eitaa logo
مهدوی ارفع
50.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
166 فایل
🔰کانال رسمی استاد مهدوی ارفع راه های ارتباطی؛ 🔹سوالات متداول👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/4133356522Cec3ea8cd99 🔹انتقادات و پیشنهادات👇🏻 https://daigo.ir/secret/6693496851 [ مولایِ ما نمونهٔ دیگر نداشته است إعجاز خِلقت است و برابر نداشته است ] ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 #یا_ایّها_العزیز مرا از شرمساری‌ها رها کن ز دست بی قراری‌ها رها کن بیا یک صبح آدینه دلم را از این چشم انتظاری‌ها رها کن... #اللّهم_عجّل_لولیّک_الفرج 🆔 @mahdavi_arfae
مهدوی ارفع
🔔انگار نه انگار که امام زمانمام غایب است‼️ 🔷روزی آیت الله مجتهدی تهرانی در نجف اشرف پس از اقامه نماز دیدند که پشت سرشان آیت الله مدنی هستند و دارند گریه می کنند و شانه هایشان از شدت گریه تکان می خورد، ایشان جلو رفتند و عرض کردند: اتفاقی افتاده است که اینگونه گریه می کنید؟ آیت الله مدنی فرمودند: یک لحظه امام زمان علیه السلام را دیدم که به پشت سر من اشاره نمودند و فرمودند: آقای مدنی! تماشا کن شیعیان من بعد از نماز سریع می روند دنبال کارشان و هیچ کدام برای فرج من دعا نمی کنند. انگار نه انگار امام زمانشان غایب است. 📚از کتاب مهربانتر از مادر_ص٣٧٤ @mahdavi_arfae
🏴🕯🏴🕯🏴🕯🏴🕯🏴 ای مادر آزاده ام ،بر مهر تو دلداده ام  بر خاک سر بنهاده ام زین داغ جان فرسا ،مرو بر پای تو افتاده ام ،از داغ تو جان داده ام  شد چادرت سجاده ام، ای مادر از دنیا مرو  ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
فرهنگ عبودیت از منظر نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدوی ارفع
#-قسمت پنجم : 🎆 امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: اولین گام ، #معرفت است وکمال ای
#-قسمت ششم : 🎆 امیرالمومنین ع میفرمایند: اولین گام ، معرفت است وکمال این معرفت ، نفی صفات از خداوند است یعنی صفتی از صفات مخلوقین را ندارد، الله جمیل این جمیل با جمیل که برای مخلوق بکارمی رودفرق دارد،اصلاهیچ نسبتی ندارد۰واین زمانی تحقق می یابد که این سیررابادستگیری امیرالمومنین درست برویم وبچشیم۰ 🎆آن معرفت زمانی به کمال می رسدکه قلب تصدیق کندوقتی می گوییم خدا هست هنوزمیگوییم غیرخداهم هست اماکمال تصدیق که توحیداست - یعنی غیرخدا نیست که کسی دیگری هم باشد، هیچ نیست جزاووحده لااله الا هو 🎆کسانی که وحدت وجودرا نفهمیدن و به حکمای ما تهمت شرک می زنند هنوز درمرحله تصدیق ماندند و کامل نشدند 🎆آن کس که کامل شودمی بیند در عالم موثری به جزخداوجودنداردهمه مظهر هستیم هیچ نیستیم مثل یک صحنه عروسک گردان،شما عروسک می بینید ولی در تاریکی کس دیگری می گرداند نه اینکه جبر باشد خداوند اراده داده این عروسک دستش را تکان بدهد 🎆آخرتوحید ، توحید افعالی است غیر خدا در عمل موثری وجود ندارد پس برای چه برای غیر خدا کارکنم؟ 🎆کمال اخلاص اوج اخلاص این میشود که همه تفکروهمه فهم مانسبت به خدا خالص شود مادرفرهنگ عبودیت معرفت داریم ،‌تصدیق آن خدایی که شناختیم داریم،توحید آن خدایی که تصدیق کردیم داریم،اخلاص در همه ابعاد زندگی برای آن کس که دوستش داریم ونفی صفات از آن خدایی که معرفت ما را پالایش می کند. بعد می رویم مرحله دوم دوباره معرفت دوباره تصدیق دوباره توحید که این مرحله از قبل بالاتر است معرفت،تصدیق، توحید،اخلاص ونفی صفات بالاتر از مرحله ی قبل است همین طور مرحله سوم تمام نمی شود حتی اولیا خدا در قیامت همه مشغول رشد هستند حتی پیامبر هم در عالی ترین بلکه اعلی مرتبه توحید فرمودند: -ماعرفناک حق معرفتک- آن معرفتی که شان تو است راکه مانشناختیم وفرمودند: -ماعبدناک حق عبادتک- بندگی ما آن بندگی که شایسته توباشد راما نکردیم -ماآنچه توانستیم انجام دادیم نه آنچه شایسته توهست- حتی پیغمبرکه باشی، واین اوج بندگی است ،نگوییم پیامبرهم گفتند:-ماعرفناک حق معرفتک ،ماعبدنا ک حق عبادتک-پیامبر که نتوانستند ماچطورمی توانیم بشناسیم پیامبر که میفرمایند: خدا را آن طور که شان او هست نمیشودعبادت کرد پس ما چگونه می توانیم، این اشتباه است فرموده پیامبر ص اوج معرفت و عبودیت است اگر بگوییم من خدارا آن طور که هست شناختم این اوج سقوط یک انسان است. اوج بندگی در عمل این نیست که بگوییم هر چه عبادت شایسته خدا بود را انجام دادم۰ آن که هر روز عمرش را روزه بگیردجز روز های حرام و تمام شبانه روز مشغول ذکر باشد به برکت این بندگی به مقامی می رسد که می فهمد نه بندگی اش و نه معرفتش در حق خدا ارزشی نداشته است اوج بندگی که در دعا های ماه رمضان در روایات توحیدی و در همین نهج البلاغه می بینید این طور واژه هاست - که تا حقیقت آنها را درک نکنیم اذیت می شویم - این فهم که نعوذ بالله خداوند محتاج توجه ما باشد مانند پادشاهان این نیست -این ذلت عبودیت است که تا کسی به ذلّ عبودیت نرسد به عزّ ربوبیت نمی رسد که بالاترین درجه آن فقر است- -فقر اوج معرفت الله و معرفت نفس و بندگی خداست- این از عنایات خداوند است که بنده به فقر خودش اعتراف کند فقر دائمی از همه جهاتش ، عارف به جایی باید برسد که متوجه شود در تمام آنات زندگی تا ابد ودر تمام ابعاد حیاتش به خدا لحظه لحظه محتاج است این بالاترین معرفت است۰ ریشه قرآنی آن هم این است که می فرماید:ایهاالناس انتم الفقراءالی الله این شناسنامه یک انسان است۰ مافقیریم امافقیری که فقرمان فخرماست چرا؟چون فقیر خدائیم ، فقر یعنی اگر روی عنایتش را بردارد ستون فقراتمان می شکند به فقیر می گویند فقیر چون ستون فقرات زندگی اش می شکند چرا تشبیه کردند به ستون فقرات چون انسان تا وقتی ستون فقراتش سالم است می تواند بایستد انسانی که به این اوج معرفت برسد که آنی نه لحظه ای خدا توجهش را قطع کند ستون فقرات حیاتش نابود می شود این به عالی ترین مقام رسیده است لذا اهل بیت اگر دائماً گریان بودند و دائماًضجه می زدند چون این فهم را داشتند که خدا توجهش را برندارد،- لاتکلنی الی نفسی طَرفت عینین ابداً- تاابد به یک چشم به هم زدن نگاهت را ازما برندار که همه چیزمان نابود می- شوداین معرفت است فکرنکنیداین حرف پیامبر یعنی ما نمی توانیم پس رهاکنیم نه می خواهد بگوید ما به اوج رسیدیم۰ اوج عبودیت فقر است حالا فقیر که شدیم فقیر می آید سراغ شما ما فقیر خدا شدیم هر لحظه محتاج خداییم چون فقیر هستیم ادامه دارد... @mahdavi_arfae
🔷 سخنرانی #استاد_مهدوی_ارفع 🗓سه شنبه ۸ خرداد ، ساعت 18:30 🏤 #نمایشگاه_قرآن ، سالن همایش 💠 #اصفهان ( پل شهرستان ) 🆔 @mahdavi_arfae
ماه خدا نمیایی؟ @mahdavi_arfae
مهدوی ارفع
#سحر_نوشت ماه خدا نمیایی؟ @mahdavi_arfae
ماه خدا نمیایی؟ منتظر طلوع: 😍 هر کس عقلش حاکم باشد مثل چشمه میشود می‌جوشد و جاری می‌شود برای پیروزی عقل کمک یک انسان عاقل حرف اول را میزند انسان امام میخواهد زندگی خوشبخت امام میخواهد بدون امام که باشی می‌مانی از کدام سو بروی ... قرنها پیش امامی بر منبر مسجدی گفت ، روزی که مرا از دست بدهید ،حیران خواهید شد وما قرنهاست حیرانیم... ماه خدا نمیایی؟ @mahdavi_arfae
هر کس عقلش حاکم باشد مثل چشمه میشود می‌جوشد و جاری می‌شود برای پیروزی عقل کمک یک انسان عاقل حرف اول را میزند انسان امام میخواهد زندگی خوشبخت امام میخواهد بدون امام که باشی می‌مانی از کدام سو بروی قرنها پیش امامی بر منبر مسجدی فریاد زد ، روزی که مرا از دست بدهید حیران خواهید شد و ما قرنهاست که حیرانیم ماه خدا به نیمه رسید ماه خدا نمیایی؟ سحرنورانی یاعلی 💠مراجعه نهج البلاغه خطبه۳،خطبه۹۲،خطبه۳۴و... @mahdavi_arfae
مهدوی ارفع
#-قسمت ششم : 🎆 امیرالمومنین ع میفرمایند: اولین گام ، معرفت است وکمال این معرفت ، نف
بسم الله الرحمن الرحیم #-قسمت هفتم اوج عبودیت فقراست، -ما فقیرشدیم وهرلحظه محتاج خداییم-مناجات امیرالمومنین علیه السلام در مسجد کوفه عجب مناجاتی است،حضرت هر شب سحر این را ناله می زدند: مولای یا مولای،انت الغنیُ واناالفقیر،وهل یرحم الفقیرالاّالغنی- تکلیف برای خدا تعیین می کنیم ، مگر تو غنی نیستی مگرمن فقیرنیستم مگرفقیررا غیراز غنی باید رحم کند!! تمام ابعادوجودی را گفتند آخرش این است که من فقیرهستم مولای یا مولای،انت العزیزواناالذلیل،وهل یرحم الذلیل الاّالعزیز- هرشب سحرحضرت این را ناله می کردند بعدیک عده نمی فهمند ، آدمهای باسوادی هستند میگویند اینها تعلیمی و آموزشی بوده خودشان اینها را نداشتند -عالیترین مقام پیامبر صلی الله علیه و آله بندگی اوست. به همین خاطر در تشهد نماز میگوییم اول« عبدُهُ »بعد «رسوله» اصلا تاکسی عبد نشود رسول نمیشود، چرا من وشما نشدیم چون نشدیم کسی تاعبد نشود ولی نمیشود ، کسی تا عبد نشود خلیل نمیشود ، کسی تاعبد نشودکلیم نمیشود ، اینها عبد شدند چون خاک خاک خاک شدند واین را فهمیدند ، ما هم هستیم ولی ما نمیفهمیم، آنها لحظه لحظه فقرشان را چشیدند پس لحظه لحظه به غنی احتیاج دارد وچون توحیدشان خالص بود می دانستند که غیر خدا کسی غنی نیست ۰ حضرت ابراهیم رابا منجنیق در آتش انداختند جبرئیل آمد نه نمرود! نه فرشتگان دیگر جبرئیل فرمود:کمک میخواهی حضرت ابراهیم فرمود:بله ولی نه از شما-مُطاعُ ثمَّ امین - عجب توحیدی ! جبرئیل فرمود از خدا بخواه حضرت ابراهیم فرمود: - علم بحالی - خدا خودش دارد می بیند حال مارا ، هر طور بخواهد عمل میکند - هرچه آن خسرو کند شیرین بُوَد - حضرت افتاددر آتش گلستان شد چرا؟ چون آتش هم به اراده خدا می سوزاند اراده نکند نمیسوزاند۰سبب که ازخودش چیزی ندارد آتش هم سببیت خود را از خدا گرفته است۰به آتش گفت: سرد شو سرد شد همه چیز خداست۰ 💠 فرمود: اگر خدا هست و من برای خدا هستم وبخاطر خدا دارم میروم خدا هم که دارد می بیند شاید دلش بخواهد من بسوزم چه اشکالی دارد۰ مگر امام حسین علیه السلام را خدا ندید - به قول آیت الله احمدی میانجی رحمت الله علیه : خدا دید شمر درقتلگاه روی سینه امام حسین ع نشسته گلوی امام رامی بُرد اهمیتی نداد چرا؟ چون اسلام الان فقط با بُریده شدن سرامام نجات پیدامیکندخوب خداخواست - اِنَّ الله شاء اَن یراک قتیلا - یک گام بالاتر از حضرت ابراهیم است یک گام خیلی بزرگ خدا حضرت ابراهیم را امتحان کرد ولی فرمود: نسوزان،دوباره بچه را سر نبُرید - الخلیل یامُرنی والجلیل ینهی- منم بنده خداهستم خلیل میگوید ببُر خدای جلیل می گوید:نبُر من دستور خدارا گوش می دهم نه تو را، اما سر امام حسین علیه السلام را بُرید چون خدا می خواهد با بریده شدن رگ های گردن ولی بزرگ خدا اسلام زنده بماند. همه چیز خداست چه آن وقتی که می بُرد و چه آن وقتی که نمی بُردچه آن وقتی که می سوزاند خیمه های امام را، در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را و چه آن وقتی که آتش ابراهیم را نسوزاند چرا؟چون خداست که اراده کرده است اگر مسیر را با امیرالمومنین علیه السلام جلو برویم ان شاءالله در هایی از بندگی به برکت روزه داری باز می شود که اوج آن فقر است ومن خوشحالم که همه اش فقراست و هیچ نیست ولی فقر به خدا، نه فقربه مردم . لذا اگر فرمود - الفقر فخری - کدام فقر است ؟ اینکه من همه وجودم آن فآن فقط محتاج به خدایم این خیلی فخر است فرض کنید در زمان قدیم برده داری ست که غلام داشتند حتی امامان در بازار برده فروشان غلام می خریدند کدام بیشتر می تواند فخر داشته باشد، غلام ابوسفیان یا غلام رسول مکرم اسلام‌ ؟ هردو غلام هستند 💠 اینکه من فقرم به چه کسی وصل می شود نشان می دهد من چقدر می اَرزم - این فقر به خدا می رسد. ما درباره نهج البلاغه اگر بتوانیم درست مسیر را طی کنیم و دنبال این نباشیم که فقط بنویسیم و برویم جایی بگوییم ، ماه رمضان لال و کربشویم فقط خودمان را بسازیم. مولا از همان جمله ی اول شروع کردند به خود سازی ما اگر خیال کردید می توانید خدارا توصیف کنید اشتباه کردید اگر خیال کردید می توانید نعمت های خدا را بشمارید که بعد بگویید اینقدر نعمت دادی پس اینقدر شکر میکنم خیال کردید- ولایحصی نعمائه ُعادون - بهترین حسابرسها نمی توانند نعمت های خدارا بشمارند و اگر خیال کردید هر شب ماه رمضان تا صبح عبادت کنید و همه عمر این گونه باشید حق عبودیت خدا را ادا کردید- ولا یعدی حق المجتهدون - تلاش کننده های حرفه ای نمی توانند حق خدا را ادا کنند تلاش کننده های حرفه ای پیامبر صلی الله علیه وآله و امیرالمومنین علبه الله السلام هستند. فقر مادی فخر نیست کار آدم را به کفرهم ممکن است بکشاند. -فقر معنوی است که انان را عزیز می کند- ادامه دارد.. @mahdav
🌙سحر چهاردهم..... ✍ فقط یک سحر مانده، تا رمضان، قرص قمرش را رونمايي کند. نیمی از ماه را در انتظار تجلی "کرامتت"، لحظه شماری کرده ايم. و تنها... یک سحر، تا پایان انتظار مان، باقی مانده است... ❄️چه سری است ، دلبرم...؟ که درست در همان ثانیه ای که قرص رمضان، کامل میشود، زمین آیینه کرامت تو را رو میکند؟ ❄️سفره داری، خصلت رمضان است... و تو همه این سفره داری ات، را یکجا در سینه پسر فاطمه، جای داده ای! مگر ميشود، مولود نیمه رمضان بود، پسر ابرمرد آسمان، و شیرزن زمین، بود، امــــا، کریم ترین انسان زمین نبود...؟ ❣به چشمان عاشق کش تو قسم؛ من یقین دارم...؛ روبروی نام "کریم "ات آیینه گرفته ای...تا مجتبی را برای اهل زمین، خلق کرده ای. ❄️قنوت چهاردهم سجاده عاشقی ام؛ اوج می گیرد به نام نامی کرامتت... سهمی از کرامتت را در وجود من نیز، جای میدهی؟ ❄️این سحر... انقدر.. تو را تکرار میکنم... ؛ تا آیینه داری نام "کریم" ات را، به قلب من نیز، هدیه کنی. آیا میشود، مرا به خودت شبیه کنی؟ یا کَریمُ...یا کَریمُ...یا کَریم... 💠 @mahdavi_arfae
✨ گمان مبر که حسن بی‌ضریح و بی‌حرم است ؛ کریم ِ آل‌عبا هرچه هست می‌بخشد ... ۱۵ رمضان ، ولادت #امام‌_حسن‌_مجتبی (علیه‌السلام) بر محبّان اهل بیت مبارک باد 🌺🍃 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_10654781.mp3
7.98M
🔈صوت سخنرانی، 🔻 🔹حجت الاسلام 💯 🔸موضوع : 🗓سه شنبه #۸خرداد۹۷، رمضان المبارک 🆔 @mahdavi_arfae
🔹سخنرانی استاد مهدوی ارفع 🔺 موضوع : فرهنگ زیست در حکومت حضرت مهدی(عج) 🔸جمعه ۱۱خرداد ۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۰ ، خیابان مسجد سید ، خ. آیت الله زاهد ؛ نبش خیابان میرداماد، @mahdavi_arfae
آیت الله بهجت (ره) : کراراً پرسیده اند چه ذکری بگوییم !؟ گفته ام ، از قلبت سؤال کن ، در کدام ذکر حضور قلب بیشتری داری ، آن را ملتزم باش ! 📕نسخه های شفا بخش،ص ۷۷ @mahdavi_arfae
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان با توجه به سه دلیل زیر، از امروز تا اطلاع ثانوی ناگزیرم از فضای مجازی فاصله بگیرم و خاضعانه تقاضای همراهی و عنایت همه بزرگواران را دارم: ۱. مدتهای زیادی است و به تعویق افتاده است و هر روز تاخیر در این امر خسارتی بزرگ است. ضروری است تا تدوین این اسناد مهم بخشی از فعالیت های وقت گیر و مشغله ساز ذهنی کاهش یابد. ۲. از آنجا که مهمترین ارکان موفقیت نهضت، است و اولین نکته در عبارتست از و از طرفی با توجه به ضعف های عدیده در ترجمه مرحوم دشتی ارائه ترجمه ای دقیق، روان و کم عیب از اولویت های نهصت است. این مهن خود به تنهایی مستلزم فراغت جدی حقیر می باشد. ۳. وضع موجود نهضت در داخل و خارج، راه اندازی، تثبیت و تقویت و .... نیز مساله سوم است که واگذاری موقت را به دوستان، ضروری می نماید. البته پیامهای بسیار زیاد، عضو کردنهای بی حساب حقیر در انواع و اقسام گروهها و کانالهای کم ارزش، عدم رعایت موازین در ب خی ارتباطات مجازی و .... نیز مزید بر علت است. انشاالله برادران و خواهران مسئول کمافی السابق در اداره گروهها و کانالهای مرلوط به اینجانب فعال خواهند بود. در ضمن در این مدت تلفن بنده در اختیار یکی از اساتید خواهد بود و ایشان زحمت پاسخگویی به تماسها و پیامهای ضروری را خواهند کشید.
مهدوی ارفع
بسم الله الرحمن الرحیم #-قسمت هفتم اوج عبودیت فقراست، -ما فقیرشدیم وهرلحظه محتاج خداییم-مناجات ام
بسم الله الرحمن الرحیم آخر اگر با امیرالمومنین"علیه السلام"این راه را برویم اینقدر شیرین میشود که بعد از ماه رمضان نمیتوانید آن را رها کنید،شما رابا پدیده هادرخانه خدامی برد(خلقت آسمانها،فرشته ها،مورچه،خفاش،خلقت انسان...)این است، در کلاس بعداوصاف خداوند(رزق دادن،بخشش و سخاوت) بعدبالا بالا کلاس بالاتر میشود 💠خطبه ۹۱: دراین خطبه امیرالمومنین(علیه السلام)همه اینها را رد می کنند واز مردی که میگوید:خدارابرایم توصیف کن عصبانی شدند خطبه ۹۱ برخلاف اینکه سیدرضی (ره)هیچ انگیزه ای نداشته که برای مطالب سند بیاورد برای این خطبه سند آورده است سندش هم از امام صادق(علیهم السلام)است. ✳️روزی درمسجدکوفه شخصی ازامام درخواست کرد خدا را آنگونه توصیف کن که گویا باچشم سر او را دیده ایم تاعشق وشناخت ما به خدا بیش از پیش شود - سوالی که ما می خواهیم از امام بپرسیم به نظر سوال خوبی است-امام خشمگین شدند چرا؟ چون طراز سوال بالاست اما روش پرسیدن غلط است. متن خطبه: ای پرسش کننده!درست بنگر،آن چه راکه قران از صفات خدابیان می دارد، به آن اعتمادکن وازنور هدایتش بهره گیر،وآن چه را که شیطان تو را به دانستن آن وامی داردوکتاب خداآن را برتوواجب نکرده،ودرسنت پیامبر"صلی الله علیه وآله"و امامان هدایتگر"علیهم السلام"نیامده،رهاکن وعلم آن را به خداواگذار،که این نهایت حق پروردگاربر تو است.بدان،آنهاکه درعلم دین استوارند،خداآنها را ازفرو رفتن درآنچه برآنهاپوشیده است وتفسیر آن را نمیدانند،واز فرو رفتن در اسرار نهان بی نیاز ساخته است، وآنان را از این روکه به ناتوانی خود در برابر غیب وآنچه که تفسیر آن رانمیداننداعتراف میکنند،ستایش فرمود،و ترک ژرف نگری آنان درآنچه خدابرآن آنان واجب نساخته را شناسانده است. پس به همین مقدار بسنده کن! وخدا را با میزان عقل خود ارزیابی مکن،تا از تباه شدگان نباشی. می گوید: بگو تا بدانم و بپرستم امیرالمومنین (علیهم السلام) میفرمایند: این را شیطان در دهانت گذاشته است. بزرگترین حق خدا بربنده چیست؟ خدا وپیامبر را اطاعت کنید.منِ علی (علیهم السلام) که خدا درباره من وفرزندان معصومم فرمود: «الراسخون فی العلم » رسوخ یعنی نفوذ،غَورکردن نه اینکه هرآنچه را نمیداند می رود دنبال آن؟ نه مابخاطر دو چیز راسخون فی العلم شدیم: 💢 ،ما در درگاه خدا اقرار کردیم به همه آنچه خداپشت پرده غیب گذاشته جهل داشتیم نه اینکه برویم از پشت پرده غیب در بیاوریم،اقرار به جهل نوعی بندگی است- وهل یرحم الجاهل- یعنی هر وقت خودت خواستی، -این عبودیت مطلق است که ما را -راسخون فی العلم -کرده است. 💢 مان کردیم عجز نسبت به اینکه اگر به خودمان باشد ما نمی توانیم آنچه را پشت پرده غیب پنهان گذاشتی به آن علم پیداکنیم. این سوال تو جنسش این نیست که فکر کردی من استدلال کنم تو هم شناخت حاصل کنی آن که دنبال آن هستی راه آن سوال و جواب نیست راه آن است، آن اوج اوج اخلاص است. وقتی من می خواهم چیزی بفهمم بایدکسی برای من وصف کند درحالی که آخرتوحید نفی صفات ازخداست،چه چیز رابرایت توصیف کنم خدایی راتوصیف کنم که "سبحان الله عما تصفون" الاعبادالله مخلصین امیرالمومنین علیهم السلام فرمودند:ما در درگاه خداخاک شدیم درِهمه چیز به روی ما باز شد ما نه میدانیم آنچه توپشت پرده غیب نگه داشتی نه مستقیم میتوانیم بدانیم.خدا این بندگی صددرصد خاضعانه را دید درِعلم را به روی ما باز کرد شدیم "راسخون فی العلم" هرچه اراده کنیم به اذن الله میدانیم.این آخر مسیرتوحید است. لذاعلما ربانی هرچه سوادشان بالاتربود گریه شان بیشتر،تواضعشان بیشتر،عبادتشان بیشتر،مراقبتشان بیشترچون تازه می فهمیدند رسیدند به پشت سد با اینهمه کتاب این سِر با کتاب خواندن بازنمیشودباید اعطی کنند. "یعطی الحکمة من یشاء"آنجا تو بخواهی به تونمیدهند باید خدا بخواهد.چقدر ریشه های قرانی دارد.اینجامِلکِ طِلقِ خداست" یعطی الحکمت من یشاء"باید کاری کرد که خدا بخواهد چه کاری؟ جهل وعجزت را ببری اعتراف کن در باز میشود "مَن یعطی الحکمت فقدیعطی خیراً کثیراً"اگر خدا بخواهد مشیت اوتعلق بگیردکه حکمت را بدهد خیرکثیر میدهد. امیرالمومنین"علیهم السلام"همه چیز دارد سرسوزنی جهل ندارد عجز ندارد. ❓ @mahdavi_arfae
دگران روند و آیند و تو هم چنان که هستی اللهم عجل لولیک الفرج @mahdavi_arfae
تاریخ با محوریت آغاز شده است . نباشیم . نهج البلاغه خوانی با حضور استاد بزرگوار ،خ ایستگاه، ک۷،بن بست اول،پ۳۱ مهدیه نهج البلاغه ایها ساعت۱۹:۱۵
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄؛ ✨غروب جمعه و باز دلتنگی نیامدنت ✨ ۱۴قرن است ، نسل به نسل منتظریم اما هنوز به اضطرار نرسیده ایم و مهیا نشده ایم تا قدم بر دیدگانمان بگذاری و ما گرد وجودت شیدایی کنیم. آماده باش اعلام شده است با میتوان در دوران را دارا شویم . اگر دست در دست ابوتراب قرار دهیم. @mahdavi_arfae ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
بسم الله الرحمن الرحیم ۲ در روایات راهی به ما آموخته شده برای اینکه از فرصتهای معنوی خیلی خوب بتوانیم استفاده کنیم. فرصتهای معنوی که بعضی از آنها هر روز چند بار در اختیار ماست و همین باعث شده ما به آنها اعتنا نکنیم. بعضی از آنها سالی یکبار در اختیار ماست مثل شب قدر و ماه مبارک رمضان همین باعث شده خودمان را آماده نکنیم وبعضی هم در طول عمر یکبار برای بعضیها پیش می آید مثل حج که آن هم باعث شده خیلی ها برای آن برنامه ریزی نکنند. آن راه این است که در روایات به ما گفته اندهروقت خواستی نمازت راباحضور قلب بخوانی دقایقی قبل از نماز فرض کن این آخرین نماز تو است آن موقع این نماز چگونه میشود، هیچ چیز دیگر ارزش ندارد که به آن فکر کنی، جز ارتباط خالص و کامل با خداوند متعال فرض کن این شب قدر آخرین شب قدر توست و صبح بعد از این دنیا میروی آن موقع مگر خیلی کسی نادان و جاهل باشد که حواسش به چیزی غیر خودش وخدا باشد. 💠فرض کن این ماه مبارک رمضان آخرین ماه رمضان است. فرض کن این زیارت آخرین زیارت است. فرض کن این عیادت مریض آخرین عیادت است. فرض کن این تشییع جنازه آخرین تشییع جنازه است. فرض کن این صله ی رحم آخرین صله ی رحم است. - وقتی آدم به انتها نگاه میکند قدر میداند - چون واقعا ممکن است همین باشد ما که نمیدانیم زنده میمانیم. این سوال را از خود بپرسیم‌اگر آخرین لحظه باشد‌؟؟؟ پاسخ نشان دهنده ی سطح معرفت هر کس است. نشان دهنده ی میزان ارتباطش با منابع دینی و معرفت دینی است . یکی میگوید اگربدانم این آخرین نماز عمرم است یا آخرین ماه مبارک عمرم است تمام وقت خود رامیگذارم برای ذکر و توبه و استغفار و نماز و قرآن که حرف درستی است.یکی ممکن است سطح آن بالاترباشد بگوید یک کار عام المنفعه انجام می دهم. 💠 حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیده ام از یکی از علما شنیدم که فرموند: اگر به من بگویند یک ساعت دیگر از دنیامیروی درخت می کارم یعنی یک کاری میکنم که خیرش تا سالیان سال برایم بماند. 💠 امام علی علیه السلام در نهج البلاغه در نامه ی سی و یک جوابی دارند به امام حسن علیه السلام بند ۹ میفرمایند، راهی که بسمت قیامت داری هم خیلی طولانی است هم خیلی پر مشقت است .ممکن است یک راهی طولانی باشد ولی خوش بگذرد مثل جاده شمال یک وقت یک راهی کوتاه است ولی خیلی پرمشقت است ، چون کوتاه است انسان صبر میکند یک وقت یک راهی آنقدر طولانی و پر مشقت است که تصورش هم آدم را زجر میدهد. مثل سیری که ما از اینجا به ابدیت بایدطی کنیم خیلی سخت است ماپنجاه موقف را باید طی کنیم هرموقف هزارسال طول میکشد اگرکسی فکر کند این ماه رمضان آخر است یا این ساعت آخر عمرش است. امیر المؤمنین علیه السلام به او یک پیشنهاد دارد گویا امیر المؤمنین علیه السلام میفرمایند:پسرم تومثل راننده ای هستی که ناچاری یک مسیر طولانی رارانندگی کنی مثلا ۲هزار کیلو متر بعد در کل این مسیر هم یک پمپ بنزین بیشتر نیست در همین مبدأ هر چه میتوانی بنزین بزن مگر در این باک چقدرمیشود بنزین زد پنجاه تا شصت لیتر چند کیلو متر میشود رفت فوق آن ششصد کیلو متر هزار و چهار صد کیلو متر دیگر را چکار کنیم . امیر المؤمنین علیه السلام یک معادله نوشتند دوتا مجهول دارد در ریاضی معادله ای که دو مجهول داشته باشد اصلا قابل حل نیست یک وقت یک معادله مینویسی یک مجهول دارد با آن یکی میتوانی پیدا کنی اما وقتی دو مجهول دارد نمیشود کاری کرد مگر بروی درِ خانه ی امیر المؤمنین علیه السلام ،به امام حسن میفرمایند بند ۹ نامه ی سی و یک: « راهی پرمشقت وبس طولانی در پیش روی داری و در این راه بدون کوشش بایسته و تلاش فراوان و اندازگیری زاد و توشه و سبک کردن بار گناه موفق نخواهی بود بیش از تحمل خود بار مسئولیتها را به دوش نگیر که سنگینی آن برای تو عذاب آور است. » ✳️این توصیه ی کلی اما آن راهی که به ما نشان دادند که دو هزار کیلو متر را با شصت لیتر بنزین چگونه طی کنیم ادامه ی نامه: «اگر مستمندی را دیدی که توشه ات را تا قیامت میبردوفرداکه به آن نیازداری به تو بازمیگرداند کمک او را غنیمت بشمار و زاد و توشه را بر دوش او بگذار و اگر قدرت مالی داری بیشتر انفاق کن وهمراه اوبفرست زیراممکن است روزی دررستاخیز،درجست وجوی چنین فردی باشی و او را نیابی.» وقت دیدی یک ماشینی بنزین تمام کرده سریع به آن بنزین بده کسی به تو برمیگرداند آنجا که هیچ کس نمیتواند به او کمک کند مگر کسی که اینجا به او کمک کردی. ادامه دارد... @mahdavi_arfae