بازخوانی عقلانیت حجاب با تاکید بر نظریه تعادل جنسیتی.mp3
29.83M
#صوت | بازخوانی عقلانیت حجاب با تاکید بر نظریه #تعادل_جنسیتی
ارائه شده در سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) / 19 مهر 1402
@Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
بگیر و ببند و بدیم و بره
بگیر و ببند و بدیم و بره
مناظره عبدالکریمی و جمشیدی را لابلای کارتنهای اسبابکشی دیدم. تفاوتی با مناظرههای قبلی با موضوع حجاب نداشت. میزبانها سوراخ را پیدا کردهاند: یک سوال ذهنیتزده و فرعی که «حجاب اجباری آری یا خیر؟». کاش از زرنگیشان باشد و نه از گیجیشان هرچند دومی محتملتر است. مضمون این مناظرهها ثابت است فقط با کمی تفاوت در بیان، طرفین آن تغییر میکند. ده دوازده سال گذشته را که مرور میکنم چیزی جز این نمیبینم. هر دو طرف هم تنها بخشی از مسئله را میفهمند و هر دو هم در هپروت بخشینگریشان گرفتارند. هر دو طرف در نقاط جالب توجهی به رقیب اشکال میکنند اما هر دو به یکاندازه ناقص و معوج وضعیت را میبینند. عبدالکریمی میخواهد فهم انسان جدید و پیچیدگی امر اجتماعی را در کشاکش مدرنیته به جمشیدی گوشزد کند اما همین جوی خودش را میبرد و دست آخر چیزی جز حیرت و تعطیلی دین تحویل نمیدهد. جمشیدی عبدالکریمی را به مسئولیتگریزی نسبت به دین و شرع متهم میکند اما خودش در نوعی فقهزدگی و کلامزدگی مردانه، تفکر خطی و غیرتاریخی که جز به بازتولید ایدههای دههشصتی نمیانجامد غرق میشود. عبدالکریمی با تردیدهای پیرامونزدهاش سرانجام از دین قدرتزدایی و سیاستزدایی میکند و جمشیدی با تنگنظریهای قبیلهایاش از ج.ا جامعهزدایی و سنتزدایی. جمشیدی راست میگوید که عبدالکریمیها حساسیتشان را به شرع از دست دادهاند و عبدالکریمی درست میگوید که جمشیدیهای گفتمان انقلاب زبان و مهارت تعامل با جامعهی ایرانی را باختهاند. عبدالکریمی به غلو به ج.ا نسبت شبهطالبانی میدهد و جمشیدی با ندیدن فقدانهای نظری همقطارانش مشکل را تنها در بیعملی دولتها روایت میکند. یکی بیشتر دین نمیفهمد دیگری بیشتر جامعه و هر دو کلاً سنت زن ایرانی و نظریه جنسیت انقلاب اسلامی را؛ بنابراین نمیشود منظرهای آنها را ترکیب کرد. باید از هر دو عبور کرد. هر دو تفکر بخشی از وضع موجودند اما شگفتانه هر دو هر بار لباس مطالبهگرِ اصلاحجو را به تن میکنند. جمشیدی خودش فهمی عقبمانده و تقلیلیافته به تحریک جنسی را از حجاب سر دست گرفته و میگوید ما استعارهسازی نکردهایم. استعارهی خودش هم «دهندگی» است. میگوید هر بدحجابی به میزانی در حال «دهندگی» است. طبیعی است که این گفتمان، هنری هم جز جایگزینی زن-زندگی-آزادی و زن-فحشا-هرزگی نداشته باشد. بیایید یکبار از خیابان انقلاب و ولیعصر عبور کنیم و تغییرات را ببینیم و فکر کنیم که چگونه از این دوگانهها رهایی یابیم و مستقلاً به تنظیم پرسشهای اصیلمان مشغول شویم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با این مدل دفاع از حجاب، اگر پیروز بشویم هم باخته ایم!!!
انگار از نگرانی اینکه حجاب از بین برود( که واقعا نگرانی بزرگ و جدی است) عقل از سر گوینده پریده است!!!
@social_theory
هدایت شده از اسماء | انجمن بانوان سخنران
⭕️فیلم کامل صحبتهای جناب آقای تکلو در نشست معجزه مادری منتشر شد.
🔰فیلم کامل صحبتهای این بزرگوار را در آپارات شمع مشاهده کنید
ــــــــــــــــــــــــ
🎥فیلم کامل بیانات:
aparat.com/v/xVqLr
ــــــــــــــــــــــــ
💠 اسمــاء
انجمن بانوان سخنران و مبلغات انقلابی
https://eitaa.com/joinchat/1248789061C1e038e41b7
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_کوتاه از سلسله مباحث «قدرت پنهان» (بازخوانی سیرۀ حضرت زهرا علیهاالسلام در رهبری عواطف اجتماعی)
◾️چگونه اکثریت زنان ایرانی در ابتدای انقلاب با رغبت به سمت حجاب رفتند؟ بدون حجم زیاد کار فرهنگی در موضوع حجاب و عفاف!
⚫️ گزینشی از مراسمات فاطمیه در سال 1401 ـ هیئت لبیک مشهد مقدس
☑️ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
📽 #کلیپ_کوتاه از سلسله مباحث «قدرت پنهان» (بازخوانی سیرۀ حضرت زهرا علیهاالسلام در رهبری عواطف اجتما
من با هر کس که حجاب را «در بستر هویت» و نه تقلیلیافته به تحریک و امر جنسی میفهمد احساس برادری میکنم؛ من با هر کس که حجاب را در پایگاه اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی میفهمد احساس برادری میکنم. هرچند در صورتبندی نکاتی داشته باشم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از ریحانه
🖤 فاطمه یعنی...
🕊 حُّره 🕊
✏️زنِ آزاده را حره مینامند و چه کسی از فاطمه بنت رسول الله بر این نام لایقتر؟!
✏️این است که روزی بعد از وفات پیامبر، امیرالمومنین نزد فاطمه آمد و گفت: ای حُره! دو نفر پشت در هستند، میخواهند خدمتتان برسند و سلامی عرض کنند؛ چه میگویی؟
✏️فاطمه جواب داد: خانه، خانهی توست...آزادگی این زن تا انجاست که «کمترین اعتنائی برای جلوههای این دنیا قائل نیست؛ کمترین اعتنائی! یک بار اتّفاق نیفتاده که این زن از همسرش... یک خواهشی بکند که فلان چیز را برای من تهیّه کن؛ خب این برای زن جایز است، مباح است، [امّا] هرگز اتّفاق نیفتاده! یعنی بر تمام خواهشهای خودش مسلّط و سوار است.»
حضرت آیتالله خامنهای؛ ۱۳۶۳/۱۲/۲۱
🖤 ویژه فاطمیه
📥 نسخه قابل چاپ
❤️ @khamenei_reyhaneh
هدایت شده از بانوی تمدن ساز | زهرا راد
زن فلسطینی؛ زن انقلاب اسلامی
متن تفصیلی؛ خبرگزاری حوزه
✍زهرا راد
✅زنانگی چون مردانگی، یک عنصر تأثیرگذار در ساخت جامعه، تاریخ و تمدن بشری است و سهم تأثیر مهم و بنیادینی در تولید فرهنگ و ایجاد بخش نرم افزاری تمدن بر عهده دارد. تاریخ بشر نشان میدهد که سخت افزار اجتماع و تمدن بشری را مردان به پاداشتند اما این کالبد سخت و مستحکم به دمیدن روح حیات زنانه، زندگی مییافت و بدون آن تمدن بشری برپا نمیشد؛ روح نرم زنانه دریک امتزاج تکوینی و طبیعی با خلقت مردانه، به تاریخ و تمدن بشری رنگ پاشیده و آنرا از سکون به حرکت آورده است.
✅انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان رستاخیز حیات دینی در عصر مرگ خدا، و خدایی انسان بر کره زمین، طرح جدیدی از حیات زنانه به جهانیان ارائه داد؛ تصویری که نقطه اوج آن همان وجه رهاییش از همه غل و زنجیرهایی است که جهان غیرموحد را با آن، به بند اسارت کشیدند. هویت مستقل مومنانه که زن را از انقیاد مردان در جهان سنت از یکسو و جدال و خصوت و مبارزه بیپایان باز هم با مردان، از سوی دیگر میرهاند.زن انقلابی با تکیه بر سرمایه تکوینی زنانه و عبودیت الهی در سرسپردن به دستورات الهی که در تناسب همان تکوین زنانه صادر شدند، کمال انسانی خویش را باز مییابد و جایگاه روشنی در منظومه حیات بشری، مبتنی بر عدالت و نه لزوماً تساوی، برای خویش تدارک میببیند.
✅سالهای مبارزه تا پیروزی انقلاب و بعدها در دوران دفاع مقدس، فرصت مغتنمی بود تا زن انقلاب اسلامی در صحنه حیات اجتماعی-تاریخی خویش، دوباره متولد شود؛ زن انقلاب اسلامی را امام راحل به عنوان نوع انسان انقلابی معرفی کرد، تا با هویت مومنانهاش در بستر انقلاب تحقق یابد.. انقلاب اسلامی با «ایده عبودیت الهی برای انسان در حیات فردی، اجتماعی و تمدنی» زیست جهان تازهای را، در یک بازه زمانه کوتاه برساخت کرد و نمونه عینی و زندهای از زن موحد، پیشروی جهانیان نهاد و اینچنین امکان وقوع این نسخه فاخر از حیات زنانه در عصر مدرن را اثبات نمود که «ادل الدلیل علی امکان شیء وقوعه».
✅طرح «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تلاشی نظری در راستای تعیین افق حرکت زن انقلاب اسلامی، نافی الگوی شرقی و غربی از زن و معرف الگوی انقلابی است که اینگونه تعریف شده است: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و درخدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد. زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، از زن نه شرقی، نه غربی است.»
✅این تعرف نشان میدهد که زن انقلاب اسلامی با دو ویژگی شناخته میشود. یکی اینکه هویت مستقلی دارد اما به هیچ محدوده جغرافیایی، تعلق ندارد. پس این زن میتواند در هرجای عالم زیست کند اما انقلابی باشد. زن انقلابی هویت مومنانه دارد و و خود را در جهان هستی در نسبتی موحدانه با خدای متعال میبیند و به این تناسب در گرو تکلیف الهیش در عینیت جهان، دست به عمل بزند.
✅نکته دیگر اینکه این الگو، زن انقلابی را در وزان تمدنی تعریف میکند و او را نماینده یک تمدن که داعیه جهانی شدن دارد، معرفی میکند. زن انقلاب اسلامی وظیفه ساخت تمدن اسلامی را به عهده دارد و این وظیفه را در ساحت زنانه انجام میدهد. زن انقلابی فرهنگ دینی را در سخت افزار تمدن دینی جریان میدهد.
🆔@banooytamaddonsaz
https://www.hawzahnews.com/news/1118672/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B2%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
دین بدنمند یا بدن دینی شده
زیر گنبد امام علیابنموسیالرضا علیهالسلام، ایستاده و مشغول زیارتم. تعدد بانوانی که در بیرون و داخل و صفهای شلوغ دسترسی به ضریح، اما با ظواهری که به حدی دستکاری شدهاند که به حکم شرع، حضورشان در کنار مضجع شریف حرمت دارد، مدام ذهنم را آزار میدهد.
واقعیتی به نام «دین بدنی شده» به طرز فزایندهای در حال بازتولید و بازنمایی است و غفلت از آن، به دلیل غلبهی نوعی از «باطنگرایی» در خوانش دینی، سبب انفعال جامعهی دینی در مقابل احکام شرعیست.
این واقعیت، دین را در یک تکثر نامنظم، آشوبمحور و مملو از بیغایتی و لذتهای آنی که عمدتا «بدن» را محور این مفاهیم در نظر گرفته سوق میدهد.
شما دیندارید، حتی با شلوارهای ۹۰سانتی، دیندارید و هرچقدر دوستدارید نماز زیارت بخوانید، حتی با ناخنهای کاشته و دیندارید بدون پذیرفتن شریعت و احکام آن!
این دین بدنی شده، به دلیل آنکه زنان را بهلحاظ هویتی بیشتر با بدن گره زده_و البته در حقیقت این ظرفیت نیز در زنان فعالتر است_ اساسا پیادهنظامش را بسیار بیشتر از مردان، زنان تشکیل میدهند.
در مقابل اما، سخن از بدنی که در ساحت فقه و شریعت دینی میشود و با حلال و حرام یا مستحبات و مکروهات از نوع پوشش در اماکن مختلف تا ریزدستورات خوراک و مسکن و به بیان کلیتر انواع "تدبیر بدن را در نظمی توحیدی" سامان میبخشد، توضیحی است از «بدن دینی شده» که مقوله «سلامت و سعادت» را توامان در نظر گرفته و تعلیق آن، روز به روز ضربات سنگینتری را به متن زندگی انسان ایرانی تحمیل میکند.
این «بدن دینیشده»، بر خلاف آن تکثر بیغایت، کاملا غایتمند و در یک نسبت منظم امور، سبکی از زندگی را پیش رو قرار میداد که نه تنها هویت زن مسلمان، که هویت انسان مسلمان را متناسب با جغرافیا و فرهنگش نیز سامان میبخشد.
اما دریغ آنکه با ورود مدرنیته به جامعه ایرانی، این بدن کمکم به تعلیق رفته و در مورد تبعات هویتی و دینی آن نیز غفلت جدی وجود دارد.
@azmanegasht
https://eitaa.com/azmanegasht
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺ضرورت استقلال زن و عاملیت او
▪️برخلاف باور عمومی که زن را مظهر جمال الهی و مرد را مظهر جلال الهی میداند، وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) نشان از مظهریت «جلال» الهی نیز بر پهنهی زمین و آسمان دارد.
▪️جنس زن، کما اینکه مَظهَر و آشکارشدهی اسم جمال(زیبایی) است، میتواند مُظهِر و آشکارکنندهی اسم جلال(کبریایی) الهی نیز باشد.
▪️این جلال و کبریایی نه از قدرتهای اکتسابی نشأت میگیرد، و نه از اقتدار اعتباری و نه قدرت بدنیِ زایلشدنی(که عمدتا دربارهی مردان چنین است)؛ بلکه از درون و شأن وجودی زن بما هو زن میجوشد.
▪️بر خلاف اسم جمال که نوعی موهبت الهی به جنس زن است؛ مُظهرِیت زن برای اسم جلال الهی با ارادۀ خود او محقق میشود.
▪️اینجاست که حفظ و تقویت و تعمیق استقلال و عاملیت زن بعنوان بستر تحقق و آشکارکنندگی اسم جلال الهی در وجود زن، ضرورت مییابد.
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
چرا فرصت فاطمیه در تدارک پروژهای سیاسی در تقاطع زن و مقاومت استفاده نشد؟!
@Mahdi_Takallou
«در قرآن کریم، هر ولایتی غیر از ولایت خدا را به عنوان ولایت طاغوت معرفی کردهاند. آن کسی که تحت ولایت خدا نباشد، تحت ولایت طاغوت است. طاغوت یعنی چه؟ طاغوت از مادة طغیان است. طغیان یعنی سرگشی کردن، از آن محدوده و دایرهی «طبیعی و فطری زندگیِ» انسان فراتر رفتن. مثلاً فرض بفرمایید انسانیت برای کامل شدن پدید آمده است، آن کسی که انسانی را از کامل شدن بیندازد، طاغوت است.» سه شنبه ۲۸ رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی
طواغیتی که مانع از تعالی زن - آنگونه که طبیعت و فطرت او اقتضا میکند - هستند چه کسان و جریانها و گفتمانهاییاند؟
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از مکتبخانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ «تحوّلخواهی» رکنِ شخصیّت امام خمینی (ره)
حضرت آیتالله خامنهای:
✔️ «روحیّۀ تحوّلخواهی» یکی از برجستهترین و مهمترین خصوصیات امام بزرگوار است.
🔹 این چیزی نبود که در آغاز نهضت یعنی سال ۴۱ در ایشان به وجود آمده باشد. ایشان از دوران جوانی یک انسانِ تحوّلخواه بودند و نشانهاش همان یادداشتی است که در دهۀ ۳۰ عمرشان در دفتر مرحوم وزیری نوشتند و آیۀ شریفۀ «قُل إنّما أعظُکم بواحدةٍ أن تقوموا للّه مَثنی و فُرادی» را در طلیعۀ آن ذکر کردند.
🔺 ایشان [فقط در حیطۀ فکر متوقّف نشدند و] این روحیه را إعمال هم کردند و بطور میدانی و عمَلی هم وارد عرصۀ «تحوّلآفرینی» شدند. از تحوّلآفرینیِ روحی در یک مجموعهای از طلاب جوان در قم گرفته تا تحوّلخواهیِ وسیع در عموم ملّت ایران.
📌 پ.ن: خیلی فرق است بین اینکه شخصیّت و تفکّر حضرت امام خمینی (قدّسسرّه) را بر اساس یکی دو نقلقولی که معلوم نیست چقدر دقیق و منطبق با قرائن کلامی و غیرکلامی است بشناسیم؛ یا اینکه آن را بر اساس محکماتِ فکری و شخصیّتی و مَنشیِ ایشان در طول سالیان دراز فهم کنیم.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
قسمت سوم - علامت.mp3
20.84M
🔉فایل صوتی برنامه تلوزیونی «علامت» | قسمت سوم
💠صدای خدا
🔹حجاب مردم سالار!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸 شنبه ۲۵ آذر | شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
روشن است که این با هم بودن خودش نحوی از وحدت (در مقابل کثرت) است و این جمع نمادین حول یک امر واحدی به «با هم» بودن رسیدهاند و هر یک از اینها کموبیش از بخشی از استانداردهای خود عبور کردهاند تا این وحدت ( ِ ولو صوری) شکل بگیرد.
خب همینجا معلوم میشود ما چیزی به نام «پذیرش مطلق تکثر» نداریم. تا یک جایی میتوانید زنان زیر تابوت شهید را با زنان استادیومبرو یککاسه کنید بطوریکه آب آنها در یک جوی برود؛ و الا بهخودیخود در نقاط مهمی اینها با هم به تعارض میرسند.. اما فارغ از توهمات «تکثرگرایی» موضوع این است که ما به مثابه حکومت، ما به مثابه اهالی فرهنگ، ما به مثابه اهالی کنش اجتماعی، ما به مثابه هرچه، چرا کمتر بلد هستیم یک «امر واحد» متعالی را شکل بدهیم و در جامعه به جای انجماد «حرکت» بیافرینیم.
@Mahdi_Takallou