هدایت شده از محمود زرینپر
بسمالله الرحمن الرحیم
جایگاه علماء شیعه
فَمِنْ ذَلِكَ مَا رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي اَلثَّغْرِ اَلَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ اَلْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ اَلنَّوَاصِبُ أَلاَ فَمَنِ اِنْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ اَلرُّومَ وَ اَلتُّرْكَ وَ اَلْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ.
امام عسکری علیه السلام از امام صادق علیه السلام:: علماى شيعۀ ما همچون مرزداران، مانع يورش ابليس به شيعيان ناتوان شده، و جلوى غلبۀ ناصبان شيطان صفت را مىگيرند. پس بدانيد هر كه اين گونه در مقام دفاع از شيعيان ما برآيد فضيلتش از جهادكنندۀ با روم و ترك و خزر، هزار هزار بار بيشتر است، زيرا آن از دین پيروان ما دفاع مىكند و اين از جسم آنان
الاحتجاج ج ۲، ص ۳۸۵
#آیات_و_احادیث_فقه_السیاسة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرینپر
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ امام عسکری علیه السلام به احمد بن اسحاق و نشان دادن فرزند شان عجل الله فرجه الشریف و ارواحنا فداه
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْوَرَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ سَعْدٍ اَلْأَشْعَرِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ اَلْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يُخَلِّ اَلْأَرْضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لاَ يُخَلِّيهَا إِلَى أَنْ تَقُومَ اَلسَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ بِهِ يَدْفَعُ اَلْبَلاَءَ عَنْ أَهْلِ اَلْأَرْضِ وَ بِهِ يُنَزِّلُ اَلْغَيْثَ وَ بِهِ يُخْرِجُ بَرَكَاتِ اَلْأَرْضِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَنِ اَلْإِمَامُ وَ اَلْخَلِيفَةُ بَعْدَكَ فَنَهَضَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مُسْرِعاً فَدَخَلَ اَلْبَيْتَ ثُمَّ خَرَجَ وَ عَلَى عَاتِقِهِ غُلاَمٌ كَأَنَّ وَجْهَهُ اَلْقَمَرُ لَيْلَةَ اَلْبَدْرِ مِنْ أَبْنَاءِ اَلثَّلاَثِ سِنِينَ فَقَالَ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ لَوْ لاَ كَرَامَتُكَ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَلَى حُجَجِهِ مَا عَرَضْتُ عَلَيْكَ اِبْنِي هَذَا إِنَّهُ سَمِيُّ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَنِيُّهُ اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ مَثَلُهُ فِي هَذِهِ اَلْأُمَّةِ مَثَلُ اَلْخَضِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِي اَلْقَرْنَيْنِ وَ اَللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لاَ يَنْجُو فِيهَا مِنَ اَلْهَلَكَةِ إِلاَّ مَنْ ثَبَّتَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ فَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ فَقُلْتُ لَهُ يَا مَوْلاَيَ فَهَلْ مِنْ عَلاَمَةٍ يَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا قَلْبِي فَنَطَقَ اَلْغُلاَمُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ فَصِيحٍ فَقَالَ أَنَا بَقِيَّةُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ اَلْمُنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِهِ فَلاَ تَطْلُبْ أَثَراً بَعْدَ عَيْنٍ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ فَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ فَخَرَجْتُ مَسْرُوراً فَرِحاً فَلَمَّا كَانَ مِنَ اَلْغَدِ عُدْتُ إِلَيْهِ - فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لَقَدْ عَظُمَ سُرُورِي بِمَا مَنَنْتَ بِهِ عَلَيَّ فَمَا اَلسُّنَّةُ اَلْجَارِيَةُ فِيهِ مِنَ اَلْخَضِرِ وَ ذِي اَلْقَرْنَيْنِ فَقَالَ طُولُ اَلْغَيْبَةِ يَا أَحْمَدُ قُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ وَ إِنَّ غَيْبَتَهُ لَتَطُولُ قَالَ إِي وَ رَبِّي حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا اَلْأَمْرِ أَكْثَرُ اَلْقَائِلِينَ بِهِ وَ لاَ يَبْقَى إِلاَّ مَنْ أَخَذَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَهْدَهُ لِوَلاَيَتِنَا وَ كَتَبَ فِي قَلْبِهِ اَلْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُ بِرُوحٍ مِنْهُ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ هَذَا أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اَللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اَللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اَللَّهِ: فَخُذْ مٰا آتَيْتُكَ وَ اُكْتُمْهُ وَ كُنْ مِنَ اَلشّٰاكِرِينَ تَكُنْ مَعَنَا غَداً فِي عِلِّيِّينَ .
کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۳۸۴
#احادیث_پیرامون_امام_زمان_علیه_السلام
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرینپر
بسمالله الرحمن الرحیم
احمد بن اسحق بن سعد اشعرى گويد شرفياب حضور امام يازدهم ابى محمد حسن بن على عليه السلام شدم و ميخواستم از وى راجع بجانشين پس از او پرسش كنم او آغاز سخن كرد و فرمود اى احمد بن اسحق بدرستى كه خداى تبارك و تعالى از آنگاه كه آدم را آفريده زمين را خالى نگذاشته و نگذارد تا قيام ساعت از حجت خدا بر خلقش كه باو از اهل زمين بلا بگرداند و باو باران فرو فرستد و باو بركات زمين را بدر آورد گويد من گفتم يا ابن رسول اللّٰه امام و خليفه پس از شما كيست؟ آن حضرت شتابانه برخاست و درون خانه رفت و سپس برگشت و بر شانه او بچه پسرى بود كه رويش چون ماه شب چهارده بود كودك سه سالى مينمود و فرمود اى احمد بن اسحق اگر نزد خداى عز و جل و نزد حجج او گرامى نبودى من اين پسر خود را بتو نمينمودم بدرستى كه او هم نام رسول خدا است و هم كنيه او است و آن كس است كه پر كند زمين را از عدل و داد چنانچه پر شده باشد از جور و ستم اى احمد بن اسحق
مثل او در اين امت مثل خضر عليه السلام است و مثل ذو القرنين بخدا يك غيبتى دارد كه در آن كسى از هلاكت نجات نيابد جز آنكه خداى عز و جل او را بر قول بامامت وى ثابت دارد و او را موفق سازد كه براى تعجيل فرجش دعا كند احمد بن اسحق گفت گفتم اى مولاى من آيا نشانهاى دارد كه دل من بدان مطمئن شود آن كودك بزبان فصيح گفت منم بقية اللّٰه في ارضه و منتقم از دشمنان او اى احمد بن اسحق پس از مشاهده عين دنبال اثرى نگرد احمد بن اسحق گويد من شاد و خرم بيرون آمدم و چون فردا رسيد خدمت آن حضرت برگشتم و عرضكردم يا ابن رسول اللّٰه هر آينه شادى من بدان چه بر من منت نهادى بزرك است بفرمائيد آن روشى كه از
خضر و ذو القرنين دارد چيست؟ فرمود اى احمد آن طول غيبت است عرضكردم يا ابن رسول اللّٰه و هر آينه غيبتش هر آينه طولانى باشد؟فرمود آرى بپروردگارم تا آنكه بيشتر معتقدان بامر امامت او از آن برگردند و مگر آن آنكه خداى عز و جل عهد و پيمان ولايت ما را از او گرفته و ايمان را در دلش نوشته و او را بروح خود كمك كرده اى احمد بن اسحق اين امريست از امر خدا و سريست از سر خدا و غيبى است از آن خدا آنچه من بتو افاده كردم بگير و پنهان دار و از شكرگزاران باش تا در عليين با ما باشى مصنف اين كتاب گويد اين حديث را نشنيدم جز از على بن عبد اللّٰه وراق و او آن را بر من خواند از گفته سعد بن عبد اللّٰه از احمد بن اسحق چنانچه ذكر آن را نمودم
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرینپر
بسم الله الرحمن الرحیم
امام عسکری علیه السلام میفرمایند امام بعد ایشان کیست
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ اَلْعَمْرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ: سُئِلَ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنِ اَلْخَبَرِ اَلَّذِي رُوِيَ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ أَنَّ اَلْأَرْضَ لاَ تَخْلُو مِنْ حُجَّةِ اَللَّهِ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ أَنَّ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً فَقَالَ إِنَّ هَذَا حَقٌّ كَمَا أَنَّ اَلنَّهَارَ حَقٌّ فَقِيلَ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَنِ اَلْحُجَّةُ وَ اَلْإِمَامُ بَعْدَكَ فَقَالَ اِبْنِي مُحَمَّدٌ هُوَ اَلْإِمَامُ وَ اَلْحُجَّةُ بَعْدِي فَمَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً أَمَا إِنَّ لَهُ غَيْبَةً يَحَارُ فِيهَا اَلْجَاهِلُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا اَلْمُبْطِلُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا اَلْوَقَّاتُونَ ثُمَّ يَخْرُجُ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى اَلْأَعْلاَمِ اَلْبِيضِ تَخْفِقُ فَوْقَ رَأْسِهِ بِنَجَفِ اَلْكُوفَةِ .
و روايتست از محمد بن عثمان العمرى كه گفت: شنيدم پدر خود را كه ميگفت سؤال كردند ابو محمد الحسن بن على را (عليه السّلام) و من نزد او بودم از خبرى كه روايت كرده شد از آباى كرام او (عليه السّلام) كه زمين خالى نيست از حجت اللّٰه بر خلق تا روز قيامت و آنكه كسى مرد و نشناخت امام زمان خود را پس آن مرد نيست مثل مردن جاهليت، فرمود كه: اين حق است، پس گفته شد مر او را كه يا ابن رسول اللّٰهپس كيست حجت و امام بعد از تو؟ فرمود: كه پسر من محمد امام و حجت است بعد از من، پس هر كه مرد و نشناخت او را مردن او است مردن جاهليت أما مر او را غيبتى باشد كه حيران گردند در آن
جاهلان ، و هلاك شوند در آن مبطلان، و تكذيب نمايند در آن و قاتان، بعد از آن بيرون آيد پس گوئيا كه من نظر ميكنم باعلام بيض و طوقهاى سفيد كه لرزان است بر بالاى سر او بنجف كوفه.
کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۲، ص ۵۲۸
#احادیث_پیرامون_امام_زمان_علیه_السلام
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرینپر
بسم الله الرحمن الرحیم
همه به شک می افتند مگر کسی که خداوند متعال اورا نگه دارد
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ وَهْبٍ اَلْبَغْدَادِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: كَأَنِّي بِكُمْ وَ قَدِ اِخْتَلَفْتُمْ بَعْدِي فِي اَلْخَلَفِ مِنِّي أَمَا إِنَّ اَلْمُقِرَّ بِالْأَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْمُنْكِرَ لِوَلَدِي كَمَنْ أَقَرَّ بِجَمِيعِ أَنْبِيَاءِ اَللَّهِ وَ رُسُلِهِ ثُمَّ أَنْكَرَ نُبُوَّةَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْمُنْكِرُ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَنْ أَنْكَرَ جَمِيعَ أَنْبِيَاءِ اَللَّهِ لِأَنَّ طَاعَةَ آخِرِنَا كَطَاعَةِ أَوَّلِنَا وَ اَلْمُنْكِرَ لِآخِرِنَا كَالْمُنْكِرِ لِأَوَّلِنَا أَمَا إِنَّ لِوَلَدِي غَيْبَةً يَرْتَابُ فِيهَا اَلنَّاسُ إِلاَّ مَنْ عَصَمَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
موسى بن جعفر بن وهب بغدادى گويد از امام حسن عسكرى(عليه السّلام)شنيدم مىفرمود گويا مىبينم شما بعد از من در باره جانشينم اختلاف داريد آگاه باشيد كه هر كس بامامان بعد از پيغمبر اعتراف كند و منكر امامت فرزندم شود چون كسى باشد كه بهمه پيغمبران و رسل خدا اعتراف كند و منكر نبوت رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)گردد و منكر رسول خدا مانند منكر همه پيغمبران خداست زير اطاعت آخر ما چون طاعت اول ما لازم است آگاه باشيد كه براى فرزندم غيبتى است كه همه مردم در آن بشك افتند مگر آن كه خدايش نگهدارد
کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۰۹
#احادیث_پیرامون_امام_زمان_علیه_السلام
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا مولای یا ابا محمد یا حسن بن علی ایها الزکی العسکری و رحمة الله و برکاته
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
یا صاحب الزمان ادرکنا
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
کسانیکه در راه ما مجاهده کنند....
اعوذ بالله من الشیطان الرحیم
وَٱلَّذِينَ جَٰهَدُواْ فِينَا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنَا وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلۡمُحسِنِين
و كسانى كه براى [به دست آوردن خشنودى] ما [با جان و مال] كوشيدند، بىترديد آنان را به راههاى خود [راه رشد، سعادت، كمال، كرامت، بهشت و مقام قرب] راهنمايى مىكنيم؛ و يقيناً خدا با نيكوكاران است
سوره مبارکه عنکبوت _ آیه مبارکه ۶۹
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
توصیه ای جامع از امام حسن عسکری
علیه السلام
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِشِيعَتِهِ : أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اِشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ - وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا شَيْناً جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ اِدْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اَللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اَللَّهِ لاَ يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلاَّ كَذَّابٌ أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ وَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ وَ تِلاَوَةَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلصَّلاَةَ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنَّ اَلصَّلاَةَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ اِحْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اَللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ اَلسَّلاَمَ .
بشيعيانش فرمود:شما را بتقوى از خدا و ورع در ديانت خود سفارش كنم،و بكوشش در راه خدا و راستگوئى و امانتپردازى بهر كه بشما چيزى سپرده خوب باشد يا بد،و بطول سجود و خوش همسايگى كه محمد(صلّى الله عليه و آله)بدين روش آمده،در عشائر آنان نماز بخوانيد،و بر سر جنازه آنها حاضر شويد، و بيمارهاشان را عيادت كنيد،و حقوقشان را ادا كنيد،زيرا هر كس از شماها چون در ديانت خود پارسا بود و راست گفت و امانت پرداخت و با مردم خوشرفتارى كرد و گفته شود اين يك شيعه است من از آن شادمان ميشوم،از خدا بپرهيزيد و زيور باشيد و مايه زشتى نباشيد.هر گونه دوستى را براى ماها جلب كنيد و هر زشتى را از ما بگردانيد زيرا هر خوبى كه در باره ما گفته شود ما اهل آنيم و هر بدى در باره ما گفته شود ما چنان نيستيم،ما را در كتاب خدا حقى ثابت است و قرابتى كه با رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)داريم،و خداوند ما را پاك شمرده احدى مدعى اين مقام نيست جز دروغگو،بسيار ياد خدا و ياد مرگ باشيد،و قرآن بخوانيد و صلوات بر پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)فرستيد زيرا صلوات بر رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)ده حسنه باشد،آنچه را بشما سفارش كردم حفظ كنيد و شما را بخدا ميسپارم و درود بر شما.
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۸۷
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسمالله الرحمن الرحیم
دیوان حافظ _ غزل ۱۱
ساقى بنور باده برافروز جام ما
مطرب بگو كه كار جهان شد بكام ما
ما در پياله عكس رخ يار ديدهايم
اى بىخبر ز لذّت شرب مدام ما
هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد بعشق
ثبت است بر جريدۀ عالم دوام ما
چندان بود كرشمۀ و ناز سهىقدان
كآيد بجلوه سرو صنوبرخرام ما
اى باد اگر بگلشن احباب بگذرى
زنهار عرضه ده بر جانان پيام ما
گو نام ما زياد به عمدا چه مىبرى
خود آيد آنكه ياد نيارى ز نام ما
مستى بچشم شاهد دلبند ما خوشست
زانرو سپردهاند به مستى زمام ما
ترسم كه صرفۀ نبرد روز بازخواست
نان حلال شيخ ز آب حرام ما
حافظ ز ديده دانۀ اشكى همىفشان
باشد كه مرغ وصل كند قصد دام ما
درياى اخضر فلك و كشتى هلال
هستند غرق نعمت حاجى قوام ما
شرح توحیدی
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ،عَرَفَ رَبَّهُ
يَا ابْنَ آدَمَ!أنَا حَىٌّ لا أمُوتُ،أطِعْنى فيما أَمَرْتُكَ،أجْعَلْكَ حَيّاً لا تَمُوتُ؛أنَا أقُولُ لِلشَّىْءِ:كُنْ، فَيَكُونُ،أطِعْنى فيما أمَرْتُكَ،أجْعَلْكَ تَقُولُ لِلشَّىْءِ:كُنْ فَيَكُونُ.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِلَهِي مَنْ ذَا الَّذِي ذَاقَ حَلاَوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلاً
به نام خدای بخشندۀ مهربان ای خدا آن کیست که شیرینی محبّتت را چشید و جز تو کسی را خواست
وَ مَنْ ذَا الَّذِي أَنِسَ بِقُرْبِكَ فَابْتَغَى عَنْكَ حِوَلاً
و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظهای روی از تو گردانید
إِلَهِي فَاجْعَلْنَا مِمَّنِ اصْطَفَيْتَهُ لِقُرْبِكَ وَ وِلاَيَتِكَ وَ أَخْلَصْتَهُ لِوُدِّكَ وَ مَحَبَّتِكَ وَ شَوَّقْتَهُ إِلَى لِقَائِكَ
ای خدا ما را از آنان قرار ده که برای مقام قرب و دوستی خود برگزیدهای و خالص برای عشق و محبّتت نمودهای و به لقایت مشتاق
شرح ولایی
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ خَالِدٍ اَلْمَرَاغِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ صَالِحٍ اَلسَّبِيعِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحُسَيْنِ صَالِحُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي مُقَاتِلٍ اَلْبَزَّازُ ، قَالَ: حَدَّثَنِي عُثْمَانُ بْنُ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ اَلْكُوفِيُّ اَلْخَزَّازُ ، قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ اَلْعُرَنِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَلِيٍّ ، عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ ، عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْأَنْصَارِيِّ ، عَنِ اَلْحَارِثِ اَلْهَمْدَانِيِّ ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمَ) فَقَالَ: مَا جَاءَ بِكَ قَالَ: فَقُلْتُ: حُبِّي لَكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ . فَقَالَ: يَا حَارِثُ أَ تُحِبُّنِي فَقُلْتُ: نَعَمْ وَ اَللَّهِ، يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ . قَالَ: أَمَا لَوْ بَلَغَتْ نَفْسُكَ اَلْحُلْقُومَ رَأَيْتَنِي حَيْثُ تُحِبُّ، وَ لَوْ رَأَيْتَنِي وَ أَنَا أَذُودُ اَلرِّجَالَ عَنِ اَلْحَوْضِ ذَوْدَ غَرِيبَةِ اَلْإِبِلِ لَرَأَيْتَنِي حَيْثُ تُحِبُّ، وَ لَوْ رَأَيْتَنِي وَ أَنَا مَارٌّ عَلَى اَلصِّرَاطِ بِلِوَاءِ اَلْحَمْدِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَرَأَيْتَنِي حَيْثُ تُحِبُّ .
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
اینجا چه میکنی؟ به عشق شما آمدم
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ خَالِدٍ اَلْمَرَاغِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ صَالِحٍ اَلسَّبِيعِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحُسَيْنِ صَالِحُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي مُقَاتِلٍ اَلْبَزَّازُ ، قَالَ: حَدَّثَنِي عُثْمَانُ بْنُ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ اَلْكُوفِيُّ اَلْخَزَّازُ ، قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ اَلْعُرَنِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَلِيٍّ ، عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ ، عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْأَنْصَارِيِّ ، عَنِ اَلْحَارِثِ اَلْهَمْدَانِيِّ ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمَ) فَقَالَ: مَا جَاءَ بِكَ قَالَ: فَقُلْتُ: حُبِّي لَكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ . فَقَالَ: يَا حَارِثُ أَ تُحِبُّنِي فَقُلْتُ: نَعَمْ وَ اَللَّهِ، يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ . قَالَ: أَمَا لَوْ بَلَغَتْ نَفْسُكَ اَلْحُلْقُومَ رَأَيْتَنِي حَيْثُ تُحِبُّ، وَ لَوْ رَأَيْتَنِي وَ أَنَا أَذُودُ اَلرِّجَالَ عَنِ اَلْحَوْضِ ذَوْدَ غَرِيبَةِ اَلْإِبِلِ لَرَأَيْتَنِي حَيْثُ تُحِبُّ، وَ لَوْ رَأَيْتَنِي وَ أَنَا مَارٌّ عَلَى اَلصِّرَاطِ بِلِوَاءِ اَلْحَمْدِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَرَأَيْتَنِي حَيْثُ تُحِبُّ .
حارث همدانى مىگويد:به محضر امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السّلام وارد شدم.امام فرمود:چه چيز تو را به اينجا كشانده است؟عرضه داشتم:دوستى تو اى امير مؤمنان.پس فرمود:اى
حارث ،آيا مرا دوست مىدارى؟پس گفتم:به خدا سوگند!بله اى امير مؤمنان.امام فرمود:آگاه باش اگر جانت به گلويت برسد مرا هرگونه كه دوست مىدارى مشاهده خواهى كرد و اگر مرا مشاهده كردى درحالى كه انسانها را از حوض[كوثر]همچون شتران تشنه و غريب سيراب مىكنم،مرا هرگونه كه دوست مىدارى مشاهده خواهى كرد و اگر مرا مشاهده كردى درحالى كه بر پل صراط با پرچم حمد در مقابل رسول خدا مىگذرم مرا هرگونه كه دوست مىدارى مشاهده مىكنى.
الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۴۸
#احادیث_پیرامون_امام_شناسی
#احادیث_فضائل_امیر_المومنین_علیه_السلام
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی
حفظه الله تعالی:
در حدیث لوح تعبیر راجع به امام یازدهم این است: «الخازن لعلمی».
اصلا گفتنش محیر العقول است!
فقه الله الأکبر معرفة الامام است.
در امام شناسی مطالعه کنید، در معرفه الامام دقت و تفکر کنید.
تعبیر حدیث لوح نسبت به امام حسن عسکری علیهالسلام بهت انگیز است: «الخازن لعلمی».
آن علمی که «لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین»، همهی خزینهاش این جوان ۲۸ ساله است؛خزينهی علم نامنتهای امام عسکری است.
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از حجهالاسلام محمد امیری طیبی
بسیجی و جگر دار مثل حاج باقر ...
حضور در زمین ترور سید که دشمن تلاش میکرد با تبلیغات آنرا نقطه فتح و مزیت میدانی خود نشان دهد، باطل السحری بود که رییس مجلس انقلابی و شهادت طلب ما رو کرد ...
حالا دیگر دشمن هیچچیز ندارد...
#سردار_قالیباف
#سید_حسن_نصرالله
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیتالله محمد تقی مصباح یزدی
رضوان الله تعالی علیه
نجات جان یا نجات عقیده؟
از امام حسن عسکری(علیه السلام) سوال شد: «یکی از برادران ما در چنگال کفار اسیر شده و جانش در خطر است.
برادر دیگرمان هم در چنگال یک شبههانگیز گرفتار شده است؛ جانش در خطر نیست اما فکر و عقیدهاش در خطر است. من اگر بخواهم برادر اسیرم را نجات بدهم، برادر دیگرم گمراه خواهد شد و اگر بخواهم برادر دیگرم را از گمراهی نجات بدهم، برادر اسیرم در دست کفار شهید میشود. چهکار کنم؟»
حضرت(علیه السلام) فرمود: «اگر کنار دریا ایستاده باشی و مومنی شریف در دریا افتد، کنارش هم گنجشکی در حال غرق بود، کدامش را اول نجات میدهی؟» گفت: «انسان شریف را.»
امام(علیه السلام) فرمود: «نجات مومن از دست گمراهکننده مانند نجات آن مومن شریف از غرق شدن است.» یعنی چقدر بهتر است که تو یک انسان را در مقابل یک گنجشک ترجیح بدهی، به همان اندازه نجات دادن آن شخص از دست یک گمراه کننده افضل است از اینکه جان مومنی را از دست یک کافری نجات بدهی.
سپس برای این مطلب یک استدلال بیان فرمودند: «اگر مومن در دست کافر کشته شود، چه میشود؟ به بهشت میرود یا جهنم؟» گفت: «مسلّم است که به بهشت میرود. مومنی است که عمرش را در راه ایمانش گذاشته و با کفار مبارزه کرده. معلوم است میرود بهشت و سعادت ابدی دارد.» امام(علیه السلام) فرمود: «اگر مومن در دست گمراه کننده، به گمراهی بیفتد چه میشود؟ میرود بهشت یا میرود جهنم؟ گفت: «گمراهی نتیجهاش جهنم است.»
امام(علیه السلام) فرمود: «کدام را ترجیح میدهی؟ کسی که در این دنیا زنده بماند و چند روزی نفس بیشتر بکشد و آخر هم برود بهشت. یا کسی در این دنیا گمراه بشود و به عذاب ابدی مبتلا بشود؟ تکلیف تو نسبت به کدام بیشتر است؟ چگونه راضی میشوی که فردی در عذاب ابدی بماند برای اینکه یک انسان دیگر چهار روز دیگر در این دنیا زنده باشد؟ البته همه اینها در فرضی است که تزاحم بین نجات هر دو وجود داشته باشد و الّا نباید بگذاریم خراشی بر بدن انسانی بیفتد.»
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
❁﷽❁
.
🎥#گــــــــــــزارش_تــــــصـــــویری.
📌#اردوی_میـــــــــثاق_طـلبگی.
📷#عکس_دست_جمعی
.
🌗 روز سوم اردوی میثـــــــاق طلبگی
.
⏰ زمان:۱۸ مهــــــرماه
🍂 پــــــایـیز ۱۴۰۳ هجـــــــری شــــمــــسی.
حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله _ فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
❁﷽❁
.
🎥#گــــــــــــزارش_تــــــصـــــویری. 📌#اردوی_میـــــــــثاق_طـلبگی. 🌺#جلسه_عمومی. 🌗 روز سوم اردوی میثـــــــاق طلبگی . ⏰ زمان:۱۸ مهــــــرماه 🍂 پــــــایـیز ۱۴۰۳ هجـــــــری شــــمــــسی. حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله _ فیلسوف الدوله) @hhaghshenas