┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 درس اخلاق
براساس کتاب مرآة الرشاد
🔹استاد حجت الاسلام و المسلمین ولی الله شریفانی
🗓 چهارشنبهها، ساعت ۸:۴۵ تا ۹:۰۵
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام، مدرس ۸
🌹 الَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج
@madras_emb
💠 رساله محض الاسلام
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی:
🔹رساله امام رضا علیهالسلام به مامون که رساله محض الاسلام نامیده شده است.
● آقای سیستانی استبعاد کردهاند که این رساله از امام رضا علیهالسلام باشد؛ زیرا امام علیهالسلام در شرایط تقیه نامه رسمی به خلیفه نمینویسد که در آن بفرماید:
«وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْبَاهِ عَاقِرِي النَّاقَةِ أَشْقِيَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ مِمَّنْ يَتَوَلَّاهُمْ»[۱] و نام تمامی ائمه علیهمالسلام حتی ائمه بعد از امام رضا علیهالسلام نیز در این رساله نام برده شده؛ با اینکه این کار خلاف تقیه است.
● ائمه علیهمالسلام اسم امامان را مخفی میکردند و به این صراحت در نامه های رسمی نسبت به خلفاء موضع گیری نمیکردند.
🔹پاسخ:
● در عیون اخبار الرضا سه سند برای محض الاسلام نقل شده است. سه سند تا فضل بن شاذان است و این وثوق به صدور می آورد و فضل بن شاذان هم که جلیل القدر است و جعل نمیکند. او میگوید: «سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیهالسلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ ع لَهُ أَنَّ مَحْضَ الْإِسْلَامِ...»
● مامون تظاهر به شیعه بودن میکرد، اصحاب مذاهب را دعوت میکرد و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام ا بر همه اصحاب پیامبر ص را اثبات میکرد، فدک را به بنی هاشم برگرداند، «أَصبَحَ وَجهُ الزَمانِ قَد ضَحِكا / بِرَدِّ مَأمونٍ هاشِمٍ فَدَكا». امام رضا علیهالسلام از این فرصت استفاده کرده تا عده ای از مردم هدایت شوند.
● درست است که در زمان بنی عباس روی خلیفه اول و دوم حساسیت وجود داشت اما خلیفه سوم محل نزاع بوده و معلوم نیست بر روی او حساسیت زیادی وجود داشته است. اگر حساسیت هم وجود داشته باشد قدرت امام رضا علیهالسلام در آن زمان مانع میشد که آنها با ایشان برخورد بکنند.
● علاوه بر این که نامه به مامون است و اگر هم توسط او پخش شد چارهای میاندیشند. بنابراین اینطور نیست که گفته شود که قطعا امام علیهالسلام این کار را نمیکردند.
● دلیلی هم وجود ندارد که امام علیهالسلام این مقدار از خلاف تقیه را انجام ندهد همچنان که امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: «شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّت» که در آن خطبه که ظاهرا مجلس علنی هم بود اینطور سخن گفتند.
● در مورد اسامی ائمه نیز در جایی که اعداء بر ائمه بعدی مسلّط بشوند به شکل علنی ابراز نمیکردند و ممکن است که امام رضا علیهالسلام مطمئن بودند که مامون نمیتواند آسیبی به امام جواد علیهالسلام برسانند.
...........................
۱. عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۲؛ ص۱۲۶
🔺خارج فقه؛ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
#فقه
#تقیه
@madras_emb
درس اخلاق.mp3
15.43M
💠 #درس_اخلاق
📙 براساس کتاب مرآة الرشاد
🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله #شریفانی
🗓 چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳
✔️جلسه دوم
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
#داستانک
💠 وقتی نفر اول خراسان با یک سوال به مُحاق رفت
● مامون در دل خود دوست داشت که لغزشهای امام رضا را ببیند و میخواست که کسی در بحث و احتجاج بر او برتری یابد، هرچند در ظاهر غیر از این نشان میداد. پس فقها و متکلمین را نزد خود جمع کرد و به آنان اشاره کرد که با امام رضا درباره امامت مناظره کنند. امام رضا به آنها فرمودند: «اقْتَصِرُوا عَلَى وَاحِدٍ مِنْكُمْ يَلْزَمُكُمْ مَا يَلْزَمُهُ»؛ یک نفر از میان خود انتخاب کنید که بر هرچه ملزم [و معتقد] باشد، شما نیز بر آن اعتقاد داشته باشد. آنها با مردی به نام یحییبنضحاک سمرقندی موافقت کردند که در خراسان کسی مانند او نبود.
● امام رضا علیهالسلام به او فرمودند: ای یحیی، هرچه میخواهی بپرس. یحیی گفت: درباره امامت صحبت میکنیم؛ چگونه مدعیِ امامت کسی هستی که امامت نکرده است؛ و امامت کسی را که رضایت و توافق مردم را به دست آورده، رها میکنی؟
● امام رضا پاسخ داد: «يَا يَحْيَى أَخْبِرْنِي عَمَّنْ صَدَقَ كَاذِباً عَلَى نَفْسِهِ أَوْ كَذَبَ صَادِقاً عَلَى نَفْسِهِ أَ يَكُونُ مُحِقّاً مُصِيباً أَوْ مُبْطِلًا مُخْطِئاً» ای یحیی، به من بگو کسی که [برتریِ و امامت] شخص دروغگویی را بر خود تصدیق کند، یا [برتریِ و امامت] شخص راستگویی را انکار کند؛ آیا [نظر او] حق است یا باطل؟
● یحیی سکوت کرد. مامون به او گفت: جوابش را بده. یحیی گفت: امیرالمؤمنین، مرا از پاسخ معاف کنید. مأمون گفت: ای اباالحسن، مقصود خود را از این پرسش بیان کن.
● امام رضا فرمود: یحیی باید درباره امامان خود بگوید که آیا بر خود دروغ بستهاند یا راست گفتهاند؟ اگر بگوید که دروغ بستهاند، دروغگو قابل اعتماد نیست. و اگر بگوید راست گفتهاند، پس [بدان که] اولی (ابوبکر) گفته است: «وُلِّيتُكُمْ وَ لَسْتُ بِخَيْرِكُمْ»؛ من شما را ولی شدم در حالی که بهترین شما نیستم. و دومی گفت: «كَانَتْ بَيْعَتُهُ فَلْتَةً فَمَنْ عَادَ لِمِثْلِهَا فَاقْتُلُوهُ» بیعتش شتابزده بود، پس هرکه دوباره مانند آن را انجام دهد، او را بکشید.
● به خدا سوگند، او کسی را که مانند آنچه خودشان کردند، عمل کند جز به قتل نمیپذیرد. پس کسی که بهترین مردم نیست و ویژگیهای خیر [یعنی فضائلی] مانند علم، جهاد و دیگر فضائل در او نیست و بیعت او شتابزده بوده و باید کشته شود، چگونه میتوان عهد [و زمامداریِ] او را به دیگری پذیرفت؟
سپس [ابوبکر] بر منبر میگوید: «إِنَ لِي شَيْطَاناً يَعْتَرِينِي فَإِذَا مَالَ بِي فَقَوِّمُونِي وَ إِذَا أَخْطَأْتُ فَأَرْشِدُونِي»؛ من شیطانی دارم که مرا دچار اشتباه میکند، پس اگر به راه دیگری رفتم، مرا اصلاح کنید و اگر خطا کردم، مرا راهنمایی کنید.
بنابراین، آنها به گفته خودشان امام نیستند، چه راست گفته باشند و چه دروغ!
● یحیی در این باره پاسخی ندارد. مأمون از سخنان امام رضا علیهالسلام شگفتزده شد و گفت: ای اباالحسن، در این سرزمین کسی جز تو اینگونه سخن نمیگوید.
📚عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۲؛ ص۲۳۱
#فضائلومعارف
#تبری
@madras_emb
📜 برگی از سفرنامه ابن بطوطة (متوفی ۷۷۹ ه.ق)
👀 مشاهدات او از حرم امام رضا علیهالسلام:
● و إزاء هذا القبر قبر هارون الرشید امیرالمومنین رضیاللهعنه، و علیه دکانة یضعون علیها الشمعدانات التی یعرفها اهل المغرب بالحسک و المنائر. و اذا دخل الرافضی للزیارة، ضرب قبر الرشید برِجلِه و سلم علی الرضا .
● روبه روی قبر امام، قبر امیرالمؤمنین هارون الرشید واقع شده که آن هم صندوقی دارد و شمعدانها و چراغها روی آن میگذارند.
هنگامی که رافضیان [شیعیان] وارد بقعه میشوند، قبر هارون را به لگد میزنند و امام رضا [علیهالسلام] را سلام میکنند.
📚رحلة ابن بطوطة؛ ص۳۹۴
#تاریخ_رجال
#تبری
@madras_emb
🔆 بخدا قسم دوست دارم در بعضی از آن مجالس با شما باشم
1⃣ عنْ إِسْمَاعِيلَ الْبَصْرِيِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: تَقْعُدُونَ فِي الْمَكَانِ فَتُحَدِّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ وَ تَتَبَرَّءُونَ مِمَّنْ شِئْتُمْ وَ تَوَلَّوْنَ مَنْ شِئْتُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ وَ هَلِ الْعَيْشُ إِلَّا هَكَذَا.(الكافي؛ ج۸؛ ص۲۲۹)
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
آیا شما در مجلس مینشینید و حدیث میخوانید و هر چه میخواهید میگویید؟
و از هر که میخواهید بیزاری میجوئيد و اظهار برائت میکنید؟ و نسبت به هر که میخواهید اظهار دوستی میکنید؟ عرض کردم: آری.
حضرت فرمود: آیا (خوشی و لذّت) زندگی غیر این است؟
2⃣ عَنْ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام قَالَ: قَالَ لِي أَ تَخْلُونَ وَ تَتَحَدَّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ[۱] فَقُلْتُ إِي وَ اللَّهِ إِنَّا لَنَخْلُو وَ نَتَحَدَّثُ وَ نَقُولُ مَا شِئْنَا فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنِّي مَعَكُمْ فِي بَعْضِ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ وَ أَرْوَاحَكُمْ وَ إِنَّكُمْ عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَاد.(الكافي؛ ج۲؛ ص۱۸۷)
ميسّر گويد امام باقر عليهالسلام به من فرمودند:
آيا شما خلوت ميكنيد و گفتگو مىنمائيد و هر چه خواهيد مىگوئيد (از فضائل ما و بدگویی و لعن دشمنان ما و روایات ما بدون تقیه)؟ عرض كردم: آرى به خدا كه ما خلوت مىكنيم و گفتگو نموده هر چه خواهيم مىگوئيم.
حضرت فرمودند: همانا بخدا من دوست دارم كه در بعضى از آن مجالس با شما باشم.
همانا بخدا كه من بوى شما و نسيم شما را دوست دارم و شمائيد كه دين خدا و دين ملائكه او را داريد، پس با پرهيز از حرام و كوشش در طاعات كمك كنيد.
---------------------------------
۱. مَا شِئْتُمْ: أي من فضائلنا أو ذم أعادينا و لعنهم و رواية أحاديثنا من غير تقية. (مرآة العقول؛ ج۹؛ ص۸۶)
#تقیه
#تبری
#اعتقادات
@madras_emb
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ الْهادِي الْمُهْتَدِي
🎊 مجلس میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام به نیت تعجیل در فرج امام زمان علیهالسلام
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای شربتداران
📋 موضوع: دستور امام عسکری عليهالسلام در مواجهه با اختلافات
🗓 شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳
🕖 ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۱۰
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام | مدرس ۱
🌱 حضور اساتید، طلاب و دانش آموختگان محترم مدرس فقهی، موجب تعظیم شعائر است.
@madras_emb
🌹 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: دِرْهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ، أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ. (الكافي؛ ج۱؛ ص۵۳۸)
✅ جهت مشارکت در برگزاری مجالس اهل بیت علیهمالسلام در مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
۵۸۵۹-۸۳۱۰-۷۷۱۰-۶۳۲۵
✅ جهت مشارکت در کمک به فقرا و نیازمندان از شیعیان امیرالمومنین علیهالسلام
۶۱۰۴-۳۳۷۱-۱۲۳۱-۱۱۳۷
محمدجواد ایوبی
🔆 از معجزات حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام
عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ حَلَبِيٍ قَالَ: اجْتَمَعْنَا بِالْعَسْكَرِ وَ تَرَصَّدْنَا لِأَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام يَوْمَ رُكُوبِهِ فَخَرَجَ تَوْقِيعُهُ أَلَا لَا يُسَلِّمَنَ عَلَيَّ أَحَدٌ وَ لَا يُشِيرُ إِلَيَّ بِيَدِهِ وَ لَا يُومِئُ فَإِنَّكُمْ لَا تُؤْمِنُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ قَالَ وَ إِلَى جَانِبِي شَابٌّ فَقُلْتُ مِنْ أَيْنَ أَنْتَ قَالَ مِنَ الْمَدِينَةِ قُلْتُ مَا تَصْنَعُ هَاهُنَا قَالَ اخْتَلَفُوا عِنْدَنَا فِي أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام فَجِئْتُ لِأَرَاهُ وَ أَسْمَعُ مِنْهُ أَوْ أَرَى مِنْهُ دَلَالَةً لِيَسْكُنَ قَلْبِي وَ إِنِّي لِوُلْدِ أَبِي ذَرٍّ الْغِفَارِيِّ فَبَيْنَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ إِذْ خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام مَعَ خَادِمٍ لَهُ فَلَمَّا حَاذَانَا نَظَرَ إِلَى الشَّابِّ الَّذِي بِجَنْبِي فَقَالَ أَ غِفَارِيٌّ أَنْتَ قَالَ نَعَمْ قَالَ مَا فَعَلَتْ أُمُّكَ حمدوية فَقَالَ صَالِحَةٌ وَ مَرَّ فَقُلْتُ لِلشَّابِّ أَ كُنْتَ رَأَيْتَهُ قَطُّ وَ عَرَفْتَهُ بِوَجْهِهِ قَبْلَ الْيَوْمِ قَالَ لَا قُلْتُ فَيَنْفَعُكَ هَذَا قَالَ وَ دُونَ هَذَا.
📚 الخرائج و الجرائح، ج۱، ص۴۳۹
● حلبى نقل می کند: ما در محله عسكر اجتماع كرده منتظر تشريف آوردن امام حسن عسكرى بوديم چون روز بيرون آمدن امام بود دستور امام رسيد كه هيچ كدام به من سلام نكنيد و نه با دست و نه با سر به طرف من اشاره نكنيد زيرا براى شما خطر دارد.
● كنار من جوانى ايستاده بود گفتم: از كجا هستى؟ گفت اهل مدينه ام.
گفتم: اينجا چرا آمدهاى گفت در بين ما راجع به امامت حسن عسكرى اختلاف بوجود آمده، آمدهام از نزديك ايشان را ملاقات كنم و چيزى بشنوم تا برايم ثابت شود و قلبم تسكين يابد من از اولاد ابى ذر غفارى هستم.
● در همين بين حضرت امام حسن عسكرى عليهالسّلام با خادم خود خارج شد، همين كه روبروى ما رسيد نگاهى به جوانك كرده فرمودند: تو از فرزندان ابى ذر غفارى هستى؟ جواب داد: آرى. فرمودند: مادرت حمدويه چطور است؟ گفت خوب است. امام علیهالسلام رد شدند.
من به جوان گفتم: قبل از اين مرتبه ايشان را ديده بودى و میشناختى، گفت: نه گفتم پس همين دليل برايت كافى است گفت كمتر از اين هم مرا كافى بود.
#فضائلومعارف
@madras_emb
✍ سیره امام حسن عسکری علیهالسلام، الگوی تراز در دوران دینگریزی
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْعَلَوِيِّ قَالَ: حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ نَارْمَشَ وَ هُوَ أَنْصَبُ النَّاسِ وَ أَشَدُّهُمْ عَلَى آلِ أَبِي طَالِبٍ وَ قِيلَ لَهُ افْعَلْ بِهِ وَ افْعَلْ فَمَا أَقَامَ عِنْدَهُ إِلَّا يَوْماً حَتَّى وَضَعَ خَدَّيْهِ لَهُ وَ كَانَ لَا يَرْفَعُ بَصَرَهُ إِلَيْهِ إِجْلَالًا وَ إِعْظَاماً فَخَرَجَ مِنْ عِنْدِهِ وَ هُوَ أَحْسَنُ النَّاسِ بَصِيرَةً وَ أَحْسَنُهُمْ فِيهِ قَوْلًا.
📚 الكافي؛ ج۱؛ ص۵۰۸
امام حسن عسكرى عليهالسلام را نزد على بن نارمش كه دشمنترين مردم با اولاد ابىطالب بود زندان كردند، و به او گفتند، بر او هر چه خواهى سخت گير و سخت گير.
حضرت بيش از يك روز، نزد او نبود كه احترام و بزرگداشت آن حضرت در نظر او به جائى رسيد كه در برابر او چهره بر خاك ميگذاشت و ديده از زمين برنميداشت.
حضرت از نزد او خارج شد، در حالى كه بصيرت او به آن حضرت از همه بيشتر و ستايشش او را از همه نيكوتر بود.
#فضائلومعارف
#الگوهای_طلبگی
@madras_emb
استاد آسیدجواد.mp3
12.89M
💠 #درس_اخلاق
🎙استاد معظم آقای حاجسیدمحمدجواد شبیری
📋 موضوع: سنت ابتلاء
🗓 پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳
📍مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 توسل به حضرت معصومه سلاماللهعلیها
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● مرحوم حاج آقای والد هیچ گاه برای امور دنیوی از حضرت معصومه علیهاالسلام درخواست نکرده بود. فقط دو مرتبه در این باب از حضرت خواهش کرد. یکی از این دو مرتبه درباره خرید منزل بود.
● مرحوم حاج آقا منزل مسکونی نداشتند. یک وقت یکی از آقایان زنجان خدمت ایشان آمد و گفت: آقا، شما الان نیاز به منزل دارید. حاج آقا گفت: نه، اینجا خیلی خوب است و من احتیاج ندارم. آن آقا گفت: ممکن است شما نیاز نداشته باشید، اما بچههای شما بعداً نیاز پیدا میکنند و خیلی به ایشان اصرار کرد که در اینباره فکری کند. برای ایشان خیلی سخت بود برای مسائل دنیوی از حضرت معصومه علیهاالسلام درخواست کند.
مرحوم حاج آقا میگفت: بعد از این قضیه به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام رفتم و به حضرت عرض کردم: "فلان کس به من گفت: لازم است شما منزل داشته باشید". در آن درخواست هم، از قول دیگری خواستهاش را مطرح کرد. بعد هم به فاصله کمی منزل کوچه ارک را که اکنون مرکز فقهی است، خریدند.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۵۰
@madras_emb