#کتاب_استناد
💢 تعبیر «ثقة فی الحدیث»
● تعبیر «ثقة فی الحدیث» به معنای «مورد اعتماد در حدیث» است. در نگاه نخست، شاید تصّور شود تنها تفاوتِ تعبیر «ثقة» مطلق (بدون قید) و تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» این است که قید پیش گفته، قلمروِ وثاقت راوی را به روشنی بیان میکند؛ اما این قلمرو در تعبیر «ثقة» مطلق، با توجه به مناسباتِ حکم و موضوع فهمیده می شود؛ در حالی که هر دو تعبیر، صادق و ضابط بودن راوی در روایت کردن، و صحّت مذهب او را میفهمانند.
● اما با دقت در کلام رجالیان، نادرستی این تصور، روشن میشود؛ زیرا از تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» نمی توان صحتب مذهب راوی را برداشت کرد و این احتمال وجود دارد که آنان با آوردن قید «فی الحدیث»، تنها در مقام بیانِ صادق و ضابط بودن راوی در نقل کردن بودهاند و کاری به صحت و فساد مذهب وی نداشتهاند.
● منشا این احتمال - که قابل توجه نیز، هست- برخی کاربردها در کتاب های رجالی است؛ برای نمونه:
1. تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را رجالیانی به کار بردهاند که در بسیاری از توثیقات خویش، تعبیر «ثقة» را مطلق آوردهاند و این تعدد تعبیر، اِشعار دارد که برای تفنّن در عبارت نبوده؛ بلکه آنان به دنبال بیان مطلبی متفاوت بودهاند.
2. در برخی توثیقات، در کنار تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» تعابیری دیگر برای بیان صحت مذهب راوی به کار رفته است؛ برای نمونه: «ثقة فی الحدیث، صحیح الاعتقاد» (رجال النجاشیّ، ص84، رقم203) ... این کاربردها اشعار دارد که گویا رجالی، تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را برای بیان صحت مذهب راوی کافی نمیدانسته و ناگزیر، تعابیر دیگری آورده است.
بنابراین، در توثیقاتی که تنها تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» به کار رفته، نمیتوان گفت رجالی در مقام بیان صحت مذهب راوی بوده است.
● تعبیرهای «ثقة فی الروایة» ، «ثقه فی روایته» ، «ثقة فی الروایات» ، «ثقة فی روایته» و «ثقة فیما یرویه» نیز، مفاد تعبیر «ثقة فی الحدیث» را دارند.
📚 استناد، ۳۵۲
#رجال
@madras_emb
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ أَبِي لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِي ... لَا يُؤمِنُ عَبدٌ بِهِ إِلَّا جَعَلتُ الجَنَّةَ مَثوَاهُ وَ شَفَّعتُهُ فِي سَبعِينَ مِن أَهلِ بَيتِهِ كُلُّهُم قَدِ استَوجَبُوا النَّارَ...
📚الكافي؛ ج۱؛ ص۵۲۷
... هر بنده اى به او [امام جواد علیه السلام] ايمان آورد، بهشت را جايگاهش سازم و شفاعت او را نسبت به هفتاد تن از خاندانش كه همگى سزاوار دوزخ باشند بپذيرم.
✨عید نورانی ولادت با سعادت حضرت جوادالائمه امام محمد بن علی التقی علیه السلام مبارک باد.
@madras_emb
🔆 دوران سخت غیبت و مظلومیت حضرت حجت "علیهالسلام" در کلام حضرت جوادالائمه "علیهالسلام"
اَلصَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْإِمَامَ بَعْدِي اِبْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ اَلْإِمَامُ بَعْدَهُ اِبْنُهُ اَلْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَنِ اَلْإِمَامُ بَعْدَ اَلْحَسَنِ فَبَكَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ اَلْحَسَنِ اِبْنَهُ اَلْقَائِمَ بِالْحَقِّ اَلْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ سُمِّيَ اَلْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ اِرْتِدَادِ أَكْثَرِ اَلْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ اَلْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ اَلْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ اَلْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ اَلْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا اَلْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا اَلْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا اَلْمُسْلِمُونَ .
📚کمال الدین؛ ج۲؛ ص۳۷۸
صَقر بن ابی دُلَف گويد، از امام جواد علیه السلام شنيدم ميفرمودند:
امام بعد از من پسرم على است دستور او دستور من است و گفتارش گفتار من است و طاعتش طاعت من و امام بعد از او فرزندش حسن است دستورش دستور پدر او است و گفتارش گفتار پدر او است و طاعتش طاعت پدر او است، سپس خاموش شد. به او عرض كردم: يا ابن رسول اللّٰه امام بعد از حسن كيست؟ به سختى گريست و سپس فرمودند: پس از حسن پسرش قائم بالحق منتظَر است، عرض كردم يا ابن رسول اللّٰه چرا او را قائم نامند؟ فرمودند: چون پس از آن قيام كند كه از يادها رفته است و بيشتر معتقدان به امامتش برگشتهاند، عرض كردم چرا منتظَرش نامند؟ فرمودند: براى آنكه غيبتى دارد كه روزهاى بسيارى بر آن بگذرد و مدتش طولانى شود و مخلصان انتظار او را كشند و شكاكان منكر او گردند و جاحدان به ذكر او تمسخر كنند، تعیین کنندگان وقت ظهورش دروغگو باشند و شتابزدگان دربارۀ او هلاك گردند و تسلیم شوندگان به او نجات يابند.
#حدیث #مهدویت
@madras_emb
🌸 یَا أَبَا ذَرٍّ ... عَلَیْكُمْ بِمُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلالَ مِنَ الْحَرَامِ
❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (۲ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
سخنرانی.MP3
19.53M
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت"
🎙#سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا #قاسمی
📆 دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲
📌جلسه ۱
📋 با تعهد به وظایف طلبگی و سربازی حضرت صاحب الزمان "علیهالسلام"، رسم بندگی را بجا آوریم تا هر چه بیشتر مشمول کرامت الهی گردیم.
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیهالسلام"
#مهدویت
@madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
🔺مسابقات جام دهه فجر ویژه طلاب، اساتید و کارکنان مدرسه، مرکز و مدرس فقهی امام محمدباقر علیهالسلام و
📣
فرزندان اساتید وطلاب گرامی نیز می توانند در مسابقه تنیس روی میز شرکت نمایند.
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
✨جشن عید نورانی ولادت با سعادت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علیهالسلام
🎙با مدیحه سرایی: آقای احمد نصراللهی
📆 چهارشنبه؛ ۴ بهمن ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۵۰
📍مدرس فقهی امام محمد باقر "علیهالسلام" (حسنیّه حضرت امُّالأئمّه علیهاالسلام)
@madras_emb
💠 مطلبی دربارۀ غربزدگان در کتاب «الکلام یجرّ الکلام»
🔹حکایت شاگرد سیّدمحسن امین
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» مینویسد: 🔻
باری، آقا سیّدمحسن امین را در دمشق، مدرسه ای است که محصّلین شیعه در آنجا تحت نظر آن جناب تحصیل میکنند. از جملۀ شاگردان مدرسه، صاحب همین قصّه است؛ و آن، این است که حاج سیّداحمد مصطفوی -از تجّار قم، پسر مرحوم حاج سیّدعلی- نقل کرد از خود آقا سیّدمحسن که: یکی از تربیت یافتگان مدرسۀ ما، برای تحصیل علم طبّ به آمریکا مسافرت نموده بود؛ از آنجا کاغذی به من نوشته بود که:
چند روز قبل، شاگردان مدرسۀ ما را امتحان میکردند؛ من نیز، رفتم امتحان بدهم. مدّتی نشستم که نوبت به من برسد؛ نرسید تا اینکه وقت، دیر شد؛ دیدم اگر بنشینم، نمازم فوت میشود. من پا شدم که بیایم نماز بخوانم، حضّار که در آنجا بودند، گفتند: «کجا میروی؟ اکنون نوبۀ تو میرسد.» گفتم: «من یک تکلیف دینی دارم؛ وقتش میگذرد.» گفتند: «امتحان هم وقتش میگذرد و اگر این مجلس برگزار شد، دیگر مجلس امتحان تشکیل نخواهد شد و برای خاطر تو، مجلس مخصوصی هم تشکیل نمیدهند؛ آنگاه مجبوری که تا امتحان دورۀ دیگر، معطّل بمانی.» گفتم: «هر چه بادا باد! من از تکلیف دینی خود، صرفنظر نمیکنم.»
خلاصه، رفتم. از قضا، هیئت ممتحنه ملتفت شده بودند که من به قدر ادای وظیفۀ دینی، غیبت اختیار کرده ام؛ انصاف داده، اظهار کرده بودند که این شخص در وظیفۀ خود جدّی است؛ روا نیست که او را معطّل بگذاریم. برای قدردانی از آنکه عمل به وظیفه نموده، باید مجلسی بالخصوص برای امتحان او تشکیل بدهیم. این بود که جلسۀ دیگر برای امتحان من ترتیب دادند؛ من حاضر شده، امتحان دادم.
آقا سیّدمحسن، بعد از ذکر این قصّه فرمود: «من در مدرسه، چنین شاگرد تربیت کردهام که اگر به دریا بیفتد، دامنش تر نشود!»
● نگارنده میگوید: اروپا رفتگانِ مملکت ما بیایند قانون دینداری را از این جوان شامی یاد بگیرند. واقعاً خوب امتحان داده؛ هم امتحان علم و هم امتحان عمل؛ ولی در متجدّدین این مملکت ما، در پشتِ پا زدن به آیین اسلام، رفتن به اروپا لازم نیست؛ همینقدر با دو نفر اروپارفته، اگر دو روز مجالست کنند، کافی است در منقلب شدن و ترکِ کیش و آیین! چون نوعاً ضعف نفس دارند، فوراً مغلوب میشوند؛ و الّا، اشخاص قویّ النفس، تابع ارادۀ آنها نمیشوند. گرچه هدفِ تیر ملامت آنها میگردند، ولی با یک تیر، از میدان در نمیروند؛ بلکه پیروی از آن جماعت میکنند که خداوند در قرآن، دربارۀ آنها فرموده: «وَ لا یَخافونَ فِي اللهِ لَوْمَةَ لائِمٍ» ؛ یعنی دربارۀ خدا از سرزنشِ ملامتگو نمیترسند؛ و باید هم نترسند؛ چون چگونه عقل اجازه میدهد که غَضَب خالق را برای رضای مخلوق، بر خود بخرند؟!
@madras_emb
هدایت شده از استناد
✳️ تعبیر «فاسد المذهب»
این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند.
🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست.
🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶
@ketabe_Estenad
💠 عرضه اعتقادات در صبح و شام برای ورود به بهشت
● یکی از دعاهایی که مبانی اعتقادی شیعه را بیان می کند و تداوم در خواندن آن ، سبب عاقبت به خیری می گردد ، دعایی است که حضرت صادق علیه السلام تعلیم می فرمایند و باید در صبح و شام بر خواندن آن ، مواظبت داشت.
● حضرت صادق علیه السلام می فرمایند:
اگر کسی این ذکر را صبح بگوید و در آن روز بمیرد ، به بهشت وارد می شود ، و اگر این ذکر را در بعد از ظهر بگوید و در آن شب بمیرد، به بهشت وارد می شود. این ذکر چنین است:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ أُشْهِدُ مَلَائِكَتَكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ حَمَلَةَ الْعَرْشِ الْمُصْطَفَيْنَ أَنّکَ أَنْتَ اللَّهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ، وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، وَ أَنَّ أميرَ المُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أبِي طالِبٍ، وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى، وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ الحُجَّةَ بنَ الحَسَنِ عَلَیهِمُ السَّلامُ أَئِمَّتِي وَ أَوْلِيَائِي، عَلَى ذَلِكَ أَحْيَا، وَ عَلَيْهِ أَمُوتُ، وَ عَلَيْهِ أُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ أَبْرَأُ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ»
پس اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد ، به بهشت وارد می شود.
📚 بحارالانوار، ج۸۶، ص۲۵۸ به نقل از کتاب محاسن.
● این روایت را مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی از رَزِین از حضرت باقر یا حضرت صادق علیهماالسلام با کمی اختلاف نقل می کند.
(کافی، ج۲، ص۵۲۲)
#حدیث #اعتقادات #برائت
@madras_emb
مداحی.mp3
14.82M
✨میلاد مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام
🎙آقای احمد #نصراللهی
📆 چهارشنبه 4 بهمن 1402
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb