eitaa logo
مدیریت در اسلام
658 دنبال‌کننده
828 عکس
168 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱عرض تبریک و خداقوت به مردم انقلابی قم بابت انتخاب نمایندگانی شایسته و عرض تبریک به منتخبان انقلابی مردم قم، حجج اسلام ذوالنوری و روان‌بخش و دکتر رئیسی ⚠️امید که منتخبان وعده‌های خود را فراموش نکنند و با عزم و اراده‌ای محکم، راهبردهای سه‌گانه دشمن برای زوال تمدنی ایران، یعنی: برجامی‌سازی در سیاست، آزادسازی در اقتصاد و شریعت‌زدایی در فرهنگ را خنثی کنند. به عنوان بخشی کوچک از جامعه حوزوی برای منتخبان آرزوی موفقیت داریم. @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۵)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ از دیگر اوصاف مهم امام محله عدالت است. عدالت در معنای فقهی آن به انجام واجبات و ترک محرمات یا عدم ارتکاب کبائر و عدم اصرار بر صغائر معنا شده است. این شرط همان شرط لازم برای امام جماعت است که البته به نحو اولی برای امام محله ضرورت دارد. عدالت اخلاقی مرحله‌ای عمیق‌تر و وسیع‌تر از عدالت شرعی است. این عدالت در شخصی تحقق پیدا می‌کند که توانسته باشد قوای سه‌گانهٔ نفسانی خود، یعنی عقل و غضب و شهوت را به حد اعتدال برساند و حکمت و شجاعت و عفت را در نفس خود به ملکه تبدیل کند. تمام دیگر فضائل و رذائل اخلاقی ذیل حد اعتدال و افراط و تفریطِ همین سه قوه جا می‌گیرند که علماء اخلاق مانند ابن مسکویه، جناب خواجهٔ طوسی و علامتین نراقی طبقه‌بندی جامعی از این فضائل و رذائل و انواع و اجناس آنها ارائه داده‌اند. در مباحث بعدی بیان خواهیم کرد که نظریهٔ اعتدال اخلاقی، نظریهٔ مختار نظام اخلاق در مدینه و محلهٔ فاضله است که امام بر اساس آن هم نفس خود را تدبیر می‌کند و هم تدبیر نفس را به مأمومین و امت خود می‌آموزد. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قواعد سه‌گانۀ حکمت 🔸باید کارکنان سازمان را با قواعد سه‌گانۀ حکمت آشنا کرد. 📒خلاصه درس ۴۱ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: حب علی علیه السلام 🔸باید حب علی را به عنوان یکی از مقدمات تثبیت حکمت در قلب کارکنان سازمان ایجاد و تثبیت کرد. 📒خلاصه درس ۴۲ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۶)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ امام باید با اقتداء به سیرهٔ انبیاء، ائمه و علماء سلف، از علمی و عملی برخوردار باشد، یعنی شخصیتی علماً و عملاً ذوفنون و جامع الاطراف داشته باشد. تخصص‌گرایی به معنای جدید و رایج آن در علوم دینی اساساً معنا ندارد. ممکن است یک عالم یا طلبه در یک حوزه یا رشتهٔ خاص «متمرکز» شود، اما پدیدهٔ «دانشمند متخصص» به آن معنا که تمام وقت و توان یک دانشمند در یک رشتهٔ خاص مصروف شده و از دیگر حوزه‌ها به‌کلی بی‌خبر باشد در فرهنگ و سنت ما وجود ندارد و از رهاوردهای دنیای غرب است. در الگوی مدینه و محلهٔ فاضله، مقام مرجعیت اجتماعی و امامت عامه به شخصی تعلق می‌گیرد که بیشترین تسلط و آگاهی را در مسائل اعتقادی داشته باشد، پس از آن تسلط کافی به علوم اخلاقی و عملی و سپس تسلط به احکام شرعی داشته باشد. برای امامی که قرار است در عرصهٔ اجتماعی ولایتی جامع و کامل داشته باشد، لازم است که به حد مورد نیاز در هر کدام از شاخه‌های معارف دینی، یعنی اعتقادات، اخلاقیات و احکام همان‌قدر که بایسته و شایسته است اهتمام ورزد، یعنی بیشترین جد و جهد خود را مصروف در علوم اعتقادی مانند کلام، فلسفه و حکمت و عرفان نظری، و همچنین علوم اخلاقی مانند عرفان عملی و علم الاخلاق کند. اگر بیشتر وقت و تلاش امام محل در فقه و احکام صرف شود فضای فرهنگی غالب جهانی و شبهات روزافزون، تدریجاً او را به سمت انزوا و حذف از مرجعیت اجتماعی و عوام را نیز به سمت بی‌اعتقادی و بی‌اخلاقی سوق خواهد داد. @madineyefazele
47.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نصایح ادیبان به مدیران/فصل اول: نصیحة الملوک سعدی 🔸عدالت در مدیریت 📚استاد حجت الاسلام و المسلمین ایراندوست 🔸مجموعه فیلم‌های آموزشی «نصایح ادیبان به مدیران» از سوی مرکز آموزشهای کوتاه‌مدت مدیریت اسلامی تهیه شده است. استاد ایراندوست در این جلسات، سیری در متون نظم و نثر کهن خواهند داشت تا نکات ناب مدیریتی را از نگاه دقیق و ظریف حکما و ادبای مسلمان در اختیار مدیران قرار دهند. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: صدق و عدل و وحدت و تألیف قلوب مؤمنین 🔸 صدق و عدل دو مکنت مقدمه برای دستیابی به حکمت هستند. محبت و الفت اهل ایمان به تثبیت حکمت در قلب می‌انجامد. 📒خلاصه درس ۴۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️دورۀ آموزشی مدیریت محله در آزمونه محله فاطمیه پردیسان با تدریس استاد کبیر (مسئول شورای امنای محله فاطمیه) @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: عبادت در جوانی 🔸هر کس که در جوانی به سازمان می‌پیوندد باید متذکر به عبادت منظم شود و آن را سیره قرار دهد. 📒خلاصه درس ۴۳ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۷)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ امام باید آگاه به مسائل زمان و مکان و جهان باشد، یعنی در این زمینه‌ها از قوم خود جلوتر باشد نه عقب‌تر که البته کاری دشوار است و امروزه جامعۀ شبکه‌ای تحولات را زودتر از آنکه رهبران مطلع شوند به جامعه و جوانها تزریق می‌کند. آگاهی امام به مسائل زمان و مکان سطوح مختلفی دارد، از جمله آگاهی از مسائل محلی، آگاهی از جریانات سیاسی، فکری و فرهنگی ملی و جهانی، آگاهی از عوامل تأثیرگذار و هدایت‌گر فرهنگها، آگاهی اجمالی به تاریخ و گذشتهٔ محله، کشور و جهان، آگاهی به آخرین تغییرات فناورانه تأثیرگذار بر زندگی اجتماعی، آگاهی به محتوای رسانه‌ای، سینمایی، موسیقایی و سرگرمی‎های مورد علاقهٔ نسل جوان و غیره. اطلاع دائمی امام از آنچه در زندگی روزمره مردم و در سیاست و اجتماع جریان دارد از مهم‌ترین مقدمات کارآمدی و تأثیرگذاری اوست. حتی آگاهی از مسائلی در ظاهر غیرضروری نیز می‌تواند کمك‌کار او در امامت باشد. فی المثل اطلاع از سرگرمی‌های مورد علاقهٔ جوانان می‌تواند به امام کمك کند تا هم بتواند با زبان آن قوم با آنها ارتباط بگیرد و هم ریشه‌ها و زمینه‌های انحرافات را بشناسد، زیرا امروزه صنعت سرگرمی و رسانه یکی از قدرتمندترین عوامل فرهنگ‌ساز است و بازی‌ها، فیلم‌ها، اشعار و ترانه‌هایی که هر از گاهی ورد زبان‌ها می‌شود از مهم‌ترین عوامل آسیب‌ها و انحرافات هستند. پس بخشی از آگاهی به زمان و مکان از طریق کسب سواد رسانه‌ای، سینمایی و مجازی یا حداقل داشتن مشاوری آگاه به این امور ایجاد می‌شود. @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️چرا «ناجی ایران» بایکوت شده است؟ 🔸بیستم اسفند، سالروز اعلام مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران توسط شاه اسماعیل صفوی است که جای آن به شکل مشهودی در تقویم رسمی ما خالی است و بزرگداشت و پاسداشت این روز که می‌توان آن را یکی از پنج واقعه مهم تاریخ ایران و از جشن‌های ملی برشمرد، در ساختار فرهنگی کشور مورد بی‌اعتنایی واقع می‌شود. 🔸بدون شک اگر قرار باشد یک شخصیت را به عنوان بنیان‌گذار و پدر ایران «اسلامی» و «شیعی» معرفی کنیم آن شخصیت کسی جز شاه اسماعیل نیست، جوانی نابغه با عشق وصف‌ناشدنی به مکتب اهل بیت که سنتز مذهب شیعه با هویت ملی ایران را به اوج تکامل رساند. بدون شک شاه اسماعیل با دعوت از علمای شیعه جبل عامل، از زمینه‌سازان تحقق عملی اندیشه ولایت فقیه به شمار می‌رود. 🔸اکنون که شخصیت اول این کشور لقب ناجی ایران را به شاه اسماعیل داده‌اند باید از نهادهای فرهنگی از جمله صداوسیما، آموزش و پرورش، ائمه جمعه و ... پرسید که برای پاسداشت رشادت‌ها و فداکاری‌های «ناجی ایران» و «احیاگر عشق به اهل بیت در ایران» چه کرده‌اند و چه گفته‌اند و علت این خاموشی و سکوت چیست؟ @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: رضا به قضا و تسلیم به امر الهی 🔸قومی که حقیقت ایمان خود را تسلیم و رضا ادعا و اعلام کنند حکماء لقب داده شده‌اند. 📒خلاصه درس ۴۳ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele