eitaa logo
مکتب‌خانه
239 دنبال‌کننده
217 عکس
127 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عرفانِ شورانگیز آیت‌الله خامنه‌ای (سایه‌اش مستدام) : ❓از شيخ صفى‌الدّين -آن عارفِ عالمِ مفسّر و داناى معارف دين- پرسيدند: شيخنا! پيغمبر فرموده است كه من هر روز هفتاد بار استغفار مى‌كنم؛ چرا؟ پيغمبر كه گناه نمى‌كرد؛ و حتّى خدا در سوره‌ى فتح در مورد ترك اولاى پيغمبر فرمود: «لِيَغْفِرَ لَكَ اَللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ» ؛ او كه بار وزر و وبالى بر دوش ندارد؛ استغفار چرا؟ ☑️ شيخ در جواب گفت: پيغمبر با مجاهدت خود، با ذكر و با تلاش عظيم معنوى خود، هر روز مرحله‌اى از مراحل قرب به خدا را طى مى‌كرد. پيغمبر هم بااينكه انسان كامل است، متوقّف نيست؛ اما ساحت قدس قرب الهى پايان ندارد. او هم بايد هر روز يك مرحله پيش برود و هر روز يك مرحله جلو مى‌رفت. پيغمبر وقتى به مرحله‌ى ديروز نگاه مى‌كرد، آن را به صورت حجابى، بُعدى و دورى‌اى مشاهده مى‌كرد؛ لذا از دورىِ ديروز استغفار مى‌كرد. هر روز يك مرحله‌ى نو مى‌گشود و از حضور در مرحله‌ى قبلى كه نسبت به موضع امروز، دورى بود از خدا آمرزش مى‌طلبيد. 🔹 اين درس بزرگى است؛ عمق معنا و بطن اين سخن مثل اقيانوس‌هاست. يك‌لحظه توقّف در راه كمال انسانى جايز نيست. دراين اقيانوس عظيم كه بعضى از ما در آغاز راه تا قوزك پا و بعضى تا زانوانمان وارد شديم، كسانى «دل به دريا زده» شنا مى‌كنند و كسانى مرحله‌ها پيش رفتند، خود را نورانى كرده‌اند، از فراز مادّيات عالم و از فراز خواستهاى حقير و آرزوهاى كوچك پرواز مى‌كنند. دنيا را نديده نمى‌گيرند، اما دنيا را هدف قرار نمى‌دهند. آن بلندپروازان اين آسمان لايتناهى هم هر روز براى پروازى بلندتر، همّت تازه‌ترى را به‌خرج مى‌دهند. 🗓 ۰۵/۰۵/۱۳۷۹ @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزار سال به عرش است پرچم این شاه هزار قرن دگر نیز پرچمش بالاست... @Maktabkhaaneh
دکتر رهدار.mp3
21.01M
💢 رقبای تمدّنیِ جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام ✔️ نکات مهم درباره‌ی ظرفیت‌های تمدّنیِ انقلاب اسلامی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار @Maktabkhaaneh
🔻بنی‌اميه مانع نشر توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفی شرک را گرفتند. 🔰 : ⚡️ در روايت آمده است بنی‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند، بلکه جلوی معرفی شرک را می‌گرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، می‌تواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! (إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ، وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ، لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوه). ⚡️ این يعنی اسلامِ یک‌بعدی. اسلامی که در آن باشد، اما نباشد! محبت باشد اما غضب نباشد! اگر اين‌طور شد، همه مکاتب، کم‌کم، توحيدی پنداشته می‌شوند! ⚡️ انسان بايد هر دو دستگاه را بشناسد: يکی، معارف اهل بيت(ع) و دستگاه عظيم آنهاست و دوم دستگاه ظلمانی شیاطین و طواغیت و به‌تبعش کفار و مشرکين و منافقین تا دنيای امروز، که شايد سازمان‌يافته‌ترينش حجاب تمدن مادی است که بر معارف دينی و دستگاه حق، سنگينی می‌کند. انسان بايد آن حجاب را بشناسد و بشناساند و راه برون‌رفت از اين فضا به سمت تمدن دینی برتر و کارآمدتر را برای جامعه تبيين و طراحی کند. همچنین انسان باید معارف اهل بيت(ع) را بشناسد و راه زندگی کردن «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را به ديگران بياموزد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 📗 «صلح امام حسن (علیه‌السلام)؛ پرشکوه‌ترین نرمشِ قهرمانانه‌ی تاریخ» 📝 تألیف آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین (ره) ✍️ ترجمه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّله‌العالی) 1️⃣ بخش اوّل 2️⃣ بخش دوم 3️⃣ بخش سوم @Maktabkhaaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
کلیپ صوتی پیامبر(ص)، برترین مخلوق خداوند.mp3
2.92M
🎙 کلیپ صوتی | پیامبر(ص)، برترین مخلوق خداوند 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «پیغمبر بزرگوار اسلام اوّل‌شخص و برترین انسانِ مخلوقِ پروردگار است؛ از همه‌ی انبیا، از همه‌ِی اولیا، از همه‌ی خلق عالم در طول تاریخ، نبیّ مکرّم اسلام برتر و بالاتر و باعظمت‌تر است. فاق النّبیّین فی خَلق و فی خُلُق و لم یدانوه فی علم و لا کرم و کلّهم من رسول الله ملتمس غرفاً من البحر او رشفاً من الدّیم به معنای واقعی کلمه، وجود مقدّس پیغمبر قلّه‌ی عالم وجود و برترین نقطه‌ی عالم امکان است.» 💻 @Khamenei_ir
روش صحیح تحصیل فلسفه استاد حسن رمضانی: 🔹باید را با خواندن یک دوره حکمت متعارف - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری حکمت ، که ناظر به حکمت مشاء است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار این‌ها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم. 🆔@hekmateislami
هدایت شده از مکتب‌خانه
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ ماجرای ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام برای حکومت مأمون احتمالاً پیچیده‌ترین و بغرنج‌ترین ماجرای دوران امامت است... 🔖 متن یادداشت + معرّفی مقاله @Maktabkhaaneh
———————- در همه تاریخ ساختن بت و توتم وقتی در یک ملتی-با هر معنایی از خدا و زندگی- رواج یافته که مردم راه و رسم رجوع به خداوندگاران اجتماعی خود را فراموش کرده اند. در چنین موقعیت هایی بوده که کارمندهای دیوانی و کاهنان معابد، ساده ترین راه را انتخاب کرده اند و با خود گفته اند که حالا که مردم بلد نیستید خداوندگاران خود را یاد کنید و برای رفع مشکلات به آنها رجوع کنند -و این نگران کننده است!- پس عکس و تجسم خداوندگاران را در چشم ها فرو می کنیم تا اگرچه هیچ فایده ای ندارد، اما ما فکر کنیم خیلی هم جامعه به فکر آنهاست و حداقل جامعه ریاکاران حول این توتم ها جمع شوند و یک آبروداری بشود! ⚠️ پی نوشت: اگر برای ما مردم پرستیدن بت ها حرام است، شاید تکرار روند دیوان سالاران و کاهنان معابدِ معنا و معنویت اجتماعی، نیز بر مسئولین محترم حرام باشد! یعنی توتم تراشی برای آنها هم حرام باشد! بارها قران گفته است که این بت ها بی هنر و قدرت هستند و هیچ قدرتی ندارند برای حفظ فرهنگ و معنای جامعه! همه تاریخ همین بوده است! باور کنید آقایان کارمند نهادهای بی هنرِ حفظ و نشر! 🆔 @social_theory
هدایت شده از انجمن علمی ژرفا
📌«آیا مکانیک کوانتومی اصل علّیت را نقض می‌کند؟» 🔸در مکانیک کوانتومی استاندارد، قبل از اندازه‌گیری نمی‌توان از مقدار کمّیت‌هایی چون مکان و تکانه برای جسم سخن گفت. برای مثال، فرض کنید می‌خواهیم اسپین (تکانه زاویه‌ای ذاتی) الکترونی را در راستای مشخّصی اندازه بگیریم. نتیجه آن ممکن است 1/2+ یا 1/2- باشد. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، ذرّه پیش از اندازه‌گیری هیچ یک از این دو مقدار را ندارد. در واقع، تابع موج الکترون در حالت برهم‌نهی (Superposition) از حالت‌های مربوط به 1/2+ و 1/2- قرار دارد. در لحظه اندازه‌گیری، تابع موج الکترون به صورت کاملاً تصادفی به یکی از این دو حالت رُمبش می‌کند و ما مقدار مربوط به آن را مشاهده می‌کنیم. 🔹اینکه گفته می‌شود «به صورت تصادفی»، بدین معنا نیست که اطّلاعات ما درباره الکترون قبل از اندازه‌گیری ناقص بوده است، بلکه بدین معناست که درست در لحظه اندازه‌گیری، الکترون یکی از این دو مقدار را به صورت تصادفی کسب می‌کند. در واقع اینکه اسپین الکترون در لحظه اندازه‌گیری 1/2+ شد و 1/2- نشد، هیچ علّت خاصی نداشته است و تصادف محض بوده است. بنابراین بعضاً گفته می‌شود که مکانیک کوانتومی اصل علّیت را زیر سؤال می‌برد چون شامل رویدادهایی بدون علّت است. برای ارزیابی دقیق‌تر این ادّعا باید با دو اصطلاح آشنا شویم: 🔺اصل موجبیت علّی (Causal Determinism): طبق این اصل، وضعیت جهان در هر لحظه، وضعیت آن را در لحظه بعد به طور کامل متعیّن و مشخّص می‌سازد. به عبارت دقیق‌تر، علّت شرط کافی برای تحقّق معلول است. یعنی اگر این رویداد خاص رخ داده‌است، امکان نداشته است که رخ ندهد، زیرا وجود علّت برای تحقّق آن کافی بوده است و آن را وجوب بخشیده است. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، در هنگام اندازه‌گیری این اصل نقض می‌شود. زیرا اگر خروجی اندازه‌گیری 1/2+ بوده است، بر حسب اتّفاق اینگونه بوده است و می‌توانسته است 1/2- باشد. در واقع، چیزی در لحظه پیش از آن نبوده است که این نتیجه را برای اندازه‌گیری قطعی و متعیّن سازد. 🔺اصل عام علّیت (General Causal Principle): طبق این اصل، هر رویدادی در جهان دارای علّتی است. به عبارت دقیق‌تر، شرط لازم برای تحقّق هر رویداد وجود علّت آن است. دقّت کنید که در اینجا از شرط لازم سخن گفته شده است و نه شرط کافی. یعنی از وجود آن علّت خاص لزوماً نمی‌توان وجود این معلول خاص را نتیجه‌گرفت، امّا برعکس آن ممکن است: از وجود معلول می‌توان نتیجه گرفت که علّت آن وجود داشته است. در اینجا علّت به معلول وجوب نمی‌بخشد و آن را قطعی نمی‌سازد. در مکانیک کوانتومی این اصل عام همچنان برقرار است. زیرا اگر نتیجه اندازه‌گیری ما یک الکترون با اسپین 1/2+ (معلول) را نشان دهد، به طور قطع می‌توانیم نتیجه بگیریم که در لحظه پیش از اندازه‌گیری، الکترونی وجود داشته است که تابع موج آن بر حالت اسپین 1/2+ عمود نبوده است(علّت). به عبارت دیگر، اگر علّت وجود نداشت، تحقّق معلول ناممکن بود. 🔵 خلاصه بحث و جمع‌بندی: در تفسیر استاندارد از مکانیک کوانتومی، اگرچه موجبیت علّی (لااقل در سطح جهان فیزیکی) زیر سؤال می‌رود امّا همچنان اصل عام علّیت برقرار است. لازم به ذکر است که آنچه در برخی براهین اثبات وجود خدا در فلسفه (مثل برهان کیهان‌شناختی کلام) نیاز است همین اصل عام علّیت است و نه موجبیت علّی. نکته دیگر اینکه، برخی تعابیر مهمّ دیگر مکانیک کوانتومی مثل مکانیک بوهمی و تفسیر چندجهانی، حتّی موجبیت علّی را نیز محترم می‌شمارند. 🔴 کانال علم، فلسفه و الهیات 🆔@TheoCosmology
هدایت شده از تنبیه الأمة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان! آیت الله شب زنده‌دار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمی‌توانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمی‌دهند؟ @Tanbiholomah
هدایت شده از اصرار
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از مجروحان غزه به نماینده‌ی آیت الله سیستانی در عراق گفت: تمام اشخاصی که در غزه هستند میگویند آنچه که در غزه زندگی میکنیم همان کربلاست. همانطورکه حسین را محاصره کردند، غزه را محاصره کردند. همانطور که آب را بر حسین بستند، آب را بر غزه بستند. همانطور که میخواستند حسین را به زانو در آوردند،‌‌ میخواهند غزه را به زانو در آورند اما غزه تسلیم نخواهدشد.‌ همانطور که تلاش کردند بین خانواده حسین و آنکه با حسین است فتنه‌ای بکارند،خواستند داخل غزه هم فتنه‌ای درست کنند اما بعد از گذشت ده ماه نتوانستند آنرا عملی کنند. حسین تا آخرین نفس مقاومت کرد و غزه هم تاآخرین نفس مقاومت میکند. حسین میگوید هیهات من الذله و غزه میگوید هیهات هیهات هیهات من الذله. غزه حسین است و حسین غزه،و حسین از ماست و ما از حسین.حسین همان پدر و مادر ماست. ما به فداکاری‌های حسین پرورش یافتیم.حسین الگویی برای جهادست و معنای جهاد و اخلاق جهاد را از او فرامی‌گیریم. حسین وقتی شهید شد امت را از نو زنده کرد و اینک غزه از نو امت و روح جهاد را احیا کرد. 🧷1⃣ او توانسته این سخنان را به میزبانش که نماینده‌مرجع تقلید بوده بگوید.یعنی ما این سخنان را وقتی شنیدیم که روبرویش مرجعیت نشسته است.جای مراجع تقلید در این میزبانی‌ها خالی و اگر بودند دیگر چه می‌توانستیم بشنویم و نشنیدیم و محروم شدیم؟ 2⃣هرگز،هرگز نمیتوانست بگوید ما از حسینیم و حسین از ماست.زبان میترسید و می‌لغزید.راستش موضوع حتی وحدت نیست.‌موضوع وفاداری به یک نام است،موضوع آنیست که نامش محمد است و آنان وفاداران نامی به نامی ِاحمد. @Esrar3