eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و هفتادم🔰 🔹 درباره رسول‌الله صلی الله علیه و آله وسلم آمده است که جبرئیل همراه ایشان تا جایی می‌رود. ❌ از آن به بعد می‌گوید من دیگر نمی‌توانم بیایم ذرّه‌ای جلوتر بیایم پَرم می‌سوزد. 🔅و بعد در روایت آمده است رسول‌الله می‌رود نور عظمتِ حق و نور عزّ حق را می‌بیند. ✅ نور عظمت که همان مرحله فناست. یعنی انسان این قدرت را دارد. شیخ اشراق که می‌خواهد این را توضیح دهد می‌گوید جان انسان صیقل یافته است. ❌آن‌ها که صیقل کامل نیافته‌اند مثلاً تا یک‌جایی جلو می‌رود از آن به بعد دیگر خبری نیست تا همین جاست. ✅انسان آنقدر صیقل یافته است، هر چه جلو برود، هرچه به او بدهند، می‌گیرد، قدرت دارد. لذا جانِ انسان مثلِ یک آینۀ صاف است؛ وقتی مثل آینه ای صاف بود ⬅️ هر چه به او می‌دهی و هر صورتی بیاید و دوباره صورت بعدی بیاید⬇️ ✅می‌تواند بپذیرد. 🔸شیخ اشراق از این تعبیر می‌کند به عنوانِ قابلیّت جان. قابلیّت جان ماست که می‌تواند ما را به مرحله فنا برساند. ❓مقدارِ فنا و نورِ حق تابیدن چه مقدار است؟ این برمی گردد به مقدار محو شدن، مقدار تقابل و مقدار ارتباط بیشترِ ما با حق هر چه به حسبِ اراده بیشتر جلو برویم 🔅از حالتِ بدریّت به سمت هِلالیّت می‌رویم.(یعنی کمتر خودمان را نشان می‌دهیم) 🗂 جلسه بیست و چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت چهارم مى‌دانيد كه همنشين مؤثر است. مصاحبت اثر دارد. خوپذير است نفس انسانى. 🕊 كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم به سر مى‌برند كم كم ملكوتى مى‌شوند. 🌴آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض به دست آورده است، مترنم به اين ترانه است. 🌱گر بشكافند سراپاى من 🌱جز تو نيابند در اعضاى من 🕊 اين‌چنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نياز است 🔹 و به قول خواجه حافظ: 🌱مرا مگوى كه خامووش باش و دم دركش 🌱كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش 🍃 چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمى‌دارد رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله. ✨باز از امام صادق عليه السلام است كه: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالى 🌴شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد: 🌱هرگز وجود حاضر و غائب شنيده اى 🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جمع‌بندی مباحث گذشته 🔶راه رسيدن به معارف الهی دوتاست: 🔹 يكی راه فكر 🔹و يكی راه ذكر. ◻️ يكی راه عقل و ديگری راه دل. 🔸گاهی انسان انديشه قوی دارد تا در پرتو انديشه، دل حركت كند. 🔸و گاهی دل حركت می‌كند و در سايه حركت دل، انديشه حاصل می‌شود. ✨ قرآن كريم هر دو راه را فراروی ما نصب كرده است. 📜 منتها چون كتابی جهان شمول و برای همه مردم و همه مردان و زنان و برای هر نسلی در هر عصر و مصر و در هر شرايطی آمده است. ✔️ لذا راه دل و راه فطرت را بيش از راه فكر و انديشه بها می‌دهد. 🕊 زيرا بسياری از افراد دسترسی به مدرسه و حوزه و دانشگاه ندارند، اما راه دل برای آنها باز است. 🔹كتاب خواندن و شركت در درس و بحث سنّ خاصی اقتضا می‌كند، امّا انسان وقتی به سنّ بالاتر رسيد، نه حوصله درس گفتن دارد و نه حوصله درس خواندن، چه بسا ممكن است ساده ترين و ابتدايی ترين مسائل نيز از خاطرش برود، به طوری كه خواندنِ يك صفحه عبارت با قوانين ادب و قواعد عربی مقدورش نباشد. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
👈اين كه دستور داده وقتی كودك به دنيا آمد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوييد ⬅️ اين همان راه دل است نه راه فكر. 🔵 اين كه انسان در حال پيری حوصله درس و بحث ندارد، اما نماز و دعا و مناجات را به خوبی می‌پذيرد ⬅️ راه دل است. ✔️ وگرنه راه حوزه، از گهواره تا گور نيست، راه دانشگاه از گهواره تا گور نيست. 🕊 آن راهی كه از گهواره تا گور ادامه دارد ⬅️ آن راه موعظه، ذكر، مناجات و عمل صالح است. 🔹 انسان با عمل خيلی از چيزها را می‌فهمد. ✨اين كه مي فرمايد: (وما خلقت الجنّ والانس الّا ليعبدون) (سوره ذاریات/56) جن و انس را نيافريدم جز برای آن كه مرا بپرستند. نشانه آن است كه اساس، عبادت است و اين برای هميشه، و در هر سنّی و در هر شرطی و در هر صنفی، بدون تفاوت ميسر است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و ششم🔰 🌾حد و مرز كشور اسلامی مرز جغرافیایی نیست بلکه اعتقاد است. 🔹فطرت اقتضا دارد كه تمامى نوع بشر در يك مجتمع گرد هم آيند. 🔹زيرا اين معنا بديهى است كه طبيعت دعوت مى‏ كند به اينكه قواى جداى از هم دست به دست هم دهند. ✔️ تا بهتر به اهداف صالح برسند. اين امرى است كه نیاز به استدلال ندارد. و در نظام طبيعت مى‏‌بينيم كه ماده اصلى، در اثر متراكم شدن عنصرى با عنصر ديگر عنصرى را تشكيل مى‏‌دهد و سپس چند عنصر در اثر يك جا جمع شدن فلان جماد را؛ و سپس نبات و آن گاه حيوان و سرانجام انسان را تشكيل مى‏ دهد. ❗️در حالى كه انشعابات وطنى درست عكس اين را نتيجه مى‏ دهد. يعنى؛ اهل يك وطن هر قدر متحدتر شوند، از ساير مجتمعات بشرى بيشتر جدا مى‏‌گردند، اگر متحد مى‏ شوند واحدى مى‏ گردند كه روح و جسم آن، از واحدهاى وطنى ديگر جدا است. و در نتيجه: ✔️انسانيت وحدت خود را از دست مى‌دهد. ✔️و تجمع جاى خود را به تفرقه مى‏دهد. ✔️و بشر به تشتتى گرفتار مى‏ شود كه از آن فرار مى‏ كرد و به خاطر نجات از آن دور هم جمع شده و جامعه تشكيل داد. ✔️و واحدى كه جديدا تشكيل يافته شروع مى‏ كند به اينكه با ساير آحاد جديد همان معامله‏ اى را بكند كه با ساير موجودات عالم مى‏ كرد. يعنى🔻 ✔️ساير انسانها و اجتماعات را به خدمت مى‏ گيرد، ✔️و از آنها چون حيوانى شيرده بهره‏ كشى مى‏ كند و ... 🔹و تجربه دائمى از روز اول دنيا تا به امروز شاهد بر صدق گفتار ماست. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۷ و ۱۹۸. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت شصتم اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد. 1⃣ پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است. 2⃣ البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمیزنند: 🔺 در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند. 🔺اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند. 🔺 از یکدیگر دفاع کنند. این هم یک قدم بالاتر است. 3⃣ از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی،‌ ملّتهای اسلامی هم‌افزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، میتوانند به یکدیگر کمک کنند، هم‌افزایی کنند. 🔹آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایین‌تر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحله‌ای از وحدت است. 4⃣ مرحله‌ی بالاتر هم این است که همه‌ی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی. ✔️این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده: رسیدن به تمدّن اسلامی⬅️ منتها تمدّن متناسب با این زمان، تمدّن نوین اسلام. اینها مراتب وحدت است.۱۳۹۸/۰۸/۲۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ آدم باید عبد باشد. ✅ما وقتی عبادت می کنیم این عبادت عبارت است از روح خدا که در ما آمده و شدیم فرمانبر او. ✅ ما به این سخنان گوش می کنیم تا گوشمان باز شود و فرمان خداوند تبارک و تعالی را بفهمیم.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و یکم🔰 🔹اگر ما بخواهیم به خدا برسیم باید مُکرّر 🔻 ◀️ارتباط مستقیم با خدا داشته باشیم. ◀️ تقابل قلبی داشته باشیم یعنی همیشه در برابر حضرت حق قرار بگیریم. 🔅مثلاً جان ما در یک نماز به سمت خدا است بعد از نماز به چیز دیگر توجّه می‌کنیم! تا دارید به چیز دیگری توجّه می‌کنید 🔻 ✅یعنی تقابل را برداشتید. ❗️این شدّتِ تقابل با خداوند باید دائما ادامه پیدا کند. ❌نمی‌گوییم حتماً باید در نماز تقابل داشت بلکه بیرون از نماز هم باید شدّت تقابل را حفظ کنیم. 🔅به مرور انسان آهسته آهسته می‌بیند نور طامس بیشتر می‌آید و شدیدتر می‌آید. که مراحل نهایی‌ آن، نهایتِ تقرّب است. ❓تقرّب در متن دینی چیست؟ ❓مقرّب درگاه خدا در متن دینی چه کسی است؟ عده‌ای اصحاب یمین هستند؛ یعنی🔻 🔹مؤمن هستند. 🔹پاک هستند. 🔹اهلِ نماز و روزه و اهل قبله هستند. ❗️ولی خداوند می‌گوید اصحاب یمین هست؛ ✅ایمان هم دارد ولی خداوند سبحان می‌گوید این‌ها اصحابِ یمین هستند و مقرّبین حساب نمی‌شوند ❓پس مقرب کیست؟ جلسه بیست و چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سلامت يا صلابت ⭕️ پاسخ به یک شبهه ❓شبهه ديگر كه در اين زمينه وجود دارد، اين است كه، اگر چنانچه بدن زن و مرد، از نظر قدرت و ضعف فرق می‌كند، و بدن مَرْكَب و روح راكب است، پس مَركب اگر قوی‌تر باشد راكب سريعتر و بهتر راه را طی می‌كند. 🔶براي حلّ اين شبهه بايد توجه نمود كه، منظور از قدرت، آن معنا كه در تصور بعضي مي باشد نيست، زيرا ديده مي شود كه بسياري از افراد از نظر نيروي بدني بسيار قوي هستند اما كارهاي سخت و دشوار جامعه به عهده آنها نيست، چرا كه از نظر درك ضعيفند بنابراين، چنين نيست كه هر كس بازوان قوي تر و بدن نيرومندتري دارد او بهتر مي انديشد. ✅سخن از سلامت بدن است نه صلابت، آنچه در رسيدن به كمالات معيار است سلامت بدن است نه صلابت بدن. كارهاي محكم را به عهده افرادي كه از تصلب بدن سهم بيشتري دارند مي سپارند اما ظريف كاريهاي جامعه را به عهده كساني مي سپارند كه از ظرافت بدن بهره بيشتري دارند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و هفتم🔰 🔹آنچه گفته شد، سبب شده كه اسلام اعتبار اينگونه انشعاب ها و چند دستگى‏ ها و امتيازات را لغو اعلام نموده، ✔️اجتماع را بر پايه عقيده بنا نهد ✖️نه بر پايه جنسيت، قوميت، وطن و امثال آن، و حتى در مثل پيوند زوجيت و خويشاوندى؛ ▪️كه اولى مجوز تمتعات جنسى، ▪️و دومى وسيله ميراث خوارى است نيز؛ ✔️مدار و معيار را توحيد قرار داده ✖️نه منزل و وطن و امثال آن، (به اين معنا كه فلان فرزند از پدر و مادر مسلمان كه از دين توحيد خارج است، با اينكه از پشت پدرش و رحم مادرش متولد شده، به خاطر كفرش از آن دو ارث نمى‏ برد، و همسرش نيز نمى‏ تواند از جامعه مسلمين باشد). 🔸و از بهترين شواهد بر اين معنا نكته‏ اى است كه هنگام بررسى شرايع اين دين به چشم مى‏ خورد، و آن اين است كه مى‏ بينيم : 🔹مساله توحيد را در هيچ حالى از احوال مهمل نگذاشته 🔸و بر مجتمع اسلامى واجب كرده كه حتى در اوج عظمت و اهتزاز بيرق پيروزيش دين را بپا دارد، و در دين متفرق نشود. 🔸و نيز در هنگام شكست خوردن از دشمن و ضعف و ناتوانيش تا آنجا كه مى‏ تواند در احياى دين و اعتلاى كلمه توحيد بكوشد، 🔸حتى بر هر مسلمان نيز واجب كرده كه دين خدا را محكم بگيرد و به قدر تواناييش به آن عمل كند، هر چند كه به عقد قلبى باشد، 🔸و اگر سختگيرى دشمن اجازه تظاهر به دين دارى نمى‏ دهد در باطن به عقايد حقه دين معتقد باشد، و اعمال ظاهرى را از ترس دشمن با اشاره انجام دهد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۹. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◾️ این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
🔰قسمت صد و هفتاد و دوم🔰 🔹مقرّب کسی است که بتواند برود در خانه خدا، با خدا باشد. یکی خدا را قبول دارد، یک کمی با خدا ارتباط دارد، اما بیرونِ در هست. ❗️امّا وقتی داخلِ خانه خدا بشود تفاوت می‌کند. مقرّبِ در ادبیات متن دینی تا گفته می‌شود: ✅یعنی آن‌گونه که خدا او را پسندیده، به خود نزدیک کرده است. لفظِ مقرّب یعنی نزدیک داشته شده، نه یعنی او نزدیک شده است. ❌نه این که او نزدیک شد یا خود را نزدیک کرد. ✅بلکه خدا او را نزدیک کرد؛ ❓چگونه او را نزدیک می‌کند؟ به آن نورِ طامس؛ ❓آیا مقرّبان یک مرتبه و رتبه دارند؟ یک حال دارند؟ ❌خیر مقرّبان شدّت و ضعف دارند. ◀️مقرّبی داریم مثل رسول‌الله و اهل بیت ◀️مقرّبی هم داریم مثل سلمان. ❓سلمان خیلی بالا رفت ولی هیچ‌گاه اهل بیت می‌شود ؟ اینجا باید بگوییم فرقشان در آن نهایتِ تقرّب است. ❓نهایت تقرّبش چیست؟ ◀️شدّتِ ارتباط و تقابل. ◀️شدّتِ حضورِ مع‌الله. 🔸کسی خواب دید که یک عالمِ ربّانی دارد می‌نویسد. 🔅و از پیشانی‌اش نوری بلند است که تشعشع‌اش زیاد است. ایشان گفت آقا! ما یک همچین خوابی دیدیم. عالم گفت بله راست است. 🔻چون من هر چه می‌نویسم برای خداست این قلم نور از او می‌آید🔺 و این شدّتِ نوری که در پیشانی دیدی: ◀️این‌ها نورِ ولایت و توحید هست ◀️شدّت حضور مع‌اللهی که دارم هست ✅این شدّت حضور است که موجبِ تقرّب می‌شود و بعداً احکامی پیدا می‌کند. جلسه بیست و چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab