eitaa logo
🎇تماشاگه راز🎇
102 دنبال‌کننده
532 عکس
219 ویدیو
22 فایل
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینۀ نامحرم زد حافظ غزل ۱۵۲ ایدی مدیر صفحه: @s_m_a57 @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📝برگی از کتاب انسان جاری (۱۲/۱) «در قسمت های پیشین گفتیم انسان بخواهد و نخواهد پرسشگر است و برای دستیابی به پاسخ باید دست به تنظیم پرسش های بی شمار بزند و مرتب سازی کند .» ▪️و اینک پس از طرح پرسش های در باره خویش در جایگاه و نسبت خودش در جهان هستی ،پرسش هایی دربارة دین برایش مطرح می شود: ☑️۱. آیا دین اصالتی دارد یا این که زاییده اقتصاد یا ترس یا عدالت خواهی است؟ ☑️۲. بر فرض اصالت، آیا ضرورتی دارد؟ ☑️۳. آنها که دین ندارند، چه ضرری کرده اند؟ ☑️۴. آیا دین به دلیل زندگی اجتماعی انسان مطرح است یا این که انسان در تنهایی خودش هم به دین نیازمند است؟ ☑️۵. دین چه دارد؟ ☑️۶. آیا برنامه‌های مذهب، رؤیایی نیست؟ ☑️۷. برنامه‌های دین را چگونه می‌توان اجرا کرد؟ ☑️۸. آیا امروزه که دین در مقابل مکاتب مطرح است، از طرحی کلی برخوردار است؟ ▪️قبل از پرداختن به این مسائل باید به عنوان مقدمه و مدخل بحث مذهب، به سؤالات زیر پاسخ داد: ☑️۱. انسان با خودش و نیروهایش و با طبیعت و اشیا و با انسان‌ها و جوامع روابطی دارد؟ آیا به همه این روابط آگاهی دارد؟ ☑️۲. آیا عقل و غریزه برای این آگاهی، کافی است؟ ☑️۳. اگر کافی نیست، آیا دین ضرورت ندارد و انسان به آن مضطر نیست؟ [علی صفایی، اندیشه من (طرح مذهب اصیل)] ☑️یا درباره خدا، پس از طرح آن همه سؤالی که درباره او داری، باید آنها را مرتب کنی؛ سؤالات ذات «خدا»، صفات«خدا» و افعال او. ▪️آن همه سؤالات پراکنده ی تو در یکی از این عناوین جای خواهد گرفت. سپس باید هرکدام از همان سؤالات را نیز مرتب کنی. ☑️سؤال ذات: آیا چیزی که هستی او عین ذات او باشد، وجود دارد؟ ☑️سؤالات صفات: آیا یگانه است؟ آیا بی نیاز است؟ آیا نامحدود است؟ آیا حیات دارد؟ آیا عالم است؟ قادر و سمیع و بصیر چطور؟ اصلاً از او چه تصوری داشته باشیم؟ ☑️سؤالات افعال: آیا خالق است؟ آیا حکیم است؟ چرا آفرید؟ چرا این گونه آفرید، با آزادی و مسئولیت، با درد و رنج در انسان ها، ظلم و ستم در جامعه و تفاوت و تبعیض در خلقت؟ برای چه آفرید؟ از آفریده‌های خود چه می‌خواهد؟ چرا مرگ؟ چرا عذاب؟ چرا نماز، روزه و...؟ چرا شیطان را آفرید؟ چرا... و چرا؟ . 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های یازده قسمت قبل را بخوانیم. 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.با ما باشید.👉
[كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ «۷۴سوره مدثر»هر کسی گروگان رفتارها و عملکرد خویش است.] درختي که پروردي آمد به بار بيابي هم اکنون برش در کنار اگر بار خارست خود کشته اي و گر پرنيانست خود رشته اي «حکیم ابوالقاسم فردوسی» 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.با ما باشید.👉
از در وارد شو نه از دیوار .mp3
1.43M
⚡️از در وارد شوید! 🎇برای نفوذ به دل ها از علاقه مندی های شخص کمک بگیرید. 🎙سخنی دلنشین از آیت الله 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید.🎇
⚡️در روزگار بدبینی ها و افکار آلوده تعامل با آدمیان به اندازه ضرورت و درک حضور خدا 👈کلامی زیبا از شیخ بهایی👌 آدمی اگر پیامبر هم باشد از زبان مردم آسوده نیست، زیرا: اگر بسیار کار کند، میگویند احمق است ! اگر کم کار کند، میگویند تنبل است ! اگر بخشش کند، میگویند افراط میکند ! اگر جمع گرا باشد، میگویند بخیل است ! اگر ساکت و خاموش باشد، میگویند لال است ! اگر زبان آوری کند، میگویند وراج و پر گوست ! اگر روزه برآرد و شبها نماز بخواند، میگویند ریا کار است ! و اگر نکند، میگویند کافر است و بی دین ! 👈لذا نباید بر حمد و ثنای مردم اعتنا کرد و جز از خداوند نباید از کسی ترسید.👉 پس همان باشید که خدا دوست دارد مهم نیست این پسند چگونه قضاوت شود.♡ فقط طوری زندگی کن خدا بپسندت🌷 https://eitaa.com/majaleezendegi
⚡️درس هایی راکه از کشتی نوح آموختم ☑️ از کشتی(حقیقت) جا نمانید ☑️ به خاطر بسپارید که همه مادریک کشتی هستیم( سرنوشت مشترک) ☑️ازقبل برنامه‌ریزی کنید ☑️به حرف نقادان سرزنشگر گوش ندهید ☑️برای رعایت مسائل ایمنی با همراهی کسی دیگر سفر کنید ☑️سرعت مهم نیست ( مهم حرکت است) ☑️ به خاطر بسپارید کشتی نوح را (به ظاهر) یک غیر حرفه‌ای ساخت و کشتی تایتانیک را حرفه ای ها ساختند ( کشتی نوح به مقصد رسید وتایتانیک هرگز) ☑️هراسی از توفان به دل راه ندهید موقعی که با خدایید) 📝برگی از کتاب برگ زندگی ص ۱۳۱) https://eitaa.com/majaleezendegi
🔴 مدیریت ذهن 🔸اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یکی از چیزهایی است که انسان را فاسد می‌کند؛ یعنی انسان نیاز به تمرکز قوّه خیال دارد. اگر قوّه آزاد باشد، منشأ انسان می‌‌شود. 🔸 علیه السلام می فرمایند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَک؛ یعنی اگر تو را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول می‌‌کند. یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری نمی ‌شود، مثل یک جماد است. این انگشتر را که من به انگشتم می‌ کنم، اگر روی طاقچه‌ ای یا در جعبه‌ ای بگذارم طوری نمی‌ شود. 🔸ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یک کاری داشته باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید و الّا اگر شما به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش می ‌خواهد وادار می‌ کند و آن وقت است که دریچه خیال به روی انسان باز می‌ شود؛ در رختخواب فکر می‌ کند، در بازار فکر می‌ کند، همین‌ طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می ‌کشاند. 📚تعلیم و تربیت در اسلام، ص٢٧٨ 👈مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه.لطفا همراهی مون کنید.👉
برگی از کتاب انسان جاری(۱۲/۲) ▪️از اشکالات اساسی آن است که زیر ساخت های تفکری سست باشد و بخواهیم بر روی آن ساختمان عمل را بناکنیم.(دقت کنید)! ▪️تا از سؤالات در باره ذات و صفات فارغ نشده ای، به دنبال سؤالات افعال رفتن، کاری بیهوده و آب در هاون کوبیدن است. ▪️شتاب زدگی مانع از این می‌شود که آدمی بتواند سؤالات خود را تنظیم و درست آنها را تعقیب کند. درپاسخ به این سوال که: چرا خدا ما را آفرید؟ این «چرا آفرید؟ » فعل خداست و کسی می‌تواند از فعل خدا سؤال کند که سؤالات صفات او برایش توجیه شده باشد و حکمت خدا که همان قانون رعایت رجحان هاست،برایش حل شده باشد. آیا حکمت خدا برایت توجیه شده؟ لازمه این توجیه آن است که بی نیازی خدا برایت حل شده باشد و لازمه توجیه بی نیازی آن است که علم و نامحدودی خدا پاسخ گرفته باشد. لازمه همه این‌ها هم آن است که توضیح دهیم چگونه او در ذات خود ترکیبی ندارد؟ ▪️داستان آن چوپان را شنیده ای که با یک دست به گوسفند خود علف و با دست دیگر، دنبه هایش را وزن می‌کرد و وقتی دید علف تمام شد و برّه دنبه نیاورد، دق کرد و مُرد. ▪️اما سؤال اول و این که چرا آفرید؟ مگر به قول استاد ما، آفرینش چه عیبی دارد؟ تفاوت و تبعیض در خلقت، درد و رنج در انسان‌ها و ظلم و ستم در جامعه، اینها همه عیوب آفرینش است. اما همه اینها جواب دارد. ▪️ اولاً تفاوت و تبعیض در خلقت به دلیل نیازهای متفاوت در جامعه است. ▪️ثانیاً ملاک افتخار نیست؛ چون از ما نیست! ▪️ درد و رنج در انسان‌ها به دلیل حرکت انسان هاست که نایستند و نمانند. دلت را می‌سوزانند تا دل نبندی و زیر پایت را داغ می‌کنند تا نمانی. ▪️اما ظلم و ستم در جامعه، نشانه آزادی انسان است اصلاً چرا باید ظلم را بپذیرد؟ ▪️اما عیوب نیافریدن، بخل است و منع است و احتکار. حکیمی که می‌تواند بیافریند و می‌تواند نیافریند، می‌آفریند؛ چون آفرینش رجحان دارد و ارزش در وجود است و خلقت، نه در نیستی و عدم. 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
پناهجویی و پناهندگی ۵.mp3
6.3M
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 4و5) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
⚡️در باب بنده حقیقی و گفت وقتی غلامی خریدم از و پرسیدم که چه نام داری؟ گفت: «تا چه خوانی گفتم: «چه خوری؟» گفت: «تا چه دهی.» گفتم: «چه» پوشی؟ گفت: «تا چه پوشانی گفتم: «چه کار کنی؟ گفت تا چه کار فرمایی گفتم چه خواهی؟ گفت: بنده را با خواست چه کار؟ پس با خود گفتم ای مسکین تو هرگز چنین بنده بوده ای خدای را همه عمر؟ بندگی باری بیاموز ذکر 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.👉
انسان شبیه خدا.aac
318.8K
تو شبیه خدایی! بسم الله الرحمن الرحیم 🎙کوتاه و شیرین سخنی از استاد دکتر 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
⚡️رهبری صاحب عزم ☑️امام خمینی (قدس سره) شاگرد برجسته مکتب پیشوایان دین و از صاحبان عزم بود. او در آغاز نهضت خویش در اعلامیه ای نوشت: اکنون که دشمنان کمر به نابودی دین خدا بسته اند تقیه حرام است. ☑️تقیه در زمانی لازم است که اصول دین پا برجا بوده تنها فروع دین در معرض آسیب باشد؛ اما هنگامی که استکبار جهانی بر اصل و فرع دین می تازد تا آن را ریشه برکند، تقیه در برابر آن جایز نیست و این فتوای رسمی امام راحل (ره) بود. ☑️او که برای براندازی نظام طاغوت مصمم شده بود خطرها و تهمتها و زندان و تبعید و محاصره را به جان پذیرفت و اقشار گوناگون است اسلامی وی را تأیید و حمایت نمودند تا آن که در سایه عزم پایدار آن رهبر کبیر و مردم مؤمن نهضت اسلامی به نتیجه خود رسید. 📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی صفحه ۱۱۳ 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
⚡️لقمان «حکیم» و گزیده های او از آموخته های عمرش https://eitaa.com/majaleezendegi
📃برگی از کتاب (13) شروع از شناخت خود یا جهان! ▪️پس از طرح و تنظیم پرسش های مان، نوبت تحلیل و بررسی می‌رسد که ریشه است. خب حالا با چند سؤال روبه رو هستیم ؟برای پاسخ به پرسش های بنیادین از کجا شروع کنم؟ آیا از «خدا» یا «جهان» یا «انسان» یا از هیچ کدام، که از «جامعه» و «طبقات»؟! به چه دلیل؟ از کجای آن؟ با این شروع به چه نتایجی می‌رسیم؟ ▪️خب حالا تحلیل و بررسی را از کدام یک آغاز کنیم؟ از طبیعت... تا انسان...؟ یا از انسان... تا طبیعت...؟ و یا هیچ کدام، که از خدا؟ و یا این که همة اینها ذهنی گرایی است و باید از اقتصاد و مسائل اجتماعی؟و یا جهان .... ▫️در این اینجا، بعضی از مکتب‌ها می‌گویند: «تحلیل از جهان شروع می‌شود» و دلیلشان این است که از لحاظ تکاملی، جهان بر انسان، مقدّم است و ماده در سیر تکاملی خود به حیات رسید و از حیات تا شعور و از شعور تا مراحل تاریخی. 🌑 و اما یک اشتباه ! ▪️اشتباه در این است که آنها "تقدم زمانی" را دلیل تقدم بر شروع می‌گیرند، در حالی که تقدم زمانی، تقدم در شروع را نمی رساند و تنها موقعی به این تقدم روی می‌آوریم که دستمان از هر دلیل دیگری کوتاه باشد و گذشته از آن، این شروع برای تبیین علمی جهان کافی است، اما برای تبیین کلی جهان هرگز! ▫️چون انسان پس از عبور از مرحله آگاهی ابتدایی و جریان انعکاس‌ها و بازتاب ها، هنگامی که به خودآگاهی می‌رسد و به تحلیل می‌پردازد و تجربه ها، انگاره‌ها و استنتاج‌ها را نقد می‌زند و تحلیل و تجزیه را شروع می‌کند، در این مرحله، با تلقی و بینشی که از خودش دارد، چارچوبی برای تمام تجربه‌ها و استنتاج‌های علمی می‌سازد. ▪️بینش علمی او در این چارچوب شکل می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند. پس در این مرحله، جلوتر از جهان، با خودش سر و کار دارد. او از خودش عبور می‌کند تا به جهان می‌رسد. و این جاست که از دیدگاه شناخت و تبیین کلی، انسان مقدم می‌شود؛ چون تمام تحلیل‌های علمی که از تجربه‌های انسان مایه می‌گیرند، از تبیین کلی جهان عاجز هستند. تمام روش‌های تجربه گرا و عقل گرا یا تلفیقی از این دو، در مرحله تحلیل علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه برای تبیین کلی آن. 🔹تبیین کلی جهان، نه از تجربه و نه از عقل، که از ادراکات حضوری انسان مایه می‌گیرد. تفکر از این منبع شناخت تغذیه و استنتاج می‌کند. در این جا دو دیدگاه وجود دارد. ▫️از دیدگاه تکامل، جهان، پیش از انسان مطرح است، ▫️ولی از دیدگاه تبیین و شناخت، انسان، پیش از جهان مطرح می‌شود و تحلیل از انسان آغاز می‌گردد[ علی صفایی حائری، روش نقد، ج5، ص83.] 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
قرآن را باید زندگی کرد_1.mp3
6.79M
☑️اندیشه ورزی در آیات قرآن (تدبر) ☑️تحقق فردی و اجتماعی ☑️تمدن سازی قرآنی ☑️تصمیم ها و انتخاب ها 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون با برکت🌷
⚡️دانش تان را بی برکت نکنید ▪️انسان موجودی پرسشگر است چون ناشناخته ها را برنمی‌تابد.دانستن،فهمیدن،دریافت حقیقت در نهاد اوست. از همان آغاز زبان گشودن . عبور از تاریکی های و رسیدن به روشنایی حقیقت همان ریشه آغازین پرسش های ماست. جانش را با پرسشگری فربه می سازد ▪️اما گاه در کشاکش تضاد منافع و برخورد نیروهای غریزی و عقلانی حقیقت در مسلخ مصلحت های برخواسته از منافع روزمره آدمی تنها برای دریافت حقیقت نمی پرسد! ▪️جلسه تفسیر استاد بررسی آیات ۶۰ به بعد سوره بقره بود. استاد قصه گاو بنی اسرائیل و پرسش های بی ربط آنان که در قرآن آمده است را تفسیر می کردند.پرسش های آنان دقیقا برای دور شدن از حقیقت و فرار از آن بود. نکته ای گفتند که برایم زیبا و قابل فهم و ملموس بود و با این گونه پرسش ها بیگانه نبودم.اما آن نکته مهم بود. «بعضی پرسشگری ها علم را بی برکت می کند!» ▪️و حدیثی را از امام علی علیه السلام را خواندند. «سل تفقها ولاتسئل تعنتا» حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه گاه می پرسی که یاد بگیری،بفهمی،ارتفاع بگیری، به بام معرفت و حقیقت برسی. می پرسی تا از لجن های مرداب نادانی خودت را برهانی. آنچه هست را بیابی نه آنچه می نماید. پرسش ابزار دستگیری است.دست گیری از خودت و دیگران. و گاه نیز می پرسی که خودت را به نمایش گذاری(همان خودنمایی) تا دانش خویش را به رخ رقیب بکشی،شاخ او را بشکنی ، مچ بگیری،رقبا را از میدان به درکنی، دست بیندازی ،بخندی و بخندانی،بروی روی آنتن.با روان مخاطب بازی کنی. آری! سوالات تفننی ،حرفه ای که حقیقت نماست نه حقیقت یاب و حقیقت جو. در سوال تفقهی تواضع و ادب و فروتنی موج می زند و در پرسشگری تعنتی هتاکی ،بی ادبی، و خودنمایی... با خودم گفتم چه ملاک خوبی تکلیفم با بسیاری از مناظره های داوطلبان سکان اجرایی کشور روشن می شود.!! 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون بابرکت🌷
پناهجویی و پناهندگی ۷.mp3
6.36M
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 6و7) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام یا جواد الائمه ای عشق شیرین… 🖤شهادت ابن الرضا امام جواد علیه‌السلام تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مهمترین شاخصه های یاران حضرت مهدی علیه السلام ☑️ظلم ستیزی و عدل پروری ☑️اقلیت صالحی که در اکثریت فاسد غرق نشدند ☑️۲۷نفر نیروی کلیدی و ویژه ☑️سلمان فارسی از نیروهای کلیدی عصر حضور 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون امام زمانی🌷