آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 5 🔶 آیتالله ملک زاده *⃣ ملاک تحقّقِ #تقلید از یک #فقیه ⏮ #پرسش: چگونه میتوانی
✅ #گفتگوهای_فقهی 6
⏮ #تقلید_از_اعلم
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
آیا از هر مجتهدی میتوان تقلید کرد، یا حتماً باید #اَعلم باشد؟
💥 #پاسخ:
در مسائل شرعی، تنها میتوان از شخصی تقلید کرد که افزون بر برخورداری از فقاهت، اجتهاد و اسلامشناسیِ تخصصی، دارای شرایطی همچون بلوغ، عقل، ایمان، عدالت و ... باشد. ولی اَعلمیّت یعنی عالمتر بودن از بقیۀ فقها، جزء شرائط الزامی در مرجع تقلید نیست و بر اساس ادلّه، حجیّت نظر و فتوای یک فقیه، دائر مدار علم و فقاهت او، البته به همراه سایر شرایطی است که اشاره شد، نه اَعلمیّتش.
نکته مهم آن است که گذشته از ادلۀ جواز تقلید از عالِم و فقیه بدون قید اَعلمیّت، و مساوی بودنِ نسبت عالِم و اَعلم با عناوین وارد شده در ادله تقلید، آنچه به عنوان دلیل بر اشتراط اعلمیّت ذکر میشود عموماً مخدوش میباشد.
🔶 مثلاً سیرهای که در پیروی عُقَلا از متخصصترین فرد در میان کارشناسان و متخصصان، در موارد علم به وجود اختلاف در بین آنها، مورد ادعا و استدلال قرار میگیرد، و از نظر بعضی از بزرگترین فقهای قائل به وجوب تقلید از اَعلم، تنها دلیل صحیح و غیر قابل خدشه بر این حکم، همین سیره عقلائیه است ، هم انعقادش به صورت عام و جریانش حتی در اموری که دائر مدار حجّیت و مُعَذّریّت هستند و نه واقع، محلّ اشکال است، و هم اتصالش به زمان ظهور معصومین (ع) و در نتیجه امضاء و تقریر این سیره به وسیله امامان معصوم (ع) قابل اثبات و پذیرش نیست.
از جمله توجیهات عقلی یا عُقَلایی که برای عدم اکتفا به فتوای عالِم، و لزوم تقلید از اَعلم (عالمتر) ذکر میگردد، این است که درصد احتمال اصابت رأی اَعلم به واقع، بیش از عالِم است، و به اصطلاح، فتوای اَعلم «اَقرب إلی الواقع» میباشد. و این در حالی است که علاوه بر خدشهای که به اصل این ادّعا یعنی نزدیکتر بودن قول اعلم به واقع، به صورت بالفعل و نه شأنی و اقتضائی، وارد است و فقهای بزرگی، اشکالات صُغروی و کُبرویِ متعددی بر آن وارد کرده و آن را نپذیرفتهاند، باید بدانیم که اگر این احتمال به عنوان مبنای سیره عقلا و توجیه انعقاد و جریان چنین سیرهای بیان گردد، به هیچ روی قابل پذیرش نیست؛
◾️ چون عُقَلا بما هُم عُقَلا، در جایی که صِرف وجود یک حجّت و استناد به یک عذر قانونی، کافی دانسته شده و اساساً احتیاط در قِبال واقع از آنها خواسته نشده باشد، به هیچ وجه خود را ملزَم به کوشش برای دستیابی به واقع، و در نتیجه، موظف به یافتن اَعلم و رجوع و استناد به او نمیبینند.
خلاصه آنکه نه تنها طبق نظر مشهور، رأی عالِم برای خودش حجّت است و برای او جایز نیست که از اَعلم تقلید نماید، تقلید از عالِم، با وجود علم به اختلاف فتوای او با اَعلم، مانعی ندارد.
با این همه، و با وجود تساویِ فقها از نظر اصل جواز تقلید، به رغم اختلاف سطح علمیشان، شکّی در این نیست که در برخی موارد، تقلید از یک فقیه، اعمّ از آنکه اَعلم باشد یا غیر اَعلم، میتواند اَحوَط و اَرجَح باشد؛ از جمله در موردی که فتوای وی موافق نظر مشهور قُدَما و مطابق با احتیاط باشد، و در مقابل، فتوای فقیه دیگر، مخالف فتوای مشهورِ فقهای متقدّم و مخالف احتیاط باشد.
💥 اما دو نکته پایانی:
🔶 بسیاری از فقهایی که لزوم تقلید از اَعلم را مطرح میکنند، این مطلب را هم متذکر میشوند که اگر فقیهِ اَعلم و غیر اَعلم، در مسألهای فتوای کاملاً یکسانی داشتند، لازم نیست که مقلّدان در آن مسأله به صورت معیّن، اَعلم را به عنوان مرجع تقلید خویش در نظر بگیرند و مشخصّاً با استناد به فتوای او آن کار را انجام دهند، بلکه آنچه مهم است انجام کار مطابق آن فتوای مشترک میان اَعلم و غیر اَعلم است.
🔶 همچنین یکی از استثناءاتی که احیاناً برای سیرۀ ادعاییِ عقلا در رجوع به اَعلم، ذکر میشود موردی است که فتوای فقیهِ غیر اَعلم مطابق احتیاط باشد و فتوای اَعلم مخالف احتیاط، مثلاً فقیهِ اَعلم به جواز و اباحه فتوا داده باشد و فقیه دیگر که از نظر علمی در جایگاه پایینتری قرار دارد، در همان مسأله، قائل به یک حکم الزامی مثل وجوب یا حرمت شده باشد. در این صورت، ادعا میکنند که سیره عقلا این است که آنها به امید درک واقع و دستیابی به آن، تقلید از غیر اَعلم را بر تقلید اَعلم ترجیح میدهند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #یک
⏪ ویژگی هایی که سبب شده، #عمر_انسان به منبعی منحصر به فرد و #بی_بدیل، تبدیل شود؛
🔶 بیان #هفت_ویژگی؛
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 6 ⏮ #تقلید_از_اعلم 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پرسش: آیا از هر مجتهدی میتوان تقلید
✅ #گفتگوهای_فقهی 7
⏮ #شورای_فتوا و #مرجعیت_شورایی
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
آیا بهتر نیست که به جای مرجعیت فردی، شورای فتوا و مرجعیت شورایی وجود داشته باشد و در هر مسأله، نظر اکثریت اعضای آن شورا، به عنوان فتوای شرعی منتشر شود و همه مردم از آن فتوا پیروی نمایند؟
💥 #پاسخ:
از آیات و اخباری که در باب رجوع مردم به فقها و تقلید از آنان و حجیّت قول و فتوایشان مورد استناد قرار میگیرند، مثل آیه سؤال: «فَاسألوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» ، آیه نفر: «... لیتفقّهوا في الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلّهم یحذرون»، توقیع شریف: «و أما الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعوا فيها إلى رواةِ حديثنا، فإنّهم حُجّتي عليكم، و أنا حجة الله»، روایت: «من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه» که به تعبیر شیخ اعظم انصاری، آثار صدق در آن مشهود است، و آیات و روایات دیگر، نه تنها نمیتوان حجیت و اعتبار شرعی برای شورای فتوا و مرجعیت شورایی استنباط و استفاده نمود، بلکه خلاف این دیدگاه استفاده میشود و ظاهراً از نظر شارع مقدس، محوریت اجتماعیِ افراد در میان امت اسلامی و شیعیان موضوعیت داشته است.
این خطابات شرعیه، به تعبیر مشهور، دارای اطلاق مقامی هستند؛ چون شارع در مقام بیان بوده است و در عین حال، عموم مردم را به فردِ فقیه و آحاد و افرادی که فقیه میباشند، به نحو عامّ و طِلق بدلی، ارجاع داده و نفرموده است که به فتوای اکثریتِ فقها رجوع شود.
🔶 شایسته تذکار است که معمولاً و به خصوص در زمان حاضر که مسائل فقهی متنوّع و حقیقتاً فراوانی پدید آمده است، هر یک از مراجع عظام تقلید دارای یک هیأت استفتاء هستند که مرجع را در صدور فتوا یاری میدهند. و بیشتر یا حتی احیاناً همه اعضای آن هیأت، علاوه بر تسلط بر مبانی فِقاهی و اجتهادیِ آن مرجع، خود مجتهد یا قریب الاجتهاد هستند. مرجع تقلید در پاسخگویی به بسیاری از سؤالات و استفتاءات، به خصوص در مورد مسائل جدید و مستحدثه، گذشته از بهرهگیری از نظرات کارشناسی در حوزه موضوعشناسی و مسألهشناسی، نخست به بحث و گفتگوهای فقهی و استدلالی با اعضای هیأت استفتای خویش و نیز بررسی آراء و انظار فقها و مراجع دیگر در آن مسأله و یا حتی مسائل مشابهش میپردازد، سپس رأی و فتوای فقهی خود را که به نحو مستدل و از جمعبندی ادله به دست آمده است، اعلام میکند. اما به هر حال، و پس از همه بحثها و مشورتها، فتوا را آن مرجع تقلید صادر میکند، مسؤولیتش با خود اوست و حجیت آن نیز مربوط به فقاهت اوست.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #دو
⏪ هشت دوره زندگی انسان؛
🔶 #بهار_زندگی، از ۱۵ تا ۴۰ سالگی؛
▪️ دوران #پختگی_عمر، از #چهل_سالگی به بعد؛
🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 دروس اساسی و مهمّ دیگر به ویژه #تفسیر_قرآن 💥
🔶 دروسی نظیر #عقاید، #اخلاق، #تفسیر_قرآن، #نهج_البلاغه، صحیفه سجادیه، کافی (اصول، فروع و روضه)، #تاریخ_اسلام و سیره معصومان (ع) که از جمله بحوث لازم و دروس اساسی و بسیار مهم هستند نیز باید لااقل به صورت هفتهای یک یا دو جلسه، علاوه بر آنچه در متن برنامه آمده است، در برنامه درسی طلبه گنجانده شوند.
🔶 به ویژه خواندن دست کم یک دور تفسیر مختصر کلّ قرآن حکیم در طول سنوات تحصیل مقدمات و سطح از ضروریترین امور برای هر طلبه است، که برای این مهم میتوان – به صورت حداقلّی و در گام نخست – از یک تفسیر روان و موجز مثل « #التفسیر_المبین » نوشته محمد جواد مَغنیه، یا « #المصفّی » نوشته ملا محسن فیض کاشانی، یا « #التفسیر_الوجیز » (معروف به تفسیر شبّر) نوشته سید عبدالله شُبّر و یا لااقل از « #التفسیر_المعین » نوشته محمد هوَیدی استفاده نمود؛ و در مراحل و گامهای بعدی از تفاسیر مفصّلتر بهره گرفت.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در شش سال، تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
⏪ نکته #سه
🔶 ارکان برنامه ریزی؛
🔶 ویژگی های #هدف مورد نظر در برنامه ریزی؛
⏪ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 #ادبیات_عرب 💥
✅ #هدایه، #صمدیه و #شرح_الفیّه ابن مالک
⏮ برای فراگیری #علم_نحو، خواندن و یادگیریِ کامل مطالب سه کتاب «هدایه، صمدیه و شرح الفیّه ابن مالک (نوشته ابن عقیل یا سیوطی)» در نظر گرفته شده است. اما با این وجود، میتوان این سه کتاب را با کتاب یا کتابهای دیگر نیز جایگزین نمود؛ به شرط آنکه آن کتاب یا #کتب_جایگزین :
1⃣ اولاً، به لحاظ محتوا و میزان شناختی که از علم نحو در اختیار دانش پژوه میگذارند با مجموع سه کتاب هدایه، صمدیه و شرح الفیّه، برابر و یا از آنها بیشتر و کاملتر باشند؛
2⃣ ثانیاً، از نظر کیفیت تألیف، تبویب و شیوه بیان، عرضه و انتقال مطالب به مخاطب، بهتر و مناسبتر از سه کتاب مذکور باشند؛
3⃣ ثالثاً، به جهت مقدار زمانی که باید برای تعلیم و تعلّمشان صرف نمود با مجموع سه کتاب نامبرده، برابر و یا از آنها کمتر باشند.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 7 ⏮ #شورای_فتوا و #مرجعیت_شورایی 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پرسش: آیا بهتر نیست که
✅ #گفتگوهای_فقهی 8
⏮ منظور از #ولایت_فقیه
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
منظور از ولایت فقیه چیست؟
💥 #پاسخ:
در شریعت و فقه اسلامی برای فقیه و مجتهد جامع الشرائط، که از جملۀ آن شرایط، عدالت و تقوا است، سه جایگاه، مسؤولیّت و مَنصِب، مطرح شده است که از این مناصب، مقامات، شؤون، وظایف و جایگاهها با عنوان «وِلایت» نام برده میشود. این مناصب و ولایتهای سه گانه عبارتند از:
1⃣ منصب اِفتاء یا ولایت بر اِفتاء (فتوا دادن و بیان احکام و قوانین اسلامی)
2⃣ منصب قضاء یا ولایت بر قضاء (قضاوت، حَکَمیّت و داوری کردن)
3⃣ منصب حکومت، ولایة الامر، ولایت بر اجرای احکام الهی در جامعه و زعامت سیاسی و اجتماعی (ولایتِ تصرّف در اموال و اَنفُس)
🔶 در همین زمینه، شیخ اعظم انصاری در کتاب البیع میگوید:
«للفقیه الجامع للشرائط مناصب ثلاثة:
أحدها: الإفتاء فیما یحتاج إلیها العامی فی عمله، و مورده المسائل الفرعیّة، و الموضوعات الإستنباطیّة من حیث ترتّب حکمٍ فرعیٍّ علیها ... ؛
الثانی: الحکومة، فله الحکم بما یراه حقّاً فی المُرافعات و غیرِها فی الجملة ... ؛
الثالث: ولایة التصرّف فی الأموال و الأنفس ... .»
🔶 بر مبنای دیدگاه عموم علما و فقهای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، اجتهاد و فقاهت به همراه عدالت و سایر شرایط معتبر در مجتهد و فقیه، شرط ضروری برای تصدّیِ مقام اِفتاء و حجّیّت قول و فتوا و نیز مشروعیّت قضاء و نفوذ حکم است؛ همچنان که اجتهاد و فقاهت، پایه و مایة اصلیِ نیابت عامّ حضرت ولیّ عصر (عج)، ولایت سیاسی و اجتماعی بر امّت مسلمان و مدیریت کلان اسلامی در عصر غیبت میباشد.
در خور ذکر است که عنوان ولایت فقیه – به ویژه ولایت مطلقه فقیه – به خودیِ خود و بنابر معنای عامّ فقهیاش شامل هر سه ولایت و مَنصِب – فتوا، قضاء و حکومت – میشود ولی معمولاً – به ویژه پس از نهضت و انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی ایران که این تعبیر و اصطلاح از رواج و شهرت چشمگیری در گفتگوهای عمومی و در گفتارها و نوشتارها برخوردار شد – وقتی سخن از ولایت فقیه و ولیّ فقیه به میان میآید، منظور، منصب سوم یعنی ولایة الامر و ولایت فقیه در عرصه حکومتداری، مدیریّت کلان جامعه اسلامی و اداره سیاسی و اجتماعیِ کشور اسلامی میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #چهار
⏪ #افراط و #تفریط در برنامه ریزی؛
🔶 شکست برنامه های خشک و آهنین؛
🔶 خاطره ای از #شهید_بهشتی؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 8 ⏮ منظور از #ولایت_فقیه 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پرسش: منظور از ولایت فقیه چیست؟
✅ #گفتگوهای_فقهی 9
⏮ #جهر و #اخفات «بسم الله الرحمان الرحیم» در #نماز
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
بعضیها میگویند بسم الله جزء قرآن نیست و فقط چون هر کاری را باید با نام خدا شروع کنیم در ابتدای سورههای قرآن هم بسم الله میگوییم. به همین خاطر فرقی نمیکند در نماز بسم الله بگوییم یا نه، و یا آن را بلند بگوییم یا با صدای آهسته. میخواستم ببینم آیا این مطلب درست است؟
💥 #پاسخ:
«بسم الله الرحمان الرحیم» جزئی از قرآن کریم، بلکه یکی از مهمترین و با فضیلتترین آیات قرآن است که به استثناء سوره توبه (برائت) در ابتدای همه سورههای کتاب الله مجید قرار دارد و خواندن آن در آغاز سوره حمد و هر سوره کامل دیگری که پس از سوره حمد در نماز خوانده شود، لازم و شرط صحت نماز است.
🔶 یکی از مسائلی که درباره قرائت «بسم الله الرحمان الرحیم» در نماز مطرح است، مسألۀ جهر و اخفاتِ آن است. جهر یعنی با صدای بلند خواندن (بلندی صدا به میزانی که در گفتگوهای معمولی وجود دارد.) و اخفات یعنی با صدای آهسته خواندن.
باید بدانیم که حکم جهر و اخفاتِ «بسم الله الرحمان الرحیم»، تابع حکم جهر و اخفات نماز است؛ بدین صورت که در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای بلند باشد (صلوات جَهریّه) مانند نماز صبح، مغرب و عشاء، بسم الله الرحمان الرحیم هم همانند کلّ سوره با صدای بلند خوانده میشود و در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای آهسته باشد (صلوات اخفاتیّه یا هَمسیّه) مانند نماز ظهر و عصر، احتیاطاً باید بسم الله الرحمان الرحیم هم با صدایی آهسته خوانده شود. البته بهتر است که امام جماعت در نماز ظهر و عصر هم، بسم الله الرحمان الرحیم را با صدای بلند بخواند.
🔶 شایان ذکر است، اینکه انسان، نه تنها «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازش حذف نکند، بلکه در جایگاه خودش یعنی جایی که لازم است، آن را با صدای بلند بخواند، در بعضی از احادیث به عنوان یکی از نشانههای مؤمن نامیده شده است؛ بر خلافِ کسانی که متأسفانه به پیروی از معاویه، یا اساساً «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازشان حذف میکردند و یا در نمازهای صبح، مغرب و عشا، با وجود آنکه حمد و سوره را بلند میخواندند ولی «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدایی آهسته قرائت مینمودند و در مجموع، احترام و اهمیت چندانی برای این جمله و آیه مهمّ قرآن قائل نبودند.
⏮ در مسأله فوق، تفاوتی میان زن و مرد نیست، جز آنکه فقها میفرمایند اگر خانم در جایی نماز میخواند که نامحرم صدای او را میشنود، حتی اگر نمازش صبح، مغرب و یا عشا هم باشد، لازم است کلّ نماز خود، و از جمله «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدای آهسته بخواند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
🔶 برنامه درسی ... برای دستیابی به مرتبه نخست اجتهاد؛
⏪ قسمت #یک
✅ #مقدمه؛
⏪ به جای اینکه از پیش خودمان حرف بزنیم مستقیما به سراغ کلام #رهبر_فرزانه_انقلاب_اسلامی می رویم؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 9 ⏮ #جهر و #اخفات «بسم الله الرحمان الرحیم» در #نماز 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پرسش
✅ #گفتگوهای_فقهی 10
⏮ #حلقه_طلا برای #آقایان
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
استفاده مردان از حلقه ازدواجی که از طلای سفید ساخته شده است چه حکمی دارد؟ و آیا حکم آن در نماز و غیر نماز متفاوت است؟
💥 #پاسخ:
فرقی نمیکند که طلا در حلقه ازدواج آقایان باشد یا در اشیای زینتی دیگری همچون زنجیر، انگشتر، دستبند، بند ساعت مچی و غیره، همچنان که رنگ طلا نیز در حکم شرعی آن تأثیری ندارد؛ در هر صورت، طبق نظر عموم فقها و مراجع، استفاده از طلا به هر رنگی که باشد – زرد، سفید، سرخ و ... – برای مردان، حرام است.
🔶 حال اگر مردی در حال نماز خواندن از حلقه طلا یا دیگر زیورآلات ساخته شده از این فلز، استفاده نماید، افزون بر آنکه مرتکب عمل حرام شده و گناه کرده است، نماز وی نیز باطل میباشد.
لازم به ذکر است، استفاده از پلاتین که فلز دیگرى میباشد و یا هر فلز دیگری غیر از طلا، اشکالى ندارد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #دو
🔶 گامی در مسیر #تحول؛
🔶 کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد؛
🔶 برنامه #اجتهاد_محور؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #سه
🔶 تخصیص اکثر!
🔶 «ما قصد لم یقع»؛
🔶 شرح حال #استاد_مطهری در ابتدای ورود به #دانشگاه؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 10 ⏮ #حلقه_طلا برای #آقایان 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پرسش: استفاده مردان از حلقه
✅ #گفتگوهای_فقهی 11
⏮ ارزهای رمزپایه، مانند بیت کوین
⏮ #پرسش:
از نظر فقهی، بیت کوین چه حکمی دارد؟
💥 #پاسخ:
بنابر شناختی که تا به امروز نسبت به ارزهای رمزپایه حاصل شده است، ضرب و تولید، خرید، فروش و استفاده از این ارزها به مثابه پول یا مال و دارایی، به خودی خود، منع و اشکال شرعی ندارد.
البته اگر منعی نسبت به یکی از آنها – برای نمونه، بیت کوین یا یک رمزارز دیگر – متصوّر باشد، به لحاظ مضرّات و آثار سوء مُعتنابه (قابل توجهِ) اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و غیره خواهد بود که برای بهرهبرداری عمومی از چنین ارزهایی کشف شوند. و بر این اساس، واضح است که در صورت صدق برخی عناوین ثانویه یا با لحاظ مصلحت اجتماعی و تشخیص صلاح اسلام و مسلمین به وسیله ولیّ امر که منجر به صدور حکم حکومی میگردد، حکم این مسأله به گونهای متفاوت با حکم اوّلیاش خواهد بود.
همچنان که حتی اگر بر فرض، به لحاظ فقهی قائل به عدم جواز بهرهگیری از ارزهای رمزپایه و معامله و تجارت با آنها میشدیم، باز هم، در صورت صلاحدید و دستور فقیهِ حاکم، مثلاً برای دور زدن تحریمها و یا احتیاطاً و برای آنکه کشور از منافع احتمالیِ استفاده از این ارزها در آینده بیبهره نماند، خرید، به دست آوردن و استفادۀ معاملی از آنها، لااقل به صورت محدود و برای مراکز و افرادی مشخص، جایز بود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
⏪ نکته #پنج
🔶 با بزرگواری از کنار برنامه ریزی نگذریم!
🔶 بدانیم، اگر #زمان را مدیریت نکنیم، زمان ما را #مدیریت خواهد کرد؛
آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9