#فقه
💠 جایگاه ابن ابی عقیل در طائفه
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● مراد از قدیمین، ابن ابی عقیل و ابن جنید است.
ابن جنید در طائفه امامیه –از آن رو که قائل به قیاس بوده است- مطرود واقع شده و کتب او هم متروک بوده است. ولی ابن ابی عقیل در طائفه امامیه بسیار محترم بوده است.
● نجاشی در مورد کتاب او بیان کرده است که هر حاجی که از خراسان میآمد، کتاب او را میخرید:
«فقيه متكلم ثقة له كتب في الفقه و الكلام منها: كتاب المتمسك بحبل آل الرسول كتاب مشهور في الطائفة، و قيل: ما ورد الحاج من خراسان إلا طلب و اشترى منه نسخ، و سمعت شيخنا أبا عبد الله رحمه الله يكثر الثناء على هذا الرجل رحمه الله».
مراد از شیخنا در این عبارت، شیخ مفید است.
● در هر صورت فقه ابن ابی عقیل در طایفه بسیار مشهور و مورد اعتنا بوده است.
👈 ولی فقه او به لسان روایات نیست. بلکه عباراتی فقهی است.
🔺 درس خارج فقه؛ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
@madras_emb
🔆 چکاپ قلب
عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِيكَ خَيْراً، فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ! فَإِنْ كَانَ يُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَفِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُحِبُّكَ وَ إِنْ كَانَ يُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُبْغِضُكَ وَ اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ.
📚 الکافي؛ ج۲؛ ص۱۲۶
حضرت امام باقر علیهالسلام فرمودند:
هرگاه خواستی بدانی که آیا در تو خیری هست، به قلبت بنگر!
اگر قلبت اهل اطاعت خداوند را دوست میداشت و از معصیتکاران متنفّر بود، پس در تو خیری هست و خداوند دوستت میدارد.
و اگر به اهل اطاعت از خداوند بغض دارد و معصیتکاران را دوست میدارد، پس هیچ خیری در تو نیست و خداوند نیز از تو متنفر است.
و هر کس همراهِ کسی است که دوستش میدارد.
@madras_emb
Kitab_Solaim-14030204.MP3
892.8K
💠 اعتبار کتاب سلیم بن قیس
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم میرسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسیای ندارد؛ چون نوع مضامین روایاتی که در این کتاب هست، در روایتهای دیگر هم آمده است.
@madras_emb
🌹 يا فاطِمَةُ اشْفَعي لي فى الْجَنَّةِ
فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ
@zanjani_net
✨ ... فَلَا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ
☘ توفیق نوکری و سربازی امام زمان علیهالسلام را از ما مگیر
نقل است که حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام را غلامی بود که هرگاه آن حضرت سواره به مسجد میرفت آن غلام همراه بود، چون آن حضرت از استر پیاده میگشت و داخل مسجد میشد آن غلام استر را نگاه میداشت تا آن جناب مراجعت کند. اتفاقاً در یکی از روزها که غلام بر در مسجد نشسته و استر را نگاه داشته بود چند نفر مسافر از اهل خراسان پیدا شدند یکی از آنها رو کرد به او گفت: ای غلام! میل داری که از آقای خود حضرت صادق علیه السلام خواهش کنی که مرا مکان تو قرار دهد و من غلام او باشم و به جای تو بمانم و مالم را به تو بدهم و من مال بسیار از هرگونه دارم تو برو و آن مالها را برای خود قبض کن و من به جای تو اینجا بمانم. غلام گفت: از آقای خود خواهش میکنم این را.
پس رفت خدمت حضرت صادق علیهالسلام و عرض کرد: فدایت شوم! میدانی خدمت مرا نسبت خود و طول خدمتم را، پس هرگاه حق تعالی خیری را برای من رسانیده باشد شما منع آن خواهید کرد؟ فرمود: من آن را به تو خواهم داد از نزد خودم و از غیر خودم منع میکنم تو را.
پس غلام قصه آن مرد خراسانی را با خود برای آن جناب حکایت کرد.
حضرت فرمود: اگر تو بیمیل شدهای در خدمت ما و آن مرد رغبت کرده به خدمت ما قبول کردیم ما او را و فرستادیم تو را، پس چون غلام پشت کرد به رفتن، حضرت او را طلبید و فرمود: به جهت طول خدمت تو در نزدیک ما یک نصیحتی تو را بنمایم آن وقت مختاری در کار خود، و آن نصیحت این است که:
چون روز قیامت شود حضرت رسول صلیاللَّهعلیهوآلهوسلم آویخته و چسبیده باشد به نوراللَّه و امیرالمؤمنین علیهالسلام آویخته باشد به رسول خدا صلیاللَّهعلیهوآلهوسلم و شیعیان ما آویخته باشند به ما، پس داخل شوند در جایی که ما داخل شویم و وارد شوند آنجا که ما وارد شویم، غلام چون این را شنید عرض کرد: من از خدمت شما جایی نمیروم و در خدمت شما خواهم بود و اختیار میکنم آخرت را به دنیا و بیرون رفت به سوی آن مرد.
آن مرد خراسانی گفت: ای غلام! بیرون آمدی از نزد حضرت صادق علیهالسلام به غیر آن رویی که با آن خدمت آن حضرت رفتی، غلام کلام آن حضرت را برای او نقل کرد و او را برد خدمت آن جناب، حضرت قبول فرمود ولاء او را و امر فرمود که هزار اشرفی به غلام دادند.
● ابن فقیر عباس قمی خدمت آن حضرت عرض میکنم: که ای آقای من! من تا خود را شناختهام خود را بر در خانه شما دیدهام و گوشت و پوست خود را از نعمت شما پرودهام، رجاء واثق و امید صادق که در این آخر عمر از من نگهداری فرمایید و از این در خانه مرا دور نفرمایید.
📚 منتهی الآمال؛ ج۲؛ در تـاريخ حضرت امام صادق علیهالسلام.
الخرائج و الجرائح؛ ج ۱؛ ص۳۹۰
#فضائلومعارف
@madras_emb
💠 کرامت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
مرحوم آقای مروارید نقل میکرد: شیخ حسنعلی تهرانی [جد أمی ایشان که اهل تقوی و کرامت بود] برادری داشت که برای أعیان و اشراف و سلاطین خیاطی میکرد و چون پولهای آنها مشتبه بود، قهراً مال شبههناک در اموال وی وارد میشد.
وی در زمان حیات شیخ حسنعلی از دنیا رفت و در قم دفن شد. شیخ حسنعلی متوسل میشود و از خدا میخواهد او را نجات دهد.
وی در رؤیا میبیند که حضرت معصومه علیهاالسلام وساطت کرد و فرشتگان عذاب که مأمور تعذیب برادر بودند، منصرف شدند.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۳۴۸
#لطائفوطرائف
@madras_emb
💠 وجه تسمیه «فیضیه»
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
انتساب مدرسه فیضیه به مرحوم فیض کاشانی نیست، بلکه انتساب آن به حضرت معصومه علیهاالسلام است، زیرا در موقوفات آستانه، تعبیر «آستانه فیض آثار» رایج بود و چون آن مدرسه جزء آستانه و راهرو حرم بود، به «فیضیه» شهرت پیدا کرد.
ایوان مدرسه در سنه ۹۳۹ق در زمان شاه طهماسب ساخته شده و معروف است که شیخ بهایی مدّتی در فیضیه تدریس کرده است. همچنین میگویند ملاصدرا هم مدّتی در آنجا اشتغال علمی داشت.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۲۳
#لطائفوطرائف
@madras_emb
سخنراین .mp3
32.79M
#سخنرانی
📋 چگونگی تَلَقُّب حضرت ثامن الائمه علیه السلام به امام رضا
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری
📆 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
📍مشهد مقدس
@madras_emb
مداحی.mp3
15.33M
✨ مدح حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
🎙حاج علی اصغر #انصاریان
📆 شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 نماز یکشنبه ماه ذی القعده
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ؟ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ صلی الله علیه و آله: اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَة ...
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)؛ ج۱؛ ص۳۰۸
..................................
قال العلامة المجلسی:
إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم.
📚بحارالأنوار؛ج۲؛ ص۲۵۷
بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه میکنند و آنها را در کتابهایشان ذکر مینمایند.
و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است.
@madras_emb
💠 سیر و سلوک معنوی
به طور کلی راه صحیح رشد معنوی و تقرّب به خداوند، پیروی از فقه اهل بیت علیهمالسلام و روش فقهای بزرگ امامیه است که آن روش، عمل و تمسک به آداب و سنن مأثوره و روایات معتبری است که از پیامبر و امامان معصوم علیهمالسلام به ما رسیده است.
در تخطی از این روش خطر گمراهی و انحراف وجود دارد.
👈 کسی که قدرت تشخیص صحیح از غیر صحیح را ندارد، از پیروی و الگو قرار دادن آثار دیگر، اجتناب کند.
📚 احکام کاربردی؛ ص۲۲۷
#اعتقادات
@madras_emb
💠 دروایش گنابادی
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
من از مرحوم آقای شیخ فرج الله واعظی هیدجی از علامه مدّاح این مطلب را نقل میکنم.
علامه مداح میگفت: با یکی از رفقا به گناباد رفتیم، تا درباره عقاید دراویش گنابادی تحقیق کنیم. جمعی برای سرسپردگی تشریفات مخصوص داشتند و به اصطلاح خودشان به مقام فقر مشرّف میشدند و صالح علی شاه از عمامه اش چیزهای باز میکرد و از این فبیل کارها. وسط هفته بود. برای آخر هفته، وقتی تعیین شد تا برای تشرّف به مقام فقر مراجعه کنیم.
در این فاصله برای زیارت حرم امام رضا علیهالسلام به مشهد رفتیم و توسّل و انابه کردیم که مبادا به دام آنها بیفتیم و دیگر نتوانیم بیرون بیاییم و از حضرت رضا علیهالسلام خواستم که اگر طریق باطلی است، زودتر عنایتی بشود تا بفهمیم که این راه چگونه است.
روز بعد از توسّل در مشهد با یکی از تهرانیها برخورد میکنند. آن تهرانی میگوید که ما جلسه توسّلی داریم. شما نیز شرکت کنید، آنها قبول میکنند. وقتی وارد جلسه میشوند، یکی از اهل مجلس میگوید: علامه، خوب شد که شما را دیدم. دیشب من در خواب دیدم دیوی ریسمان به گردن شما و رفیقت انداخته است و شما را میکشد. در همان وقت سلطان الواعظین داد و بیداد کرد که مردم! نگذارید اینها را ببرند، و ما آمدیم شما را نجات دادیم. به او گفتم رفیق من را میشناسی؟ گفت: نه گفتم: اگر او را ببینی، میشناسی؟ گفت: بله، گفتم: ببین در این جلسه هست یا نه؟ آن شخص نگاهی به اهل مجلس کرد و همان رفیق ما که با هم به جلسه دراویش رفته بودیم، نشان داد و گفت: این شخص است. فهمیدم رویای صادق است، لذا از آن تصمیم منصرف شدم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۱۸
#اعتقادات
#احوالات
@madras_emb