ؛ 19 آذر97 📕 اصول ؛ ج 42 📢 🔸شبهه در شخصِ مکلف 🔸بیان دو فرع فقهی 🔸 نظر شیخ ره 🌐 @mabahes_7
🔔 بحث رسائل 📆 جلسه 43 بسم الله الرحمن الرحیم در رابطه با خنثی، دو نظریه مطرح است ؛ - مشهور : انسان بر دو نوع زن و مرد است و خنثی یکی از این دو میباشد (خنثی، طبیعت ثالثه نیست) - منسوب به شهید ره و محقق ثانی ره : انسان بر سه نوع است (خنثی، طبیعت ثالثه است) [مباحث طبق نظر مشهور و در فرض مشکل بودن خنثی است] سه بحث مطرح است : الف] رفتار خنثی با دیگران (مرد / زن / خنثی ) ب] حکمِ خنثی ، نسبت به تکالیف مختصّه ؟ (مثلاً حریر برای زن جائز است، برای خنثی چطور؟) ج] رفتار دیگران با خنثی الف] رفتار خنثی با دیگران ؛ [مصادیق مختلفی دارد که شیخ ره فقط ، نگاه کردن را بیان کرده اند] دو نظریه مطرح است: شیخ ره : خنثی باید احتیاط کند و به هیچ کسی (غیر از محارم) نگاه نکند . دلیل : خنثی، علم اجمالی دارد که نگاه به أحدالطائفتین بر او حرام است » موافقت قطعیّه واجب است » با احتیاط - اجتناب از همه - محقَّق می شود . بعضی از علماء: بر خنثی احتیاط واجب نیست و لذا نگاه کردن به زن و مرد و سایر خنثی ها برای او جایز است. شیخ ره : این کلام به دو دلیل باطل است: دلیل اول: خنثی، علم تفصیلی دارد (نسبت به احد الطائفین) که نگاه کردن به یکی از دو طائفه برای او حرام است و بعد از این علم تفصیلی، عقل، حکم به وجوب احتیاط می کند و تردد خطاب، مانع از حکم عقل نیست. دلیل دوم: ما می توانیم هر دو خطاب را به یک خطاب بگردانیم [یحرم النظر الی غیر المماثل الا المَحرم] و اگر بگوئیم احتیاط، واجب نیست، خنثی با این خطاب تفصیلی مخالفت کرده است . دلیل: مسئله خنثی، از باب خطاب مردد است. چون دو خطاب بر گردن او آمده و نمی داند کدام به گردن او آمده است. در خطاب مردد، مخالفت قطعیه جایز است. پس در مسئله خنثی، مخالفت قطعیه جایز است. یعنی نگاه کردن به سایرین جایز است.
20 رسائل.pptx
798.4K
17 🗓سه شنبه ؛ 20 آذر97 📕 اصول ؛ ج 43 📢 🔸شبهه در شخص مکلف 🔸دو خطاب و یک مکلّف 🔸 أحکام خنثی 🌐 @mabahes_7