eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
983 عکس
95 ویدیو
125 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنران 28 - Copy - Copy.mp3
13.31M
🚩 روضه شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙آقای سیدحسن میریزدی 🗓 دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
سخنران 28.mp3
19.44M
🏴 مجلس عزای شهادت جانسوز حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا هاشمی گلپایگانی 🗓 دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
روضه آقای هاشمی.mp3
6.96M
🏴 روضه حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها 🎙حجت الاسلام و المسلمین سید رضا هاشمی گلپایگانی 🗓 دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
recording-20241118-091618.mp3
1.1M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖حدیث اول باب صِفَةِ الْعِلْمِ وَ فَضْلِهِ وَ فَضْلِ الْعُلَمَاءِ. ... عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام قَالَ: دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِيلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِيَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله ذَاكَ عِلْمٌ لَا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل‏. 🎙استاد مهدی طالبی 🗓دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
🔔قابل توجه طلاب محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام 🔹مزایای خاص برای طلاب محترمی که در طول یک ماه: 1. به صورت منظم در کلاس شرکت نمایند 2. مباحثات کامل و منظمی داشته باشند 3. در صورت درخواست و شرکت در امتحان شفاهی، نمره و تایید لازم را کسب نمایند 4. تایید اساتید به حضور فعال و با نشاط و پیگیر در کلاس درس ✔️ تذکر: امتیاز مباحثات و امتحان شفاهی چهار برابر امتیاز حضور در نظر گرفته شده است. ◀️ طلاب محترمی که قصد شرکت در امتحان شفاهی آبان ماه را دارند؛ جهت ثبت نام تا پنجم آذر ماه فرصت دارند به دفتر آموزش مراجعه فرمایند. @madras_emb
📢قابل توجه طلاب محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام که تمایل به تبلیغ در مدارس را دارند 🔹به فضل الهی و عنایات حضرت صدیقه علیهاالسلام، با ایجاد ظرفیت تبلیغی 👈 در مدارس سراسر کشور و با محتوای کاملا آماده شده جهت اجرا در مدارس از همه طلاب عزیزی که توانمندی حضور در مدارس را دارند، دعوت به عمل می‌آید . ⏳این دعوتنامه تا چهارشنبه، ۳۰ آبان ماه می‌باشد. ✅ جهت اعلام آمادگی به دفتر آموزش مدرس مراجعه و یا به آیدی @Hashem_ahmad پیام ارسال فرمایید . 🌹... خَيْرُ النَّاسِ‏ مِنْ‏ بَعْدِنَا مَنْ‏ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى‏ ذِكْرِنَا. @madras_emb
recording-20241119-091747.mp3
1M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖 ادامه بررسی حدیث اول باب دوم 🎙استاد مهدی طالبی 🗓سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
💠 باور به مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام و شهادت حضرت محسن در میان اندیشمندان غیر امامی در قرون نخستین(۲) 🔹 از جمله اندیشمندانی که سخن از مظلومیت صدیقۀ طاهره علیهاالسلام به میان آورده، ابو اسحاق ابراهيم بن سيار بن هانی بصری مشهور به نَظّام معتزلی د. ۲۳۱ از برجسته‌ترین متکلمان مکتب اعتزال در دهه‌های نخست قرن سوم هجری است. ● عبد القاهر بغدادی د. ۴۲۹ با هدف نقد نظّام در شمار باورهای او می‌نویسد: او بر عمر خرده گرفت و پنداشت که او در روز حدیبیه در دینش به تردید افتاد... و فاطمه را کتک زد و عترت پیامبر صلی الله علیه وآله را از میراث محروم نمود. الفَرق بین الفِرَق: ۱۳۳ ● ابو الفتح محمد بن عبد الکریم شهرستانی د. ۵۴۸ باور نظام را چنین باز می‌گوید: عمر در روز بیعت بر شکم فاطمه زد چنانکه جنینِ درونش را سقط نمود. او فریاد می‌زد: خانۀ فاطمه را با هر کسی که در آن است به آتش بکشید در حالی که کسی غیر از علی، فاطمه، حسن و حسین در آن حضور نداشت. الملل و النحل: ۱/ ۷۱ ● صلاح الدین صَفَدی د. ۷۶۴ نیز در مقام انعکاس اعتقاد نظام می‌نگارد: عمر در روز بیعت بر شکم فاطمه زد چنانکه محسن را سقط نمود. الوافی بالوفیات: ۶/ ۱۷ ● دیگر از متکلمان شهیر قرن سوم ابو علی محمد بن عبد الوهاب جُبّائی معتزلی بصری د. ۳۰۳ است. در کتاب المقالات که بدو منسوب است باور امامیه چنین آمده: آنان می‌گویند: علی به اجبار و در حالی که ریسمانی بر گردنش افکنده بودند، با ذلت او را می‌کشیدند و توان دفاع از خود را نداشت با ابوبکر و از بیم قتل بیعت کرد،‌ آیا سخن جعفر بن عفان طائی را نشنیده‌ای که می‌گوید: أتبكي لحوراء المَدامِعِ طفلةٍ لطيفةِ طيّ الكَشْحِ طَيّبةِ النَشرِ وَيَنسَى علياً حينَ سِيقَ مُلَبَّباً وقيلَ لهُ: بايِعْ عَنيفا أبابكرِ آیا بر [فراق] آن دخترک سیه چشم نازک اندام خوشبو می‌گریی، و فراموش می‌کنی که علی را گریبان کشان آورده با خشونت به او گفتند: با ابوبکر بیعت کن؟! المقالات: ۱۴۸ 🔹 امامیه از کسانی که به آنها اعتماد دارند روایت می‌کنند که ابوبکر فدک را از فاطمه ستاند، و فاطمه به مسجد رفت و خطابه‌ای در نزد مهاجران و انصار ایراد نمود طبق پندار آنان... آنان می‌پندارند قنفذ غلام ابوبکر با پا بر فاطمه کوفت آن هنگام که بانو خواست از مسجد خارج شود،‌ و اینکه فاطمه را پشت در فشرد تا جایی که جنینی را که محسن می‌نامند سقط نمود. المقالات: ۱۵۰ 🔗مقتطفات تراثیة @madras_emb
استادشبیری.mp3
9.26M
❇️ سلسله جلسات حدیث خوانی 💠 «کتاب الحجة» کافی شریف 🎙 استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری 🔸خلاصه مباحث مطرح شده در این جلسه: ▫️مراد از اولوالعزم و آثار آن ▫️علت گرفتاری حضرت آدم علیه‌السلام ▫️تفاوت نبی و رسول ▫️محدَّث بودن حضرت زهرا علیهاالسلام 🗓چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ✔️جلسه سوم 📍فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @madras_emb
اخلاق.mp3
12.54M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 📋موضوع: ادب مع الله؛ ادب مع الامام؛ ادب مع القرآن 🗓چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ✔️جلسه هشتم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 اثبات شئوناتی برای ائمه علیهم‌السلام و نفی غلو، در روایتی جالب از حضرت صادق علیه‌السلام ❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● روایتی از سدیر نقل شده که روایت بسیار جالبی است. ● به نظر ما سدیر ثقه است و ما مقاله‌ای در اثبات وثاقت سدیر نوشته‌ایم که قسمت دوم آن چاپ نشده است؛ لذا روایت صحیحه است. ● ... عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّكُمْ آلِهَةٌ- يَتْلُونَ بِذَلِكَ عَلَيْنَا قُرْآناً ﴿وَ هُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ﴾ فَقَالَ: يَا سَدِيرُ! سَمْعِي وَ بَصَرِي وَ بَشَرِي وَ لَحْمِي وَ دَمِي وَ شَعْرِي مِنْ هَؤُلَاءِ بِرَاءٌ، وَ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُمْ. مَا هَؤُلَاءِ عَلَى دِينِي وَ لَا عَلَى دِينِ آبَائِي. وَ اللَّهِ لَا يَجْمَعُنِي اللَّهُ وَ إِيَّاهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ سَاخِطٌ عَلَيْهِمْ. قَالَ قُلْتُ: وَ عِنْدَنَا قَوْمٌ يَزْعُمُونَ أَنَّكُمْ رُسُلٌ يَقْرَءُونَ عَلَيْنَا بِذَلِكَ قُرْآناً ﴿يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ﴾ فَقَالَ: يَا سَدِيرُ سَمْعِي وَ بَصَرِي وَ ... قَالَ قُلْتُ: فَمَا أَنْتُمْ قَالَ نَحْنُ خُزَّانُ عِلْمِ اللَّهِ نَحْنُ تَرَاجِمَةُ أَمْرِ اللَّهِ نَحْنُ قَوْمٌ مَعْصُومُونَ أَمَرَ اللَّه‏ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِطَاعَتِنَا وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِنَا نَحْنُ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ عَلَى مَنْ دُونَ السَّمَاءِ وَ فَوْقَ الْأَرْضِ.(الکافی؛ ج۱؛ ص۲۶۹) ▫️ در این روایت مراحل غلو در مورد ائمه بیان شده است. ▫️«وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ»: گویا این بخش را جمله مستانفه دانسته‌اند، و گمان کرده‌اند خداوند متعال، خدای آسمان‌ها است و بر روی زمین نیز خدای دیگری وجود دارد که شما اهل بیت هستند. ▫️در مورد جایگاه ائمه و مقامات ایشان، در بین اصحاب ائمه اختلافاتی بوده است. حتی نقل شده برخی اصحاب، عصمت ائمه را منکر بوده اند. ● من نمی‌دانم این مطلب آیا صحیح است یا خیر، که شهید ثانی نقل می‌کند: بسیاری از اصحاب ائمه عصمت ایشان را منکر بوده‌اند و قائل بودند: «هم قومٌ صالحون فَرَضَ اللهُ طاعتَهم». شهید ثانی بیان کرده است با مراجعه به رجال کشی این مطلب به دست می‌آید. ● به نظر ما چنین برداشتی از رجال کشی نمی‌شود. بله، برخی از اصحاب، مقامات فرابشری ائمه را منکر بودند، و اموری نظیر علم غیب را برای ایشان ثابت نمی‌دانستند. ولی این با مساله عصمت تفاوت دارد. 👈از این روایت شریفه چند امر برای ائمه علیهم‌السلام اثبات می‌شود: ۱. علم غیب ایشان: نَحْنُ خُزَّانُ عِلْمِ اللَّهِ ۲. شأن مفسّربودن ائمّه: نَحْنُ تَرَاجِمَةُ أَمْرِ اللَّهِ ۳. عصمت ائمه: نَحْنُ قَوْمٌ مَعْصُومُونَ ۴. مفترض الطاعه و وجوب اطاعت آنها: أَمَرَ اللَّه‏ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِطَاعَتِنَا وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِنَا. نَحْنُ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ عَلَى مَنْ دُونَ السَّمَاءِ وَ فَوْقَ الْأَرْضِ. 🔺درس خارج فقه؛ چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ @madras_emb